Minulla on todella runsas valkovuoto,joka vaikuttaa mun jokapäiväiseen elämään.On kokoajan epävarma olo enkä välttämättä halua seksiäkään tämän ongelmani takia =/ On jotenkin likainen olo :(
Tuntuu että valkovuotoa tulee melkein kokoajan.Pitää käyttää pikkuhousunsuojia joka päivä =/
Söin vasta antibiootti kuurin,mutta ei se välttämättä siitä johdu,kun mulla on ollut runsas vuoto aiemminkin...
Valkovuoto on siis valkoista,nestemäistä(ei ryynimäistä niinkuin hiivassa yleensä on?)ja runsasta.Tosi häiritsevää :(
Varaan huomenna ajan gynekologille, mutta haluaisin tietää jos vaikka jollakin teistä olisi ollut joskus sama ongelma?Tai on edelleen?Tai joku joka voisi tietää/veikata mistä tämä mahtaa johtua?Mikä avuksi?
Todella runsas valkovuoto :(
83
95130
Vastaukset
- Salla
Ole kiltti ja kerro jos jotaim kommenttia lääkäriltä saat. Mä kirjottelin tohon alle samasta aiheesta juttua.. Lääkäriltä kun olen kysynyt, niin todennut vaan tyyliin "Sellasta se voi olla!"
Mulla AIVAN sama ongelma!! Ei hiivasta johtuvaa, vaaleeta, joskus ihan klimpeissäkin..
Mä en haluisi uskoa aitä, että sille ei voi mitään.. Mustakin tuntuu, että vaikuttaa seksiin.. Mies kun tulee ulos mun sisältä, pelottaa (hävettää) että sen elin on mun mählien peitossa ja jos kattelee mua niin sieltä tulee jotain "turhaa" ulos jne.
Vaivaa!!- likainenko?
"ja jos kattelee mua niin sieltä tulee jotain "turhaa" ulos jne"
Joo mullakin sama juttu.En edes anna sen antaa mulle suuseksiä nykyään tämän jutun takia vaikka haluaisin hirveästi :( On vaan niin likainen olo ja hävettää :(
Viime keväänä kun olin gynekologilla,niin se lääkäri huomasi itse että mulla on runsas valkovuoto(tiesin siis silloinkin että on).Laittoi mut sitten hiiva ja bakteeritulehdus kokeisiin.
Hiivaa ei ollut mutta bakteeritulehdus kyllä oli.Söin siihen sitten lääkkeet vaikka lääkäri sanoi ettei tarvis välttämättä hoitaa kun menee itsestään pois,mutta halusin syödä ne lääkkeet...no ehkä se auttoi mutta tais sitten palata takaisin =/ En tiedä...voihan tämä olla vieläkin sitä samaa?
Mutta olen lukenut että emätintulehduksen oireina ovat myös paha haju,mutta en mä vaan ole huomannut mitään hajua,eikä poikkiskaan...
mikäköhän tämä nyt oikein on...?=/
Tulen kyllä kertomaan sitten tänne gynen jälkeen.Aion kyllä vaatia nyt kaikki mahdolliset tutkimukset kun haluan asian kerralla selväksi.Todella inhottava vaiva :( - sogåpsboåpsdfo
likainenko? kirjoitti:
"ja jos kattelee mua niin sieltä tulee jotain "turhaa" ulos jne"
Joo mullakin sama juttu.En edes anna sen antaa mulle suuseksiä nykyään tämän jutun takia vaikka haluaisin hirveästi :( On vaan niin likainen olo ja hävettää :(
Viime keväänä kun olin gynekologilla,niin se lääkäri huomasi itse että mulla on runsas valkovuoto(tiesin siis silloinkin että on).Laittoi mut sitten hiiva ja bakteeritulehdus kokeisiin.
Hiivaa ei ollut mutta bakteeritulehdus kyllä oli.Söin siihen sitten lääkkeet vaikka lääkäri sanoi ettei tarvis välttämättä hoitaa kun menee itsestään pois,mutta halusin syödä ne lääkkeet...no ehkä se auttoi mutta tais sitten palata takaisin =/ En tiedä...voihan tämä olla vieläkin sitä samaa?
Mutta olen lukenut että emätintulehduksen oireina ovat myös paha haju,mutta en mä vaan ole huomannut mitään hajua,eikä poikkiskaan...
mikäköhän tämä nyt oikein on...?=/
Tulen kyllä kertomaan sitten tänne gynen jälkeen.Aion kyllä vaatia nyt kaikki mahdolliset tutkimukset kun haluan asian kerralla selväksi.Todella inhottava vaiva :(Joo mulla on aivan sama ongelma kanssa.Ollu tässä viikon ajan,ennen ei ole ollu tätä samaa ongelmaa.Oli menkat ja ne loppu jotenkin 2 päivän jälkee ja se ei oo mulle tavallista.Sitte alko tää ongelma.Ensin mulle annettiin lääkkeitä että mulla ois virtsatientulehus,mutta eipä se sillä menny ohi.Älyttömän inhottava olo ! Mulla taas tuntuu että on pakko päästä koko ajan vessaan,ja pissattaa koko ajan! Kumminkin se on jotain valkosta nestemäistä,yleensä ei kyllä oo valkovuotokaan ollu mitenkään runsasta?
- turhatunut
Onneks en oo vaivani kanssa ainoo! Sitä tulee ihan hirveät määrät ja seksin jälkeen sitä saattaa olla lakanoillakin.. Joka päivä joudun vaihtamaan pikkuhousut tämän takia..
- pois!!
Olet kierteessä, sillä pikkuhousunsuojien imukyky on niin suuri, että se lisää valkovuodon määrää. Pikkuhousunsuojat kokonaan pois! Vaihda alkkareita vaikka 5 kertaa päivässä, mutta älä koske suojiin enää. Pian huomaat, että vuoto vähenee olennaisesti ja lakkaa/palautuu normaaliksi.
- vuotava
"pikkuhousunsuojien imukyky on niin suuri, että se lisää valkovuodon määrää. "
Epäilen kyllä tuota päätelmää. Johonkin se vuoto menee joka tapauksessa eli se ei todellakaan pysy emättimessä. Ei pikkuhousunsuoja todellakaan imaise emätintä tyhjäksi, joka olisi asia erikseen:) Kun vaihtaa pikkuhousunsuojan riittävän usein ei ole niin likainen olo. Olen kysynyt valkovuoto- ja pakollista pikkuhoususuojien käyttöä usein gynekologeilta enkä kertaakaan ole kuullut että pikkuhousunsuoja olisi pahitteeksi. Kannattaa kuitenkin varoa liian tiukkoja housuja.
Itselläni on runsas valkovuoto, jolle ei vain voida mitään. Näin on ollut jo 15 vuotta. Pikkuhousunsuojia käytän, koska pelkillä pikkuhousuilla on suojaton olo, nimittäin päivän aikana vuoto saattaisi jo näkyä päälyhousuissakin. Iltapesun jälkeen laitan vain yöpuvun päälle, joten alapää saa tuulettua aamuun asti.
Ennen seksiä peseydyn hyvin. Puolisoni tietää tästä v-vuoto-ongelmasta ja olenkin sanonut hänelle, että haluan peseytyä ennen seksiä. Ei ole menoa hidastanut eikä tunnelmaa latistanut. - sentään
vuotava kirjoitti:
Epäilen kyllä tuota päätelmää. Johonkin se vuoto menee joka tapauksessa eli se ei todellakaan pysy emättimessä. Ei pikkuhousunsuoja todellakaan imaise emätintä tyhjäksi, joka olisi asia erikseen:) Kun vaihtaa pikkuhousunsuojan riittävän usein ei ole niin likainen olo. Olen kysynyt valkovuoto- ja pakollista pikkuhoususuojien käyttöä usein gynekologeilta enkä kertaakaan ole kuullut että pikkuhousunsuoja olisi pahitteeksi. Kannattaa kuitenkin varoa liian tiukkoja housuja.
Itselläni on runsas valkovuoto, jolle ei vain voida mitään. Näin on ollut jo 15 vuotta. Pikkuhousunsuojia käytän, koska pelkillä pikkuhousuilla on suojaton olo, nimittäin päivän aikana vuoto saattaisi jo näkyä päälyhousuissakin. Iltapesun jälkeen laitan vain yöpuvun päälle, joten alapää saa tuulettua aamuun asti.
Ennen seksiä peseydyn hyvin. Puolisoni tietää tästä v-vuoto-ongelmasta ja olenkin sanonut hänelle, että haluan peseytyä ennen seksiä. Ei ole menoa hidastanut eikä tunnelmaa latistanut.Tuskinpa pikkuhousunsuojilla sentään ihan niin kova imuteho ole... Pikemminkin syynä voi olla se, että pikkuhousunsuojissa ja siteissä on jotain ärsyttävää ainetta mikä voi lisätä valkovuodon määrää. Minulla terveyssiteet saivat ihon haavoille jo päivän käytön jälkeen, joten uskon aivan täysin, kun jotkut sanovat valkovuodon vähenneen huomattavasti heidän vaihdettuaan kertakäyttöiset kestositeisiin.
Edellisellä vastaajalla on kyllä osunut harvinainen gyne kohdalle, sillä yleensähän yksi ensimmäisistä ohjeista hiivakierteessä oleville on lopettaa tai ainakin vähentää pikkuhousunsuojien käyttöä, etteivät ne hiostaisi ja sillä lisäisi bakteereille edullisia (kosteita & lämpimiä) olosuhteita. - vuotava
sentään kirjoitti:
Tuskinpa pikkuhousunsuojilla sentään ihan niin kova imuteho ole... Pikemminkin syynä voi olla se, että pikkuhousunsuojissa ja siteissä on jotain ärsyttävää ainetta mikä voi lisätä valkovuodon määrää. Minulla terveyssiteet saivat ihon haavoille jo päivän käytön jälkeen, joten uskon aivan täysin, kun jotkut sanovat valkovuodon vähenneen huomattavasti heidän vaihdettuaan kertakäyttöiset kestositeisiin.
Edellisellä vastaajalla on kyllä osunut harvinainen gyne kohdalle, sillä yleensähän yksi ensimmäisistä ohjeista hiivakierteessä oleville on lopettaa tai ainakin vähentää pikkuhousunsuojien käyttöä, etteivät ne hiostaisi ja sillä lisäisi bakteereille edullisia (kosteita & lämpimiä) olosuhteita."Edellisellä vastaajalla on kyllä osunut harvinainen gyne kohdalle, sillä yleensähän yksi ensimmäisistä ohjeista hiivakierteessä oleville on lopettaa tai ainakin vähentää pikkuhousunsuojien käyttöä..."
Näin varmaan on, jos valkovuoto on seurausta jostain bakteerimuutoksesta, mutta minulla ei ole hiivakierrettä tai muitakaan emätintulehduksia. Papa otetaan väh. kerran vuodessa (puhtaus ja solumuutos säännöllisesti luokkaa I). Kerran elämässäni on ollut hiivatulehdus monen perättäisen antibioottikuurin seuraksena ja silloin valkovuoto oli kokkareista ja kutinaakin ilmeni.
Gynejen mukaan toisilla naisilla voi luonnostaan olla runsas valkovuoto eikä tälle voida mitään. Samoin kuin ei voida sillekkään, että toinen meistä on 150 cm pitkä ja toinen 200 cm pitkä.
Pikkuhousunsuojilla tehdään tämän "vaivan" kanssa eläminen vähän helpommaksi ja mukavammaksi. Niin, todetakoon, että siteet tai pikkuhousunsuojat (käytän alwaysejä) eivät aiheuta minulla mitään iho-oireita.
Jos jollekkin on jokin "hoito" tähän luontaiseen ja runsaaseen v-vuotoon löydetty, niin olisin kiinnostunut kuulemaan. - kokemuksesta puhun..
vuotava kirjoitti:
Ennen seksiä peseydyn hyvin. Puolisoni tietää tästä v-vuoto-ongelmasta ja olenkin sanonut hänelle, että haluan peseytyä ennen seksiä. Ei ole menoa hidastanut eikä tunnelmaa latistanut...näiden pikkuhousunsuojien suhteen. Mikä estää sinua kokeilemasta? Minun ei ole suojia tarvinnut ostaa vuosikausiin.
- valkovuokko
kokemuksesta puhun.. kirjoitti:
..näiden pikkuhousunsuojien suhteen. Mikä estää sinua kokeilemasta? Minun ei ole suojia tarvinnut ostaa vuosikausiin.
En tiedä tämän ketjun muista kirjoittajista, mutta lukiessani tätä ketjua ajattelin, että voin vastata omasta puolestani.
Myös minulla on runsas valkovuoto. Käytän yleensä suoria housuja. Jos olen ilman pikkuhousunsuojaa, on n. tunnin kuluessa jo valkovuoto läpäissyt pikkuhousut ja sotkenut pitkät housutkin (istuessa pikkuhousujen kangas on lähellä pitkien housujen kangasta). Kuvittele siihen vielä 8 tunnin työpäivä, niin ymmärrät, ettei sitä voi olla ilman pikkuhousunsuojaa. Jos olen pesun jälkeen ilman pikkuhousuja ja n. puolisen tuntia ja reidet tuntuu jo tahmaiselta. - ..........
Oon huomannu että kun vähensin pikkuhousunsuojien käyttöä vähitellen niin valkovuotokin on vähentynyt. Ennen en olisi ikinä pärjännyt päivääkään ilman pikkuhousunsuojaa mut nykyään en käytä niitä kuin tiettyyn aikaan kuusta, esim. kuukautiskierron puolivälissä, siis ovulaatioaikaan, kun vuoto tuntuu runsaalta. Eli voi tosiaan vaikuttaa asiaan.
- spins
Sama ongelma oli, ja sain itseni vihdoin raahattua lääkäriin joka varmisti sen olevan emätintulehdus ja johtui todennäköisesti lääkkeistäni joita joudun syömään. No, sain antibioottikuurin, ja auttoikin vaivaan.. hetkeksi. Olen alkanut syömään maitohappobakteerikapseleita, joiden kuulin ehkä auttavan. Ne ovat auttaneet hyvin. Eli suosittelen lääkäriä ensisijaisesti..
- likainenko?
paljon vastanneille!:)
Voinko muuten marssia vaan terveyskeskuksen labraan/näytteenottoon ja pyytää sieltä ottamaan multa emätintulehdus ja hiivatulehdus kokeet?
Meillä siis terveyskeskuksessa niin, että näytteenottoon vaan jonotetaan...eli eikai sinne mitään lähetettä tarvita vai? - Salla
Mitä maitohappobakteerikapseleita? Käsiapteekista vai resepti..?
- housut märkinä
mou, oon 16v. ja mulla on kauhea valkovuoto, se on ihan limaista (vähä niinku räkää) en ole vielä koskaan käynyt geynekologilla. mun housut on aina märkänä ja ihan lilluu limassa, se haiseekin todella todella pahalle. en uskalla mennä gynelle, koska pelkään että minulla on joku kauhea tulehdus. voisiko se olla hiivatulehdus vai jokin muu, joskus vatsaani sattuu, mutta ei paljoa. tuntuu kui olisi menkat, vaikka ei ole sillä hetkellä. apua! haluasin saada tähän vastauksia, onko tämä vakavaa? kannattaako varata aika gynelle? :/
- vaiva :(
Mulla on siis täysin sama vaiva, ei mitään kutinaa mut aina on alapää täynnä valkosta limaa :( Todella ärsyttävää ja ainakin mulla vaikuttaa seksiin tosi paljon, onhan se itsestäki ällöttävää. Lääkärille ois taas tällä viikolla meno, nyt otettiin labrassa varmuuden vuoksi myös verensokeri koska lääkäri sanoi, että voi myös liittyä diabetekseen. Voi kun joku viisas ihminen keksis tähän jonkin lääkkeen. Auttaako ne maitohappobakteerikuurit ihan tosissaan? Vois itsekin yrittää, alkaa olla keinot lopussa.
- Salla
..varasin siis gynelle ajan ja soittaessani jo kyselin ihan verikokeitakin (mulla nim. pillereitten kaa ollu ongelmia) Mutta samalla yritän siis tuota valkovuotohommaa selvitellä!
- ...
mulla sama ongelma, hermo menee ja pikkuhousuja kuluu :/
- sena
... kirjoitti:
mulla sama ongelma, hermo menee ja pikkuhousuja kuluu :/
kohdunsuun laaja alaisesta haavaumasta,mut se on usein synnytyksen jälkimuistoja,eli itse olen kahden lapsen 33v äiti ja kärsin pari vuotta TODELLA runsaasta valkovuodosta.Housuja olisi saanut vaihtaa enemmän kuin viidet päivässä ilman pikkuhousunsuojaa.Ei ollut kokkareita,ei hajuja,vaan runsas vuoto joka vähän vaihteli kierron kuluessa.Vuoto jopa usein tuntui sellaisena kuin kuukautisvuoto,eli tuli "valuen" housuille.Sen siis tunsi hyvin.Viimeinkin yksi gyne tutki asian kunnolla ja sanoi sen olevan täysin selvä kohdunsuun laaja alainen haavauma.Runsas vuotoni johtui osittain siitä,mut ei tietysti kaikilla.Olin sit kohdun limakalvojen poltossa ja nyt vuotoni ovat aika paljon rauhoittuneet.En tosin vieläkään pärjää ilman pikkuhousunsuojaa,mut paljon vähemmän vuodan nyt.Tässä mun tarinani.
- 92syntynyt tyttö
heipä hei . mullakin ihan sama homma, vaikka olenkin vasta näin nuori, eikä menkatkaan oo alkanu. (?) mulla pitää olla kokoajan pikkuhousunsuoja, ja se on kauheeta !
- me too.
Sama ongelma mullakin!
Pikkarit on heti vartin päästä märät,eikä oo ikinä puhdas olo :/
Gynellä oon käyny,ja se huomas tän saman, ko kysy et "onko tää sun valkovuotos aina näin runsasta?" sanoin vaan et on.
Eikä se siihen mitään sanonu, eikä kuulemma ollu alapääs mitään vikaa.- zxvzx
No jos kaikilla on nyt tämä sama ongelma
niinkuin minullakin
nii kait se sit on normaalia. eikä sille voi mitään :D - Magi75
zxvzx kirjoitti:
niinkuin minullakin
nii kait se sit on normaalia. eikä sille voi mitään :DMulla myös sama ongelma ja siitä on tullut kunnon riesa, kun tuntuu tosiaan, että on aina likainen ja aina ennen seksiä joutuu peseytymään. Ei koskaan pysty harrastamaan seksiä suunnittelematta. :( Kolmelle gynelle olen asiasta sanonut, mutta ei ne reagoi mitenkään, toisilla kuulemma on normaalia, että on enemmän valkovuotoa.
- mä vaan
Magi75 kirjoitti:
Mulla myös sama ongelma ja siitä on tullut kunnon riesa, kun tuntuu tosiaan, että on aina likainen ja aina ennen seksiä joutuu peseytymään. Ei koskaan pysty harrastamaan seksiä suunnittelematta. :( Kolmelle gynelle olen asiasta sanonut, mutta ei ne reagoi mitenkään, toisilla kuulemma on normaalia, että on enemmän valkovuotoa.
Trichomonas vaginalis tälläinen ötökkä aiheutti, nyt kuurilla.
Tuli kyllä aika puskasta... - morkku
mä vaan kirjoitti:
Trichomonas vaginalis tälläinen ötökkä aiheutti, nyt kuurilla.
Tuli kyllä aika puskasta...Onko kukaan saanut mitään varsinaisia neuvoja tällaiseen ihan gyneltä?
Mulla sama homma. Tosin musta tuntuu, että se alkoi kunnolla vasta, kun noin puoli vuotta sitten lopetin ehkäisyrenkaan käytön ja kaiken hormonaalisen ehkäisyn. Nyt olen lähes hysteerinen asian suhteen. Vahtaan koko ajan että miten paljon valkovuotoa tulee ja varaudun seksin mahdollisuuteen melkein joka ilta sillä että pesen alapääni jopa niin, että yritän sormella saada emättimen puhtaaksi. Tuntuu, että sieltä irtoaa valkoista matskua (joka on välillä ihan kiinteää mömmöä) ihan jatkuvalla tahdilla.
Sitä valuu valkovuotona vähemmän ulos, kun sitä käy "kaapimassa" emättimestä pois. Ihan hullua, ja ällöä. Mutta se vasta on ällöä, jos sitä tulee seksissä ulos, vie halut kokonaan kun miettii vaan että joko poikakaveri on ihan sotkussa.....
En ennen ole tiedostanut tällaista ongelmaa, ja olen kuitenkin harrastanut seksiä jo 10 vuotta.
Itse vuotoa ei tule niin paljon että tarvitsisin suojia, välillä saattaa vähän lorahtaa, mutta enemmän se on sellaista ihan valkoista ja aika voidemaista. Ei ole mitään kutituksia eikä kirvelyjä, eikä se kyllä hiivaa ole, senkin olen kokenut monesti ennen (tosin aikaa sitten viimeksi).
En haluaisi palata ehkäisyrenkaaseenkaan, kun muksukin saisi jo kohta olla ajankohtainen... - Ex huolestunut
zxvzx kirjoitti:
niinkuin minullakin
nii kait se sit on normaalia. eikä sille voi mitään :DNojoo.. Sama on täälläkin runsasta vuotoa. Pelkäsin hiivasientä, mutta voikohan hiivasieni esiintyä ilman muita oireita? kun ei kirvele eikä kutise.. mutta voidemaista ja runsasta vuotoa KOKOajan. MUTTA tuskin tästä sitten tarvitsee huolehtia kerta tämä näyttääkin olevan hyvin yleistä.. :D poikaystävää ei ole ikinä asia seksin yhteydessäkään haitannut.. käytämme vain hyvin paljon vessapaperia seksin yhteydessä xD Se auttaa. On vaaan tosi limanen olo, mutta jos on normaalia joillakin niin mikäs siinä. AINAKIN OLEN AINA MÄRKÄ KUN TARVITAAN. haha.
- qwertyas
morkku kirjoitti:
Onko kukaan saanut mitään varsinaisia neuvoja tällaiseen ihan gyneltä?
Mulla sama homma. Tosin musta tuntuu, että se alkoi kunnolla vasta, kun noin puoli vuotta sitten lopetin ehkäisyrenkaan käytön ja kaiken hormonaalisen ehkäisyn. Nyt olen lähes hysteerinen asian suhteen. Vahtaan koko ajan että miten paljon valkovuotoa tulee ja varaudun seksin mahdollisuuteen melkein joka ilta sillä että pesen alapääni jopa niin, että yritän sormella saada emättimen puhtaaksi. Tuntuu, että sieltä irtoaa valkoista matskua (joka on välillä ihan kiinteää mömmöä) ihan jatkuvalla tahdilla.
Sitä valuu valkovuotona vähemmän ulos, kun sitä käy "kaapimassa" emättimestä pois. Ihan hullua, ja ällöä. Mutta se vasta on ällöä, jos sitä tulee seksissä ulos, vie halut kokonaan kun miettii vaan että joko poikakaveri on ihan sotkussa.....
En ennen ole tiedostanut tällaista ongelmaa, ja olen kuitenkin harrastanut seksiä jo 10 vuotta.
Itse vuotoa ei tule niin paljon että tarvitsisin suojia, välillä saattaa vähän lorahtaa, mutta enemmän se on sellaista ihan valkoista ja aika voidemaista. Ei ole mitään kutituksia eikä kirvelyjä, eikä se kyllä hiivaa ole, senkin olen kokenut monesti ennen (tosin aikaa sitten viimeksi).
En haluaisi palata ehkäisyrenkaaseenkaan, kun muksukin saisi jo kohta olla ajankohtainen...Sinulla voi olla sytolyysi
Sytolyysi
Sytolyysiksi kutsutaan sinänsä normaalia tilannetta, jossa emättimen maitohappo- bakteerit lisääntyvät liiallisesti. Tällöin emättimen happamuus kasvaa ja limakalvon pintakerroksen soluja irtoaa tavallista enemmän, mikä näkyy lisääntyneenä valko- vuotona ja tuntuu lievänä kutinana ja kirvelynä. Sytolyysiin liittyvä valkovuoto on hajutonta ja väritöntä, eikä sitä tule hoitaa esimerkiksi hiivalääkkeillä. Mikäli syto- lyysin oireet ovat voimakkaita, voidaan hoidoksi käyttää paikallisia estrogeeni- valmisteita. Sytolyysi on yleisintä kuukautiskierron alku- ja loppuvaiheessa. - ahistaa
morkku kirjoitti:
Onko kukaan saanut mitään varsinaisia neuvoja tällaiseen ihan gyneltä?
En haluaisi palata ehkäisyrenkaaseenkaan, kun muksukin saisi jo kohta olla ajankohtainen...mulla ihan täysin sama homma!!!! paksua ja ällöttävää,oikeestaan kuukautisten jälkeen on vaan viikko aikaa harrastaa seksiä ilman tota vuotoa.ja sit ei enää.meinaa ihan oksennus tulla.mulla on kuparikierukka.oon kaikis kokeissa käyny ja erikoisgynekologilla mutta apua ei oo tullu.. oon ihan hajalla tästä!!!! teen ihan samaa et joudun sormin "kaapimaan" tota ällöö vuotoa,mut ei sekään auta.ei ees viitsi tyydyttää enää itseään kun ajatukset on vaan siinä vuodossa...
onko muilla samaa?? hajua ei oo.en tiedä pitäiskö kierukka poistaa, mut mulle kun ei mikään muu ehkäsy toimi.oon yhden lapsen äiti ja ongelmat alko n.3 vuotta sitten... auttakaa!!!!!
- te pese...
Alapäätä saippualla tai shamppoolla tai millään aineella suihkussa käydessä? Siitä johtuu useammilla runsas valkovuoto, koska pesu aineen kanssa poistaa alapään omia bakteereita jotka suojaa tulehduksilta ym. sit alkaa tulee iha kunnolla valkovuotoo..
- oollse
Mulla on ollut aivan sama homma.. Tätä jatkunut jo kohta kolme vuotta ja nyt kuudes lääkäri huomasi papa-kokeessa solumuutoksen. Että ei tämä niin normaalia ole. Pelottanut vaan koko ajan että on kyse jostain sukupuolitaudista tai vakavasta sairaudesta joka pahenee.. Ottaa vaan päähän kun seuraava aika on puolen vuoden päähän. Tämä hävettää ja on noloa. Suoraan sanottuna oksettavaa
- emiliaomena
Hei,
minulla on ollut todella runsasta v-vuotoa noin 15 vuotiaasta saakka. Olen nyt 25v. Runsas vuoto tuntuu epämiellyttävältä kun sitä "valahtaa" housuihin (kuten menkat) ja asettaa esim spontaanille seksille omat rajoituksensa.
-Papakokeessani huomattiin solumuutos vuosi sitten, mutta se ei ole yhteydessä v-vuotoon. Solumuutokset ovat valitettavan yleisiä naisilla, jotka ovat aloittaneet yhdynnän. (Ja siksi papassa pitäisikin käydä kerran 2:ssa vuodessa jos kaikki on ok)
-Valkovuotooni ei ole koskaan johtunut hiivasta.
-Gynekologini ovat lähinnä kohauttaneet olkapäitään, että semmoista se on, joillakin sitä on enemmän. Olen jutellut aiheesta parin läheisemmän kaverini kanssa, ja heistä ainakin olen se ainoa jolla on niin runsaat, että toisiaan housuja pitää vaihtaa monet päivässä ja seksiin valmistua etukäteen.
-Yksi gynekologi suositteli minulle noita maitohappobakteeri tabuja, joita siis saa apteekista ilman reseptiä ja ovat edullisiakin. Samainen gyne pisti minut antibiootti kuurille, mutta siitä ei ainakaan ollut mitään hyötyä.
-Pikkuhousun suojia en käytä, sillä koen niiden hiostamisen epämiellyttävänä. En ole kuullut, että niistä mitään muuta haittaa olisi. Puuvilla pikkuhousuja gynet yleensä suosittelevat että alapää saa happea.
Olisi mukavaa, jos tähän löytyisi joku hoito tai lääke. Vai onko tämä tosiaan vain niin ominainen juttu kuin pituus tai silmien väri ja sille vain ei voi mitään. Onko kenelläkään mitään uutta tietoa esim gyne käynniltä jaettavanaan ? - gyj
emiliaomena kirjoitti:
Hei,
minulla on ollut todella runsasta v-vuotoa noin 15 vuotiaasta saakka. Olen nyt 25v. Runsas vuoto tuntuu epämiellyttävältä kun sitä "valahtaa" housuihin (kuten menkat) ja asettaa esim spontaanille seksille omat rajoituksensa.
-Papakokeessani huomattiin solumuutos vuosi sitten, mutta se ei ole yhteydessä v-vuotoon. Solumuutokset ovat valitettavan yleisiä naisilla, jotka ovat aloittaneet yhdynnän. (Ja siksi papassa pitäisikin käydä kerran 2:ssa vuodessa jos kaikki on ok)
-Valkovuotooni ei ole koskaan johtunut hiivasta.
-Gynekologini ovat lähinnä kohauttaneet olkapäitään, että semmoista se on, joillakin sitä on enemmän. Olen jutellut aiheesta parin läheisemmän kaverini kanssa, ja heistä ainakin olen se ainoa jolla on niin runsaat, että toisiaan housuja pitää vaihtaa monet päivässä ja seksiin valmistua etukäteen.
-Yksi gynekologi suositteli minulle noita maitohappobakteeri tabuja, joita siis saa apteekista ilman reseptiä ja ovat edullisiakin. Samainen gyne pisti minut antibiootti kuurille, mutta siitä ei ainakaan ollut mitään hyötyä.
-Pikkuhousun suojia en käytä, sillä koen niiden hiostamisen epämiellyttävänä. En ole kuullut, että niistä mitään muuta haittaa olisi. Puuvilla pikkuhousuja gynet yleensä suosittelevat että alapää saa happea.
Olisi mukavaa, jos tähän löytyisi joku hoito tai lääke. Vai onko tämä tosiaan vain niin ominainen juttu kuin pituus tai silmien väri ja sille vain ei voi mitään. Onko kenelläkään mitään uutta tietoa esim gyne käynniltä jaettavanaan ?Huomaan, että valkovuotoni lisääntyy runsaasti, jos syön enemmän sokeripitoisia ruokia, kuten karkkia, mehua tai hedelmiä. Kerran kokeeksi olin lähes kuukauden syömättä sokeriä, hedelmiä yms ja valkovuoto hävisi lähes olemattomiin. Maitohappobakteereita syön säännöllisesti eikä ne näytä vaikuttavan valkovuodon määrään. Melko usealla on ongelmana runsas valkovuoto ja nykypäivänä sokeria on kaikkialla.
- vinkiksi
gyj kirjoitti:
Huomaan, että valkovuotoni lisääntyy runsaasti, jos syön enemmän sokeripitoisia ruokia, kuten karkkia, mehua tai hedelmiä. Kerran kokeeksi olin lähes kuukauden syömättä sokeriä, hedelmiä yms ja valkovuoto hävisi lähes olemattomiin. Maitohappobakteereita syön säännöllisesti eikä ne näytä vaikuttavan valkovuodon määrään. Melko usealla on ongelmana runsas valkovuoto ja nykypäivänä sokeria on kaikkialla.
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1507080
- Samma här
vinkiksi kirjoitti:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/keskustelu/t1507080
Mulla myös ollut vuosia runsas vuoto, eikä syytä ole löytynyt :(
Pikkuhousunsuojaa on pakko käyttää, ja vaihtaa päivän mittaan puhtaasen. Seksiä häiritsee välillä niin, että jos kesken yhdynnän tulee "ryöppy" sitä vuotoa, niin sen jälkeen yhdyntä ei tunnu enää miltään..kun tavallaan paikat liian märät.. :( - kyselenvain
Samma här kirjoitti:
Mulla myös ollut vuosia runsas vuoto, eikä syytä ole löytynyt :(
Pikkuhousunsuojaa on pakko käyttää, ja vaihtaa päivän mittaan puhtaasen. Seksiä häiritsee välillä niin, että jos kesken yhdynnän tulee "ryöppy" sitä vuotoa, niin sen jälkeen yhdyntä ei tunnu enää miltään..kun tavallaan paikat liian märät.. :(Hei!
Minullakin on ilmestynyt runsasta, todella vetistä valkovuotoa viimeaikoina. Sain jokin aika sitten antibiootit nielutulehdukseen ja kyseisen kuurin aikana huomasin että vuoto lisääntyi huomattavasti, ihan välillä pitää käydä tarkistamassa onko menkat alkaneet vai mikä siellä on. Huolestuttaa, voivatko antibiootit lisätä valkovuotoa tällä tavoin? Ajattelin jo, että olen raskaana, mutta sekään ei taida olla mahdollista, koska kuukautiseni ovat tulleet normaalisti ja viimeisestä hedelmöittymismahdollisuudesta on pari kuukautta aikaa.
Onko kellään vastaavia kokemuksia antibioottien aiheuttamista sivuoireista? - Daniela83
gyj kirjoitti:
Huomaan, että valkovuotoni lisääntyy runsaasti, jos syön enemmän sokeripitoisia ruokia, kuten karkkia, mehua tai hedelmiä. Kerran kokeeksi olin lähes kuukauden syömättä sokeriä, hedelmiä yms ja valkovuoto hävisi lähes olemattomiin. Maitohappobakteereita syön säännöllisesti eikä ne näytä vaikuttavan valkovuodon määrään. Melko usealla on ongelmana runsas valkovuoto ja nykypäivänä sokeria on kaikkialla.
Totta on... Sokeri ja valkoiset vehnäjauhot ovat omiaan lisäämään liman tuotantoa, ei vaan alapäässä, vaan koko kehossa. Myös maitotuotteiden runsas käyttö saattaa lisätä kehon limaisuutta.
Yksi teoria on kehon happo/emästasapainon järkkyminen.. Eli ruokavalion muutosta kannattaa kokeilla. Jättäkää kaikki turha sokeri ja liian käsitellyt tuotteet pois, lisäaineet, huonot rasvat (margariinit, kuumakäsitellyt öljyt) ym, tilalle vihanneksia, kasviksia, juureksia, hyvälaatuista lihaa ja kalaa, hyviä rasvoja (omega 3, kylmäpuristetut kasvi-ja kalaöljyt, voi).
Antibioottikuuri voi monessa tapauksessa vain pahentaa asiaa sekoittamalla luonnollista bakteerikantaa alapäässä entisestään. Itselläni ongelmat valkovuodon kanssa alkoivat heti antibioottikuurin jälkeen.
- jossuliini
minulla on sama ongelma.. pari vuotta sitten oli ihmeen vähäistä mutta sitten vähenty.. ja taas sama juttu..
alkaa olla mitta täys. ei jaksa enää. varasin itselleni ajan tarkastukseen eikä löytynyt mitää tulehduksia ym. ja nyt lähiaikoina menen lääkäriin.. jos ei sielläkää mitää nii menen sitte gynekologille ja on nii hiton nolo tilanne oikeesti.. tää on oikeesti yhtä helvettiä.. neuvoksi vain ettei kannata käyttää sidettä koska se valkovuoto vain villiintyy. terveyden hoitaja neuvo että jokin pumpuli ym. mutta ei mulla vain onnistunu.. olen yrittäny kestää. seurustelin monta vuotta pojan kanssa ja sillon ei ollut onneksi mitään mutta nyt on eri juttu. En uskalla edes seukata kun on tällänen juttu meneillään. hirveetä.. toivottovasti jotain saa selville siellä lääkärissä. pelottaa.. koska se pelkkä tarkastuskin kävi kipeää.- aivankuin
Kertakäyttösuojia ei todellakaan kannata käyttää. Siirtykää kuukautiskuppiin ja/tai kestositeisiin/kestopikkuhousunsuojiin.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1220 - synnyttänyt.
aivankuin kirjoitti:
Kertakäyttösuojia ei todellakaan kannata käyttää. Siirtykää kuukautiskuppiin ja/tai kestositeisiin/kestopikkuhousunsuojiin.
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1220viesti on vanha mutta jos joku vielä likisi tätä.. eli mulla on sama ongelma valkovuotoo niin et pikkuhousinsuojaa joutuu käyttää koko ajan muuten ihan hetkessä huomaan et pikkuhuousuni ovat märät.. tosi ällöö... minulla on aviomies ja kaksi lasta .. ja minulla sama juttu että ei tee oikeen mieli harrastaa seksiä kun vuotoa on niin paljo ja se kaikenhyvän lisäks luivattaa limakalvoja ja tosiaan kun vuoto on niin runsasta niin glitoriksen kin ympäriltä kuivuu.. :/ ja selvyyttä sain tähän asiaan kun kävin laittamassa iteselleni hormoonikierukan vanhan gynen luona.. minulla on synnytyksessä luiskahtanut emättimen ulkoreunaan se (nimitystä en muista) mutta kuitenkin mikä erittää tota limaa.. ja liman tulolle ei voi mitään.. :( toisilla tämä juttu mikä erittäälimaa/valkovuotoa voi olla jo ihan syntymästä asti emättimen erureunassa ja näin ollen erittää valkovuota runsaati.. ei tarvitse olla "vaurioitunut" niinkuin minulla.. mutta mun pitää elää vaan tän vuodon kanssa ja käyttää pikkuhousun suojia.. onneks mieheni kanssa osataan asiasta jutella niin vuoto ei niin paljoo ahdista jos mies tulee koskettelemaan.. vaikka mielihaluja ei ole oikeen ollenkaan enää tämän vuodon takia.. :/ niin ja että mulla saattaa lisäntyy vuoto tästäkin jos teen lisää lapsia tai sitten vuoto voi loppua.. :) että näin mulle sanottiin
- kyllästynyt 16v
Mulla sama homma, oon 16v. Tätä ei vain jatku ihan kokoaikaa, mutta tiettynä viikkona kuukaudesta. Yllätyin kun pari päivää sitten tulin suihkusta, istuin koneella pehmeillä yöpöksyilläni juuri suihkusta tulleena kun kiire oli, enkä muistanut laittaa alushousuja jalkaan. Vähänajan päästä ihmettelin, että miksi yöhousuni ovat märät ja kas kummaa, valkovuotoa oli taas vakunut vetisesti niinkuin olisin kussut housuun.... Kiva aina joskus ilman suojaa koulussa huomata mitenkä valkovuoto tulee melkein housuihin läpi! ja kovettuu valkoiseksi tahnaksi pöksyihin. todella ällöttävää.... olisipa tähän jotkut lääkkeet tai joku apu, muttakun ei:/
Pärjäilkää kohtalotoverit! - yäkkssssssss
ikuinen riesa.... aina alkkarit märkänä...ja sitte ne täytyy käydä putsaamasa ku ei tunnu kivalta ku on limaset alkkarit hinkaa alapäätä vasten... se on niin kamalaa ku poikaystävä laittaa vaikka käden hameen alta ni sitten se tuntee märkää ja ihmettelee kaikkea omaa... ja sitten on alkkarit aina ihan valkoiset kun se n v-vuoto kuivuu... tuntuu että runsas valkovuoto on kirous...
- ärsyttäää
Meikäläisellä sama homma. Tosi runsasta vuotoa, koostumus vaihtelee välillä. Luin joskus just että pikkuhousunsuojien jatkuva käyttö vaan pahentaa asiaa. Kokeilin sit olla ilman mutta eipä se sit pitkän päälle auttanu mitää, vuodon määrä pysy sama. Ärsyttää kun on ihan limanen ja märkä olo. Suuseksin saaminen nolottaa kun alapää ihan limassa ja muutenkin pelkään että sielä haisis.. Seksiin ryhtyminenkin nolottaa kun housut ihan valkoset jos ilman sidettä ja jos on siteen kanssa niin jätkä luulee vielä että mulla on menkat. Spontaani seksi ei onnistu, pitää aina ensin käydä vessassa pyyhkimässä alapää ja poistamassa side pöksyistä.
Oon kerran käyny gynel ja kysyin voisko esim. e-pillerit auttaa valkovuotoon kun kuulemma ainaki menkkavuotoja vähentää. Kuulemma ei tolle vuodolle oikein voi tehdä mitään. Nyt on alkanut vuoto vähän haisemaan, mutta ei oo mitään kipuja ja normaalilta näyttää, voisko olla ph-tasapainon muutos? - !!! :D
Kokeilkaa tyrniöljyä. Se auttaa limakalvojen ongelmiin ja multa loppui valkovuoto kokonaan :)
- HEIMOITERVEE
Luulin että oon ainut jolla on tämä valkovuoto ongelma, no onneks en ookkaan :) Mulla on kestäny jo monta vuotta, en oo ikinä pikkuhousun suojia käyttäny... Seurustelin joku aika sitten ja se aiheutti kyllä ongelmia kun aina sai olla vaihtamassa pikkuhousuja ja olla pyyhkimässä alapäätään. Poikaystävä oli vielä semmonen että käsi oli housuissa jatkuvasti, ja luuli vaan että en halunnu aina seksiä, kun oikeesti halusin, en vaan kehannu kun oli aina housut märkänä. todella turhauttavaa. mulla on myös usein hiivatulehduksia, gynellä oon käyny monesti, eipä oo siitäkään hyötyä ollu.
- lillullallii
Haluan kirjoittaa vinkiksi kaikille samasta vaivasta kärsiville: Epäspesifi emätintulehdus... Se mulla joskus todettiin. Vedin lääkärin määräämät lääkkeet ja kuurit -eivät auttaneet asiaan, vaan valkovuoto jatkui ihan samanlaisena. Kärsin asiasta 5 vuotta ja lääkkeet eivät auttaneet vuotoon. Olin jo menettänyt uskoni, että vaiva koskaan katoaisi. Joka päivä vuotoa niin että pikkuhousut märkänä jos en käyttänyt suojaa. Sitten tässä kerran antibioottikuurin syötyäni pelkäsin hiivatulehdusta ja päätin syödä maitohappobakteereja ehkäistäkseni mahdollisen hiivan. Yhtäkkiä tajusin, et krooninen jatkuva runsas vuotoni loppui! Ja se loppui kuin seinään, aivan yllättäen ja odottamatta ja uskon vakaasti, että nämä maitohappobakteeripillerit auttoivat asiaan! Muuta muutosta elämässäni ei ollut. Olen todella ihmeissäni ja iloinen tästä muutoksesta -yksi ikävä asia elämässä vähemmän =) Nyt 3 kk elämää takana ilman vaivaa! Ihanaa! Toivottavasti tepsii Teillä muillakin! Tälläsen kopsasin joltain sivulta! kokeilkaa ihmeessä
- HELP :(
aivan pakko kokeilla noita maitohappobakteereja! tästä oon kärsiny vasta kesän lopusta saakka, kun viisaana poikana päätin alkaa pitää "parempaa huolta hygieniastani"=pesin alapään 2 kertaa päivässä vedellä ja iltaisin vielä saippualla (joka tosin oli tarkoitettu myös alapääpesuun). tämä taisi olla liikaa, ja tää kammottava v-vuotorumba alkoi. oon syönyt 4 pH-tasapainon palauttavaa eri kuuria, ensimmäinen autto hetkeks mutta tuli takasin. sen jälkeen ei oo mikään auttanut. jos ei nuo maitohapot ala tekemää ihmeitä niin kyllä lääkäriin menen vaikka sitä älyttömästi kammoankin - vielä enemmän kammoan sitä että joudun elämään tän kanssa vuosia.
ja kyllä, lopetin sen 2 kertaa päivässä pesemisen, pesen enää kerran päivässä. ilman saippuaa - kärsivä
Ihanaa et en ooo ainut tälläsen ongelman kanssa , ku alkaa mennä hermot ja en uskalla käydä gynellä eikä niistä näköjään oo hirveesti hyötyy. mut pakko kokeilla noita maitohappobakteereja.
- apuamikäon
Olen vasta nuori alle 18.v ja mulla tulee sellaista valkoista ja sitkeetä limaa tosi paljon mitä pitäis tehdä ?
- Puhtoinen akka
Heissan!!
Itse kärsin vuosia, siis yli kymmenen vuotta samasta vaivasta. Vuoto oli TODELLA runsasta. Pikkuhuousunsuojia meni monta päivässä ja usein oikein tunsin miten lämmin vuoto valahti ulos :-( Monesti myös wc:ssä käydessä saattoi pönttöön valahtaa kirkasta limaa. Seksin aikana paikat meni niin märäksi, ettei enää tuntunut miltään ja mies sanoi että onpas turhan liukas! Suuseksiin en mielelläni suostunut. Ja ilman pikkuhousunsuojia olisi kyllä päiväsaikaan päälyshousut kastuneet. Kävin monet kerrat gynegologilla: missään ei vikaa. Gyne vaan sanoi että toisilla naisilla vuoto vain on runsasta, eikä sille voi mitään. Tämä vaiva oli siis todella kiusallista, ja kärsin siitä vuosia häpeäksi asti.
Sitten viimeisen synnytyksen jälkeen aloin kärsimään rajuista kuukautisvuodoista, joista seurasi anemiaa. Vuotojen syyksi paljastui polyypit, mitkä kasvoivat kaavinnan jälkeen aina uudestaan. Runsaisiin kuuakautisiin tehtiin kohdun lämpöpallohoito, mikä ei kuitenkaan auttanut riittävästi ja lopulta vaadin kohdunpoistoa. Ja voi mikä ihanuus: Leikkauksesta nyt kaksi vuotta ja valkovuodot ovat taaksejäänyttä elämää!!! Oli aivan ihana tunne kun leikkauksen jälkeen huomasin että enää en tarvitse pikkuhousunsuojia. Joskus kierron puolivälissä tulee hitusen vuotoa, mutta määrällisesti niin vähän, että suojaa en tarvitse. Suuseksiäkin otan nyt mieluusti vastaan ja pesun jälkeen tuntuu puhtaalta koko päivän :-)
Eli lohdutan nyt teitä että siinä vaiheessa kun on ikää tarpeeksi ja lapset tehty, niin kohdunpoistosta on apua. Tietysti jokainen itse harkitsee onko valmis ks. leikkaukseen vai ei, mutta valkovuodot kyllä lähtee leikkauksen myötä.Vuodet ennen leikkausta vain hyväksyin lopulta sen, että runsaaseen valkovuotoon ei ole olemassa parannuskeinoa. Ja ikää minulla on nyt 36v, lapsia neljä.
Kohdunpoiston jälkeen minulla on ollut kerran joku tulehdus, ja silloin kyllä huomasin että vuoto lisääntyi, mutta rauhoittui heti lääkityksen myötä.... - ashan03
Minulle on tehty kohdunpoisto ja silti on valkovuotoa välillä runsaammin, välillä vähemmän. Varmaan juuri makean syönti pahentaa. Välillä kokkareista, hiivamaista, välillä ei. Olen käyttänyt Lactal balansia emätinpuikkona ja sellainen ruuta...auttaa..mutta on käytettävä jatkuvasti kuureina. Ja lacto-7 tabletteja syön. Vältän hiivan ja sokerin yhdisteitä.(Hillomunkit pullat, olut, viinit, siiderit)
Pikkuhousunsuojia en käytä, kuin juhlissa. Housut vaihdan sitten pari kertaa...
Kannattaa otattaa myös klamydia yms testit...säännöllisesti. - :S
Minulla pitäisi alkaa menkat(3pv myöhässä jo) ja välistä tuntuukin siltä ja kun menen katsomaan nii vain runsasta valkovuotoa. Eihän tämä ole mitään vakavaa tai että jos on tulehdus niin ettei sen takia menkat ole kauheesti myöhässä. esim yli viikkoa myöhässä? En haluaisi alkaa panikoimaan raskaudesta:s
- big_pråblem
Mulla on ihan sama ongelma. Pikkuhousut on jatkuvasti valkoisena ja muutaman kerran oon huomannut, että sitä on ryöpynnyt, ihan kuin spermaa. Siis oikeasti mulle tää on hemmetinmoinen ongelma, koska musta tuntuu, että valkovuoto alkaa päivänmittaan haista. Ja ei ole kivaa, kun on erittäin kostea tunne alushousuissa.
- 13-vuotias
Sama ongelma. Olen 13-v ja v-vuotoa tullut n. 4 vuotta. Menkat ovat jo alkaneet.
Kuitenkin, tämä runsas valkovuoto on suuri ongelma minulle. Päivän mittaan joudun vaihtelemaan alushousuja, ettei vain tulisi läpi. Suojia en tykkää käyttää. Tämä vaikuttaa paljon jokapäiväiseen elämääni. Tunnen housujeni olevan koko ajan märät ja sen takia pidän reidet pakonomaisesti yhdessä, mikä taas aiheuttaa reisien sisäpuolen hikoamista. Toisinsanoen, tunnen oloni likaiseksi koko päivän.
Minulla ei vielä ole seksielämää, joten en kanna seksistä huolta. Myöhemmin runsas vuoto voi kuitenkin koitua ongelmaksi seksielämän puolella.
Tietääkseni tämän ikäisenä ei käydä gynekologilla, joten sekään ei taida auttaa.
Mitä minun pitäisi tehdä?
- vvpallero
Minulla on täysin sama ongelma !! Asia on kuitenkin niin, että tyttöystäväni tykkää nuolla valvovuotopalleroita alapäästäni. Itseäni kuitenkin hävettää suunnattomasti mutta hän nauttii vuodoistani hajun ja palleroiden perusteella. Joten miten on, menenkö gynekologille vai annanko rakkaani nautiskella jatkossakin?
- tiudee1
Heippa! Huh luulin olevani ainoa kärsivä naikkonen.. Mulla tulee silloin tällöin tämmösiä "kausia" kun näin tapahtuu ja on vähän epämielyttävää kulkea pikkupöksyt märkänä... Töihin lähtiessä pakko ottaa vara pikkarit mukaan! Noloa. Olis kiva kun myö kaikki tyttelit saatais tämmänen inhottavuus loppumaan!!..
Itseäni myös harmittaa kun seksin aikana ilmeisesti kostun liikaa, ja loppuvaiheessa tuntuu kuin mieheni heiluttelisi patonkia messuhallissa (mutta näin ei käy joka kerta onneksi). Hmmh, ehkä me vielä keinot keksitään !! Ei muutakun pikkupöksyjä vaihtamaan.. - fewfe
Etsin itse tähän ongelmaan pitkään ohjeita ja neuvoja, ja huomasin että sama ongelma on muillakin. Ja koska olen omalla kohdalla löytänyt ratkaisun, päätin käydä jakamassa sen täällä.
Maitohappobakteerikapselit. Niitä kun ottaa yhden esim joka toinen päivä, vaikuttaa se todella paljon. En tarkalleen tiedä miten ne vaikuttavat, mutta vuoto on vähentynyt ja se riittää.
Täällä oli myös puhetta pikkuhousunsuijista. Minulla ainakin ne vaikuttaa, sillä jalkoväli ei saa tarpeeksi raitista ilmaa. Koko ajan ei voi ilman suojaa olla, mutta yritän olla usein ilman, kuten kotona.- Epämukava :(
Eilen vielä luulin että olen ainoa, tästä vaivasta kärsijä, mutta onnekseni teitä on muutama muukin. Pari vuotta sitten aloitin seurustelemaan nykyisen poikaystäväni kanssa ja aloin syömään e-pillereitä. Ja silloin alkoi vaiva. Kuukausi siitä alkoi valkovuoto ensin vähäisenä ja sitten sitä alkoi tulla hieman enemmän ja alkoi haista aivan kamalalle. Kokeilin että jätän e-pillerit pois ja olisin jonkun ajan ilman pillereitä, eipä se sitten auttanut lainkaan, vuoto yltyi hieman ja haju jatkui. Tähän päivään asti en ole voinut olla ilman pikkuhousunsuojaa. Kun käyn pissalla niin vuoto "rauhottuu" ja sitten 10 min sen jälkeen alkaa taas tiputella. Ärsyttävintä on se että gynegologini ei osanut sanoa mitään. Sanoin vain että ei hän mitään vikaa löydä, vaikka juuri sinä päivänä vuoto oli runsasta. Mutta hänen mielestä alhaallani ei ole mitään vikaa, ja että jos minusta vuodan paljon niin sille ei sitten voi mitään että siinäpä vuodan sitten enemmän kuin muut normaalisti. Harvoin harrastamme enään seksiä koska on niin likainen olo että en pysty, ja jos harrastamme niin olen niin märkä että ei tunnu missään ja alkaa hävettämään, kun olen jokin niagaran putous. Kuukautisetkaan eivät ole olleet hirveän normaalit. Aina kun on loppumassa niin alkaa tulla rusehtavaa vuotoa.
Olisi niin ihanaa jos joku voisi oikeasti keksiä meille jonkin ratkaisun että tämä loppuisi. En jaksaisi enään päivääkään olla tämän vaivan kanssa!!
- muntarina
Vitsit miten "huojentunut" olen, kun luin kaikki viestit läpi ja totesin, etten ole vaivani kanssa ainoa! Itseasiassa yllätyin, että todella runsas valkovuoto voi olla täysin normaaliakin ja näin yleistä, vaikka toki sen olen aiemmin tiedostanut, että vuodon määrä (myös menkkojen osalta) ei ole vakio. Olen alle 18-vuotias, eikä seksielämää minulla vielä ole. Runsas valkovuoto on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana paljon, ja v-vuodon koostumus vaihtelee limasta tahmeaan "tahnaan". On aina hirmu ällöä, sekä etenkin itseluottamusta alentavaa, tuntea aina olonsa epäpuhtaaksi, haisevaksi ja märäksi. Parin hyvän ystävän kanssa olen uskaltanut jutella ongelmistani, ja heistä olen se ainoa jolla valkovuoto on häiritsevän runsasta. Minua myös pelottaa tietyiss määrin jossain vaiheessa löytää kumppani, ja hänen reaktionsa asiaan..
Anyway. Suihkuttelen alapään aamuin illoin, aamulla yleensä "huolellisemmin". Itselleni on ollut apua pikkuhousunsuojien käytön vähentämisestä, vaikka aluksi jouduin pikkuhousuja vaihtamaan useamman kerran päivässä ja silti kaikki aina v-vuodon tahrimia. Ja vieläpä kun valkovuoto kovettuu pikkuhousuihin valkoiseksi läikäksi... Kertakäyttöiset kuukautissuojat päätin vaihtaa kuukuppiin, ja tästä vaihdoksesta on ollut myös apua jonkun verran, kun alapää ei oikeastaan milloinkaan pääse "hautomistilaan". Runsaimpina v-vuotopäivinä saatan käyttää kuukautiskuppia myös, sillä valumisen tunne ja sen jälkeen tahriintuneet alushousut eivät mitään kovin mukavia ole.... Mahdollisimman paljon tuuletusta, yöllä voi nukkua ilman alushousuja, niin auttaa. Itse käytän jonkun verran tiukkoja farkkuja, mutta olen yrittänyt haalata vaatekaappiin lisää hameita sun muita, jotta alapäällä olisi mahdollisimman hyvä olla :D Tämä on tosi ikävä vaiva, gynellä en ole edes vaivautunut käymään kuultuani näin paljon kokemuksia gynejen suhtautumisista, ja kun ei mitään muita oireita ole, kuin se valkovuoto.
Hirmuisesti tsemppiä kanssataistelijoille, itselläni nämä pienet seikat ovat jonkunverran auttaneet! :)- vuotaja-.-
Olen yllättynyt että en ole aino v-vuodon kanssa. Olen 17 ja seksielämä on aika villiä poikaystävän kanssa. Tulee todella likainen ja ällöttävä olo kun tuntee sen ''ylimääräisen'' vuodon yhdynnän kanssa... mutta minulla auttaa maitohappobakteerikapselit!! (Myös omega 3) syön mhbk:ta 2krt päivässä ja v-vuoto on hävinnyt lähes kokonaan! Maitohappobakteerikapselit on sinänsä edullisia kun miettii miten ne muuttaa päivittäiseen puhtauteen. Ennen jouduin vaihtamaan alushousuja monta kertaa päivässä mutta nykyään yhdillä pärjään.. oli alushousuista pulaakin... kannattaa kokeille noita kapseleita! Ei niistä haittaakaan pitäisi olla jos ei vaikuta mihinkään. Apteekista saa ilman reseptiä!
- 19+1
muut ovat näitä jo sanoneetkin, mutta vielä:
1. nuku ilman alkkareita
2. vältä pikkuhousunsuojia
3. vältä sokeria
4. vältä kireitä housuja - Tamponitjavalkovuoto
Olin itse tämän päivän pienen vuodon tamponin kanssa ja ei tullut toistaiseksi TSSsää tai muutakaan....
- nainen 18v
Ompa huojentavaa kuulla etten ole vaivan kanssa yksin. Itsellä myös aina ollut erityisen runsas valkovuoto. On todella ällöttävää vuotaa koko ajan, kuukaudessa ehkä 2 pvää jolloin en vuoda. Gyne vaan aina todennu että vuodanpa paljon mutta että joillain runsas vuoto on ihan normaalia ja siihen se keskustelu on aina jäänyt. Noin 4 vuotta sitten aloitin pillerit ja vuoto väheni, eli niitä siis suosittelen. Noin 2 vuotta sitten mulla oli puolen vuoden tauko niistä ja sinä aikana aloin vuotaa aivan älyttömiä määriä. Olisi todella ihanaa jos tähän keksittäisiin joku lääke!!! Pahimpina vuotopäivinä poikaystävän kanssa seksiä harrastaessa kitka katoaa jo alkuvaiheessa, vaikka kumpikaan ei ole vielä edes kunnolla kiihottunut. Ja tunnottomuuden takia seksi loppuu välillä lyhyeen. Mutta täytyy kyllä nyt yrittää saada gyne tutkimaan tätä enemmän, koska emätintulehdushan mulla ehkä voisi olla? Tosin tuskinpa näin pitkäaikainen... Ja pitää alkaa syömään maitohappobakteereita, kiitos niistä vinkanneille!
- kohta gynelle2
kauheeta kun mä oon aina luullut, että se on ihan normaalia, että valkovuotoo tulee.
Nyt tämä onkin sit joku tulehdus, kiva kun alapää on sit varmaan ihan hajalla, kun tuota runsasta valkovuotoo on tullut jo vuosia. Mitään kutinaa tai semmoista ei kyllä ole ollut, mutta kumminkin. - Kiusallista
Mullakin tulee tosi runsaasti valkovuotoa ja se on todella kiusallista. Istun suurimman osan päivästä ja tuntuu että haarat "muhii". Tykkään käyttää kireitä housuja enkä haluaisi vaihtaa tyyliäni tällaisen takia... Mutta vaikka olisi hame ja sukkahousut (ei niin kireät haaroista) niin silti vuoto on runsasta. :(
Kaikista inhottavinta tässä ei ehkä ole se märkyyden tunne (vaikka sekin on inhottavaa), vaan se että tuntuu että haarani haisevat koko ajan! Todella kuvottavaa, pelkään koko ajan että joku huomaa. Omaan nenään haju tuntuu melkein koko ajan. Ärsyttää kun farkut alkavat haisemaan haaroista mutta niillekään ei tee hyvää pestä kovin usein. Onko kellään muulla tuo ällö haju ollut ongelmana? :/
Todella noloa, enkä kehtaa mennä työterkkarille asiasta juttelemaan... - mitä teen?
Mullakin on valkovuotoa.Kun meen töihin niin joudun kantamaan alkkareita.
Ja minulla on päivässä kastunut housut no 3:kertaa!Mitä mä teen?En jaksa kauaan vaihtaa alkkareita päivässä!!! - 16+18
Mulla on ollu runsas valkovuoto niin kauan kuin jaksan muistaa. Ikää on nyt 17. Ja tosiaan se vuodon haju on aina ollu musta jotain järkyttävää. Mutta itse vuodon määrä on enemmän ongelma, kun pääsääntöisesti aina mulla on pikkarit ihan märät, jos vaan katon niitä vessassa käydessäni. Ja mikäli isompaa asiaa tulee, on inhottavaa laittaa jalkaan niitä pikkareita, jotka on tuon tarpeen hoitamisen aikana yleensä tulleet vetisyyden lisäksi myös kylmiksi. Vesi (ja vesiperäiset nesteet) luovuttaa kait aika hyvin sitä lämpöä ympäristöön :D Ois kyl kiva, jos tästä vaiva pääsis eroon, liikkatunneilla pidän visusti reidet yhdessä, ettei mun läpimärkiä pikkareita nähä. Niin ja tosiaan en vois kuvitellakaan oikovani jalkojani hirveesti jonkun nenän edessä.
menkää hyvät ihmiset käymään gynekologilla tai vaikka ihan yleislääkärillä. ei ole mitään syytä nolostella sen enempää kuin räkätautia. paha haju voi johtua bakteeritulehduksesta, joka hoituu lääkityksellä. pikkareita ei vuodolla kannata kastella, siitä saattaa saada lisää ongelmia. vaippa housuihin ja vaihtoon säännöllisesti niin ei näy eikä tunnu.
- vuodonväheneminen
Oon lukenut ite tosi montaa eri keskustelua tästä aiheesta. mulla oli kans yhessä vaiheessa aika runsas vuoto. oon nyt 14v. ja tämä vaivannu jo vuoden vasta. enään ei mitään kauhean isoa ongelmaa ollu paitsi se että tosi likainen olo :-(
en oo käyttäny missään vaiheessa pikkuhousun suojia yms.
mutta tässä pari vinkkiä miten saada vuotoa ehkä vähän vähenemään mitä olen nyt lukenut.
ei kannata pestä tietenkää alapäätä millää saippuoilla yms. Ihan vedellä vaan.
kannattaa välillä jos pystyy ilman pikkuhousun suojia, siitä on apua.
sitten kans valkovuoto voi johtuu esim. Jos pikkareissa se materiaali on jotenki ... En osaa selittää, mutta mulla esim. gutz pikkareissa ollu vuoto runsaampaa kuin muissa. Oon siis lopettanu kokonaan niide käytön.
sitten tää maitohappobakteerit tabletit tai tämmöset vissii auttaa. Äiti syötteli niitä mulle pienempänä ja pyydän taas, että vois jatkossaki mulle niitä syöttää. Varmaa löytyy ihan ruokakaupoista, jos ei niin ihan apteekista ilman mitään reseptiä.
ja viimeseksi ihan terveelliset elämän tavat auttaa!
kannattaa kokeilla kaikkia varmasti vuotovähenee! - Ääähk
Oon vasta tosi nuori(en nyt sano kuinka) mutta mulla tulee sitä koko ajan. En käytä mitää suojiin ku menkat ei oo alkanu viel. Mitäääää teen!
- 16v.itsekokenut
valkovuoto on hyvästä. se puhdistaa ja pitää emättimen siistinä. ja pikkuhousun suojat ja tamppoonit ei auta ongelmassa yhtään se vain pahentaa . jos on ongelmana runsasvalko vuoto niin vaihtaa useesti aluskousuja ja ottaa niitä kouluun tai töihin vaikka mukaan ja laittaa likaiset alushousut vaikka muovipussiin, vältä kireitä housuja ja älä pese alushousuja hajustetulla pesuaineella äläkä hajustetulla tai hajusteettomalla huuhteluaineella
- 16.vitsekokenut
ja edelliseen lisäys älä pese alapäätä saippuala äläkä suihkuta vettä suoraan alapäähän ja tuuletus alapäälle tekee hyvää nuku yöllä vaikka ilman alushousuja ja vessassa käydessä älä pyyhi ensin takapuolta vaan ensin alapää etteialapäähän joudu ei sinne kuuluvia bakteereita
- Vieras208
Minulla on sellainen ongelma, että valkovuotoni on rumsasta, mutta sen mukana on outoja...mitem sen nyt selittää...pahkuroita jotka kuivutessaan näyttävän tumman vihreiltä... normaaliakin tulee, mutta onko tämä normaalia...
- Häiritsee
Mulla ei ole vielä alkanut menkat ja mulla on tosi runsas valkovuoto ja se häiritsee mua. Voiko valkovuoto olla runsasta 11-12 vuotiaalla normaalisti vai liittykö tähän joku juttu?
- 14-vuotias
Olen 14-vuotta ja mulla tuli kuukautiset ekan kerran 2 vuotta sitten äitienpäivänä ja seuraavan kerran viime heinäkuussa.Valkovuotoa on koko ajan. Vuoto on kirkasta ja limaisaa:(Ja hajun haistan koko ajan itse ja pelkään että koulussa muut huomaavat sen:(( Onko tämä normaalia? toivittavasti edes joku vastaisi:/
- TytötPuhukaammeAiheesta
Sama ongelma täälläkin. Miksi tästä asiasta ei koskaan kuule puhuttavan? Näyttää siltä, että vaiva on suhteellisen yleinen naisilla. Minkä takia tähän vaivaan ei ole kehitelty mitään lääkettä? Olen 20-vuotias tyttö ja kärsinyt runsaasta valkovuodosta lukioiästä saakka. Varsinkin talvisin oli inhottava kulkea pakkasessa märillä pikkareilla, tunne oli sama kuin jos olisi pissannut housuun. Valkovuoto kovettui päivän mittaan housuihin ja alkoi haista, ei mitenkään epäterveelle, vaan sille miltä nyt housuissa kosteana hautova valkovuoto haisee. Vaikka olin käynyt aamulla suihkussa, tämän vaivan takia mulla oli koko päivän ällöttävä olo. Lukion kolmosella sitten löysin pikkuhousunsuojat, ja niitä olen käyttänyt päivittäin siitä saakka. Ne kyllä helpottavat elämää, tosin vituttaa maksaa niistä räteistä. Seksielämään vaiva ei ole vaikuttanut mitenkään. Olen jo sopeutunut elämään tämän kanssa. Laitan yleensä aamulla suojan ja otan sen pois päivällä, koska yleensä vuotoa ei tule enää iltaa kohden niin paljon. Ehkä noista maitohappobakteereista olisi apua, täytyypä kokeilla. Ottaa kyllä päähän investoida valtavia summia vuodessa johonkin pimppiliman torjuntaan. Kauhean noloa ja ärsyttävää.
- Jullebulle
Sama ongelma no toivon ainakn et olis normaalia.
- ärsyttävävaiva
Mulla ollut sama vaiva teini-iästä saakka, nyt olen 25v. Muistan ajat kun olin yläasteella ja lukiossa pikkuhousut märkänä. Oikeasti, alushousut menivät haaroista pahimmillaan läpimäriksi. Se märkä tunne on todella epämiellyttävä. Vuoto ei enää tässä iässä ole ihan niin runsasta, mutta ohuita Alwaysin dailies -pikkuhousunsuojia olen käyttänyt usean vuoden ajan nyt. Ei puhettakaan että menisin töihin ilman suojaa. Kotona olen ilman suojaa ja vaihdan vuodon takia pikkuhousut 1-2 kertaa päivässä. Yöt nukun usein ilman suojaa, onneksi silloin ei sentään vuoda. Täytyy varmaan kokeilla noita maitohappobakteeteja.
- rip
Vanha ketju jo, mutta halusin vaan tulla kertomaan miten huojentavaa on lukea, ettei tosiaan ole ainut tämän vaivan kanssa. Olen 25v ja iät ajat miettinyt MITEN jotkut ihmiset pystyy olemaan kotona alasti tai käyttämään hameita ilman alusvaatteita ja luullut, että minussa on jotain vikaa, koska juurikin esim. edellä mainitut skenaariot on omalla kohdallani täysin mahdottomia. Jonkun tänne aiemmin kirjoittama kuvaus siitä, miten vuotoa joskus tulee ulos kuin spermaa oli aika osuva.
Vuodon olomuoto vaihtelee hieman riippuen kierron vaiheesta, yleensä se on juurikin sellaista paksumpaa valkoista, ennen menkkoja hieman juoksevampaa ja silloin varsinkin sitä tursuaa ulos kerralla litroittain. Silloin kun se on tönkömpää, niin se pullauttelee sitä ulos pienemmissä annoksissa pitkin päivää. Todella inhottavaa ja ärsyttävää ja esim. seksissä pilaa fiiliksen kyllä totaalisesti, koska poikaystävä tykkäisi vastaanottaa (ja itsekin tykkäisin antaa) aina yhdynnän välissä oraaliseksiä, mutta koskaan ei tiedä kuinka paljon sieltä tällä kertaa tulee kuorrutetta matkassa ulos vetäessä. On myös kummallista, että välillä se haisee tosi tympeälle ja välillä ei ollenkaan. Seksin jälkeen tilanne pahentuu aina huomattavasti (selkeästi alapääni siis reagoi pH-arvon vaihteluun.)
Minulla ei ole tulehduksia tai sukupuolitauteja, käytän vain luonnonkuituisia alusvaatteita, en käytä saippuaa, en käytä pikkuhousunsuojia tai tamponeja (pahentaa vain ongelmaa), syön pikaruokaa noin kerran kahdessa kuussa, muutenkin koitan syödä järkevästi (täysjyvää, hyviä rasvoja, ei lihaa ym) ja koitan pitää "yliprosessoidun" ruuan minimissä (pakastepitsat, kalapuikot jne joissa ei kamalasti ravintoarvoja ja turhia hiilareita), syön "ylimääräistä" sokeria (karkit, leivokset jne) vain harvoin, syön maitohappobakteereja (lacto7) ja käytän emättimen maitohappobakteerivalmisteita aina yhdynnän jälkeen. Tuntuu että olen aika lailla kaikkeni jo antanut. - Anonyymi
Vähän vanha ketju hahah mutta pakko tähän on vielä vastata. Oon niin huojentunu että en oo yksin tän ongelman kanssa. Oon nyt kohta 16v ja tätä runsasta valkovuotoa on jatkunut noin. 11-12 vuotiaasta asti ennen kuin edes mun menkat oli alkanut. Ihan helvetin kiusallista ja ärsyttävää kun kokoajan alushousut märkänä ja kokoajan pitää niitä olla pyyhkimässä yms. En oo pikkuhousunsuojia käyttänyt kun stringejä käytän päivittäin mutta ehkä ihan hyväkin mitä nyt muitten kokemuksia niistä lukenu. Entiiä mitä tekisin tän asian kanssa kun häiritsee jokapäivästä elämää kun kokoajan kauhee tunne alapäässä ja päivän myötä rupee myös haisemaan. Toivottavasti ne maitohappobakteerit auttais koska olis ihan kiva tästä ongelmasta päästä eroon >:( Tsemppiä kaikille muille ketkä asian kanssa taistelee !
- Anonyymi
Itsellänikin. Auta armias jos pidät samoja pikkuhousuja 24 tuntia, niin täynnä valkoista möhlää.
- Anonyymi
Paljon tulee päivittäin valkovuotoa, joudun käyttämään sidettä koska pikkuhoususuoja ei riitä kovaan vuotoon.
- Anonyymi
Minä olen jo ns vanhempi "tyttö" ja runsas valkovuoto osoittautui emätin tulehdukseksi. Hoidettiin emätinpuikoilla ja sen jälkeen otettiin Papa. Se oli ykkönen. Meni aikaa kun huomasin että taas on alkkarit täynnä valkovuoto länttiä. Nyt gynelle ja Papa oli luokkaa 2. Tulehdus taas. Nyt käyn puolen v välein papassa kun solumuutoksia tuli. Ei se aina normaalia ole. Jotkin lääkärit sanovat että vaaratonta mutta yleensä siellä on emätin tulehdus takana vaikka Papa olisi ykkönen. Minulla se vaihtui lopulta kakkoseen, koska vuoto lisäsi solumuutoksia. Jokaiselta se Papa pitäisi ottaa ja mennä vaikka yksityiselle jos uud alkaa mm lääkityksen jälkeen. Emätin tulehdus on yleensä sisäsyntyinen eli kannattaa ruokavalio ja oikeat maitohappo bakteerit ottaa käyttöön. Äitini aikaan laittoivat piimää hoidoksi eli kyllä sitten ainakin sotkua tuli mutta auttoi. Älkää liian pitkään katsoko runsasta valkovuotoa.
- Anonyymi
oon nyt 12v ja mulla ei oo vielä alkanu menkatkaan mutta mulla valkovuoto on liian runsasta! pikkuhousut ihan märkänä. runsaammaksi vain käy tää valkovuoto, enkä uskalla puhua asiasta äidilleni pelottaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83336MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681848Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411556Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin771169Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61972Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59806Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758