Onko joku oikeasti päässyt silmien maksuttomaan laserleikkaukseen? Siis että Kela tms olisi maksanut sen? Kuinka huono näkö pitää olla että sellaiseen pääsee? Mulla on -13.
Maksuton laser-leikkaus?
5
5834
Vastaukset
- max
Ei kai Kela sitä kokonaan maksa, oon käsittänyt että jos silmien ero on 3 diopteria tms kela korvaa osan. Mutta en oo siis varma.
- piilarimies
En tiedä, korvaako KELA vai ei, mutta KELA-korvaushan on noin 60% vahvistetusta "taksasta". Taksat ovat täysin jälkeen jääneitä eli esim. lääkärikäynneistä todellinen korvaus on ehkä noin 30%.
- Katja
Itse olen laserleikkaus jonossa, Kela korvaa.
Ero silmien välillä -4.5 ja -13.. Tämä ero aiheuttaa sen, että silmälaseilla ei näköäni voida korjata 100%:sesti (huonompaan silmään ei voi laittaa -7.5 vahvempaa linssiä) ja tämä on se perustelu miksi saan "Kelan maksaman" leikkauksen ja vielä kunnallisella puolella.
Olen siinä ymmärryksessä, että jos molemmat (!) silmäni olisivat -13, en tuota Kela-korvausta saisi, sillä näkökyky silmälaseilla olis kuitenkin 100%:ia.
On mahdollista samassa yhteydessä leikauttaa molemmat silmät "nollille", jolloin joutuu itse maksamaan toisen silmän operaation. Mutta minulla tämä ei ollut mahdollista (sairastettu silmäsairaus estää sen) ja leikkauksen tavoite on se, että molemmissa silmissä on tuo -4.5. Tällöin näen molemmilla silmillä 100%:sesti kun käytän silmälaseja.
Tähän mennessä olen maksanut poliklinikkamaksun 20 e. Leikkaukseen pitäisi päästä ennen joulua, jolloin oletettavasti maksan toisen kerran tuon saman maksun. Koska kyseessä ei ole yksityinen puoli, ei muita kuluja pitäisi tulla.- pilkunviilaaja
Hyvä juttu, mutta ei kai tuossa mistään KELA-korvauksesta ole kyse.
- Katja
pilkunviilaaja kirjoitti:
Hyvä juttu, mutta ei kai tuossa mistään KELA-korvauksesta ole kyse.
..meni vähän puurot ja vellit sekaisin..
Siis n. vuosi sitten ollessani silmälääkärillä uusimassa piilarireseptiä, silloinen silmälääkärini käytti kyllä muotoa "Kuuluu Kela-korvauksen piiriin". Eli siis jos menisi yksityiselle puolelle. Kuten jo joku totesikin, korvaus tulisi Kelan määrittelemän taksan mukaan ja ne on kaukana "todellisesta kustannuksesta". Minulla kävi tuuri kun pääsin kunnalliseen. Suurin ero lienee yksityiseen puoleen on 1½ vuoden jonottaminen.
Oleellista viestissäni oli kuitenkin se, että ei riitä, että on "huono näkö". Jos näkö on 100%:ia silmälaseilla -> ei kuulu korvauksen piiriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733644Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91981Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341196
- 1001063
- 1091045
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876