Apua uuden marsun kesyttämiseen

???

Ostimme marsun 5 päivää sitten.Erehdyimme laittamaan sille heti suojamökin,johon se tykästyi tietenkin kunnolla.Se ei parin päivän jälkeen pelästynyt häkin ulkopuolella olevaa ihmistä.sitä pystyy myös silittämään ja välillä se syö kädestä,mutta nämä vain sen ollessa kopissa.kopista sitä on kuitenkin vaikea ottaa syliin ja se saa joka kerta slaagin jos yrittää poistaa koppia.
voiko enään tässä vaiheessa ottaa koppia pois ja totuttaa sitä olemaan ilman sitä?milloin omat marsunne olivat valmiita syliin ja kävikö syliin ottaminen helposti?tänään marsullamme on vähän huono päivä ja se alkoi napsuttaa hampaita silittäessä.

17

8226

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voit ottaa mökin pois. Laita vaikka iso heinäkasa tilalle, mihin pääsee piiloutumaan. Mökki takaisin sitten, kun ollaan kesympiä. Kesyttäminen vie oman aikansa ja kysyy myös kärsivällisyyttä. Muista käsitellä marsuasi joka päivä eli otat syliin, vaikka se ei sen mielestä mukavaa olisikaan. Syliinottaminen häkistä on monille marsuille pelottavaa ja varsinkin "ilmalento". Eikä kaikista tule koskaan sylimarsuja vaikka kuinka yrittäisi.

    • Kokemusta

      Moikka.Tietysti marsulla aina kannattaa joku pieni suoja olla.Minä tein omilleni sellaisen mihin juuri pääsee nukkumaan mutta ei siellä oleilla viitsi kun on niin pieni..Jos sinulla on kansi häkin päällä,se on huono siinä mielessä että marsu eniten pelkää juuri sitä kun sitä ottaa ylhäältä päin.Ja marsuhan kyllä tottuu yleensä juuri sylissä pitämällä..ja se tosiaan vie aikansa.Kannattaa jutella marsulle ja vaikka ottaa häkin kansi pois kun olet sen luona..ja silitellä rauhassa jne. ja marsun hampaiden narskutushan ei VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita komentamista,se voi myös olla mukavuutta.Ensimmäisinä viikkoina marsun kannattaa sylissä antaa olla kainalossa tai pyyhkeen alla.kyllä se siitä.Meillä marsuilla oli pienempi häkki kunnes kesyyntyi,tällä hetkellä niillä on aitaus jossa ne on.Anna marsun oppia tuntemaan sinut,älä pelästytä sitä turhaan,puhu rauhallisesti ja varovaiset otteet ja silitykset.Luulen että se on vain alkukankeutta. :) meillä ainakin näin.

    • kokemusta

      Marsu usein aina on hiukan varovainen kun sitä ottaa.Ei pidä jahdata. :)

    • Minnin

      Itselläni on ollut yhteensä neljä marsua. Me emme pidä marsuillamme koppia häkissään juuri sen takia, että ne sielä nyhjöttävät ja varsin kesyjä on kaikista marsuistamme tullut, suorastaan hyppäävät häkistään syliin. Heinäkasa riittää.

      Itse antaisin myöskin sen vinkin, että pidä sylissä, silittele, opeta marsu käsittelyysi ja anna myös juoksennella marsusi turvallisessa paikassa, joissa ei ole sähköjohtoja ym. Itsellämme marsut siis kesyyntyivät ongelmitta.

      • Uskomatiton

        Ostettiin 2 marsua noin 2 kuukautta sitten, eikä olla edelleenkään otettu niitä syliin. :o Oon yrittäny,mutta siitä alko hirvee jahti, enkä haluu aiheuttaaa marsulle traumoja :( En siis uskalla ottaa sniitä marsuja..


      • -veine
        Uskomatiton kirjoitti:

        Ostettiin 2 marsua noin 2 kuukautta sitten, eikä olla edelleenkään otettu niitä syliin. :o Oon yrittäny,mutta siitä alko hirvee jahti, enkä haluu aiheuttaaa marsulle traumoja :( En siis uskalla ottaa sniitä marsuja..

        Murmelin Marsulan sivuilla on hyvä neuvo marsun kiinniottamiseen. Joskus ne marsut on vain pakko ottaa kiinni, kynnet esim. pitää leikata ainakin joka kuukausi.
        Linkki tässä. http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_perushoito.html


    • suzzku

      ostakaa toisen marsun kaveriksi. ja heinä"vuori" häkissä on parempi kuin pieni koppi.

    • -PörrÖ-

      ...heti aluksi pitänyt marsun vain olla kaksi päivää häkissä ja sitten houkutella sitä herkulla. Ja jos marsu tulee niin sitä saa silittää, mutta vasta viikon päästä ottaa syliin. Itse tein virheen kun otin ensimmäisen marsuni. Otin sen tietenkin heti syliin ja halusin ystäviä kylään. Marsu kuoli kuitenkin johonkin tautiin joka oli ollut sillä ostaessa...:( Nyt saan kuitenkin kaksi marsua ja EN AIO TEHDÄ SAMAA VIRHETTÄ!!!

    • Lotta123

      Sain juuri 2 marsua mutta en oikein tiedä kun ne ovat aivan paikoillaan koko ajan...Ja jos koitan ottaa niitä syliin niin ne lähtevät hullun lailla pakoon ja koittavat tunkeutua purun alle:( Mitä pitäisi tehdä?

    • nipsukka123

      itselläni kun oli ensimmäinen marsu se teki aivan saman laista.marsut ovat saalis eläimiä ja niillä ei ole muuta mahdollisuutta kun paeta. tässä yksi esimerkki siitä miten saisit sen loppumaan:kun marsusi ovat häkissä voit avata luukun ja pitää siellä avokämmentä jossa on herkkupala ja jos marsusi tulee nuuskimaan herkkupalaa koita silittää sitä ja jos marsusi perääntyy jatka tätä samaa niin kauan että voit silittää sitä ja kun teet tätä kauan saat marsun varovasti syliin ja voit syöttää sille herkkupaloja. :)

    • Lotta123

      Mut mitä ihmettä teen ku ne ei tuu ees haistelee vaan juoksee pakoon?:((

    • nipsukka123

      voi harmi. :( kesyttäminen vie jokaisella marsulla oman aikansa mutta kyllä se siitä joku päivä koita edetä rauhallisesti.

    • Raitatikkari

      Itselläni on ollut marsuja nyt kymmenen vuotta (yhteensä seitsemän marsua joista neljä nykyään jäljellä). Ovat kaikki kesyyntyneet tosi hyvin vaikka niillä on ollut katollinen koppi. Marsut tulevat kyllä ihan itse nuuskimaan kun tulen lähelle ja keittiössä ne tulevat jalalle istumaan. On ollut tosi marsukohtaista kuinka paljon ne tykkää olla sylissä, yksi nykyään kuusivuotias marsu jaksaa aina rimpuilla syliin otettaessa vaikka tietää että se on ihan mukavaa puuhaa :D Mielestäni marsuilla saa ja pitää olla turvallisia koppeja, ja uuden marsun kanssa vaan joutuu olemaan superkärsivällinen eikä mielestäni pidä pakottaa syliin missään nimessä ainakaan vielä ensimmäisenä päivänä. Ja ensin aina täytyy silittää marsua ennen kuin kaappaa syliin, marsut pelkää jos kaappaa suoraan ylhäältäpäin. Ihania marsuhetkiä kaikille! <3

    • Anonyymi

      Mulla on 2 tyttö marsua ja ovat olleet meillä kohta 2-4kk ja olen saanut ne syliin otettua mutta niillä on ollut pesä koppi jo siitä asti kun ovat tulleet meille ja ne eivät ole vielä kertaakaan jaloitelleet eli ovat olleet vaan häkissä. Oonko tehnyt jotain väärin ja mitä pitäisi tehdä?

      • Anonyymi

        Päästää ne sieltä häkistä jaloittelemaankin. Jos et halua niitä koko huoneeseen vapaaksi niin tee vaikka taikakuutioista aitaus niille, tai sitten ihan eläinkaupoista saatavilla jyrsijöiden aidoilla aitaus.


    • Anonyymi

      Hei! mulla on ollu kolmisen päivää marsuja kaks viittiinkö ottaa sylkkyyn kun niillä on siellä mökki ja pajusilta niin oon nyt miettinyt kannattaako lähtä kokeilemaan?

    • Anonyymi

      Mulla on ollut 2 tyttö marsua 3 päivää ja ostin niille just eilen uuden mökin ja haluaisin saada ne syliin tai silittää mutta ne ei lähde ollenkaan mökistä pois mitä pitäisi tehdä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe