irtisanominen koeajalla

????

Irtisanottiin ilman syytä koeajalla.
Kuinka käy työtttömyysturvan?
Itse en tiedä syytä irtisanomiseen, eikä sitä kysyttäessä kerrottu.

19

29183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ... tyhmiä...

... kusetetaan. Irtisanomiseen tarvitaan aina asiallinen syy, olipa se sitten koeajalla tai ei. Soita liittoon.

• Inter Arma

Irtisanomisen peruste on oltava aina selkeä ja laillinen, ja irtisanottavan on saatava tieto irtisanomisen perusteista.

Koeajalla on molemminpuolinen oikeus purkaa sopimus ilman irtisanomisaikaa, mutta irtisanomiseen on silti oltava peruste!

• lopeta valheet

Perusteita ei tarvita.

• Toimii näin

Irtisanoutumisesta ja siitä, että tulee irtisanotuksi, seuraa kolmen kuukauden karenssi.

• Leni

purkaa molemmin puolin koeaikana pelkästään koeajan perusteella.Työnantaja vain ilmoittaa, että ko.työntekijä ei ole "sopiva" kyseiseen työhön, ja purkaa sen takia työsopimuksen.Todellinen syy ei välttämättä selviä luottamusmiehelle,tai työntekijälle koskaan.Työntekijäpuolella on näyttövelvollisuus, jos esim.luottamusmies on sitä mieltä, että työsopimus on purettu epäasiallisin perustein,eli sukupuoli,ikä ym.perusteilla,jota se ei saa lain mukaan olla.

• koeaika
        Leni kirjoitti:

purkaa molemmin puolin koeaikana pelkästään koeajan perusteella.Työnantaja vain ilmoittaa, että ko.työntekijä ei ole "sopiva" kyseiseen työhön, ja purkaa sen takia työsopimuksen.Todellinen syy ei välttämättä selviä luottamusmiehelle,tai työntekijälle koskaan.Työntekijäpuolella on näyttövelvollisuus, jos esim.luottamusmies on sitä mieltä, että työsopimus on purettu epäasiallisin perustein,eli sukupuoli,ikä ym.perusteilla,jota se ei saa lain mukaan olla.

Erittäin monella työnantajalla,ja myös työntekijällä on,se käsitys,että koeaika seuraa automaattisesti uutta työsuhdetta,mutta,mutta,se on vain voimassa,mikäli siitä on sovittu,eli jos siitä ei ole sovittu,niin sitä ei ole olemassa,vaan olet toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa ensimmäisestä päivästä alkaen,olkoonkin että työnantajalla on viikon kestävä ilmoittamis velvollisuus.Olen itse duunarina käyttänyt tätä tietämättömyyttä myös hyväksi,eli päässyt lähtemään firmasta ilman irtisanomisaikaa,vaikka koeaikaa ei ollut sovittukkaan.

• idiootit..

Ei siitä mitään karenssia tule jos sinut irtisanotaan.

• Karenssi

Työstä eroamisesta ja erottamisesta saa 3 kk:n karenssin. Koeajalla ei merkitystä.

• kokenut

Itseni irtisanottiin koeajan viimeisen päivän iltana, siis kuvitelkaa! Olin kuulema hyvä työntekijä, mukava ihminen ja minulla oli hyviä ideoita mutta ei sittenkään saanut jatkaa. Jotain epämääräisiä syitä esitettiin. No työvoima kysyi oma näkemykseni asiasta, jossa tarkkaan perustelin omaa toimintaani ja näkemystä asiasta, enkä saanut karenssia, mikä olisikin ollut täysin epäreilua. Jälkeenpäin huomasin että ko. paikkaan on joka vuosi haettu uudet työntekijät, joten saisivat itse katsoa peiliin...itsetunnolla se oli kylläkin tosi kova isku. Voimia!

• Työkkäri

On joitakin työkkäreitä, jotka toimivat inhimillisesti. Niitä on vain kovin harvassa.

On olemassa myös työnantajia, jotka tietoisesti hankkivat työttömille karensseja. Ehkäpä sinun työnantajasi on sellainen ja se on tullut työkkärissäkin havaituksi.

• ?????

Ei tullut karenssia minullekkaan, kerroin selvityksen työvoimaviranomaisille ja työnantajan syytä en tiedä vieläkään.
        Aikaisemmin minua ei ole irtisanottu, ei koeaikana eikä muulloinkaan.
        Työt ovat olleet määräaikaisia ja päättyneet siis aina luonnollisesti.
        Kiitos vastauksistanne.

• geeteeasento
        ????? kirjoitti:

Ei tullut karenssia minullekkaan, kerroin selvityksen työvoimaviranomaisille ja työnantajan syytä en tiedä vieläkään.
        Aikaisemmin minua ei ole irtisanottu, ei koeaikana eikä muulloinkaan.
        Työt ovat olleet määräaikaisia ja päättyneet siis aina luonnollisesti.
        Kiitos vastauksistanne.

karenssia ei saa jos työnantaja pistää pihalle.

jos itse lähdet on asia selkeä.

jos tyänantajan koe ajala saa karenssin on paikallisessa työvoimatoimistossa asiaan pätemätöntä väkeä.

kuten n. 75% työvoima virastoissa tällä hetkellä on.

opettajia palkanlaskioita yms kun sieltä jotain kysyy saa 95% vastaukseksi EN TIEDÄ

• suivaantunut
        geeteeasento kirjoitti:

karenssia ei saa jos työnantaja pistää pihalle.

jos itse lähdet on asia selkeä.

jos tyänantajan koe ajala saa karenssin on paikallisessa työvoimatoimistossa asiaan pätemätöntä väkeä.

kuten n. 75% työvoima virastoissa tällä hetkellä on.

opettajia palkanlaskioita yms kun sieltä jotain kysyy saa 95% vastaukseksi EN TIEDÄ

Koeajalla irtisanomiseenkin pitää olla asiallinen syy: töiden laiminlyönti,myöhästely, juominen jne.
        Syystä tulee aina tulla kuulluksi ja tietää oikea syy ja saada antaa oma vastine. Vaikka työtodistukseen tuleekin vain koeajalla irtisanottu.
        Liittoon kannattaa aina turvautua.On myös tahoja jotka auttavat kun et kuulu liittoon,Työsuojelupiirit
        Älkää allekirjoittako mitään mistä ette tiedä mm...irtisanomista

• cjjj6
        Työkkäri kirjoitti:

On joitakin työkkäreitä, jotka toimivat inhimillisesti. Niitä on vain kovin harvassa.

On olemassa myös työnantajia, jotka tietoisesti hankkivat työttömille karensseja. Ehkäpä sinun työnantajasi on sellainen ja se on tullut työkkärissäkin havaituksi.

mun kohdalle sattui sellainen kusipäinen työnantaja joka ilmoitti mulle että lomautus jatkuu ja syy oli se että vaadin tes:sissä pysymistä tämän tarjotessa töitä mulle lomautuksen jälkeen. Tyyppi meni ja ilmoitti työkkäriin että olin kieltäytynyt töistä. Onneksi mulla oli antaa selvitykseen tyypille lähettämäni sähköposti jossa en suinkaan kieltäytynyt töistä vaan olin valmis niihin mutta tes:sin puitteissa. Eipä tullut karenssia ja nyt tyypin nimi on työkkärin kirjoissa "valehtelijat" otsikon alla.

• työkkärin tantalle

Asiakas tuli ilmottautumaan työnhakijaksi. Mukana työtodistus, jossa näkyi työn alkamispäivämäärä ja työn päättymispäivämäärä, sekä työn päättymisen syy: koeaikapurku.
      No muuten ihan hyvä työtodistus, mutta eihän se riitä, että työn päätymisen syynä lukee vain koeaikapurku. Ei voi tehdä maksulausuntoa työttömyysturvasta ennenkuin tiedetään enemmän.

Kysyin sitten asiakkaalta, että miks tässä näin lukee. Asiakas kertoi, että pomo oli sanonut että mitään muuta ei tarvii ilmoittaa. Joo ja ei.
      Kysyin asiakkaalta, että haluaako hän hommata työnantajalta uutta työtodistusta, vai sopiiko että minä soitan työnantajalle samoin tein että saadaan asiat etenemään.

Soitin pomolle, joka ilmoitti hyvinkin tietävästi, että ei tarvi muuta ilmoittaa kuin että purettu koeaikana. Joa ei tarttekaan, mutta asiakkaan työttömyysturvan takia pitää saada tietää, että purettiinko työsuhde asiakkaasta johtuvast syystä vai työnantajan omasta päätöksestä.

Työantaja kysyi, että " mitä se työntekijästä johtuvasta syystä tarkoittaa?"
      Kerroin johtajalle että se tarkoittaa että työntekijä on esim myöhästellyt töistä eikä ole huomautuksista huolimatta lopettanut myöhästelyä, on ollut juovuksissa töissä tai juonut työssä ollessaan, on tahallaaan laimilyönyt työtehtäviä eikä ole noudattanut ohjeita ynnämuuta tällaista.
      "No eihän sellaisesta ole kysymys, henkilö ei vaan sopinut työhön eikä porukkaan, joten käytin johtajan oikeutta laittaa sen ulos".

Tämä selevä.
      Kirjoitin asiakkaalle suoraan maksulausunnon työttömyysturvasta. Ei tarvinnut alkaa tehdä kyselyjä eikä tullut karenssia.

Olen soittanut työnantajille usein samassa asiassa. Jotkut ymmärtävät heti mistä on kysymys ja mitä kysytään. Muutama herrai markkinointipelle on alkanut ihan selvästi tahallaan mustamaalaamaan entistä työntekijää ja yrittämään puhumaan asiakkaalle karenssia. Yksikin alkoi jaaritella jostain firman markkinoinnista ja tavoitteista ja yritti kaikin keinoin väittää että työntekijä olisi jotenkin itse laiminlyönneillään aiheuttanut työsuhteen purkamisen. Asiakas taas kertoi, että heti kun hän oli alkanut kysellä sellaisen palkkansa perään mitä oltiin luvattu, niin näytettiin ovea.
      Ei ole ollut vaikea unohtaa tuollaisten työnantajien paskanpuhumiset ja kirjoittaa suoraan työttömyysturvasta maksulausunto voimaan. Asiakkailla on yleensä tuommoisen yllättävän koeaikapurun saatuaan muutakin murehdittavaa kuin joku työttömyyskorvauksen karenssikin vielä.

Sitten mulla käy vuoden mittaan säännöllisin väliajoin ilmottautumassa juoppo insinööri, jonka työsuhteet aina päättyy jotenkin ennen kuin ehtii alkaakaan, aina ne on hänen mukaansa ihan laittomia irtisanomisia mutta hän ei viittti alkaa riitelemään ja vanha tai tuore viina haisee joka kerta hänen puolellaan työpöytää hänen käydessään. En viitti sen asioita alkaa sen enämpiä alkaa setvimään, vaan otan vaan ilmottautumisen vastaan, teen toimikuntakyselyn ja annan uusimiajan 3 kk päähän. Toimikuntakyselyyn hän voi selvittää vaikka kaiken työsuhteistaan, siellä ne sitten lukee ja tekee niitä päätöksiään.
      Asiat voi hoitaa monella tavalla. Minä teen näin.

• kummastelija

Onko oikein oikea syy irtisanoa koeajalla, kun työnantajalla ei olekkaan varaa pitää minua palkkalistoilla?
        Ehdin olla töissä 5 päivää.. Vaikuttaa aika amatöörimäiseltä toiminnalta, vaikka kyseessä on kuitenkin keskikokoinen firma.

• 37
        kummastelija kirjoitti:

Onko oikein oikea syy irtisanoa koeajalla, kun työnantajalla ei olekkaan varaa pitää minua palkkalistoilla?
        Ehdin olla töissä 5 päivää.. Vaikuttaa aika amatöörimäiseltä toiminnalta, vaikka kyseessä on kuitenkin keskikokoinen firma.

Jos irtisanominen koeaikana on tehty syrjivästi tai ilman syytä, kannatta ottaa yhteyttä tyosuojelupiiriin.

• raksajätkä 2011

Josko ihalainen poistaisi tän 3kk karrenssipeikon työttömien niskasta, niin saataisiin työnantajillekin niitä työntekijöitä lievittämään työvoimapulaa!KOEAIKA on keino käyttää työttömiä ruuhkahuippujen ja projektien läpiviemiseen ja sen jälkeen on helppoa päästä heistä eroon ilman irtisanomisaikaa,koska sana KOEAIKAPURKU riittää syyksi!!!MUTTA TYÖNTEKIJÄ joutuu selvittämään asiaa sen jlk työkkärille ja kassoille ym. 3kk karenssin pelko niskassa vaikka on työnsä hyvin hoitanut.Näin markkinatalous toimii,mutta nouseeko eläkeikä kun ihmisiä kiusataan näin monta kertaa työelämän aikana ja nuoretkin pettyvät jo heti uransa alussa yhteiskunnan epäoikeudenmukaiseen meininkiin...

• dsfhs

KOEJALLA EI IRTISANOTA. Termit haltuun hei. Ja ei tarvita syytä. Voit pyytää firmaa kirjoittamaan paperin siitä, koska työsuhde päätettiin KOEAJALLA ja miksi. Se selvitys pitää antaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe