mitä sanotte

hassu kysymys mutta...

kun köyhyyttä valittava sukulainen yrittää vihjasta että saisko rahaa kun ei ole edes ruokaa.Annatteko vai sanotteko mene sossuun.Kuuluuko sukulaisten elättää toisiaan kun hätä tulee.Tämmöstäkin olen kuullut että pitää kantaa huolta suvusta myös.Olen jopa huomannut että tallasia hyväksikäyttäjiä on vaikka rahat menis kaljaan.

19

1262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvin toimiva

Sosiaalihuolto.

Kuolkoon nälkään.

• Malviina

Meil päi ei annettas kulkukoirakaa kuolla nälkää.
        Ei miu mielest noi kylmäsydämine pitäs kenekää olla.
        Ruokaaha monet heittäät mänemää, eli tuhlaavat mahottoma paljo.
        Voipha sitä laitapuole kulkijalle antaa ruokaa ja joskus vaik "bussirahankii."
        Alkoholistit ovat sairaita ihmisii.
        Äiti Teresa ol sanont ko häntä moitittii kuolevii auttamisest, täysi hyödyttömän asian, et mitä varte sinnuu harmittaa jos mie teen hyviä töitä Jumalalle.

• väärää auttamista
        Malviina kirjoitti:

Meil päi ei annettas kulkukoirakaa kuolla nälkää.
        Ei miu mielest noi kylmäsydämine pitäs kenekää olla.
        Ruokaaha monet heittäät mänemää, eli tuhlaavat mahottoma paljo.
        Voipha sitä laitapuole kulkijalle antaa ruokaa ja joskus vaik "bussirahankii."
        Alkoholistit ovat sairaita ihmisii.
        Äiti Teresa ol sanont ko häntä moitittii kuolevii auttamisest, täysi hyödyttömän asian, et mitä varte sinnuu harmittaa jos mie teen hyviä töitä Jumalalle.

pitää auttaa muuten eikä jatkaa heidän elämän kurjistamista antamalla rahaa.Kulkukoirakin pitää ottaa sisälle lämpimään ja on tehtävä ilmotus eläisuojeluyhdistykseen.Intiasssa on kulkukoiria mutta suomessa on kylmää elää kulkukoirana.

• Pääsky64

omalla lapsellasi ei ole työtä eikä saa kasäisin mitään avustusta kun on opiskeja.Asunto on pidettävä on elettävä.

Sosiaalitoimi kyllä raskii jättää nälkään ja ulos.Jos vanhemmilla ei ole varaa pitää hengissä, leipäjonoon pakko mennä ja lopetettava opiskelu. Ennemmin pidetiin opiskelija hengissä nykyvuosina ei.

Poliitiikkojen kyvyttömyyttä hoitaa asioita tai EU tasapäistämistä köyhien valtioiden nuorien kanssa.

Minä en siskoista ja niiden huollosta tiedä.Täältä voi saada sympatiaa valittamalla.
        Itse on ratkaistava missä vaiheessa avustuksen lopettaa.

Kaljamuoria ei tartte hyyssätä mutta jauhoja ja öljyä aina on varaa antaa vaikka vieraallekkin ja niillä pysyy hengissä seuraavaan avustukseen.

• hänen

kanssaan ja kysy onko hakenut apua tilanteeseensa. Minulla on myös pari tuttavaa jotka joka kerta vihjaa kuinka huonosti on ja ihan kuin huonoa omaatuntoa haluavat minulle jos en auta. Alussa hiukan autoinkin, mutta huomasin ettei raha kauaa pysy hyppysissä lopetin ja ohitan vihjailut. Olen myös ottanut etäisyyttä heihin, sillä varsinkin toinen tuntuu olevan kaveria silloin kun apua haluaa.

• tarkkaan

Kohta olet pankki. Mieti tarkkaan annatko, minä tein oman veljeni kohdalla sen virheen, että rupesin hyysäämään, ensin annoin rahaa, kaikki meni kaljaan. Kun huomasin, että näin käy, rupesin täyttämään jääkaappia, no jäi rahaa ryyppäämiseen ja viinaan kuoli.
      Lainasin kyllä sukulaistytölle 2000 ekua, kun tarvitsi autoa. Oli opiskelija ja teki viikonloppuisin tarjoilijan työtä, sieltä ei yleiset enää kulkeneet ja taxi olisi ollut liian kallis. Tehtiin oikein velkakirja ja joka kuukausi sovittu summa rapsahti tililleni.
      Mieti tapauskohtaisesti, mutta älä edistä juopottelua.

• Lokari1

sanoi pummille näin: olen tehnyt pankin kanssa sopimiksen , siellä ei korjata kenkiä ja minä en lainaa rahaa.
        Näin meillä molemilla on ihan omat hommat.

• Sens-Ori

Todellisen tarpeen varmaan tiedät, jolloin voit edellyttää vastapalveluksena jotain kohtuullista.
      Elättejä ei nykyään kannata hankkia - vastuu kuuluu hyvinvointiyhteiskunnalle.
      Pummejahan riittää!

• alkaa

rahoittamaan kenenkään yli varojensa elämistä. Mielestäni lainata voi kyllä vakuutta vastaan tai antaa rahaa työpalveluksia tehneelle. Usein kuitenkin nämä vippaajat eivät ole työnteosta kiinnostuneita.

• Jemina

Antaisit mieluimmin ruokaa, jos siitä on puute. Itse olemme mieheni kanssa auttaneet aikuisia lapsiamme lukemattomia kertoja. Maksaneet tyttären osuutta hänen ja avomiehen asuntovelasta yli kuusi vuotta, maksoimme myös tämän avomiehen asuntovelka rästejä kun hän oli työttömänä. Muuten olisi nuoripari ollut taivasalla. Kaikki kolme ovat kotoa muuttaessa saaneet huonekaluja, astioita, vuodevaatteita yms. Pojille, erityisesti vanhimmalle, päihteitä käyttäneelle olen ostanut vaatteita ja käynyt jääkaappia täyttämässä. Lopputulos kylläkin oli, että hän käytti kaikki saamansa rahat viinaan. Nyt kaikilla on asiat kunnossa, rehellisesti sanottuna, mietin usein onko avusta johtuen vai siitä huolimatta. Mieheni oli aina sitä mieltä, että autan liikaa ja lapset eivät ota vastuuta omasta taloudestaan. Ystäville olemme kyllä antaneet pieniä vippejä, mitkä kaikki on maksettu takaisin. Olemme myös olleet takajana lasten ja ystävien lainoille, sitä en sattuneista syistä suosittele kenellekään.

• mutta voisin kutsua välillä syömään tai käydä viemässä ruokakassin. Rahan lainaamisen olen lopettanut huonojen kokemusten jälkeen jo kauan sitten. (Poikkeustapauksia voi tietysti osua kohdalle.)

Minusta olisi hyvä, jos me oppisimme taas edes hieman ajattelemaan ja huolehtimaan myös läheisistämme. Yhteisöllisyys ja toisesta välittäminen näyttävät unohtuneen kiireisessä hyvinvointi-maailmassamme. Välittäminen ei tässä välttämättä tarkoita elättämistä tai rahan käyttämistä.

• stressiä pummista

miksi pummaaja ei voi välittää läheisistä ja elää kun muutkin siis ei yli varojen.Se olisi myös välittämistä!

• isoäiti**

Joissakin kulttuureissa on itsestään selvää,
      että autetaan kaukaisimpiakin sukulaisia.
      Ketään ei jätetä pulaan.

Minusta pitää ojentaa käsi tarvitsevalle
      ja jokainen voi auttaa omien kykyjensä mukaan.
      Ei pitäisi erotella sairaita, alkoholisteja
      tai laiskoja.
      Ihmisiä me loppujen lopuksi kaikki olemme
      vikoinemme kaikkinemme.

Äiti Teresan sanotaan myös vastanneen
      kysymykseen, menevätkö lahjoitetut varat
      tosiaan tarvitsijoille,
      että jos yksi kymmenestä tulee autetuksi
      niin se parempi kuin ei kukaan.

Omar Khaijjam runoili viisaasti 1000 vuotta sitten

Kun Luoja kerran valoi saveani,
      Hän paljon pahaa hyvän sekaan pani.
      Siks enhän tätä parempi olla voi:
      Hän itsehän on minun muovaajani.

• kauhe kankkunenki

en ruuasta oo puhunu mittää vaa rahhaa pitäs saaha ku kaik loppu taas.

• tapani.

Ensinnä on syytä asianomaiselta kysyä, mihin on kuluttanut rahansa, kun ei ole ruokaa. Kyllähän yhteiskunta huolehtii omistaan.

Hyvin mahdollisesti ne rahat menisivätkin palan painikkeisiin, tukemaan suomalaista prosenttijuomakauppaa. Noiden kyseisten elättiensä kauttahan yhteiskunta tukee sitäkin.

• ketjun avaaja

ja en itse ainakaan halua avustaa että joku juo itsensä hengiltä.Alunperin kysyinkin että miksi ei rahat riitä joillakin.Ruokaa annan jos sitä ns.pummaa!Eli on väärää auttamista antaa rahaa jos joku pyytää,kysymättä syytä mihin tarvitsee.

• isoäiti**

Eikö se ole mielestänne toisen ihmisen nöyrryttämistä,
        jos vaatii selitystä mihin
        kukakin rahansa käyttää?

Vaikeuksissa olevan itsetunto on yleensä
        jo hyvin alhainen niin miksi lyödä lyötyä.
        Tukea ja ymmärtämystä onneton
        tarvitsee olivatpa syyt ahdinkoon mitkä tahansa.

Toisaalta, jos alkoholin väärinkäyttäjälle
        ei voi rahaa antaa,
        niin entäpä ylipainoiselle,
        hänhän saattaa käyttää rahansa ruokaan.

Moralisointi ja yleistäminen on erittäin
        vaarallista.
        Rajat ovat usein näissä asioissa kuin
        veteen piirrettyjä viivoja.

Maailma olisi paljon parempi paikka,
        jos ihmiset yrittäisivät enemmän ymmärtää
        toisiaan ja rakentaisivat siltoja toistensa
        välille.

• öitä
        isoäiti** kirjoitti:

Eikö se ole mielestänne toisen ihmisen nöyrryttämistä,
        jos vaatii selitystä mihin
        kukakin rahansa käyttää?

Vaikeuksissa olevan itsetunto on yleensä
        jo hyvin alhainen niin miksi lyödä lyötyä.
        Tukea ja ymmärtämystä onneton
        tarvitsee olivatpa syyt ahdinkoon mitkä tahansa.

Toisaalta, jos alkoholin väärinkäyttäjälle
        ei voi rahaa antaa,
        niin entäpä ylipainoiselle,
        hänhän saattaa käyttää rahansa ruokaan.

Moralisointi ja yleistäminen on erittäin
        vaarallista.
        Rajat ovat usein näissä asioissa kuin
        veteen piirrettyjä viivoja.

Maailma olisi paljon parempi paikka,
        jos ihmiset yrittäisivät enemmän ymmärtää
        toisiaan ja rakentaisivat siltoja toistensa
        välille.

itsestä se voi aloittaa eikä saarnata muille.

• Iili

Palkkani oli sitä aivan pienintä sorttia. Minulla oli kuitenkin aina rahaa tilipäivään asti, ja minua ärsytti se, kun isompipalkkaiset valittivat rahan puutetta ennen tilipäivää.

Jos ihmisellä ei ole rahaa ruokaan, niin jotakin on pielessä. Ei Suomessa tarvitse nähdä nälkää. Jos näkee nälkää tässä hoivayhteiskunnassa, niin sitten pitää kääntyä sosiaaliviranomaisten puoleen. Minä en olisi ikimaailmassa kehdannut kerjätä sukulaisiltani.

Jos joku vihjaa, ettei ole rahaa ruokaan, niin sitten voi antaa ruokaa, ei rahaa. Rahan pyytämiseen ei vihje ole tarpeeksi. Silloin pitää reilusti pyytää joko lainaa tai selvää summaa hätäavuksi. Se on minusta ainoa hyväksyttävä tapa.

(Jos samainen ihminen sitten ylvästelee hienolla laajakuva-TV:llään tai muulla hienolla hankinnallaan, niin sitten ei pidä antaa pennin hyrrää.)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1242
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      911
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      338
      709
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      112
      659
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      646
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56