verinäytteenotto

utelias

Hei!
Kuka ottaa terveyskeskuksissa, lääkäriasemilla verinäytteitä? Tiedän, että terveydenhoitaja ottaa näitä verensokeri, kolesteroli juttuja sormenpäästä ja mittaa ne jollain laitteella, mutta mennäänkö sitten labraan, jos otetaan jotain muita?

56

16305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija

      Kyllä lähihoitajakin ottaa verensokeriarvoja.

    • mirkku

      Terkkarilla tai sairaanhoitajalla on pätevyys ottaa verikokeita (suonesta). Yleinen käytäntö on kuitenkin, että lähetteellä labraan.

      • on myös

        lähihoitajalla ottaa verinäytteitä, sehän kuuluu koulutukseen. Riippuu paikasta, kuka ottaa näytteet.


      • kysyisin
        on myös kirjoitti:

        lähihoitajalla ottaa verinäytteitä, sehän kuuluu koulutukseen. Riippuu paikasta, kuka ottaa näytteet.

        ihan noin uteliaisuudesta, miten teillä opetetaan tuo suonesta otettava verinäytteenotto?

        Mitkä on välineet, miten tehdään itse toimenpide ja mihi putkeen tulee esimerkiksi PVK?


      • mirkku
        on myös kirjoitti:

        lähihoitajalla ottaa verinäytteitä, sehän kuuluu koulutukseen. Riippuu paikasta, kuka ottaa näytteet.

        Miten sulla sellanen käsitys on, että lähihoitaja voi ottaa suonesta verinäytteen? Lh voi ottaa näytteet sormenpäästä (vs, hb, pika crp).


      • opetetaan
        kysyisin kirjoitti:

        ihan noin uteliaisuudesta, miten teillä opetetaan tuo suonesta otettava verinäytteenotto?

        Mitkä on välineet, miten tehdään itse toimenpide ja mihi putkeen tulee esimerkiksi PVK?

        ensin teoria ja sitten käytännössä otetaan verinäytteitä. Harjoittelupaikassa vielä mahdollisuus oppia.

        Ihon puhdistuslappu, neula, neulanpidike, staasi, putket, tuffereita ja teippi.

        Käsien desinfiointi, ihon puhdistus, staasi paikoilleen, neula suoneen ja putki paikoilleen. Staasin löysäys, putki pois, neula pois ja painetaan tufferilla muutama minuutti, puhtaat tufferit teipillä kiinni.

        muistaakseni pvk edta-putkeen, en satasen varmaksi sano. Näitähän ei tarvii ulkoa opetella.


      • käsitys
        mirkku kirjoitti:

        Miten sulla sellanen käsitys on, että lähihoitaja voi ottaa suonesta verinäytteen? Lh voi ottaa näytteet sormenpäästä (vs, hb, pika crp).

        perustuu siihen, että itse lähihoitajana niitä näytteitä otan.


      • labrahoitaja
        käsitys kirjoitti:

        perustuu siihen, että itse lähihoitajana niitä näytteitä otan.

        mihin olet suuntautunut, lh-koulutukseen ei nimittäin todellakaan kuulu automaattisesti verinäytteenotto suonesta? Enkä ole koskaan törmännyt lähihoitajaan, joka niitä työssään ottaisi. Aihe on näin oman ammattini kannalta aika mielenkiintoinen.


      • suuntaus
        labrahoitaja kirjoitti:

        mihin olet suuntautunut, lh-koulutukseen ei nimittäin todellakaan kuulu automaattisesti verinäytteenotto suonesta? Enkä ole koskaan törmännyt lähihoitajaan, joka niitä työssään ottaisi. Aihe on näin oman ammattini kannalta aika mielenkiintoinen.

        oli vanhustyö. En tiedä miten eri kouluissa vaihtelee tämä asia, mutta meillä se ainakin opetettiin. Miksi sitä sitten opetettaisiin, jos ei saa ottaa töissä?
        Tiedän perushoitajan, joka on töissä kotisairaanhoidossa ja ottaa kouluttautumisen jälkeen näytteitä työssään.
        Myös erillistä koulutusta näyttää olevan lähihoitajille tarjolla.

        Erikseen tietenkin ovat sairaalat yms. joissa on labra, ja sieltä hoitaja tulee osastolle ottamaan näytteet.
        Itse olen töissä hoitokodissa ja toinen vaihtoehto meidän asukkailla olisi viedä asukkaat terveyskeskuksen labraan näytteenottoa varten. Vaivattomampaa asukkaan kannalta on, että näyte otetaan paikan päällä ja lähetetään labraan.


      • mirkku
        suuntaus kirjoitti:

        oli vanhustyö. En tiedä miten eri kouluissa vaihtelee tämä asia, mutta meillä se ainakin opetettiin. Miksi sitä sitten opetettaisiin, jos ei saa ottaa töissä?
        Tiedän perushoitajan, joka on töissä kotisairaanhoidossa ja ottaa kouluttautumisen jälkeen näytteitä työssään.
        Myös erillistä koulutusta näyttää olevan lähihoitajille tarjolla.

        Erikseen tietenkin ovat sairaalat yms. joissa on labra, ja sieltä hoitaja tulee osastolle ottamaan näytteet.
        Itse olen töissä hoitokodissa ja toinen vaihtoehto meidän asukkailla olisi viedä asukkaat terveyskeskuksen labraan näytteenottoa varten. Vaivattomampaa asukkaan kannalta on, että näyte otetaan paikan päällä ja lähetetään labraan.

        Olet kyllä sitten harvinaisuus. Ei lähihoitajan koulutukseen normaalisti kuulu suoninäytteen otto.


      • olen minäkin
        mirkku kirjoitti:

        Olet kyllä sitten harvinaisuus. Ei lähihoitajan koulutukseen normaalisti kuulu suoninäytteen otto.

        kyllä erikoiselta kuulostaa, täytyy myöntää. Eli tehtäviä siirretään lääkäreiltä sairaanhoitajille sekä terkoille ja vastaavasti edellisiltä lähihoitajille. Mikä mahtaa olla perimmäinen tarkoitus tässä kuviossa?


      • mirkku
        olen minäkin kirjoitti:

        kyllä erikoiselta kuulostaa, täytyy myöntää. Eli tehtäviä siirretään lääkäreiltä sairaanhoitajille sekä terkoille ja vastaavasti edellisiltä lähihoitajille. Mikä mahtaa olla perimmäinen tarkoitus tässä kuviossa?

        Mun on todella vaikea uskoa, että tämä on totta. Oikeasti se näytteenotto-hommeli pitäisi järjestää niin, että hoitokotiin palkataan yksi sairaanhoitaja.

        Hei vielä sulle, näytteen ottaja lh! Missä sijaitsee koulu, jossa lh:n koulutusohjelmaan kuuluu suoninäytteen otto?


      • meillä
        mirkku kirjoitti:

        Mun on todella vaikea uskoa, että tämä on totta. Oikeasti se näytteenotto-hommeli pitäisi järjestää niin, että hoitokotiin palkataan yksi sairaanhoitaja.

        Hei vielä sulle, näytteen ottaja lh! Missä sijaitsee koulu, jossa lh:n koulutusohjelmaan kuuluu suoninäytteen otto?

        on se yksi sh, mutta ei hän joka päivä ole töissä. Ja työyhteisö on melko haavoittuvainen, jos on vain yksi hlö, joka jonkun tietyn homman taitaa. Mielestäni näin on asiassa kuin asiassa. Joku voi nyt ehdottaa, että näytteet ohjelmoidaan sellaiselle päivälle, kun on se sh töissä. Meillä kuitenkin kaikki tekevät kaikkea, ei erotella mikä on sh:n tehtävä ja mikä lh:n.

        Miksi lh ei saisi ottaa näytteitä? Miksi sen täytyy olla sh?
        Tuota kommenttia odotinkin jo, että sh:n töitä siirretään lh:lle jne. Minä ainakin olen hyvilläni, että voin kartuttaa taitojani olipa asia sitten mikä tahansa.

        Koulun kävin Kuopiossa.


      • Ihmettelijä
        meillä kirjoitti:

        on se yksi sh, mutta ei hän joka päivä ole töissä. Ja työyhteisö on melko haavoittuvainen, jos on vain yksi hlö, joka jonkun tietyn homman taitaa. Mielestäni näin on asiassa kuin asiassa. Joku voi nyt ehdottaa, että näytteet ohjelmoidaan sellaiselle päivälle, kun on se sh töissä. Meillä kuitenkin kaikki tekevät kaikkea, ei erotella mikä on sh:n tehtävä ja mikä lh:n.

        Miksi lh ei saisi ottaa näytteitä? Miksi sen täytyy olla sh?
        Tuota kommenttia odotinkin jo, että sh:n töitä siirretään lh:lle jne. Minä ainakin olen hyvilläni, että voin kartuttaa taitojani olipa asia sitten mikä tahansa.

        Koulun kävin Kuopiossa.

        Kannattaako enää kallis koulutus hoitoalalle, kun lähihoitaja tekee työt halvemmalla?


      • hassu kysymys
        kysyisin kirjoitti:

        ihan noin uteliaisuudesta, miten teillä opetetaan tuo suonesta otettava verinäytteenotto?

        Mitkä on välineet, miten tehdään itse toimenpide ja mihi putkeen tulee esimerkiksi PVK?

        Kyllä se vaan niin on että lähihoitajan koulutukseen kuuluu myöskin verikokeiden otto ja lihakseen pistäminen. Suuntautumis jaksolla käymme niitä kertauksena toista kertaa läpi joten osata pitäis. Tiedän kyllä että jotkut sh.t ja ph.t väittää kivenkovaan että se ei ole mahdollista. Mutta onkohan niin että koulujakin on eritasoisia koska minullakin on kuva ettei kaikki ole saaneet ehkä samallaista koulutusta. Muuten ei ole sellaista lakia joka rajaa jotkut tehtävät vain sh. tehtäviksi. Luvat ratkaisee saako tehdä ,olet sitten vaikka siivooja. Riittää kunhan osoitat hallitsevasi tehtävän ja olet alan ammattilainen vai menikö se niin että toimit th. alalla.









        tiedän toki


      • sh:n ja lh:n
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Kannattaako enää kallis koulutus hoitoalalle, kun lähihoitaja tekee työt halvemmalla?

        tehtävissä vielä kuitenkin jotain eroa on, vaikka lh näytteitä ottaisikin.


      • Jos
        labrahoitaja kirjoitti:

        mihin olet suuntautunut, lh-koulutukseen ei nimittäin todellakaan kuulu automaattisesti verinäytteenotto suonesta? Enkä ole koskaan törmännyt lähihoitajaan, joka niitä työssään ottaisi. Aihe on näin oman ammattini kannalta aika mielenkiintoinen.

        minäkin otan työssäni lähihoitajana laskimoverinäytteitä, lh-koulutukseen se ei kuulunut, mutta olen opiskellut sen myöhemmin.


      • Perushoitaja
        labrahoitaja kirjoitti:

        mihin olet suuntautunut, lh-koulutukseen ei nimittäin todellakaan kuulu automaattisesti verinäytteenotto suonesta? Enkä ole koskaan törmännyt lähihoitajaan, joka niitä työssään ottaisi. Aihe on näin oman ammattini kannalta aika mielenkiintoinen.

        Perushoitajakoulutukseen kuului laskimoverinäytteenotto. Nyt teen työtä kotisairaanhoidossa ja alusta asti oli selvää, että minäkin niitä otan. Eli siitä vain näytteenottoon piti ryhtyä, olihan se koulussa opetettu! Näytteitä otamme viikon aikana useampia, eli melkein jokapäiväistä puuhaa. Tässä nyt näkyy taas yksi ero koulutuksissa, en ihmettele, jos lähihoitajakoulutusta välillä väheksytään.


      • Lh.
        Perushoitaja kirjoitti:

        Perushoitajakoulutukseen kuului laskimoverinäytteenotto. Nyt teen työtä kotisairaanhoidossa ja alusta asti oli selvää, että minäkin niitä otan. Eli siitä vain näytteenottoon piti ryhtyä, olihan se koulussa opetettu! Näytteitä otamme viikon aikana useampia, eli melkein jokapäiväistä puuhaa. Tässä nyt näkyy taas yksi ero koulutuksissa, en ihmettele, jos lähihoitajakoulutusta välillä väheksytään.

        Olen aloittamassa työt kotihoidossa muutaman vko.n päästä ja työhaastattelussa oli puhetta, että sielä täytyy ottaa verinäytteitä. Sanoinkin etten osaa sellaista tehdä, mutta sanottiin, että kyllä sen sitten oppii kun opettavat.

        Sielä on myös käytäntönä, että kaikki tekevät kaikkia. im.pistot ym. kuuluu kaikille. Riippuu varmaan vähä paikasta kuinka paljon annetaan vastuuta. Ja siitä onko sairaanhoitajista kuinka pulaa??

        Joutuvathan sh.tkin ottamaan nykyään yhä enemmän vastuuta kun monessa paiokassa lääkäreiden töitä sirretään sairaanhoitajille.


      • ...
        on myös kirjoitti:

        lähihoitajalla ottaa verinäytteitä, sehän kuuluu koulutukseen. Riippuu paikasta, kuka ottaa näytteet.

        opiskelen nyt toista vuotta lh:ksi ja me emme ainankaan saa ottaa verikokeita, niitä ei siis myöskään meille ole opetetttu eikä opeteta. Koulutukseen kuuluu ihon alle ja lihakseen pistäminen, mutta ei verikokeiden otto...


      • Täällä kans
        mirkku kirjoitti:

        Mun on todella vaikea uskoa, että tämä on totta. Oikeasti se näytteenotto-hommeli pitäisi järjestää niin, että hoitokotiin palkataan yksi sairaanhoitaja.

        Hei vielä sulle, näytteen ottaja lh! Missä sijaitsee koulu, jossa lh:n koulutusohjelmaan kuuluu suoninäytteen otto?

        Ikivanha keskustelu, mutta 2006 lähihoitajaksi Savon ammatti- ja aikuisopistosta valmistuneena pitää todeta, että kyllä meilläkin kuului laskimonäytteenotto opintoihin, sekä teoriassa että käytännössä. En muista mihin opintojaksoon, mutta oma suuntautumisvaihtoehtoni oli lasten ja nuorten hoito ja kasvatus, eli ei mikään "sairaanhoidollisin" vaihtoehto.


      • tyytyväinen lähäri
        mirkku kirjoitti:

        Miten sulla sellanen käsitys on, että lähihoitaja voi ottaa suonesta verinäytteen? Lh voi ottaa näytteet sormenpäästä (vs, hb, pika crp).

        tää lähihoitaja on just menossa täydennyskoulutukseen,eli näytteenottokoulutus.
        se lupahan on talokohtainen ja meidän talo on onneksi nykyaikainen.Sitä paitsi meidän s.hoitaja on tästä hyvin tyytyväinen,koska itse on opiskellut noin 30v sitten,eli tiedon päivitys on hänellekin hyväksi.Älkää yhtää aliarvioiko lähihoitajia!


      • Anonyymi
        mirkku kirjoitti:

        Mun on todella vaikea uskoa, että tämä on totta. Oikeasti se näytteenotto-hommeli pitäisi järjestää niin, että hoitokotiin palkataan yksi sairaanhoitaja.

        Hei vielä sulle, näytteen ottaja lh! Missä sijaitsee koulu, jossa lh:n koulutusohjelmaan kuuluu suoninäytteen otto?

        Hoitolaitoksissa lähihitajat ottvat , mutta onko lupaa?
        säästetäänkö palkkakuluissa, kun ei palkata sairaanhoitajia?
        Onko Avi lahjottu, ettei puutu asiaan ?


      • Anonyymi
        mirkku kirjoitti:

        Mun on todella vaikea uskoa, että tämä on totta. Oikeasti se näytteenotto-hommeli pitäisi järjestää niin, että hoitokotiin palkataan yksi sairaanhoitaja.

        Hei vielä sulle, näytteen ottaja lh! Missä sijaitsee koulu, jossa lh:n koulutusohjelmaan kuuluu suoninäytteen otto?

        Hoitolaitoksissa lähihitajat ottvat , mutta onko lupaa?
        säästetäänkö palkkakuluissa, kun ei palkata sairaanhoitajia?
        Onko virkamiehet lahjottu, ettei puutu asiaan ?


      • Anonyymi
        hassu kysymys kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että lähihoitajan koulutukseen kuuluu myöskin verikokeiden otto ja lihakseen pistäminen. Suuntautumis jaksolla käymme niitä kertauksena toista kertaa läpi joten osata pitäis. Tiedän kyllä että jotkut sh.t ja ph.t väittää kivenkovaan että se ei ole mahdollista. Mutta onkohan niin että koulujakin on eritasoisia koska minullakin on kuva ettei kaikki ole saaneet ehkä samallaista koulutusta. Muuten ei ole sellaista lakia joka rajaa jotkut tehtävät vain sh. tehtäviksi. Luvat ratkaisee saako tehdä ,olet sitten vaikka siivooja. Riittää kunhan osoitat hallitsevasi tehtävän ja olet alan ammattilainen vai menikö se niin että toimit th. alalla.









        tiedän toki

        Onse kumma kun tehtaat loppuu, niin jojaukosta tehdäänlähihoitaja?
        ei varmasti monikaan sovellu.


      • Anonyymi
        hassu kysymys kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että lähihoitajan koulutukseen kuuluu myöskin verikokeiden otto ja lihakseen pistäminen. Suuntautumis jaksolla käymme niitä kertauksena toista kertaa läpi joten osata pitäis. Tiedän kyllä että jotkut sh.t ja ph.t väittää kivenkovaan että se ei ole mahdollista. Mutta onkohan niin että koulujakin on eritasoisia koska minullakin on kuva ettei kaikki ole saaneet ehkä samallaista koulutusta. Muuten ei ole sellaista lakia joka rajaa jotkut tehtävät vain sh. tehtäviksi. Luvat ratkaisee saako tehdä ,olet sitten vaikka siivooja. Riittää kunhan osoitat hallitsevasi tehtävän ja olet alan ammattilainen vai menikö se niin että toimit th. alalla.









        tiedän toki

        Onse kumma kun tehtaat loppuu, niin jojaukosta tehdäänlähihoitaja?
        ei varmasti monikaan sovellu.


      • Anonyymi
        hassu kysymys kirjoitti:

        Kyllä se vaan niin on että lähihoitajan koulutukseen kuuluu myöskin verikokeiden otto ja lihakseen pistäminen. Suuntautumis jaksolla käymme niitä kertauksena toista kertaa läpi joten osata pitäis. Tiedän kyllä että jotkut sh.t ja ph.t väittää kivenkovaan että se ei ole mahdollista. Mutta onkohan niin että koulujakin on eritasoisia koska minullakin on kuva ettei kaikki ole saaneet ehkä samallaista koulutusta. Muuten ei ole sellaista lakia joka rajaa jotkut tehtävät vain sh. tehtäviksi. Luvat ratkaisee saako tehdä ,olet sitten vaikka siivooja. Riittää kunhan osoitat hallitsevasi tehtävän ja olet alan ammattilainen vai menikö se niin että toimit th. alalla.









        tiedän toki

        Onse kumma kun tehtaat loppuu, niin jojaukosta tehdäänlähihoitaja?
        ei varmasti monikaan sovellu.


    • ..kuin ei milloinkaan

      labrahoitaja tai bioanalyytikkohan ne useimmiten ottaa =)

      • Kotisairaanhoitaja

        Kyllä kuulostaa tää keskustelu ja aihe tosi ihmeelliseltä. En voi muuta kuin ihmetellä! Itselläni pohjalla lähihoitaja-koulutus ja silloin ei olisi tullut kysymykseenkään im. pistot tai laskimonäytteenotto. Ne mahdollistuivat vasta sh-tutkinnon jälkeen. Kaikkee sitä kuulee....


      • "Sohvi"
        Kotisairaanhoitaja kirjoitti:

        Kyllä kuulostaa tää keskustelu ja aihe tosi ihmeelliseltä. En voi muuta kuin ihmetellä! Itselläni pohjalla lähihoitaja-koulutus ja silloin ei olisi tullut kysymykseenkään im. pistot tai laskimonäytteenotto. Ne mahdollistuivat vasta sh-tutkinnon jälkeen. Kaikkee sitä kuulee....

        Heippa kaikille!
        Pöyristyttävän mielenkiintoisia keskusteluja mm. i.m.pistoksista ja verinäytteen otosta suonesta.Itseäni kiinnostaisi tuo jälkimmäinen.Pitänee kysellä tarkemmin asiasta vaikka sairaalsta.Kyllä "ne" siellä tietävät varmasti.Muutoin tämä asia jää askarruttamaan mieltäni...


      • Yks lh
        Kotisairaanhoitaja kirjoitti:

        Kyllä kuulostaa tää keskustelu ja aihe tosi ihmeelliseltä. En voi muuta kuin ihmetellä! Itselläni pohjalla lähihoitaja-koulutus ja silloin ei olisi tullut kysymykseenkään im. pistot tai laskimonäytteenotto. Ne mahdollistuivat vasta sh-tutkinnon jälkeen. Kaikkee sitä kuulee....

        Nykyisin ainakin im-pistokset kuuluu lh:n toimenkuvaan. Laskimonäytteet, jos työpaikalla koulutetaan siihen. Ei se ole ydinfysiikkaa vaan rutiinihommaa. Ymmärrän, että jos on aina tolkutettu, että ei voi lh tehdä sitä ja tätä, sitä alkaa pelätä sen tekemistä, mutta kun heti on laitettu tekemään, niin avot se sujuu ihan helposti. Ei siinä tosiaan kaikenmaailman hoitoteorioita tarvita kun duunia tehdään. Ennemminkin näppituntumaa ja toki laskupäätä, että oikeat määrät lääkettä tulee laitettua.


    • vanha sh

      Terveyskeskuksissa sormenpää-pikatestejä ottavat vastaanoton hoitajat, jotka ovat koulutukseltaan mm. sairaan,- perus-, apu- ja lähihoitajia sekä vastaanottoapulaisia. Jos tarvitaan suoniverinäytteitä, ne otetaan tk:n labrassa.
      Eri osastoilla ja laitoksissa on sitten kirjavia käytäntöjä. Itse olen töissä vanhusten hoitokodissa, jossa verinäytteet käy ottamassa labrahoitaja. Meillä on kylläkin myös sairaanhoitajia töissä, mutta verinäytteiden otto ei kuulu meidän henkilökunnalle lainkaan(paitsi tietty vs ja hb).
      Ystäväni, joka on lh koulutukseltaan, ottaa myös laskimoverinäytteitä työssään. Lh- koulutukseen kuului ja lisäksi saivat työpaikkakoulutuksen.
      Ei verinäytteiden otto mitään ydinfysiikkaa ole herrajestas! Kun opettelee tekniikan ja mihin putkiloon mikäkin tulee, ei vahinkoja pääse tapahtumaan, oli sitten sairaanhoitaja tai lähihoitaja! Ja mikään laki ei kerro, kuka niitä saa ottaa ja kuka ei. Nykyään työnantajat ovat vain niin fiksuja, etä ymmärtävät käyttää hyväkseen kaiken koulutettujen hoitajien ammattitaidon. Turha siitä on kenenkään kadehtia!
      Ja mitä kauemmin sitä työtä tekee, niin sitä enemmän siihen leipääntyy, ja antaisi mielellään muiden hoitaa työt :) Ymmärrän, että vastavalmistuneet sh:t haluaa päteä mahdollisimman monessa asiassa ja pitäisi myöt monet temppuilut itsellään..

      • XY

        "Ei verinäytteiden otto mitään ydinfysiikkaa ole herrajestas! Kun opettelee tekniikan ja mihin putkiloon mikäkin tulee, ei vahinkoja pääse tapahtumaan, oli sitten sairaanhoitaja tai lähihoitaja!"
        Kyllä asialla on suurikin merkitys miten näyte on otettu. Preanalyyttiset tekijät vaikuttavat suuresti verikokeiden tuloksiin.
        Usein muilla kuin laboratorionhoitajilla ei ole mitään käsitystä asioista, kunhan vaan saadaan veri sinne putkeen. Tähän asiaan törmään niin usein työssäni. Joudutaan soittamaan esim. kotisairaalaan/palvelukeskuksee ja pyytämään uusi näyte.
        Eli parempi olisi, jos nämä näytteenotto asiat ja pikatestien teot jäisi tietylle ammattikunnlle, näin vältyttäisiin virhetulkinnoilta ja huonolaatuisilta näytteiltä.


    • Yks lh

      Käytäntö meillä on, että pikaCRP, Hgt ja Hb.näytteitä otetaan sormenpäästä sh:n/lh:n toimesta myös päivällä, iltaisin myös troponiininäytteet/Fidd kyynärvarresta. Lh:kin voi ottaa, jos on koulutettu työpaikalla siihen. Päiväsaikaan muuten labra ottaa kokeet. Haavan näytteet ja nieluviljelynäytteet ottavat myös hoitajat. EKG:t ensiavussa ottaa hoitaja, kontrolli-EKG:t labra.
      Osastolla otetaan vähemmän näytteitä hoitajien toimesta. Mutta valmius ja taito niiden ottamiseen tarvittaessa on oltava. Siellä ehkä Hgt eniten otettu.
      -Kolesteroliarvot otetaan kyynärvarren näytteestä.
      Crp=tulehdusarvo
      Hgt=verensokeri
      Hb=hemoglobiini
      Troponiini-arvo=sydämen toimintaa mittaava
      Fidd=laskimotukoksen ilmaiseva

      • Sh.

        Omalla työmaalla verinäytteet laskimosta napsivat niin lähi- kuin sairaanhoitajatkin. Ei näy taustakoulus ottajan taidoissa. Toimiva systeemi, ja meillä osoittatunut hyväksi käytännöksi.

        Ps. meillä lähihoitajat ottavat myös rattiveriä tarvittaessa. Hurjaa, eikös?


    • Aaamiulirrkuttaja

      Meillä kanssa harjoiteltiin suoniverinäytteen ottoa koulussa ja lisää harjoitusta tähän saan sairaalassa ( työharjoituspaikaltani)....

    • hurrilainen

      Valmistun nyt keväällä ruotsin puolella lähihoitajaksi. Näin että alempana oli keskustelua siitä että ottaako lähihoitaja verikokeita suonesta, ruotsissa ainakin meille se on opetettu ja työharjoittelussa terveyskeskuksessa piti olla aamupäivä aina labrassa ottamassa kokeita. Myös tiettyjen kokeiden analysointi (laitteen avulla) kuului meille. En tiedä suomen käytännöstä, mutta näin ainakin meillä.

      Ei se suonesta verikokeen ottaminen nyt mitään avaruustiedettä ole, että miksi ei lähihoitaja sitä voisi ottaa? Joskus kun tuli hankalempia pistettäviä niin kokeili joku sh ottaa kokeen, jos ei sekään vielä onnistunut niin vietiin eräälle herralle (biomedicinsk analyktiker) joka osasi todella hyvin verikokeen oton.

    • ei nimimerkkiä

      Laskimoverinäytteiden ottoa opetetaan vain sairaanhoidon ja huolenpidon sekä ensihoidon koulutusohjelmissa lähihoitajille. Ja lisäksi siihen tarvitsee antaa näyttö/toimipaikkalupa, ennen kun niitä saa työpaikalla ottaa...

      mutta siis kyllä lähihoitaja saa niitä ottaa, kun siihen on luvat. Ja minulle joka sahulainen olen ollut, on se koulussa opetettu ja samoin harjoitteluissa sain ottaa.

      • Täällä kans juu

        2006 valmistuin lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelmasta, ja kyllä vaan laskimonäytteen otto kuului opintoihin, en vaan muista mihin opintojaksoon. Sittemmin olen opiskellut kyseisen taidon sekä sairaanhoitaja- että terveydenhoitajaopinnoissa, eikä se näytteenotto ole sillä välillä muuksi muuttunut :)


    • oikh

      Olen LH ja töissä labrassa. Otan verinäytteitä, papoja, erottelen näytteet, otan EKG jne jne... Hus järjesti palkallisen koulutuksen, mutta olis sitä ennenkin vuoden töissä. Sain hyvän perehdytyksen alkuun toki. Ei se tosiaan tekniikassa näy, usein hoitajat ovat näytteenotossa parempia kuin labrahoitaja, jotka ovat vähemmän näytteenotossa.

    • SukuSuku

      Itselleni ei lähihoitajakoulutukseen värinäytteen ottoa kuulunut (sairaanhoito & huolenpito -08), mutta joissakin opiskelujen aikaisissa harjoittelupaikoissani se kuuluin myös lh:n työnkuvaan tarvittaessa ja siihen työpaikkakoulutettiin. I.m pistot kyllä sen sijaan kuuluivat koulutukseeni. Mutta koskaan en kans ole kuullut, että ihan koulussa se lähihoitajille opetettaisiin, mutta mikäs siinä :)
      Tulevaan koulutukseeni se "valitettavasti" kuuluu.

      • sahuuuuuuuuuuuuuuu

        Opiskelin hämeenlinnassa suuntautumisenani sahu ja verinäytteenotto opetettiin meillekkin.


    • lusigga

      Hei

      Osaisiko joku valaista mulle sitä verinäytteen ottotekniikkaa: eli jos oikea kätinen ottaa verinäytettä niin kummalla kädellä pidetään neulaa suonessa ja kummalla vaihdetaan näytteenotto putkia? vai onko ns. "tekniikka" vapaa... asia on koulussa käyty mutta nyt kun aloin asiaa miettimään niin hups heikkaa en muistakkaan...

    • lh

      Ei siihen ole yhtä ja oikeaa tapaa, että kummalla kädellä pitää mistäkin kiinni. Kunhan ei molempia käsiä taskussa pidä. Samapa tuo oikeastaan miten sen tekee kunhan homma tulee hoidettua kunnolla ja aseptisesti.

    • -Lh-

      Lh voi ottaa ottaa suonesta. Sh laittaa suoneen. Selkeää, mutta ilmeisen vaikeasti ymmärrettävää.

      -Lh-

    • jklg

      labrahoitajathan niitä kokeita yleisimmin ottaa..

    • ho-ho

      meilä on joksus töissä (kotihoidossa) näitä lähihoitajia jotka haluis vaan tehdä sh.n hommia. Näytteet he kyllä saa otettua, mutta kaikki muu kuten: jatkot jää ohjelmoimatta/ tekemättä. Eli heistä ei ole kantamaan vastuuta, eikä heidän koulutus riitä tekmään tuloksista minkäänlaisia johtopäätöksiä!

      Itsekin olen alkujani lh, sitten sh ja th. 2000-luvun alussa lh-koulussa ei suoninäytteenottoa opetettu, ei kukaan edes maininnut asiasta. Pistäminen im. ja sc. kyllä opetettiin, mutta missää ei asiakasta pistänyt lh, vaan sh kävi aina antamassa pistokset, en olisi kyllä silloin halunnutkaan mennä sh.n tontille, ei heidänkän tarvinnut puuroja keitellä ja kylvettää. Kokemusta on monelta saralta, olen työskennellyt lähes 10.ssä eri yksikössä.

    • ??

      hei

      kuinka monta eri tutkimusta tavallisesti yhdesä verinäytteestä voidaan tehdä?

      • 22+92

        Monta. Tai vain yksi. Tarkoitat varmastikin "yhdellä verinäytteellä" yhteen putkeen otettavaa verimäärää.
        Enemmän kuin veren määrä putkessa rajoittaa se, että eri verinäytteitä otettaessa putkessa olevat säilöntä- ja apuaineet, esim. veren hyytymistä estävät aineet ovat erilaisia. Toinen "säilöntäaine" sotkee toisen arvon analysoinnin ja toinen toisen. Joten siksi verta otetaan erilaisiin putkiin ja tämän takia ei voida sanoa, että kuinka monta tutkimusta yhdestä putkesta voidaan tehdä.


    • mmmm3

      Itse Lh ja otan verinäytteitä labrassa, myös EKG ja nieluviljely. Oma työpaikkani piti hyvän perehdytyksen. Ei näytteenotto mitään rakettitiedettä ole sen oppii vaan tekemällä ja tietysti teoriapuolen perusasiat osattava.

      Minulla koulutuksessa opetettiin verinäytteenotto ja suuntautuminen on vanhustyö.

    • Opiskelija

      Opiskelen nyt ensimmäistä vuotta lähihoitajaksi ja meille ainakin koulussa kerrottiin, että sahun jaksolla opetellaan sekä lihakseen pisto että verinäytteen otto.
      Sahun jakso ekan vuoden keväällä/ kolmannen vuoden syksyllä. Suuntautuminen kolmantena vuotena

    • 1123

      "Olen LH ja töissä labrassa. Otan verinäytteitä, papoja, erottelen näytteet, otan EKG jne jne... Hus järjesti palkallisen koulutuksen, mutta olis sitä ennenkin vuoden töissä. Sain hyvän perehdytyksen alkuun toki. Ei se tosiaan tekniikassa näy, usein hoitajat ovat näytteenotossa parempia kuin labrahoitaja, jotka ovat vähemmän näytteenotossa"

      Ei... Ainakin Fimlabissa/Laboratoriokeskuksessa jokainen laboratoriohoitaja ottaa verinäytteitä toimipaikasta riippumatta, ja yleensä aika paljon. Labrahoitajat ovat paljon enemmän näytteenotossa kuin sairaanhoitajat ja yleensä osaavat ottaa näytteitä juuri sen takia paremmin. Jos lähihoitaja saa kunnon koulutuksen ja rutiinin päälle kokemusta niin kyllä hekin niitä näytteitä aivan yhtä taitavasti osaavat ottaa.

      Laboratoriohoitajan koulutukseen kuuluu aika isolta osalta näytteenotto ja joka harjoitusjaksolla on aika helvetin paljon sitä. 1. ja 2. vuoden kesätyökin on yleensä aina näytteenottoa. Jos keskussairaalaan sattuu pääsemään töihin niin sielläkin on aina vähintään aamynäytteenottokierto (muutaman paikan erityislabrassa ei ole), yleensä jotain muutakin näytteenottoa. TK:issa ja pienemmissä paikoissa ainoastaan näytteenottoa. Tietty tutkimuslabroissa yms. ei ole näytteenottoa mutta ne ovatkin asia erikseen, aika harva niihin pääsee töihin

    • wronkswronks

      Melkosiin ronkkijoihin on tosi usein tullut törmättyä. Olis kyllä jonkinlainen koulutus tosiaan paikallaan ennen kuin laitetaan labraan töihin. Yks harjottelija oli kyl paras,ei käyttäny mitään kiristysjuttua eikä jääny mitään jälkeä.

      • suoneniskijä

        Lähihoitaja vm.2007 otan kaikki osastollamme otettavat suoniverinäytteet aamuisin työvuoroni lopulla. Meillä se kuuluu yökön tehtäviin. Eikä ole ongelmia ollut. Vastaava sh on asian opettanut ja hyväksynyt näytteenotto näytön. Ja asia sujuu hyvin.
        Ongelmia ei ole ollut.


    • itselläni oli aiemmassa työpaikassa lähihoitajakollegoja joilla oli luvat ottaa näytteet. Itselläni ei ole, mutta haluaisin kyllä käydä koulutuksen siihen. minusta se on vain hyvä, että lähihoitajatkin voivat ottaa, voidaan ottaa näytteitä silloinkin, kun saikkari ei ole paikalla ja keventää saikkarin taakkaa. Saikkarilla on kuitenkin muutenkin paljon sellaisia asioita hoidettavanaan, mitä lähihoitajilla ei ole.

    • Anonyymi

      No, onneksi tästäään ei tarvitse enää tapella, vaan näytteenotto on jo vuosia kuulunut lähihoitajan työhön ja opintoihin. Se on yksi tutkinnon osa nykyään. Itse olen valmistunut v -98 ja sillon harjoiteltiin jopa kanylointi. Tosin, kävin suuntaavan ensihoidon. Mutta jo silloin sivuuttiin suoniverinäytteitä ja työharjoittelussa ksh:ssa niitä sain ottaa, mutta niitähän ei tarvinnut ottaa ensihoidon puolella. Kävimme silloin opiskeluaikana jopa labrassa harjoitelemassa yhden päivän yhden opiskelukaverin kanssa. Eli kyllä aihe on olut tapetilla jo viime vuosituhannelta asti, vaikkakin se on aina vaatinut jonkilaisen koulutuksen / harjoittelun ja erilliset luvat. Mutta olen itsekin suorittanut tuon varsinaisen näytteenottokoulutuksen vasta joitakin vuosia sitten virallisesti ja otan suoninäytteitä töissä kotihoidossa ihan suvereenisti. Sitä ennen en siis ole ottanut suoninäytteitä töissä. Mutta meilläkin niitä näytteitä tulee sen verran kuitenkin, ettei ksh ehdi joka paikkaan niitä ottamaan. Ja miksi tarviskaan, kun kerran se on jo ihan arkityötä lähihoitajilla ja opettelua jo opinnoista lähtien. Ihmettelen, että on mennyt niinkin kauan kuin meni, että se on "uskallettu" antaa lähihoitajien hommaksi ja sitä varten on perustettu ihan oma opintokokonaisuus. Ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole tuokaan homma ja sen kyllä oppii lh siinä missä sh:kin, kun opetetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2168
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2036
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe