Automatkailu Afrikassa?

agadirista kapkaupunkiin

Miten toimii??? Vaarat, polttoaineet, paperit? Onko edes teitä ko. välille?

7

4455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Observeri

      Kuulostaa hienolta suunnitelmalta mutta käytännössä taitaa jäädä pelkäksi haaveeksi. Kyseisen matkan tekemiseen tarvitaan julmetusti maastoajokokemusta, paikallistuntemusta, kielitaitoa, aikaa ja myös hyvää tuuria. Yhdellä autolla pelkkä matkan haaveileminenkin on sulaa hulluutta!

      Ensinnäkin mistä aiot hankkia sen auton? Lähdetkö omalla vai vuokra-autolla? Mikään autovuokraamo Afrikassa ei vuokraa menopeliä jos aikomuksenasi on matkustaa ko. matka ja niinkin monen rajan yli. Esimerkiksi kuka tuo auton takaisin lähtöpisteeseen jos se perille edes saapuu...?

      Toiseksi, reitti on jumalattoman vaarallinen! Matkalla on PALJON maantierosvoja joille ihmishenki ei maksa mitään. Afrikassa on todellisuudessa hieman toisenlainen meininki kuin siellä kotosuomessa.

      Kolmanneksi, mitäs teette jos ja kun auto leviää keskelle autiomaata. Takaan, että ilman paikallista opasta käy taatusti huonosti. Tekisi mieli kertoa yksi esimerkki parin vuoden takaa mutta taidan jättää tällä kertaa väliin.

      Jos haluat kokea Afrikkaa autolla niin suosittelisin esimerkiksi seuraavaa reittiä: Kapkaupunki - Durban - Swasimaa - Maputo (Mosambik) - Krugerin luonnonpuisto - Johannesburg - Windhoek (Namibia). Matkan taittaa noin kolmessa viikossa ja matkalle mahtuu monenlaista maisemaa ja malluaista. Etelä-afrikkalaiset autovuokraamot myös sallivat auton viennin näihin maihin ja voit jättää sen Windhoekiin. Polttoaineen saanti on hyvä ja apuakin löytyy hätätilanteessa.

      • ääripää

        Jep, itsekin olen hieman Afrikan karttaa katsellut sillä silmällä. Auttaisiko asiaa jos löytäisi kolme neljä maastoautokuntaa ja lähtisimme porukalla. Onko edelleenkin huippu vaarallista, vai joko neljän auton miehistö luo turvaa matkailuun. Kumpi olisi parempi diesel vai bensa maasturi. Mikä reitti olisi mielenkiintoisin ja turvallisin,j os matkan aloittaa Marocosta ja tavoitteena Etelä-Afrikka. Kuinka monen vuorokauden kuivamuonat pitää kuskata. Mitä muuta pitää ottaa huomioon puhelimet ei varmaankaan toimi? Matkan kesto noin riitttääkö kuukausi?


      • Observeri
        ääripää kirjoitti:

        Jep, itsekin olen hieman Afrikan karttaa katsellut sillä silmällä. Auttaisiko asiaa jos löytäisi kolme neljä maastoautokuntaa ja lähtisimme porukalla. Onko edelleenkin huippu vaarallista, vai joko neljän auton miehistö luo turvaa matkailuun. Kumpi olisi parempi diesel vai bensa maasturi. Mikä reitti olisi mielenkiintoisin ja turvallisin,j os matkan aloittaa Marocosta ja tavoitteena Etelä-Afrikka. Kuinka monen vuorokauden kuivamuonat pitää kuskata. Mitä muuta pitää ottaa huomioon puhelimet ei varmaankaan toimi? Matkan kesto noin riitttääkö kuukausi?

        Itsekin olen vastaavasta matkasta haaveillut jo pitempään. Jos todellakin haluaa ajaa Afrikan mantereen päästä päähän niin valitsisin kyllä muun reitin kuin mainitsemasi. Saharan yli ei mennä ihan heittämällä. Aikaa matkalle tulisi varata minimissään kaksi tai kolme kuukautta. Jos et usko niin mittaa paljonko on matkaa Marokosta Länsi-Afrikan kautta Etelä-Afrikkaan ja kerro se viidellä. Keskinopeus on todennäköisesti noin neljän viidenkympin luokkaa.

        Suurimmat ongelmat tuollaisella matkalla muodostuu ajokaluston vioista ja kolhuista joita ei pysty välttämään. Seuraava ongelma on varaosien saanti. Ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että jämähdät johonkin pikkukylään tai puskaan useiksi päiviksi.

        Seuraava kysymys kuuluu, että kuka ajaa? Maasto poikkeaa suomalaisista mökkiteistä jonkin verran. Itse olen käynyt täällä Afrikassa useampia maasto-ajokursseja ja rämpinyt vaikka minkälaisessa autiomaassa, mutta siitä huolimatta palkkaisin kuskiksi ihan oikean ammattilaisen. Jos kaadat auton keskellä puskaa niin saattaa olla, että apua on saatavilla vasta päivien päästä satelliittipuhelimista huolimatta!

        Afrikassa liikkuminen autolla on ihan oikeasti vaarallista. Toki suurin osa alkuasukkaista on ystävällistä ja auttavaista porukkaa mutta siihen populaatioon mahtuu kaikenlaista viheltäjää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin maantierosvot ovat etenkin Länsi-Afrikassa hyvin yleisiä ja valitettavasti ne eivät kysy kohteliaasti lompakkoa vaan ampuvat puskasta ensiksi kuljettajan. Olen kerran tullut tälläiselle tapahtumapaikalle vain pari tuntia tapahtuneen jälkeen.

        Tästä aiheesta saisi vaikka romaanin mutta ehdotan, että tongitte enemmän tietoa netistä. Mulla oli jossain pari hyvää nettisivua aiheesta ja pistän ne tänne jos ne vain jostain löytyy. Automatkailusuunnitelmia Afrikassa ei kannata täysin haudata mutta ensimmäiseksi reissuksi valitsisin jonkin puolivalmiiksi räätälöidyn matkapaketin oppaineen.


      • saharaan
        Observeri kirjoitti:

        Itsekin olen vastaavasta matkasta haaveillut jo pitempään. Jos todellakin haluaa ajaa Afrikan mantereen päästä päähän niin valitsisin kyllä muun reitin kuin mainitsemasi. Saharan yli ei mennä ihan heittämällä. Aikaa matkalle tulisi varata minimissään kaksi tai kolme kuukautta. Jos et usko niin mittaa paljonko on matkaa Marokosta Länsi-Afrikan kautta Etelä-Afrikkaan ja kerro se viidellä. Keskinopeus on todennäköisesti noin neljän viidenkympin luokkaa.

        Suurimmat ongelmat tuollaisella matkalla muodostuu ajokaluston vioista ja kolhuista joita ei pysty välttämään. Seuraava ongelma on varaosien saanti. Ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että jämähdät johonkin pikkukylään tai puskaan useiksi päiviksi.

        Seuraava kysymys kuuluu, että kuka ajaa? Maasto poikkeaa suomalaisista mökkiteistä jonkin verran. Itse olen käynyt täällä Afrikassa useampia maasto-ajokursseja ja rämpinyt vaikka minkälaisessa autiomaassa, mutta siitä huolimatta palkkaisin kuskiksi ihan oikean ammattilaisen. Jos kaadat auton keskellä puskaa niin saattaa olla, että apua on saatavilla vasta päivien päästä satelliittipuhelimista huolimatta!

        Afrikassa liikkuminen autolla on ihan oikeasti vaarallista. Toki suurin osa alkuasukkaista on ystävällistä ja auttavaista porukkaa mutta siihen populaatioon mahtuu kaikenlaista viheltäjää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin maantierosvot ovat etenkin Länsi-Afrikassa hyvin yleisiä ja valitettavasti ne eivät kysy kohteliaasti lompakkoa vaan ampuvat puskasta ensiksi kuljettajan. Olen kerran tullut tälläiselle tapahtumapaikalle vain pari tuntia tapahtuneen jälkeen.

        Tästä aiheesta saisi vaikka romaanin mutta ehdotan, että tongitte enemmän tietoa netistä. Mulla oli jossain pari hyvää nettisivua aiheesta ja pistän ne tänne jos ne vain jostain löytyy. Automatkailusuunnitelmia Afrikassa ei kannata täysin haudata mutta ensimmäiseksi reissuksi valitsisin jonkin puolivalmiiksi räätälöidyn matkapaketin oppaineen.

        Moro,

        Löytysköhän täältä innokkaita tyyppejä kyytiläisiksi auto matkalle Helsingistä Gambiaan, lähtö esim. 15-20.11 ja paluu miten itse haluaa lentäen, itse palaan ennen joulua tai ehkä nopeamminkin.


      • siellä vuosia ollut
        Observeri kirjoitti:

        Itsekin olen vastaavasta matkasta haaveillut jo pitempään. Jos todellakin haluaa ajaa Afrikan mantereen päästä päähän niin valitsisin kyllä muun reitin kuin mainitsemasi. Saharan yli ei mennä ihan heittämällä. Aikaa matkalle tulisi varata minimissään kaksi tai kolme kuukautta. Jos et usko niin mittaa paljonko on matkaa Marokosta Länsi-Afrikan kautta Etelä-Afrikkaan ja kerro se viidellä. Keskinopeus on todennäköisesti noin neljän viidenkympin luokkaa.

        Suurimmat ongelmat tuollaisella matkalla muodostuu ajokaluston vioista ja kolhuista joita ei pysty välttämään. Seuraava ongelma on varaosien saanti. Ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että jämähdät johonkin pikkukylään tai puskaan useiksi päiviksi.

        Seuraava kysymys kuuluu, että kuka ajaa? Maasto poikkeaa suomalaisista mökkiteistä jonkin verran. Itse olen käynyt täällä Afrikassa useampia maasto-ajokursseja ja rämpinyt vaikka minkälaisessa autiomaassa, mutta siitä huolimatta palkkaisin kuskiksi ihan oikean ammattilaisen. Jos kaadat auton keskellä puskaa niin saattaa olla, että apua on saatavilla vasta päivien päästä satelliittipuhelimista huolimatta!

        Afrikassa liikkuminen autolla on ihan oikeasti vaarallista. Toki suurin osa alkuasukkaista on ystävällistä ja auttavaista porukkaa mutta siihen populaatioon mahtuu kaikenlaista viheltäjää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin maantierosvot ovat etenkin Länsi-Afrikassa hyvin yleisiä ja valitettavasti ne eivät kysy kohteliaasti lompakkoa vaan ampuvat puskasta ensiksi kuljettajan. Olen kerran tullut tälläiselle tapahtumapaikalle vain pari tuntia tapahtuneen jälkeen.

        Tästä aiheesta saisi vaikka romaanin mutta ehdotan, että tongitte enemmän tietoa netistä. Mulla oli jossain pari hyvää nettisivua aiheesta ja pistän ne tänne jos ne vain jostain löytyy. Automatkailusuunnitelmia Afrikassa ei kannata täysin haudata mutta ensimmäiseksi reissuksi valitsisin jonkin puolivalmiiksi räätälöidyn matkapaketin oppaineen.

        Kyllä vain, tuollasta reissua on turha olosuhteita tarkoin tuntematta ruveta yksin edes suunnittelemaan. Tunnen Itäafrikan melko hyvin, mutta en nykyisin haluaisin ennen yhdellä autolla ruveta yrittämään, aikoinaan oli toisin. Suaheli jos osaa, selviä kyllä paljon vähemmällä.

        Asukaat ovat ystävällisiä, mutta jos ajat jonkun päälle tai vaikka lehmänkin, muutuu tilanne heti. Ja vaikka eivät ampuiskaan, saattavat yritää ajattaa kolarin. Valppaus säästi minua molemmilta, vaikka n. 100.000 km ajoin siellä.


      • sattuiko tekeville pahasti

        -menehtyneiden muistoa kunnioittaen mutta uteliaisuutta kumartaen


      • Lukea
        sattuiko tekeville pahasti kirjoitti:

        -menehtyneiden muistoa kunnioittaen mutta uteliaisuutta kumartaen

        Viesti oli kirjoitettu 31.10.2005, eli tommosen reilu kolme vuotta sitten. Mahtaneekohan vielä seurata tätä ketjua?


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe