hei! kyselisin teiltä että paljonko te saatte tunti palkkaa 2 lapsen hoitamisesta? kun lapset ovat 3-4 vuotiaita? Kun eikö lapsi määrästä aina tunti palkka lasketa? - esim: jos on 1 lapsi,niin sitten riittää n. 4 euroa/h? ja kun on 2 lasta niin tunti palkkakin olisi hieman suurempi?.. Mutta mitäs te olette asiasta mieltä? Mielestäni 2 lapsessa kumminkin hoitamista/vastuuta riittää? joten palkkaus sen mukaisesti sitten myös?...
-lastenhoitajan palkka-
55
23041
Vastaukset
- anza
Meillä on 2 lasta, ja olemme palkanneet lastenhoitajan. Minun mielestäni olisi ihan suotavaa maksaa kyllä hieman enempi jos on enemmän kuin 1 lapsi. Minä ja mieheni maksamme lastenhoitajalle 8.50 euroa/tunti. Kun työ on kumminkin aika vastuullista 2 pienen lapsen kanssa. Mutta näin ainankin meillä palkkaus menee.
- saituriko?
Jos vertaa MLL:n tyttöjen palkkoja, niin 4,20 /tunti on heille suositeltu maksu. On ihan eri asia jos teet kokopäiväistä työtä, mutta keikkatyönä mielestäni tämä on riittävä. Pidemmästä päivästä voi tietenkin maksaa enemmän.
Jos tosiaan olet koulutettu lastenhoitaja ja teet verokirjalla töitä niin silloin saat tarkistettua oikean palkan. Harvalla suomalaisella pienten lasten perheellä on varaa maksaa 8 euroa tunnista. Pitää myös ajatella asiaa tältä kannalta. Palkan noustessa myös hoitajaa kohtaan olevat odotukset nousevat...- Ex hoitaja
Itse olin mll:n hoitajana pari vuotta. Lopetin huonon palkan vuoksi. Sen jälkeen vasta minulle kerrottiin sen olevan suositus. Mielestäni 4.2 on liian vähän. Tekisikö kukaan aikuinenkaan töitä siihen hintaan? Tuskinpa..
- ilman koulutusta
Ex hoitaja kirjoitti:
Itse olin mll:n hoitajana pari vuotta. Lopetin huonon palkan vuoksi. Sen jälkeen vasta minulle kerrottiin sen olevan suositus. Mielestäni 4.2 on liian vähän. Tekisikö kukaan aikuinenkaan töitä siihen hintaan? Tuskinpa..
Totta että MLL palkka on oieni, mutta eihän koulutus tasokaan suuri ole palkansaajalla.
Käsittääkseni ette maksa veroja tästä summasta enää. - Aili
ilman koulutusta kirjoitti:
Totta että MLL palkka on oieni, mutta eihän koulutus tasokaan suuri ole palkansaajalla.
Käsittääkseni ette maksa veroja tästä summasta enää.Mielestäni 4,20 on hyvä palkka 14 - 15 vuotiaalle tytölle joka on melkein lapsi vielä itsekin. Onhan se suositus ja kun on tutustunut tyttöön ja huomaa hänen osaavan työnsä ja olevan luottamuksen arvoinen niin voihan sitä palkkaa nostaa. Totuus on että kyllä monia vanhempia jännittää jättää lapsensa nuoren tytön kanssa yksin.
- Minja
Ex hoitaja kirjoitti:
Sellainen 30 tuntia ei tee nuoresta ehkä kokemattomasta ihmisestä lastenhoidon ja kasvatuksen asiantuntijaa. Käytännön kokemusta pitää myös olla runsaasti sekä jokin tutkinto tai vastaava, jotta voi alkaa keskusteleen palkasta.
- ex-hoitaja
Minja kirjoitti:
Sellainen 30 tuntia ei tee nuoresta ehkä kokemattomasta ihmisestä lastenhoidon ja kasvatuksen asiantuntijaa. Käytännön kokemusta pitää myös olla runsaasti sekä jokin tutkinto tai vastaava, jotta voi alkaa keskusteleen palkasta.
Itse olin ennen kurssin käymistä hoitanut aktiivisesti lapsia 3 vuotta. Ja nyt kun lopetin takanani on 5 vuoden lastenhoito kokemus.
Ja pääseehän esim. Siivoojaksikin ilman koulutusta. Ja on niitä muitakin ammatteja, joihin vain perehdytetään. - Minja
ex-hoitaja kirjoitti:
Itse olin ennen kurssin käymistä hoitanut aktiivisesti lapsia 3 vuotta. Ja nyt kun lopetin takanani on 5 vuoden lastenhoito kokemus.
Ja pääseehän esim. Siivoojaksikin ilman koulutusta. Ja on niitä muitakin ammatteja, joihin vain perehdytetään.Ovat vastuullisessa mielessä aika kaukana toisistaan. On aivan eri asia mokata siivous, kun lasten vahtiminen. Jos vaikka pölyä jää vähä johonkin tai pinta menee huonoksi väärän pesuaineen vuoksi on se pientä siihen verrattuna, kun ajattelee mokaamista lasten vahtimisessa...siinä voi olla kyse jo lapsen hengestä. Jota ei saa rahalla takaisin.
- alhaisia palkooja kyllä
ex-hoitaja kirjoitti:
Ja pääseehän esim. Siivoojaksikin ilman koulutusta. Ja on niitä muitakin ammatteja, joihin vain perehdytetään.niinpä,pääseehän siivojaksikin ilman mitään koulutusta ja tuntipalkka on 6.9€,mutta onhan se ihan ok kun lastenhoidosta maksetaan 4€/h!!!!!!!!!!
- Hullun hommoo!!!
Aili kirjoitti:
Mielestäni 4,20 on hyvä palkka 14 - 15 vuotiaalle tytölle joka on melkein lapsi vielä itsekin. Onhan se suositus ja kun on tutustunut tyttöön ja huomaa hänen osaavan työnsä ja olevan luottamuksen arvoinen niin voihan sitä palkkaa nostaa. Totuus on että kyllä monia vanhempia jännittää jättää lapsensa nuoren tytön kanssa yksin.
Tämähän hullu ajatus. Ensin annetaan lapset hoitoon paskalla palkalla jos ei vielä olla varmoja tytön "luotettavuudesta", ja sitten voidaan nostaa palkkaa jos osoittautuu luottamuksen arvoiseksi? Ja ennen sitä kuitenkin on vastuussa niistä teidän aarteista?
- Paula
ilman koulutusta kirjoitti:
Käsittääkseni ette maksa veroja tästä summasta enää.Kyllä tästä 8.20 tuntipalkasta maksamme verot ihan sammalla tavalla kuin muistakin töistä. Itse olen toiminut hoitajana 6 vuotta, takana on kodinhoitaja-lähihoitaja koulutus.
- minä vaan
Paula kirjoitti:
Kyllä tästä 8.20 tuntipalkasta maksamme verot ihan sammalla tavalla kuin muistakin töistä. Itse olen toiminut hoitajana 6 vuotta, takana on kodinhoitaja-lähihoitaja koulutus.
joo mekin maksetaan satakunassa .4:lapsen aamu hoidosta .8e.tunista kylläkin ilman verokorttia.molemmat menemme aamusin.6.deksi töihin joten hoitaja on meillä.5.30-09,00 ajan koska lapset on iältä 5v,8v,9vja12v joten nuorimman hoitaja vie päiväkodille kaksi keskimäistä hajetaan kotoo taksilla ja vanhin menee pyörällä kouluun itse.
- nuppu
Olen hoitanut n. 5 vuotta lapsia eri perheissä. Yleensä olen saanut n.5 €/h, mikä on mielestäni aivan liian vähän. Tällä hetkellä hoidan erään perheen 2 lasta ja saan 10€/h ja viikonloppu-iltaisin yleensä enemmän. Mielestäni 10€ on kohtuullinen.Nyt tuntuu, että minuakin arvostetaan. Vanhemmat miettikää tarkoin lastenhoitajanne palkka. Maksakaa mielummin vähän liikaa, kuin liian vähän. Ei se voi olla parista eurosta kiinni, kyse on kuitenkin lapsenne hoidosta. Lähtisittekö itse hoitamaan 5€ tuntipalkalla? Tuskin. Eri asia on kuitenkin, jos kyseessä ei ole täysi-ikänen hoitaja.
- jonsu81
Olen kyllä samaa mieltä, että jos perheessä on hoidettavana vaikka 2 lasta, niin kyllä palkkaus sen mukaisestikkin.. eli 8-10 euroa/h. Koska todellakin 2 vastuuta enemmän. Ja varsinkin jos hoitaja on täysi ikäinen. tarvitseehan hoitajakin eläekseen hyvä palkkaisen työn. Mutta tämä vain minun mielipiteenne, ottakaa kantaa!
- susa
jonsu81 kirjoitti:
Olen kyllä samaa mieltä, että jos perheessä on hoidettavana vaikka 2 lasta, niin kyllä palkkaus sen mukaisestikkin.. eli 8-10 euroa/h. Koska todellakin 2 vastuuta enemmän. Ja varsinkin jos hoitaja on täysi ikäinen. tarvitseehan hoitajakin eläekseen hyvä palkkaisen työn. Mutta tämä vain minun mielipiteenne, ottakaa kantaa!
Pitäisikö itse ryhtyä lastenhoitajaksi? Jos saisin 10E/h ja tekisin 8 tunnin päiviä, niin saisin päivässä 80 euroa. Kuukaudessa se olisi 2000Euroa.Löytyykö vanhempia jotka olisivat kiinnostuneita? Lupaan olla ahkera...
Itselläni ei olisi varaa palkata hoitajaa tällä hinnalla... - just joo
susa kirjoitti:
Pitäisikö itse ryhtyä lastenhoitajaksi? Jos saisin 10E/h ja tekisin 8 tunnin päiviä, niin saisin päivässä 80 euroa. Kuukaudessa se olisi 2000Euroa.Löytyykö vanhempia jotka olisivat kiinnostuneita? Lupaan olla ahkera...
Itselläni ei olisi varaa palkata hoitajaa tällä hinnalla...oletpas yksinkertainen ihminen.Tässä oli kyse keikkaluontoisista lastenvahdin palkoista
- lastenhoitajana
Olen 19-vuotias lähihoitajaopiskelija lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutusohjelmalla. Työkokemusta on opintoihin kuuluvien työssäoppimisjaksojen lisäksi paljon, perhekeikkailusta ja mm. seurakunnan kerhon ohjaamisesta.
Yhdessä perheessä olen keikkailut 14-vuotiaasta lähtien, ja tuntitaksa on 4-5e aina sopivasti tasasummaan pyöristäen, lapsia on kolme. (Aloittaessani palkka taisi olla 20mk/h.) Mutta uudessa perheessä 6e/h 1-2 lasta, siitä voi sitten tarpeen mukaan korotella.
Riippuu tietysti myös keikan luonteesta: Laitanko ruokaa, siivoanko, ulkoilutanko koiraa, ovatko lapset vaippaikäisiä vai kymmenkesäisiä... jos lapset nukkuvat suuren osan hoitoajasta ja saan tehdä omiani, esim. opiskella siinä samalla, niin loppusummaa voi pyöristää alaspäin. Jos taas kyseessä on kahden tunnin homma ja lähden sinne omalla kustannuksella ja matkoihinkin menee aikaa, kymppi ei riitä.
Myös suuremmat keikat voi arvioida erikseen,: 1½-vuotias oli meillä viikonlopun, noin 45 tuntia, 5e tuntipalkalla taksa olisi ollut 225e, tein homman 150 eurolla eli 3,33e/h. Luonnollisestikin lapselle tuli ruoka minun kukkarostani tuona aikana, muuten olisi mennyt nippelipeliksi.- Erkkaopiskelija
Niin, pienet on palkat, mutta on muistettava, että ihmiset maksavat meille omasta ehkä myös pienestä palkastaa. Itse opiskelen erityisopettajaksi ja teen lastenhoitoa 6.5euroa/tunti. Minulla on monen vuoden kokemus, olen täysi-ikäinen ja koulutettu, en tosin vielä valmistunut. Kuitenkin, esimerkiksi kunnallisen perhepäivähoitajan tuntipalkka on noin 7.3euroa tunti (työehtosopimus).
Kuinka moni tekee enemmän kuin neljän tai useamman lapsen arkea pyörittävä perhepäivähoitaja, laitta ruuat, siivoilee, tiskaa, hoitaa lapset, ulkoilut jne? Ns. hälytyskeikoista (lyhyt varoitusaika, yöhoito tms) voisin itsekin ottaa enemmän, mutta en muuten, enhän ole vielä päteväkään. - -vastausta-odotellen
Erkkaopiskelija kirjoitti:
Niin, pienet on palkat, mutta on muistettava, että ihmiset maksavat meille omasta ehkä myös pienestä palkastaa. Itse opiskelen erityisopettajaksi ja teen lastenhoitoa 6.5euroa/tunti. Minulla on monen vuoden kokemus, olen täysi-ikäinen ja koulutettu, en tosin vielä valmistunut. Kuitenkin, esimerkiksi kunnallisen perhepäivähoitajan tuntipalkka on noin 7.3euroa tunti (työehtosopimus).
Kuinka moni tekee enemmän kuin neljän tai useamman lapsen arkea pyörittävä perhepäivähoitaja, laitta ruuat, siivoilee, tiskaa, hoitaa lapset, ulkoilut jne? Ns. hälytyskeikoista (lyhyt varoitusaika, yöhoito tms) voisin itsekin ottaa enemmän, mutta en muuten, enhän ole vielä päteväkään.Olen 14-vuotias tyttö ja olen hoitamassa 6 lasta yhdessä perheessä,Saan siitä palkkaa 3euroa/tunti .. Onko se teidän mielestänne liian vähän vai liian paljon 6:den lapsen hoidosta??..
- teinilastenhoitaja
-vastausta-odotellen kirjoitti:
Olen 14-vuotias tyttö ja olen hoitamassa 6 lasta yhdessä perheessä,Saan siitä palkkaa 3euroa/tunti .. Onko se teidän mielestänne liian vähän vai liian paljon 6:den lapsen hoidosta??..
^Riippuu todella paljon siitä kuinka kauan hoidat lapsia kerralla, jos hoidat 6h niin palkka on 18e, mutta jos hoidat vaan yhden tunnin niin kerta palkka on vaan 3 euroa eli säälittävän pieni. Itse olen 15-16 vuotiaana hoitanut kahta lasta aina parin-kolmen tunnin ajan/keikka ja olen saanut siitä 6-6.5e/tunti. Nyt menen uuteen perheeseen hoitamaan 2-3 vuotiasta ja saan palkkaa 6-7e tunti. Mitään koulutusta mulla ei ole vaan olen lukiossa. Mielestäni ihan hyvä lastenhoitopalkka sellaiselle henkilölle joka on luotettava, mutta ei kouluttautunut siihen, on 5-7e/tunti.
- -vastausta-odotellen
teinilastenhoitaja kirjoitti:
^Riippuu todella paljon siitä kuinka kauan hoidat lapsia kerralla, jos hoidat 6h niin palkka on 18e, mutta jos hoidat vaan yhden tunnin niin kerta palkka on vaan 3 euroa eli säälittävän pieni. Itse olen 15-16 vuotiaana hoitanut kahta lasta aina parin-kolmen tunnin ajan/keikka ja olen saanut siitä 6-6.5e/tunti. Nyt menen uuteen perheeseen hoitamaan 2-3 vuotiasta ja saan palkkaa 6-7e tunti. Mitään koulutusta mulla ei ole vaan olen lukiossa. Mielestäni ihan hyvä lastenhoitopalkka sellaiselle henkilölle joka on luotettava, mutta ei kouluttautunut siihen, on 5-7e/tunti.
Tunti määrä vaihtelee aika paljon joskus on vaan 3tuntia ja joskus on taas 8h . riippuu hyvinkin paljon siittä mitä vanhemmat tekevät. Ja unohdin mainita lasten iät aiemmassa kysymyksessäni mutta ne ovat : 1,4,5,7,8,9 vuotiaat. Ja olen myös välillä käynyt toisessa perheessä hoitamassa yhtä lasta joka on 1vuotias ja sieltä saan palkkaa 8e/tunti(mutta tässä perheessä tulee vain 1-3tuntia kerralla ja tosi harvoin). Minulle tuo 3e/tunti on ollut ihan sopiva , sillä en itse edes paljon rahaa tarvitse. Ja tykkään hoitaa lapsia ,vaikkei siitä niin hirveän paljon palkkaakaan saisi. Mutta ainakin nämä lapset joita hoidan ovat erittäin mukavia ja aina tulee hyvälle tuulelle kun astuu ovesta sisään :)..
- näin minulla
Tunti määrä vaihtelee aika paljon joskus on vaan 3tuntia ja joskus on taas 8h . riippuu hyvinkin paljon siittä mitä vanhemmat tekevät. Ja unohdin mainita lasten iät aiemmassa kysymyksessäni mutta ne ovat : 1,4,5,7,8,9 vuotiaat. Ja olen myös välillä käynyt toisessa perheessä hoitamassa yhtä lasta joka on 1vuotias ja sieltä saan palkkaa 8e/tunti(mutta tässä perheessä tulee vain 1-3tuntia kerralla ja tosi harvoin). Minulle tuo 3e/tunti on ollut ihan sopiva , sillä en itse edes paljon rahaa tarvitse. Ja tykkään hoitaa lapsia ,vaikkei siitä niin hirveän paljon palkkaakaan saisi. Mutta ainakin nämä lapset joita hoidan ovat erittäin mukavia ja aina tulee hyvälle tuulelle kun astuu ovesta sisään :)..
itse olen eräässä perheessä lastenhoitajana, hoidettavana yksi lapsi ja palkkaa saan 12 euroa/h
- pphoitaja
näin minulla kirjoitti:
itse olen eräässä perheessä lastenhoitajana, hoidettavana yksi lapsi ja palkkaa saan 12 euroa/h
laskekaa vaan se tuntipalkka.
lapset ovat sen 5pvä viikossa hoidossa 10 tuntia per päivä. - älä suostu
teinilastenhoitaja kirjoitti:
Hyväksikäyttöä!! Hanki toinen perhe, joka maksaa enemmän!
- Lapsenlikka_96
Olen 14-vuotias tyttö ja olen hoitamassa 6 lasta yhdessä perheessä,Saan siitä palkkaa 3euroa/tunti .. Onko se teidän mielestänne liian vähän vai liian paljon 6:den lapsen hoidosta??..
Moikka! Minun mielestä palkka on aika surkea! Minkä ikäisiä lapset ovat? Kuusi lasta ja kolme euroa, ei ole hyvä juttu! Kuudesta lapsesta, jotkut tienaavat kymppejä! Pyydä väh. 10€/h kuusi lasta :)! kolmesta eurosta, et saa kun yhdestä lapsesta 0.50€/h. Ja kuudessa lapsessa on työtä!!
- tittuli234
mää sainkin 700 euroo kun hoidin kahta lasta 2 kahden viikon ajan. piti vahtia niitä koko päivä ja kivaa oli ja kyllähän se rahakin kelpas. oli vaan meinaa aika rikas perhe!
- tashana
Itse sain lähihoitajaopiskejlijana (täysi-ikäisenä jo kuitenkin) 4e/tunti palkkaa per perhe plus matkakulut julkisen mukaan. Itse määrittelin taksani, ja kaikki oli tyytyväisiä. Perheissä joissa kävin, oli 1-3 lasta hoidettavana kerrallaan, iältään 1-6v. Monesti perheet maksoivat kuitenkin extraa. :)
Viimeisenä opiskeluvuonna pyysin 5e/h matkakulut. Nyt valmistuneena en ole tehnyt lastenhoitokeikkaa, mutta taksa olis varmaan jotain 8-10e/h mitä pyytäisin.- tytttttö
viiden vuoden kokemuksella saan
7e/h - kaksi lasta
8,2e/h- kaksi lasta
8,5e/h - 4 lasta
50e/ la ilta klo 20-04 - 3 lasta
erilaiset ihmiset maksavat eri verran. :) - moikka_
tytttttö kirjoitti:
viiden vuoden kokemuksella saan
7e/h - kaksi lasta
8,2e/h- kaksi lasta
8,5e/h - 4 lasta
50e/ la ilta klo 20-04 - 3 lasta
erilaiset ihmiset maksavat eri verran. :)Mullakin on eri perheissä ihan erilaiset palkat
Eräässä perheessä jossa kävin vain kerran sain 60 €, kun olin 17.00-02.00
Vakiperheessä saan kuuden yön hoidosta 200 € (työnkuva on olla paikalla kun lapsi nukkuu, eli nukun siis itsekin) ja sit jos meen päivällä niin muistaakseni 6 €/tunti
Ja toisessa vakiperheessä jossa käyn kerran viikossa pari tuntia tuntipalkka on 7€. - babysitter18v
moikka_ kirjoitti:
Mullakin on eri perheissä ihan erilaiset palkat
Eräässä perheessä jossa kävin vain kerran sain 60 €, kun olin 17.00-02.00
Vakiperheessä saan kuuden yön hoidosta 200 € (työnkuva on olla paikalla kun lapsi nukkuu, eli nukun siis itsekin) ja sit jos meen päivällä niin muistaakseni 6 €/tunti
Ja toisessa vakiperheessä jossa käyn kerran viikossa pari tuntia tuntipalkka on 7€.Itse olen 18-vuotias lukiolainen. Lapsenvahtikeikkoja olen tehnyt noin 2 vuotta, mutta olen sitä ennen työskennellyt päiväkodissa yhteensä noin 2kk kokopäiväisesti. Palkkaa olen saanut hieman vaihtelevasti.
1. perhe (3 lasta) 7, 20€/h
2. perhe (2 lasta) 10€/h
3. perhe (1 lapsi) 8€/h
4. perhe (2 lasta) 8,50€/h
5. perhe (2 lasta) 9€/h
6. perhe (1 lapsi) 8.5€/h
Eli ihan kivasti saan rahaa, mutta olen myös luotettava lapsenvahti ja leikin oikeasti aina lasten kanssa, en katso telkkaria tai surffaile netissä.
Viikonloppuisin saan yleensä aina sen 10€/h, mikä on mielestäni kohtuullinen palkka. Yökeikoista voidaan aina neuvotella :)
- :)
Olen 14 vuotias tyttö. Tykkään todella paljon leikkiä vauvojen kanssa. rakastan tehä sitä työtä ihan ilman palkkaakin (: . Mulla on vähän jo kokemusta, kun oon jo vahtinut 1 ja puol vuotiasta vauvaa, ja kaks vuotista. Mutta tuntuu siltä että kukaan vieras,tai kukaan ketä en tunne, niin ei haluu antaa mulle , tai kenellekkään 14 vuotiaalle tytölle vauvaa hoidettavaks. Mutta mä oikeesti osaan kantaa vastuuta niin pienestä ja voihan sitä kokeilla aluks muutama viikko silleen ekaks vaa pari tuntii jne. sitku ne vanhemmatki osaa luottaa jo muhun ja vauva. ni sittenhä se onnistuu :) ! Mulle ei oo todellakaan pääasia mikään raha, vaan se että saan leikkiä niiden pikkusten kanssa. koska rakastan sitä työtä ! =)
- Lapsenvahti16v
Tässä omia palkkatulojani:
1. perhe (2 lasta) 25e/yö, 2,50e/h
2. perhe (4 lasta) 40e/yö n. 5e/h
3. perhe (3 lasta kissa ja koira) n. 30e/yö
4. perhe, kotona omat sisarukset (2 lasta) 1e/h ja 10e/yö
5. muualta n. 5e/h ja n. 30e/yö
Palkkaukset ovat toisaalta aika pienet, mutta en kuitenkaan ole vielä täysi-ikäinen. Kokemusta on kuitenkin jo yli kolmen vuoden ajalta ja pieni koulutuskin löytyy. Ensimmäiset perheet ovat jo niin tuttuja, ettei niissä paljoa halua palkkaa pyytää, koska töitä tulee niin usein ja lasten kanssa on helppo olla ja leikkiä. Tiedän kuitenkin, että heilläkin on välillä rahat tiukilla, eikä tuossa yö-vahtimisessa loppuen lopuksi tule lapsia hereillä vahdittua kuin 3-4h.
Mielestäni palkka voi kuitenkin vaihdella, koska siihen vaikuttaa niin monet tekijät, kuten esimerkiksi lapsien määrä, ikä ja vaativuus, työn kesto ja ajankohta, työsuhteen pituus, lemmikit, kotityöt jne. Loppujen lopuksi palkka kuitenkin muodostuu työnantajan ja lapsenvahdin välisessä neuvottelussa. Yhdessäkään paikassa en ole jättänyt käymättä liian pienen palkkauksen takia. Jos koen tarvitsevani lisää palkkaa, pyydän sitä. Kerran kyllä kävi niin, ettei työnantaja pitänyt palkankorotuksen pyynnöstäni ja hän hankki toisen lapsenvahdin :D Oikeuksistaan on kuitenkin pidettävä kiinni.
Pääasia, että kaikki kolme osapuolta ovat tyytyväisiä: lapsenvahti, vanhemmat ja lapset. - Lapsenlikka_96
Hei! Its eolen vahtinut sillä tavalla, bettä kahdesta lapsesta olen saanut 4€/h :))) Ja joskus vähemmänkin.. Tietysti riippu, miten pitkä
- ingaaaa
Olen 18-vuotias nuori, ja vahtinut lapsia perheissä jo useamman vuoden ajan. Perheitä on paljon erilaisia, ja niin on palkkojakin.
Olen tyytynyt vähimmillään 5e per tunti, mikä mielestäni kahden pienen lapsen vahtimisesta on erittäin vähän. Lastenhoito on _erittäin_ vastuullista ja välillä myös rankkaa työtä, jonka varmasti kaikki äiditkin tiedostavat. Täällä on hyvin tuotu esille se, että kyllä siitä pitää kunnon palkka maksaa.
Yhden lapsen hoitamisesta palkka voi mielestäni olla pienempikin, mutta kaksi lasta tai enemmän on jo sen verran paljon, että 7-8 e tuntipalkka on kohtuullinen.
Kahdeksasta eurosta eteenpäin on mielestäni jo hyvin.
Arvostakaa lastenhoitajianne ! Olisi ihanaa saada työstä kiitosta muutenkin,ja myös palkalla voitte arvostuksen näyttää.
ketjuun kuulumatonta, muistakaa aina puhua hoitajien kanssa suoraan kaikista ongelmista. Voin varmasti kaikkien lapsia paljon hoitaneiden puolestakin sanoa, että harmillisinta työssä on se, kun mahdollisita ongelmista ja ärsytyksen kohteista ei tulla kertomaan hoitajalle suoraan - se on aina paras tapa. Nolointa on kuulla asiast lapselta.
Ja tiedän tämän olevan erittäin yleistä perheissä ! - tididid
Hoidan säännöllisesti 3 ja 8 vuotiaita poikia ja siitä 8e/h.
- shui
Ohoh, vaihteleepas nää palkat paljon! Toiset saa jonkun 1e/h ja toiset 10e/h...Mä itse olen aina saanut kohtuu hyvää palkkaa ilmeisesti.
perhe 1: 25e/yö (2 lasta, 11 ja 8 vuotiaat, olin lähinnä kaverina vain) (minä13v)
perhe 2: 50e/ päivä, olin siis kolme päivää. 6-7 h/päivä (1 lapsi, 11v) (minä15v)
perhe 3: 9e/h, (2 lasta, alle kouluikäisiä) (minä 18 v) - tätyli
No onpas tosiaan suuria eroja palkoissa.Itse olen jo "varttuneempi" henkilö ja sain palkkaa 12,50/tunti.Lapsia oli kolme,joista kaks vanhinta päiväkodissa.Huolehdin ainoastaan pari kuukautisesta vauvasta,joka ison osan ajasta nukkui.Työhön ei kuulunut mitään kotitöitä,omasta tahdosta laitoin pyykkejä yms.Jos työaika ajottui iltapäiviin niin isompien poikien osalta ainoa tehtäväni oli hakea heidät päiväkodista,sekin onnistui mainiosti samalla kun vauvan kanssa ulkoiltiin:)
- Aune***
Itse ajattelin maksaa 16-vuotiaalle, luotettavalle ja reippaalle hoitajalle 8,50€/h. Työaika päivä ja ilta-aikaan, 2-4h kerrallaan, muutamia kertoja kuukaudessa, mahdollisesti viikottain. Työaika ja palkkaus tapahtuu lakien puitteissa, eli max klo 22 asti saa olla töissä, tytön omalla suostumuksella klo 23 asti. Veroja ei mene, jos vuositulot hänellä on tietyn rajan alle.
Hoidettavana perusterve alle 2-vuotias lapsi, eli vaaditaan et osaa perusjutut kuten vaipanvaihdot, katsoo lapsen perään ettei vaaratilanteita tule, pitää seuraa lapselle, huolehtii että lapsi saa ruoan ruoka-aikana (ei joudu tekemään ruokaa itse) jne. Ei siis kodinhoitoa lainkaan, mitä nyt ruoan jälkeen pitää pöytä siistiä, ja katsoa ettei talo ole aivan myllätty hoitokeikan jäljiltä. Mielestäni 8,5€/h on sopiva korvaus tällaisesta hoitajalle, jolla ei ole koulutusta lastenhoitoon, ainoastaan kokemus sisarustensa hoidosta. Asuu myös ihan lähellä. - hoitaja.mll
Olen 17v MLLn kouluttama hoitaja. MLLn kautta saaduilla keikoilla palkka on 8,20 e/h, muuten teen "keikkapalkoilla", n. 8e/h, mutta voidaan vähän pyöristää niitä hintoja :D tyyliin jos olen 2h, niin palkka on jotain väliltä 15-20e :) Eli ei niin tarkkaa, ja monet haluavat maksaa vähän ylimääräistä mieluummin kuin alakanttiin :) Lapsia kerralla 1-3 ja yleensä muutaman tunnin keikkoja :)
- hoitaja.mll
Ainiin PS, serkkujani (8v ja 3kk) hoidan epämääräisellä n 5e/h palkalla :)
- euros
Halusin kommentoida tähän väliin,että lastenhoitotyö on todella vastuullista ja siitä pitää myös maksaa asiallista palkkaa.
- tatjaaanaaa
olen 20 vuotias tyttö.
minulla ei ole minkäänlaista koulutusta lastenhoidosta.
mutta olen niitä mielelläni hoitanut jos joku on pyytänyt.
hoidin 3 lasta poika 2v tyttö 4v poika 6v ja sain 9e tunti.
tein myös ruuan.
sen lisäksi siivosin talon aina kun olin vahtimassa.
tätä ei kyllä pyydetty mutta oli kiva kuulla kehuja lasten äidiltä
ja hänenkin oli varmasti kivempi tulla kotiin raskaan työpäivän jälkeen.
teininä hoidin paria lasta kanssa. mitään varsinaista tuntipalkkaa ei ollut.
vaan sellaisen könttäsumman sain. mutta sellainen 25€ päivä (10tuntia)
oli iso raha 14-vuotiaana. joskus en kehdannut ottaa rahaa vastaan ollenkaan koska minusta oli kiva olla niiden kanssa.
nyt itselläni on 1-vuoden ikäinen tyttö ja monesti mietin että mistä saisi jonkun kivan nuoren hoitajan vaikka perjantai illaksi / yöksi. sillain vaikka että tyttö on nukkumassa ja hoitaja vain vahtisi että jos hän herää. silläaikaa hoitaja voisi olla meillä koneella katsella telkkaria tai vaikka nukkua. - kangasniemi
Meillä on haussa viikonloppuhoitaja - ei vaan tunnu täältä meidän seudulta löytyvän innokkaita tekijöitä! Maksamme viikonlopusta pe-su 150 euroa - 200 euroa vähän tunneista riippuen. Lapset jo varhaisteinejä, eli kyse on lähinnä meillä asustelusta viikonlopun ajan (saa siis tehdä omiaan, kavereita saa käydä, oma huone käytössä... jne). Olemme miettineet onko tuo palkka liian pieni vai mikä on kun ei halukkaita löydy!?!? Mutta nyt kun luen näitä teidän saamia palkkoja, ei meidän tapauksessa siitäkään pitäisi olla kyse. Ihanaa on lukea näitä palstoja ja huomata että innokkaita työtä tekeviä ja työtä haluavia nuoria on kuitenkin vielä olemassa :-) Osuisipa tännekin suunnalle jokunen!
- TKRK
No, miltäs tämä teistä sitten kuulostaa. Mä itse olen todella lapsenvahdin tarpeessa, yhtäjäksoisesti viikon verran, josta hoitaja olisi ainoastaan arkipäivät mutta yötkin meillä. Tarjoan talomme päädystä oman huoneen ja tietenkin ruoat. Lapsia meillä on 4, joista nuorin 5kk ja vanhin 5v, sekä 3 koiraa (joiden hoito ei jää lastenhoitajan vastuulle.) Eli kysymys teille, mikä olisi sopiva palkka 5:n päivän työrupeamasta? Taukoja saa niissä puitteissa missä itse vain suinkin kykenen niitä antamaan, eikä öisin tarvitse lasten kanssa nousta, vaikka he heräisivätkin.
- mll 8,20
Tämä oli mll:n sivuilla:
"Perhe maksaa käteisellä lasten hoitajalle palkkana 8,20 e/tunti, puolen tunnin tarkkuudella. Tämä on kokonaiskorvaus, joka sisältää lomakorvauksen. Hoitajalle maksettava minimipalkka on kahden tunnin palkka.
Sunnuntaityöstä säädetään työaikalain 33 §:ssä. Sunnuntaityöstä perhe maksaa hoitajalle palkkaa 100 prosentilla korotettuna eli 16,40 e/tunti. Korotettua palkkaa maksetaan myös kirkollisina juhlapäivinä, vapunpäivänä ja itsenäisyyspäivänä."
Aika hyvin siihen nähden, että käsittääkseni noista ei maksettu veroja. Maksetaan työntekijälle käteisellä ja mll ainoastaan välittää hoitajan, ei hoida mitään palkanmaksuun liittyvää. Kuitenkin ihan hyvä summa mielestäni.
Meilläkin olisi tarvetta lastenhoitajalle, kahtena päivänä kuukaudessa kun olen koulussa (opiskelen verkko-opiskeluna muuten). Tuokin summa on jo aika paljon meidän tuloihin, mutta ennemmin maksaisin kuitenkin vähän enemmän siitä, että saisin hyvän hoitajan jostain. Enkä uskaltaisi tuotakaan kautta ottaa, ellen ensin olisi haastatellut yms. hoitajaa kunnolla. - hennaj
Hei te joilla on tarvetta lastenhoitajalle, mistä päin olette ? olisin kiinnostunut :)
- Matkakustannukset
Mua kiinnostaa matkakustannukset, jos kulkee bussilla ja siihen on itsellä kuukausikortti. Eli periaatteessa itsellä ei mene matkoihin (ylimääräistä) rahaa, mutta tottakai niistä haluaa korvauksen, koska lapsia täytyy hakea koulusta yms. Onko kohtuullista pyytää normaali bussin kertamaksu vai paljonko (siis niistä lasten haku-reissuista? Mitä olette mieltä?
- jjjodj
MLLn hoitajien täytyy muuten itse ilmoittaa verottajalle keikoista saamansa palkat. että kylllä maksetaan veroja, tai ainakin pitäisi..!
- lapsiahoitanut
Heips!
Itse olen melkein valmis lähihoitaja. Lastenhoitohommia olen tehnyt 14 vuotiaasta asti ensin kesäisin koulun ohella, ja sen jälkeen päivätyönä ja koulua hoidin iltaopiskeluna.
Palkoissa on ollut huimia eroja.
Esimerkkinä :
Perhe 1 ( kahden perheen lapset, aloittaessani lapset olivat 8kk), Palkka oli 1450e kuukaudessa, sisälsi ruokaedun, bussikortin ja joustavat työajat. Tuntimäärä oli päivässä sen 8-9 tuntia, riippuen vanhempien työtunneista. Sain kuitenkin "bonuksia", kuten meikkejä, hiusvärejä, ekstrarahaa jos olin vienyt lapsia esim Korkeasaareen tms.. Työnkuvaan ei kuulunut lastenhoidon lisäksi muuta kuin lasten jälkien siivoominen.
Perhe 2 ( yksi lapsi, joka oli aloittaessani 11kk 4 vuotias sisarus joka piti viedä ja hakea päiväkodista ). Työtunteja tuli viikossa 40-50h, palkka oli 1750e bussikortti ja ruokaetu. Työnkuvaan kuuluis lapsenhoidon lisäksi pyykkihuolto ja perheen päivällisen valmistus joka päivä.
Tässä suhteessa, ensimmäinen perhe maksoi "liian vähän", mutta koska tulimme loistavasti toimeen, palkalla ei ollut niinkään väliä kun viihdyin työssäni niin hyvin. :) edelleen pidämme yhteyttä ja käyn silloin tällöin hoitelemassa nyt jo nelivuotiaita muksuja.
Näiden lisäksi minulla on neljä vuotias hoitolapsi jota aloin hoitamaan hänen ollessa kaksi vuotias. Heidän kanssa sovimme aina könttäsumman hoitamisesta.. Yleensä jos laskee tuntipalkan, niin se on ollut noin 7-10e. Riippuen ajankohdasta ja kuinka äkkiä hoidontarve on tullut. - ................
Itse olen saanut n. 6 e/tunti ja 5-10 euroa bensarahaa jos on pitänyt kuskata lasta harrastuksiin. Mielestäni palkka on aika pieni, mutta toisaalta työ on melko helppo koska lapsi on jo 8-vuotias ja leikkii usein kavereiden kanssa. Ehdin yleensä opiskellakin jossain välissä :)
Lastenhoitajan koulututusta ei ole, mutta ennemmin olen ollut ala-asteella töissä ja vahtinut sukulaisten lapsia.
10 e/tunti on ollut korkein tarjous mitä olen saanut, mutta sitä työtä en voinut ottaa. Mielestäni noin 7-9 e/tunti olisi sopiva yhdestä lapsesta. - Leisku2
Jos haluaa todella ammattimaisen ja hyvän lastenhoitajan, joka tietää myös lapsen kehityksestä ja tukee sitä aktiivisesti parhaalla mahdollisella tavalla, niin tarjotkaa 10-12 euroa tunti. Siihen hintaan myös esim. päiväkodeissa työskentelevät saa mukaan hakuun. Tällä hinnalla itse teen satunnaisesti töitä yksityisperheille. Monet vanhemmat maksavat mielellään hyvälle, jos rahallisia ongelmia ei ole.
Niin paljon kuin haluaisinkin auttaa köyhempiä perheitä, niin minua ei 7-8 eurolla saisi lastenhoitotyötä tekemään. Aikuinen ei sillä elä, lapselle/nuorelle voi olla kivaa lisätienestiä. Ja mikäs siinä, jos lapsi/nuori on mukava ja hoitaa perushommat. Mutta kasvatusalan aikuinen panostaa eri tavalla lapsen kanssa yhdessäoloon ja häneltä löytyy myös tietotaitoa tukea lapsen kasvua enemmän. - nanny-93
Hei!
Olen toiminut MLL:n lastenhoitajana jo muutaman vuoden ajan. Olen siis käynyt lastenhoitajakoulutuksen, omaan muutaman vuoden kokemuksen lastenhoitotyöstä ja lisäksi äitini on ollut perhepäivähoitajana todella pitkän aikaa joten olen äitiä parhaani mukaan autellut kun olen itse sitä halunnut. Haluan kertoa teille oman mielipiteeni lastenhoitajan asemasta.
On tärkeää, että hoitaja kokee olevansa arvostettu ja tekevänsä arvostettua työtä. Vastapalkkioksi perhe saa kunnollista hoitoa ja huolenpitoa, ehkä jopa pysyvän hoitajan, joka tulee aina pyynnöstä lapsia katsomaan. Sopiva palkka on todellakin se 8,20 euroa tunnilta, josta tietysti voi aina hoitaja joustaa (niinkuin itse olen tehnyt riippuen perheen elämäntilanteesta...) Itse teen myös ylimääräistä työtä, esimerkiksi tiskaan, laitan pyykkejä kuivumaan ja siivoan.
On myös mukavaa, että palkan lisäksi vanhemmat kehuvat suullisesti hoitajan työtä. Itselleni se tuo lisää varmuutta työnteossani. :)
Eräälle verkko-opiskelijaäidille, nimim. mll 8,20 (joka kirjoitti tänne siitä, että epäröi MLL:n lastenhoitajien pätevyyttä ja haluaa haastatella hoitajaa itse) haluan kertoa, että MLL:n johtaja valitsee koulutukseen ja listoille otettavat hoitajat ja myös arvioi tätä kurssin aikana. Ei MLL:n töihin kuka tahansa pääse. Kaikki hoitajat ovat yhtä päteviä joten sitä on ihan turhaa epäröidä! Kaikki ovat käyneet koulutuksen, jossa on käyty kaikki lastenhoitoon liittyvä läpi. Koulutuksen lisäksi käymme muutaman kerran vuodessa kokoontumassa pienryhmässä ja meille kerrotaan ajankohtaisista asioista. Pätevyyttä kyllä löytyy!
On oikeasti turha luullakkaan, että pätevä hoitaja lähtee hoitamaan lapsia 3-5 euron tuntipalkalla... Lastenhoitajan työ on todella raskasta ja vastuullista hommaa! Lapset ovat hyvinkin pieniä tai heillä voi olla vakavia sairauksia. MLL valitsee hoitajat lastenhoitokeikoille sen mukaan, millaista kokemusta heillä on esimerkiksi astmaatikoista tai epileptikoista.
Toivottavasti te vanhemmat osaatte arvostaa sitä työtä, mitä lastenhoitajat tekevät. Ymmärrän, että taloudellisesti voi olla joskus hyvinkin tiukkaa ja lastenhoitoa vaikeaa saada. Kuitenkin olisi pakko välillä päästä pois arkirutiineista. Tiesittekö, että lastenhoitajalle maksetuista palkoista voi kertoa verottajalle, josta tulee verovähennyksiä? :)- Annamaaria
Olen 23 vuotias ja opiskelen lastentarhanopettajaksi tällä hetkellä ja teen hoitokeikkoja satunnaisesti. Olen hoitanut lapsia noin 15 vuotiaasta asti eli kokemusta löytyy. Tuntipalkaksi pyydän vähintään 10 (joskus perheet maksavat enemmänkin) euroa tunnilta ja jokainen perhe, jossa olen hoitajan toiminut on sen mukisematta maksanut. Aloitellessani lastenhoitotöitä silloin 15 vuotiaana pyysin 8 euroa palkkaa ja sain sen aina. En menisi perheeseen, joka antaa huonoa palkkaa. Kyllä lastenhoitajaa täytyy arvostaa, onhan hän vastuussa teidän kullanmuruista. :) Joskus tuntuu hassulta, että vaaditaan erinomaista hoitoa ja kokemusta ja silti ollaan valmiita maksamaan todella mitättömiä summia. Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole varaa, mutta olen törmännyt myös varakkaisiin perheisiin, jotka tarjoavat todella pieniä summia lastensa hoidosta.
- MLL 94
Olen samaa mieltä Nanny-93:n kanssa. Itse olen vuotta nuorempi, muutaman vuoden MLLn listoilla ollut lastenhoitaja. Voin allekirjoittaa kaikki hänen mielipiteensä, ja lisäksi haluan korostaa sitä, että MLLn hoitaja saa usein kutsun vieraaseen perheeseen, jossa pahimmassa tapauksessa näytetään nopeasti paikat, sanotaan hei-hei ja lähdetään. 5 minuutin preppauksen jälkeen se hoitajalle tuntematon vuoden ikäinen lapsi jää itselleen tuntemattoman hoitajan hoidettavaksi. Tässä tilanteessa hoitaminen on paljon rankempaa, kuin vaikka sukulaislapsen hoitaminen, joten on hyvä, että palkka on tarpeeksi korkea.
- onnekas mmmm
Heh... mä saan 20 egee tunti, mut perhe on kyllä ökyrikas, et niille on ihan sama vaik maksais mulle tuhat euroo tunti.
Oon tosi tyytyväinen, kun oon jotain viis tuntii viikossa, lapsia on kolme, mut kaks vanhempaa on jo koululaisia, et niistä ei vaivaa. Kuopus on kaksi. Ja sit mulla on se etu, et puhun kans ruotsia. Se oli ehtona tähän perheeseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418