Mustalaisten käytös

mustal

Minulla on lapsesta saakka huonoja kokemuksia mustalaisista: ensimmäinen muistikuvani ko. vähemmistöstä on se, että mustalaislapsi varasti rantasandaalini. Näitä huonoja kokemuksia on tullut sen jälkeen lisää, nuoret mustalaispojat ovat alkaneet soittaa suuta metrossa ilman syytä ja lapset ovat täysin kurittomia. Vaikka kuinka yritän ottaa ihmiset yksilöinä enkä mustalaisina, niin en pysty suhtautumaan mustalaisiin täysin ennakkoluulottomasti.

57

9293

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että ovat

vähemmistö pistää silmää.Tarkoitan että aina "vähemmistöjen" olot ja mahdollisuudet ovat rajoitetummat kuin valtaväestön.Itselläni on enimmäkseen heistä hyviä kokemuksia, tosin se voi johtua siitä että ne jotka tunnen ovat uskovia, seurakunta yhteydessä tapaan heitä.Heistä suurin osa, siis uskoa tunnustavia on vapaissa kristillisissa seurakunnissa, ehkä eniten Helluntai seurakuntiin kuuluvina.
      jk. kyllä itselläni on huonoja kokemuksia niin valtaväestön tytistä kuin pjista ja heidä käytöksestää.Itsekkin voit sen todeta kun menet paikkaan jossa heitä on useampia kokoontunut yhteen.

• Anonyymi

Romaneista ei kukaan sano mitään hyvää. Itse ovat maineensa pilanneet turhaan ulisette. Maineesta ette pääse koskaan eroon. Miten voi olla leipurina kun hame on ihan jauhoissa. Voi voi

• Anonyymi

Jo lapsena opetetaan romaneita pelkäämään. Onhan ne erikoista sakkia. Röyhkeys on suuri pahe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Romaneista ei kukaan sano mitään hyvää. Itse ovat maineensa pilanneet turhaan ulisette. Maineesta ette pääse koskaan eroon. Miten voi olla leipurina kun hame on ihan jauhoissa. Voi voi

Näin on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jo lapsena opetetaan romaneita pelkäämään. Onhan ne erikoista sakkia. Röyhkeys on suuri pahe.

Meitä peloteltu että joutuu mustalaisen räkälaukkuun.

• on käyttäynyt

jotain ikävää, on yksi rasistien kaava, jonka mukaan ärsyttää romaneja. Näitä on tällä foorumilla loputtomiin ja kuka tahansa voi vetää hatusta tällaisen asetelman. Asetelma on aina sama: romani voi vastata siihen vain joko myöntämällä, että 'No joo, tuommoisia me olemme', tai 'sellaista sattuu', mutta 'ei pidä' yleistää, ja jatkaa 'mutta on meilläkin ikäviä kokemuksia valkolasista'.

En voi nähdä tämänkaltasissa avauksissa mitään mieltä. Tietenkin ne kertovat jotakin sen henkilön asenteesta, joka tätä lajia tänne tehtailee, mutta sillä ei mielestäni ole mitään merkitystä romani-palstan teeman kanssa. Tai no ehkä niitten mielestä, joille tämä on vain romanien vikojen luettelointifoorumi.

Joka tapauksessa avaus on taas kerran, varmaan tuhannenen kerran, tämä: 'tällaisia te olette, en voi olla tuntematta ennakkoluuloja teitä kohtaan, se on teidän omaa syytä'.

Joten, mitä uutta? Ei yhtään mitään. Nämä tämänkaltaiset avaukset ovat sama lajia kuin 99% tästä taaksepäin: me emme voi sietää teitä, ja teemme sen teille selväksi, tippa tipalta.

Tämän lajin avauksille voisi keksiä nimen: Sylkäisyjä päin naamaa, mitäs annoitte aihetta, oma vikanne.

• romanomis

Kerro sitten, miksi minulla on aina ollut hankaluuksia nimenomaan mustalaisten kanssa? Somalit tai suomalaiset eivät ole tehneet vastaavaa. Mutta ventovieraat mustalaiset tulevat "tekemään tuttavuutta". Miksi ne epämiellyttävät kokemukset julkisilla paikoilla tulevat lähes aina kun on romaneja lähistöllä? Ok, useimmat romanit eivät ole harmillisia, mutta kun junaan tai metroon tulee porukka heitä niin jo alkaa ongelma.

Yksi tuntemani töissäkäyvä mustalainen sanoi, että ainakin Keski-Suomessa suurin osa romaneista on roskasakkia, eivät ole käyneet kouluja, varastelevat ym. Itsekin tehnyt sitä nuorempana, mutta viisastui kun muutti tänne etelään. Hän ei halua, että romaniutensa vaikuttaa työnsaantiin tai muiden suhtautumiseen, siksi on luopunut käyttämästä kulttuurinsa pukuja.

• olevann

järissäsi? nimittäin meinasin justii kirjottaa tohon tyyliin vastauksen niinku oon tehny monta kertaa aikasemmin saman tyylisiin avauksiin ja niitähä todella riittää,myö nykyään nauretaan enimäkseen miten jotku rasistit käyttävät tätä forumia heijän sanan levttämiseen,täälläkin kaupungissa missä myö ollaa on paljo rasisteja,useimmat ei kyllä pukeudu samalaila kun jotkut rasistit,oon sen muute huomionu että ne ketkä pukeuttuu natsi tyyliseti on niitä rähinä tyyppiä,perus känni ja kaupungille pienenpiä tönimään semmosia ne on,muistan yhenki tapauksen mentiin porukassa kaupungilla vastaan tulee toine porukka joka on täynä kaljupäitä ja pilotit yms selkeet merkit,no jotain huutoa alko kuulumaan no me naurettiin kovaan äänen ni joha sieltä yksi muli pää hyppäs naamalle ja saman tien itsepuolustuksen nimisä joku sitte
        pamautti sitä naamaan jollo se nukahti siihen ja tilanne oli taas iha rauhalline,eli ei tarvihe olla ku yks tommone yllyttäjä porukassa nii se muuttaaa koko ryhmän ajattelua jolla saa ihmiset ajattelemaan vähemmä

• käveltiin
        olevann kirjoitti:

järissäsi? nimittäin meinasin justii kirjottaa tohon tyyliin vastauksen niinku oon tehny monta kertaa aikasemmin saman tyylisiin avauksiin ja niitähä todella riittää,myö nykyään nauretaan enimäkseen miten jotku rasistit käyttävät tätä forumia heijän sanan levttämiseen,täälläkin kaupungissa missä myö ollaa on paljo rasisteja,useimmat ei kyllä pukeudu samalaila kun jotkut rasistit,oon sen muute huomionu että ne ketkä pukeuttuu natsi tyyliseti on niitä rähinä tyyppiä,perus känni ja kaupungille pienenpiä tönimään semmosia ne on,muistan yhenki tapauksen mentiin porukassa kaupungilla vastaan tulee toine porukka joka on täynä kaljupäitä ja pilotit yms selkeet merkit,no jotain huutoa alko kuulumaan no me naurettiin kovaan äänen ni joha sieltä yksi muli pää hyppäs naamalle ja saman tien itsepuolustuksen nimisä joku sitte
        pamautti sitä naamaan jollo se nukahti siihen ja tilanne oli taas iha rauhalline,eli ei tarvihe olla ku yks tommone yllyttäjä porukassa nii se muuttaaa koko ryhmän ajattelua jolla saa ihmiset ajattelemaan vähemmä

Jyväskylässä torin poikki oli vappu ja minulla oli vaalenapunainen ilmapallo. Mustalaispoika juoksi meitä kohti ja pukkasi hakaneulalla sen pallon puhki, niin että paukaus vain kuului ja minä itkemään. Äiti lohdutti, sain ostaa jäätelön sitten. Ei siinä sen kummmempia, samanlaisia kolttosia tekivät muutkin pojat kaikki omat vejetki. Sitä en muista mutta tiedän, että meillä kävi mustalaisia kylässä siihen aikaan kun asuttiin siellä. Entiset naapurit vieläkin muistelevat, että mitähän heillä oli asiaa. En tullut ikinä kysyneeksi äidiltäni mikis he kävivät, mutta luulisin että ne asiat liityivät raveihin ja hevosiin ja ihan vain tuttavuuteen. Minun äiti ei pelotellut minua että mustalaiset tulevat jos et tottele, muut äidit kyllä.

Toinen muisto mustalaisista kalliosta tai jostain sieltä, Alppilasta tai jostain 1960-luvlla. äiti asui yksin yhdessä puutalossa, niissä purkutuomion alaisissa murjuissa. Puut oli loppu, rahat oli loppu, työtä ei ollut oli lakko, joulu tuli. Äiti ei halunnut mennä sosiaalitoimistoon. Hän soitti yhteen puhelinnumeroon, ja sieltä sanottiin että saatte luotolla, tuutte vaan tänne. Huoneessa olivat sokea iäkkäämpi mies ja sitten nainen joka neuloi lapasia. Äiti sai klapeja velaksi ja vielä vanttuut kaupanpäällisiksi. Sitä äiti minulle kertoili monta kertaa ja päivitteli, miten ystävällisiä ihmisiä voi olla.

• jopa yllättynyt
        käveltiin kirjoitti:

Jyväskylässä torin poikki oli vappu ja minulla oli vaalenapunainen ilmapallo. Mustalaispoika juoksi meitä kohti ja pukkasi hakaneulalla sen pallon puhki, niin että paukaus vain kuului ja minä itkemään. Äiti lohdutti, sain ostaa jäätelön sitten. Ei siinä sen kummmempia, samanlaisia kolttosia tekivät muutkin pojat kaikki omat vejetki. Sitä en muista mutta tiedän, että meillä kävi mustalaisia kylässä siihen aikaan kun asuttiin siellä. Entiset naapurit vieläkin muistelevat, että mitähän heillä oli asiaa. En tullut ikinä kysyneeksi äidiltäni mikis he kävivät, mutta luulisin että ne asiat liityivät raveihin ja hevosiin ja ihan vain tuttavuuteen. Minun äiti ei pelotellut minua että mustalaiset tulevat jos et tottele, muut äidit kyllä.

Toinen muisto mustalaisista kalliosta tai jostain sieltä, Alppilasta tai jostain 1960-luvlla. äiti asui yksin yhdessä puutalossa, niissä purkutuomion alaisissa murjuissa. Puut oli loppu, rahat oli loppu, työtä ei ollut oli lakko, joulu tuli. Äiti ei halunnut mennä sosiaalitoimistoon. Hän soitti yhteen puhelinnumeroon, ja sieltä sanottiin että saatte luotolla, tuutte vaan tänne. Huoneessa olivat sokea iäkkäämpi mies ja sitten nainen joka neuloi lapasia. Äiti sai klapeja velaksi ja vielä vanttuut kaupanpäällisiksi. Sitä äiti minulle kertoili monta kertaa ja päivitteli, miten ystävällisiä ihmisiä voi olla.

Hienoa kun joku edes vaivautuu jotain positiivista kertoa sillä tiedän ettei pahaa jos ei hyvääkin ja toiste päin elämän perus asioita mutta se miten on yleisesti meistä kuva valkolaisilla niin se purkautuu yleensä pahana ja harva siihen enää mitän hyvää tulee kertomaan kun hänet joko leimataan tai haukutaan,se on todellista typeryyttä/sokeutta miten ihmiset toimivat tolla tavalla..
        Tää forumi on kyllä huonossa käytössä ollut jo pitkään,eikä näytä kukaan paljon välittävän ja kaaleet on jo niin tottunut tälläiseen ette tiedetään mitä tehdä=poistua näyttämöltä,kuka nyt jaksaa vuos tolkulla vihata ja haukkua kuin raivo tautinen,tollainen "rotu" viha vie kyllä ison palan elämästä ..
        Kuitenkin kaikkea hyvää teille elämäänne ja kiitos tarinasta.

• jouluklapi
        jopa yllättynyt kirjoitti:

Hienoa kun joku edes vaivautuu jotain positiivista kertoa sillä tiedän ettei pahaa jos ei hyvääkin ja toiste päin elämän perus asioita mutta se miten on yleisesti meistä kuva valkolaisilla niin se purkautuu yleensä pahana ja harva siihen enää mitän hyvää tulee kertomaan kun hänet joko leimataan tai haukutaan,se on todellista typeryyttä/sokeutta miten ihmiset toimivat tolla tavalla..
        Tää forumi on kyllä huonossa käytössä ollut jo pitkään,eikä näytä kukaan paljon välittävän ja kaaleet on jo niin tottunut tälläiseen ette tiedetään mitä tehdä=poistua näyttämöltä,kuka nyt jaksaa vuos tolkulla vihata ja haukkua kuin raivo tautinen,tollainen "rotu" viha vie kyllä ison palan elämästä ..

tulee sylkäseen jotain jos kerron minun kokemuksesta. Koitan olla välittämättä. Tulee sama tunne kuin silloin kun muuton jälkeen pihan mulle vierat lapset huutelivat, se oli haukkumista: mustalaisen kakara(äiti mustalaisen näköinen)! Minulla oli kivi takin taskussa kädessä, että sillä heitän jos tulevat ja käyvät kiinni.

Mutta lapsena kuulin huudettavan kun mustalainen kävi hevosella hakemassa hevoskärryillä jätetynnyrit. Se oli haukkumasana, muta kyllä me huudeltiin muillekin. Työväntalo, jota sanottiin Tervahoviksi, sen talonmiehen rouvalle huudettiin: tervahovin akkaa, tervahovin akkaa, seisiin mäen laella talon edessä ja huudeltiin.

Ei se aina ollut pelkästään ilkeää, saatiin taputtaa sitä hevosta ja mennä sen mahan alta, ja sai antaa sille leivän palan, sai koskea turpan miten samettinen se oli. heti kun nähtiin että hevonen ja mies oli tulsosa, kovaa vauhtia kotiin äiti anna leipää, hevoselle. Tämä on kanssa yksi muisto

• epäselväksi
        jouluklapi kirjoitti:

tulee sylkäseen jotain jos kerron minun kokemuksesta. Koitan olla välittämättä. Tulee sama tunne kuin silloin kun muuton jälkeen pihan mulle vierat lapset huutelivat, se oli haukkumista: mustalaisen kakara(äiti mustalaisen näköinen)! Minulla oli kivi takin taskussa kädessä, että sillä heitän jos tulevat ja käyvät kiinni.

Mutta lapsena kuulin huudettavan kun mustalainen kävi hevosella hakemassa hevoskärryillä jätetynnyrit. Se oli haukkumasana, muta kyllä me huudeltiin muillekin. Työväntalo, jota sanottiin Tervahoviksi, sen talonmiehen rouvalle huudettiin: tervahovin akkaa, tervahovin akkaa, seisiin mäen laella talon edessä ja huudeltiin.

Ei se aina ollut pelkästään ilkeää, saatiin taputtaa sitä hevosta ja mennä sen mahan alta, ja sai antaa sille leivän palan, sai koskea turpan miten samettinen se oli. heti kun nähtiin että hevonen ja mies oli tulsosa, kovaa vauhtia kotiin äiti anna leipää, hevoselle. Tämä on kanssa yksi muisto

tarkensin. Ai niin, lisäksi huudettiin yhdelle iäkkäälle naiselle hänen ulkonäön takia: noita-akkaa, noitaa-akkaa, eikä ollut hänkään mustalainen. Tästä taisi tulla tukkapöllyä.

• -ei
        epäselväksi kirjoitti:

tarkensin. Ai niin, lisäksi huudettiin yhdelle iäkkäälle naiselle hänen ulkonäön takia: noita-akkaa, noitaa-akkaa, eikä ollut hänkään mustalainen. Tästä taisi tulla tukkapöllyä.

jokohan heräilis

• luottoklapit
        jopa yllättynyt kirjoitti:

"Tää forumi on kyllä huonossa käytössä ollut jo pitkään,eikä näytä kukaan paljon välittävän ja kaaleet on jo niin tottunut tälläiseen ette tiedetään mitä tehdä=poistua näyttämöltä,kuka nyt jaksaa vuos tolkulla vihata ja haukkua kuin raivo tautinen,tollainen "rotu" viha vie kyllä ison palan elämästä .. "

Tätä juuri ajattelin kun luin foorumia ihan tuolta vuoden takaa lähemmäksi tänne. Romanit katoavat vähitellen ja jäljellä on vain jokunen muutama joskus käy. Ja rasistit höpisevät itsekseen, esittävät 'romania', riitelevät muka romanien kanssa! Minä huomasin, että täällä on ehkä romanien silmiä katsomassa jossakin etäällä, mutta harva enää kirjoitti mitään.

Jos täällä ei ole romaneja enää ollenkaan, ja vain rasistit touhuavat täällä, tämähän on aivan mieletön paikka! ja kun romaneja ei täällä edes ole, niin kukaan ei tee edes valitusta. Rasistit kiittelevät seriffiä, kun joku satunnainen tulee ihmettelemään. Mitä he ovat kirjoittaneet ylläpidolle: kiva paikka, kiitos kiitos, näin on hyvä, höyryt pihalle!!. ie harranjjumala

Ylläpito ei tätä tajua, kun he eivät voi ymmärtää, että rasistit käyvät romanikielen kursseja esittäkseen romania.

Jos ei internetiin mahdu muutama romani, jos ei edes tänne, ihan rajattomaan paikkaan, jos täältä täyty paeta, niin en tiedä enää mitä voisin, tällaista maailmaa en halua

• eiautaitkumarkkinoilla

Nyyh, nyyh... Vollota lisää.

• Anonyymi
        käveltiin kirjoitti:

Samoin minulle opetettiin heti pienestä että kaikilla ihmisillä on sama arvo. Kyllähän niitä ilkeyksiä sitten tuli lapsuudessa niin tummien kun valkolaistenkin taholta , niin että riippuu ihan ihmisestä minkälainen on , ei siitä jos on tumma.
        Joten ennakkoluuloiset ihmiset eivät edes anna mahdollisuutta uhreilleen näyttää mikä on ihmisenä.

• Anonyymi
        romanomis kirjoitti:

Kerro sitten, miksi minulla on aina ollut hankaluuksia nimenomaan mustalaisten kanssa? Somalit tai suomalaiset eivät ole tehneet vastaavaa. Mutta ventovieraat mustalaiset tulevat "tekemään tuttavuutta". Miksi ne epämiellyttävät kokemukset julkisilla paikoilla tulevat lähes aina kun on romaneja lähistöllä? Ok, useimmat romanit eivät ole harmillisia, mutta kun junaan tai metroon tulee porukka heitä niin jo alkaa ongelma.

Yksi tuntemani töissäkäyvä mustalainen sanoi, että ainakin Keski-Suomessa suurin osa romaneista on roskasakkia, eivät ole käyneet kouluja, varastelevat ym. Itsekin tehnyt sitä nuorempana, mutta viisastui kun muutti tänne etelään. Hän ei halua, että romaniutensa vaikuttaa työnsaantiin tai muiden suhtautumiseen, siksi on luopunut käyttämästä kulttuurinsa pukuja.

Ylen ohjelmassa vuosia sitten tehtiin suuri uutinen mustalaistytöstä, kun oli suvun ainoa ylioppilas. Sitten ylen toimittelijat huomasivat asian, että kukaan ei siitä porukasta koulua kunnolla käy ? Ohjelma hyllytettiin heti ?

• sulle aloittaja

minun kokemukseni on seuraava aloitin eka luokan ja kun koulu loppui niin saattelemaan lähti 1.2ja kolmasluokkalaiset ja he jouduttivat matkaani huutelemalla mustalainen mulliturpa ja kiviä satoi arvatkaa oliko helppo mennä aamulla kouluun kun pelkäsi että mitä tapahtuu no koulussa oli muutama poika jotka sai houkuteltua minut kaupalle että saat karkkia kun lähet mukaan ja minä lähin yhtäkisti pari poikaa tarttui käsiin ja sitoivat minut käsistä puuhun ja sitten rupes tulee turpaan en muista kuinka kauvan olin siinnä sidottuna joku ohikulkija päästi minut siitä enkä sen suuremmin osaa pitää vihaa valtaväöstöön vaikka jotkut on elämän alkutaipaleella kaltoin kohdelleetkin älä kosta pahaa pahalla .

• saako sanoa?

....ja sitten en enää koulua käynytkään ja ihan itse opettelin pötkökirjoituksen jolloin kirjoitan kaiken ihan pötköön ilman yhtäkään välimerkkiä....

• Anonyymi

Olet väärässä kyllä kävin koulut loppuun lisäksi kansankorkeen ja ruotsinkielen kurssin ja sen jälkeen olin ruotsissa opettaja asistenttina suomalaisessa luokassa täällä suomessa se on opettaja avustajana että silleen nyt nautin ansaittu vanhuuseläkettä

• Ray Giil

Ottakaa selvää "rasisti" sanan merkitys ennen kirjoitusta.Sanoin nyt.

• Ota sinä

ja kerro meille sen merkitys, niin tijämme mekin, minkälaisija valtaväestöt ovat, teoriassakin.

• naine itiksestä

Samalaisia kokemuksia on myös minulla, mutta asialla ovat olleet valkolaiset. Valkolaisnuoriso juo kaljaa ja polttaa tupakkaa metrossa ja räkivät lattialle. Kun heitä huomauttaa ystävällisesti noista asioista niin rohkeimmat tulevat silmille.

• ._.

-____________-

• jos et muuta tapojas

Niin , meillä on tulevaisuus ja Toivo. Mitä sinulla on pakana,vain täysi tuho edessä, jos et muuta tapojasi

• Anonyymi

Onkos sulla kaikki kotona

• hai, hai hai

2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.

3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."

alittaja, olet kirottu, niin sanoo Herran sana

• Albo1

Tasapuolisuuden vuoksi näille nettihirmuille: Mikkelin työskillä (joskus) romanipoikaa kiusattiin.Haki vanhemman veljen tai sukulaisen apuun.Kiusaaja meni ensimmäisestä vasurista leukaperiin lattiaan.Toisesta lattiaan menosta ei uskaltanut nousta ylös.Haukivuoren mummo sanoi lyöntiä sivauttamiseksi.Onkohan tämä"saako sanoa?" Lattiaan joutuneen sukulaisii,kun alvariin täällä kyselee;)

• kuukukkanen

Itselläni on vain hyviä muistoja romaneista.

Muistan lapsena kun meille tuli romaneja 60-70 luvun taitteessa...
      Meillä oli hella ja he halusivat laittaa ruokaa niin äiti antoi luvan.

Romanit tiesivät, että ollaan köyhiä ja laittoivat ruokaa niin paljon,että riitti meille lapsillekkin.

80-luvun alussa olin itse koditon ja yhden kerran yksi perhe Iisalmella pelasti minut viikonlopuksi omiin hoiviinsa. Oli hieno romaninainen!
      Sain nukkua ja olla heillä viikonlopun.
      Tämä on ystävyyttä jos mikä.

Kiitos vieläkin näille ystävällisille,vaikka aikaa on kulunutkin vuosikymmeniä.

Kiitollisuuteni ei katoa,koska nämä muistot ovat elämäni parhaita.

• muutos lähtee teistä

Myönnän, että teitä varmasti syrjitään. Te haluatte elätellä käsitystä, että ihonvärinne olisi syrjinnän syy. Syrjinnän syy ei ole rasimi, vaan oma käytöksenne.

Olen itse tehnyt työtä rinta rinnan eriväristen ja eri maalaisten ihmisten kanssa ja asiat ovat sujuneet hyvin. Mutta teitä ei edes oteta töihin, koska olette hankalampia kuin yksikään somali tai muu ulkomaalainen, joka on sentään paennut Suomeen toiselta puolelta maailmaa ja opetellut suomen kielen.

Te ette osaa suomea, vaikka olette olleet täällä satoja vuosia ja koulut ovat olleet ilmaisia ainakin viimeiset sata vuotta.

• sandra nyman

minulla on huonoja kokemuksia valkolaisista, metrossa luin iltistä niin joku valkonaama löi kirveellä päähän edessäni istuvaa matkustajaa jonka päästä roiskui veret lehteni sivuille hyi hitto koko lehti pilalla. toisen kerran hietsussa kun otin aurinkoa niin kaksi poikaa tappelivat kaljapullosta toinen löi toiselta hampaat suusta ja veret roiskuivat pyyhkeelleni tosi ällöä.

• sandra.nyman

mikä laki??

• elämämeni

voi minua mustalais raukkaa oli ankea lapsuus,äiti kuoli vähän ennen kuin synnyin ja isääni en nähnytkään.valkolainen kasvatti minut ja nyt olen työtön juoppo ja kouluja käymätön.

• Anonyymi

Nii, romanivanhemmat olisivat opettaneet edes vanhuksia huijaamaan, ryöstämään ja Kelaa lypsämään. Siinä se ainoa ero olisi.

• HaiSiee

"työtön juoppo ja kouluja käymätön."

Varmasti totta.

• hpt

minulla on kammo valkolaisista kun ne hyväksi käyttää pieniä lapsia riistää hengen ja ottaa vielä korvauksetkun on lapsen tappanut sit kun huumeitten vuoksi varastavatei mustalainen lapsia tapa ja huumehörhönä heilu mut valkolainen jopa poliisit ei ole turvaa enää niihinkään siinä sulle miettimistä ole rehellinen itsellesi ja kehitä itseäsi ettet jää jälkeen romaania on eduskunnassa lääkärinä ym älä yleistä

• Anonyymi

Veijo Baltzar ei kuulu valtaväestöön.

• Anonyymi

Eiköhän teistä löydy samaa ja päälle vanhusten huijaamiset. Monta umpitunnelissa nähtyä mainemiestä on milloin missäkin. Valtaväestöä on enempi, joten asia korostuu ja mustalaisten kohdalla asiasta ei uskalleta uutisoida. Teihin ikävä kyllä saa suhtautua varauksella ja vahtia lompakkoa kauppakeskuksessa. Täällä ainakin on yksi selkeä taskuvaras, jonka oppii kiertämään.

• Anonyymi

Minun asuinalueellakin asuu näitä kaaleita. Olen huomannut eroja käytöksessä. Hyvin usein ne kaaleet, jotka pärjäävät kaajeiden kanssa, menestyvät aina jotenkin ja kunnioittavat talonyhtiön sääntöjä parhaansa mukaan. Olen jopa kuullut sellaista keskustelua näiden kaaleiden kesken, että älkää laulako tai huutako yöllä, jotta naapurit voivat nukkua. Se on jo iso asia tällaiselle kaajelle ja tuo kunnioitusta sellaista kaalea kohtaan. Molemminpuolinen kunnioitus on kestävä ja kantava lähtökohta. Kulttuureissa voi ja pitää olla eroja, mutta yhteisiä sääntöjä pitäisi kaikkien kunnioittaa. Kyseessä on siis Suomen laki.

• Anonyymi

Omat kokemukset ovat todella vaihtelevat. Puolet olleet positiivisia kohtaamisia, toinen puoli taas täyttä törkyä. On huudeltu perään, kun en puhelinta lainannut jne. Välillä kauppakeskuksessa asioidessa se kuuluisa vibra raikasi kovaa, nykyään onneksi se on loppunut. Kerran samassa paikassa taskuvaras yritti taskulle päästä, mutta epäonnistui.

• Anonyymi

Hirveetä on katsoa kun valtaväestö kirjoittaa huonokäytöksosistä mustalaisista. Vaikka nimen omaan mustalainen on ennen pitänyt sitä rikkautena että on hyväkäytöksinen. lapsille aina ennen opetettu olemaan erityisesti hyväkäytöksisiä muita kohtaan koska romanikulttuurissa sitä on arvostettu ja aina nostettu jalustalle jos on pystynyt sanomaan että joku on hienokäytöksisen. Ja aina katsottu vinoon romaniyhteisössä sitä joka ei ole hyväkäytöksinen. Mutta valitettavasti enään tänäpäivänä ei ole niin aina kuuluu/lukee jostain miten sairaan huonokäytöksisiä on romanit ja sitä ei edes enään nuorten keskuudessa paheksuta jos joku on huonokäytöksinen. Voisin kirjoittaa kirjan niistä kerroista milloin valtaväestö on käyttäytynyt minua kohtaan kuin roskaa. Mutta aina niillä kerroilla pystyn lähtemään pää pystyssä tiedostaen miten paljon olen parempi niitä. Kuuluu romanikulttuuriin olla hyväkäytöksinen. En tiedä missä kulttuurissa romaninuoret elää vai onko se sitä että vanhemmat ei ole opettanut miten olla mustalainen. Perkele suoraan suomeksi! Hävettää olla ite mustalainen kun kuulee/näkee näitä. Pitäs varmaan kirjottaa kirja mustalaisuudesta ja laittaa lapset opiskelemaan sitä kun vanhemmat eivät osaa. Kiitos ja näkemiin

• Anonyymi

Nykyään katsotaan visdiin vinoon, jollei ole rikollinen. Onneksi poikkeuksia on ja osalla on hyvät tavat.

• Anonyymi

Ovat itse kiusaaja rasisteja

• Anonyymi

Syy on rasisti vartijoissa ja myyjissä

• Anonyymi

En myy enkä osta niiltä minäkään. Myönnän että kunnollista romaniväkeä on, mutta he eivät niin herätä huomiota kuin perseilevä porukka joten luullaan herkästi että kaikki ovat roskaväkeä.

Tsemppiä sille kunnon romaniväelle, neuvoni on että tehkää pesäero siihen roskasakkiin niin suhtautuminen teihin muuttuu.

Terveisin se iso Daniel.

• Anonyymi

Tieteellisenä ateistina nauran näille Danielielle. Kaikki me olemme samaa biomassaa ja millään ei ole väliä.

• Anonyymi

Noin 50 vuotiaaksi sain elää että oli vain hyviä sattunut paitsi yhden hyvän perheen poika joka tappoi useamman henkilön.
      Yhden kerran itsekkin lihanava romani haukkui lastani palloksi hesan mäkkärissä jatuiki tuntematon ihminen.

Nyt muutti naapuriin tosi ikäviä romaneita ruttaavat toisten autoja möykkäävät ajelevat rotteloautoilla joissa ei ole takalasia saati rekkareita ja kuskeilla tuskin ajokorttejakaan.

Millähän ne sais pois täältä pelkäävätkö jotain?

• Anonyymi

Onko yhteisössä amfetamiini-ongelmia?

• Anonyymi

Joku meijä kaalee teki Turussa väkivaltaa, Poliisi tutkii mutta vaikenee,,, tekijä karussa . kauhijaa ,,,, förbii

• Anonyymi

Turun kaaleet on takajaloillaan kun etujalat puuttuu kokonaa ( saa nauraa )

• Anonyymi

Meillä veivät pihasta lelut ja kotoa myös. Räkyttivät suutaan ikkunan alla.

• Anonyymi

Ihan aluksi:
      Mustalaista saa sanoa mustalaiseksi, on vain se sävy miten sanan sanoo.
      Romaniksi kutsuessaan valkolainen alentaa itsensä mustalaisen edessä matelevaksi paskaläjäksi, ole siis selkärankainen ihminen ja sano mustalaista mustalaiseksi.

Ja sitten siitä rasismista:
      Muslimit kasvatetaan pitämään kaikkia muita itseään alempina, he ovat rasisteja.
      Jotkut mustalaisetkin kasvattavat lapsensa inhoamaan valkoisia mutta se ei ole heillä uskon opissa, sitä paitsi muslimien uskonto ei ole pelkkä uskonto vaan myös poliittinen valtajärjestelmä.

Muslimin paikka asua on lähtömaassaan, omassa kotimaassaan.

Ketjusta on poistettu 59 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      136
      3895
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1915
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1781
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1422
    5. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      51
      1363
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      131
      1327
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      98
      1282
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1166
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1043
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      113
      1022
    Aihe