Olen ajatellut kouluttautua datanomiksi. Mielenkiinnosta kyselisin, että millainen palkka datanomilla on? Entä millaisiin eri työpaikkoihin datanomi voi sijoittua? Ovatko työnsaantimahdollisuudet hyvät vai huonot?
Kiitos vastauksista :)
Datanomin palkka ja työpaikat?
92
38574
Vastaukset
- ...........
Työnsaantimahdollisuudet olemattomat. Lähinnä ehkä tietokonemyyjän yms. hommiin voi päästä, joten palkkakin sitten sen mukainen.
- ja isot sipulit
Meillä ainakin myyjät tienaa ihan viittä vaille paljon. Ihan koulunpenkiltä ei varmaankaan ole paikkaa tuollaisiin hommiin, mutta myyntihenkisyys auttaa aina.
- ...joo
ja isot sipulit kirjoitti:
Meillä ainakin myyjät tienaa ihan viittä vaille paljon. Ihan koulunpenkiltä ei varmaankaan ole paikkaa tuollaisiin hommiin, mutta myyntihenkisyys auttaa aina.
Jos viittä vaille paljon on n.1500/kk, niin sitten ehkä. Minulle viittä vaille paljon on 5000/kk. Ja sekin viittä vaille.
- ja isot sipulit
...joo kirjoitti:
Jos viittä vaille paljon on n.1500/kk, niin sitten ehkä. Minulle viittä vaille paljon on 5000/kk. Ja sekin viittä vaille.
5 k€/kk on ihan normiliksa. Lähes paljon on sitten > 100k€/vuosi.
Sinä tuntuisit vähään olevan tyytyväinen. Hyvä toisaalta niin....
- fakaa
Datanomin palkka on noin 4000e.
- ...puhut...
meinaan että 4000/vuosi.
- Piru
niin se on 56-vuotias ja ollu työpaikassaan 15v.
- UltraPro
Datanomin palkka 4000? Ei saatanan saatana, antakaa mun kaikki kestää? Ai niiden tyhmien epäpätevien pässien vai?
- Nikko
Riippuu vähän, onko suhteita vai ei? Aikaisempi työkokemus, kiinnostus alalle oikeasti?
Vaikeeta se on nykyisin, mutta ei mahdotonta. Aloitat vaikka it-myyjänä - järjestelmäasiantuntijana - tukihenkilönä. Sitä kautta voi uralla edetä.
Heti koulun jälkeen jos ei hommia ole tiedossa, alan vaihto jo nopeasti tai jatkokoulutukseen.
Työttömänä olleita ei nykyisin enää palkata, vaan paikat menevät kierrätykseen töissäolevien kesken.- Eevil
"Työttömänä olleita ei nykyisin enää palkata, vaan paikat menevät kierrätykseen töissäolevien kesken. "
....paitsi muualla maailmassa jossa katsotaan minkalaista kiinnostusta ko. henkilo osoittaa alaan. Jatkuvasti toissa ollut keharaakki joka tekee toita vain rahan takia, jaa toiseksi.
Ja kyse on lansimaista, ei Suomi/Romania/Albania jne. halvan tyovoiman maista - tumppu1st
...järjestelmäasiantuntijana? Varsinaisen asiantuntijan neuvo ;))))))))))))))))))
-T - Startteri
tumppu1st kirjoitti:
...järjestelmäasiantuntijana? Varsinaisen asiantuntijan neuvo ;))))))))))))))))))
-TOlen sitä mieltä että olisi ehkä parasta aloittaa suoraan ATK-päällikkönä. Tai erikoisasiantuntijana. Perusasiantuntijat on turhia.
- UltraPro
Heh heh... Olen nauranut tässä itseni kipeäksi datanomeille. Datanomin koulutus lähinnä saa veden valumaan silmistä. Itseopiskelu tarjoaa huomattavasti laajemman osaamisen kuin datanomin koulutus.
Meille tuossa taannoin palkattiin 5 datanomia ja kyllä niissä on ollut kestämistä. A) Eivät osaa tehdä töitä B) Eivät ymmärrä perusteita C) Ei ole taustatietoa asioista.
Onneksi mä olen ottanut ns isällisen hahmon ja läpsy tulee päähän jos hommat ei suju kuten pitää.- datanomityttö
datanomiopiskelija. ja sanon osaamattomuuteni puolustukseksi sen että ei ole päteviä opettajia alalla enää. mun koulutus kestää yo-pohjalta 2 vuotta eikä siinä ehdi oppimaan niin paljon tietotekniikkaa että voisi sitä muille opettaa. sitä varten on työssäoppimiset. mutta sinne ei oteta kun ei osata terpeeksi. kertokaa te yliviisaat ihmiset että mitä datanomiopiskelijoiden pitäisi sitten tehdä ettei tyhmäks luokitella?
- UltraPro
datanomityttö kirjoitti:
datanomiopiskelija. ja sanon osaamattomuuteni puolustukseksi sen että ei ole päteviä opettajia alalla enää. mun koulutus kestää yo-pohjalta 2 vuotta eikä siinä ehdi oppimaan niin paljon tietotekniikkaa että voisi sitä muille opettaa. sitä varten on työssäoppimiset. mutta sinne ei oteta kun ei osata terpeeksi. kertokaa te yliviisaat ihmiset että mitä datanomiopiskelijoiden pitäisi sitten tehdä ettei tyhmäks luokitella?
Joo, ei siis vika ei todnäk ole ihmisissä itsessään.
Vaan siinä, että oikeasti osaaminen vaatii vaan niin käsittämättömän määrän kokemusta ja itsenäistä opiskelua. Et sä voi millään oppia 2 vuodessa koulussa sitä, mitä toiset on opiskelleet 16 tuntia vuorokaudessa 10 vuotta.
Siihen tarvitaan se, että kun et ole koulussa vietät kaiken aikasi opiskellen ja tutkien asioita. Varsinkin jos tiedät tarvitsevasi jotain taitoa jatkossa, ei koulun oppimäärällä todellakaan tulla muuta kuin nauretuksi. Siihen tarvitaan viikkoja ja kuukausia harjoitusta ja perehtymistä.
Henkkoht olen pitänyt omana erikoisosaamisenani sitä, että kartoitan ohjelmsiton kaikki mahdolliset käyttötavat ja niiden joustavan soveltamisen käytännössä. Tarkoittaa vaan käytännössä sitä, että tiedän täsmälleen miten sovellus toimii ja millaisia tarpeita mahdollisesti tulee vastaan.
Vaikka viettäisit 10 vuotta koulussa opetuksessa pitäisin silti "sua" vielä huonona. Hyväksi ei tule kuin uskomattomalla harjoituksella, sama pätee myös huippu-urheiluun. Harjoitusta, työtä, lisää harjoitusta ja työtä. Kyllä se siitä kun panostaa. - datanomityttö
UltraPro kirjoitti:
Vaan siinä, että oikeasti osaaminen vaatii vaan niin käsittämättömän määrän kokemusta ja itsenäistä opiskelua. Et sä voi millään oppia 2 vuodessa koulussa sitä, mitä toiset on opiskelleet 16 tuntia vuorokaudessa 10 vuotta.
Siihen tarvitaan se, että kun et ole koulussa vietät kaiken aikasi opiskellen ja tutkien asioita. Varsinkin jos tiedät tarvitsevasi jotain taitoa jatkossa, ei koulun oppimäärällä todellakaan tulla muuta kuin nauretuksi. Siihen tarvitaan viikkoja ja kuukausia harjoitusta ja perehtymistä.
Henkkoht olen pitänyt omana erikoisosaamisenani sitä, että kartoitan ohjelmsiton kaikki mahdolliset käyttötavat ja niiden joustavan soveltamisen käytännössä. Tarkoittaa vaan käytännössä sitä, että tiedän täsmälleen miten sovellus toimii ja millaisia tarpeita mahdollisesti tulee vastaan.
Vaikka viettäisit 10 vuotta koulussa opetuksessa pitäisin silti "sua" vielä huonona. Hyväksi ei tule kuin uskomattomalla harjoituksella, sama pätee myös huippu-urheiluun. Harjoitusta, työtä, lisää harjoitusta ja työtä. Kyllä se siitä kun panostaa.toisinsanoen mulla ei ole mitään mahiksia koulun pohjalta päästä alan ammattiin koska en harrasta ja tutki kotona tätä. En todellakaan ole kiinnostunut alasta mutta haluan ammatin ja työpaikan. Nyt on työharjoittelu edessä kuukauden päästä ja pitäis saada paikka. Eipä ole oikein valtteja päästä, varsinki ku lukee täältä ettei datanomeja edes arvosteta.
- UltraPro
datanomityttö kirjoitti:
toisinsanoen mulla ei ole mitään mahiksia koulun pohjalta päästä alan ammattiin koska en harrasta ja tutki kotona tätä. En todellakaan ole kiinnostunut alasta mutta haluan ammatin ja työpaikan. Nyt on työharjoittelu edessä kuukauden päästä ja pitäis saada paikka. Eipä ole oikein valtteja päästä, varsinki ku lukee täältä ettei datanomeja edes arvosteta.
Ei kyllä töitä on kaikille. Mutta ehkä sitä ei vaan voita esim mun kaltaisten ihmisten arvostusta.
Eihän se sen kummempi ero ole, kuin joku joka juoksee koiria ulkoiluttaessaan vähän, tulee sanoon maratoonarille et hän juoksee päivittäin... ;)
Mulla ainakin vaan menee hermo monesti kun törmään ihmisiin jotka on "ammattilaisia" mutta näkee että niiden yleistieto on heikkoa.
Usein tosin vertaan osaajia vaikka lääkäreihin. Yleistietoa ei ole koskaan, ei koskaan tarpeeksi.
Tietotekniikassa on vielä se vttumaisuus, että vaikka osaisit "kaiken" nyt, niin vuoden päästä olet auttamattomasti epäpätevä ellet opiskele jatkuvasti. - UltraPro
datanomityttö kirjoitti:
toisinsanoen mulla ei ole mitään mahiksia koulun pohjalta päästä alan ammattiin koska en harrasta ja tutki kotona tätä. En todellakaan ole kiinnostunut alasta mutta haluan ammatin ja työpaikan. Nyt on työharjoittelu edessä kuukauden päästä ja pitäis saada paikka. Eipä ole oikein valtteja päästä, varsinki ku lukee täältä ettei datanomeja edes arvosteta.
Oletetaan että törmään päivänaikana ongelmaan jota ei ole mahdollista ratkaista asiakkaanluona.
Kerään asiaanliittyvän datan ja selvitän illalla miten hommat hoituu ja huomenna osaan hoitaa asian.
Olen taas oppinut jotain uutta ja homma on hoidettu. Ala kun on armotonta opiskelua aina vain. Koska opiskeltava on niin paljon kun voi jos ei ole opiskellut tähän asti on jo jäänyt jälkeen.
Toisaalta, nykyjään internetin aikana esim nuorille on mahtavat mahdollisuudet oppia hyviksi. Koska tiedonsaaminen on helppoa internetin kautta. Pitää vaan perehtyä kaikkeen mahdolliseen tietoon mitä netistä on saatavissa.
Omat erikoisosaamiseni liittyvät lähinnä:
- Erikoissovellusten tuntemukseen (yli 7 vuotta)
- Yleiseen ohjelmointiasiantuntemukseen (yli 7 vuotta, useita isoja projekteja toteutettuna ohjelmoitsijana)
- Asiakkaidentarpeiden tuntemiseen (yli 7 vuotta, kartoitusta, määrittelyitä jne)
- Todella laajaan yleisosaamisen pohjaan (Vuosia ja vuosia, viikonloput ja vapaa-ajat)
- Jatkuvaan ahkeraan opiskeluun (jatkan edelleen päivittistä opiskelua).
Kas näin, ei paha rasti eihän? Ennen työelämään siirtymistä harrastin kaiken mahdollisen ajan tietotekniikan opiskelua. Silloin ongelmana oli ehkä ns käytännönosaamisen puute liike-elämän sovellusten osalta vaikkaa teoriat oli hallussa.
Tuota ei saa muuten aliarvoida. Koulutetut ihmiset on lähinnä naurettavia ilman kokemusta. Mutta toisaalta, eipä kukaan ole seppä syntyessään. - datanomityttö
UltraPro kirjoitti:
Ei kyllä töitä on kaikille. Mutta ehkä sitä ei vaan voita esim mun kaltaisten ihmisten arvostusta.
Eihän se sen kummempi ero ole, kuin joku joka juoksee koiria ulkoiluttaessaan vähän, tulee sanoon maratoonarille et hän juoksee päivittäin... ;)
Mulla ainakin vaan menee hermo monesti kun törmään ihmisiin jotka on "ammattilaisia" mutta näkee että niiden yleistieto on heikkoa.
Usein tosin vertaan osaajia vaikka lääkäreihin. Yleistietoa ei ole koskaan, ei koskaan tarpeeksi.
Tietotekniikassa on vielä se vttumaisuus, että vaikka osaisit "kaiken" nyt, niin vuoden päästä olet auttamattomasti epäpätevä ellet opiskele jatkuvasti.Todellakin tiedän ja uskon väitteesi tosiksi. Kauppiksessa pitäisi olla varmaan tietyt pääsyvaatimukset ettei minunlaiset tavalliset töllikät sinne tuppaa. Mutta halusin ammatin johon valmistuminen ei kestä kauaa (olen perheellinen 27 vuotias) joten ois aika jo tehdä töitä. Mutta ala on todellakin harrastuneisuuspohjainen. Pärjään hyvin kokeissa mutta todellisessa tilanteessa olen aivan ulkona. En kai muuten joutuisi viemään konettani huoltoon kun reistaa...:) NO, aion suuntautua harjottelun kautta toimistotyöhön, siihen me datanomit sovimme :)
- datanomityttö
UltraPro kirjoitti:
Oletetaan että törmään päivänaikana ongelmaan jota ei ole mahdollista ratkaista asiakkaanluona.
Kerään asiaanliittyvän datan ja selvitän illalla miten hommat hoituu ja huomenna osaan hoitaa asian.
Olen taas oppinut jotain uutta ja homma on hoidettu. Ala kun on armotonta opiskelua aina vain. Koska opiskeltava on niin paljon kun voi jos ei ole opiskellut tähän asti on jo jäänyt jälkeen.
Toisaalta, nykyjään internetin aikana esim nuorille on mahtavat mahdollisuudet oppia hyviksi. Koska tiedonsaaminen on helppoa internetin kautta. Pitää vaan perehtyä kaikkeen mahdolliseen tietoon mitä netistä on saatavissa.
- Yleiseen ohjelmointiasiantuntemukseen (yli 7 vuotta, useita isoja projekteja toteutettuna ohjelmoitsijana)
- Asiakkaidentarpeiden tuntemiseen (yli 7 vuotta, kartoitusta, määrittelyitä jne)
- Todella laajaan yleisosaamisen pohjaan (Vuosia ja vuosia, viikonloput ja vapaa-ajat)
Kas näin, ei paha rasti eihän? Ennen työelämään siirtymistä harrastin kaiken mahdollisen ajan tietotekniikan opiskelua. Silloin ongelmana oli ehkä ns käytännönosaamisen puute liike-elämän sovellusten osalta vaikkaa teoriat oli hallussa.
Tuota ei saa muuten aliarvoida. Koulutetut ihmiset on lähinnä naurettavia ilman kokemusta. Mutta toisaalta, eipä kukaan ole seppä syntyessään.Ei sulla sattuis olee tiedossa työharjoittelupaikkaa jossa mun kaltainen "kouluoppija" voi pärjätä? :)
- it-työläinen
datanomityttö kirjoitti:
Todellakin tiedän ja uskon väitteesi tosiksi. Kauppiksessa pitäisi olla varmaan tietyt pääsyvaatimukset ettei minunlaiset tavalliset töllikät sinne tuppaa. Mutta halusin ammatin johon valmistuminen ei kestä kauaa (olen perheellinen 27 vuotias) joten ois aika jo tehdä töitä. Mutta ala on todellakin harrastuneisuuspohjainen. Pärjään hyvin kokeissa mutta todellisessa tilanteessa olen aivan ulkona. En kai muuten joutuisi viemään konettani huoltoon kun reistaa...:) NO, aion suuntautua harjottelun kautta toimistotyöhön, siihen me datanomit sovimme :)
Ei homma ole sentäs noiiin huono, miltä voi tuntua. Panosta siihen, että saat hyvän harjoittelupaikan. Aika usein harjoittelupaikasta irtoaa jokin duuni ja uraputki alkaa. Jostain se on kaikkien aina alettava.
On totta, että varsinkin IT-alalla itseoppineisuus on tärkeeä ja koulussa oppii vain raapaisun. Tämä pätee etenkin ohelmistotuotantoon.
Mutta kyllä koulussa nykysin oppineellakin on omat etunsa 20vee kokemuksen omaavaan harrastelijaan. Koulussa opitaan määrittelyn, suunnittelun, testauksen tärkeä rooli. Myös uusimmista ohjelmointikielistä ja tekniikoista saa tietoa.
Harrasteneisuuden tärkeys korostuu nimenomaan ohjelmoinnissa ja tietoverkoissa. Mutta on it-työläisen homma muutakin. Asiakasrajapinnassakin työskenteleviä tarvitaan paljon. - UltraPro
datanomityttö kirjoitti:
Ei sulla sattuis olee tiedossa työharjoittelupaikkaa jossa mun kaltainen "kouluoppija" voi pärjätä? :)
Eipä satu oleen ei. Meille justiin päätettiin palkata lisää tekniikka possea. Tulen huolehtimaan siitä, ettei tule noita koulunpenkiltä tulleita uunoja. Niistä on pelkkää haittaa työpaikalla 1-2 vuotta. Se on liikaa se.
Toisaalta tuolla toisessa foorumissa jotkut väitti että kyllästyyvät työhönsä yleensä muutamassa kuukaudessa. Meillä ei ole tuota ongelmaa. Jokapaikan höylä kun saa aina mitä ihmeellisimpiä ongelmia eteensä. ;)
Henkilökohtaisesti kyllä työskentelen nykyjään tuotepäällikkönä, juuri sen takia että tunnen niin monet aspektit hyvin. En määrittele vain asiakkaan tarpeita vaan ymmärrän kokonaisratkaisun käytännön ja tekniikan kannalta. Eli jo määrittely vaiheessa osaa ohjata asiakkaan sellaiselle suunnalle joka on teknisesti meille helppoa toteuttaa. Toki jokaiselle asiakkaalle voi tehdä myös ihan asiakaskohtaisen ratkaisun mutta se on kymmeniä tai satojatuhansia kalliimpi ratkaisu kuin nokkela soveltaminen.
(Jotkut kutsuu sitä myös kludgeksi... ;)
P.S. Mitä moihin koululaisiin tulee, juuri ne ne näyttää oleva niitä jotka eivät tajua suunnittelun päälle. Itse en koske mihinkään järjestelmään ennen kuin tiedän täsmälleen mitä olen tekemässä ja mielessäni on tarkka projektisuunnitelma päivän operaatioon. Muuten tulee ihan liikaa oh se unohtu, voihan v... Sun muita kommentteja kun homman pitäisi olla valmista.
Jos kyseessä on erityisen haastava homma niin sitten teen vasta kirjallisen suunnitelman sekä luetan sen kollegalla läpi. Joskus kun sitä on vaan niin kirotun sokea omille virheilleen. - UltraProGuru
A) Eivät osaa tehdä töitä B) Eivät ymmärrä perusteita C) Ei ole taustatietoa asioista.
Tämä koskee suunnilleen kaikkia uusia työntekijöitä. 1/10 on pätevä, nopea oppimaan ja 1/100 on guru. Työpaikkahaastattelussa gurut vaan voi karsiutua kun haastattelija ei usko gurun osaamista tai pelkää omaa asemaansa. Loput on sitten näitä lylleröitä joita pitää kaitsea, mutta ovat hyviä rutiinien hoitajia. - Inssi
En mäkään laita liikaa painoa koulutukselle, sillä olipa palkattu työntekijä datanomi tai vaikka yo:lta valmistunut, niin puutteita piisaa. Kokemuksen kauttahan ne duunit opitaan. Monet tuntemani jannut on itseopiskelleina todella taitavia. Puutteita heillä usein esiintyykin vaikka raportoinnissa, oikeinkirjoituksessa ja vastaavissa asioissa.
Täysin kouluttamattomana työntekijä on aika heikoilla jäillä työelämässä. Lisäksi on tunnettua, ettei ilman papereita saa kovin helpolla tasoistaan palkkaa.
Mutta eipä sinunkaan niin kateellinen heille pidä olla, että läpsimään alat! Sullakin tuntuu olevan vakavia aukkoja ryhmätyötaidoissasi. - datanomi vm.1999
datanomityttö kirjoitti:
Hei,
Älä kuuntele näitä omahyväisiä insinöörejä (?)
ja muita. Datanomi on työelämässä yhtä
arvostettu, jos ei arvostetumpikin, kuin mitä on
esim. tietojenkäsittelyn tradenomi.
Tosiasia on, että tätä alaa pitää harrastaa
kotona, tutkia asioita ja ongelmia, muuten
putoaa kelkasta.
Kokemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet
ratkaisevat alalla kuin alalla, miten sitä
työuraansa saa taaplattua eteenpäin.
Itse olen koodannut valmistumisestani lähtien
sekä olen toiminut asiakasprojekteissa
asiakasrajapinnassa koko ajan. Kouluttajana
toimiminen ja matkustelu kuuluvat myös työhön.
Kylläpä nuo insinöörit ja Filosofian
maisteritkin ovat kiltisti testauspuolella
poissa oikeasta koodaamisesta... :)
Ei muuta kuin tsemppiä, työelämässä pärjää aina
paremmin kun on paperit alalle.
Datanomit pärjää aina. - UltraPro
UltraProGuru kirjoitti:
A) Eivät osaa tehdä töitä B) Eivät ymmärrä perusteita C) Ei ole taustatietoa asioista.
Tämä koskee suunnilleen kaikkia uusia työntekijöitä. 1/10 on pätevä, nopea oppimaan ja 1/100 on guru. Työpaikkahaastattelussa gurut vaan voi karsiutua kun haastattelija ei usko gurun osaamista tai pelkää omaa asemaansa. Loput on sitten näitä lylleröitä joita pitää kaitsea, mutta ovat hyviä rutiinien hoitajia.Niin. Se on hyvä jos on nopea oppimaan sekä osaa itsenäisesti opiskella. Mikään ei ota mua enemmän päähän kuin että joku idiootti väittää päivän ettei osaa tehdä jotain ja sitten kaivan sille googlesta vastaukset alle 5 minuutissa.
Turpaansa sietäisi saada... - UltraPro
Inssi kirjoitti:
En mäkään laita liikaa painoa koulutukselle, sillä olipa palkattu työntekijä datanomi tai vaikka yo:lta valmistunut, niin puutteita piisaa. Kokemuksen kauttahan ne duunit opitaan. Monet tuntemani jannut on itseopiskelleina todella taitavia. Puutteita heillä usein esiintyykin vaikka raportoinnissa, oikeinkirjoituksessa ja vastaavissa asioissa.
Täysin kouluttamattomana työntekijä on aika heikoilla jäillä työelämässä. Lisäksi on tunnettua, ettei ilman papereita saa kovin helpolla tasoistaan palkkaa.
Mutta eipä sinunkaan niin kateellinen heille pidä olla, että läpsimään alat! Sullakin tuntuu olevan vakavia aukkoja ryhmätyötaidoissasi.Osaan työskennellä ryhmässä jos haluan. Siinä vaiheessa kun on liian kiire pyrin lähinnä olemaan kaikille mahdollisimman vittumainen että ne pysyisivät musta kaukana...
Pätee niin asiakkaisiin kuin omaankin henkilökuntaan. Jos vietät kaikki päivit keskustellen muiden kanssa tai puhelimessa, niin missä välissä ne työt tulee tehtyä?
Kyseessä on siis ihan valittu strategia. Ihmiset turvautuuvat silloin muhun vasta kun ovat totaalisen kusessa koska muuten eivät halua olla missään tekemisissä mun kanssa. ;) - Vanha mutta viisas
UltraPro kirjoitti:
Osaan työskennellä ryhmässä jos haluan. Siinä vaiheessa kun on liian kiire pyrin lähinnä olemaan kaikille mahdollisimman vittumainen että ne pysyisivät musta kaukana...
Pätee niin asiakkaisiin kuin omaankin henkilökuntaan. Jos vietät kaikki päivit keskustellen muiden kanssa tai puhelimessa, niin missä välissä ne työt tulee tehtyä?
Kyseessä on siis ihan valittu strategia. Ihmiset turvautuuvat silloin muhun vasta kun ovat totaalisen kusessa koska muuten eivät halua olla missään tekemisissä mun kanssa. ;)Sinähän hauska olet UltraPro!
Olen muuten törmännyt samanlaisiin hemmoihin ihan toisella alalla. He yrittivät jatkuvasti kohottaa omaa itsetuntoaan nälvimällä ja alentamalla muita ihmisiä. Ammatti- ja ihmissuhdetaidot olivatkin heillä täysin olemattomat. Tärkeintä tuntui olevan vain ja ainoastaan itsensä korostaminen eikä suinkaan se varsinainen työn tekeminen. Arvaahan sen, miten siinä loppujen lopuksi pääsi käymään. Osui ja upposi voisi aika simppelisti kuvata sen tarinan loppua!
Eli tee sinäkin vain työsi ja anna muidenkin tehdä äläkä keskity epäolennaisiin seikkoihin! - UltraPro
Vanha mutta viisas kirjoitti:
Sinähän hauska olet UltraPro!
Olen muuten törmännyt samanlaisiin hemmoihin ihan toisella alalla. He yrittivät jatkuvasti kohottaa omaa itsetuntoaan nälvimällä ja alentamalla muita ihmisiä. Ammatti- ja ihmissuhdetaidot olivatkin heillä täysin olemattomat. Tärkeintä tuntui olevan vain ja ainoastaan itsensä korostaminen eikä suinkaan se varsinainen työn tekeminen. Arvaahan sen, miten siinä loppujen lopuksi pääsi käymään. Osui ja upposi voisi aika simppelisti kuvata sen tarinan loppua!
Eli tee sinäkin vain työsi ja anna muidenkin tehdä äläkä keskity epäolennaisiin seikkoihin!Njaa. Taidan olla ainoa täällä joka oikeasti parin muun osakkaan kanssa panostaa hommiin.
Avainsanat on edelleen itsenäinen ja päättäväinen jatkuva opiskelu. Eli osaa ne hommat ainakin teoriassa joihin voi todennäköisesti tulla törmäämään kentällä, vaikka ei olisi edes vielä törmännyt.
>Eli tee sinäkin vain työsi ja anna muidenkin
>tehdä äläkä keskity epäolennaisiin seikkoihin!
Vaikeaa olla puuttumatta konttorin kakkosjätkänä ja tuotepäällikkönä asioihin. Mua myös kismittää ne ihmiset ihan vitusti jotka vaan tekevät työnsä eivätkä puutui muihin asiohin. Monet asiat on ihan selvästi olleet pielessä pitkään, mutta kukaan ei ole niitä korjannut kun "ei kuulu mulle".
Pidän myös tuon kastin ihmisiä äärimmäisen tyhminä.
Tärkeintä on siis huolehtia siitä, että osaa tarpeelliset asiat, jos ei osaaa, opiskelee. Ja sitten vielä oikeasti yrittää eikä jätä asioita kesken tai sano ettei osaa. Noill eväillä mä olen painanut ja hyvin olen pärjännyt. Samoin kun töitä on vitusti, niin silloin on pakko keskittyä vain olennaiseen. Siksi tyhmien kyselijät saavat aika tylyä kommenttia.
Toisaalta minusta olisi uskomattoman mukavaa keskustella henkevästi Jorma Ollilan kanssa 2 tuntia nokia 2100:n ohjelmistobugeista kun hänen pitäisi pitää osavuosikatsaus... Kyllä se Jorma on musta sitten epäkohtelias kaveri kun ei halunnut jutella mun kanssa. Sika mieheksi. - heh
Nuo työntekijäsi taisivat olla siitä koulusta, jossa minäkin olin. Koulutuksen sisältö verrattuna oph:n tutkintovaatimuksiin oli kertakaikkiaan naurettava. Tarkoitus oli kai opettaa sen verran, että tutkinnon saa minimipistein. Ja niistäkin selvästi joustettiin, tosi vaatimattomiakin näyttösuorituksia katsottiin hyväksytyksi.
Vai mitä sanoisit nettisivuista tai web-kauppapaikasta ilman mahdollisuutta testata niitä palvelimella? Suunnittelupuolta ei myöskään käsitelty.
En kehtaa mennä edes missään kehumaan, että olen moisia opiskellut. Oppisopimuksella tutkinnon hankkinut tuttavani on ihan toista maata. Kouluissa on tietysti myös eroja, ei pidä yleistää. - heh
heh kirjoitti:
Nuo työntekijäsi taisivat olla siitä koulusta, jossa minäkin olin. Koulutuksen sisältö verrattuna oph:n tutkintovaatimuksiin oli kertakaikkiaan naurettava. Tarkoitus oli kai opettaa sen verran, että tutkinnon saa minimipistein. Ja niistäkin selvästi joustettiin, tosi vaatimattomiakin näyttösuorituksia katsottiin hyväksytyksi.
Vai mitä sanoisit nettisivuista tai web-kauppapaikasta ilman mahdollisuutta testata niitä palvelimella? Suunnittelupuolta ei myöskään käsitelty.
En kehtaa mennä edes missään kehumaan, että olen moisia opiskellut. Oppisopimuksella tutkinnon hankkinut tuttavani on ihan toista maata. Kouluissa on tietysti myös eroja, ei pidä yleistää.Kun työnantajapuolta edustat, mitä mieltä olet seuraavasta: vastaava opettaja perusteli opetuksen vähäisyyttä sillä, että "työnantajat sitten opettaa loput, ei koulun ole tarkoituskaan antaa kuin perusteet". Onko työnantajilla aikaa perehdyttää, varsinkin kun ne koulun antamat perusteet on mitä on?
- Hmm
heh kirjoitti:
Kun työnantajapuolta edustat, mitä mieltä olet seuraavasta: vastaava opettaja perusteli opetuksen vähäisyyttä sillä, että "työnantajat sitten opettaa loput, ei koulun ole tarkoituskaan antaa kuin perusteet". Onko työnantajilla aikaa perehdyttää, varsinkin kun ne koulun antamat perusteet on mitä on?
Aluksi: En ole IT-alalla enkä ota kantaa mainitsemasi oppilaitoksen opetuksen määrään.
UltraPro kirjoitti jossain "Et sä voi millään oppia 2 vuodessa koulussa sitä, mitä toiset on opiskelleet 16 tuntia vuorokaudessa 10 vuotta" ja lisäksi "Tietotekniikassa on vielä se vttumaisuus, että vaikka osaisit "kaiken" nyt, niin vuoden päästä olet auttamattomasti epäpätevä ellet opiskele jatkuvasti."
Sinä puolestaan annat esimerkin "Oppisopimuksella tutkinnon hankkinut tuttavani on ihan toista maata."
Joku toinen taas mainitsi että "Tämä koskee suunnilleen kaikkia uusia työntekijöitä. 1/10 on pätevä, nopea oppimaan ja 1/100 on guru."
Nyt pisti vaan miettimään, että kuinka paljon sitä opetusta ja kuinka syvällistä sellaista oppilaitoksissa tulisi antaa, joka tyydyttäisi kaikkia osapuolia? Pitääkö ihmisen olla intohimoinen tietotekniikan harrastaja jo pienestä pitäen, jotta pääsisi alalle ja pärjäisikin siellä? Mitä se sellainen elämä on, jossa vietetään 16 tuntia vuorokaudessa tietotekniikan parissa? - UltraPro
datanomi vm.1999 kirjoitti:
Hei,
Älä kuuntele näitä omahyväisiä insinöörejä (?)
ja muita. Datanomi on työelämässä yhtä
arvostettu, jos ei arvostetumpikin, kuin mitä on
esim. tietojenkäsittelyn tradenomi.
Tosiasia on, että tätä alaa pitää harrastaa
putoaa kelkasta.
Kokemus ja henkilökohtaiset ominaisuudet
ratkaisevat alalla kuin alalla, miten sitä
työuraansa saa taaplattua eteenpäin.
Itse olen koodannut valmistumisestani lähtien
sekä olen toiminut asiakasprojekteissa
asiakasrajapinnassa koko ajan. Kouluttajana
toimiminen ja matkustelu kuuluvat myös työhön.
Kylläpä nuo insinöörit ja Filosofian
maisteritkin ovat kiltisti testauspuolella
poissa oikeasta koodaamisesta... :)
Ei muuta kuin tsemppiä, työelämässä pärjää aina
paremmin kun on paperit alalle.
Datanomit pärjää aina."Tosiasia on, että tätä alaa pitää harrastaa
putoaa kelkasta."
Tuossahan se tuli joo. Jos päivät teet töitä, niin missä välissä opiskelet? Joka ilta kotona. - UltraPro
Hmm kirjoitti:
Aluksi: En ole IT-alalla enkä ota kantaa mainitsemasi oppilaitoksen opetuksen määrään.
UltraPro kirjoitti jossain "Et sä voi millään oppia 2 vuodessa koulussa sitä, mitä toiset on opiskelleet 16 tuntia vuorokaudessa 10 vuotta" ja lisäksi "Tietotekniikassa on vielä se vttumaisuus, että vaikka osaisit "kaiken" nyt, niin vuoden päästä olet auttamattomasti epäpätevä ellet opiskele jatkuvasti."
Sinä puolestaan annat esimerkin "Oppisopimuksella tutkinnon hankkinut tuttavani on ihan toista maata."
Joku toinen taas mainitsi että "Tämä koskee suunnilleen kaikkia uusia työntekijöitä. 1/10 on pätevä, nopea oppimaan ja 1/100 on guru."
Nyt pisti vaan miettimään, että kuinka paljon sitä opetusta ja kuinka syvällistä sellaista oppilaitoksissa tulisi antaa, joka tyydyttäisi kaikkia osapuolia? Pitääkö ihmisen olla intohimoinen tietotekniikan harrastaja jo pienestä pitäen, jotta pääsisi alalle ja pärjäisikin siellä? Mitä se sellainen elämä on, jossa vietetään 16 tuntia vuorokaudessa tietotekniikan parissa?>Kun työnantajapuolta edustat, mitä mieltä olet
>seuraavasta: vastaava opettaja perusteli
>opetuksen vähäisyyttä sillä, että "työnantajat
>sitten opettaa loput, ei koulun ole
>tarkoituskaan antaa kuin perusteet".
>Onko työnantajilla aikaa perehdyttää,
>varsinkin kun ne koulun antamat perusteet
>on mitä on?
Ei ainakaan meillä. Kun sä kerran olet datanomi ja alan jokapaikan höylä. Sut lähetetään asiakkaalle jossa on sekaisin windows-koneita, sekalailen lajitelma erilaisia verkkonkytkettyjä laitteita, muutama linux kone jne. Sun homma on conffata koko verkko uusiksi. Etkö osaa? No mihin se yleissivistys on jäänyt? Eli työntekijän tulee osata kaikki mahdollinen mitä ns normaalin mikrotukihenkilön hiukkasen enemmän. Eteen tulee jatkuvasti tilanteita joihin et ole koskaan saanut koulutusta, aikaa on vähän ja ne asiat jotak väitettiin olevan valmiiksi tehty on kustu kokonaan.
Vertaisin tilannetta lähinnä siihen että tyyppi on käynyt maalarikoulun. Se lähetetään sitten maalaamaan taloa. Kun se saapuu perille pihalla on talopaketti. No poika, pistä talopaketti kasaan kahdessapäivässä ja maalaa se. Eikai se ole ongelma jos perustukset oli sentään valmiina, joskin huonosti tehty. Korjaa nekin siinä samalla.
Noi on senttän sellaisia taitoja jotka on voinut opiskella intohimoisella talonrakentamisen harrastuksella vuosien saatossa. Mutta sitten kun mennään johonkin erikois-sovelluksiin tai rautaan. Et tunne itse laitetta, mutta asiaanliittyvät perusteet pitää olla niin hyvin hanskassa että osaat navigoida niiden pohjalta homman reilaan.
Datanomi oli vähän ihmeissään kun iskin sille uuden ZyWall 25 purkin eteen ja sanoin et conffaa tohon vpn hommat kuntoon, aikaa 2 tuntia. Jos et osaa jotain, niin opettele. Jos conffaat väärin olet kusessa ja saat lähteä rovaniemelle korjaamaan sen. Tosin kaikki ne hommat jotka sulta jää rästiin silloin odottaa sua toimistolla edelleen kun tulet takaisin.
>Pitääkö ihmisen olla intohimoinen
>tietotekniikan harrastaja jo pienestä
>pitäen, jotta pääsisi alalle ja
>pärjäisikin siellä?
Näissä yleispätevyyttä vaativissa tehtävissä kyllä. Esim kaikki se pitää vähintään osata mitä perus-ammattilehdissä lukee, vrt tietokone, mikro-pc, tietoviikko tms. Sekä mielellään tulevaisuuden tekniikat. Ajurit, oheislaitteet, lähiverkot, käyttöjärjestelmät sekä vinopino sekalaisia sovelluksia. Kuten kaikki mahdolliset rauta / softa-palomuurit ja virustorjuntasovellukset, sähköpostisovellukset jne. Kentällä tilanne on niin moninainen, että laitekohtaista koulutusta on täysin mahdotonta antaa. Sikälimikäli sellaista kukaan koskaan edes ehtisi antaa.
>Mitä se sellainen elämä on, jossa vietetään
>16 tuntia vuorokaudessa tietotekniikan
>parissa?
Sitä missä osataan hommat paremmin kuin ne jotka eivät vietä.
Etua on myös esim erilaisten web-foorumeiden seuraamisesta. Kun markkinoille tulee uusia laitteita on hyvä tietää niiden yleisimmät ongelmat jo ennen kuin törmää niihin.
Sitten kun joku softa bugaa, pitää pystyä tietenkin antamaan hyvä analyysi siitä, mikä mahdollisesti aiheuttaa minkäkin ongelman. Mitä voidaan kokeilla ja tähän tietysti kaikki mahdolliset kikkaratkaisut. Olen monta kertaa nähnyt kun homma kaatuu siihen ettei joku toimi. No jos se ei toimi, on vielä 10 muuta vaihtoehtoa jota voi yrittää ellei homma toimi kuten sen piti mennä.
Tietysti activedirectoryn hallinta on hyvästä, sekä windowsverkkojen mahdollisimman syvällinen tunteminen. Yleiset tcp/ip-portit.
Noi nyt on tollasia päivittäisiä perusasioita. Aloittelijoissa näkee sen, että niillä ei ole toimintasuunnitelmaa. Henkkoht en koske mihinkään järjestelmään ennen täsmällisen suunnitelman laatimista mielessä. Samoin pienten detailien unohtumisesta saattaa olla myöhemmin projektissa katastrofaalisia seurauksia.
Tuo talo-homma oli valitettavan hyvä esimerkki asiasta.
Sitten kun päälle löydään vielä se, että sulle oli tosissaan varattu se 2 päivää sen talon maalaamiseen. Mutta siinä samalla sitten kasaat sen talon. Edellisen talon kasaamisesta kitsevät asiakkaat soittavat sulle jatkuvasti ja haluaavat jotain muutoksia. Tai sitten edellinentalo on tehty juuri kuten asiakas toivoi. Nyt se vaan itkee siitä ettei talo ole punainen. No mut siis tehän tilasitte SINISEN talon. Niin tilattiin, mut nyt me halutaan että se on punainen. Voikko sä tulla jo tänään, nyt heti mieluiten.
Perusvaatimukset on siis helpot, osaat unissasikin kaiken sen mitä voidaan laskea normaaliksi tietotekniikaksi PK-yrityksissä. Ei oo paha eihän? Rautapuolta unohtamatta.
Sekä tietysti lukemattoman määrän yrityksen toimittamia erikoissovelluksia päälle. Näistä tosin myönnän, ettei näiden osaamista voi keneltäkään odottaa koska niihin ei saa koulutusta mistään. Vain alalla toiminen aikaisemmin voi auttaa tämän asian kanssa.
Pahoittelen ettei viesti ole kovin selkeästi muotoiltu kun tuli tässä juostenkustua ajatusten perässä.
Ei muuta ku hakemuksia sisään... ;) - UltraPro
UltraPro kirjoitti:
>Kun työnantajapuolta edustat, mitä mieltä olet
>on mitä on?
Ei ainakaan meillä. Kun sä kerran olet datanomi ja alan jokapaikan höylä. Sut lähetetään asiakkaalle jossa on sekaisin windows-koneita, sekalailen lajitelma erilaisia verkkonkytkettyjä laitteita, muutama linux kone jne. Sun homma on conffata koko verkko uusiksi. Etkö osaa? No mihin se yleissivistys on jäänyt? Eli työntekijän tulee osata kaikki mahdollinen mitä ns normaalin mikrotukihenkilön hiukkasen enemmän. Eteen tulee jatkuvasti tilanteita joihin et ole koskaan saanut koulutusta, aikaa on vähän ja ne asiat jotak väitettiin olevan valmiiksi tehty on kustu kokonaan.
Vertaisin tilannetta lähinnä siihen että tyyppi on käynyt maalarikoulun. Se lähetetään sitten maalaamaan taloa. Kun se saapuu perille pihalla on talopaketti. No poika, pistä talopaketti kasaan kahdessapäivässä ja maalaa se. Eikai se ole ongelma jos perustukset oli sentään valmiina, joskin huonosti tehty. Korjaa nekin siinä samalla.
Noi on senttän sellaisia taitoja jotka on voinut opiskella intohimoisella talonrakentamisen harrastuksella vuosien saatossa. Mutta sitten kun mennään johonkin erikois-sovelluksiin tai rautaan. Et tunne itse laitetta, mutta asiaanliittyvät perusteet pitää olla niin hyvin hanskassa että osaat navigoida niiden pohjalta homman reilaan.
Datanomi oli vähän ihmeissään kun iskin sille uuden ZyWall 25 purkin eteen ja sanoin et conffaa tohon vpn hommat kuntoon, aikaa 2 tuntia. Jos et osaa jotain, niin opettele. Jos conffaat väärin olet kusessa ja saat lähteä rovaniemelle korjaamaan sen. Tosin kaikki ne hommat jotka sulta jää rästiin silloin odottaa sua toimistolla edelleen kun tulet takaisin.
>pärjäisikin siellä?
Näissä yleispätevyyttä vaativissa tehtävissä kyllä. Esim kaikki se pitää vähintään osata mitä perus-ammattilehdissä lukee, vrt tietokone, mikro-pc, tietoviikko tms. Sekä mielellään tulevaisuuden tekniikat. Ajurit, oheislaitteet, lähiverkot, käyttöjärjestelmät sekä vinopino sekalaisia sovelluksia. Kuten kaikki mahdolliset rauta / softa-palomuurit ja virustorjuntasovellukset, sähköpostisovellukset jne. Kentällä tilanne on niin moninainen, että laitekohtaista koulutusta on täysin mahdotonta antaa. Sikälimikäli sellaista kukaan koskaan edes ehtisi antaa.
>parissa?
Etua on myös esim erilaisten web-foorumeiden seuraamisesta. Kun markkinoille tulee uusia laitteita on hyvä tietää niiden yleisimmät ongelmat jo ennen kuin törmää niihin.
Sitten kun joku softa bugaa, pitää pystyä tietenkin antamaan hyvä analyysi siitä, mikä mahdollisesti aiheuttaa minkäkin ongelman. Mitä voidaan kokeilla ja tähän tietysti kaikki mahdolliset kikkaratkaisut. Olen monta kertaa nähnyt kun homma kaatuu siihen ettei joku toimi. No jos se ei toimi, on vielä 10 muuta vaihtoehtoa jota voi yrittää ellei homma toimi kuten sen piti mennä.
Tietysti activedirectoryn hallinta on hyvästä, sekä windowsverkkojen mahdollisimman syvällinen tunteminen. Yleiset tcp/ip-portit.
Noi nyt on tollasia päivittäisiä perusasioita. Aloittelijoissa näkee sen, että niillä ei ole toimintasuunnitelmaa. Henkkoht en koske mihinkään järjestelmään ennen täsmällisen suunnitelman laatimista mielessä. Samoin pienten detailien unohtumisesta saattaa olla myöhemmin projektissa katastrofaalisia seurauksia.
Sitten kun päälle löydään vielä se, että sulle oli tosissaan varattu se 2 päivää sen talon maalaamiseen. Mutta siinä samalla sitten kasaat sen talon. Edellisen talon kasaamisesta kitsevät asiakkaat soittavat sulle jatkuvasti ja haluaavat jotain muutoksia. Tai sitten edellinentalo on tehty juuri kuten asiakas toivoi. Nyt se vaan itkee siitä ettei talo ole punainen. No mut siis tehän tilasitte SINISEN talon. Niin tilattiin, mut nyt me halutaan että se on punainen. Voikko sä tulla jo tänään, nyt heti mieluiten.
Perusvaatimukset on siis helpot, osaat unissasikin kaiken sen mitä voidaan laskea normaaliksi tietotekniikaksi PK-yrityksissä. Ei oo paha eihän? Rautapuolta unohtamatta.
Sekä tietysti lukemattoman määrän yrityksen toimittamia erikoissovelluksia päälle. Näistä tosin myönnän, ettei näiden osaamista voi keneltäkään odottaa koska niihin ei saa koulutusta mistään. Vain alalla toiminen aikaisemmin voi auttaa tämän asian kanssa.
Pahoittelen ettei viesti ole kovin selkeästi muotoiltu kun tuli tässä juostenkustua ajatusten perässä.
Ei muuta ku hakemuksia sisään... ;)Ciscon isoja kytkimiä ei ole vielä koskaan tarvinnut conffata, eikä Novel-serveritä.
Niillä asiakkailla jotka käyttää noita on yleensä onneksi omat asiantuntijat. Mutta tarpeenvaatiessa noistakin pitäisi selvitä. - UltraPro
UltraPro kirjoitti:
>on mitä on?
>pärjäisikin siellä?
>parissa?
Ei muuta ku hakemuksia sisään... ;)Etua on jos osaat esim .NET:in niin hyvin että pystyt tekemään tarpeenvaatiessa lennossa kentällä asiakkaiden mahdollisesti tarvitsemia pieniä sovelluksia. SQL tietokannat ja xml schemat tietysti on ihan tuttua kauraa.
Tarpeenvaatiessa osaat myös laittaa reititykset toimimaan RIP:illä ja OSPF:llä.
Mikäli et onnistu lennossa tekemään noita hommia. Osaat tehdä englanninkieliset riittävän tarkat speksit nopeasti illalla että kooderit pääsevät hoitamaan homman jossain toisessa välissä. - datanomi vm.1999
UltraPro kirjoitti:
"Tosiasia on, että tätä alaa pitää harrastaa
putoaa kelkasta."
Tuossahan se tuli joo. Jos päivät teet töitä, niin missä välissä opiskelet? Joka ilta kotona.Kyllä sitä aikaa löytyy, kun vaan järjestää.
Eikä sitä joka ilta tarvitse opiskella.
Paremminkin vaan silloin, kun siltä tuntuu
tai kun asia liittyy omiin töihin.
Kaikilla on mahdollisuus oppia, ketään ei
tarvitse mollata, mikäli ei heti tiedä kaikkia
asioita.
Mieluummin kannustusta nälvimisen sijaan :) - eeeeeeeee
UltraPro kirjoitti:
Osaan työskennellä ryhmässä jos haluan. Siinä vaiheessa kun on liian kiire pyrin lähinnä olemaan kaikille mahdollisimman vittumainen että ne pysyisivät musta kaukana...
Kyseessä on siis ihan valittu strategia. Ihmiset turvautuuvat silloin muhun vasta kun ovat totaalisen kusessa koska muuten eivät halua olla missään tekemisissä mun kanssa. ;)>Osaan työskennellä ryhmässä jos haluan. Siinä vaiheessa kun on liian kiire pyrin lähinnä olemaan kaikille mahdollisimman vittumainen että ne pysyisivät musta kaukana...<
Minun firmassa sut pistettäisiin lapioimaan lunta ... sillä pihallahan herra/neiti näkyy olevan jo. - Sivusta seurannut
UltraPro kirjoitti:
Tietotekniikassa on vielä se vttumaisuus, että vaikka osaisit "kaiken" nyt, niin vuoden päästä olet auttamattomasti epäpätevä ellet opiskele jatkuvasti.Itselleni ei kyllä tulisi tehdä töitä (mm. opiskella työjuttuja) kellon ympäri ansaitakseni jonkun arvostusta. Pätevöityminen voi nostaa tuloja, mutta paljonko onkaan lopulta todellinen tuntipalkkasi ja mitä siitä edes jää käteen verojen jälkeen?
Itse opiskelen 10-20% työajasta, firman politiikka mahdollistaa sen. Palkkakin on hyvä. Työnkuvakin on kyllä sellainen, että Mikrobittiä lukemalla ei paljon viisastu. - Kelmi
UltraPro kirjoitti:
>on mitä on?
>pärjäisikin siellä?
>parissa?
Ei muuta ku hakemuksia sisään... ;) - UltraPro
Kelmi kirjoitti:
Noin se vaan valitettavan usein just menee...
Toinen ärsyttävä piirre on vitun köyhät idiootit jotka haluaa kaiken räätälöitynä. - UltraPro
eeeeeeeee kirjoitti:
>Osaan työskennellä ryhmässä jos haluan. Siinä vaiheessa kun on liian kiire pyrin lähinnä olemaan kaikille mahdollisimman vittumainen että ne pysyisivät musta kaukana...<
Minun firmassa sut pistettäisiin lapioimaan lunta ... sillä pihallahan herra/neiti näkyy olevan jo.Ei yhtään hullumpi homma. Olen vapaaehtoinen hommaan. 4500 egee kuussa ja 6 tuntia lumenlapiointia arkipäisin.
Mihin saa pistää hakemuksen?
Se olisikin niin ihanaa kun olisi niin huono, ettei kaikki luottaisi muhun hankalissa tapauksissa. Pitäisi varmaan päättäväisesti ruveta vaan yhtä huonoksi kuin muut. En mä tajuu, enkä mä tiedä mitään eikä kuulu mulle asenne on kyllä oikeasti hyvästä. Koska silloin sulle ei anneta mitään tehtäviä kun tietävät että kuset ne kuitenkin. - -jii-
UltraPro kirjoitti:
Tuota ei saa muuten aliarvoida. Koulutetut ihmiset on lähinnä naurettavia ilman kokemusta. Mutta toisaalta, eipä kukaan ole seppä syntyessään.Joo, sulla ei oo mitään muuta elämää, ihme nörtti!
- pakkomies
UltraPro kirjoitti:
Vaikka viettäisit 10 vuotta koulussa opetuksessa pitäisin silti "sua" vielä huonona. Hyväksi ei tule kuin uskomattomalla harjoituksella, sama pätee myös huippu-urheiluun. Harjoitusta, työtä, lisää harjoitusta ja työtä. Kyllä se siitä kun panostaa....kuten mun suusta. Mutta lisään vain sen että ei ole hyvä osata liikaakaan. Eli jos kykenet kertomaan kaiken mitä osaat voi olla ettei toinen pää halua tietää sinusta sen enempää. Jos haastattelija on toinen datanomi tai insinööri voi olla vaara että amiksesta päässyt mikrotukihenkilö on pian liian taitava verrattuna insinöörimieheen. Kuka haluaa sut sillon palkata, aina vaikuttaa sen työntekijän sana joka siinä hommas on ennen sua. Sit se että joku kysyy sulta puhelimessa että mitä sä todella osaat että haluavat näyttöjä. Kukaan ei todellisuudessa kuitenkaan niitä halua nähdä, jos mainitset että olet tehnyt tämän ja tämän ja tavatessa saat nähdä sen kaiken. Ei ne usko. Entä jos jollain on tällä hetkellä salkussa homma jolla vesitetään kaikki suomen portaalit tällä hetkellä. Mut uskokaa pois ei sitä kukaan usko. Eli pointti ei oosun taitos vaan se että uskooko kukaan, toiseksi se että onko joku joka ei halua sun olevan niin taitava. Sitten tulee seikat kuten ulkonäkö, sun sosiaalinen tilanne ja sun luottotiedot yms... Jos luottotiedois on jotain normista poikkeavaa, ei välttämättä maksuhäiriöitä niin tuskin ottavat töihin. Firmoilla on lupa tarkistaa luottotiedot. Kaikki vaikuttaa mutta eniten olen törmännyt siihen ettei kukaan usko. Mutta uskokaa pois vielä tulee päivä jolloin usko vahvistuu. Mutta voi olla etten itse usko muiden juttuihin ;)
- We-Are-The-Robots
UltraPro kirjoitti:
Vaikka viettäisit 10 vuotta koulussa opetuksessa pitäisin silti "sua" vielä huonona. Hyväksi ei tule kuin uskomattomalla harjoituksella, sama pätee myös huippu-urheiluun. Harjoitusta, työtä, lisää harjoitusta ja työtä. Kyllä se siitä kun panostaa.Tuosta kommentista huokui kokemus ja näkemys läpi -sama mitä itsekin olen pikkuhiljaa alkanut huomaamaan..
En ole vielä "GURU" paitsi ehkä joidenkin epäpätevien silmissä mutta mitä enemmän opiskelee niin sitä enemmän huomaa ja löytää asioita mitkä pitää laittaa sinne TODO-listalle odottamaan lisäpaneutumista.
Elämäntapa nörttiys on myös vaatimus. Ei ole mahdollista viettää ns. normaalia elämää missä on aikaa muille kuin IT-alan harrastuksille, kavereille, matkustamiselle, perheelle/parisuhteelle jne. jos aikoo opiskella IT-alan asiantuntijaksi joka oikeasti on pätevä.
En siis suosittele yhdellekään ihmiselle.
Onhan meitä tietysti erilaisia oppijoita. Jos joku jolta se mensankin jäsenkortti löytyy on vielä todella nopea lukemaan IT-englantia niin opiskelu etenee ihan varmasti niin rivakasti että aikaa jää muuhunkin. Varsinkin jos omaa vielä erittäin hyvän muistin.
Keskivertojampalta tai vaikka hieman keskivertoa älykkäämmältäkin tahtoo aika loppua kesken kun uutta opiskeltavaa tulee nopeammin kuin kerkii opiskelemaan.
Etulyönti asema on niillä jotka ovat voineet aloittaa sen 15 vuotta sitten ja ovat olleet mukana jo ennen AD:n kuvioihin tuloa.
NT-järjestelmien migrointi AD-aikakaudelle olisi hyvä kokemus kenelle tahansa asiantuntijalle. AD:n ja erilaisten palvelinroolien ja security puolen asioiden perinpohjainen osaaminen on lisäksi hyvä olla taustalla erikoistuipa suurinpiirtein mihin tahansa.
Jos olisi ollut mukana 90-luvun puolivälistä tai vaikka NT4 ajoista eteenpäin, niin jos olisi voinut opiskella ja tehdä töitä samalla niin on ehkä ollut mahdollista kerätä vuosien varrella tarpeeksi suuri määrä osaamista että voisi tehdä ns. "all around" järjestelmäasiantuntijan töitä ja olla silti pätevä kaikessa mitä se vaatii.
Pienistäkin asioista kirjoitetaan kokonaisia kirjoja, esim. Powershell. Olisi pakko ottaa haltuun ASAP mutta ei vain tunnu löytyvän aikaa.
Vaikka oonkin käyttänyt viimeisen 5 vuoden aikana suurimman osan ajastani opiskeluun niin mun "todo" lista kasvaa koko ajan nopeammin ja nopeammin.
Pitäisi varmaan erikoistua ja jättää suosiolla suurin osa pois. SIlloin vain on vaikeampi löytää se sopiva työpaikka..
Mutta tosiaan se mitä olen kans huomannut on että virallinen koulutus ei riitä mihinkään.
Koulun tai esim. sertifikaattikoulutuksen läpikäyminen ei ole yhtään mitään. Ei se jossain paikassa istuskelu mitään opeta.
Pitää oikeasti olla aktiivinen, lukea ne kirjat, tehdä harjoitukset, kokeilla kaikki asiat käytännössä eikä vain kuvitella että kyllä ne siitä sitten jotenkin hoituu kun niitä joskus pääsee jossain tekemään.
Sillä hetkellä kun niitä asioita oikeasti tulee vastaan on yleensä kiire ja pitäisi ansaita palkkansa.
Siinä on aika paha alkaa enää opettelemaan niitä asioita.
Sitten kun on suorittanut aiheesta sertifikaatin ilman mitään braindumppeja niin osaa todistetusti sen aiheen asiat, mutta siihen ei pidä tuudittautua.
Jos niitä asioita ei käytä jatkuvasti niin nekin joutuu kohta opettelemaan uudestaan kun tieto alkaa pikkuhiljaa haihtumaan sieltä aivojen poimuista.. . .
Sertifikaattikokeisiin valmistaudutaan usein n. 3-6 päivää kestävillä valmennuskoulutuksilla. Niihin osallistumisestakin saa joskus jonkin lappusen vaikka mitään ei olisi vielä suorittanutkaan.
Toivottavasti kukaan ei vain erehdy pitämään sellaista osallistumistodistusta minkään arvoisena.
Niissä koulutuksissa keritään pahimmillaan hät'hätää esittelemaan tärkeimmät ominaisuudet ja joitain periaatteita.
Sanoisinkin että testin läpäisyyn vaadittava oppimäärä on niin paljon kovempi kuin mitä jostain tuollaisesta koulutuksesta voi saada että suhde koulutuksen ja omaehtoisen opiskelun välillä olisi noin 2% vs. 98%.
Sitten on tietysti ne tyypit jotka ovat uskottavia ja vakuuttavia persoonia, hyviä tyyppejä tai muuten vain oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ne joille menestystä tulee ovista ja ikkunoista osasi sitä jotain tai ei. - hahaha xD
UltraPro kirjoitti:
Tietotekniikassa on vielä se vttumaisuus, että vaikka osaisit "kaiken" nyt, niin vuoden päästä olet auttamattomasti epäpätevä ellet opiskele jatkuvasti.Haha mikä ylimielinen persoona, muista että lopulta olet kuitenki vaan pieni datanominörtti, suurta et tule sillä saavuttamaan ja näytät silti paskalta :D
- TulihanSiitäRevittyä
Hmm kirjoitti:
Nyt pisti vaan miettimään, että kuinka paljon sitä opetusta ja kuinka syvällistä sellaista oppilaitoksissa tulisi antaa, joka tyydyttäisi kaikkia osapuolia? Pitääkö ihmisen olla intohimoinen tietotekniikan harrastaja jo pienestä pitäen, jotta pääsisi alalle ja pärjäisikin siellä? Mitä se sellainen elämä on, jossa vietetään 16 tuntia vuorokaudessa tietotekniikan parissa?"Pitääkö ihmisen olla intohimoinen tietotekniikan harrastaja jo pienestä pitäen, jotta pääsisi alalle ja pärjäisikin siellä?"
90-luvun puolimaissa pomo julisti, että "täydellisyys on vähimmäisvaatimus".
- Täältä sitä löytyy
- humpukki
Jos töitä haluat tehdä ja tienata niin paskantonkijoilla (esim. putkimies) on kohta paremmat palkat kuin noilla näpyttelijöillä joihin kaikki laiskat haluaa ja niitähän piisaa, siksi niille ei hommia löydy muuten kuin ilmaseksi tekemällä
- IT on itsetuho
Ai kohta ?
mee ulkomaille. Putkimiehen peruspalkka verojen jalkeen 54,000 EUR vuosi. Tyoaika 9-17, autoetu, pysyvä työpaikka. Nykyään käytettään pikaliittimiä ja muoviosia vesijohdoissakin, joten homma käy joka iikalta vasemmalla kädellä samalla kun tekstaa kaverille kännykällä. Tekijöitä ei vain ole. - Heh heh..
"kaikki laiskat haluaa"
No jos teet kahta työtä rinnakkain 12 tuntia päivässä onko se susta laiskaa? Eipä musta kuulosta kauheen helpolta.
Kyllä se putkimies helpommalla pääsee.
- Ex-IT pro
"Vaikka viettäisit 10 vuotta koulussa opetuksessa pitäisin silti "sua" vielä huonona. Hyväksi ei tule kuin uskomattomalla harjoituksella, sama pätee myös huippu-urheiluun. Harjoitusta, työtä, lisää harjoitusta ja työtä. Kyllä se siitä kun panostaa. "
Näin siis toinen kirjoittaja. 16 h vuorokaudessa 10 vuoden ajan tarkoittaa että tiedät uutisten otsikot mutta muuten on elämäsi todella TYHJÄÄ. Mikä on elämän tarkoitus ? Multiplex MUX IP TP OSPD ÖÄXYD PinGPong (tai muun niinku hianon kirjainyhdistelmän) parametrien tunteminen, tieto joka vanhenee parissa vuodessa ? Olet hermostunut, ylimielinen, kireä besserwisser nörtti joka luulee olevansa maailman napa.
Yksi käynti esim. Cambridgen vanhassa kirjastossa puhumassa älykköjen kanssa tai vaikka vain käynti Ashmoleum museumissa avaa silmät.
Onneksi jotkut uhrautuvat IT-alalle. Samaan kastiin kuuluvat itsemurhapommittajat ja kamikaze lentäjät. Niitä kai tarvitaan mutta parempi päästä eroon.- UltraPro
"Multiplex MUX IP TP OSPD ÖÄXYD PinGPong (tai muun niinku hianon kirjainyhdistelmän) parametrien tunteminen, tieto joka vanhenee parissa vuodessa ? Olet hermostunut, ylimielinen, kireä besserwisser nörtti joka luulee olevansa maailman napa. "
Joo. Aivan näin. Toisaalta kyllä mä potkin myös muita sillä tavalla että niidenkin soisi vähän panostaa hommaan.
Koska on tullut hommia tehtyä huolella olen myös huolehtinut siitä että muut saa tehdä hommia huolella. A) Annetaan joku projekti joka viikon tehtäväksi. B) Annetaan joku projekti samalle tyypille josta se ei tiedä yhtään mikään ja joka veisi osaajaltakin viikon. C) Annetaan sille helppari luuri. D) Yhdistetään kaikki firman sisäiset epäselvät asiat sille että saa selvitellä niitä. E) käydään jatkuvasti kysymässä miten homma edistyy, vittuilemassa siitä että se ei osaa jotain ja vielä muistuttamassa että se on hyvin tärkeää että A ja B hommat tulee tehtyä. Sekä siitä että asiakkaat jotka soittaa helppariin tarvitsee apua välittömästi. Jos tuo ei lannista jätkää täysin eli sille on annettu jo 3x enemmän töitä kuin mistä pitkään alalla ollut ammattilainen selviäisi niin voi vielä kehittää jotain ylimääräistä. Kuten esim. laskutuksen tai sopimusasioiden selvittämistä.
Illalla voi vielä parantaa fiilistä sillä että kysyy, kirjasithan sä siellä konesalissa koneita laittaessasi kaikki puhelut asiakas-seurantajärjestelmään. Ai et kirjannut? No voi vitun ääliö, tajuatko sä että se on tärkeää...
Heh heh... Kasvattaa aika nopeasti koulunkin penkiltä tullutta jätkää. Noita hommia annettaessa on kiva katsoa missä vaiheessa tyyppi edes tajuaa olevansa kusessa. Koska annetut tehtävät on täysin mahdottomat hoidettavaksi.
Monesti ne sanoo noihin asioihin joo, ja joo. Ilme alkaa sitten muuttumaan kyllä pikkuhiljaa.
Välissä voi huutaa kun kaveri on serverisylissä, hoitamassa samalla asiakaspuhelua. Että etkö sä perkele ole siellä lastauslaiturilla purkamassa kamaa kun sun pitäs olla siellä.
Pistetään tyypit viihtymään töissä on mun motto. Pitäähän ne ajaa sisään ensin. - UltraPro
UltraPro kirjoitti:
"Multiplex MUX IP TP OSPD ÖÄXYD PinGPong (tai muun niinku hianon kirjainyhdistelmän) parametrien tunteminen, tieto joka vanhenee parissa vuodessa ? Olet hermostunut, ylimielinen, kireä besserwisser nörtti joka luulee olevansa maailman napa. "
Joo. Aivan näin. Toisaalta kyllä mä potkin myös muita sillä tavalla että niidenkin soisi vähän panostaa hommaan.
Koska on tullut hommia tehtyä huolella olen myös huolehtinut siitä että muut saa tehdä hommia huolella. A) Annetaan joku projekti joka viikon tehtäväksi. B) Annetaan joku projekti samalle tyypille josta se ei tiedä yhtään mikään ja joka veisi osaajaltakin viikon. C) Annetaan sille helppari luuri. D) Yhdistetään kaikki firman sisäiset epäselvät asiat sille että saa selvitellä niitä. E) käydään jatkuvasti kysymässä miten homma edistyy, vittuilemassa siitä että se ei osaa jotain ja vielä muistuttamassa että se on hyvin tärkeää että A ja B hommat tulee tehtyä. Sekä siitä että asiakkaat jotka soittaa helppariin tarvitsee apua välittömästi. Jos tuo ei lannista jätkää täysin eli sille on annettu jo 3x enemmän töitä kuin mistä pitkään alalla ollut ammattilainen selviäisi niin voi vielä kehittää jotain ylimääräistä. Kuten esim. laskutuksen tai sopimusasioiden selvittämistä.
Illalla voi vielä parantaa fiilistä sillä että kysyy, kirjasithan sä siellä konesalissa koneita laittaessasi kaikki puhelut asiakas-seurantajärjestelmään. Ai et kirjannut? No voi vitun ääliö, tajuatko sä että se on tärkeää...
Heh heh... Kasvattaa aika nopeasti koulunkin penkiltä tullutta jätkää. Noita hommia annettaessa on kiva katsoa missä vaiheessa tyyppi edes tajuaa olevansa kusessa. Koska annetut tehtävät on täysin mahdottomat hoidettavaksi.
Monesti ne sanoo noihin asioihin joo, ja joo. Ilme alkaa sitten muuttumaan kyllä pikkuhiljaa.
Välissä voi huutaa kun kaveri on serverisylissä, hoitamassa samalla asiakaspuhelua. Että etkö sä perkele ole siellä lastauslaiturilla purkamassa kamaa kun sun pitäs olla siellä.
Pistetään tyypit viihtymään töissä on mun motto. Pitäähän ne ajaa sisään ensin.Tuohon väliin voi vielä buukata muutaman keikan johonkin toiseen kaupunkiin. Tietysti se kaveri autossa hoitaa helpparin ja kirjaa ne puhelut. Sekä etähallinnalla asentaa ne serverien softat loppuun kun on kerran saanut ne jo maanantaina pyörimään käyttiksen ja etähallinnan osalta...
Jos kaverilla menee keikalla esim 20.00 asti, pitää sille huutaa saatanasti jos se ei ole seuraavana aamuna kahdeksalta toimistolla.
Missä vitussa sä luuraat? Etkö sä tajua että sun eilisen hommat on täällä toimistolla hoitamatta.
... Lopuksi voi kysyä että onhan ne puhelut nyt ihan varmasti kirjattu sinne seurantajärjestelmään. Onhan? Ai ei oo? No perkele, mistä noita saatanan imbesillejä sikiää...
Varsinkin jos tietää että joku homma on tosi paska ja hankala, siinä ei saa vahingossakaan auttaa yhtään. Käy vaan ivallisesti nauramassa että vieäkö sä nysväät sen kanssa. Etkö sä tajua että sen hoitamiseen oli varattu 15 min. - olet
UltraPro kirjoitti:
Pistetään tyypit viihtymään töissä on mun motto. Pitäähän ne ajaa sisään ensin.hullu, etkä taatusti töissä missään!
- UltraPro
UltraPro kirjoitti:
Tuohon väliin voi vielä buukata muutaman keikan johonkin toiseen kaupunkiin. Tietysti se kaveri autossa hoitaa helpparin ja kirjaa ne puhelut. Sekä etähallinnalla asentaa ne serverien softat loppuun kun on kerran saanut ne jo maanantaina pyörimään käyttiksen ja etähallinnan osalta...
Jos kaverilla menee keikalla esim 20.00 asti, pitää sille huutaa saatanasti jos se ei ole seuraavana aamuna kahdeksalta toimistolla.
Missä vitussa sä luuraat? Etkö sä tajua että sun eilisen hommat on täällä toimistolla hoitamatta.
... Lopuksi voi kysyä että onhan ne puhelut nyt ihan varmasti kirjattu sinne seurantajärjestelmään. Onhan? Ai ei oo? No perkele, mistä noita saatanan imbesillejä sikiää...
Varsinkin jos tietää että joku homma on tosi paska ja hankala, siinä ei saa vahingossakaan auttaa yhtään. Käy vaan ivallisesti nauramassa että vieäkö sä nysväät sen kanssa. Etkö sä tajua että sen hoitamiseen oli varattu 15 min.Kyllä toi vielä menee jonkun parikymppisen jätkän kanssa. Mut ois aivan ihanaa nähdä kuinka joku 35 vuotias alaavaihtanut datanomiksi opiskellut nainen suhtautuisi tuohon...
Ois kyl aika hervotonta? No voi vitun lehmä, älä nyt rupee pillittään sulla on hommat kesken. - UltraPro
UltraPro kirjoitti:
Tuohon väliin voi vielä buukata muutaman keikan johonkin toiseen kaupunkiin. Tietysti se kaveri autossa hoitaa helpparin ja kirjaa ne puhelut. Sekä etähallinnalla asentaa ne serverien softat loppuun kun on kerran saanut ne jo maanantaina pyörimään käyttiksen ja etähallinnan osalta...
Varsinkin jos tietää että joku homma on tosi paska ja hankala, siinä ei saa vahingossakaan auttaa yhtään. Käy vaan ivallisesti nauramassa että vieäkö sä nysväät sen kanssa. Etkö sä tajua että sen hoitamiseen oli varattu 15 min.Pitää muistaa sanoa kaikille muillekkin jotka työskentelee muissa tehtävissä että jos keksitte mitä tahansa tekemistä jota ette itse jaksa tehdä. Niin mulla ois yks vapaa-ehtonen.
Yhelle vanhemmalle äijälle opetin hyvän tyylin. Annan ensin nyypille päivän tehtävät. Sit se vanhempi äijä tulee sen nuoren nyypän seläntaakse tuijottamaan ja antamaan sille tehtävät ja painostamaan että ne tulee tehtyä heti.
Sen ajan mä voin olla piilossa. Sit kun se toinen äijä on teetättänyt tyypillä koko päivän töitä mä tuun kun se on lähdössä kotiin kysymään siltä että etkö sä saatana ole tehnyt mitään tänään. Jos se rupee selittämään et se toinen tyyppi. Niin mä sit sanon, et höpö höpö. Mä käyn kysyyn siltä. Tuun hetken päästä ja sanon et älä nyt perkele jauha paskaa. Tekisit ne työs ja pitäsit turpas tukossa.
Aika strateginen veto kieltämättä. Vielä parempi mitä useamman ihmisen saa tekemään näin. - UltraPro
olet kirjoitti:
hullu, etkä taatusti töissä missään!
Ei kun ihan rehellisesti. On sitä tullut hommia tehtyä vitusti ja välillä meinattu ratketa ihan kaikkeen mahdolliseen. Mä vaan pistän vahingon kiertämään. Muutaman hengen tiimillä kun noita aloittelijoita alkaa painostaa yhteistyössä niin sit homma pelaa hyvin. Pari vanhaa "arvovaltaista" äijää vielä messiin niin sit ne vasta hajalla onkin. Ne tulee vaan ystävällisesti ilmoittamaan et nää asiat pitää tehdä ja sanoo aikataulun. Mutta yhtään työtä jotka on aikaisemmin annettu ei lähde alta pois.
Kannatan siis varsinkin uusien työntekijöiden alla sitä, ettei niitä kiinnitetä liian selvästi mihinkään projektiin. Vaan niille kaadetaan kaikki mahdollinen sekalainen kiireellinen mistä niillä ei mahdollisesti ole mitään osaamista. Jos toimistolla ei saa tarpeeksi painetta aikaiseksi ne voi pistää kylmiltään asiakkaan luokse jossa esim. 5 ihmistä odottaa kuumeisesti että tyyppi saa tehtyä duuninsa.
Se on niin mukavaa yrittää todella nopeasti tehdä jotain, mistä et tiedä mitään kun kasa sua vanhempia ihmisiä tuijottaa sua odottaa että homma on valmis ja kysyy että milloin se on valmis.
Tuosta tuli vielä sekin mieleen että käskin tyyppiä korjaamaan etähallinnalla yhden tampereella olevan tuotantojärjestelmän jolla oli kiire. Sanoin suoraan asiakkaalle et tää tyyppi hoitaa asiaa. Asiakas sitten soitteli muutaman minuutin välein sille ja kyseli että milloin se toimii ja rahaa menee jatkuvasti hukkaan ja se pitää saada toimimaan just nyt. Sit kun jätkä oli ihan kusessa ja paniikissa puolelta päivin ettei homma selviä kun etähallinta ei toimi... Annoin sille pinenen vihjeen. Etkö sä idiootti tajua että asiakastietojärjestelmässä on virhe tän asiakkaan kohdalla. SILLÄ EI OLE ETÄHALLINTAA. Joten vittuako sä vielä täällä toimistolla teet, Tampereelle MARS!
Sit se on kiva kun se on siellä ja totee et nyt se pääsee järjestelmään käsiksi mutta ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä. No, mieti sitten sitä. Ilmoita kun homma on tehty.
P.S. Älä vittu soittele mulle, mä oon nyt kotona kattomassa leffaa... - joutilas
UltraPro kirjoitti:
Ei kun ihan rehellisesti. On sitä tullut hommia tehtyä vitusti ja välillä meinattu ratketa ihan kaikkeen mahdolliseen. Mä vaan pistän vahingon kiertämään. Muutaman hengen tiimillä kun noita aloittelijoita alkaa painostaa yhteistyössä niin sit homma pelaa hyvin. Pari vanhaa "arvovaltaista" äijää vielä messiin niin sit ne vasta hajalla onkin. Ne tulee vaan ystävällisesti ilmoittamaan et nää asiat pitää tehdä ja sanoo aikataulun. Mutta yhtään työtä jotka on aikaisemmin annettu ei lähde alta pois.
Kannatan siis varsinkin uusien työntekijöiden alla sitä, ettei niitä kiinnitetä liian selvästi mihinkään projektiin. Vaan niille kaadetaan kaikki mahdollinen sekalainen kiireellinen mistä niillä ei mahdollisesti ole mitään osaamista. Jos toimistolla ei saa tarpeeksi painetta aikaiseksi ne voi pistää kylmiltään asiakkaan luokse jossa esim. 5 ihmistä odottaa kuumeisesti että tyyppi saa tehtyä duuninsa.
Se on niin mukavaa yrittää todella nopeasti tehdä jotain, mistä et tiedä mitään kun kasa sua vanhempia ihmisiä tuijottaa sua odottaa että homma on valmis ja kysyy että milloin se on valmis.
Tuosta tuli vielä sekin mieleen että käskin tyyppiä korjaamaan etähallinnalla yhden tampereella olevan tuotantojärjestelmän jolla oli kiire. Sanoin suoraan asiakkaalle et tää tyyppi hoitaa asiaa. Asiakas sitten soitteli muutaman minuutin välein sille ja kyseli että milloin se toimii ja rahaa menee jatkuvasti hukkaan ja se pitää saada toimimaan just nyt. Sit kun jätkä oli ihan kusessa ja paniikissa puolelta päivin ettei homma selviä kun etähallinta ei toimi... Annoin sille pinenen vihjeen. Etkö sä idiootti tajua että asiakastietojärjestelmässä on virhe tän asiakkaan kohdalla. SILLÄ EI OLE ETÄHALLINTAA. Joten vittuako sä vielä täällä toimistolla teet, Tampereelle MARS!
Sit se on kiva kun se on siellä ja totee et nyt se pääsee järjestelmään käsiksi mutta ei tiedä mitä sille pitäisi tehdä. No, mieti sitten sitä. Ilmoita kun homma on tehty.
P.S. Älä vittu soittele mulle, mä oon nyt kotona kattomassa leffaa...ja lopettaisit tarinoiden kertoilun täällä kun taso on noin huonoa. Melkein luulin jo tunnistaneeni sinut edellisen työpaikkani "tuotepäälliköksi", yhtä lahjakkaalta kun vaikutit. Psykopaattiset jorinasi varmistivat epäilyni (:D), mutta et se ollutkaan sinä. Amatilaiset tosiaan tunnistaa.
- Työmies
UltraPro kirjoitti:
P.S. Älä vittu soittele mulle, mä oon nyt kotona kattomassa leffaa...Joopa joo..
Onhan näitä nähty: "Mä tulen teijän firmaan töihin ja alan neuvomaan Tekijöitä mun 20v kokemuksella tuotepiälikön/jonkunmuuneisuorittavanportaan -kokemuksella" Ihmeesti sun kaltaisetkin tyypit oppii talon tavoille kun joutuvat tekemisiin Konesalin aka kidutuskammion -väen kanssa.
Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani. Oli kaveri irtisanottu vanhasta duunistaan -ilmeisti just on pätemisen takia - ja koitti alottaa saman pätemisen/kiusaamisen meijän firmassa, vaan kuinkas kävikään... - UltraPro
joutilas kirjoitti:
ja lopettaisit tarinoiden kertoilun täällä kun taso on noin huonoa. Melkein luulin jo tunnistaneeni sinut edellisen työpaikkani "tuotepäälliköksi", yhtä lahjakkaalta kun vaikutit. Psykopaattiset jorinasi varmistivat epäilyni (:D), mutta et se ollutkaan sinä. Amatilaiset tosiaan tunnistaa.
Mua naurattaa aina että miksi ihmiset väittää kertouksia todellisuudesta tarinoiksi?
Ilmeisesti teillä jotka väitätte näitä tarinoiksi ei ole itsellänne mitään kokemusta todellisuudesta?
Eikö teistä kukaan ole esim tehnyt reppurikeikkoja. Lähetenyt aamulla viideltä tai seitsemältä ajanut päivän autoa tehnyt duunit ja mennyt yhdentoista aikaan hotelliin ja taas lähtenyt kuudelta jatkamaan. Muutaman kuukauden kun painat tuota niin alkaa työtulemaan tutuksi.
Tiedän kyllä olevani psykopaatti ja sadisti. Mä nautin siitä kun toiset kärsii. Koitan myös tehdä parhaani sen eteen.
On se hienoa millaiseksi pullamössökansaksi ihmiset on saatu. Kun kaikki siitä lähibaarin kaljan kittaamisesta poikkeava on kuulemma tarinoiden kertoilua. Ei ole ihme jos elämä on tasapaksua jos ei tee mitään radikaalia. - UltraPro
Työmies kirjoitti:
Joopa joo..
Onhan näitä nähty: "Mä tulen teijän firmaan töihin ja alan neuvomaan Tekijöitä mun 20v kokemuksella tuotepiälikön/jonkunmuuneisuorittavanportaan -kokemuksella" Ihmeesti sun kaltaisetkin tyypit oppii talon tavoille kun joutuvat tekemisiin Konesalin aka kidutuskammion -väen kanssa.
Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani. Oli kaveri irtisanottu vanhasta duunistaan -ilmeisti just on pätemisen takia - ja koitti alottaa saman pätemisen/kiusaamisen meijän firmassa, vaan kuinkas kävikään...On meilläkin nähty noita laiskoja paskoja. Jotka aloittaa työt kymmeneltä ja lopettaa neljältä. Mutta kyllä niitä painostetana monen hengen voimin kunnes oppivat tekemään töitä.
Projektille on luvattu tiukin mahdollinen aiktaulu ja sitten tulee jotain muuta väliin. Niin ne välihommat hoidat joskus muulloin. Jos et osaa jotain mitä projektissa tarvitaan niin sitten opiskelet.
Haaveeni on ettei mun tarvitse päteä lainkaan. Että muut tekee ne munkin työt. Mutta valitettavasti näin ei ole vielä tähän asit käynyt.
Mulla ei ole mitään ongelmaa jos muut hoitaisivat hommansa. Mä kun en jaksa pelastaa koko maailmaa joka vitun päivä. - UltraPro
Työmies kirjoitti:
Joopa joo..
Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani. Oli kaveri irtisanottu vanhasta duunistaan -ilmeisti just on pätemisen takia - ja koitti alottaa saman pätemisen/kiusaamisen meijän firmassa, vaan kuinkas kävikään...On meilläkin noista kavereista kokemusta. Jotka vähän katselee päivän mittaan jos ne saisi tehtyä jotain. Sekä tulevat myöhässä, ruokatauot venee, viihtyvät röökillä ja lähtevät kellonmukaan niin että hanskat putoaa kädestä.
Nuo ihmiset valitettavasti tuhoaa yritykset kun hommat eivät hoidu ajallaan. - UltraPro
Työmies kirjoitti:
Joopa joo..
Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani. Oli kaveri irtisanottu vanhasta duunistaan -ilmeisti just on pätemisen takia - ja koitti alottaa saman pätemisen/kiusaamisen meijän firmassa, vaan kuinkas kävikään..."Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani."
Kenen kanssa ajattelit savustaa? Samaan painostaja tiimiin kuuluu kaikki muutkin osakkaat ja toimitusjohtaja.
Luuletko että rahoittajaa kiinnostaa se että työntekijöistä otetaan vähän enemmän irti? Tuskimpa.
Parhaillaan olen juuri vedättämässä lisää palkkaa ja olen uhkaillut lähteä pois töistä ja luopua osakkuudesta suosiolla. Uskoisin olevani vahvasti niskanpäällä tässä asiassa. Mailin lähettämisestä ei mennyt kuin 2 minuuttia ja hallituksenpuheenjohtoja ja toimitusjohtaja molemmat soittivat peräkkäin että sovitaan nyt äkkiä palaveri aiheesta. - nyt varmasti
UltraPro kirjoitti:
"Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani."
Kenen kanssa ajattelit savustaa? Samaan painostaja tiimiin kuuluu kaikki muutkin osakkaat ja toimitusjohtaja.
Luuletko että rahoittajaa kiinnostaa se että työntekijöistä otetaan vähän enemmän irti? Tuskimpa.
Parhaillaan olen juuri vedättämässä lisää palkkaa ja olen uhkaillut lähteä pois töistä ja luopua osakkuudesta suosiolla. Uskoisin olevani vahvasti niskanpäällä tässä asiassa. Mailin lähettämisestä ei mennyt kuin 2 minuuttia ja hallituksenpuheenjohtoja ja toimitusjohtaja molemmat soittivat peräkkäin että sovitaan nyt äkkiä palaveri aiheesta.muistanut ottaa päivittäisen lääkeannoksesi?
Tuntuu vahvasti siltä että parilta päivältä on tainnut jäädä väliin... - UltraPro
nyt varmasti kirjoitti:
muistanut ottaa päivittäisen lääkeannoksesi?
Tuntuu vahvasti siltä että parilta päivältä on tainnut jäädä väliin...Ei ole järkevää syödä pysyvästi lääkitystä vallitsevan tilanteen vuoksi. Tilannetta pitää muuttaa.
Siksi töitä vyörytetään yhä enemmän muiden niskaan ja itse yritetään haukata happea edes välillä pinnalta. Antaa muiden vajota. Mä olin kanssa uppoamistahdissa välillä.
Parin viikonpäästä tulee taas lisää alaisia "testattavaksi"... Heh heh... En malta odottaa... No tuleepahan nuo testattua miten ne reagoivat mahdottomiin tavoitteisiin ja rankkaan painostamiseen.
Mutta kuten muistutan, missään ei ole pakko olla töissä. Jos töissä ei viihdy voi vaihtaa toisaalle. - yhdelle jos toisellekin
UltraPro kirjoitti:
Ei ole järkevää syödä pysyvästi lääkitystä vallitsevan tilanteen vuoksi. Tilannetta pitää muuttaa.
Siksi töitä vyörytetään yhä enemmän muiden niskaan ja itse yritetään haukata happea edes välillä pinnalta. Antaa muiden vajota. Mä olin kanssa uppoamistahdissa välillä.
Parin viikonpäästä tulee taas lisää alaisia "testattavaksi"... Heh heh... En malta odottaa... No tuleepahan nuo testattua miten ne reagoivat mahdottomiin tavoitteisiin ja rankkaan painostamiseen.
Mutta kuten muistutan, missään ei ole pakko olla töissä. Jos töissä ei viihdy voi vaihtaa toisaalle.Esität uskottavasti että olet todella hieno "työmies" (ilman loukkausta). Mutta kun kaikki eivät ole samanlaisia. Yhtä lahjakkaita, ahkeria, aikaansaapia tai muuta. Ei auta sanoa että voisivat olla jos vaan haluaisivat. Ansaitsevatko he kurjaa kohtelua sen vuoksi? Työnhän pitäisi olla ihmistä varten eikä päinvastoin. Entä jos he todella häipyvät firmastasi; muualle/sairaslomalle/saunan taakse?
Pärjäätkö yksin paremmin? - Työmies
UltraPro kirjoitti:
"Just savustin yhen kaltaisesi ulos omista projekteistani."
Parhaillaan olen juuri vedättämässä lisää palkkaa ja olen uhkaillut lähteä pois töistä ja luopua osakkuudesta suosiolla. Uskoisin olevani vahvasti niskanpäällä tässä asiassa. Mailin lähettämisestä ei mennyt kuin 2 minuuttia ja hallituksenpuheenjohtoja ja toimitusjohtaja molemmat soittivat peräkkäin että sovitaan nyt äkkiä palaveri aiheesta.Kenen kanssa savustin "sinut" ulos? Useamman johtoryhmäläisen kanssa. En voi väittää, että kuuluisin itsekin possukerhoon(jory) - muttei siitä niin kamalasti puutukaan. Ja rahoittajia taas ei sen uuden tyypin sähläämiset/pätemiset/leikkitietämiset juurikaan kiinnosta.
Mainitsit jossain viestissä "reppukeikat". Ehkä syy miksi olen possukerhon kynnyksellä (vaikka vain pykälän perusapinaa korkeammalla organisaatiossa olenkin) johtuu näistä reppukeikoista joita olen aikoinani tehnyt järjestelmiin joita kukaan muu ei näillä pienillä kulmilla oikein tunne - kummasti on vaan ko. järjestelmät käytössä edelleen.
Syytön minä siihen olen että koitan pitää nuorempien työntekijöiden puolia, jos vaikka pääsisin ns. "vaihtamaan viestikapulan" tulevaisuudessa.
Mut nyt mun pitää lähtee Töihin, ota sinä sillä aikaa lääkkeesi.
- ksym_
Nykyään nuo OpenSource järjestelmät näyttäisivät olevan "the thing" IT-alalla.
Mutta eipähän *BSD tai GNU/Linux järjestelmiä opeteta datanomeille. Ainoa mahdollisuus oppia noita käyttämään on oma kiinnostus ja yritys.
Suositukseni:
1) Asenna joku GNU/Linsux tai FreeBSD
2) Opettele noiden järjestelmien peruskäyttö
3) Asenna siihen Apache ja MySQL
4) Googlesta tietoa, alat kasata harrastukseksesi jotain Apache PHP MySQL pohjaista asiakkuudenhallinta järjestelmää
5) Laitat tuon systeemin nettiin esille niin että työnantajat voi käydä sitä demoamassa sieltä
Ja myöhemmin voit sitten vielä erikoistua POSIX-rajapinnan (*nix järjestelmien natiivi rajapinta) ohjelmointiin ANSI-C:llä, ja teet tästäkin nerokkaita demoja. Hyvä aihe projektiksi olisi vaikkapa XML:än avulla järjestelmäasetuksia hallitseva serverisofta (IPC vaikkapa unix-domain socketeilla).
Itse koodailen GNU/Linsuxeille semmoista kaikille distroille sopivaa ohjelmien kääntö- ja ajoympäristöä. Perustuu Unionfs -tiedostojärjestelmällä kikkailuun, libraryjen soname- ja symboliversiointeihin sekä ELF-standardin omituisuuksiin.- yks datanomi
Korjaus vaan tähän kommenttiin...
Omassa opinahjossani linuxjärjestelmien
konffausta on opetettu jo vuodesta 1996
lähtien, joten ei kannata tehdä näin
rajuja yleistyksiä...
Osa lukioistakin on jo työntynyt tähän
atk-opetuksen puoleen syvenevässä määrin.
Entisessa lukiossani opetetaan nykyään
java-ohjelmointia, relaatiokantoja SQL:ää,
OSI-mallia yms.
Olin hieman hämmästynyt, mutta hyvällä tavalla :) - Työmies
yks datanomi kirjoitti:
Korjaus vaan tähän kommenttiin...
Omassa opinahjossani linuxjärjestelmien
konffausta on opetettu jo vuodesta 1996
lähtien, joten ei kannata tehdä näin
rajuja yleistyksiä...
Osa lukioistakin on jo työntynyt tähän
atk-opetuksen puoleen syvenevässä määrin.
Entisessa lukiossani opetetaan nykyään
java-ohjelmointia, relaatiokantoja SQL:ää,
OSI-mallia yms.
Olin hieman hämmästynyt, mutta hyvällä tavalla :)Hyvä jos tuollaistakin opetetaan. Nauttikaa kun voitte :)
Itse aikoinani jouduin toteamaan koulussa opetettavan "verkkotekniikan" tason olevan äärimmäisen huvittavaa. Opetellaan kyllä juurikin tuo OSI-malli ulkoa (korostan, ulkoa opettelua - ilman, että varsinaisesti ymmärretään asiasta mitään) ja ehkä jopa näytetään jotain Ciscon 2500:sta - täysin obsoleetti laite jo silloin. Taisivat jopa nuoremmalle ryhmälle kouluttaa jotain ccna-pelleilyäkin, mutta itse suoritettuani ccna-kokeen en voi kuin todeta, että "sopii koulumaailmaan" sen verran puhdasta ulkolukua oli..
Soveltavaa osaamista oppii sitten työelämässä - jos sinne sattuu tuurilla pääsemään.
Mitä taas Unix(?) -koulutukseen tulee oli oma opiskeluaikani täysin haaskuuta.
Mutta niinku tässä on moni jo todennut, että vapaa-aikana opiskelu on avain osaamiseen. Esim. tuo BSD-perhe ja vaikkapa Solaris yhdistettynä johonkin sopivaan verkkotekniikkaan (MPLS, VoIP tai vaikka noiden ristisiitos) on aika hyvä paketti töitä hakiessa.
Opiskelu kannattaa aina.
- ...
Tota nimimerkki UltraPro:ta ei kannata noteerata ollenkaan - haistan vatsahaavan ja päihteiden ongelmakäytön sekä lähitulevaisuudessa siintävän työperäisistä syistä myönnettävän (tai jo myönnetyn?) varhaiseläkkeen jo kaukaa.
Nykyisellä datanomikoulutuksella voi olla järjestelmäasiantuntija/tukihommia tarjolla. Kilpailua toki nykyään on paljon ja tarjolla on nykyisessä työvoimatilanteessa enemmän opintoja/kokemusta omaavia henkilöitä. Onnea tarvitaan myös opiskelunaikaisen työharjoittelupaikan löytämiseen. Ammattikorkeaan on moni päätynyt jatkamaan. Amk-tutkinnosta korvataan käsittääkseni aika vähän nykymuotoisen datanomitutkinnon suorittamisen perusteella, mutta onhan se silti hyvä alku.
Alkupalkka ei ole mitenkään huima, mutta vuosien, kokemuksen ja jatko-opintojen kautta voi päästä ihan kohtuullisiin keskiansioihin. Pitää muistaa, että peruskoulutus on vasta alku.
Tällä hetkellä IT_alalla on ylitarjontaa niin kokeneesta kuin juuri koulusta tulleesta väestä. Pitää muistaa, että tilanne muuttuu suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle ja muutaman vuoden kuluttua voi tälläkin alalla olla taas pula osaavista ihmisistä. - UltraPro
Just taas bongasin tossa yhden vesipään.
Todella vitun fiksua ottaa etähallinnalla kone haltuun ja sitten SEN kautta logata sisään intranettiin ja ladata päivitykset ja syöttää kaikki firman tunnukset asiakkaan koneelle.
Miten olisi jos ottaisi intran kautta ne tiedot omalle koneelle tuuppaisi filut etähallinnalla asiakkaakoneelle ja sitten asentaisi kamat.
Että osaa muuten vaan olla taas kerran saatanan tyhmää jengiä.
Mutta hei, tää ei oo ainoo kerta kun oon katellut ääliöiden touhuja.- C++
"Just taas bongasin tossa yhden vesipään" -
Niin, luulen, että taisit vaan katsoa peiliin.
Koulutustasosi ja ihmissuhdetaitosi ovat tulleet
jo useaan kertaan esille näiden viestiesi
välityksellä.
- merkonomi
Mikä helvetin intranet? Eiks tämä olekaan enää internet? Ääliö!
- koo
merkonomi kirjoitti:
Mikä helvetin intranet? Eiks tämä olekaan enää internet? Ääliö!
ntranet on organisaation sisäinen tietoverkko, jonka käyttö on rajattu organisaation sisäisille kohderyhmille.
- öllöäläö
Jos IT-alalle meinaa niin peruskoulun jälkeen on ihan hyvä lähteä lukemaan datanomiksi ja jatkaa siitä sitten eteenpäin, esim. insinööriksi ja diplomi-insinööriksi. Lukiota ei alalla tarvita. Jatko-opinnoissa voi lukion matematiikasta kyllä olla hyötyä, mutta itse työssä sitä ei tarvita joten siitä ei kannata stressiä ottaa, kunhan läpi menee.
- yannara
Olen itse SLK:n datanomi ja voisin sanoa, että SLK on paras ja ainoa vakava paikka josta kannattaa kyseinen tutkinto hankkia. Helsingin ja Malmin kauppaoppilaitokset ovat ISO VITSI.
Itse tutkinto ei kerro sinusta mitään, se on vain joku paperi joka kertoo, että olet käynyt jonkun koulun. Datanomina, työpaikkaa hakiessa täytyy olla työkokemusta ja osaamista. Muuten voi unohtaa koko jutun. Samalla luokallani on ollut kanssani tyttöjä jotka menivät lukemaan tähän tutkintoon koska "se kuullosti hyvältä". Itselläni syy tähän on se, että en jaksa puurata mitään matikkaa ja fysiikkaa tietoliikenneinsinöörinä, mutta halusin sen "passin". Kaikki osaamiseni juontaa juurensa harrastuksen ja työkokemuksien pohjalta, ei koulusta.- UltraPro
> Itse tutkinto ei kerro sinusta mitään,
> se on vain joku paperi joka kertoo,
> että olet käynyt jonkun koulun.
Aivan näin.
> Datanomina, työpaikkaa hakiessa täytyy
> olla työkokemusta ja osaamista.
Sekä halua oppia edelleen.
> Muuten voi unohtaa koko jutun.
Olen yrittänyt sanoa tätä tässä jo pitkään. Ollaan täällä naurettu tälle threadille kun jengi ei vaan yksinkertaisesti tajua pointtia.
Mutta onhan se hienoa kun vähän yrittää jotain silloin kun jaksaa. Tulos vaan voi olla heikko. Sekä törmätään nopeasti tuohon kokonaisuuksien ymmärtämättömyyteen. Yritetään tehdä jotain jollain ihan tyhmällä tai jopa vaarallisen tyhmällä methodilla kun ei tajuta miten pitäisi menetellä tai usein tuntuu siltä ettei jengillä ole pienintäkään hajua edes siitä.
> Samalla luokallani on ollut kanssani
> tyttöjä jotka menivät lukemaan tähän
> tutkintoon koska "se kuullosti hyvältä".
Just. No ainakin noi saa täällä suunnatonta halveksuntaa. Pitää nimittäin osata käytännössä, teoriassa osaamisesta kun ei näytä olevan paljonkaan hyötyä. Mutta onhan se tietysti kovin koomista kun inssit ehdottelee upsia ja virustorjuntaa koneeseen jonka ongelma on rikkinäinen muisti.
> Kaikki osaamiseni juontaa juurensa
> harrastuksen ja työkokemuksien pohjalta,
> ei koulusta.
Moniosaajaksi on käytännössä mahdotonta tulla muulla kuin ahkeralla opiskelulla käytännössä. - UltraPro
UltraPro kirjoitti:
> Itse tutkinto ei kerro sinusta mitään,
> se on vain joku paperi joka kertoo,
> että olet käynyt jonkun koulun.
Aivan näin.
> Datanomina, työpaikkaa hakiessa täytyy
> olla työkokemusta ja osaamista.
Sekä halua oppia edelleen.
> Muuten voi unohtaa koko jutun.
Olen yrittänyt sanoa tätä tässä jo pitkään. Ollaan täällä naurettu tälle threadille kun jengi ei vaan yksinkertaisesti tajua pointtia.
Mutta onhan se hienoa kun vähän yrittää jotain silloin kun jaksaa. Tulos vaan voi olla heikko. Sekä törmätään nopeasti tuohon kokonaisuuksien ymmärtämättömyyteen. Yritetään tehdä jotain jollain ihan tyhmällä tai jopa vaarallisen tyhmällä methodilla kun ei tajuta miten pitäisi menetellä tai usein tuntuu siltä ettei jengillä ole pienintäkään hajua edes siitä.
> Samalla luokallani on ollut kanssani
> tyttöjä jotka menivät lukemaan tähän
> tutkintoon koska "se kuullosti hyvältä".
Just. No ainakin noi saa täällä suunnatonta halveksuntaa. Pitää nimittäin osata käytännössä, teoriassa osaamisesta kun ei näytä olevan paljonkaan hyötyä. Mutta onhan se tietysti kovin koomista kun inssit ehdottelee upsia ja virustorjuntaa koneeseen jonka ongelma on rikkinäinen muisti.
> Kaikki osaamiseni juontaa juurensa
> harrastuksen ja työkokemuksien pohjalta,
> ei koulusta.
Moniosaajaksi on käytännössä mahdotonta tulla muulla kuin ahkeralla opiskelulla käytännössä.Kyse ei ole edes alasta vaan lähinnä suhtautumisesta asioihin.
Montakohan tieteen saavutusta olisi jäänyt tekemättä jos kaikki suhtautuisivat hommiinsa samalla tavalla kun täällä on kehotettu. Tullaan vähän katselemaan jos tänään saisi jotain töissä aikaiseksi. Mihin jäi itsenäinen opiskelu, kaiken testaaminen, kaikkeen tutustuminen, sekä asioiden miettiminen myös silloin kun ei olla paikanpäällä?
Jos ei jotain osaa niin sanotaan ettei mua ole koulutettu siihen ja hanskat putoaa. (Tämä on juuri se sietämättömin katergoria, jos et osaa, osta kirjat, testaa, asenna testijärjestelmä ja opettele.) Seuraavan kerran kun esim jonkun laitteen conffauksesta puhutaan osaat jokaisen parametrin ja voit kertoa sen vaikutus-suhteet muihin parametreihin ja miten niitä mahdollisesti kannattaa soveltaa käytännössä erilaisissa ympäristöissä.
Mutta ehkä se ööh, en mä tiedä... On sittenkin osaajan lausunto.
Meillä oli myös sihteeri joka oli "vain töissä täällä". Nyt on sitten samassa hommassa henkilö joka aktiivisesti tekee kaikki mahdolliset duunit ja korjaa kaikki aikaisemmat virheet. Kun se mä olen vain töissä täällä ihminen ei niitä tehnyt, eikä korjannut virheitä jos joku ei niistä hänelle valittanut.
Maailma ei mene eteenpäin noiden ihmisten voimalla ei sitten yhtään. - UltraPro
UltraPro kirjoitti:
Kyse ei ole edes alasta vaan lähinnä suhtautumisesta asioihin.
Montakohan tieteen saavutusta olisi jäänyt tekemättä jos kaikki suhtautuisivat hommiinsa samalla tavalla kun täällä on kehotettu. Tullaan vähän katselemaan jos tänään saisi jotain töissä aikaiseksi. Mihin jäi itsenäinen opiskelu, kaiken testaaminen, kaikkeen tutustuminen, sekä asioiden miettiminen myös silloin kun ei olla paikanpäällä?
Jos ei jotain osaa niin sanotaan ettei mua ole koulutettu siihen ja hanskat putoaa. (Tämä on juuri se sietämättömin katergoria, jos et osaa, osta kirjat, testaa, asenna testijärjestelmä ja opettele.) Seuraavan kerran kun esim jonkun laitteen conffauksesta puhutaan osaat jokaisen parametrin ja voit kertoa sen vaikutus-suhteet muihin parametreihin ja miten niitä mahdollisesti kannattaa soveltaa käytännössä erilaisissa ympäristöissä.
Mutta ehkä se ööh, en mä tiedä... On sittenkin osaajan lausunto.
Meillä oli myös sihteeri joka oli "vain töissä täällä". Nyt on sitten samassa hommassa henkilö joka aktiivisesti tekee kaikki mahdolliset duunit ja korjaa kaikki aikaisemmat virheet. Kun se mä olen vain töissä täällä ihminen ei niitä tehnyt, eikä korjannut virheitä jos joku ei niistä hänelle valittanut.
Maailma ei mene eteenpäin noiden ihmisten voimalla ei sitten yhtään.Just kelailtiin parin vanhemman kaverin kanssa täällä. Että tässä muutaman hengen erikoisryhmän ongelma on se, että me ollaan yksinkertaisesti vaan liian hyviä.
Eli kaikki paskat nakit jotka on vaikeita ja halutaan hoidettavaksi nopeasti ja varmasti kapsahtaa meidän niskaan. Kun niitä ei voi antaa jollekkin kun se ei ymmärrä mistä on kyse tai ei saa hoidettua niitä ajoissa. Hyvä puoli tässä on se, ettei tarvii pelätä saavansa kenkää.
Tän siitä saa, olen nähnyt kyllä ihan saman palkinto kuvion monissa muissakin firmoissa. Muutama avainhenkilö tuntee järjestelmät hyvin ja hoitaa sitten kaikki paskat hommat mitä ei voi muille antaa. Tietenkin yötämyöten.
Oishan se tietysti kiva lähettää esim kesäuuno hoitamaan paperikoneiden ohjausjärjestelmät tai lentokentän logistiikka systeemit kuntoon. ;) Vois olla vaan että siitä se sota syntyisikin.
Kaikilta kun ei voi olettaa että esim. perjantaina 14:00 annettu tehtävä olisi hoidettuna lauantaina 08:00 jos työnkesto on esim 6 tuntia. Joku muu taas voisi olla innokas tekemäänkin tuon asian, mutta taas ei välttämättä tunne tarpeeksi hyvin järjestelmiä.
Into kyllä alkaa sitten karisemaan kun ns extreme-suorituksia tarvitaan päivästä toiseen. - olla liian hyvä
UltraPro kirjoitti:
Just kelailtiin parin vanhemman kaverin kanssa täällä. Että tässä muutaman hengen erikoisryhmän ongelma on se, että me ollaan yksinkertaisesti vaan liian hyviä.
Eli kaikki paskat nakit jotka on vaikeita ja halutaan hoidettavaksi nopeasti ja varmasti kapsahtaa meidän niskaan. Kun niitä ei voi antaa jollekkin kun se ei ymmärrä mistä on kyse tai ei saa hoidettua niitä ajoissa. Hyvä puoli tässä on se, ettei tarvii pelätä saavansa kenkää.
Tän siitä saa, olen nähnyt kyllä ihan saman palkinto kuvion monissa muissakin firmoissa. Muutama avainhenkilö tuntee järjestelmät hyvin ja hoitaa sitten kaikki paskat hommat mitä ei voi muille antaa. Tietenkin yötämyöten.
Oishan se tietysti kiva lähettää esim kesäuuno hoitamaan paperikoneiden ohjausjärjestelmät tai lentokentän logistiikka systeemit kuntoon. ;) Vois olla vaan että siitä se sota syntyisikin.
Kaikilta kun ei voi olettaa että esim. perjantaina 14:00 annettu tehtävä olisi hoidettuna lauantaina 08:00 jos työnkesto on esim 6 tuntia. Joku muu taas voisi olla innokas tekemäänkin tuon asian, mutta taas ei välttämättä tunne tarpeeksi hyvin järjestelmiä.
Into kyllä alkaa sitten karisemaan kun ns extreme-suorituksia tarvitaan päivästä toiseen.Siinä voi käydä niinkin, ettei sinua päästetä siirtymään muihin hommiin. Eteneminen tyssää erinomaisuuteesi. Kukas ne "vaativat" hommat sitten tekisi, ellet sinä?
Vaativat oli tuossa lainausmerkeissä, sillä vuosien päästä et taatusti miellä omaa hommaasi haastavaksi. Kehittämisestä ja uuden ideoimisestakin tulee rutiini ajan mittaan. Kaikki toistaa samaa vanhaa kaavaa. - UltraPro
olla liian hyvä kirjoitti:
Siinä voi käydä niinkin, ettei sinua päästetä siirtymään muihin hommiin. Eteneminen tyssää erinomaisuuteesi. Kukas ne "vaativat" hommat sitten tekisi, ellet sinä?
Vaativat oli tuossa lainausmerkeissä, sillä vuosien päästä et taatusti miellä omaa hommaasi haastavaksi. Kehittämisestä ja uuden ideoimisestakin tulee rutiini ajan mittaan. Kaikki toistaa samaa vanhaa kaavaa.> Siinä voi käydä niinkin, ettei sinua
> päästetä siirtymään muihin hommiin.
> Eteneminen tyssää erinomaisuuteesi.
> Kukas ne "vaativat" hommat sitten
> tekisi, ellet sinä?
Täällä on tuohon olemassa hieno ratkaisu. Jota olen tässä ihan käytännössä kironnut. No tietysti hyville tyypeille halutaan antaa haastavat ja oikeasti tarkkuutta ja asiantuntemusta vaativat hommat. Mitä sitten tuli niihin vanhoihin tehtäviin? No tietysti sun oletetaan hoitavan myös ne ja jeesaavan kaikkia niitä jotka ei osaa jatkuvasti.
Eli hoidat kaikki vanhat tehtäväsi ja paikkaat muiden siellä tekemät kämmit. Lisäksi tietysti hoidat ne uudet tehtäväsi myös. ;) Ei muuten valitettavasti ole vitsi vaikka mäkin haluaisin sen sellaisena nähdä.
>Vaativat oli tuossa lainausmerkeissä,
> sillä vuosien päästä et taatusti miellä
> omaa hommaasi haastavaksi.
Jotkut hommat on sellaisia että ne on aina haastavia ja ongelmallisia. Just eilen tuli taas iltakeikkaa. Alle vuoden firmassa ollut tyyppi oli lähetetty asiakkaalle vaihtamaan NT serveri 2003 serveriksi ja pistämään koneet workgrounpista domainiin. No toihan on ihan perus juttu. No problem, vai mitä? Paitsi että siellä oli 7 vuotta vanha verkkokirjoitin johon ei löydy ohjekirjoja tai ajureita mistään. Tämän lisäksi siellä on muutamia erikoissovelluksia joistak kukaan ei tiedä mitään. Eli taas päästään siihen että koulutus ei auta yhtään mitään. Pitää vaan olla perkeleesti yleistietoa että selviää kaikesta paskasta mikä tulee eteen. Samoin uudet IP-infot piti tietysti conffata siellä olevaan palomuuri systeemiin josta siitäkään ei ollut mitään tietoa ennakkoon.
Sain sentään tulostuksen toimimaan geneerisillä PCL5 ajureilla ja palomuuri no coffattu portscannauksen jälkeen ja arvatulla salasanalla. Printterikin piti portscannata että sai kaivettua portit joita se käyttää esiin. Arvaa onko kiva printteri kun hallintapaneliin telnettaa ja koittaa help tai ? komentoja tulee ystävällinen kehoitus katsoa ohjekirjasta... Voe perkele!
No tänään koitan vähän jatkaa. Eilen en edes vielä viitsinyt yrittää sen erikoissoftan siirtämistä. Siinä kun on servicejä ja vaikka mitä paskaa. Eikä se käytä windowssin levyjakoa toimiakseen vaan jotain muuta systeemiä. Niin, toimittajahan hoitaa tuon eikö? Ainoo ongelma on ettei softalle ole ollut saatavissa 4 vuoteen mitään tukea. Eli menee ihan taas config-fiuljen haxx0roimiseksi jne. Ei se mitään kyllä mä olen noista ennenkin selvinnyt. Mutta jonkun randon datanomin vois pistää taas kentälle. ;) Etkö sä osaa fiksata hardkoodattuja softia hexa-editorilla. Ei siinä ole mitään vaikeaa. Useimmat vaan ei tajua edes yrittää.
>Kehittämisestä ja uuden ideoimisestakin
>tulee rutiini ajan mittaan. Kaikki
>toistaa samaa vanhaa kaavaa.
Tulee juu. Mutta koska tuote on vielä ns lapsenkengissä on töitä näillä näkymin rajattomasti vuosiksi. Firma myös kehittyy sitä vauhtia että ns hyviä aukeamia tulee olemaan jatkossa loputtomasti. Tarvitaan myös toimialakohtaista ja tuotetuntemusta joten paikkani ei oo uhattuna.
Eniten ongelmia tuottaa juuri se että mulla on laaja-alaisin hardis ja käyttöjärjestelmä tuntemus. Mutta mun pitäisi tehdä uuden tuotteen suunnittelutöitä ja kuitenkin kaikki muut kysyy jatkuvasti noista vanhoist asioista. Monesti mua on pyydetty myös tarkistamaan kaikki järjestelmät ennen kuin ne menee keikalle. Se vie saman verran melkein aikaa kuin niiden conffaaminen. Hoida se sitten samalla kun hoidat kaiken muukin. Mut kyllä se tästä. ;) Ainakaan ei voi väittää ettei olis oppinut monenlaista ja päivittäin oppii jotain uutta. Vielä kun osa asioista on hoidettu epäselvästi ja epämääräisesti niin sitten työtä riittää taatusti kun kämmejä on korjattavaksi niin maan perkelesti. Tosaalta koska pitäisi suunnitella uutta tuotetta ei kerkiä ihan hirveästi keskittymään vahan tuotteen kehitykseen. Kaikki taas luulee että mä osaan sen vanhan tuotteen täydellisesti ja kysyy ahkerasti sen osalta kaikenlaista. Sitten jos jossain vaiheessa kiiressä tulee annettua esim kuukauden vanhaa tietoa, arvaa pitääkö paikkaansa ja arvaa itketäänkö siitä sitten huolellisesti. ;)
Pitää vaan opetella vielä vähän törkeämpää asennetta kun tähän asti. Multa kysytään ihan liikaa asioita ja pyydetään tekemään sellaista joka ei oikeasti mulle paskan vertaa kuulu. Mutta kyllä nekin on tähän asti tullut hoidettua.
Ehkä se ei sitten loppujenlopuksi olisi huono idea istua jalat pöydällä ja sanoa etten mä tiedä mistään mitään enkä mä osaa sitä. Silloin pääsee vaan oikeasti paljon helpommalla.
Sama pätee siihen kun tuotantojärjestelmät on perjantai-iltana down. Lähtee kaljalle ja pistää puhelimen pois päältä. Ei mua haittaa se ettei asiakkaan järjestelmät toimi viikonloppuna kun se ei öh, mulle kuulu. ;) Mitä sitten jos joku menetti muutamia kymmeniä tai satojatuhansia. Ei oo mun ongelmani. - kamo
UltraPro kirjoitti:
> Siinä voi käydä niinkin, ettei sinua
> tekisi, ellet sinä?
Täällä on tuohon olemassa hieno ratkaisu. Jota olen tässä ihan käytännössä kironnut. No tietysti hyville tyypeille halutaan antaa haastavat ja oikeasti tarkkuutta ja asiantuntemusta vaativat hommat. Mitä sitten tuli niihin vanhoihin tehtäviin? No tietysti sun oletetaan hoitavan myös ne ja jeesaavan kaikkia niitä jotka ei osaa jatkuvasti.
Eli hoidat kaikki vanhat tehtäväsi ja paikkaat muiden siellä tekemät kämmit. Lisäksi tietysti hoidat ne uudet tehtäväsi myös. ;) Ei muuten valitettavasti ole vitsi vaikka mäkin haluaisin sen sellaisena nähdä.
Jotkut hommat on sellaisia että ne on aina haastavia ja ongelmallisia. Just eilen tuli taas iltakeikkaa. Alle vuoden firmassa ollut tyyppi oli lähetetty asiakkaalle vaihtamaan NT serveri 2003 serveriksi ja pistämään koneet workgrounpista domainiin. No toihan on ihan perus juttu. No problem, vai mitä? Paitsi että siellä oli 7 vuotta vanha verkkokirjoitin johon ei löydy ohjekirjoja tai ajureita mistään. Tämän lisäksi siellä on muutamia erikoissovelluksia joistak kukaan ei tiedä mitään. Eli taas päästään siihen että koulutus ei auta yhtään mitään. Pitää vaan olla perkeleesti yleistietoa että selviää kaikesta paskasta mikä tulee eteen. Samoin uudet IP-infot piti tietysti conffata siellä olevaan palomuuri systeemiin josta siitäkään ei ollut mitään tietoa ennakkoon.
Sain sentään tulostuksen toimimaan geneerisillä PCL5 ajureilla ja palomuuri no coffattu portscannauksen jälkeen ja arvatulla salasanalla. Printterikin piti portscannata että sai kaivettua portit joita se käyttää esiin. Arvaa onko kiva printteri kun hallintapaneliin telnettaa ja koittaa help tai ? komentoja tulee ystävällinen kehoitus katsoa ohjekirjasta... Voe perkele!
No tänään koitan vähän jatkaa. Eilen en edes vielä viitsinyt yrittää sen erikoissoftan siirtämistä. Siinä kun on servicejä ja vaikka mitä paskaa. Eikä se käytä windowssin levyjakoa toimiakseen vaan jotain muuta systeemiä. Niin, toimittajahan hoitaa tuon eikö? Ainoo ongelma on ettei softalle ole ollut saatavissa 4 vuoteen mitään tukea. Eli menee ihan taas config-fiuljen haxx0roimiseksi jne. Ei se mitään kyllä mä olen noista ennenkin selvinnyt. Mutta jonkun randon datanomin vois pistää taas kentälle. ;) Etkö sä osaa fiksata hardkoodattuja softia hexa-editorilla. Ei siinä ole mitään vaikeaa. Useimmat vaan ei tajua edes yrittää.
Tulee juu. Mutta koska tuote on vielä ns lapsenkengissä on töitä näillä näkymin rajattomasti vuosiksi. Firma myös kehittyy sitä vauhtia että ns hyviä aukeamia tulee olemaan jatkossa loputtomasti. Tarvitaan myös toimialakohtaista ja tuotetuntemusta joten paikkani ei oo uhattuna.
Eniten ongelmia tuottaa juuri se että mulla on laaja-alaisin hardis ja käyttöjärjestelmä tuntemus. Mutta mun pitäisi tehdä uuden tuotteen suunnittelutöitä ja kuitenkin kaikki muut kysyy jatkuvasti noista vanhoist asioista. Monesti mua on pyydetty myös tarkistamaan kaikki järjestelmät ennen kuin ne menee keikalle. Se vie saman verran melkein aikaa kuin niiden conffaaminen. Hoida se sitten samalla kun hoidat kaiken muukin. Mut kyllä se tästä. ;) Ainakaan ei voi väittää ettei olis oppinut monenlaista ja päivittäin oppii jotain uutta. Vielä kun osa asioista on hoidettu epäselvästi ja epämääräisesti niin sitten työtä riittää taatusti kun kämmejä on korjattavaksi niin maan perkelesti. Tosaalta koska pitäisi suunnitella uutta tuotetta ei kerkiä ihan hirveästi keskittymään vahan tuotteen kehitykseen. Kaikki taas luulee että mä osaan sen vanhan tuotteen täydellisesti ja kysyy ahkerasti sen osalta kaikenlaista. Sitten jos jossain vaiheessa kiiressä tulee annettua esim kuukauden vanhaa tietoa, arvaa pitääkö paikkaansa ja arvaa itketäänkö siitä sitten huolellisesti. ;)
Pitää vaan opetella vielä vähän törkeämpää asennetta kun tähän asti. Multa kysytään ihan liikaa asioita ja pyydetään tekemään sellaista joka ei oikeasti mulle paskan vertaa kuulu. Mutta kyllä nekin on tähän asti tullut hoidettua.
Ehkä se ei sitten loppujenlopuksi olisi huono idea istua jalat pöydällä ja sanoa etten mä tiedä mistään mitään enkä mä osaa sitä. Silloin pääsee vaan oikeasti paljon helpommalla.
Sama pätee siihen kun tuotantojärjestelmät on perjantai-iltana down. Lähtee kaljalle ja pistää puhelimen pois päältä. Ei mua haittaa se ettei asiakkaan järjestelmät toimi viikonloppuna kun se ei öh, mulle kuulu. ;) Mitä sitten jos joku menetti muutamia kymmeniä tai satojatuhansia. Ei oo mun ongelmani.Saatat ollakin niin kova guru kuin mainostat, mutta silti rivien välistä vähän paistaa tuollainen "mä oon hiekkalaatikon kunkku" -meininki. Tunnen useita ihmisiä, jotka itse luokittelen guruiksi. Itse en vielä laske kuuluvani niihin. Mielestäni todellisten gurujen ei yleensä tarvitse ihan noin paljon nostella itseään jalustalle.
Itse olen viime aikoina satsannut yhteen taitoon, elikkä sanomaan ei. Sen voi sanoa ensin kauniisti ja jos ei tehoa niin sitten vähemmän kauniisti. Ylitöiden, ilta/viikonloppupuheluiden jälkeen alkoi tulla perheeltä kommenttia, että voishan sen kännykän sammuttaakin. Aluksi tuntui oudolta, mutta tottumisen jälkeen oli varsin virkistävää. Suosittelen! Kukaan ei ole oikeasti NIIN korvaamaton. - ............
UltraPro kirjoitti:
> Siinä voi käydä niinkin, ettei sinua
> tekisi, ellet sinä?
Sama pätee siihen kun tuotantojärjestelmät on perjantai-iltana down. Lähtee kaljalle ja pistää puhelimen pois päältä. Ei mua haittaa se ettei asiakkaan järjestelmät toimi viikonloppuna kun se ei öh, mulle kuulu. ;) Mitä sitten jos joku menetti muutamia kymmeniä tai satojatuhansia. Ei oo mun ongelmani.Taidat kokea datanomien asiat kovin läheisiksi? Kiitos varoittavasta esimerkistä ketjun aloittajalle, miten tällä alalla voi pää oikeasti mennä sekaisin.
- -----------
"millainen palkka datanomilla on?"
1500euroa/kk
"Entä millaisiin eri työpaikkoihin datanomi voi sijoittua?"
Koulutuksesta kertovissa lähteissä puhutaan moniosaajista, mutta se tarkoittaa lähinnä tietokonemyyjää tai mikrotukihenkilöä. Totuus ei ole kuitenkaan edes näinkään ruusuinen sillä alalla on todella korkea ylitarjonta, joten luultavasti jopa 90% valmistuvista datanomeista tulee olemaan seuraavat 10vuotta työttöminä elleivät vaihda jonnekkin toiselle linjalle/alalle. - tsägästä
Kehityspäällikkönä tätä nykyä, tosin alipalkattuna: liksa noin 3500 kuussa plus muut edut.
Miksi näin? Siksi, että minut oli rekrytoitu alalle jo ennen datanomin tutkintoa. Tietotaitoa ja kokemusta riittää.
Vastavalmistuva datanomi... No, kun näin datanomien tason koulun penkillä istuskellessani ei hevin tule mieleen palkata datanomia firmaan töihin. 95% datanomeista ei osaa riittävästi ja kyvyt rajoittuvat lähinnä koneen kasaamiseen -jos edes siihen. Loput 5% on ollut alalla jo muuta kautta pidempään ja ovat hankkineet kannuksensa sitä kautta. Heidät toivottaisin tervetulleeksi taloon.
Valitettavasti siis näin. Älä ainakaan odota liikoja tutkinnolta; jo töihin pääseminen mihin tahansa saattaa olla saavutus sinänsä.
Suosittelen hakeutumaan korkeammin koulutettuun ammattiin. - UltraPro
"seuraat alaa intohimoisesti ja haluat oppia koko ajan uutta."
Ei kai sitä voi keneltäkään IT työskentelijältä odottaa vähempää? Ainakin multa saa naurut ne henkilöt jotka eivät täytä tuota määritelmää. - ...
ei kannata.opiskelin sillä linjalla kaksi vuotta ja lopetin. Se ei oikeastaan tee kun jotain atk:hon liittyvää eli TYLSÄÄ.Ja se on enemmänki poikien ala...sillä alalla ei kyllä ole tyttöjä juuri ollenkaan.
- jkl
Mikrotukihenkilö, atk-tukihenkilö, atk-myyjä, tietotekniikkamyyjä, järjestelmäsuunnittelija, projekti-työntekijä, ohjelmoija, järjestelmän testaaja, atk-kouluttaja, -konsultti, -suunnittelija, -koordinaattori, -päällikkö, tekninen avustaja, sovelluskonsultti, tutkimuspäällikkö...elikkäs tuossa datanomin ammatteja.
- jopa 4000e
kuin merkonomeilla.
- Totuus palkkauksesta
Datanomit eivät saa palkkaa, vaan työmarkkinatukea.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812