Elikäs miten on nyt finnairin atr-72 laita? Minne ne oikein sitten menevät/menivät? Joku puhui tällä palstalla jo aikaisemmin, että koneet siirtyvät tytäryhtiö aeroair linesin käyttöön. pitääkös tämä paikkansa?, miten aerolla oisi varaa ja halua ostaa niin paljon koneita?! katsoin tossa koneita yks päivä kiikareilla :D, kun ne tästä talomme päältä lentävät: ja näytti atr:rrä lentävän finnairin väreissä! mitenkäs selitätte sitten tuonkin? Uteliaisuuttani kysyn. Kiitos teille!!!
finnairin atr-72 koneet!?
12
2461
Vastaukset
- stewardess to be :)
Elikkäs oon varmaan sama ihminen joka viimeksi vastaili mutta enpä voinut vastustaa kiusausta ja oli siis pakko vastata :D
Olen käsittänyt, että siirtyminen tapahtuu vaiheittain, sitä mukaa kun Embraereja alkaa tulemaan enemmän Finnairille. Kaikki ATR:t siirtyvät kyllä ajan kanssa Aerolle.
Finanssipuolesta sen verran, että kaipa Aero on saanut koneet Finnairilta "halvemmalla" kuin jos olisi ne muualta hankkinut, tiivistä yhteistyötähän siellä kuitenkin tehdään (siis jos ajattelee, että Aero lentää melkein järjestäen Finskin kotimaan lennot).
:)- aivan noin ;)
Yksikään ATR ei ole ollut enää 3 kuukauteen
Finnairin väreissä. 2 niistä on myyty ja
ainakin toinen on jo lähtenytkin.
Loput on Aeron väreissä ja ilmeisesti kaikki
siirretty jo Viron rekisteriinkin.
Ja mitä siihen tiiviiseen yhteistyöhön
tulee niin ei Aeron koneita ole tarvinnut
ostaa sillä koneet ja Aero on Finnairin ;)
Finnair omistaa Aerosta suoraan 49%
Aeron toimitusjohtaja kapteeni Tommi
Aaltonen omistaa pari prossaa ja loput
omistaa Pärnuun rekisteröity pöytälaatikkoyhtiö
jonka takana "piilottelee" Finnair.
Finskin kotimaan lennoista kyllä merkittävän
osan lentää pikkasen isommalla laivastollaan
Golden Air/Finncom - noinkaan!
aivan noin ;) kirjoitti:
Yksikään ATR ei ole ollut enää 3 kuukauteen
Finnairin väreissä. 2 niistä on myyty ja
ainakin toinen on jo lähtenytkin.
Loput on Aeron väreissä ja ilmeisesti kaikki
siirretty jo Viron rekisteriinkin.
Ja mitä siihen tiiviiseen yhteistyöhön
tulee niin ei Aeron koneita ole tarvinnut
ostaa sillä koneet ja Aero on Finnairin ;)
Finnair omistaa Aerosta suoraan 49%
Aeron toimitusjohtaja kapteeni Tommi
Aaltonen omistaa pari prossaa ja loput
omistaa Pärnuun rekisteröity pöytälaatikkoyhtiö
jonka takana "piilottelee" Finnair.
Finskin kotimaan lennoista kyllä merkittävän
osan lentää pikkasen isommalla laivastollaan
Golden Air/FinncomSuurin osa Finnairin kotimaan lennoista lennetään kylläkin emoyhtiön koneilla, Airbus, MD80 ja Embraer-koneilla. Lisäksi Aero hoitaa yksinomaan Turun ja Tampereen lennot, ja joitain muita reittejä osittain. Golden Air häipyi vähin äänin Suomen markkinoilta ja jotain vähän kannattavia reittejä operoi FinnComm (suomalainen kommunistikoko? :) ) Kaikki Aeron koneet on nykyisin ES-rekkarin alla, yksi kone entisistä Finnairin AT7-koneista on sensijaan myyty.
- ihan ole!
noinkaan! kirjoitti:
Suurin osa Finnairin kotimaan lennoista lennetään kylläkin emoyhtiön koneilla, Airbus, MD80 ja Embraer-koneilla. Lisäksi Aero hoitaa yksinomaan Turun ja Tampereen lennot, ja joitain muita reittejä osittain. Golden Air häipyi vähin äänin Suomen markkinoilta ja jotain vähän kannattavia reittejä operoi FinnComm (suomalainen kommunistikoko? :) ) Kaikki Aeron koneet on nykyisin ES-rekkarin alla, yksi kone entisistä Finnairin AT7-koneista on sensijaan myyty.
Golden Air ei ole hävinnyt mihinkään kotimaan liikenteestä. Viimekin yönä kaksi Goldenin Saab 340 konetta yöpyi tuttuun tapaansa Lappeenrannassa. Golden Air hoitaa yhteistyössä Finskin kanssa joitain kotimaan reittejä. Niihin kohteisiin, mihin Aero lentää, Golden ei lennä. FinnComm hoitaa lisäksi Goldenin toimintaa Suomessa. Yhtiölle on tulossa kohtapuoliin ATR-72 koneita korvaamaan Saabeja vilkkaammilla reiteillä.
- aivan noin ;)
ihan ole! kirjoitti:
Golden Air ei ole hävinnyt mihinkään kotimaan liikenteestä. Viimekin yönä kaksi Goldenin Saab 340 konetta yöpyi tuttuun tapaansa Lappeenrannassa. Golden Air hoitaa yhteistyössä Finskin kanssa joitain kotimaan reittejä. Niihin kohteisiin, mihin Aero lentää, Golden ei lennä. FinnComm hoitaa lisäksi Goldenin toimintaa Suomessa. Yhtiölle on tulossa kohtapuoliin ATR-72 koneita korvaamaan Saabeja vilkkaammilla reiteillä.
Finncomm on koko ajan ollut toiminnan taustalla
mutta on vain operoinut Golden Airin luvin ja
konein. Nyt vuodenvaihteessa homma muuttuu niin
että kaikki toiminta muuttuu Finncommin
operoimaksi.
Marraskuusta alkaen Finncommille tulee uusia
ATR42-500 koneita ja samalla vähiten luovuttavat
Goldenin Saabbeja Ruotsiin.
Golden siis ei hoida Suomessa yhtikäs mitään.
"Niihin kohteisiin, mihin Aero lentää, Golden ei lennä."
No ei pidä tuokaan paikkaansa.
Mm. Vaasaan ja Kokkolaan lentää molemmat.
- outoa ATR-toimintaa
Suomessa operoivilla firmoilla on potkurikoneet viime vuosikymmeninä aika pitkälti ollut ATR:iä, mutta mites ne koneet on kiertäneet?
Finnairilla oli ATR:iä, ja niitä operoi myös KarAir.
Sitten jossain vaiheessa niitä sysättiin Aeroon.
Finncomin tullessa Finskin partneriks vissiin tuli uusia ATR:iä, vai onko alkuperäisiäkin vielä Flybe:llä?
Golden Air lentää nyt jotain Blue1 lentoja ATR:illä, milloin ja missä ovat nämä käyttöönotettuja?
Huoltaako Finnair yhä Vantaalla ATR:ät?
Mikä pointti tuossa on, että Finnairille operoi milloin mikäkin suurelta osin Finnairin omistama yhtiö? Johtajien välistäveto omiin taskuihin? - Netistä löytyy kaik
Karairin ATR:ät eivät ole Suomessa pyörineet enää vuosiin. Finnairin ensimmäiset ATR:ät taisivat palvella myös Aerolla. Joka tapauksessa nämä eivät myöskään lennä enää Suomessa.
Flybe Nordicin koneet ovat Finncommin vanhoja, jotka tilattiin uusina Finncommille.
Suurin osa näistä koneista on iältään 5-6 vuotta, mutta kyllä sieltä löytyy ihan viime vuonnakin toimitettuja.
Flyben ATR:ät huoltaa käsittääkseni Flybe itse.
Blue1:lle operoiva Golden Air on lentänyt Suomessa jo ainakin vuosikymmenen. Yhtiö on ruotsalainen ja omistaa tällä hetkellä viisi ATR 72:sta.
Neljä näistä on toimitettu uusina Golden Airille neljän viime vuoden aikana. Viides toimitettiin alunperin Aer Arannille, mutta siirtyi jo samana vuonna Goldenille. Kaikki koneista ovat kuitenkin iältään alle 5-vuotiaita. Keski-ikä lienee jotain 3 vuotta.
Finnairille operoi tällä hetkellä vain Flybe Nordic, josta Finnair omistaa vähemmistön, hieman alle puolet. Pointti on siinä, että mitä järkeä on lentää Airbus A319 koneella reittiä, jos koneeseen ei saada tarpeeksi matkustajia, ja tällaisen koneen operoiminen ei ole ilmaista. - A
Saako ATR koneilla lentää suomessa, näin pohjoisissa olosuhteissa.........eikös lentäminen kielletty jäätävissä olosuhteissa, koska niitä ropisi alas aika tiuhaan tahtiin jään kertyessä siipiin.......voisko joku lentäjä kertoa..........
- Dassault Mirage
Jäätä sulla on korvies välissä...
- Niinpä...
Ohessa onnettomuudet, missä varmuudella jäätyminen on ollut onnettomuuden aiheuttaja tai vaikuttava tekijä.
31 October 1994, American Eagle Flight 4184
27 January 2009, an Empire Airlines
21 December 2002, TransAsia Airways (TNA) cargo flight 791,
15 October 1987, an Aero Trasporti Italiani (ATI)- Siipijää
http://yle.fi/uutiset/atr-potkurikoneet_ovat_karsineet_jaatamisongelmista/5247826
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288459350604.html
Siinä sitä
Tosin onko suomessa sen enempää jäätävät olosuhteet kuin jossain muualla, kentillä tehtävät jäänpoistot pelaa ainakin paremmin kuin monessa paikkaa. - Parannus
Siipijää kirjoitti:
http://yle.fi/uutiset/atr-potkurikoneet_ovat_karsineet_jaatamisongelmista/5247826
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288459350604.html
Siinä sitä
Tosin onko suomessa sen enempää jäätävät olosuhteet kuin jossain muualla, kentillä tehtävät jäänpoistot pelaa ainakin paremmin kuin monessa paikkaa.ATR tehdas muutti siiven johtoreunaa silleen että siinä oleva kumi jota paineilmalla "täristetään" jatkuu pidemmälle siiven johtoreunan yli. Sillä saatiin siiven jäänpoisto toimimaan paremmin jäätävissä olosuhteissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782