Järkyttäviä

hintaeroja

Dubain katuja teini-ikäisen nuorison kanssa tallatessa tuli muutaman perushyödykkeen hinta tutuksi. En voi olla ihmettelemättä, Suomen ryöstöhintatasoon tottuneena, miten Cokis-purkki voi maksaa paikallisissa R-kioskeissa vain 1 dirhamin, eli 0,23EUR. Vähän yli meikäläisen pantin hinnan.
Ja gallona vettä, melkein 4 litraa, oli 1,5 dirhamia, 0,35 euroa. Puolen litran jääkylmä vesipullo taisi olla 0,5 dirhamia eli 0,12 euroa.

Veden tuotantokustannus Arabiemiraateissa on moninkertainen verrattuna Suomeen. Ja kuitenkin pullotettu "lähdevesi" Suomessa maksaa lähes 4 kertaa enemmän.
Kai ne sitten myyvät sitä vettä siellä Dubaissa hyvän hyvyyttään tappiolla ;-)

42

10433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sari

Arabiemiirikunnissa ei ole veroja ollenkaan, joten hinnatkin ovat alhaisemmat. Toki Suomessa on esim. ruoan hinta Euroopan kärkitasoa.

Mutta Arabiemiirikunnat ei todellisuudessa ole sellainen paratiisi, miltä se ehkä turistin silmään näyttää.

Maa on hyvin rasistinen. Esim. ns. "huonompiin töihin" eli hampurilaisravintolat, taksikuskit, ym työväen töihin ei pääse kuin aasialaiset. Työilmoituksessakin lukee mille rodulle työpaikka on suunnattu (Asian, Western, Local). Paikalliset eivät "alennu" työskentelemään missään hanttihommissa vaan heillä on toimisto- ym. työtä.

Dubaissa on Persianlahden suurin bordelli, joka hätyyttelee myös maailmanennätyslukuja tuossa kisassa. Esim. pelkästään Dubaissa työskentelee ties kuinka paljon prostituoituja. Sen vuoksi 17-30-vuotiaat venäläiset naiset eivät saa saapua maahan yksin vaan tarvitsevat matkakumppanin tai muun saattajan.

Dubain paikallinen väestö on rikasta, mutta muita siellä kohdellaan kuin karjaa. Palkat ovat aasialaisilla hyvin pienet. Vuosikausia maahan on rahdattu muutaman vuoden ikäisiä pikkupoikia Aasiasta kamelinratsastajiksi. Kun pojat ovat liian painavia (noin 10-12-vuotiaana) niin heidät jätetään tyystin oman onnensa nojaan. Vaarallisen harrastuksen vuoksi lähes kaikkien selkä ym. terveys on niin vahingoittunut, että normaalielämän voi unohtaa. Jotkut harvat pääsevät palaamaan kotimaahansa tai pääsevät apulaisiksi rikkaisiin arabiperheisiin, mutta suurimman osan kohtalo on surkea.
      Kameliraveissa valokuvaaminen on tämän asian vuoksi kielletty, ettei asia leviäisi enempää. Tosin nyt ilmeisesti pikkupojat korvataan roboteilla, mutta vuosikausia Arabiemiirikunnat on ollut Amnestyn listoilla asian vuoksi.

• heidi x

Huomasin aivan saman jutun. Carrefourista sai niitä Cokis-tölkkejä 24 kpl pakkauksen jossa oli kello taskulaskin ja elektroniikkalevyn hintaan 19.90 dirhamia. Elikkä yhden tölkin hinta n. 0,83 dirhamia. Jotkut toivatkin näitä Cokis-laatikoita Suomeen. En nyt kuitenkaan itse viitsis alkaa niitä kuljettaan.
      Siellä oli myös aivan ihanaa grape-juomaa pienissä pulloissa. Oli kuin tuoremehua jossa hedelmälihaa mukana. Nam.

• takaisin

Joo ja ne Carren jugurtit ja croisantit ihania ja edullisia yms.hyvää

• tässä onkin
        takaisin kirjoitti:

Joo ja ne Carren jugurtit ja croisantit ihania ja edullisia yms.hyvää

paastottu pari kuukautta että saa siellä taas herkutella. Ja ne ihanat täytekakut.. nam. Mutta eniten nimenomaan ne Carrefourin juustocroissantit!
        Spinneysilläkin on muttei vedä vertoja Carrefourin vastaaville. Ihanat tuoremehut, pistaasit jne...
        Ne Kinderin tyyppiset suklaapatukat (en muista nimeä) iso laatikko pari euroa.
        Ensi viikolla päästään maisteleen.

• Mirkku
        tässä onkin kirjoitti:

paastottu pari kuukautta että saa siellä taas herkutella. Ja ne ihanat täytekakut.. nam. Mutta eniten nimenomaan ne Carrefourin juustocroissantit!
        Spinneysilläkin on muttei vedä vertoja Carrefourin vastaaville. Ihanat tuoremehut, pistaasit jne...

löytyykö sieltä mitään gluteenittomia tuotteita? Tottakai otamme kotosuomesta leivät mukaan, mutta olisi niin mukavaa, jos tuo meitin keliaakikkokin voisi jotain paikallista herkkua maistella. Olemme lähdössä ensimmäistä kertaa Dubain ihmeitä katselemaan joulukuun 9.

• muistan
        Mirkku kirjoitti:

löytyykö sieltä mitään gluteenittomia tuotteita? Tottakai otamme kotosuomesta leivät mukaan, mutta olisi niin mukavaa, jos tuo meitin keliaakikkokin voisi jotain paikallista herkkua maistella. Olemme lähdössä ensimmäistä kertaa Dubain ihmeitä katselemaan joulukuun 9.

niin voin katsella. Lähinnä leivonnaiset kiinnostaa?
        Mulle on outo asia. Miten sen helpoiten huomaa? Mitä pitää lukea jos on gluteeniton. Suomessa varmaan on merkitty hyvin ja lukee se gluteeniton, mutta miten lie siellä. Mitä siis EI saa sisältää sellainen tuote? Nää on tyhmiä kysymyksiä, vaan kun en ole joutunut asian kanssa tekemisiin. Oliko niin että kotimaista viljaa ei?

• Mirkku
        muistan kirjoitti:

niin voin katsella. Lähinnä leivonnaiset kiinnostaa?
        Mulle on outo asia. Miten sen helpoiten huomaa? Mitä pitää lukea jos on gluteeniton. Suomessa varmaan on merkitty hyvin ja lukee se gluteeniton, mutta miten lie siellä. Mitä siis EI saa sisältää sellainen tuote? Nää on tyhmiä kysymyksiä, vaan kun en ole joutunut asian kanssa tekemisiin. Oliko niin että kotimaista viljaa ei?

lukee gluten free. Elikkäs vehnä, ohra ja kaura ovat kiellettyjen listalla.
        Millaisia ovat paikalliset suklaapatukat? Onko niissä yleensä vohvelia tai keksiä?
        Hieman hankalaa tuo reissaaminen on välillä syömisten kannalta, kun itsekään ei aina kehtaa maistella kaikkia herkkuja (tai ainakin täytyy yrittää näytellä, ettei nämä nyt niin hyviä ole ;)), jottei tytölle tule paha mieli.

• heidi x
        Mirkku kirjoitti:

lukee gluten free. Elikkäs vehnä, ohra ja kaura ovat kiellettyjen listalla.
        Millaisia ovat paikalliset suklaapatukat? Onko niissä yleensä vohvelia tai keksiä?
        Hieman hankalaa tuo reissaaminen on välillä syömisten kannalta, kun itsekään ei aina kehtaa maistella kaikkia herkkuja (tai ainakin täytyy yrittää näytellä, ettei nämä nyt niin hyviä ole ;)), jottei tytölle tule paha mieli.

ihan samantapaisia kuin täällä Suomessakin. Osin jopa ihan samoja. Muistaakseni Kit katteja oli ja Tobleroneja ainakin. Minä en niin kauheesti muita suklaita syönyt kuin niitä Kinder buenon tyyppisiä. Kyllä noi lapset niitä muitakin popsi. Pitääpä nyt kattella tarkemmin kun syövät että mitä niissä oikein on.
        No yritän huomioida ne gluteenittomat ja kirjoitan sitten palattuani tähän samaan keskusteluun miten on. Voinhan kysäistä oppaaltakin josko tietäisi, mutta en kovin luottaisi siihen tietoon. Vaihtuvat aika usein ja täytyy ihan sievästi sanoa etteivät nyt niin kauheesti tiedä muuta kun sen mitä niille on opetettu.

No kyllä sieltä tytöllekkin hyvää löytyy. Itse ihastuin niin sellasiin isoihin marmeladitikkareihin joissa oli marenkikoristelut päällä.( 24 kpl maksoi alle kahden euron) Täällä Suomessakin näyttää olevan samantyyppisiä jossain mutta yksi maksaa saman verran kuin siellä koko laatikko.

• Abu Dahapissa.
        tässä onkin kirjoitti:

En mainitse tässä kehuakseni,että olen asunut
        ulkomailla.Kyllä maitotuotteet ovat aivan mahtavia
        siellä.Kuten leivonnaisetkin,ja tosi halpoja,jos
        halusi vaika täytekakun,senkun vain haki kaupasta,jos ei ollu saatavilla sellaista kun halusi.Ei tarvinnu odotaa kuin puoli tuntia jo sai.Suomeen takaisin tulessa,jukrutit sun muut
        maistu aivan veseltä.ja leivonnaisten hinta kauhustutti.edeleen kaipaan sitä rieskan tapaista leipää ja humusta.

• ystävällisin ajatuksin
        Abu Dahapissa. kirjoitti:

halusi vaika täytekakun,senkun vain haki kaupasta,jos ei ollu saatavilla sellaista kun halusi.Ei tarvinnu odotaa kuin puoli tuntia jo sai.Suomeen takaisin tulessa,jukrutit sun muut
        maistu aivan veseltä.ja leivonnaisten hinta kauhustutti.edeleen kaipaan sitä rieskan tapaista leipää ja humusta.

vain että kannattaisi lukaista oma juttu läpi ennen kuin lähettää. Voisi olla kivempi lukea kun ei olisi niin paljon kirjoitusvirheitä.
        Tää ei ole keljuilua, vaan kantapään kautta opittua. :)

• aja

Missä päin maailmaa sijaitsee tämä Abu Dahapi?

• Lukihäiriö.
        ystävällisin ajatuksin kirjoitti:

vain että kannattaisi lukaista oma juttu läpi ennen kuin lähettää. Voisi olla kivempi lukea kun ei olisi niin paljon kirjoitusvirheitä.
        Tää ei ole keljuilua, vaan kantapään kautta opittua. :)

Vaihka luen oman kirjoitukseni monta kertaa
        tarkastaen ettei ole virheitä en vaan huomaa niitä.

• hänen tarkoittavan
        aja kirjoitti:

Missä päin maailmaa sijaitsee tämä Abu Dahapi?

Abu Dhabia joka sijaitsee UAE:ssa eli Yhdityneissä arabiemiraateissa merirosvorannikolla, Persianlahden rannalla. On UAE:N päkaupunki.

Abu Dhabi City - Capital of the United Arab Emirates

Rajanaapureinaan Oman ja Saudi-Arabia ja liekö vielä Qatar?

• aja
        hänen tarkoittavan kirjoitti:

Abu Dhabia joka sijaitsee UAE:ssa eli Yhdityneissä arabiemiraateissa merirosvorannikolla, Persianlahden rannalla. On UAE:N päkaupunki.

No niin minäkin luulen. Mutta kun on kerran maassa asunut niin luulisi osaavan kirjoittaa sen nimen oikein. Mutta jälkeenpäinhän tuli ilmi että hänellä on lukihäiriö.

• painovirhepaholainen
        hänen tarkoittavan kirjoitti:

minunkin juttuuni siis: Yhdistyneet arabiemiraatit

• uteliaisuuttani

kyselen, että minkälaisessa duunissa olit kun vuoden asuit maassa?

• näinhän se on
        aja kirjoitti:

No niin minäkin luulen. Mutta kun on kerran maassa asunut niin luulisi osaavan kirjoittaa sen nimen oikein. Mutta jälkeenpäinhän tuli ilmi että hänellä on lukihäiriö.

täällä silti vain epäilyttävän moni kirjoittaa asuneensa maassa.... Liekö sit yksi ja sama henkilö, vai onko useammalla joku pätemisen tarve.
        En toki kadehdi heitä jotka todella ovat siellä asuneet, mutta jotenkin haiskahtaa toisinaan ettei kaikki niin väittävät taida kuitenkaan olla maassa asunut kun ei jotain perusasiaa tiedä. Täällähän voi vaikka millaisella nimimerkillä kirjoitella.
        Minä EN ole asunut maassa, vieraillut vain.

• Asunut.
        uteliaisuuttani kirjoitti:

kyselen, että minkälaisessa duunissa olit kun vuoden asuit maassa?

Itse en ollut missään duunissa,vaan mieheni
        työkomennuksella,hän oli kolme vuotta.Me muu
        perhe vain vuoden mukana,sitten tulin nuorten
        kanssa Suomeen ,jotta saivat jatkaa opiskeluaan
        Enkä tarkoita tätä miksikään leuhkimiseksi.
        Minusta se oli vain eräänlainen kokemus elämässäni.Ihmiselle joka en ennen ollu käynny
        Ruotsia ja Viroa pitemmällä.Minä Lukihäriönen.

• yleensä vaan tuppaavat
        Asunut. kirjoitti:

Minusta se oli vain eräänlainen kokemus elämässäni.Ihmiselle joka en ennen ollu käynny

pitään heti leuhkimisena jos on käyny enemmän kuin kerran. Ei uskalla enää mainita.
        Se on sama asia kuin punaista vaatetta heiluttais härän edessä joillekkin tyypeille kun mainitsee että on asunut tai useammin käynyt.
        Minä en kadehdi ketään. Kukin asuu ja matkailee ihan oman halunsa, varojensa ja tilanteensa mukaan.
        Sääli tuo sun lukihäiriö.
        Niin onko siitä kauan kun olit siellä?

• Siellä.
        yleensä vaan tuppaavat kirjoitti:

pitään heti leuhkimisena jos on käyny enemmän kuin kerran. Ei uskalla enää mainita.
        Se on sama asia kuin punaista vaatetta heiluttais härän edessä joillekkin tyypeille kun mainitsee että on asunut tai useammin käynyt.
        Minä en kadehdi ketään. Kukin asuu ja matkailee ihan oman halunsa, varojensa ja tilanteensa mukaan.
        Sääli tuo sun lukihäiriö.
        Niin onko siitä kauan kun olit siellä?

Menin 2001 kesäkuussa 2002 kesäkuussa tulimme pois.Olihan se ilmasto aika järkytys,kun lämpö
        ei lakannut ollenkaan.Koska ensin luulin sen tulevan koneen kyljestä.Ei siellä olisi pystynyt
        olemaankaan jos asunnossa ei olisi ollut ilmastointia.Aikaisemmin kun kävimme visiitillä
        siellä ,sillon asuimme hotellissa,siellä ilmastointi oli niin kovalla,että piti tulla ulos lämmittelemään.Kiitos kun ymmärät lukihäiriöni.

• en kyllä
        Siellä. kirjoitti:

Menin 2001 kesäkuussa 2002 kesäkuussa tulimme pois.Olihan se ilmasto aika järkytys,kun lämpö
        ei lakannut ollenkaan.Koska ensin luulin sen tulevan koneen kyljestä.Ei siellä olisi pystynyt
        olemaankaan jos asunnossa ei olisi ollut ilmastointia.Aikaisemmin kun kävimme visiitillä
        siellä ,sillon asuimme hotellissa,siellä ilmastointi oli niin kovalla,että piti tulla ulos lämmittelemään.Kiitos kun ymmärät lukihäiriöni.

oikein ymmärtänyt mistä koneen kyljestä luulit lämmön tulevan?
        Tunnen muitakin lukihäiriöisiä kyllä. Jotenkin vain kun sun tekstiä lukee niin tulee mieleen virolainen ystävämme. Hän puhuu samalla tavalla.

• Koneella.
        en kyllä kirjoitti:

oikein ymmärtänyt mistä koneen kyljestä luulit lämmön tulevan?
        Tunnen muitakin lukihäiriöisiä kyllä. Jotenkin vain kun sun tekstiä lukee niin tulee mieleen virolainen ystävämme. Hän puhuu samalla tavalla.

Lentokonetta.Varmasti olen täysin Suomalainen.

• tarkoitit
        Koneella. kirjoitti:

Lentokonetta.Varmasti olen täysin Suomalainen.

varmaan sit sitä hetkeä ku menit Dubaissa koneesta ulos. En heti bonjannut.
        Joo aivan sama minkämaalainen olet. Tuli vaan mieleen.
        En erottele ihmisiä kansallisuuksien perusteella. Pidän kaikkia saman arvoisina niin kauan kuin "elävät ihmisiksi".
        Kun tässä on nyt kirjoiteltu puolin ja toisin niin vielä kysyn että onko jäänyt "kaipuuta" lähteä käymään lomalla Dubaissa?
        Itse olen jäänyt totaalisesti koukkuun. :)

• heta

on humus jota kaipaat?

• Lukihäiriönen.
        tarkoitit kirjoitti:

varmaan sit sitä hetkeä ku menit Dubaissa koneesta ulos. En heti bonjannut.
        Joo aivan sama minkämaalainen olet. Tuli vaan mieleen.
        En erottele ihmisiä kansallisuuksien perusteella. Pidän kaikkia saman arvoisina niin kauan kuin "elävät ihmisiksi".
        Kun tässä on nyt kirjoiteltu puolin ja toisin niin vielä kysyn että onko jäänyt "kaipuuta" lähteä käymään lomalla Dubaissa?
        Itse olen jäänyt totaalisesti koukkuun. :)

Ei ole mitään kaipuuta sinne takaisin,oli se
        elämänmeno siellä aivan erilaista.Paikalliset
        ihmiset on tosi röykeitä meille vääräuskoisille.
        Kätäytyvät hiukan kuin romatit Suomessa.Minä ensin sit vasta muut.Vaihka mee eurooppalaiset
        olemme siellä vielä arvostetussa asemassa.verratuna siihen halpatyövomaan mikä siellä on enemistönä.Paikallisia 20%muualta
        tulleita80% .Sitä niiden röykeyttä ei kerkee
        huommaan tälläisilla turistimatkoilla.Kaikki
        niisä hotelleissa ja ravintoloissa on juuri
        sitä halpatyövoimaa.Osaavat tosiaan ammatinsa ja
        ovat kohteliaita.Tosin sekin on pakko muuten
        karkoitus maasta.Palkka on mikä on ehkä parisataa
        Dirhamia kuussa, asuntona parakki. Siellähän
        on isoja parakkikyliä juuri tälle halpatyövoimalle.Kun sitten taas meillä oli iso asunto sellaisessa rivitalon tyyppisessä.
        6huonetta ja keittiö kaksi kylppäriä kolme vc tä
        Täällä Suomessa meillä vain kolmio.Tuntu se hiukan ahtaalta kun tuli takaisin.mutta kyllä ne
        huoneet aika pian venyi eikä enään ole yhtään
        ahdasta.

• Sitä.
        heta kirjoitti:

on humus jota kaipaat?

Tahinaa mitä lääpitään levällä lautaselta.

• heta
        Sitä. kirjoitti:

Tahinaa mitä lääpitään levällä lautaselta.

ole koskaan syönyt. Mistä se on tehty?

• On tehty.
        heta kirjoitti:

ole koskaan syönyt. Mistä se on tehty?

Kik herneistä äljystä jotan mausteta,empä
        tiedä itsekkään mitä kaikkea siimä on .
        olen itsekin ostanut sitä vain valmiina.
        se on sellista tahnaa,ilmeisesti vain arabien
        ruokapöydässä ja ravintoloissa.

• noin?
        Lukihäiriönen. kirjoitti:

Ei ole mitään kaipuuta sinne takaisin,oli se
        elämänmeno siellä aivan erilaista.Paikalliset
        ihmiset on tosi röykeitä meille vääräuskoisille.
        Kätäytyvät hiukan kuin romatit Suomessa.Minä ensin sit vasta muut.Vaihka mee eurooppalaiset
        olemme siellä vielä arvostetussa asemassa.verratuna siihen halpatyövomaan mikä siellä on enemistönä.Paikallisia 20%muualta
        tulleita80% .Sitä niiden röykeyttä ei kerkee
        huommaan tälläisilla turistimatkoilla.Kaikki
        niisä hotelleissa ja ravintoloissa on juuri
        sitä halpatyövoimaa.Osaavat tosiaan ammatinsa ja
        ovat kohteliaita.Tosin sekin on pakko muuten
        karkoitus maasta.Palkka on mikä on ehkä parisataa
        Dirhamia kuussa, asuntona parakki. Siellähän
        on isoja parakkikyliä juuri tälle halpatyövoimalle.Kun sitten taas meillä oli iso asunto sellaisessa rivitalon tyyppisessä.
        6huonetta ja keittiö kaksi kylppäriä kolme vc tä
        Täällä Suomessa meillä vain kolmio.Tuntu se hiukan ahtaalta kun tuli takaisin.mutta kyllä ne
        huoneet aika pian venyi eikä enään ole yhtään
        ahdasta.

Voi olla että olen väärässä, mutta sain kyllä lomareissullamme erilaisen kuvan vierastyöläisten olosuhteista.
        Kaikki tapaamani olivat tai vaikuttivat tyytyväisen oloisilta, ja pitivät pääsyään UAE:iin onnellisena asiana.

Voin olla myös probagandan uhri, mutta oppaamme kertoi, että työnantajan on järjestettävä maahan töihin tuleville asunnot kaikilla mukavuuksilla, mm. ilmastoinnilla.

Palkka, esim. 200€/kk tuntuu meikäläisittäin pieneltä, mutta se on valtavan paljon enemmän kuin mitä ihmiset tienaavat kotimaassaan. Hehän säästävät UAE-oloaikanaan mahdollisimman paljon ja lähettävät rahaa kotimaahansa.

En tarkoita, että UAE:n tapa käyttää vierastyövoimaa on eettisesti erityisen hienoa, mutta kaikkeen siihen nähden mitä olen nähnyt, pääosin entisissä ja nykyisissä kommunistimaissa, vierastyövoiman olosuhteet ja palkka UAE:ssa ovat taivaalliset.

Kaikki on niin suhteellista.

• Travelling Man
        noin? kirjoitti:

Voi olla että olen väärässä, mutta sain kyllä lomareissullamme erilaisen kuvan vierastyöläisten olosuhteista.
        Kaikki tapaamani olivat tai vaikuttivat tyytyväisen oloisilta, ja pitivät pääsyään UAE:iin onnellisena asiana.

Voin olla myös probagandan uhri, mutta oppaamme kertoi, että työnantajan on järjestettävä maahan töihin tuleville asunnot kaikilla mukavuuksilla, mm. ilmastoinnilla.

Palkka, esim. 200€/kk tuntuu meikäläisittäin pieneltä, mutta se on valtavan paljon enemmän kuin mitä ihmiset tienaavat kotimaassaan. Hehän säästävät UAE-oloaikanaan mahdollisimman paljon ja lähettävät rahaa kotimaahansa.

En tarkoita, että UAE:n tapa käyttää vierastyövoimaa on eettisesti erityisen hienoa, mutta kaikkeen siihen nähden mitä olen nähnyt, pääosin entisissä ja nykyisissä kommunistimaissa, vierastyövoiman olosuhteet ja palkka UAE:ssa ovat taivaalliset.

ei varmasi päällimmäisenä huolena ole vierastyöläisten olosuhteet ja kaikki näyttää hyvältä. Mutta valitettavasti edellinen kirjoittaja on oikeassa.

Olen itse asunut UAEssa ja yhdessa toisessa Lähi-idän maassa muutaman vuoden (ei varmasti pitäisi sanoa) ja olen nähnyt miten näitä vierastyöläisiä kohdellaan.

UAE on varmasti paras maa Lähi-idässä mitä tulee vierastyöläisten kohteluun mutta vielä on parantamisen varaa. Suurin ongelma on rakennusteollisuudessa. Vielä tapahtuu usein että työnantaja pitää työläisten passit elikä he ovat vähän kuin vankeja vaikka tämä käytäntö tehtiin laittomaksi muutama vuosi sitten.

Erittäin paljon on myöskin tapauksia kun palkkoja ei makseta moneen kuukauteeen, ja sitten kun maksetaan esim. 8 kuukauden jälkeen niin he saavat ainoastaan osan palkasta ja heitä lähetetään kotimaahansa. Uusia duunareita palkataan tilalle ja sama käytänto jatkuu.

Toinen yleinen ongelma on se että työntekijä ei saa vaihtaa työpaikkaa vaikka kuinka haluaisi ja saisi parempaa palkkaa. Jos työntekijä sanoo itsensä irti niin työnantaja voi laittaa kuuden kuukauden kiellon viisumiin, elikä työntekijä pitää poistua maasta ja tulla takaisin vasta kuuden kuukauden kuluttua. Se on erittäin tehokas tapa pitää työntekijöitä ja eipähän tarvitse antaa palkankorotuksia kun kukaan ei voi vaihtaa työpaikkaa.

“Palkka, esim. 200€/kk tuntuu meikäläisittäin pieneltä, mutta se on valtavan paljon enemmän kuin mitä ihmiset tienaavat kotimaassaan”

Onhan se varmasti enemmän mitä he tienaisivat kotimaassaan mutta hehän asuvat Dubaissa, mikä ei enää ole niin halpa kaupunki, eikä esim Sri Lankassa missä 200 olisi hyvä palkka.

Muistaakseni vuonna 2000 laki muutettiin niin että työläisiä pitää kuljettaa busseilla työmaalle, ennen sitä heitä kuljettiin kuorma auton avolavalla. Yksi syy miksi tätä muutosta tehtiin oli nimenomaan turistit jotka näkivät käytännön ja kirjoittivat eri lehtiin Dubaissa ja kysyivät että miten työläisiä voidaan kohdella tällä tavalla.

Elikä kehitystä taphtuu hitaasti mutta luulen että työläisten oikeudet eivät ole päällimmäisenä ongelmana kun Sheikh Mohammed sunnittelee Dubain tulevaisuutta.

Kaikki on todellakin niin suhteellista.

• mistä
        On tehty. kirjoitti:

Kik herneistä äljystä jotan mausteta,empä
        tiedä itsekkään mitä kaikkea siimä on .
        olen itsekin ostanut sitä vain valmiina.
        se on sellista tahnaa,ilmeisesti vain arabien
        ruokapöydässä ja ravintoloissa.

sitä kannattaisi ostaa ja minkänäköisessä pakkauksessa? Kun nyt olen menossa niin voisi miastella.

• saa.
        mistä kirjoitti:

sitä kannattaisi ostaa ja minkänäköisessä pakkauksessa? Kun nyt olen menossa niin voisi miastella.

Monesta ruokamarketista,muovi purkissa.Hotellissa
        missä asut on varmaan aamiaspöydässä.Kysy
        vaihka tarjoilialta ,hän kyllä näyttää missä sitä
        on.

• Niin.
        noin? kirjoitti:

Kuten sanoin jo tuossa aijemmin,ei sitä totuuta
        kerkeä huomamaan turistina ollessa.Kaikkihan
        näyttää päällepäin hyvältä.Saattaa myös olla
        monen työtekiän mielestä hyvin,verraten omaan
        kotimaahan esim Filpiiniläiset joita siellä on
        tosi paljon.mutta sen tiedän asuvat parakeissa
        onhan niisä kaikki mukavuudet,mutta ovat hyvin
        pieniä kooltaan.Ilmastointi,suihku ,jääkaappi.
        Sänky, pöytä, tuoli.

• Dubai
        Asunut. kirjoitti:

Komennuksella olevat miehet ovat oma rotunsa silla yleensa heilla on ns. tyhma kotirouva, eihan kaikille tietysti jarkea kauheasti anneta mutta on sita hyva airheadina kotia hoidella... mies kun liepottaa siella sun taalla tarkeilla tyomatkoilla... Poikkeuksia toki on, fiksuja naisia valiaikaisesti kotona mutta tarkoitin tassa lahinna naisia jotka eivat halua menna duuniin tai eihan heilla ei olisi mitaan mahdollisuutta menna tuhannen dirhamin kuukausipalkalla mihinkaan kaupan kassalle, kuka viitsisi... Kateellinenko olen mutta kaikkea on tullut vastaan!

• Tyhmä.
        Dubai kirjoitti:

Komennuksella olevat miehet ovat oma rotunsa silla yleensa heilla on ns. tyhma kotirouva, eihan kaikille tietysti jarkea kauheasti anneta mutta on sita hyva airheadina kotia hoidella... mies kun liepottaa siella sun taalla tarkeilla tyomatkoilla... Poikkeuksia toki on, fiksuja naisia valiaikaisesti kotona mutta tarkoitin tassa lahinna naisia jotka eivat halua menna duuniin tai eihan heilla ei olisi mitaan mahdollisuutta menna tuhannen dirhamin kuukausipalkalla mihinkaan kaupan kassalle, kuka viitsisi... Kateellinenko olen mutta kaikkea on tullut vastaan!

Et ilmeisesti tiedä arabikuttuurista mitään,enkä
        viitsi edes paneutua siihen tässä.Ei sitä kotiakaan olisi tarvinut itse hoitaa,hoitajia
        kyllä kävi tarjolla useampiakin.Mutta minä halusin hoitaa itse oman huushollini.Tuhannella
        dirhamilla siellä tekee jo viisi ihmistä kassatyöt.

• suhteuttaa
        noin? kirjoitti:

Totuus on siellä jossakin, eikä sitä tietenkään voi yhdellä lomareissulla nähdä. Eikä ole niin tarpeenkaan.

En tietenkään kannata ihmisyyden riistoa missään muodossa, enkä tarkoita todistella UAE:n vierastyöntekijöiden oloja paremmiksi kuin mitä ne ovat. Mutta, UAE:ssa olevien vierastyöntekijöiden olosuhteet ovat paremmat kuin kantaväestöllä useimmissa niistä kaukolomakohteista, missä suomalaiset reissaavat.
        Tarkoitan sitä, että jos haluamme moralisoida niin sille energialle löytyy parempaa käyttöä monessa muussa maassa.

• ja yritin
        Mirkku kirjoitti:

selvittää sitä gluteeniton juttua. Kysyin parista kaupasta gluteenittomia tuotteita, mutta eivt osanneet sanoa, kohauttelivat vain olkapäitään.
        En löytänyt monestakaan tuotteesta tuoteselostetta, eli hyvin usein sitä ei ollut ollenkaan, vain esim mikä leipä. Jos oli niin malliin :jauhoja, hiivaa, vettä jne... ei kerrottu mitä jauhoja.
        Ehkä joku "pomomies" olis voinut tietää, mutten bongannut sellasta. Jos ei tuoteselostetta ole niin ei varmaan tavallinen koulujakäymätön hyllyntäyttäjä sitä tiedä.
        Kyllä uskoisin sieltä kuitenkin niitä gluteenittomia löytyvän jos löytää jonkun
        erikoisliikkeen tai herkkukaupan.
        Olen pahoillani ettei minusta nyt ollut apua tässä asiassa.

• Mirkku
        ja yritin kirjoitti:

selvittää sitä gluteeniton juttua. Kysyin parista kaupasta gluteenittomia tuotteita, mutta eivt osanneet sanoa, kohauttelivat vain olkapäitään.
        En löytänyt monestakaan tuotteesta tuoteselostetta, eli hyvin usein sitä ei ollut ollenkaan, vain esim mikä leipä. Jos oli niin malliin :jauhoja, hiivaa, vettä jne... ei kerrottu mitä jauhoja.
        Ehkä joku "pomomies" olis voinut tietää, mutten bongannut sellasta. Jos ei tuoteselostetta ole niin ei varmaan tavallinen koulujakäymätön hyllyntäyttäjä sitä tiedä.
        Kyllä uskoisin sieltä kuitenkin niitä gluteenittomia löytyvän jos löytää jonkun
        erikoisliikkeen tai herkkukaupan.
        Olen pahoillani ettei minusta nyt ollut apua tässä asiassa.

vaivannäöstä :)
        Oliko onnistunut loma?
        Lämpötilat? Ja saa kertoa paljon muutakin ...!

• oli onnistunut
        Mirkku kirjoitti:

vaivannäöstä :)
        Oliko onnistunut loma?
        Lämpötilat? Ja saa kertoa paljon muutakin ...!

ja säät suosi. Koko ajan oli päivisin hiukka liian kuuma meikäläiselle. Alkulomasta saatiin uida uimarannalla tosi lämpimässä vedessä, mutta loppulomasta oli punaiset liput isojen aaltojen vuoksi ja uiminen näinollen kielletty.
        Mitähän kertoisin, no shoppailtiin kovasti ja harmitti kun ei laukkuihin voinut enempää laittaa. Kommelluksiakin sattui pieniä; unohtui esim kamera taksiin viimeisenä iltana myöhään. Tulipahan todistettua se että aina kannattaa taksin kanssa jutella. Yleensä sanoimme taksille viereisen hotellin, kun ne eivät meidän hotelliamme tiedä, vaan nyt neuvoin sitten tälle taksille missä oma hotellimme on ja moneen kertaan matkan aikana sitä nimeä toistin kun hän muisti aina väärin. Kerroin myös että olemme pian lähdössä ja kaikkea muuta...
        Sittenpä kävi niin iloisesti että taksi oli huomannut kameramme jossain vaiheessa ja soitti hotelliin että hän tuo sen pikapuoliin sinne, koska tiesi meidän olevan lähdössä. Olimme juuri respassa selvittämässä mahdollisuuksia löytää kamera, kun tuo puhelu tuli.
        Ilo näytti olevan molemminpuolinen sitten kun kamera päätyi omistajalle.
        Sen sanoisin että kannattaa liikkua kävellen mahdollisimman paljon. Löytää uusia kivoja liikkeitä. Vaikka olen käynyt pari kertaa aiemminkin, niin en ole esim ennen tiennyt että siellä on katu jossa on pääasiassa vain kenkäkauppoja. Harmittaa vain kun en katsonut kadun nimeä. Sijainti on suunnilleen muistissa.
        Kysy jos haluat jotain tietää.
        Ja toivon teille myös kivaa lomaa.

• ovat
        suhteuttaa kirjoitti:

Totuus on siellä jossakin, eikä sitä tietenkään voi yhdellä lomareissulla nähdä. Eikä ole niin tarpeenkaan.

En tietenkään kannata ihmisyyden riistoa missään muodossa, enkä tarkoita todistella UAE:n vierastyöntekijöiden oloja paremmiksi kuin mitä ne ovat. Mutta, UAE:ssa olevien vierastyöntekijöiden olosuhteet ovat paremmat kuin kantaväestöllä useimmissa niistä kaukolomakohteista, missä suomalaiset reissaavat.
        Tarkoitan sitä, että jos haluamme moralisoida niin sille energialle löytyy parempaa käyttöä monessa muussa maassa.

Tulin juuri Dubaista, ja kyselin paljon paikallisilta työläisiltä tykkäsivätkö asua siellä.
        Yhtä lukuunottamatta kaikki tykkäsivät ja kovasti kehuivat että on hyvä ja siisti maa. Tuskin näin puhuisivat jos asiat olisivat huonosti. Tämä yksi joka ei viihtynyt oli koti-ikävää poteva nuori pakistanilainen poika joka oli yksin emiraateissa. Monilla muilla oli esim isä ja pari veljeä myös siellä.

• Anu
        Siellä. kirjoitti:

Kirjoita hyvä ihminen silloin kun siltä tuntuu äläkä vaan välitä lukihäiriöstäsi, se on pientä. Pilkunviilaajat suksikoot sanonko minne.
        Kaikkea hyväää Sinulle!

• Anu
        Travelling Man kirjoitti:

ei varmasi päällimmäisenä huolena ole vierastyöläisten olosuhteet ja kaikki näyttää hyvältä. Mutta valitettavasti edellinen kirjoittaja on oikeassa.

Olen itse asunut UAEssa ja yhdessa toisessa Lähi-idän maassa muutaman vuoden (ei varmasti pitäisi sanoa) ja olen nähnyt miten näitä vierastyöläisiä kohdellaan.

UAE on varmasti paras maa Lähi-idässä mitä tulee vierastyöläisten kohteluun mutta vielä on parantamisen varaa. Suurin ongelma on rakennusteollisuudessa. Vielä tapahtuu usein että työnantaja pitää työläisten passit elikä he ovat vähän kuin vankeja vaikka tämä käytäntö tehtiin laittomaksi muutama vuosi sitten.

Erittäin paljon on myöskin tapauksia kun palkkoja ei makseta moneen kuukauteeen, ja sitten kun maksetaan esim. 8 kuukauden jälkeen niin he saavat ainoastaan osan palkasta ja heitä lähetetään kotimaahansa. Uusia duunareita palkataan tilalle ja sama käytänto jatkuu.

Toinen yleinen ongelma on se että työntekijä ei saa vaihtaa työpaikkaa vaikka kuinka haluaisi ja saisi parempaa palkkaa. Jos työntekijä sanoo itsensä irti niin työnantaja voi laittaa kuuden kuukauden kiellon viisumiin, elikä työntekijä pitää poistua maasta ja tulla takaisin vasta kuuden kuukauden kuluttua. Se on erittäin tehokas tapa pitää työntekijöitä ja eipähän tarvitse antaa palkankorotuksia kun kukaan ei voi vaihtaa työpaikkaa.

“Palkka, esim. 200€/kk tuntuu meikäläisittäin pieneltä, mutta se on valtavan paljon enemmän kuin mitä ihmiset tienaavat kotimaassaan”

Onhan se varmasti enemmän mitä he tienaisivat kotimaassaan mutta hehän asuvat Dubaissa, mikä ei enää ole niin halpa kaupunki, eikä esim Sri Lankassa missä 200 olisi hyvä palkka.

Muistaakseni vuonna 2000 laki muutettiin niin että työläisiä pitää kuljettaa busseilla työmaalle, ennen sitä heitä kuljettiin kuorma auton avolavalla. Yksi syy miksi tätä muutosta tehtiin oli nimenomaan turistit jotka näkivät käytännön ja kirjoittivat eri lehtiin Dubaissa ja kysyivät että miten työläisiä voidaan kohdella tällä tavalla.

Elikä kehitystä taphtuu hitaasti mutta luulen että työläisten oikeudet eivät ole päällimmäisenä ongelmana kun Sheikh Mohammed sunnittelee Dubain tulevaisuutta.

Kaikki on todellakin niin suhteellista.

Yllä oleva kirjoitus oli hyvä ja asiallinen, kiitos siitä! Vierasmamalaisen työvoiman tulisi saada sama palkka suhteessa oman maan kansalaisiin, ymmärrätte varmaan. Ja kohtelu myös. Ja tässä asiassa Suomellakin on paljon parantamisen varaa. Raksoilla, puutarhoilla, travintoloissa jne... Kyse on harmaasta taloudesta ja pimeästä työvoimasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      29
      5099
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4081
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3657
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2718
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      150
      2516
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2378
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2189
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2157
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1674
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1538
    Aihe