Hei.
Olen aikeissa hankkia joko kanin tai rotan, rotta ehkä olisi kaikkein mieluisin... tosi söpöjä =)
Mutta kysymys kuuluu että millaisia ne yleensä on? että onko ne ihmisystävällisiä, voiko pitää kädessä, pureeko? mulla on varmaan jäänyt kammo kun kaverin kani puri multa pienenä iiiiison palan sormesta... ;)sekä yhdellä kaverilla oli hiiri, ja se oli sellainen vipeltäjä, ei voinut ottaa käteen kuin viidet talvihansikkaat kädessä ;)silti kaikki tieto, mitä olen lukenut rotista ja kaneista on ollut positiivista. Joten kaikki tieto on tervetullutta.. varsinkin rotista. Kanin olen joskus omistanut joten siitä on tietoa enemmän.
rotat??
8
251
Vastaukset
- Nefertiti
Rotat kesyyntyvät todella helposti, ja ne ovat myös aika oppivaisia. Minun rottani ei pure lainkaan. Hän on oppinut esim. tulemaan vapaana tai häkissä ollessaan tulemaan luokseni, kun maiskautan suutani. Tämän tietysti oppii, kun muistaa tarpeeksi usein palkita eläimen makupalalla. Rotat ovat ehdottomasti upeita otuksia!!
- hanna
Normaali rotta ei ilman syytä pure. Kesyyntymiseen vaikuttaa paljon, paljon niitä on pienenä käsitelty. käsittelyyn tottuneen ja terveen kesyrotan saat varmasti kasvattajalta.
Ja muistahan että kesyrotta on laumaeläin eikä niitä saa pitää yksin!
- Veronica
Rotat ovat tosi ihania eläimiä. Rotat ei pure:) Rotille voi opettaa vaikka mitä. Rotat ovat kuin koiria mini koossa;)
Vähän faktaa naaraista ja uroksista:
Naaraat ovat pienenpiä ja vikkelämpiä kuin urokset. Naaraat ovat yleensä uroksia parempia agilityssä, koska ovat pieniä. Jotkut naaraat jyrsivät kaikkee joka tulee tulee niitten eteen, niinkun meidän pikku mamma;)
Urokset ovat yleensä sellaisia löllyköitä, tykkää olla sylissä ja on yleensä enemmän kiintynyt omistajaansa kuin naaraat (mutta riippuu ihan rotasta:)) Mun mielestä urokset ja naaraat ovat yhtä ihania, eri tavalla. Itselläni on 3 naarasta ja 2 urosta 14 pikku pentua. Mutta pennut etsivät uusia koteja ja lähtevät pian pois:(- =)
Tuo nyt oli kyllä hieman turhaa yleistystä.. Kaikki rotat ovat yksilöitä, eikä jyrkkää rajaa naaraiden ja urosten käyttäytymisen välille voi vetää. Urokset saattavat vanhempana olla naaraita laiskempia, mutta aina tämäkään ei pidä paikkaansa..
Rotta kannattaa ehdottomasti ottaa kasvattajalta, koska poikaset ovat tällöin jo valmiiksi täysin kesyjä. Minulla on ollut 9 rottaa ja muutama poikue, eikä yksikään rotta ole koskaan purrut. Kesy rotta ei pure. Yleensä hätätilanteessa ne ennemmin raapivat ja kiljuvat, mutta eivät käytä hampaitaan. Puremista on siis melko turha pelätä, tietenkin poikkeuksiakin on.
Rotat ovat todella seurallisia ja mukavia eläimiä. Ellen olisi tullut niille allergiseksi, meillä olisi niitä MONTA.
Käypä tässä osoitteessa:
http://sinuhe.jypoly.fi/~niskmirj.98.t/
On hyvä kasvattaja, jos satut olemaan lähistöltä! - Veronica
=) kirjoitti:
Tuo nyt oli kyllä hieman turhaa yleistystä.. Kaikki rotat ovat yksilöitä, eikä jyrkkää rajaa naaraiden ja urosten käyttäytymisen välille voi vetää. Urokset saattavat vanhempana olla naaraita laiskempia, mutta aina tämäkään ei pidä paikkaansa..
Rotta kannattaa ehdottomasti ottaa kasvattajalta, koska poikaset ovat tällöin jo valmiiksi täysin kesyjä. Minulla on ollut 9 rottaa ja muutama poikue, eikä yksikään rotta ole koskaan purrut. Kesy rotta ei pure. Yleensä hätätilanteessa ne ennemmin raapivat ja kiljuvat, mutta eivät käytä hampaitaan. Puremista on siis melko turha pelätä, tietenkin poikkeuksiakin on.
Rotat ovat todella seurallisia ja mukavia eläimiä. Ellen olisi tullut niille allergiseksi, meillä olisi niitä MONTA.
Käypä tässä osoitteessa:
http://sinuhe.jypoly.fi/~niskmirj.98.t/
On hyvä kasvattaja, jos satut olemaan lähistöltä!Kerroin vain omista kokemuksista ja siitä mitä olen kuullut eri ihmisiltä:)
- netta
Kanit ja rotat ovat aivan totaalisen erilaisia lemmikkejä, joten mieti tarkkaan ennen lopullista päätöstä
1. mitä itse haluat lemmikiltä ja
2. mitä olet valmis/mitä pystyt tarjoamaan lemmikillesi
Kaneilla ja rotilla on kuitenkin aivan erilaiset tarpeet (mm. tilan, seurustelun, ulkoilun suhteen). Ja muista: kaneja täytyy rottien tapaan aina olla kaksin kappalein (vaikka eläinkaupat myyvätkin kaneja yksineläjiksi, mikä on mielestäni todella väärin näitä ihania eläimiä kohtaan)! - Nainen
Omat rottapoikani ovat sellaisia yllytyshulluja vipeltäjiä. Ne ovat jatkuvasti menossa ja haluavat tutkia asuntoa moneen otteeseen. Ne hakeutuvat rapsutettavaksi joka kerta kun ne päästää liikenteeseen. Nukkuvat sohvan takana, piiloutuvat vaatekasan alle, hyppivät edes takaisin, "puhdustavat keittiönmaton" murusista, hyppivät sohvalta lattialle oleville tyynyille (hauskaa niistä?), kikkailevat pikkutuhotöitä. =) Joten rotat ovat ne oikea valinta. Äläkä ota yhtä rottaa vaan kaksi. Yksinelävä rotta ei tule pärjäämään!!!!!!!!!
- JEESUSKQUYNYRD4QY5
ROTAT EI PURE OMISTAJAANSA LOOOOOOLLL XDDDDD TIIIÄN KOSKA MUL ON ROTTTA JA KESYROTTA JA KETTUROTTA JA HAMSERIROTTA JA KISSAROTTA JA EMT KAIKKEE VIEL XDD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1073711Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3171960Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471747- 1041657
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4421599Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21540Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4321456Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat431220MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar431127Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun3741076