avioliitto = turha juttu

chocolat

ainakin mun mielestä. olen siis 18-vuotias tytteliini. aina olen vähän surkutellenkin ihmetellyt niitä neitosia, jotka unelmoivat 'prinsessahäistä' jo herra ties kuinka nuorena, suunnittelevat varmaan vieraslistaakin valmiiksi. tässä taannoin tein erään huomion itsestäni: en ole koskaan unelmoinut häistä. en ikinä. rupesin oikein miettimään asiaa, ja tajusin että ei ole koskaan ollut kiinnostusta häihin. kaveripiirissä lähes kaksikymppiset unelmoivat häistä, vanhoista perinteisistä kirkkohäistä. naimisiin pitää päästä mahd. nopeasti. hiljaa itsekseni olenkin kummastellut, että mikä h*lvetti niissä häissä oikein kiehtoo? varsinkin naisia? taitaa olla yhteiskunnassakin jotain vikaa jos nainen ei "voi" olla onnellinen ellei pääse naimisiin. ikävää sanoa, mutta kyllä naisten elämänlaatu mitataan paljolti sen perusteella, onko naimisissa vai ei. kuvitelkaapa: 48-vuotias sinkku! tai SIIS, vanhapiika. kaikki ajattelevat, että voi voi. säälittävää. ehkä myös minä.

täytyy myöntää, että ehkä pelkäänkin mahdollisia omia tulevia häitäni. pelkään varmasti eniten sitä, että parisuhde muuttuu 'tasaiseksi arjeksi' heti valojen jälkeen - ja onhan se nähty.
minua myös ahdistaa ajatus naimisissaolosta. ok, olen vielä nuori. mutta rakastan vapauttani niin paljon, että jo saa olla guru-ukko jos saa minut naimisiin. elän tällä hetkellä onnellisessa parisuhteessa. kaikki menee hyvin; seksi sujuu, tulemme erinomaisesti toimeen, meillä on hauskaa. mutta kun joku mainitseekin häät, minun tekee mieli loikkia karkuun häntä koipien välissä.

kaiken kaikkiaan minusta tuntuu että häät ovat yliarvostettu ilmiö jostain keskiajalta, jolloin naisen arvo oikeasti mitattiin sillä, onko naimisissa ja neitsyt jne. kovin usein tunnen olevani täydellinen 'oddball', kun tunnustan että eipä lapset tai häät paljoa kiinnosta. eikä ehkä koskaan tule kiinnostamaankaan; en pidä lapsista. mutta hässättäkää te vain häidenne kimpussa; kaikkea hyvää kaikille tuleville aviopareille (kylmiä väristyksiä), toivottavasti te kuulutte siihen parempaan 50 prosenttiin. tahdoin vain tuoda ilmi oman näkemykseni avioliitosta.

21

1355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merja

      Hei...millä vuosituhannella sinä ja ystäväsi elätte???

      • chocolat

        kuinkas niin...?


    • Merja

      Luin viestisi vielä kerran, ja pyydän nöyrimmästi anteeksi tuota edellistä kommenttiani...sinähän elelet hienosti tätä vuosituhatta, mutta ilmeisesti kaveri-/tuttavapiirissäsi joillakin tuntuu olevan kova hinku miehelään?

      Mehän eletään sellaisessa yhteiskuntajärjestelmässä, ettei naimisiinmeno ole ns. elämän tarkoitus...ainakaan kaikilla...sinkkuja = vanhoja piikoja, -poikia, eronneita ja esim. leskiä on muistaakseni pelkästään Pääkaupunkiseudulla about 100 000 (korjatkaa, jos mulla on väärää tietoa)...eri ikäisiä ns. sinkkuja, siis yksineläjiä...kuka mistäkin syystä...toiset ei saa koskaan "seuraa", ja toiset taas ovat niin vaikealuonteisia, ettei yhteiselämä oikein toisen ihmisen kanssa toimi...sitten on kaikensorttista väkeä yksineläjissä..."kaikki" eivät pääse/halua naimisiin, joten antaa kaikkien kukkien kukkia, ja sinun tuttaviesi hinkua naimisiin, jos niin haluavat.

      PS. toivottavasti sait tästä jotain tolkkua :)

    • Silja

      Luulisi olevan jokaisen oma asia, kuka tahtoo naimisiin ja kuka ei. Ja vaikket sinä tahdokaan, niin ei sinun tarvitse sitä huutaa ympäri maailmaa, että avioliitto on paskaa jne... mistäs sinä tiedät sen? Että niin, anna sen olla jokaisen oma asia.

      Ps. jos tuntisin sinut, niin en varmasti kutsuisi omiin häihini, jotka ovat tulossa...

      • chocolat

        kaipa täällä nyt saa mielipiteensä kertoa. oikeastaan toivoinkin, että joku vastaisi minulle ihan asiallisesti ja kertoisi avioliiton tarkoituksen, omalta kannaltaan... toivoin myös herättäväni sivistynyttä keskustelua, mutta taisin laittaa juttuni väärälle palstalle... täällä tuskin kukaan on samaa mieltä kanssani.


      • Silver

        No sinähän olet vielä erittäin nuori,lähes teini. Mitä sä tossa iässä tollaisia mietit? Kyllä sullakin jätkä vaihtuu vielä moneen kertaan,usko pois. Ehkä hieman kypsyttyäsi voit olla jo toista mieltä. En minäkään tuossa iässä häitä miettinyt.Kaikki ajallaan!


      • chocolat
        Silver kirjoitti:

        No sinähän olet vielä erittäin nuori,lähes teini. Mitä sä tossa iässä tollaisia mietit? Kyllä sullakin jätkä vaihtuu vielä moneen kertaan,usko pois. Ehkä hieman kypsyttyäsi voit olla jo toista mieltä. En minäkään tuossa iässä häitä miettinyt.Kaikki ajallaan!

        en väittänytkään olevani muuta kuin teini :) vai väitinkö. no anyway, vaikka se tietysti kuulostaa typerältä ja lapselliselta, niin uskon etten tule koskaan saamaan mitään häävimmaa. tunnen itseni jo sen verran hyvin. voi tietysti olla, että huomenna vastaani ratsastaa prinssi uljas jne. mutta jos nyt ihan realistisesti ajatellaan niin.. häät eivät ole minun juttuni.


      • Janne
        chocolat kirjoitti:

        en väittänytkään olevani muuta kuin teini :) vai väitinkö. no anyway, vaikka se tietysti kuulostaa typerältä ja lapselliselta, niin uskon etten tule koskaan saamaan mitään häävimmaa. tunnen itseni jo sen verran hyvin. voi tietysti olla, että huomenna vastaani ratsastaa prinssi uljas jne. mutta jos nyt ihan realistisesti ajatellaan niin.. häät eivät ole minun juttuni.

        Ei kuulosta typerältä ja lapselliselta. Avioliittohössäys se vasta lapsellista on. Ei avoliitto ole yhtään sen huonompi tai vähemmän sitova yhteiselon muoto.
        Avioliitto on instituutiona aika lailla pystyynkuollut ja jotkut 500 hengen mahtipontiset prinsessahäät lähinnä oksettavat. Kellään ei ole niin montaa tuttavaa jotka oikeasti välittäisivät paskan vertaa hääparin yhteisestä tulevaisuudesta. Koko touhu on läpeensä falskia. Jotenkin ymmärrän pienet lähipiirin häät, jotka voivat olla hyvinkin mukava ja intiimi tilaisuus.

        Eniten jurppii se kun tullaan sanomaan ettei muka ole tarpeeksi kypsä "asettumaan" tai "sitoutumaan". Mitäs se sitten on, jossei sitoutumista kun on yhteinen puolen millin asuntolaina, koirat ja muut. Ja yhteistä eloa 8 vuotta takana. Avioliiton ainoa konkreettinen funktio on mielestäni juuri nuo lakiasiat esim. puolison kuollessa. Tosin luulenpa että siinä tapauksessa tuikkaisin koko tönön tuleen, ei varmaan jaksaisi perinnönjaot ja muut paljoa kiinnostaa.


      • chocolat
        Janne kirjoitti:

        Ei kuulosta typerältä ja lapselliselta. Avioliittohössäys se vasta lapsellista on. Ei avoliitto ole yhtään sen huonompi tai vähemmän sitova yhteiselon muoto.
        Avioliitto on instituutiona aika lailla pystyynkuollut ja jotkut 500 hengen mahtipontiset prinsessahäät lähinnä oksettavat. Kellään ei ole niin montaa tuttavaa jotka oikeasti välittäisivät paskan vertaa hääparin yhteisestä tulevaisuudesta. Koko touhu on läpeensä falskia. Jotenkin ymmärrän pienet lähipiirin häät, jotka voivat olla hyvinkin mukava ja intiimi tilaisuus.

        Eniten jurppii se kun tullaan sanomaan ettei muka ole tarpeeksi kypsä "asettumaan" tai "sitoutumaan". Mitäs se sitten on, jossei sitoutumista kun on yhteinen puolen millin asuntolaina, koirat ja muut. Ja yhteistä eloa 8 vuotta takana. Avioliiton ainoa konkreettinen funktio on mielestäni juuri nuo lakiasiat esim. puolison kuollessa. Tosin luulenpa että siinä tapauksessa tuikkaisin koko tönön tuleen, ei varmaan jaksaisi perinnönjaot ja muut paljoa kiinnostaa.

        oiva juttu. hehee. lähes kaikki minulle vastanneet ovat vain kertoneet, tai oikeastaan todenneet, että minähän olen vielä pentu, kyllä ne häät sitten kiinnostaa, kunhan olen kypsä. tai eihän sitä suoraan sanota, mutta sitähän kaikki tarkoittavat. itse ymmärrän naimisiinmenon juuri turvallisuuden takia; jos puoliso kuolee, ei lähde esim. talo alta tms. mutta häähössötys ällöttää, kutsutaan kaikki tutut ja tuntemattomat iki-ihaniin 'prinsessahäihin' ja morsian nauttii "elämänsä ihanimmasta päivästä" panikoimalla joka kukka-asetelmaa leivonnaista riidelleen kaikesta tietysti myös anoppinsa ja äitinsä kanssa. augh! ja sitten parin vuoden päästä erotaan, kun 'kasvettiin erilleen'. lol!


      • Jdjsjsjsjsk
        chocolat kirjoitti:

        kaipa täällä nyt saa mielipiteensä kertoa. oikeastaan toivoinkin, että joku vastaisi minulle ihan asiallisesti ja kertoisi avioliiton tarkoituksen, omalta kannaltaan... toivoin myös herättäväni sivistynyttä keskustelua, mutta taisin laittaa juttuni väärälle palstalle... täällä tuskin kukaan on samaa mieltä kanssani.

        Totta kai saa sanoa mielipiteensä, ite tuskin menen koskaan naimisiin, ainuastaan sen vuoksi jos toinen haluaa mut ei se siltikkään viehätä ollenkaan oikei ja eroan jos se rupee ahdistaan?


    • sipe

      Yks näkökulma... Itse elelen avoliitossa, mutta nyt kun on se asunto hankittu, niin tulipa mieleen, että jos kumppani kuolee, niin sen puolisko menee sen omaisille. Ei olis kiva juttu panna kämppää myyntiin kumppanin suvun takia. Toinen vaihtoehto olisi tietysti keskinäinen testamentti. Toisaalta olen sen verran nuori, ettei asia ole ajankohtainen, mutta toisaalta tilanne voi muuttua yhtäkkiä...

      • Jan

        Avopuolisoiden kannattaa keskinäistä testamenttia tehdessään ottaa huomioon, että he kuuluvat kolmanteen perintöveroluokkaan, eli maksavat määrätyn perintöveron kolminkertaisena.

        Esim. Puolen millin kämppä (oli sitten markkoja tai euroja), jaetaan kuolemantapauksessa puoliksi (jos avopuolisot ovat omistaneet kämpän puoliksi, kuten yleensä on) ja keskinäisen testamentin perusteella toinen perii tuon kuolleen avopuolison puolikkaan. Eli perintöä 250 000. Perintövero on tällöin melkein 50%. Perintöveroa varten otettua lainaa saa maksaa aika monta vuotta... Aviopuolisot kuuluvat perintöveron ensimmäiseen luokkaan, eli vero on kolmannes avopuolisoiden maksamasta.

        Itse olen sitä mieltä, että avioliitto on aivan turha, miksei riitä, että pari on todistettavasti elänyt yhdessä 'avioliiton omaisessa suhteessa'? En minä ainakaan mihinkään muuhun kuin oman ja puolisoni tulevaisuuden turvaamiseksi tarvitse avioliittoa.

        J


    • Judy

      Minulle avioliitto ei ole ollut turha juttu.

      Ensin ajattelin, etten halua isoja häitä ollenkaan, mutta mieheni sai minut ylipuhuttua!

      Lasten kannalta avioliitto on turvallisempi kuin avoliitto.

      Jos on elänyt avoliitossa vuosia ennen naimisiin menoa niin tuskinpa meininki avioliitossa yhtään tasaisempaa on!

      • H

        Voi voi lapsi pieni!Muutaman vuoden kuluttua sulla voi olla ihan eri ajatukset.Onneksi kaikki nuoret ei ajattele samalla tavalla ku sä.Elä ja anna muidenki elää.


      • Jdjsjsjsjsk

        Ite lupasin ala-asteella jo etten mene koskaan naimisiin ja ny 50vuotta rupee häämöttää ja edelleen olen sitä mieltä etten mene koskaan naimisiin, tosin jos toinen haluaa, oma ideani se ei tuu koskaan olemaan, ei viehätä se ollenka oikei. Mm tunnen ihmisiä jotka eivät ole naimisissa, koskaan olleetkaan, tuskin menevätkään koskaan. Musta se on turha.


    • Morrison

      Moi.

      Ajattelin ihan samoin 18-vuotiaana. Mutta nyt viisi vuotta myöhemmin olen tuleva aviovaimo ja erittäin ylpeä siitä. Jossain vaiheessa aloin ajatella elämää ja parisuhdetta. Haluan jakaa elämäni useiden ihmisten kanssa, mutta Hän on vierelläni kaikissa myrskyissä ja tyvenissä.
      Palataan asiaan viiden vuoden päästä...Tai hyvä niin, jos olet samaa mieltä sittenkin. Nautitaan elämästä!

    • K

      Mä oon sua vuoden vanhempi eli 19v., mut oon ollu jo vuoden naimisissa eli menin sun ikäsenä naimisiin !
      Ja lupauduin mieheni rinnalle loppuelämäkseni ja sen lupauksen aion myös pitää !!!

      • Jskejejek

        Entäs si ku tulee pakko ero? Helpompi luvata ku että se pitäis, yks faktoista.


    • Jan

      Kirjoitit melkein minä olen ajatellut viimeiset vuodet. Naimisissa nyt kuitenkin olen, mutta en sinänsä rakkauden takia... Älkää kuitenkaan ymmärtäkö väärin, rakastan miestäni koko sydämestäni. En kuitenkaan koskaan ajatellut tai kokenut, että meidän pitäisi mennä naimisiin voidaksemme olla yhdessä ja rakastaaksemme toisiamme tai todistaaksemme rakkautemme muille. Meille riitti se, että halusimme olla toistemme kanssa, nautimme toistemme seurasta ja mikä tärkeintä, rakastimme toisiamme. Avioliitto tuntui peikolta, pallolta jalassa, jonka jälkeen olisi sidottu toiseen - verrattuna siihen, että nyt olimme yhdessä vapaasta tahdostamme (jos nyt sellaisesta voi puhua, kun yhteisesti on nimet alla asuntolainassa ja autolainassa...).

      Naimisiin menimme puhtaasti järkisyistä, sillä avopuolisoiden asema on yhteiskunnassa todella heikko. Yritäpäs järjestää avoparina esimerkiksi yhteistä henkivakuutusta, vapaaehtoista eläkevakuutusta... Puhumattakaan sitten ikävistä asioista, kuten toisen loukkaantuessa vakavasti vierailuoikeudet sairaalassa, toisen kuollessa perinnön jako, perintövero, hautapaikka... Päätimme siis mennä naimisiin. Tuumasta toimeen ja maistraatin nettisivuille. Sieltä selvisi, että esteiden tutkinta vie 7 päivää. Ei muuta kuin seuraavana päivänä maistraattiin papereita viemään ja varattiin samalla vihkiaika 7:n päivän päähän. Sitten töistä vihkipäivä vapaaksi (vihkipäivä on lain mukaan palkallinen vapaapäivä) ja sitten vain jännitettiin viikko. Emme kertoneet naimisiinmenostamme kenellekään etukäteen. Emme edes vanhemmillemme. Vihkiminen oli hyvin lyhyt ja yksinkertainen toimitus, mutta silti mielestäni kaunis. Henkikirjoittaja puhui siitä, mikä on perheen tarkoitus sekä toistensa rakastamisen ja kunnioittamisen tärkeydestä. Todistajina meillä olivat kanslistit. Vihkimisen jälkeen menimme rantakahvilaan kakkukahville ja vietimme aivan loistavan päivän aivan kahdestaan. Kävimme ottamassa hääkuvat passikuva-automaatissa...

      Jälkikäteen kerroimme vanhemmillemme, että olimme menneet naimisiin ihan vain näyttämällä heille vihkitodistuksemme. Yritimme pitää naimisiinmenomme salassa ystäviltämme ja sukulaisiltamme (vanhemmilla oli meidän mielestämme oikeus tietää, sillä naimisiinmenomme vaikuttaa heidän oikeudelliseen asemaansa meidän suhteen), mutta tämä oli liian suuri asia salassapidettäväksi ja kaveri kaverilta sitten kerroimme, että olimme menneet naimisiin.

      Naimisiin siis voi mennä myös muuten kuin isoilla kirkkohäillä. Tärkeintä on se mitä itse haluatte ja tarvitsette. Millään muulla ei tässä asiassa ole mielestäni merkitystä. Jos naimisiinmeno tuntuu tarpeettomalta tai vastenmieliseltä, niin älkää missään tapauksessa tehkö sitä. Avioliiton/avoliiton oikeudellisista ja yhteiskunnallisista vaikutuksista kannattaa kuitenkn ottaa selvää ja miettiä niiden eroja ja vaikutuksia.

      Onnea teille molemmille tulevaisuuteen, menitte naimisiin tai ette!!

      J

    • innanen

      Ei ole turhaa koska muuten et voi erota etkä
      kuulua eliitti eronneisiin yksinhuoltajiin
      mitä on in nykyään.

    • Jdjdkdkdk

      On mun mielestä turha, valitettavasti se ei oo ikuinenkaan, musta siinä valehdellaan paljon kun niin väitetään, mm velvoittaa liikaa, ero on väistämätön, si kaikki ollu turhaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2670
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      93
      1987
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      272
      1048
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      68
      946
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe