Millä maalilla, kuinka moneen kertaan ja millaisella välineellä tulisi kerrostaloasunnon puulattia maalata.Kyseessä on mäntylattia joka on juuri hiottu.
Kiitos
Jaska
Puulattian maalaus
6
7886
Vastaukset
- maalilla!
vaan vaha. osmocolorilla
- Itse haluan peittävän maali...
...
- myös...
Itse haluan peittävän maali... kirjoitti:
...
peittävänä (kuten läpikuultavanakin) eli se näyttää kuin olisi maalattu.
ei maalia missään nimessä
- betoluxilla
Olemme maalanneet yhden vanhan kerrostaloasunnon lautalattian Betoluxilla ja nyt teemme sitä samaa kesätorpallamme, josta 1960-luvulla asennettujen muovimattojen alta löytyy aivan hyvää vanhaa lattialautaa. Betolux on maalausliikkeen suosittelema maalisortti, jonka nimi viittaa betonilattioihin, mutta joka sopii aivan hyvin myös laudalle. Välineiksi minulle on riittänyt siivousvaiheen jälkeen leveä (muistaakseni 125 mm) pensseli. Ensimmäisen maalikerran olen ohentanut 30 pros. ja toisen kerran olen maalannut noin vuorokauden kuluttua ohentamattomalla maalilla. Ensimmäisen maalikerran kuivuttua kannattaa vähän tunnustella, onko laudan pinnasta tullut karhea, joskus nimittäin laudoista tuntuu nousevan tavallaan "karvat" pystyyn, jolloin voi harkita kevyttä hiomista.
- abc
Puulattia kannattaa käsitellä jollain öljyvahalla, esim. Osmo Color. Tällöin lattian pintakäsittelyn voi myöhemmin paikkailla vain tarvittavasta kohdasta, jos on tarvetta. Lakatun lattian sen sijaan joutuu lakkaamaan aina kokonaan uudestaan.
- Pehku
Lattian peittomaalaukseen käy mainiosti myös perinteinen Tikkurilan Permo (mm. vanha kansakoulunruskea...). Betoluxia nykyään kaikki suosittelee, koska yleisempi tuote, mutta Permoa saa ihan normaalisti, vaikka jotkut väittävät valmistuksen loputtua!
Maalasin omia lattioita Permolla, ja nätti pinta tulee. N. 100-125mm leveä LAADUKAS(=kallis) pensseli, ja purkin ohjeen mukaisesti, olikohan eka kerta 30% ohennetulla, toinen 20% ja kolmas kerros ohentamattomalla. Maalatessa vain muistaa, että maalauksen raja lautojen saumaan, ei keskelle laudan pituutta, esim. maalaa kerralla pari kolme lautaa päästä päähän, ei jää kuivumissaumoja näkyviin. Tulevat ohuella pohjalla varsinkin hetkessä näkyviin. Kerrosten välillä ohjeen mukaiset kuivumisajat, ja sitten muutama viikko, ettei rasitusta, esim. ei kalusteita, joiden jalat voivat painaa jäljen pintaan. Pintakuiva ja läpikuiva aivan eri asiat.
Nätti tulee Permolla, Betoluxilla varmasti myös, mutta olen kuullut, että Betolux olisi jotenkin paksumpaa, ja lattia maalattuna "muovimaisempi" pinnaltaan, en tosin tiedä kun kokemusta vain Permosta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857515- 965424
- 2624683
- 484582
- 643312
- 502728
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222378- 512372
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292352- 412214