Mikä ihmisiä vaivaa?

piipuli8

Olen ihan huvikseni lueskellut näitä palstoja ja ei voi kun pudistella päätä.Karseimpiä nimiä mitä olen täällä nähnyt: Virvatuli,Meelika,Lounatuuli,Anri,Vienatar,Villiina,Vilmiina,Aisa,Valotar,Jemmiina,Viktoriina....Lista on pitkä,Siinä muutama esimerkki.Hyi yäk mitä nimiä!Esim. Vienatar,Valotar ja Viktoriina tuovat mieleen suomenhevostamman.Puhumattakaan mitä Aisa tuo mieleen koiranleuoille...Onneksi synnyin reilut 20 vuotta sitten,silloin nimet olivat jotakuinkin normaaleja!

33

2371

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aisan kannattaja

Onko Mansikkia kukaan esittänyt?

• Gil

ihmisiä mikään riivaa. Suomenkieli ja sen myötä maamme nimiperinne on rikas. Se tarjoaa mahdollisuuksen luovaankin nimenantoon. Itse pidän kauniista, persoonallisista nimistä.

Listallasi mainituista nimistä osa on hyvinkin vanhoja, esim. Villiina ja Viktoriina -nimiä on annettu jo 1800-luvulla. Ensimmäiset Vienatar (se ainoa) ja Valotar ovat saaneet nimensä 1900-19, joten ihan uudesta ilmiöstä ei ole kyse.

Miten ja minkä tähden toisten ihmisten (lasten) nimet sinua ahdistavat? Olisiko aika hankkia muuta luettavaa, esim. kirjastosta nimikirjoja, joita lukemalla voit itsekin todeta, etteivät kaikki sinulle uudet nimet olekaan niin uusia ja että niillä on merkitys ja historia, joita et ehkä ole tullut ottaneeksi huomioon nimiä kauhistellessasi?

• 333

on toki oma mielipiteensä nimien kauneudesta, mutta alkuperäinen on oikeassa ihmetellessään joidenkin "makua". Asia on minullekin pälkähtänyt useaan otteeseen lukiessani vaikka näitä sivuja tai sanomalehtien ilmoituksia.
        Nytkin on ehdolla palstallamme vaikkapa Enkeli, Kaneli, Vanilia... no näista voi joko tykätä tai ei.
        Mutta kun tullaan Allah-Jazz-Mirzu-Madonna tai vaikka Loriann Charlize (plus -nen loppuinen sukunimi), niin ei voi muuta kuin miettiä onko vanhemmilla asiat vinttipuolella kunnossa!
        Suomenkielen rikkaudesta siis kyse?

• piipuli8

Ilmaisin vaan mielipiteeni,makuasioista ei voi kiistellä mutta huonosta mausta voi aina huomauttaa.:) Henkilökohtaisesti minulle ei merkitse nimen historia ja merkitys mitään jos se kuulostaa jo ensikuulemalta yksinkertaisesti kauhealta.

• jokin syy
        piipuli8 kirjoitti:

Ilmaisin vaan mielipiteeni,makuasioista ei voi kiistellä mutta huonosta mausta voi aina huomauttaa.:) Henkilökohtaisesti minulle ei merkitse nimen historia ja merkitys mitään jos se kuulostaa jo ensikuulemalta yksinkertaisesti kauhealta.

Samaa mieltä. Kaipa sille on joku hyvä syy että kukaan ei ole karmeita 1800-´luvun nimiä antanut lapsilleeen sataan vuoteen.. Siihen aikaanhan oli vain ja ainoastaan cool jos oli suomenhevosen nimi.

Minuakin ihmetyttää, mikä ihmeen vika on vaikka Maijassa, Tiinassa, Liisassa ja Annassa?? Taitavat olla jossain Kontulan ala- asteella melkoisia harvinaisuuksia, nuo nimet.

• Gil
        jokin syy kirjoitti:

Samaa mieltä. Kaipa sille on joku hyvä syy että kukaan ei ole karmeita 1800-´luvun nimiä antanut lapsilleeen sataan vuoteen.. Siihen aikaanhan oli vain ja ainoastaan cool jos oli suomenhevosen nimi.

Minuakin ihmetyttää, mikä ihmeen vika on vaikka Maijassa, Tiinassa, Liisassa ja Annassa?? Taitavat olla jossain Kontulan ala- asteella melkoisia harvinaisuuksia, nuo nimet.

vastata kuin omasta puolestani. Minusta Maijassa, Tiinassa, Liisassa ja Annassa ei ole mitään vikaa. Omalle lapselleni voisin hyvinkin antaa nimeksi Anna, Maijaakin harkita (äidinäitini kutsumanimi).

Omien lasteni nimeä miettiessä olen pitkät vokaalit jättänyt käyttämättä syystä että ovat jokseenkin hankalia Suomen rajojen ulkopuolella.

-Minunkaan nimimakuni ei "mätsää" kaikkien palstalla kirjoittavien kanssa. En silti ole tuntenut tarvetta haukkua nimiä kaameiksi tai kuvottaviksi. Yleensä jätän vastaamatta aiheisiin, joissa jo aloituksesta näkee, ettei nimimaku osu lainkaan samoihin omani kanssa.

En kirjoita kenenkään mieltä pahoittaakseni, vaan koska olen kiinnostunut nimistä ja tarinoista niiden takana. Siksi ehkä yhä notkun nimikeskusteluissa, vaikka omat lapseni on jo "tehty" ja nimetty. ;)

• Gil
        Gil kirjoitti:

vastata kuin omasta puolestani. Minusta Maijassa, Tiinassa, Liisassa ja Annassa ei ole mitään vikaa. Omalle lapselleni voisin hyvinkin antaa nimeksi Anna, Maijaakin harkita (äidinäitini kutsumanimi).

Omien lasteni nimeä miettiessä olen pitkät vokaalit jättänyt käyttämättä syystä että ovat jokseenkin hankalia Suomen rajojen ulkopuolella.

-Minunkaan nimimakuni ei "mätsää" kaikkien palstalla kirjoittavien kanssa. En silti ole tuntenut tarvetta haukkua nimiä kaameiksi tai kuvottaviksi. Yleensä jätän vastaamatta aiheisiin, joissa jo aloituksesta näkee, ettei nimimaku osu lainkaan samoihin omani kanssa.

En kirjoita kenenkään mieltä pahoittaakseni, vaan koska olen kiinnostunut nimistä ja tarinoista niiden takana. Siksi ehkä yhä notkun nimikeskusteluissa, vaikka omat lapseni on jo "tehty" ja nimetty. ;)

Kontulan ala-asteesta ;)

Anna on kestosuosikki, mutta totta on, että lähivuosina ei varmaankaan montaa Maijaa, Tiinaa tai Liisaa pihalta tavata. Aadoja ja Sofioita sen sijaan pilvin pimein. ;)

• hilkka..
        Gil kirjoitti:

"Omien lasteni nimeä miettiessä olen pitkät vokaalit jättänyt käyttämättä syystä että ovat jokseenkin hankalia Suomen rajojen ulkopuolella."

Siis vieraat ja ulkomaalaiset ovat epäsuorasti määräämässä lapsen nimestä! Ovatpa epäitsenäiset vanhemmat!

Eivät kaksoisvokaalit ole kirjoitettaessa sen hankalampia kuin muutkaan kirjaimet, pikemminkin päinvastoin. Yhtä hyvin nimi voidaan kirjoittaa monessa muussa kohtaa väärin. Kokemusta on.

• Gil
        hilkka.. kirjoitti:

"Omien lasteni nimeä miettiessä olen pitkät vokaalit jättänyt käyttämättä syystä että ovat jokseenkin hankalia Suomen rajojen ulkopuolella."

Siis vieraat ja ulkomaalaiset ovat epäsuorasti määräämässä lapsen nimestä! Ovatpa epäitsenäiset vanhemmat!

Eivät kaksoisvokaalit ole kirjoitettaessa sen hankalampia kuin muutkaan kirjaimet, pikemminkin päinvastoin. Yhtä hyvin nimi voidaan kirjoittaa monessa muussa kohtaa väärin. Kokemusta on.

on aika kärjistetty väite.
        "vieraat ja ulkomaalaiset ovat epäsuorasti määräämässä lapsen nimestä!"

-Nimiä kun on tuhansittain, niin varmasti ihan mieleinen löytyy kirjoitusasulla millä tahansa. Ainakin itse olen onnistunut löytämään nimet, jotka lausutaan ja kirjoitetaan samoin - niin täällä kuin muuallakin. Se ei kuitenkaan ole ollut ainut kriteeri, eikä siihen kannata takertua. ;)

• Äiti 81

On aika normaalii, että nimet muuttuu, enää lapsia ei kasteta Matiksi ja Maijaksi. On mukavaa, että uskalletaan antaa persoonallisia nimiä, omalla tytöllä tosin "tavis" nimi

• ena.,

Mitä tai millaisia ovat "persoonalliset nimet"?

• Gil
        ena., kirjoitti:

persoonallisia ovat nimet, jotka pysäyttävät miettimään, ilahduttavat. Massasta erottuvat (vrt. top20 -listaukset). Nimet, joiden takana on tarina.

Tämähän on suoraan kuulijakohtainen kokemus. Jollekin uusi ja jännittävä voi olla toiselle vanha ja "tavallinen".

• Siveä neitsyt
        ena., kirjoitti:

tämä äiti tarkoittaa nimiä tyyliin Chastity, jota on täälläkin tyttöselle ehdotettu.
        Kyllä olisi persoonallista antaa vaikka Madonna Chastity Pumppusen perheen tyttärelle!

• Gil
        Siveä neitsyt kirjoitti:

tämä äiti tarkoittaa nimiä tyyliin Chastity, jota on täälläkin tyttöselle ehdotettu.
        Kyllä olisi persoonallista antaa vaikka Madonna Chastity Pumppusen perheen tyttärelle!

oli minun ehdotukseni muistaakseni Australiassa asuvan perheen kolmannen tai neljännen lapsosen nimeksi. Hauskaa, että se vielä monen kuukauden jälkeen jaksaa puhuttaa.

Ihmettelen tätä Janatuisten määrää palstalla ja palstalaisten tuttavapiirissä. Eikö kenelläkään ole ystävinä/naapureina ei-Tuppuraisia?

Nämä esimerkit tyyliin Dzasmine Pykäläinen menettävät makunsa, kun niitä toistellaan viikosta toiseen.

• HappyHipo
        Gil kirjoitti:

oli minun ehdotukseni muistaakseni Australiassa asuvan perheen kolmannen tai neljännen lapsosen nimeksi. Hauskaa, että se vielä monen kuukauden jälkeen jaksaa puhuttaa.

Ihmettelen tätä Janatuisten määrää palstalla ja palstalaisten tuttavapiirissä. Eikö kenelläkään ole ystävinä/naapureina ei-Tuppuraisia?

Nämä esimerkit tyyliin Dzasmine Pykäläinen menettävät makunsa, kun niitä toistellaan viikosta toiseen.

sinäkö se olitkin, joka nimen tänne täräytti! En voi muuta kuin ihmetellä, miksi ihmeessä edes tuli mieleesi ehdottaa jonkun lapselle nimeä Chastity = Siveys? Ja vielä englantia puhuvaan maahan...
        Tämä olkoon esimerkkinä ja varoituksena erikoisten nimien metsästäjille.

• Gil
        HappyHipo kirjoitti:

sinäkö se olitkin, joka nimen tänne täräytti! En voi muuta kuin ihmetellä, miksi ihmeessä edes tuli mieleesi ehdottaa jonkun lapselle nimeä Chastity = Siveys? Ja vielä englantia puhuvaan maahan...
        Tämä olkoon esimerkkinä ja varoituksena erikoisten nimien metsästäjille.

olivat perheen muidenkin lasten nimet. En siihen Aave-Maria Kerttu-Katriinaa ruvennut laittamaan.

Behind the Name -sivusto tietää kertoa Chastity -nimen suosiosta Yhdysvalloissa -siis englanninkielisessä maassa- seuraavaa: http://www.behindthename.com/top/search.php?terms=chastity

-Siveys on hyve, ei lainkaan mahdoton nimenä. Suomessakin etuniminä käytössä mm. Siveä, Siviä, Impi, Immi jne.

• HappyHipo
        Gil kirjoitti:

olivat perheen muidenkin lasten nimet. En siihen Aave-Maria Kerttu-Katriinaa ruvennut laittamaan.

Behind the Name -sivusto tietää kertoa Chastity -nimen suosiosta Yhdysvalloissa -siis englanninkielisessä maassa- seuraavaa: http://www.behindthename.com/top/search.php?terms=chastity

-Siveys on hyve, ei lainkaan mahdoton nimenä. Suomessakin etuniminä käytössä mm. Siveä, Siviä, Impi, Immi jne.

vuonna 1993 (viimeinen vuosi listalla) se oli 884. suosituin nimi!
        Australialaisten lasten nimet olivat muuten Jake Oliver, Melody Grace ja Emily Isabell. No loppuvathan Melody ja Emily myös y-kirjaimeen. Muuta yhtäläisyyttä tuskin löytyy.

Loistava ehdotus taas sinulta, kiitos vaan, Siveä Impi tai Siviä Immi...

• Gil
        HappyHipo kirjoitti:

Australialaisten lasten nimet olivat muuten Jake Oliver, Melody Grace ja Emily Isabell. No loppuvathan Melody ja Emily myös y-kirjaimeen. Muuta yhtäläisyyttä tuskin löytyy.

"Loistava ehdotus taas sinulta, kiitos vaan, Siveä Impi tai Siviä Immi..."

Ehdotushan se olikin. Kiva, että tykkäsit. ;)

• mie taas
        HappyHipo kirjoitti:

Anteeksi, mutta mikä ihme sinua vaivaa? Ehdotus kuin ehdotus, eikä sinulle ehdotettu!!! Jos ei miellytä, sen ei pitäisi nostattaa noin suurta reaktiota. Ei ainakaan ongelmaksi asti. Päteäkö yrität, kun purnaat noin? Ja yksinkertaisesti, jos tekee noin pahaa, siirry toiselle palstalle, kukaan ei pakota sinua lukemaan näitä nimiehdotuksia.

Ja mistäs sinä muuten tiedät vaikka Chastity olisikin seuraava muotinimi Amerikassa? Arvaamattomia ovat muodin aallot...

• HappyHipo
        mie taas kirjoitti:

Anteeksi, mutta mikä ihme sinua vaivaa? Ehdotus kuin ehdotus, eikä sinulle ehdotettu!!! Jos ei miellytä, sen ei pitäisi nostattaa noin suurta reaktiota. Ei ainakaan ongelmaksi asti. Päteäkö yrität, kun purnaat noin? Ja yksinkertaisesti, jos tekee noin pahaa, siirry toiselle palstalle, kukaan ei pakota sinua lukemaan näitä nimiehdotuksia.

Ja mistäs sinä muuten tiedät vaikka Chastity olisikin seuraava muotinimi Amerikassa? Arvaamattomia ovat muodin aallot...

Luulinkin olevani keskustelupalstalla, mutta erehdyin! Muutama pipo tiukalla oleva hermostuu, kun ei ole samaa mieltä heidän kanssaan. Hampaat irvessä näytätte kirjoittavan molemmat. Ottakaa nyt iisisti välillä.
        Jatkankin siis viitoittamaasi linjaa, mie taas; kirjoitettu mikä kirjoitettu, mutta ei sinulle!!! Mikset itse siirry muualle jos erilaiset mielipiteet hermostuttavat noinkin paljon.
        Heheh, seuraava muotinimi todellakin! Seurataan kehitystä... netin kautta te ja minä paikan päältä.

• mie taas
        HappyHipo kirjoitti:

Luulinkin olevani keskustelupalstalla, mutta erehdyin! Muutama pipo tiukalla oleva hermostuu, kun ei ole samaa mieltä heidän kanssaan. Hampaat irvessä näytätte kirjoittavan molemmat. Ottakaa nyt iisisti välillä.
        Jatkankin siis viitoittamaasi linjaa, mie taas; kirjoitettu mikä kirjoitettu, mutta ei sinulle!!! Mikset itse siirry muualle jos erilaiset mielipiteet hermostuttavat noinkin paljon.
        Heheh, seuraava muotinimi todellakin! Seurataan kehitystä... netin kautta te ja minä paikan päältä.

Oih, en minä kyllä hampaat irveessä kirjoittanut sinulle :D, lähinnä huvittaa. Katselin vain sinun inttämistäsi ja haukkumistasi. Ja kyllä minä itse asiassa seuraan myös amerikan nimitapahtumia erilaisilla keskustelupalstoilla. Taso siellä on huimasti parempi! Ei nimissä, vaan keskustelun tasolla. Minä jatkan nimien tutkimista, sinä saat jatkaa.. no mitä nyt teetkin :D

• Happy Hipo
        mie taas kirjoitti:

Oih, en minä kyllä hampaat irveessä kirjoittanut sinulle :D, lähinnä huvittaa. Katselin vain sinun inttämistäsi ja haukkumistasi. Ja kyllä minä itse asiassa seuraan myös amerikan nimitapahtumia erilaisilla keskustelupalstoilla. Taso siellä on huimasti parempi! Ei nimissä, vaan keskustelun tasolla. Minä jatkan nimien tutkimista, sinä saat jatkaa.. no mitä nyt teetkin :D

Et siis kirjoita Amerikan palstoille, onneksi meille.
        Hau, hau...

• mie taas
        Happy Hipo kirjoitti:

Et siis kirjoita Amerikan palstoille, onneksi meille.
        Hau, hau...

:D Voi kyynel... Vitsikästä!

• qatariina

Toinen tykkää Liisasta ja toinen Esmeraldasta, mitä väliä sillä on? Pääasia on, että nimi on kielitaidottomankin lausuttavissa suomenkielellä.

Suomeen on AINA lainattu nimiä ulkomailta ja/tai suomalaistettu niitä. Nämä Liisa, Maija ja Annakin ovat lainanimiä aikojen takaa.

Miksi kehityksen on nyt pysähdyttävä?

Ja edelleen: MAKUASIOISTA EI VOI KIISTELLÄ.

• Hadrianus

tässä olevan kysymyksessä kehityksen eikä erikoisten nimienkään vastustus, vaan yksinkertaisesti vastalause älyttömyyksille. Muutamia on jo mainittukin ketjussa.
        Erikoisuuksien haku kostautuu joskus ikävällä tavalla.

• Maya
        Hadrianus kirjoitti:

tässä olevan kysymyksessä kehityksen eikä erikoisten nimienkään vastustus, vaan yksinkertaisesti vastalause älyttömyyksille. Muutamia on jo mainittukin ketjussa.
        Erikoisuuksien haku kostautuu joskus ikävällä tavalla.

Vanhemmista on varmasti kiva miettiä jokin tosi erikoinen nimi jota ei varmasti tule kenelläkään vastaan. Ei siinä muuten mitään, mutta lapsi raukka joutuu kärsimään koko ikänsä väkisin väännetystä erikoisesta nimestä.. Ellei sitten mene vaihdattamaan nimeään aikuisena..

• heimomies112
        Maya kirjoitti:

Vanhemmista on varmasti kiva miettiä jokin tosi erikoinen nimi jota ei varmasti tule kenelläkään vastaan. Ei siinä muuten mitään, mutta lapsi raukka joutuu kärsimään koko ikänsä väkisin väännetystä erikoisesta nimestä.. Ellei sitten mene vaihdattamaan nimeään aikuisena..

En usko että monikaan lapsi "kärsisi" nimestään vain sen takia että se sattuu olemaan erikoinen.
        Yhtähyvin tulevaisuudessa moni Aada Maija Sofia ja Eetu Miko Valtteri voi vaihdattaa nimensä sen tavallisuuden vuoksi, niinkuin moni Esmeralda Tiuhti Miranda ja Ken Ami Wictor nimen harvinaisuuden takia.
        En myöskään usko että tulevaisuudessa, silloin kun lapsemme ovat jo koulussa, heitä kiusattaisiin erillaisesta nimestää. Suomi kansainvälistyy ja sivistyy kokoajan halusimme tai ei.
        Minä ja mieheni päätimme antaa "tavallisen" nimen pojallemme. Nyt kun toinen syntyy jouluna, olemme päättäneet jatkaa samanlaista "vanhaa" linjaa myös tälle toiselle.

• kaikkien kaveri
        Maya kirjoitti:

Tulee mieleeni neljä ihmistä, jotka ovat vaihtaneet etunimensä aikuisiällä. Alkuperäiset nimet olivat niinkin persoonallisia kuin Juha, Kirsi ja Outi. Neljännen alkuperäistä nimeä en muista, mutta sekin oli tavallinen tyyliin Marjaliisa. Yhtään omituisen nimen toiseksi vaihtanutta en tunne.

• .................
        kaikkien kaveri kirjoitti:

Tulee mieleeni neljä ihmistä, jotka ovat vaihtaneet etunimensä aikuisiällä. Alkuperäiset nimet olivat niinkin persoonallisia kuin Juha, Kirsi ja Outi. Neljännen alkuperäistä nimeä en muista, mutta sekin oli tavallinen tyyliin Marjaliisa. Yhtään omituisen nimen toiseksi vaihtanutta en tunne.

Sama täällä! Tuttava piiristäni kaksi on vaihtanut. Kumpikin harvinaisempaan nimeen ja edelliset olivat Satu ja Katja...

• annakka
        ................. kirjoitti:

Sama täällä! Tuttava piiristäni kaksi on vaihtanut. Kumpikin harvinaisempaan nimeen ja edelliset olivat Satu ja Katja...

luokallani oli 70-luvun alussa tyyne -niminen tyttö.
        eihän nimi naista pahenna, ellei nainen nimeä, mutta kyllä se oli silloin sellainen "mummo-nimi" ja sai tyyne siitä kuullakin.
        aikuisena vaihtoi nimensä yhteen ikäluokkansa suosituimmista nimistä.

• kaikkien kaveri
        kaikkien kaveri kirjoitti:

Noista nimiään vaihtaneista vielä. Kaikki vaihtoivat nimeään harvinaisempaan. Kolmessa tapauksessa uutta nimeä on alle 15 Suomessa ja neljännellä on uudella nimellään kaimoja vain n. 10 % vanhan nimen kaimoista.

• Keimo
        ................. kirjoitti:

Mistä piiristä on siis kyse? Poliisipiiristä 2 vai mistä? Eli onko tuttavasi poliisipiiristä 2 vai miten viestisi tulisi ymmärtää? Ja itse olet siis samasta piiristä?
        Tämä on kiehtovaa!

• vituttaanoinimet

Kauhein ehkä tuo Villiina... Villi Iina
      Voin kai minäkin antaa sitten Läskimooses, Pullukkanna, Äänekäsiina, Hiljaineniina

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      114
      10165
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      4970
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      2161
    4. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      105
      2038
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      26
      1874
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1551
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      41
      1382
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      31
      961
    9. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      957
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      932
    Aihe