Mieheni aikuinen poika asuu kotona. Hän käy työssä ja mitään estettä ei pitäisi omaan kotiin muuttamiselle olla.. Asia vaivaa minua. Mitä tehdä, en haluaisi olla se ilkeä "äitipuoli" joka ajaa pojan pois kotoa. Mieheni kanssa ollaan juteltu ja hänenkin mielestä pojan pitäisi muuttaa.. Mutta kun mitään ei tapahdu..
mieheni aikuinen poika
52
3961
Vastaukset
- herranen aika sentään
Meinaat siis ajaa lapsen pois kotoonta, jotta itse saisit vallata talon!!! Järkyttävää. Muuta itse, ja anna lapsen asua omassa kotona niin kauan kuin itse haluu!
- Viola
vaatia aikuista ihmistä itsenäistymään. Ei kukaan vastuuntuntoinen vanhempi halua kasvattaa omasta pojastaan peräkammarin poikaa. On mielestäni ihan kohtuullista kannustaa yli kaksikymppistä toimeentulevaa aikuista muuttamaan omilleen. Se on sitä elämän normaalia kiertokulkua.
- omasta lapsestaan
Viola kirjoitti:
vaatia aikuista ihmistä itsenäistymään. Ei kukaan vastuuntuntoinen vanhempi halua kasvattaa omasta pojastaan peräkammarin poikaa. On mielestäni ihan kohtuullista kannustaa yli kaksikymppistä toimeentulevaa aikuista muuttamaan omilleen. Se on sitä elämän normaalia kiertokulkua.
Meillä lapset ainakin itse päättää milloin haluu pois muuttaa. Me ei vanhempaa lastamme pyydetty, ei edes vihjailtu että " kuuleppas, eiks olis aika sunkin kalppia omiisi"! Vanhin lähti 19 vuotiaana, ja ihan itse teki päätöksen.
Ja tuossa aloittajan jutussa se ei ollut edes lapsen vanhempi vaan isin uusi naikkonen, joka haluis et poika lähtis lätkiin! - Kirsikka
omasta lapsestaan kirjoitti:
Meillä lapset ainakin itse päättää milloin haluu pois muuttaa. Me ei vanhempaa lastamme pyydetty, ei edes vihjailtu että " kuuleppas, eiks olis aika sunkin kalppia omiisi"! Vanhin lähti 19 vuotiaana, ja ihan itse teki päätöksen.
Ja tuossa aloittajan jutussa se ei ollut edes lapsen vanhempi vaan isin uusi naikkonen, joka haluis et poika lähtis lätkiin!Alkuperäinen kertoo miehensä olevan asiasta samaa mieltä, joten anna olla jo.
- naisten unelma
Kirsikka kirjoitti:
Alkuperäinen kertoo miehensä olevan asiasta samaa mieltä, joten anna olla jo.
Miehen saa olemaan aina samaa mieltä jos nainen niin haluaa!
- Angelica5
Saitpa sitten näköjään jo yhden tosi rakentavan ehdotuksen ongelmaasi.
Jos molemmat olette sitä mieltä, että pojan olisi jo aika itsenäistyä, niin mitäpä jos yrittäisitte ihan asiallisesti keskustella pojan kanssa?
Jos se ei onnistu, niin pieni vihjailu saattaisi toimia :)
Jättäkää vaikka lehtiä pöydälle avoimeksi niiltä sivuilta, joissa on asuntoilmoituksia. Hanki uusi astiasto ja kysy pojalta, josko hän tarvitsisi vanhan omaan kotiinsa. Sama toimii tietenkin myös kaiken muunkin kodissa tarvittavan tavaran suhteen.
Yksi, vähän tylympi vaihtoehto on se, että alatte periä pojalta vuokraa asumisestaan.
Ei vanhempien tarvitse enää työssäkäyviä aikuisia lapsiaan majoittaa.- Doris
keskusteltu on ja ihan suoraan sanottu on että olisi aika itsenäistyä ja muuttaa omaan kotiin. Vastauksena Joo, Joo..
Pojan äiti on jo ostanut astioita, kahvinkeittimen yms. Ja ns. vuokraakin on peritty yhteisten laskujen maksuun. Pojan isä tulosti netistä asuntohakemuskaavakeetkin. Mutta kun tuntuu meistä molemmista niin turhauttavalta rupattaa aikuiselle ihmiselle asiasta, jonka pitäisi alkaa olla jo itsestäänselvyys.. - vuokrarahoilla??? Kiinnostaa.
Doris kirjoitti:
keskusteltu on ja ihan suoraan sanottu on että olisi aika itsenäistyä ja muuttaa omaan kotiin. Vastauksena Joo, Joo..
Pojan äiti on jo ostanut astioita, kahvinkeittimen yms. Ja ns. vuokraakin on peritty yhteisten laskujen maksuun. Pojan isä tulosti netistä asuntohakemuskaavakeetkin. Mutta kun tuntuu meistä molemmista niin turhauttavalta rupattaa aikuiselle ihmiselle asiasta, jonka pitäisi alkaa olla jo itsestäänselvyys..Ai että lapselta perit vuokraa hänen omasta kodistaan??? Mitäs ostit itselles vuokrarahoilla? Minkkiturkin vai uuden auton?
Eiks isällä kellot jo soi, ja heittäs sut sinne pihalle! - eeeeeeeeiiiiii
vuokrarahoilla??? Kiinnostaa. kirjoitti:
Ai että lapselta perit vuokraa hänen omasta kodistaan??? Mitäs ostit itselles vuokrarahoilla? Minkkiturkin vai uuden auton?
Eiks isällä kellot jo soi, ja heittäs sut sinne pihalle!että on taas rakentavaa keskustelua. Minä sanoin omille lapsilleni kun tienasivat omaa rahaa että maksavat osan ruokamenoista ja asumisesta. Jos annetaan ilmaiseksi asua niin saahan sitä vielä vanhanakin kustantaa lapsensa menot. Jaa että minkkiturkki tai auto.. huh, huh, olisko aika katsoa peiliin!!
- Saara
Ai että lapselta perit vuokraa hänen omasta kodistaan??? Mitäs ostit itselles vuokrarahoilla? Minkkiturkin vai uuden auton?
Eiks isällä kellot jo soi, ja heittäs sut sinne pihalle!Ihan totta, olet kipeästi hoidon tarpeessa, mene pian ennen kuin tapahtuu mitään pahempaa!
- Saara
Doris kirjoitti:
Pojan äiti on jo ostanut astioita, kahvinkeittimen yms. Ja ns. vuokraakin on peritty yhteisten laskujen maksuun. Pojan isä tulosti netistä asuntohakemuskaavakeetkin. Mutta kun tuntuu meistä molemmista niin turhauttavalta rupattaa aikuiselle ihmiselle asiasta, jonka pitäisi alkaa olla jo itsestäänselvyys..Ja aika omituista, olen ollut luulossa, että suomalaisnuoret haluavat itse itsenäistyä ja muuttaa omilleen heti kun kynnelle kykenevät.
Ei kai auta kun ystävällisesti mutta päättäväisesti ilmoittaa, että esim. helmikuun loppuun mennessä on oltava huone tyhjänä, piste. Luulisi olevan aikuiselle pojallekin kiusallista kiinata toisten nurkissa - vai olisiko poikaparka nk. peräkammarin poika... - kun ajattelee
Saara kirjoitti:
Ja aika omituista, olen ollut luulossa, että suomalaisnuoret haluavat itse itsenäistyä ja muuttaa omilleen heti kun kynnelle kykenevät.
Ei kai auta kun ystävällisesti mutta päättäväisesti ilmoittaa, että esim. helmikuun loppuun mennessä on oltava huone tyhjänä, piste. Luulisi olevan aikuiselle pojallekin kiusallista kiinata toisten nurkissa - vai olisiko poikaparka nk. peräkammarin poika...Todella omituista jos lapsi laitetaan helmikuun pakkaseen kamppeet mukana! Ja vielä ihminen heittää lapsen omasta kodista, joka sinne ei edes kuulu!
Sutkin on varmaan heitetty pihalle helmikuun pakkasiin, niin kosto elää vaikka vieraalle.
Fiksu isä heittää tuollaiset naiset itsensä pihalle, eikä omaa lastaan, ellei nainen isää pakota tai maksa siitä hyvästä et lapsensa heittää pihalle.
Nyt onkin hyvä kysyy, et kuin moni täällä heittäs oman lapsensa pihalle helmikuussa, ja sanois et huone tyhjäksi, eikä jatko-aikaa tule!!? Mä en ainakaan. - -hymy-
Eiks isällä kellot jo soi, ja heittäs sut sinne pihalle!ny hyvä ihminen. Kun tulin siihen ikään että kävin kesätöissä,meillä oli kotona sellanen juttu että maksettiin ruokarahaa äitille, se oli opetusta että raha ei kasva puussa.
ei siitä traumoja tullut, vaan opittiin ottaan vastuuta rahankäytöstä.
Turha haukkua alkuperästä kirjottajaa yhtään se oli erittäin asiallinen juttu, Sopisi monelle vanhemmalle esimerkiksi että aikuiset lapset olis aika laittaan kantaan vastuutaan elämästään eikä elämään vanhempien kustannuksella,olis vähemmän näitä uusavuttomia. Eli kannattas miettiä ensin ennenkuin tollasta kirjottelee. - Saara
kun ajattelee kirjoitti:
Todella omituista jos lapsi laitetaan helmikuun pakkaseen kamppeet mukana! Ja vielä ihminen heittää lapsen omasta kodista, joka sinne ei edes kuulu!
Sutkin on varmaan heitetty pihalle helmikuun pakkasiin, niin kosto elää vaikka vieraalle.
Fiksu isä heittää tuollaiset naiset itsensä pihalle, eikä omaa lastaan, ellei nainen isää pakota tai maksa siitä hyvästä et lapsensa heittää pihalle.
Nyt onkin hyvä kysyy, et kuin moni täällä heittäs oman lapsensa pihalle helmikuussa, ja sanois et huone tyhjäksi, eikä jatko-aikaa tule!!? Mä en ainakaan.Eikös selkeästi tullut esille, että kyseessä on 24-vuotias mies?
- nuori aikuinen
Doris kirjoitti:
Pojan äiti on jo ostanut astioita, kahvinkeittimen yms. Ja ns. vuokraakin on peritty yhteisten laskujen maksuun. Pojan isä tulosti netistä asuntohakemuskaavakeetkin. Mutta kun tuntuu meistä molemmista niin turhauttavalta rupattaa aikuiselle ihmiselle asiasta, jonka pitäisi alkaa olla jo itsestäänselvyys..Miten vanha tää kundi on? Itse olen 19 ja siskoni 20. Itse tuntisin itseni hyvinkin nöyryytetyksi ja ikäväksi jos aikuistumisen kynnyksellä vanhempani alkaisivat pakottaa minua ulos talosta. Tarpeeksi vaikeaa ja stressaavaa tämä aikuistuminen ja opiskelujan aloittaminen on, ilman että tarvitsisi itkeä vielä sen takia että on taakka vanhemmilleen ja vain tiellä.
Itse haen työtä aktiivisesti, mutten ole saanut. Ei ole työkokemusta, ei haluta töihin. Vuokrat ovat pilvissä, opintotukeni ja asumistukeni yhteensä eivät riittäisi maksamaan vuokraani. Ei edes näissä tulorajoitetuissa kohteissa. Vanhemmilta en ole saanut rahaa kahteen vuoteen, elän niillä niukoilla lapsenvahtipalkkioilla mitä saan. Koulu maksaa ja lainaa en tahtoisi ottaa. Kaiken muun kyllä kestän ja ahkeroin koulussa ja haen työtä jatkuvasti, mutta jos vielä pitäisi kestää päälle se että vanhemmat alkaisivat ajaa pois kotoa, niin kyllä veitsi heiluisi ranteella.
Asetu hetkeksi nuoren miehen asemaan. Ehkä kyse ei ole rahasta vaan avuttomuuden tunteesta ja pelosta että mitä jos ei pärjääkään. On ikävä tulla häntä nilkoissa hakemaan vanhemmilta apua jos on epäonnistunut aikuistumisessa ts. ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Aikuistuminen ja vastuun ottaminen ovat kuitenkin aika isoja ja pelottavia asioita. - mää,
nuori aikuinen kirjoitti:
Miten vanha tää kundi on? Itse olen 19 ja siskoni 20. Itse tuntisin itseni hyvinkin nöyryytetyksi ja ikäväksi jos aikuistumisen kynnyksellä vanhempani alkaisivat pakottaa minua ulos talosta. Tarpeeksi vaikeaa ja stressaavaa tämä aikuistuminen ja opiskelujan aloittaminen on, ilman että tarvitsisi itkeä vielä sen takia että on taakka vanhemmilleen ja vain tiellä.
Itse haen työtä aktiivisesti, mutten ole saanut. Ei ole työkokemusta, ei haluta töihin. Vuokrat ovat pilvissä, opintotukeni ja asumistukeni yhteensä eivät riittäisi maksamaan vuokraani. Ei edes näissä tulorajoitetuissa kohteissa. Vanhemmilta en ole saanut rahaa kahteen vuoteen, elän niillä niukoilla lapsenvahtipalkkioilla mitä saan. Koulu maksaa ja lainaa en tahtoisi ottaa. Kaiken muun kyllä kestän ja ahkeroin koulussa ja haen työtä jatkuvasti, mutta jos vielä pitäisi kestää päälle se että vanhemmat alkaisivat ajaa pois kotoa, niin kyllä veitsi heiluisi ranteella.
Asetu hetkeksi nuoren miehen asemaan. Ehkä kyse ei ole rahasta vaan avuttomuuden tunteesta ja pelosta että mitä jos ei pärjääkään. On ikävä tulla häntä nilkoissa hakemaan vanhemmilta apua jos on epäonnistunut aikuistumisessa ts. ei ole rahaa ostaa edes ruokaa. Aikuistuminen ja vastuun ottaminen ovat kuitenkin aika isoja ja pelottavia asioita.työssä käyvästä aikuisesta..ilmanmuuta opiskelija asuu kotona ja vanhempien pitää (ainakin minä aion) auttaa lastaan toimeentulossa,mut jos mies töissä ja saa kunnon palkkaa,niin ei silloin kyllä vanhempien velvollisuus ole enää elättää..
onnea työnhakuun,sitähän se nykyään on et pitää olla työkokemusta mut sitä on niin pirun vaikea saada ku ei pääse töihin = ) - Ei pakotusta
-hymy- kirjoitti:
ny hyvä ihminen. Kun tulin siihen ikään että kävin kesätöissä,meillä oli kotona sellanen juttu että maksettiin ruokarahaa äitille, se oli opetusta että raha ei kasva puussa.
ei siitä traumoja tullut, vaan opittiin ottaan vastuuta rahankäytöstä.
Turha haukkua alkuperästä kirjottajaa yhtään se oli erittäin asiallinen juttu, Sopisi monelle vanhemmalle esimerkiksi että aikuiset lapset olis aika laittaan kantaan vastuutaan elämästään eikä elämään vanhempien kustannuksella,olis vähemmän näitä uusavuttomia. Eli kannattas miettiä ensin ennenkuin tollasta kirjottelee.Mikä saa sinut ajattelemaan että lapsi ei tajua muutenkin ilman vuokran maksua ettei raha kasva puussa? Meillä tämä ajatus sisäistettiin jo lapsena, kaikki vaatteet saatiin vanhoina serkuilta ja uutta ostettiin vain ja ainoastaan pakon edessä. Koulussa kiusattiin julmasti vanhoista ja huonoista kuteista.
Meidän ei ole tarvinnut ikinä maksaa vanhemmille yhtään mitään, vuokraa tai ruokakuluja. Tosin ei annettu töihinkään mennä ennen kuin täytettiin tuo maaginen 18. Sanoivat että ehtii sitä raatamaan aikuisenakin. Nyt olen käynyt vuoden töissä, en ikinä ole maksanut vanhemmille mitään. Kun alkoi meikkaaminen ja korut ja vaatteet kiinnostaa, säästin ne 13-vuotiaasta asti viikkorahoista. Sen kautta jo oppi ettei kaikkea voi saada ruikuttamalla. Eikä kyllä oltu ruikutettukaan, sen verran oli vanhemmat meidät hyvin kasvattaneet että tiesimme jo lapsena että oli turha itkeä kaupassa jos ei uutta lelua saanut. Kyllä se pienikin lapsi tajuaa että jos rahaa ei ole, sitä ei kerta kaikkiaan ole. Oltiin kiitollisia kun saatiin joululahjaksi koko perheen lautapeli, ei ollut rahaa ostaa jokaiselle esim. omaa barbia.
Kyllä on kasvatuksessa muuten vikaa jos nuorelle pitää paukuttaa pakolla päähän että aikuiset eivät maksa kaikkea. Nyt kun olen käynyt töissä, olen itse maksanut vaatteeni, karkit, ihonhoitotuotteet yms. Saan asua vanhemmillani ilmaiseksi ja ruuankin vanhemmat maksavat. Olen iloinen että tämä järjestely toimii, mutta intoa on silti omasta takaa etsiä vakituista työpaikkaa että joskus omaan kotiin ehkä pääsisi muuttamaan. Mitään ei ole ostettu, eikä toistaiseksi ole ollut rahaa ostaa astioita tms. Sitten ehkä kun töitä saa...
Jos on lapsia hankkinut niin pitäisi varautua siihen että niitä joutuu vielä 20-vuotiaaksi asti elättämään. Lapsi ei ole vain kiva lelu ja vauva. Lapsi on lapsesi vielä siinäkin vaiheessa kun se kasvaa aikuiseksi ja ottaa ekoja askelia aikuistumiseen. Toisilla se alkaa jo 15-vuotiaana (mikä on kyllä vielä ihan lapsi!!!),toisilla vasta kun on 19, 20, 21. Tuollaista pitäisi miettiä ennen kuin hankkii lapsia, ei voi alkaa teini-ikäisen vanhempana aatella ettei kiinnosta enää! Jos on niin kova hinku elää omaa elämää ja sitä menetettyä nuoruutta, olisiko kannattanut hankkia lapset vanhempana, kun se nuoruus olisi jo eletty ja takana?? Ei sitten olisi kiire vierittää munia pesästä. Vanhempien tehtävä ei lopu siihen että lapsi muuttuu teiniksi, heidän tehtävänsä on jakaa kokemuksia ja tukea lasta tämän aloittaessa aikuista elämäänsä. Ja se tuki voi olla rahallisen lisäksi myös henkistä sorttia!! Ja tukea ei totisesti ole se että potkitaan ja vihjaillaan että muutas pois. - luepas itse tarkemmin
Saara kirjoitti:
Eikös selkeästi tullut esille, että kyseessä on 24-vuotias mies?
Jaa missä on miehen ikä sanottu??
- Kirsikka
luepas itse tarkemmin kirjoitti:
Jaa missä on miehen ikä sanottu??
Luepa Doriksen kirjoittama viesti "kiitos".
- Kirsikka
Ei pakotusta kirjoitti:
Mikä saa sinut ajattelemaan että lapsi ei tajua muutenkin ilman vuokran maksua ettei raha kasva puussa? Meillä tämä ajatus sisäistettiin jo lapsena, kaikki vaatteet saatiin vanhoina serkuilta ja uutta ostettiin vain ja ainoastaan pakon edessä. Koulussa kiusattiin julmasti vanhoista ja huonoista kuteista.
Meidän ei ole tarvinnut ikinä maksaa vanhemmille yhtään mitään, vuokraa tai ruokakuluja. Tosin ei annettu töihinkään mennä ennen kuin täytettiin tuo maaginen 18. Sanoivat että ehtii sitä raatamaan aikuisenakin. Nyt olen käynyt vuoden töissä, en ikinä ole maksanut vanhemmille mitään. Kun alkoi meikkaaminen ja korut ja vaatteet kiinnostaa, säästin ne 13-vuotiaasta asti viikkorahoista. Sen kautta jo oppi ettei kaikkea voi saada ruikuttamalla. Eikä kyllä oltu ruikutettukaan, sen verran oli vanhemmat meidät hyvin kasvattaneet että tiesimme jo lapsena että oli turha itkeä kaupassa jos ei uutta lelua saanut. Kyllä se pienikin lapsi tajuaa että jos rahaa ei ole, sitä ei kerta kaikkiaan ole. Oltiin kiitollisia kun saatiin joululahjaksi koko perheen lautapeli, ei ollut rahaa ostaa jokaiselle esim. omaa barbia.
Kyllä on kasvatuksessa muuten vikaa jos nuorelle pitää paukuttaa pakolla päähän että aikuiset eivät maksa kaikkea. Nyt kun olen käynyt töissä, olen itse maksanut vaatteeni, karkit, ihonhoitotuotteet yms. Saan asua vanhemmillani ilmaiseksi ja ruuankin vanhemmat maksavat. Olen iloinen että tämä järjestely toimii, mutta intoa on silti omasta takaa etsiä vakituista työpaikkaa että joskus omaan kotiin ehkä pääsisi muuttamaan. Mitään ei ole ostettu, eikä toistaiseksi ole ollut rahaa ostaa astioita tms. Sitten ehkä kun töitä saa...
Jos on lapsia hankkinut niin pitäisi varautua siihen että niitä joutuu vielä 20-vuotiaaksi asti elättämään. Lapsi ei ole vain kiva lelu ja vauva. Lapsi on lapsesi vielä siinäkin vaiheessa kun se kasvaa aikuiseksi ja ottaa ekoja askelia aikuistumiseen. Toisilla se alkaa jo 15-vuotiaana (mikä on kyllä vielä ihan lapsi!!!),toisilla vasta kun on 19, 20, 21. Tuollaista pitäisi miettiä ennen kuin hankkii lapsia, ei voi alkaa teini-ikäisen vanhempana aatella ettei kiinnosta enää! Jos on niin kova hinku elää omaa elämää ja sitä menetettyä nuoruutta, olisiko kannattanut hankkia lapset vanhempana, kun se nuoruus olisi jo eletty ja takana?? Ei sitten olisi kiire vierittää munia pesästä. Vanhempien tehtävä ei lopu siihen että lapsi muuttuu teiniksi, heidän tehtävänsä on jakaa kokemuksia ja tukea lasta tämän aloittaessa aikuista elämäänsä. Ja se tuki voi olla rahallisen lisäksi myös henkistä sorttia!! Ja tukea ei totisesti ole se että potkitaan ja vihjaillaan että muutas pois.Yhä edelleen kyse on 24-vuotiaasta aikuisesta, työssäkäyvästä MIEHESTÄ, ei teinistä.
- aina lapsi
Saara kirjoitti:
Eikös selkeästi tullut esille, että kyseessä on 24-vuotias mies?
Kyllä se on aina lapsi äidille ja isälle vaikka olisi 60 vuotias. Mutta merkitys muuttuu.
- höpsistä.
Ei pakotusta kirjoitti:
Mikä saa sinut ajattelemaan että lapsi ei tajua muutenkin ilman vuokran maksua ettei raha kasva puussa? Meillä tämä ajatus sisäistettiin jo lapsena, kaikki vaatteet saatiin vanhoina serkuilta ja uutta ostettiin vain ja ainoastaan pakon edessä. Koulussa kiusattiin julmasti vanhoista ja huonoista kuteista.
Jos on lapsia hankkinut niin pitäisi varautua siihen että niitä joutuu vielä 20-vuotiaaksi asti elättämään. Lapsi ei ole vain kiva lelu ja vauva. Lapsi on lapsesi vielä siinäkin vaiheessa kun se kasvaa aikuiseksi ja ottaa ekoja askelia aikuistumiseen. Toisilla se alkaa jo 15-vuotiaana (mikä on kyllä vielä ihan lapsi!!!),toisilla vasta kun on 19, 20, 21. Tuollaista pitäisi miettiä ennen kuin hankkii lapsia, ei voi alkaa teini-ikäisen vanhempana aatella ettei kiinnosta enää! Jos on niin kova hinku elää omaa elämää ja sitä menetettyä nuoruutta, olisiko kannattanut hankkia lapset vanhempana, kun se nuoruus olisi jo eletty ja takana?? Ei sitten olisi kiire vierittää munia pesästä. Vanhempien tehtävä ei lopu siihen että lapsi muuttuu teiniksi, heidän tehtävänsä on jakaa kokemuksia ja tukea lasta tämän aloittaessa aikuista elämäänsä. Ja se tuki voi olla rahallisen lisäksi myös henkistä sorttia!! Ja tukea ei totisesti ole se että potkitaan ja vihjaillaan että muutas pois.niin se on, että itsenäistyminen pitää aloittaa ja jos asia "unohtuu" eikä vanhemmat olkaa kohauta siitä, että lapsi vielä yli 20-nä asuu kotona, käy niin, että tuo"lapsi" vielä 30-näkin asuu siellä. eikä edelleenkään maksa vuokraa tms.
armeija oli meillä se päämäärä, jonka jälkeen oli selvä asia nuorelle miehelle alkaa etsiä omaa asuntoa. (ja oli ihan oma synnyttämä lapsonen ja lapsen isäkin oli 100 % samaa mieltä) avustin asunnon hakemisessa ja neuvoin muutenkin mitä pitää tehdä. (tämä on sitä tukemista) myös rahallisesti avustin tuolloin. laitettiin asunto kivaan kuntoon ja kyllä poikani, tuon nuoren miehen kasvot loistivat tyytyväisyydestä kun pääsi omaan rauhaansa.
nuorempi, nyt 16vuotias. sama juttu sitten.
se on kuule niin että itsenäistyminen, muutto pois kotoa on yhtä luonnollista ja väistämätöntä kuin paskalla käynti. näin omasta kotona, missä vanhempi veljeni tuolloin 32 vuotias vielä asui vanhempieni luona, maksamatta mitään kelleen ja kävi töissä. ei ollut kuule kovin raposta veljelläkään kun oli jämähtänyt kotiin.
nuoria pitää ehdottomasti kannustaa tuossa vaiheessa elämää. kotiin jääminen saa hänet usein lysähtämään ja oman elämän suunnittelu on heille kohta kovin "hankalaa" ja aikaaviepää..jopa liian raskasta.
alkuperäiselle sanoisin, että poika vain keskusteluihin mukaan uudelleen ja panette hänet asialle, eli kyselemään vapaita asuntoja. kyllä hän on kohta intoa täynnä myös itse sitä hakemassa. - Doris
kun ajattelee kirjoitti:
Todella omituista jos lapsi laitetaan helmikuun pakkaseen kamppeet mukana! Ja vielä ihminen heittää lapsen omasta kodista, joka sinne ei edes kuulu!
Nyt onkin hyvä kysyy, et kuin moni täällä heittäs oman lapsensa pihalle helmikuussa, ja sanois et huone tyhjäksi, eikä jatko-aikaa tule!!? Mä en ainakaan."ihminen, joka ei sinne kuulu..."
- tolloja vastaan
Eiks isällä kellot jo soi, ja heittäs sut sinne pihalle!Jos kysymyksessä on vuokra - asunto, niin eiköhän ne kaikki siellä asuvat maksa omasta kodistaan vuokraa..? Vai meinasitko, että yleensä vanhemmat/puolivanhemmat asuvat vuokrakodeissaan ilmaiseksi?
- Anni-
Ei pakotusta kirjoitti:
Jos on lapsia hankkinut niin pitäisi varautua siihen että niitä joutuu vielä 20-vuotiaaksi asti elättämään. Lapsi ei ole vain kiva lelu ja vauva. Lapsi on lapsesi vielä siinäkin vaiheessa kun se kasvaa aikuiseksi ja ottaa ekoja askelia aikuistumiseen. Toisilla se alkaa jo 15-vuotiaana (mikä on kyllä vielä ihan lapsi!!!),toisilla vasta kun on 19, 20, 21. Tuollaista pitäisi miettiä ennen kuin hankkii lapsia, ei voi alkaa teini-ikäisen vanhempana aatella ettei kiinnosta enää! Jos on niin kova hinku elää omaa elämää ja sitä menetettyä nuoruutta, olisiko kannattanut hankkia lapset vanhempana, kun se nuoruus olisi jo eletty ja takana?? Ei sitten olisi kiire vierittää munia pesästä. Vanhempien tehtävä ei lopu siihen että lapsi muuttuu teiniksi, heidän tehtävänsä on jakaa kokemuksia ja tukea lasta tämän aloittaessa aikuista elämäänsä. Ja se tuki voi olla rahallisen lisäksi myös henkistä sorttia!! Ja tukea ei totisesti ole se että potkitaan ja vihjaillaan että muutas pois.Löytyy myös näitä yli kaksikymppisiä tapauksia, jotka asuvat/muuttavat asumaan takaisin vanhempiensa luokse. Miksi? Siksi, että itsellä olisi sitten varaa ostella turhuuksia ym. Minusta keskustelun vanhempien halu saada poika itsenäistymään on ymmärrettävää.
- ccccc
aina lapsi kirjoitti:
Kyllä se on aina lapsi äidille ja isälle vaikka olisi 60 vuotias. Mutta merkitys muuttuu.
Eikö jokainen vanhempi halua, että lapset menestyvät elämässä ja oppivat itsenäisiksi. Jos oma lapseni olisi vielä mainitun ikäisenä vanhempiensa luona asumassa, niin olisin kieltämättä surullinen. En siksi, että kokisin hänet vaivaksi vaan pojan itsensä tähden. Valitettavasti jotkut eivät itsealoitteisesti tähän lähde, niin silloin siihen on rohkaistava. Tuntuisi se kuinka kamalalta tahansa.
- sintti_
mää, kirjoitti:
työssä käyvästä aikuisesta..ilmanmuuta opiskelija asuu kotona ja vanhempien pitää (ainakin minä aion) auttaa lastaan toimeentulossa,mut jos mies töissä ja saa kunnon palkkaa,niin ei silloin kyllä vanhempien velvollisuus ole enää elättää..
onnea työnhakuun,sitähän se nykyään on et pitää olla työkokemusta mut sitä on niin pirun vaikea saada ku ei pääse töihin = )Opinnotkin saattavat nykyään kestää melkein kymmenen vuotta. Kyllä ihan normaalisti lapset lähtevät omiin asuntoihinsa (vaikka solu-sellaisiin) opiskelemaan. Ei ole mitenkään vanhempien "velvollisuus" elättää lapsia kotona lähes kolmikymppisiksi, kun "opinnot on vielä kesken..."
Kaikki ne on aikanaan raha-asiansa jotenkin järjestäneet opintoja tai ei.
- mää,
täältä ei ohjeita saa,haukkuja vaan pahalle äitipuolelle..
olisit pistänyt tonne äitien palstalle ja jättäny kertomatta et olet äitipuoli ni jo olis erilaista kommenttia tullut..
itse en osaa auttaa ku lapset on vielä pieniä,mut jos kerran töissä jo on ja armeija on käytynä ni olis varmaan jo aika siirtyä elämässä eteenpäin..- vaan kokeilemaan
sitä mieltä oon minäkin, poikani, aikuinen, asuu myös vielä, isänsä äitipuolensa hoteissa,olen jo monesti sanonut itse äitinä, että miehisty, ja muuta omaan kämppään, sitä on vaan niin kiva tuhlata poikamiehenä rahat muuhun, kun oman vuokran maksuun ,ruokaan ym. mitä oma elämä vaatii...ei muuta kun mäelle, ottakaa niskasta itseänne kiinni, sinä miehesi,oma elämä se on teilläkin, tsemppiä!!!
- Doris
vaan kokeilemaan kirjoitti:
sitä mieltä oon minäkin, poikani, aikuinen, asuu myös vielä, isänsä äitipuolensa hoteissa,olen jo monesti sanonut itse äitinä, että miehisty, ja muuta omaan kämppään, sitä on vaan niin kiva tuhlata poikamiehenä rahat muuhun, kun oman vuokran maksuun ,ruokaan ym. mitä oma elämä vaatii...ei muuta kun mäelle, ottakaa niskasta itseänne kiinni, sinä miehesi,oma elämä se on teilläkin, tsemppiä!!!
Tuo on ihan totta. En ole minä ainoa, joka poikaa hoputtaa omaan kotiin. Myös oma äiti, sisko ym. suku on samaa mieltä. Ei tosiaankaan voida niin kylmiä olla, että sanottais vaan koska huoneen pitää olla tyhjä. Kyse on sentään 24 vuotiaasta ja ihmettelen suuresti, ettei vielä ole tullut halua muuttaa omaan kotiin. Ottavat isänsä kanssa aina aika pahasti yhteen ja minä koetan siellä välissä sovitella.. Oma koti olisi siis ehdottomasti kaikkien kannalta paras ratkaisu. Olenkin ajatellut, että liian hyvälle on poika taidettu opettaa ( syyllistynyt siihen itse, lähes kolme vuotta "yhteiseloa" takana) että pyykit pestään, siivotaan ja ruoat tehdään. Ehkäpä mukavuuden halu ja tietty se että jää paljon rahaa hurvitteluun on pitänyt pojan kotona näinkin pitkään..
- taappanainen
Doris kirjoitti:
Tuo on ihan totta. En ole minä ainoa, joka poikaa hoputtaa omaan kotiin. Myös oma äiti, sisko ym. suku on samaa mieltä. Ei tosiaankaan voida niin kylmiä olla, että sanottais vaan koska huoneen pitää olla tyhjä. Kyse on sentään 24 vuotiaasta ja ihmettelen suuresti, ettei vielä ole tullut halua muuttaa omaan kotiin. Ottavat isänsä kanssa aina aika pahasti yhteen ja minä koetan siellä välissä sovitella.. Oma koti olisi siis ehdottomasti kaikkien kannalta paras ratkaisu. Olenkin ajatellut, että liian hyvälle on poika taidettu opettaa ( syyllistynyt siihen itse, lähes kolme vuotta "yhteiseloa" takana) että pyykit pestään, siivotaan ja ruoat tehdään. Ehkäpä mukavuuden halu ja tietty se että jää paljon rahaa hurvitteluun on pitänyt pojan kotona näinkin pitkään..
Jo on jos on jo tuon ikäinen!
Itse lähdin kotoa pois jo 17-vuotiaana opiskelujen takia toiselle paikkakunnalle.
Tällä hetkellä kyllä asun äidin kanssa erinäisistä syistä, mutta olen myös mukana asumiskuluissa.
Itse olen miehesi lasta muutaman vuoden nuorempi, mutta mieleeni ei tulisikaan vain lojua kotona ja vielä ilmaiseksi.
Omat laskut tietysti hoidan, maksan myös ruokarahaa, bensat laitetaan puoliksi ja autan myös muissa maksamisen kuluissa.
Toivon vain, että tuuri käy ja pääsen itsekin pian muuttamaan...
Tsemppiä! - oma pokani
Doris kirjoitti:
siis puhtaat on pyykit, pesty on sukat kuin paidatkin, ruokaa on aina tarjolla, vuokraa maksaa, "näennäisesti" kun Äiti pyysi, että jotain täytyy maksaa, isä ei olisi niinkään "pyytänyt" taitaa olla mun "poika"!!!
- välimatka 600km
Doris kirjoitti:
On kyllä kovaa kyytiä pojan aika itsenäistyä omaan kotiin.
Varmaan ehkä jo oletkin, mutta sanon silti, että ei auta muu kuin lopettaa palvelu. Et pese pojan pyykkejä, et tee pojalle ruokia, vaaditte kunnon vuokran jne. Kyllä tuon ikäisen miehen pitää jo itse osata omat asiansa hoitaa. - elämään!
Doris kirjoitti:
Ei muuta kuin lappu keittiön seinälle, meinaan työlista. Erittelet siihen kotityöt ja ei muuta kuin poika hommiin!
Aina kun tulee yhteinen lasku (vesi-, sähkö-, yhtiövastike, tv-lupa yms.) niin loppusumma jaetaan kolmella ja jokainen maksaa osansa.
Jos asunnossa asuu 3 aikuista, niin kaikki myös osallistuvat aikuisten hommiin.
Toinen vaihtoehto on se, että otat hotellin hinnoittelun mukaan vuokran. Vaikka jonkun edullisen hotellin, esim. 50e/vrk. Täysihoidosta 1500e/kk ei ole ollenkaan liikaa. Toivottavasti poika on hyväpalkkaisessa duunissa... ;o) - palsta on
No enpä nyt tiedä. Äitipuolelta tuollaista saattaa odottaakin, mutta jos oma äiti tekisi tuon niin...
- äippä3
anna pojan huolehtia kaikesta itseensä liittyvästä itse, myös maksaa oleellinen osa asumiskustannuksista ja ruuasta, jonka saa sitten itse laittaa itselleen. Lisäksi voitte laittaa jonkun tietyn viikon, jolloin poika hoitaa kauppa-asiat. Jokohan alkaisi silmät aukeamaan.
Sellaisia ystävällisiä, mutta jämptejä juttuja, että poika tajuaa, että omillaan olo on mukavampaa. Kirjoitit "hurvittelusta", laittakaa säännöt taloon, koska tullaan ja mennään niin eiköhän ala ahistamaan;) Tsemppiä, joillekin menee hitaasti kaaliin. Olen tavannut pari tällaista hitaanpuoleista kodista lähtijää.. - Gato Negro
Näitähän riittää meillä. Liian hyvä palvelu ja huolto pelaa. Ihan ensiksi pojan on maksettava osansa asumiskustannuksista. Jääkaappiin on nimikoitava hänelle oma hylly jonka täyttämisestä hän itse huolehtii eikä toisten hyllyliltä näpistellä. Pojalle oma pyykkikori huoneeseen ja hoitakoon omat pyykkinsä. Lisäksi häneelle on tehtävä selväksi mitkä yhteisen kodin työt kuuluvat hänelle ja vaadittava, että hän hommansa hoitaa. Näin teki oma äitini kun tulin täysi-ikäiseksi ja rupesin saamaan palkkaa. Siinä oli sitten hyvä vähän aikaa harjotella omillaan toimeen tulemista ja aikuisen elämää. Aika pian sitten huomasin pärjääväni ja muutin omaan kotiin. Äidilleni nostan hattua kun hän oivalsi tämän homman!
- doris
Sehän tässä ongelmana onkin, että kun minä olen se "äitipuoli" niin on hirveän vaikeaa ns. "ulkopuolisena" tätä juttua hoidella. Vaikka pojan isä on samaa mieltä, hän ei ole oikein valmis ryhtymään mihinkään erityisiin toimenpiteisiin, että pojalle saataisiin järkeä päähän tämän asian suhteen. Jos oliskin kyse omasta lapsesta ois ihan toinen juttu. Ja ehkä isä on kasvatuksessaan päästänyt pojan liian helpolla. ( erosivat kun poika oli n. 15 v.) Vaikeaa on minun rueta radikaalisti vanhoja tapoja ja tottumuksia muuttamaan, niin isän kun pojankin kohdalla. Ei sillä, molemmat on mulle tosi rakkaita, mut olisi tosiaan kivaa alkaa elää miehen kanssa omaakin elämää. Eikä tarkoita sitä, että kun poika muuttaa ei oo enää asiaa käydä kotona!!
- Gato Negro
doris kirjoitti:
Sehän tässä ongelmana onkin, että kun minä olen se "äitipuoli" niin on hirveän vaikeaa ns. "ulkopuolisena" tätä juttua hoidella. Vaikka pojan isä on samaa mieltä, hän ei ole oikein valmis ryhtymään mihinkään erityisiin toimenpiteisiin, että pojalle saataisiin järkeä päähän tämän asian suhteen. Jos oliskin kyse omasta lapsesta ois ihan toinen juttu. Ja ehkä isä on kasvatuksessaan päästänyt pojan liian helpolla. ( erosivat kun poika oli n. 15 v.) Vaikeaa on minun rueta radikaalisti vanhoja tapoja ja tottumuksia muuttamaan, niin isän kun pojankin kohdalla. Ei sillä, molemmat on mulle tosi rakkaita, mut olisi tosiaan kivaa alkaa elää miehen kanssa omaakin elämää. Eikä tarkoita sitä, että kun poika muuttaa ei oo enää asiaa käydä kotona!!
Kukapa nyt haluaisi paha äitipuoli olla, ymmärrän hyvin sua. Nuo miehen köriläät kun vaan on niin tajuttoman löysiä näissä asioissa. Ehkä kannattais tehdä selväksi miehelle, että et suostu enää pitkään jakamaan kotiasi kahden aikuisen miehen kanssa vaan yksikin on ihan tarpeeksi. Ehdota vaikka puolen vuoden siirtymäaikaa, jona aikana on pojan itsenäistyttävä. Poika kiittää sua myöhemmin kun huomaa miten mukava on olla oma herransa ja onhan se aika noloa jo tuon ikäiselle asua vielä kotona, ei siinä taida olla naismarkkinoilla kovin paljon kysyntää tuommoselle vellihousulle.
- Doris
Gato Negro kirjoitti:
Kukapa nyt haluaisi paha äitipuoli olla, ymmärrän hyvin sua. Nuo miehen köriläät kun vaan on niin tajuttoman löysiä näissä asioissa. Ehkä kannattais tehdä selväksi miehelle, että et suostu enää pitkään jakamaan kotiasi kahden aikuisen miehen kanssa vaan yksikin on ihan tarpeeksi. Ehdota vaikka puolen vuoden siirtymäaikaa, jona aikana on pojan itsenäistyttävä. Poika kiittää sua myöhemmin kun huomaa miten mukava on olla oma herransa ja onhan se aika noloa jo tuon ikäiselle asua vielä kotona, ei siinä taida olla naismarkkinoilla kovin paljon kysyntää tuommoselle vellihousulle.
Joo, löysyys on hyvä sana kuvaamaan tätä! Suutuspäissään olen tainnut sanoa, että minä haen viimekädessä sitä asuntoa jos ei poika. Tottahan ymmärrän myös isän näkökannan, ettei voi poikaansa ihan tuosta vaan pellolle nostaa.. Naisystäviä ei ole hirveesti näkynyt, vaikka kai niitä on. Samaa mieltä, kyllä ne nuoret naiset ehkä vähän itsenäisemmistä miehistä tykkäävät:)
- Rakastava äiti
Pakkaa jätkän kamppeet jo tänään isoon jätesäkkiin, heitä portille ja laita lappu oveen, että pudota avaimet postiluukusta. Sano ettei kotiin ole asiaa kuin kerran vuodessa ja sillonkin sapuskan kanssa.
Muista vielä kirjoittaa lappuun hänen isänsä nimi, jotta sinä voi sanoa ettei sulla ollut mitään tekemistä asian kanssa! - kornflakesi
Passaatko ukkoasikin? Pyykkäät, kokkaat, siivoat jne? Miksi? Todellakin, niinkuin tuossa jo muutama ehdotti, lopeta palvelu, koskien myös miestäsi. Ehdottomasti koskien myös miestäsi. Ilmoita, että koska et ole kummankaan äiti, etkä vastuussa kummastakaan, et siis myös hyysää heitä. Vaadi kaikilta tasapuolista osallistumista.
Ja semmoinen pikku juttu tuli tuossa mieleen, että jos poika on kerta jo 24-vuotias, niin eikö hänellä ole ns. aikuisten harrastuksia? Tyttöystäviä, seksielämää jne? Vit**ileppa muutaman kerran tuosta asiasta, niin luulisi kenen tahansa miespuolisen alkavan harkitsemaan omaa luukkuaan. Vaikkei olisi säpinää sillä saralla, niin luulisi tympivän, jos siitä keljuillaan.
Ja seksi on se valttikortti, jolla saatat saada miehesikin tekemään asialle jotain.. Sano vaikka puolihuolimattomasti, että voi kun asuttais kahdestaan, niin voitais huoleti vaikka tehdä se tuossa keittiönpöydällä (tietty oman mielesi ja tyylisi mukaan, tuo oli vain esimerkki) tms. Se on todellakin karhunpalvelus, jos tuon ikäisen antaa asua vanhempien luona passattavana. Sitä ei voi jatkua ikuisuuksia ja jossain vaiheessa on pakko hänenkin ottaa itsestään vastuu, mitä myöhemmin se tapahtuu, sitä vaikeampaa se on. - erolapsi
Meille muutti ihan vieras nainen. Tuli vain kotiini ja asettui asumaan. Miten siitä pääsisi eroon?
Ajattelin vaan, että eikö olisi aika muuttaa omaan kotiin, kun ikääkin on 50 v. ja käy töissä. Luulisi, että voisi vuokrata asunnon jostain itselleen, eikä asua ilmaiseksi meillä.
On se sentään ruuan laittanut ja pyykit pessy. Vähintä mitä voi tehdä. Ei hotellissakaan saa ilmaiseksi asua.
Nyt on alkanut vihjailla, että pitäisi minun lähteä.
Kenenkähän koti tämä alun perin oli?- Saara
no olipas nerokkaan vitsikästä...
- keppälerttu
meillekkin joku joka pyykkää ja laittaa ruokaa = )
voisin vaikka maksaa siitä hyvästä..
ja jos et tiedä kenen koti oli alunperin,niin kato osakekirjasta tai vuokrasopimuksesta nimi niin näet.. - juttu oli
Saa nyt isin pikku typykät ajattelemisen aihetta. Yleensä joka viimeiseksi tulee joutuu lähteen, niin se on työssäkin, jos firmalla menee huonosti.
Lapsetko joutuu maksaa vuokraa omasta kodista, ja nämä typykät asuu ilmaiseksi...!? Vähän outoo... - keppälerttu
juttu oli kirjoitti:
Saa nyt isin pikku typykät ajattelemisen aihetta. Yleensä joka viimeiseksi tulee joutuu lähteen, niin se on työssäkin, jos firmalla menee huonosti.
Lapsetko joutuu maksaa vuokraa omasta kodista, ja nämä typykät asuu ilmaiseksi...!? Vähän outoo...jos perheellä menee huonosti niin viimeksi tullut ulos..niinkö?eli meillä tuo 7kk ikäinen tyttö??
ja ei meillä tuo uusioisukki ainakaan ilmaiseksi täällä asu,ruokakauppaan menee silläkin pikkasen enemmän ku ennen ja laskutkin täytyy maksaa.. - se vuokra
juttu oli kirjoitti:
Lapsetko joutuu maksaa vuokraa omasta kodista, ja nämä typykät asuu ilmaiseksi...!? Vähän outoo...maksetaan jollain lailla kuitenkin.
Ja siihen teistä teineistä ei ole. - Hei
ero"lapsi" (lapset tuskin tänne palstalle eksyy kirjoittelemaan!). Sitä kutsutaan parisuhteeksi, kun kaksi aikuista ihmistä muuttaa saman katon alle ja se on aivan normaalia elämään kuuluvaa toimintaa.
- papu
Hei kirjoitti:
ero"lapsi" (lapset tuskin tänne palstalle eksyy kirjoittelemaan!). Sitä kutsutaan parisuhteeksi, kun kaksi aikuista ihmistä muuttaa saman katon alle ja se on aivan normaalia elämään kuuluvaa toimintaa.
Ei vanhempien nyt marttyyrimaisesti tarvitse esim. uhrata parisuhdettaan aikuisten lastensa vuoksi,vaan kyllä heilläkin on oikeus onnelliseen suhteeseen. Ja tosiasiahan on, että jos aikuiset voivat hyvin, niin voivat myös lapset!
- Anonyymi
Samassa jamassa. Asutaan korvessa ja hän tarvitsee ajokortin aloittaakseen mitään työtä. Rahoitus on ja kaikki kunnossa mutta ei vissiin jaksa? ! Nyt mulla pelkona, että jää meille pitkäksi aikaa omaa saamattomuuttaan vaikka omani muutti pois heti 18 v täytettyään. Mullakin fiilis että olen ilkeä äitipuoli jos alan painostamaan vaikka selkeesti juuri sitä tämä lapsi ja tilanne vaatisi, kirosanoja perään!
- Anonyymi
Ei sulla mitään lapsia ole, muuta, kun mielikuvituksessasi, tuskin edes puolisoa ja sen lapsia, olet taas voimaantunut ja alkanut kirjoittaa sontaa tälle palstalle.😂
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 162356
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70897Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135828- 45821
- 59797
- 42766
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44735Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164722Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130673