Automatkailu Afrikassa?

agadirista kapkaupunkiin

Miten toimii??? Vaarat, polttoaineet, paperit? Onko edes teitä ko. välille?

7

4731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Observeri

      Kuulostaa hienolta suunnitelmalta mutta käytännössä taitaa jäädä pelkäksi haaveeksi. Kyseisen matkan tekemiseen tarvitaan julmetusti maastoajokokemusta, paikallistuntemusta, kielitaitoa, aikaa ja myös hyvää tuuria. Yhdellä autolla pelkkä matkan haaveileminenkin on sulaa hulluutta!

      Ensinnäkin mistä aiot hankkia sen auton? Lähdetkö omalla vai vuokra-autolla? Mikään autovuokraamo Afrikassa ei vuokraa menopeliä jos aikomuksenasi on matkustaa ko. matka ja niinkin monen rajan yli. Esimerkiksi kuka tuo auton takaisin lähtöpisteeseen jos se perille edes saapuu...?

      Toiseksi, reitti on jumalattoman vaarallinen! Matkalla on PALJON maantierosvoja joille ihmishenki ei maksa mitään. Afrikassa on todellisuudessa hieman toisenlainen meininki kuin siellä kotosuomessa.

      Kolmanneksi, mitäs teette jos ja kun auto leviää keskelle autiomaata. Takaan, että ilman paikallista opasta käy taatusti huonosti. Tekisi mieli kertoa yksi esimerkki parin vuoden takaa mutta taidan jättää tällä kertaa väliin.

      Jos haluat kokea Afrikkaa autolla niin suosittelisin esimerkiksi seuraavaa reittiä: Kapkaupunki - Durban - Swasimaa - Maputo (Mosambik) - Krugerin luonnonpuisto - Johannesburg - Windhoek (Namibia). Matkan taittaa noin kolmessa viikossa ja matkalle mahtuu monenlaista maisemaa ja malluaista. Etelä-afrikkalaiset autovuokraamot myös sallivat auton viennin näihin maihin ja voit jättää sen Windhoekiin. Polttoaineen saanti on hyvä ja apuakin löytyy hätätilanteessa.

      • ääripää

        Jep, itsekin olen hieman Afrikan karttaa katsellut sillä silmällä. Auttaisiko asiaa jos löytäisi kolme neljä maastoautokuntaa ja lähtisimme porukalla. Onko edelleenkin huippu vaarallista, vai joko neljän auton miehistö luo turvaa matkailuun. Kumpi olisi parempi diesel vai bensa maasturi. Mikä reitti olisi mielenkiintoisin ja turvallisin,j os matkan aloittaa Marocosta ja tavoitteena Etelä-Afrikka. Kuinka monen vuorokauden kuivamuonat pitää kuskata. Mitä muuta pitää ottaa huomioon puhelimet ei varmaankaan toimi? Matkan kesto noin riitttääkö kuukausi?


      • Observeri
        ääripää kirjoitti:

        Jep, itsekin olen hieman Afrikan karttaa katsellut sillä silmällä. Auttaisiko asiaa jos löytäisi kolme neljä maastoautokuntaa ja lähtisimme porukalla. Onko edelleenkin huippu vaarallista, vai joko neljän auton miehistö luo turvaa matkailuun. Kumpi olisi parempi diesel vai bensa maasturi. Mikä reitti olisi mielenkiintoisin ja turvallisin,j os matkan aloittaa Marocosta ja tavoitteena Etelä-Afrikka. Kuinka monen vuorokauden kuivamuonat pitää kuskata. Mitä muuta pitää ottaa huomioon puhelimet ei varmaankaan toimi? Matkan kesto noin riitttääkö kuukausi?

        Itsekin olen vastaavasta matkasta haaveillut jo pitempään. Jos todellakin haluaa ajaa Afrikan mantereen päästä päähän niin valitsisin kyllä muun reitin kuin mainitsemasi. Saharan yli ei mennä ihan heittämällä. Aikaa matkalle tulisi varata minimissään kaksi tai kolme kuukautta. Jos et usko niin mittaa paljonko on matkaa Marokosta Länsi-Afrikan kautta Etelä-Afrikkaan ja kerro se viidellä. Keskinopeus on todennäköisesti noin neljän viidenkympin luokkaa.

        Suurimmat ongelmat tuollaisella matkalla muodostuu ajokaluston vioista ja kolhuista joita ei pysty välttämään. Seuraava ongelma on varaosien saanti. Ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että jämähdät johonkin pikkukylään tai puskaan useiksi päiviksi.

        Seuraava kysymys kuuluu, että kuka ajaa? Maasto poikkeaa suomalaisista mökkiteistä jonkin verran. Itse olen käynyt täällä Afrikassa useampia maasto-ajokursseja ja rämpinyt vaikka minkälaisessa autiomaassa, mutta siitä huolimatta palkkaisin kuskiksi ihan oikean ammattilaisen. Jos kaadat auton keskellä puskaa niin saattaa olla, että apua on saatavilla vasta päivien päästä satelliittipuhelimista huolimatta!

        Afrikassa liikkuminen autolla on ihan oikeasti vaarallista. Toki suurin osa alkuasukkaista on ystävällistä ja auttavaista porukkaa mutta siihen populaatioon mahtuu kaikenlaista viheltäjää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin maantierosvot ovat etenkin Länsi-Afrikassa hyvin yleisiä ja valitettavasti ne eivät kysy kohteliaasti lompakkoa vaan ampuvat puskasta ensiksi kuljettajan. Olen kerran tullut tälläiselle tapahtumapaikalle vain pari tuntia tapahtuneen jälkeen.

        Tästä aiheesta saisi vaikka romaanin mutta ehdotan, että tongitte enemmän tietoa netistä. Mulla oli jossain pari hyvää nettisivua aiheesta ja pistän ne tänne jos ne vain jostain löytyy. Automatkailusuunnitelmia Afrikassa ei kannata täysin haudata mutta ensimmäiseksi reissuksi valitsisin jonkin puolivalmiiksi räätälöidyn matkapaketin oppaineen.


      • saharaan
        Observeri kirjoitti:

        Itsekin olen vastaavasta matkasta haaveillut jo pitempään. Jos todellakin haluaa ajaa Afrikan mantereen päästä päähän niin valitsisin kyllä muun reitin kuin mainitsemasi. Saharan yli ei mennä ihan heittämällä. Aikaa matkalle tulisi varata minimissään kaksi tai kolme kuukautta. Jos et usko niin mittaa paljonko on matkaa Marokosta Länsi-Afrikan kautta Etelä-Afrikkaan ja kerro se viidellä. Keskinopeus on todennäköisesti noin neljän viidenkympin luokkaa.

        Suurimmat ongelmat tuollaisella matkalla muodostuu ajokaluston vioista ja kolhuista joita ei pysty välttämään. Seuraava ongelma on varaosien saanti. Ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että jämähdät johonkin pikkukylään tai puskaan useiksi päiviksi.

        Seuraava kysymys kuuluu, että kuka ajaa? Maasto poikkeaa suomalaisista mökkiteistä jonkin verran. Itse olen käynyt täällä Afrikassa useampia maasto-ajokursseja ja rämpinyt vaikka minkälaisessa autiomaassa, mutta siitä huolimatta palkkaisin kuskiksi ihan oikean ammattilaisen. Jos kaadat auton keskellä puskaa niin saattaa olla, että apua on saatavilla vasta päivien päästä satelliittipuhelimista huolimatta!

        Afrikassa liikkuminen autolla on ihan oikeasti vaarallista. Toki suurin osa alkuasukkaista on ystävällistä ja auttavaista porukkaa mutta siihen populaatioon mahtuu kaikenlaista viheltäjää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin maantierosvot ovat etenkin Länsi-Afrikassa hyvin yleisiä ja valitettavasti ne eivät kysy kohteliaasti lompakkoa vaan ampuvat puskasta ensiksi kuljettajan. Olen kerran tullut tälläiselle tapahtumapaikalle vain pari tuntia tapahtuneen jälkeen.

        Tästä aiheesta saisi vaikka romaanin mutta ehdotan, että tongitte enemmän tietoa netistä. Mulla oli jossain pari hyvää nettisivua aiheesta ja pistän ne tänne jos ne vain jostain löytyy. Automatkailusuunnitelmia Afrikassa ei kannata täysin haudata mutta ensimmäiseksi reissuksi valitsisin jonkin puolivalmiiksi räätälöidyn matkapaketin oppaineen.

        Moro,

        Löytysköhän täältä innokkaita tyyppejä kyytiläisiksi auto matkalle Helsingistä Gambiaan, lähtö esim. 15-20.11 ja paluu miten itse haluaa lentäen, itse palaan ennen joulua tai ehkä nopeamminkin.


      • siellä vuosia ollut
        Observeri kirjoitti:

        Itsekin olen vastaavasta matkasta haaveillut jo pitempään. Jos todellakin haluaa ajaa Afrikan mantereen päästä päähän niin valitsisin kyllä muun reitin kuin mainitsemasi. Saharan yli ei mennä ihan heittämällä. Aikaa matkalle tulisi varata minimissään kaksi tai kolme kuukautta. Jos et usko niin mittaa paljonko on matkaa Marokosta Länsi-Afrikan kautta Etelä-Afrikkaan ja kerro se viidellä. Keskinopeus on todennäköisesti noin neljän viidenkympin luokkaa.

        Suurimmat ongelmat tuollaisella matkalla muodostuu ajokaluston vioista ja kolhuista joita ei pysty välttämään. Seuraava ongelma on varaosien saanti. Ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että jämähdät johonkin pikkukylään tai puskaan useiksi päiviksi.

        Seuraava kysymys kuuluu, että kuka ajaa? Maasto poikkeaa suomalaisista mökkiteistä jonkin verran. Itse olen käynyt täällä Afrikassa useampia maasto-ajokursseja ja rämpinyt vaikka minkälaisessa autiomaassa, mutta siitä huolimatta palkkaisin kuskiksi ihan oikean ammattilaisen. Jos kaadat auton keskellä puskaa niin saattaa olla, että apua on saatavilla vasta päivien päästä satelliittipuhelimista huolimatta!

        Afrikassa liikkuminen autolla on ihan oikeasti vaarallista. Toki suurin osa alkuasukkaista on ystävällistä ja auttavaista porukkaa mutta siihen populaatioon mahtuu kaikenlaista viheltäjää. Kuten aikaisemmin mainitsin niin maantierosvot ovat etenkin Länsi-Afrikassa hyvin yleisiä ja valitettavasti ne eivät kysy kohteliaasti lompakkoa vaan ampuvat puskasta ensiksi kuljettajan. Olen kerran tullut tälläiselle tapahtumapaikalle vain pari tuntia tapahtuneen jälkeen.

        Tästä aiheesta saisi vaikka romaanin mutta ehdotan, että tongitte enemmän tietoa netistä. Mulla oli jossain pari hyvää nettisivua aiheesta ja pistän ne tänne jos ne vain jostain löytyy. Automatkailusuunnitelmia Afrikassa ei kannata täysin haudata mutta ensimmäiseksi reissuksi valitsisin jonkin puolivalmiiksi räätälöidyn matkapaketin oppaineen.

        Kyllä vain, tuollasta reissua on turha olosuhteita tarkoin tuntematta ruveta yksin edes suunnittelemaan. Tunnen Itäafrikan melko hyvin, mutta en nykyisin haluaisin ennen yhdellä autolla ruveta yrittämään, aikoinaan oli toisin. Suaheli jos osaa, selviä kyllä paljon vähemmällä.

        Asukaat ovat ystävällisiä, mutta jos ajat jonkun päälle tai vaikka lehmänkin, muutuu tilanne heti. Ja vaikka eivät ampuiskaan, saattavat yritää ajattaa kolarin. Valppaus säästi minua molemmilta, vaikka n. 100.000 km ajoin siellä.


      • sattuiko tekeville pahasti

        -menehtyneiden muistoa kunnioittaen mutta uteliaisuutta kumartaen


      • Lukea
        sattuiko tekeville pahasti kirjoitti:

        -menehtyneiden muistoa kunnioittaen mutta uteliaisuutta kumartaen

        Viesti oli kirjoitettu 31.10.2005, eli tommosen reilu kolme vuotta sitten. Mahtaneekohan vielä seurata tätä ketjua?


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2776
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe