No, niin.. aion siis hakea tuonne =) kertokaas hyviä ja huonoja puolia siitä? matkojen hintataso? valinta perusteet? kirjallinen koe rankka? mitä hyötyä siitä oli tulevaisuudessa yms..??
tarvitsisin kipeesti näitä tietoja.. koska jos haen tuonne ja pääsen sisään, niin joudun muuttaa pois kotoa.. joten haluan tietää mitä olen tekemässä =P
Tampereen lyseon lukio- eurooppalinja
10
2479
Vastaukset
- *ysiluokkalainen*
eikö kukaa oo ollu siä..?
- hae pois
Heippa vaan! Itse en ollut koskaan kuullut tollaisesta, mutta menin googlella ja kylläpä tuntui mielenkiitoiselta. Jos todella sinua kiinnostaa euroopan asiat, niin hae ihmeessä sinne. Luulen, että siellä täytyy tosissaan puurtaa, mutta varmaan sitten palkitseekin.
Hei mutta, ota siihen kouluun yhteyttä, jos et täältä löydä ketään ko. lukion käynyttä. Varmasti opinto-ohjaaja antaa mielellään tietoa tai jos asut lähellä paikkakuntaa, missä koulu sijaitsee, mee vaikka lähiperheenjäsenen kyydissä kattomaan sinne koululle ja kyselemään tarkemmin. Tuntuisko toi hyvältä ajatukselta ?
Mulle ei tullu edes mieleen mennä muualle paikkakunnalle opiskelemaan, kuin omaan lukioon. Mahtis juttu toi sun juttus !!- *ysiluokkalainen*
nooh, tästä hakemisesta koituis mulle mooooonia ongelmia.. kuten mä joutusin tulee toimeen 50 euron lapsilisällä ja hyvin pienellä asumislisällä.. koska vanhempien tulot on suht isot =P ja sit jos mä en sais solua niin mun pitäs tehdä semmonen ite- eli löytää kämppä kaveri =P ja sit se että ne valitaan vasta ekassa jaksossa jotka sinne pääsee- niin jos mä en pääse mä tekisin turhaa työtä ja mun ois parempi mennä vaan lähilukioon =P ja näin muuttaa takas kotiin ja alottaa lukio sit yhen jakson *hävinneenä* =P Mutta kyllä mä silti luultavasti haen.. ja ahdisteen opoo *virn*, mutta nyt kumminkin ennen tota yhteishakua mun pitäs todellakin tietää siitä enemmän kun googlesta ei löydä paljo mitään =P
- *ysiluokkalainen*
*ysiluokkalainen* kirjoitti:
nooh, tästä hakemisesta koituis mulle mooooonia ongelmia.. kuten mä joutusin tulee toimeen 50 euron lapsilisällä ja hyvin pienellä asumislisällä.. koska vanhempien tulot on suht isot =P ja sit jos mä en sais solua niin mun pitäs tehdä semmonen ite- eli löytää kämppä kaveri =P ja sit se että ne valitaan vasta ekassa jaksossa jotka sinne pääsee- niin jos mä en pääse mä tekisin turhaa työtä ja mun ois parempi mennä vaan lähilukioon =P ja näin muuttaa takas kotiin ja alottaa lukio sit yhen jakson *hävinneenä* =P Mutta kyllä mä silti luultavasti haen.. ja ahdisteen opoo *virn*, mutta nyt kumminkin ennen tota yhteishakua mun pitäs todellakin tietää siitä enemmän kun googlesta ei löydä paljo mitään =P
eikö täällä ole ainuttakaan..? *epätoivoinen*
- yohanna
*ysiluokkalainen* kirjoitti:
eikö täällä ole ainuttakaan..? *epätoivoinen*
heipsan!
mä oon ite rellussa, tosin IB-linjalla ja juuri hiljattain valittiin tämän vuoden eurooppalinjalaiset. hakijoita oli 19 ja 25 otetaan, joten kaikki pääsivät sisään ketkä halusivatkin.
tampereella isoihin ja edullisiin soluihin on suhteellisen helppo päästä sisään jos ei ole mitään vaatimuksia alueesta mille haluaa.
kannattaa hakea jos vain saat asiat muuten järjestymään!
onnea päätöksiin! - euronero
yohanna kirjoitti:
heipsan!
mä oon ite rellussa, tosin IB-linjalla ja juuri hiljattain valittiin tämän vuoden eurooppalinjalaiset. hakijoita oli 19 ja 25 otetaan, joten kaikki pääsivät sisään ketkä halusivatkin.
tampereella isoihin ja edullisiin soluihin on suhteellisen helppo päästä sisään jos ei ole mitään vaatimuksia alueesta mille haluaa.
kannattaa hakea jos vain saat asiat muuten järjestymään!
onnea päätöksiin!Tällä palstalla kuulemma kyseltiin eurooppa linjan perään ja päätin vastailla, kun itse olen kyseistä lijaa käynyt. Puurtamista linja kyllä vaatii ainakin sen suhteen, että jotkut kurssit käydään tavallista tiiviimmässä tahdissa (=historiat, pakolliset ja pari ekstraa, käydään 2 vuodessa). Näitä kursseja pidetään ehtona yliopisto-opintoihin. (Tiedä sitten siitä todellisesta hyödystä). Hyötypuoli on se, että kolmantena vuotena pahin on jo takana ja aikaa kirjoitusten lukemiseen/pakollisiin yliopisto opintoihin jää riittävästi, riippuen tietenkin kuinka paljon on halunnut panostaa koulunkäyntiin noin yleisellä tasolla.
Itse eurooppalinjan käyneenä voin sanoa, että suosittelen miettimään kaksi kertaa. Linjaa kohtaan saattaa olla suurempia odotuksia, kuin mitä se pystyy täyttämään. Alku innostus rankkojen jaksojen myötä hiipuu aika pitkälti. Eurooppa lija ei poikkea oikeastaan ollenkaan tavallisesta koulunkäynnistä, sillä valittavat kurssit ovat myös muille oppilaille avoimia. Ainoana on yksi eurooppalinjalle suunnattu erillinen kurssi/vuosi. Ja tietenkin yliopisto-opinnot kuuluvat lisänä. Muuten kuuluminen eurooppalinjalle ei juurikaan erotu tavallisesta opiskelusta. Onhan tietenkin vuosittain tehtävä matka. 1, kotimaa. 2, joku pohjoismaa. 3, Brysseli, Strasbourg, Maastrich tms. Meillä on syntynut joka vuosi ryhmän kanssa suhteellisen tiivis henki johtuen nimen omaan erillisistä matkoista ja tästä omasta vuosittaisesta kurssista. Eurooppalinjalaiset ovat myös olleet tavallista enemmän mukana järjestämässä koulun eri tilaisuuksia. Suurin hyöty on tulevaisuuden kannalta kontakteista, joita pystyy linjan kautta solmimaan, mutta tämä TODELLAKIN EDELLYTTÄÄ OMAA AKTIIVISUUTTA. Tulet huomaamaan, että aikaa ylimääräisiin tempauksiin ja matkojen järjestelyihin on todellakin rajallisesti. Eihän sitä lukioo aloittavana uskoisi, mutta näin on ja tämä on todellakin hyvä muistaa. Jos havittelet eurooppa-linjalle, älä kuitenkaan missään nimessä luovu pitkästä matematiikasta tms. vaikeista aineista. Eurooppalinjaa kannattaa pitää ennemminkin mukavana lisänä, vähän niin kuin ekstra toimintana vaikuttamisesta kiinnostuneille. Keskity ennemmin tulevaisuuden kannalta tärkeisiin aineisiin, joilla tulee olemaan todellista merkitystä jatkopaikkojen yms. kannalta. Itse on ehkä jotkut valinnat hiukan harmittaneet. Tässä realistinen, puurtava, mutta totuudenmukainen aineyhdistelmä, jos haluaa eurooppa-linjalle. Kieliä kannattaa ottaa keks. englanti, ruotsi, saksa/espanja, ranska/espanja tai miten tykkää. Itselläni oli neljä kieltä ja resurssit tuskin olisivat riittäneet muuhun. Pitkä matematiikka ehdottomasti! Ihan vain sen takia, että tulevaisuuden suunnitelmat oikeasti muuttuvat paljon ja jälkeenpäin on vähän huono lähteä muutenkin tiukkojen lukujärjestysten kanssa säätämään. Sitten historian ja yhteiskunta opin kurssit, taloustieto yms. yhteiskunnalliset aineet. Jos kuitenkin edes harkitset lääkärin yms, tekniikan alan ammattia, kannattaa harkita vakavasti ottaako eurooppalinjaa. Hyöty linjasta on kuitenkin loppujen lopuksi minimalistinen ja voin rehellisesti sanoa, että minun odotukseni eivät ole täysin toteutuneet. Varaudu 35 tunnin työviikkoihin. Sitä se tulee olemaan, eikä määrä välttämättä kuitenkaan korvaa laatua.
- Kiinnostunut
Millä keskiarvolla sinne pääsee? Riittääkö 9,3 ?
- The E
9,3 riittää komeasti, sillä keskiarvoraja oli viime yhteyshaussa 8,7:n luokkaa :)
- Anonyymi
Keskiarvoraja on sit vähän noussut, kun vuonna 2019 se oli 9,2.
- Anonyymi
Moi, auttakaa joku nyt kans mua jos ootte käyny. Varsinkin sä joka alotit tän keskustelun, menitkö ja miten toteutu toiveet?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029