Meille syntyy pian esikoisemme, sukupuolen saimme kuulla, ja tyttö sieltä on tulossa.
Nyt mietimmekin, että minkälaisen kastemekon/kastepuvun hankimme. Minulla ja poikaystävälläni ei kummallakaan ole mitää suvussa kulkenutta pukua, eikä esimerkiksi itselläni ja poikaystävälläni olevia pukuja ole enää olemassa.
Poikaystäväni kaverin lapsella (tytöllä) oli vaaleankeltainen ilm. satiininen mekko, jossa oli valkoiset nauhat ja valkoiset pitsit kauluksessa ja hihansuissa. Mekin mietimme, että jospa hankkisimme tai mahd. mummo tekisi lapselle jonkin muun värisen kuin valkoisen mekon. Onko se mielestänne kuitenkin ihan sopivaa, ku ristiäiset ovat ihan tavalliset?(ev.lut.kirkkoon kuulumme.)
Minä olin ajatellut, että voisikohan mekko olla esim. vaaleanpunainen/pinkki mekko ja siinä sitten valkoista, esim. rusetti tms. ei välttämättä mitään pitkiä roikkuvia nauhoja.
Poikaystäväni haluaisi myös jotain "uutta", ettei ihan perinteiden mukaan menevää.
Kastepuvun väri
8
2540
Vastaukset
- maria79
Älkää valitko vaaleanpunaista mekkoa! Ensinnäkin se ei ole 100% varmaa, että tyttö on tulossa. Näin kävi siskollanikin. Tyttö piti tulla ultran mukaan, mutta poikahan se sitten oli.
Sitten vielä. Eikö olisi kiva, jos mekkoa voisi jatkossa käyttää perheen/suvun muutkin lapset myöhemmin?
Mekon voi tietysti nauhoilla yms. koristella sukupuolen mukaan sopivaksi. Olen nähnyt sellaisiakin versioita, että ohut pitsimekko tms. on valkoinen ja alla on sitten vpun. "alusmekko" tyttöä varten ja pojalle vsin. "alusmekko". Tai sitten valitsette jonkun molemmille sukupuolille sopivan värin. - kommentoi jälleen
Kastemekon valkoisella värillä on oma tärkeä symboliikkansa. Se on sama, kuin papin tai konfimoitavan valkoisella alballa.
Valkoinen väri kuvaa puhtautta ja vanhurskautta, jonka ihminen saa lahjaksi. Ihmisen päälle siis ikään kuin puetaan Kristuksen puhtaus ja pyhyys. Tästä syystä siis valkoinen kastemekko.
Jos on neulottu/ virkattu mekko, sen alla voisi olla sukupuolen mukainen värillinen aluspuku kenties? On monia tapoja saada kastemekosta tavallisuudesta poikkeava. Muistan erään vaatealalla työskentelevän äidin, joka oli itse tehnyt kastemekon, joka oli valkoinen ja kaunis, mutta hieman epätavallisesti leikattu helma ja jotain muuta pientä kivaa. Tai mekon materiaali voi olla tavallisuudesta poikkeava.
Jos haluaa puvusta perintöpuvun, kannattaa miettiä sitäkin, että liian erikoiset ratkaisut harvoin miellyttävät mekon seuraavia käyttäjiä.
Kuitenkin, suurin syy kastemekon valkoiselle värille on tuo alussa mainitsemani. - äitee +4
ja jälleen pakana kommentoi; Kastepuvun värin on oltava valkoinen koska se symboloi viattomuutta jne vertaa rippialbaan jne... tsekkaa www.evl.fi mitä asiasta sanotaan. Pappi on meillä kertonut yhden lapsen kastetilaisuudessa juuri puvusta ja senn symboliikasta ja kaikki kuuntelivat mielenkiinnolla sillä moni luuli sen olevan vain tapa!
Hentoja sävyjä näkee joskus, mutta on papista kiinni lopulta miten suhtautuu, mutta mielestäni tämäkin asia kuuluu tehdä "oiekin" eikä niin kuin kivaa on.. - Lumihiutale
Kastemekon tulee olla ehdottomasti valkonen!
(kuvaa puhtautta,viattomuutta jne...).
Nauhat voivat olla vaaleanpunaiset. - Lumihiutale
Jos sattuukin poika tulemaan.
Kastemekko valkoinen ja nauhat vaaleansiniset.- veitikka
voivat olla vaikka tummansiniset, tai sähkönsiniset tai syvänsiniset, tai viininpunaiset, tai okrat, tai luumunpunaiset tai tai tai. Ei mikään pakko olla vaaleanpunaiset ja -siniset. Ne saa olla vaikka valkoset. Tai ei niitä tuhannen nauharustinkeja tartte välttis ollenkaan.
- jos ei perinnettä ole
Olin ristiäisissä keväällä ja seurakunnan pappi toi ristiäispuvun tullessaan ja siinä oli vaaleanpunaiset ruusukkeet ja nauhat valmiina kun tyttö oli kastettavana. täälläpäin eivät ota edes vuokraa siitä jotta kannattaa sitäkin vaihtoehtoa kysyä...
- Liisa-Maria
koska valkoinen väri kuvaa sitä viattomuuden pukua, joka meille kasteessa annetaan. Alunperin kastepuku puettiin kastetun päälle vasta kasteen jälkeen. Nyt se puetaan jo ennen kastetta, mutta sen merkitys on sama. Paras kastepuku on puhtaan valkoinen, ei siis esin luonnonvalkoinen ja malliltaan mahdollisimman yksinkertainen.
Kastepuvussa olevat nauhat, jotka nykykäytännön mukaan laitetaan pojalle siniset ja tytölle punaiset, kuvaavat kristittyjen yleistä pappeutta sitä, että kastettu on kasteessa liittynyt Kristuksen "omaisuus kansaan, pyhään heimoon ja kuninkaalliseen papistoon".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Karhuryhmä
Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?283426- 973196
- 763024
Raisionkaaren koira hyökkäys
Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim712969"Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"
Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m532891Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti
Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.862668- 352480
- 572341
Satuit vain olemaan
Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se432215- 881982