Sisäsiitos

koira

Mitä riskejä on sisäsiittoisella koiralla? mahdollisia sairauksia? Pennut ovat vahinkopentuja, mutta isä on selvitetty testeillä. Onko hinta halvempi vaikka pentu onkin saatu rekisteröityä?

17

1391

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millainen sukulaisuussuhde on kyseessä?
      Sairausgeenit tietysti moninkertaistuvat, mutta niin myös kaikki ns. hyvät geenit.
      Rekkariin saannissa ei kyllä vaikeuksia ole.
      Jatko jalostus vain on tarkkaa.
      Itse en ainakkaan missään tapauksessa halvemmalla myy paitsi siinä tapauksessa mikäli papereihin laittaisin ei jalostukseen ja pidättäisin itselläni rekkarit.
      Näitä tällaisia vahinkoja tapahtuu silloin tällöin, ja yleensä kuulostaa aina pahalta omaan korvaani, tuo kysyminen muualta kuin kasvattajalta itseltään. Mikäli hinta on niin olennainen seikka, tai sitten se ,että haluaa koiran kanssa harrastaa ja on ehkä ajatellut käyttää koiraa jalostukseen, kannattaa miettiä sitä ostamista, varsinkaan ellei luota kasvattajaan. Kasvattaja on aina se paras tietolähde. Voit myös käydä tsekkaamassa kasvattajan koirien taustat jalostusnetistä.

Jos suhtautumisesi on tuomitseva tai muuten negatiivinen, älä osta pentua. Uskon kasvattajan tietävän tasan tarkkaan mitä tekee ja miten tekee aina paremmin kuin kokemattoman ostajan.

Kuitenkin on hyvä kun asioista kyselee, eikä pidä kaikkea itsestään selvyyksinä, eikä luota sokeasti kasvattajaan.

Joskus saa tuollaisesta sisäsiittoisuus koirasta sen täydellisen menestyjän.
      Kerro täällä joskus mihin päädyit. Äläkä suutu kirjoituksestani.

• ketjun aloittanut

Kiitos vastauksista. Meillä ei ole tarkoituksena saada rotukoiraa halvalla vaan haluan tietää riskit tällaisen pennun kohdalla koska kokemusta ei ole. Vai etsimmekö "normaalin" pennun.
        Pennun vanhemmilla on sama isä, mutta eri emä. Sukusiitosprosentti on 25, eli paljon.

• ketjun aloittanut kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Meillä ei ole tarkoituksena saada rotukoiraa halvalla vaan haluan tietää riskit tällaisen pennun kohdalla koska kokemusta ei ole. Vai etsimmekö "normaalin" pennun.
        Pennun vanhemmilla on sama isä, mutta eri emä. Sukusiitosprosentti on 25, eli paljon.

Käy jalostusnetissä katsomassa esim lonkka-silmä-polvi jne tulokset. Katso pitkältä ajalta. Jos ovat terveitä ja esim näyttelyissä menestyjiä ja ajattelet itse näyttelyyn osallistumista nappaa kiinni ja nopeaan.
        Jos taas muut asiat mielessä ota se ei sisäsiitos pentu.

Mutta mieti molemmat vaihtoehdot tarkkaan. Et tunne minua, etkä voi tietää luotettavuudestani yhtään mitään.
        Mutta taas se mutta. Käy katsomassa niitä sisäsiitos pentuja rotumääritelmä mukanasi ja vertaa.

• Kaamos

Meidän ostama karhukoira oli ainakin puoltahalvempi kuin mitä normaalisti pentu maksaa. Isä oli saanut siis tyttärensä kanssa vahinkopennut... :/

• etukäteen,mutta minulle tulee aina tälläisestä olo,että mietitään vaan onko mahdollisuutta saada "halvalla" rotukoira.siis kun tuntuu,että pikkuvikaisia ja siten mahdollisesti halvempia rotukoiria ostaisi 100 ostajaa yhtä myytävää kohden.kyllä multakin on kysytty että onko viallisia josko saisi halvalla!viat ei siis haittaa kunhan hinta on kohdallaan?ja nyt en enää tarkoita ketjun aloittajaa vaan ihan yleisesti tähän törmännyt olen ja kai moni muukin.

• PoliceGirl82

Viallinen voi kumminkin myös tarkoittaa esimerkiksi värivirhettä tai koukkuhäntää, joista yleensä ei ole ongelmia sinällään. Luonnollisesti tällaiset yksilöt ovat kotikoiria joilla ei näyttelyihin ole asiaa. Jos korvat ovat väärässä asennossa tai kivekset laskeutumatta, ottavat useat kasvattajat pennusta hintaa pois ja se myydään papereiden kanssa, mutta nimeomaan kotikoiraksi.

Jos en itse harrastaisi mitään, niin voisin varsin hyvin kääntyä tällaisen vaihtoehdon puoleen. Luonnollisestikaan en nyt puhu sairaista koirista viitaten mahdolliseen sukusiittoisuuteen (korkeaan asteeseen) tai oikeasti sairaaseen koiraan, vaan "vialliseen" noin ulkomuodollisesti.

• PoliceGirl82 kirjoitti:

Viallinen voi kumminkin myös tarkoittaa esimerkiksi värivirhettä tai koukkuhäntää, joista yleensä ei ole ongelmia sinällään. Luonnollisesti tällaiset yksilöt ovat kotikoiria joilla ei näyttelyihin ole asiaa. Jos korvat ovat väärässä asennossa tai kivekset laskeutumatta, ottavat useat kasvattajat pennusta hintaa pois ja se myydään papereiden kanssa, mutta nimeomaan kotikoiraksi.

Jos en itse harrastaisi mitään, niin voisin varsin hyvin kääntyä tällaisen vaihtoehdon puoleen. Luonnollisestikaan en nyt puhu sairaista koirista viitaten mahdolliseen sukusiittoisuuteen (korkeaan asteeseen) tai oikeasti sairaaseen koiraan, vaan "vialliseen" noin ulkomuodollisesti.

takaa sitä,etteikö just joku värivirhe ole ihan ok,vaan sitä,että sellaisellakin olisi paljon ottajia jos sen halvemmalla saa ja kun saa halvemmalla niin moni ei kavahda enää mitään vikaa.ihan kuin edullinen ostohinta olisi kaikkein tärkein kriteeri koiran valinnassa,sitä tarkoitin.

• Laddie

Täytyypä tunnustaa, meidänkin koira on kyllä "ale-koira". Pentu oli syntyessään pieni kokoinen ja kasvattaja epäili, että saattaa myös jäädä hieman alle normimittojen. (Tosin oli jo sitten luovutettaessa melkeinpä saman kokoinen kuin veljensä.)
        Hinnan takia ei kuitenkaan kyseistä pentua valittu, vaan sen takia, että tämä poika oli niin innokkaasti meidän kimpussa koko ajan. Joten tottakai se taapero valtasi meidän kaikkien sydämet.

• Laddie kirjoitti:

Täytyypä tunnustaa, meidänkin koira on kyllä "ale-koira". Pentu oli syntyessään pieni kokoinen ja kasvattaja epäili, että saattaa myös jäädä hieman alle normimittojen. (Tosin oli jo sitten luovutettaessa melkeinpä saman kokoinen kuin veljensä.)
        Hinnan takia ei kuitenkaan kyseistä pentua valittu, vaan sen takia, että tämä poika oli niin innokkaasti meidän kimpussa koko ajan. Joten tottakai se taapero valtasi meidän kaikkien sydämet.

eri valintakriteeri,mutta miten pitäisi suhtautua kun tulee soittoja toisensa perään ja kysellään vaan halpaa kotikoiraa,sillä niitä on kyselyistä n puolet.ja silloin myös suoraan kysellään että olisiko jotain virheellistä,aika sama mikä vika olisi.musta se on outoa,mielelläni olen maksanut täyden hinnan kun kerta olen jotain rotua halunnut.ja huom,ekat koirani ei käynyt näyttelyissä tai muissa koskaan,koska ei ollut kärpänen vielä iskenyt,että ihan kotikoiriksi tulivat.

• Laddie
        davalyan kirjoitti:

eri valintakriteeri,mutta miten pitäisi suhtautua kun tulee soittoja toisensa perään ja kysellään vaan halpaa kotikoiraa,sillä niitä on kyselyistä n puolet.ja silloin myös suoraan kysellään että olisiko jotain virheellistä,aika sama mikä vika olisi.musta se on outoa,mielelläni olen maksanut täyden hinnan kun kerta olen jotain rotua halunnut.ja huom,ekat koirani ei käynyt näyttelyissä tai muissa koskaan,koska ei ollut kärpänen vielä iskenyt,että ihan kotikoiriksi tulivat.

en kanssa ymmärrä niitä ihmisiä jotka viallista ja halpaa pentua tarkoituksella hakevat!
        Eivätpä taida ottaa huomioon, että tulevaisuudessa voi tulla kalliiksi viallisen pennun osto. Tuohon, miten noihin kyselyihin pitäisi suhtautua, on hankala vastata. Itseä ainakin raivostuttaisi (ja saattaisi luuri pamahtaa linjojen läpi korvaan). Jos kerran mieleisensä koiran löytää, niin kyllä pitää olla valmistautunut siitä maksamaan.

Kotikoiraksi meilläkin pentu hankittiin, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten sitä innostuu...

• meni hakoteille
        Laddie kirjoitti:

en kanssa ymmärrä niitä ihmisiä jotka viallista ja halpaa pentua tarkoituksella hakevat!
        Eivätpä taida ottaa huomioon, että tulevaisuudessa voi tulla kalliiksi viallisen pennun osto. Tuohon, miten noihin kyselyihin pitäisi suhtautua, on hankala vastata. Itseä ainakin raivostuttaisi (ja saattaisi luuri pamahtaa linjojen läpi korvaan). Jos kerran mieleisensä koiran löytää, niin kyllä pitää olla valmistautunut siitä maksamaan.

Kotikoiraksi meilläkin pentu hankittiin, mutta eihän sitä koskaan tiedä miten sitä innostuu...

Kysymys oli sisäsiitos asiasta. Keskustelu meni jo ihan muualle...

• meni hakoteille kirjoitti:

Kysymys oli sisäsiitos asiasta. Keskustelu meni jo ihan muualle...

sanoinkin jo tuolla aiemmin etten enää puhunut ketjun aloittajan asiasta,mutta tämä oli hyvä aloituspaikka tälle aiheesta johdannaiselle keskustelulle.useimmat keskustelut alkaa toisena kuin mihin päättyvät :)

• kuin sinne ..
        davalyan kirjoitti:

itse koskaan kysellyt virheellisiä kun en niitä ole halunnut.Alennusta saa aina kysyä ja viimeistä hintaa,silti alennusta ei välttämättä saa.Yli luovutusikäisistä pennuista kyllä alennusta voin kysyä(josko kasvattaja niistä tahtoisi eroon päästä) mutta en virheellisistä kun en niitä huoli.
        Tiedän erään pentueen joka myytiin paljon halvemmalla kun kyseessä oli korkea sukusiitos vahinko kasvattajalla.Ja omalla tavallaan se reilua onkin tiputtaa hintaa kyseisessä tapauksessa(onhan koiran arvo tavallaan tippunut mm.jalostuksen suhteen).
        Valinta kriteerinä hintaa en valitettavasti ymmärrä.Jos sattuu saamaan mieleisensä halvemmalla niin kiva juttu.Nykyisessä lapsiperheiden varallisuustilanteessa ymmärrän kyllä myös halpojen kyselijät.
        Ja toiset vaan on tottuneet saamaan rahoilleen vastinetta ja toiset ostaa niinkuin sulo vilen,kun halvalla sain vahtikoiran,jos muistatte.
        Mutta sitä en ymmärrä davalyan kirjoituksessa että virhe saa olla mikä vaan.Vaikka kolme koipinen koirako?Hapenpuutteesta kärsinyt veltto huomosti kehittynyt niinkö?Jos näin on niin voi rahan säästö olla utopistista.

• kuin sinne .. kirjoitti:

itse koskaan kysellyt virheellisiä kun en niitä ole halunnut.Alennusta saa aina kysyä ja viimeistä hintaa,silti alennusta ei välttämättä saa.Yli luovutusikäisistä pennuista kyllä alennusta voin kysyä(josko kasvattaja niistä tahtoisi eroon päästä) mutta en virheellisistä kun en niitä huoli.
        Tiedän erään pentueen joka myytiin paljon halvemmalla kun kyseessä oli korkea sukusiitos vahinko kasvattajalla.Ja omalla tavallaan se reilua onkin tiputtaa hintaa kyseisessä tapauksessa(onhan koiran arvo tavallaan tippunut mm.jalostuksen suhteen).
        Valinta kriteerinä hintaa en valitettavasti ymmärrä.Jos sattuu saamaan mieleisensä halvemmalla niin kiva juttu.Nykyisessä lapsiperheiden varallisuustilanteessa ymmärrän kyllä myös halpojen kyselijät.
        Ja toiset vaan on tottuneet saamaan rahoilleen vastinetta ja toiset ostaa niinkuin sulo vilen,kun halvalla sain vahtikoiran,jos muistatte.
        Mutta sitä en ymmärrä davalyan kirjoituksessa että virhe saa olla mikä vaan.Vaikka kolme koipinen koirako?Hapenpuutteesta kärsinyt veltto huomosti kehittynyt niinkö?Jos näin on niin voi rahan säästö olla utopistista.

tarkoitin,kerran mainitsin että olisi yksi aika paha(kuntoutui myöhemmin hyvin)sammakko pentu,niin ei olisi useampaa kyselijää haitannut jos halvemmalla saa.kaikki sammakot ei kuntoudu.omani sitten kuntoututin ja annoin kaverilleni lemmikiksi.ja selitin kyllä kyselijöille että mikä se "sammakko"pentu sitten oikeasti on.vastaavia kyselyjä"ei mua haittaa se jos se on sokea/kuuro" kun kotikoiraksi se vaan tulee.siis sanon heti,että taitava ihminen saa sokeasta tai kuurosta toimivan koiran,mutta enpä sitäkään ehdoin tahdoin suosittele,sillä opetus vaatii aika paljon.

• kuin sinne ..
        davalyan kirjoitti:

tarkoitin,kerran mainitsin että olisi yksi aika paha(kuntoutui myöhemmin hyvin)sammakko pentu,niin ei olisi useampaa kyselijää haitannut jos halvemmalla saa.kaikki sammakot ei kuntoudu.omani sitten kuntoututin ja annoin kaverilleni lemmikiksi.ja selitin kyllä kyselijöille että mikä se "sammakko"pentu sitten oikeasti on.vastaavia kyselyjä"ei mua haittaa se jos se on sokea/kuuro" kun kotikoiraksi se vaan tulee.siis sanon heti,että taitava ihminen saa sokeasta tai kuurosta toimivan koiran,mutta enpä sitäkään ehdoin tahdoin suosittele,sillä opetus vaatii aika paljon.

sano ensi kerralla kyselijöille että,niille halvoille virheellisille on ihan omat tehtailijat ja minä en kuulu siihen porukkaan.Nyt rupee valkenee miten tehtaat pysyy pystyssä kaikesta valistuksesta huolimatta.
        Kohta on ilmoitus jossain ,myydään kolmekoipisia koiranpentuja halavalla snellin takapihalta joka ma aamu.

• kuin sinne .. kirjoitti:

sano ensi kerralla kyselijöille että,niille halvoille virheellisille on ihan omat tehtailijat ja minä en kuulu siihen porukkaan.Nyt rupee valkenee miten tehtaat pysyy pystyssä kaikesta valistuksesta huolimatta.
        Kohta on ilmoitus jossain ,myydään kolmekoipisia koiranpentuja halavalla snellin takapihalta joka ma aamu.

kaikki kelpaa,miten muuten tosi huonoista paikoista likaiset,takkuiset,matoiset ym koirat ostajan löytäisi.

• href

Sitä ei kukaan osaa ennustaa että millainen pennusta tulee. Voi olla, että tuplaantuneet geenit ovat kaikki hyviä ja koirasta tulee huippuluokan rotunsa edustaja. Tämä tietysti edellyttää sitä, että isän suku on huippulaatuinen.

Voi olla, että pentu saa huonot geenit tuplaantuneena ja sille ilmaantuu resessiivisiä sairauksia tai muuten huonoja puolia isän suvun puolelta.

Hintaan sukusiitosprosentin ei pitäisi vaikuttaa millään tavalla, mutta se, että kyse on VAHINGOSTA, voi laskea hintaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe