finnairin atr-72 koneet!?

utelias kiikaroitsia :D

Elikäs miten on nyt finnairin atr-72 laita? Minne ne oikein sitten menevät/menivät? Joku puhui tällä palstalla jo aikaisemmin, että koneet siirtyvät tytäryhtiö aeroair linesin käyttöön. pitääkös tämä paikkansa?, miten aerolla oisi varaa ja halua ostaa niin paljon koneita?! katsoin tossa koneita yks päivä kiikareilla :D, kun ne tästä talomme päältä lentävät: ja näytti atr:rrä lentävän finnairin väreissä! mitenkäs selitätte sitten tuonkin? Uteliaisuuttani kysyn. Kiitos teille!!!

12

2461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stewardess to be :)

      Elikkäs oon varmaan sama ihminen joka viimeksi vastaili mutta enpä voinut vastustaa kiusausta ja oli siis pakko vastata :D

      Olen käsittänyt, että siirtyminen tapahtuu vaiheittain, sitä mukaa kun Embraereja alkaa tulemaan enemmän Finnairille. Kaikki ATR:t siirtyvät kyllä ajan kanssa Aerolle.
      Finanssipuolesta sen verran, että kaipa Aero on saanut koneet Finnairilta "halvemmalla" kuin jos olisi ne muualta hankkinut, tiivistä yhteistyötähän siellä kuitenkin tehdään (siis jos ajattelee, että Aero lentää melkein järjestäen Finskin kotimaan lennot).

      :)

      • aivan noin ;)

        Yksikään ATR ei ole ollut enää 3 kuukauteen
        Finnairin väreissä. 2 niistä on myyty ja
        ainakin toinen on jo lähtenytkin.
        Loput on Aeron väreissä ja ilmeisesti kaikki
        siirretty jo Viron rekisteriinkin.

        Ja mitä siihen tiiviiseen yhteistyöhön
        tulee niin ei Aeron koneita ole tarvinnut
        ostaa sillä koneet ja Aero on Finnairin ;)

        Finnair omistaa Aerosta suoraan 49%
        Aeron toimitusjohtaja kapteeni Tommi
        Aaltonen omistaa pari prossaa ja loput
        omistaa Pärnuun rekisteröity pöytälaatikkoyhtiö
        jonka takana "piilottelee" Finnair.

        Finskin kotimaan lennoista kyllä merkittävän
        osan lentää pikkasen isommalla laivastollaan
        Golden Air/Finncom


      • noinkaan!
        aivan noin ;) kirjoitti:

        Yksikään ATR ei ole ollut enää 3 kuukauteen
        Finnairin väreissä. 2 niistä on myyty ja
        ainakin toinen on jo lähtenytkin.
        Loput on Aeron väreissä ja ilmeisesti kaikki
        siirretty jo Viron rekisteriinkin.

        Ja mitä siihen tiiviiseen yhteistyöhön
        tulee niin ei Aeron koneita ole tarvinnut
        ostaa sillä koneet ja Aero on Finnairin ;)

        Finnair omistaa Aerosta suoraan 49%
        Aeron toimitusjohtaja kapteeni Tommi
        Aaltonen omistaa pari prossaa ja loput
        omistaa Pärnuun rekisteröity pöytälaatikkoyhtiö
        jonka takana "piilottelee" Finnair.

        Finskin kotimaan lennoista kyllä merkittävän
        osan lentää pikkasen isommalla laivastollaan
        Golden Air/Finncom

        Suurin osa Finnairin kotimaan lennoista lennetään kylläkin emoyhtiön koneilla, Airbus, MD80 ja Embraer-koneilla. Lisäksi Aero hoitaa yksinomaan Turun ja Tampereen lennot, ja joitain muita reittejä osittain. Golden Air häipyi vähin äänin Suomen markkinoilta ja jotain vähän kannattavia reittejä operoi FinnComm (suomalainen kommunistikoko? :) ) Kaikki Aeron koneet on nykyisin ES-rekkarin alla, yksi kone entisistä Finnairin AT7-koneista on sensijaan myyty.


      • ihan ole!
        noinkaan! kirjoitti:

        Suurin osa Finnairin kotimaan lennoista lennetään kylläkin emoyhtiön koneilla, Airbus, MD80 ja Embraer-koneilla. Lisäksi Aero hoitaa yksinomaan Turun ja Tampereen lennot, ja joitain muita reittejä osittain. Golden Air häipyi vähin äänin Suomen markkinoilta ja jotain vähän kannattavia reittejä operoi FinnComm (suomalainen kommunistikoko? :) ) Kaikki Aeron koneet on nykyisin ES-rekkarin alla, yksi kone entisistä Finnairin AT7-koneista on sensijaan myyty.

        Golden Air ei ole hävinnyt mihinkään kotimaan liikenteestä. Viimekin yönä kaksi Goldenin Saab 340 konetta yöpyi tuttuun tapaansa Lappeenrannassa. Golden Air hoitaa yhteistyössä Finskin kanssa joitain kotimaan reittejä. Niihin kohteisiin, mihin Aero lentää, Golden ei lennä. FinnComm hoitaa lisäksi Goldenin toimintaa Suomessa. Yhtiölle on tulossa kohtapuoliin ATR-72 koneita korvaamaan Saabeja vilkkaammilla reiteillä.


      • aivan noin ;)
        ihan ole! kirjoitti:

        Golden Air ei ole hävinnyt mihinkään kotimaan liikenteestä. Viimekin yönä kaksi Goldenin Saab 340 konetta yöpyi tuttuun tapaansa Lappeenrannassa. Golden Air hoitaa yhteistyössä Finskin kanssa joitain kotimaan reittejä. Niihin kohteisiin, mihin Aero lentää, Golden ei lennä. FinnComm hoitaa lisäksi Goldenin toimintaa Suomessa. Yhtiölle on tulossa kohtapuoliin ATR-72 koneita korvaamaan Saabeja vilkkaammilla reiteillä.

        Finncomm on koko ajan ollut toiminnan taustalla
        mutta on vain operoinut Golden Airin luvin ja
        konein. Nyt vuodenvaihteessa homma muuttuu niin
        että kaikki toiminta muuttuu Finncommin
        operoimaksi.
        Marraskuusta alkaen Finncommille tulee uusia
        ATR42-500 koneita ja samalla vähiten luovuttavat
        Goldenin Saabbeja Ruotsiin.
        Golden siis ei hoida Suomessa yhtikäs mitään.

        "Niihin kohteisiin, mihin Aero lentää, Golden ei lennä."
        No ei pidä tuokaan paikkaansa.
        Mm. Vaasaan ja Kokkolaan lentää molemmat.


    • outoa ATR-toimintaa

      Suomessa operoivilla firmoilla on potkurikoneet viime vuosikymmeninä aika pitkälti ollut ATR:iä, mutta mites ne koneet on kiertäneet?

      Finnairilla oli ATR:iä, ja niitä operoi myös KarAir.
      Sitten jossain vaiheessa niitä sysättiin Aeroon.
      Finncomin tullessa Finskin partneriks vissiin tuli uusia ATR:iä, vai onko alkuperäisiäkin vielä Flybe:llä?
      Golden Air lentää nyt jotain Blue1 lentoja ATR:illä, milloin ja missä ovat nämä käyttöönotettuja?

      Huoltaako Finnair yhä Vantaalla ATR:ät?

      Mikä pointti tuossa on, että Finnairille operoi milloin mikäkin suurelta osin Finnairin omistama yhtiö? Johtajien välistäveto omiin taskuihin?

    • Netistä löytyy kaik

      Karairin ATR:ät eivät ole Suomessa pyörineet enää vuosiin. Finnairin ensimmäiset ATR:ät taisivat palvella myös Aerolla. Joka tapauksessa nämä eivät myöskään lennä enää Suomessa.

      Flybe Nordicin koneet ovat Finncommin vanhoja, jotka tilattiin uusina Finncommille.
      Suurin osa näistä koneista on iältään 5-6 vuotta, mutta kyllä sieltä löytyy ihan viime vuonnakin toimitettuja.

      Flyben ATR:ät huoltaa käsittääkseni Flybe itse.

      Blue1:lle operoiva Golden Air on lentänyt Suomessa jo ainakin vuosikymmenen. Yhtiö on ruotsalainen ja omistaa tällä hetkellä viisi ATR 72:sta.
      Neljä näistä on toimitettu uusina Golden Airille neljän viime vuoden aikana. Viides toimitettiin alunperin Aer Arannille, mutta siirtyi jo samana vuonna Goldenille. Kaikki koneista ovat kuitenkin iältään alle 5-vuotiaita. Keski-ikä lienee jotain 3 vuotta.

      Finnairille operoi tällä hetkellä vain Flybe Nordic, josta Finnair omistaa vähemmistön, hieman alle puolet. Pointti on siinä, että mitä järkeä on lentää Airbus A319 koneella reittiä, jos koneeseen ei saada tarpeeksi matkustajia, ja tällaisen koneen operoiminen ei ole ilmaista.

    • A

      Saako ATR koneilla lentää suomessa, näin pohjoisissa olosuhteissa.........eikös lentäminen kielletty jäätävissä olosuhteissa, koska niitä ropisi alas aika tiuhaan tahtiin jään kertyessä siipiin.......voisko joku lentäjä kertoa..........

    • Dassault Mirage

      Jäätä sulla on korvies välissä...

    • Niinpä...

      Ohessa onnettomuudet, missä varmuudella jäätyminen on ollut onnettomuuden aiheuttaja tai vaikuttava tekijä.
      31 October 1994, American Eagle Flight 4184
      27 January 2009, an Empire Airlines
      21 December 2002, TransAsia Airways (TNA) cargo flight 791,
      15 October 1987, an Aero Trasporti Italiani (ATI)

      • Siipijää

        http://yle.fi/uutiset/atr-potkurikoneet_ovat_karsineet_jaatamisongelmista/5247826
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288459350604.html
        Siinä sitä

        Tosin onko suomessa sen enempää jäätävät olosuhteet kuin jossain muualla, kentillä tehtävät jäänpoistot pelaa ainakin paremmin kuin monessa paikkaa.


      • Parannus
        Siipijää kirjoitti:

        http://yle.fi/uutiset/atr-potkurikoneet_ovat_karsineet_jaatamisongelmista/5247826
        http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288459350604.html
        Siinä sitä

        Tosin onko suomessa sen enempää jäätävät olosuhteet kuin jossain muualla, kentillä tehtävät jäänpoistot pelaa ainakin paremmin kuin monessa paikkaa.

        ATR tehdas muutti siiven johtoreunaa silleen että siinä oleva kumi jota paineilmalla "täristetään" jatkuu pidemmälle siiven johtoreunan yli. Sillä saatiin siiven jäänpoisto toimimaan paremmin jäätävissä olosuhteissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      149
      2852
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      365
      2030
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1757
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      35
      1698
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1401
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      949
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe