Pienet koirat ja koulutus

Oletteko koskaan ajatelleet miten paljon on pieniä koiria jotka saavat pomppia ihmisiä vasten,nukkua sängyssä, olla sohvalla, kerjätä, räksyttää, vetää narussa, näykkiä jne. Itse tunnen monta tälläista tapausta.Miettikää kun iso koira käyttytyisi samalla tavalla.Eläminen saattaisi olla hieman hankaleempaa.Jos esim. 70 kg tanskandoggi hyppisi vasten niin siinä saattasi käydä tosi huonosti, varsinkin jos vastaan tulee lapsi.En itse varmastikkaan mahtuisi miehen kanssa nukkumaan sängyssä jos doggi neitimme tulisi viereen.Sohvalle ei koskaan kukaan muu mahtuisi.Kerjääminen pöydän vieressä voi olla hieman häirisevää kun pää on pöydän yläpuolella,ei ala puolella.En minä pitäisi mukavana jos oma koirani haukkuisi kaikkea mikä liikkuu.Narussa vetäminenkään ei varmaan ole mitään miellytävää.Tulee taluttajasta talutettava ja kauniiksi lopuksi se näykkiminen.saattaisi jäädä isot jäljet.

18

3848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mantle*

      Olen ihan samaa mieltä! Valitettavan usein pieni koira saa kaikki mahdolliset 'temput' anteeksi sillä että 'sehän on niin pieni'. Eihän sitä voi komentaa kun on niin pieni. En tarkoita yleistää mutta valitettavan usein näin on. Pieni koira räksyttää hihnassa kun lenkillä ohi mennään, se ei tunnu olevan paha asia. Sitten kun doggi tästä innostuu ja vähän pienen koiran suuntaan tuhahtaa, heti on iso koira taas huonosti käyttäytyvä ja koulutuksen tarpeessa.
      Meillä tuo doginpötkö saa sohvalla makoilla, tietysti sillä edellytyksellä että ihmisille on tehtävä tarpeen tullen tilaa ja myös sängyssä päiväsaikaan pötköttää, yönsä nukkuu kuitenkin lattialla tai sohvalla eikä edes yritä viereen tulla.

    • minit

      kyllä sanoa ettei meidän minikoirilla ole tapana pureksia tai näykkiä ketään...

      • minin omistaja

        Ei näyki, ei räksytä, ei vedä, eikä kerjää. On käynyt tokokentällä tanskandogin ja belgianpaimenkoiran välissä opettelemassa käytöstavat, vaikkei olekaan, kuin dogin pään kokoinen.


      • En minä ole missään vaiheessa sanonut että kaikki pienet koirat on pahoja.Olen myös hyvin koulutettuja pieniä koiria nähnyt.Itsellä ollut ennen doggia 2 collieta.Sekä pienemmät että isommat koirat olen kouluttanut samalla tavalla.Pienempi koira ei saa mitään erikois kohtelua vaan sen takia että on pienempi.


    • tietää ostovaiheessa. En katso ongelmalliseksi sitä että kääpiöni nukkuvat sängyssä, en ongelmaksi niiden kerjäämistä, en ongelmaksi hienoista vetämistä lenkillä, varsinkin kun lenkkeilen lauman kanssa. Sen haukkumisen katson ongelmaksi ja rotuni rasismin. Olemme peruskouluttaneet joka ikisen koiristamme, mutta kuten sanonta kuuluu jengissä tyhmyys tiivistyy. Pitäisi ensin elää kääpiön kanssa, niin pystyisi esittämään kommentteja ehkä paremmin.
      Tiedän Dogit hieno rotu, yhteen aikaan ainakin koulutuksessamme oli muutama todella arvaamaton Doggi. Tästä on nyt muutama vuosi aikaa ja kysyisin, joko luonteet ovat parantuneet, vai vieläkö agressioita löytyy.
      Kuten sanoit on paljon helpompaa vihaisen kääpiön kuin suurenja vihaisen Dogin kanssa.

      • ainakaan

        ole yhtäkään aggressiivista doggia tavannut. Meillä doggi nukkuu sängyssä minun ja mieheni kanssa, mutta jos käskee niin menee kyllä lattialle omalle patjalleen nukkumaan ja hakeutuu takaisin sänkyyn kun olemme nukahtaneet... Saa myös olla sohvalla. Ollessaan onnellinen dogeilla on tapana "kirputtaa", mutta sitä ei ole pakko sallia, meillä se on sallittua, vaikka välillä nipistää hiukan liikaakin... Narussa vetämiseen on kikkoja käytettävissä vaikkei meidän poika osaa vieläkään nätisti kävellä, muuta kun kuonopannalla ja kuristavalla sivulla. Meillä saa myös hyppiä jos on kovin iloinen, mutta ainoastaan meitä vasten ja hyvin on sen oppinut. Sen tottuu ennakoimaan niin ei satu vahinkoja. Vaikka onhan välillä sellaisia ongelmia että kun on kädet täynnä kun tulee kotiin niin on kauppakassit levällään... mutta ei sellaiset asiat maailmaa kaada! jokainen sallii koiralleen minkä itse katsoo parhaaksi.


      • oili kovapää
        ainakaan kirjoitti:

        ole yhtäkään aggressiivista doggia tavannut. Meillä doggi nukkuu sängyssä minun ja mieheni kanssa, mutta jos käskee niin menee kyllä lattialle omalle patjalleen nukkumaan ja hakeutuu takaisin sänkyyn kun olemme nukahtaneet... Saa myös olla sohvalla. Ollessaan onnellinen dogeilla on tapana "kirputtaa", mutta sitä ei ole pakko sallia, meillä se on sallittua, vaikka välillä nipistää hiukan liikaakin... Narussa vetämiseen on kikkoja käytettävissä vaikkei meidän poika osaa vieläkään nätisti kävellä, muuta kun kuonopannalla ja kuristavalla sivulla. Meillä saa myös hyppiä jos on kovin iloinen, mutta ainoastaan meitä vasten ja hyvin on sen oppinut. Sen tottuu ennakoimaan niin ei satu vahinkoja. Vaikka onhan välillä sellaisia ongelmia että kun on kädet täynnä kun tulee kotiin niin on kauppakassit levällään... mutta ei sellaiset asiat maailmaa kaada! jokainen sallii koiralleen minkä itse katsoo parhaaksi.

        pentuna, ei mitään meinannut uskoa,oppi käskyt ja totteli silloin kun huvitti, saattoi lenkillä yht.äkkiä alkamaan hypellä ja purra hihnaan, ei siinä muuta kuin niskasta kenttään ja pidin maassa niin kauan kuin rauhoittui, oli tosi raivona ja olisi varmaan purrut, mutta kun huomasi ettei voi liikkua niin rauhoittui, sitten kun päästin irti niin sama homma toistui 2-3 kertaa, niskasta ja kalanahasta kiinni ja maahan.Jos vähänkin lipsui, esim leikkiessä että kuka aloittaa ja lopettaa leikit niin heti yritti käyttää tilaisuutta hyväksi ja alkoi uhmata, painiksihan se yleensä meni,mutta koskaan en ole saanut hammasta.Pikkuhiljaa tuo uhma väheni ja nyt 3-vuotiaana se on tosi kuulianen, pikku vinkeitä on jäänyt, mutta ei agressiivisuutta eikä yritä enää uhmata.Koskaan en ole käyttänyt väkivaltaa, mutta kun vaan ääntä korotan niin heti loppuu tepinät ja ollaan nöyrää poikaa. Jonkun toisen koirana meidän Dogista olisi
        voinut tulla piikin uhri tai pirttihirmu.

        Tämän pojan kasvatus on ollut niin suuri haaste että olen ylpeä itsestäni ja koirastani että olemme päässeet maaliin.Lenkkejä, leikkejä, hyvää ruokaa, herkkuja ja paljon unta ja unia, siinä se meidän rikas yhteiselomme.


    • isot

      Oletko huomannut että kun pikkukoirat hyppivät niin ne yltävät hädin tuskin siihen mihinkä tanskandoggi luonnostaan ...huomion kipeydessään sen on helpompi nuolaista ihan vain normaalisti seisten kun pikkaraisen täytyy ensin hypätä ja sitten yrittää lipaista vitsi vitsi ;)

      Pienet rodut ovat yleensä ottaen vilkkaampia kuin isot joten olen joskus aatellut kanssa että on se luojan lykky ettei isot ole niin eloisia...sillä minun pikkarainen kerkii joka paikkaan siinä kun isompi ottaa pari askelta. :)

      Ja joskus saattaa joitain pikkuisia koiria peloittaa ison koiran koko niin anteeksi että ilmoitan emännälleni että vaara wuh..:)

      Huumorilla me kaikki pärjätään niin isot kuin pienetkin vai mitä? Todellisuudessa oma koirani säkäkorkeus 37 käyttäytyy hienosti ja joskus tapaan niin suurten kuin pientenkin koirien omistajia jotka hallitsevat koiriansa kukin oman parhaan kykynsä mukaan.. pienellä koiralla vain ei tule niin suurta vahinkoa mikä on luettava pienen koiran eduksi.

      • tähän juttuun

        koirani (todellinen kääpiökoira: 1,7 kg) kasvattaa myös doggeja. hänen sanoja lainaten : eihän dogin kanssa pärjäisi, jos sillä olis yhtä kova luonne kuin näillä pikkuisilla. dogin opettaa huomattavasti helpommin tavoille.
        siltikkin kääpiöni käyttäytyvät hyvin, eivätkä räyhää toisille koirille. nukkuvat kyllä sängyssä ja istuvat sohvalla - mutta eipä se muita häiritsekkään kun yksin asun.


      • koira mitään kasvata

        koirani KASVATTAJA (todellinen kääpiökoira: 1,7 kg) kasvattaa myös doggeja. hänen sanoja lainaten : eihän dogin kanssa pärjäisi, jos sillä olis yhtä kova luonne kuin näillä pikkuisilla. dogin opettaa huomattavasti helpommin tavoille.
        siltikkin kääpiöni käyttäytyvät hyvin, eivätkä räyhää toisille koirille. nukkuvat kyllä sängyssä ja istuvat sohvalla - mutta eipä se muita häiritsekkään kun yksin asun.


      • ur6jyr
        koira mitään kasvata kirjoitti:

        koirani KASVATTAJA (todellinen kääpiökoira: 1,7 kg) kasvattaa myös doggeja. hänen sanoja lainaten : eihän dogin kanssa pärjäisi, jos sillä olis yhtä kova luonne kuin näillä pikkuisilla. dogin opettaa huomattavasti helpommin tavoille.
        siltikkin kääpiöni käyttäytyvät hyvin, eivätkä räyhää toisille koirille. nukkuvat kyllä sängyssä ja istuvat sohvalla - mutta eipä se muita häiritsekkään kun yksin asun.

        koira kuin koira..roduilla on eroja kuinka tuittupää, ei koolla!!!kaikki koirat saa koulutettua:)


    • dogin ex omistaja

      koira vahti nukku sängyssä haukku toisille koirille (pelkäsi). aijemmin käynyt koira kimppuun. siksi.
      hyppi vastaan näykki.. jne. oli se sellainen löppänä ja osasi kyllä varoa;D ei kertaakaan käynyt onnettomuuksia äijän kanssa. ja oli se toki kovin kiltti ihmisille.

    • pikkukoiran omistaja

      Luulen tuon koon olevan perimmäinen syy tuohon koulutettavuuteen. Pieniä koiria hankitaan söpöyden takia ja yleensä tietämättömiin koteihin.. surullistahan se on että suurin osa päätyy sinne sohvan nurkkaan vaikka on luotu liikkumaan.

    • pöh pöö

      Naapurin tanskadoggi vie sitä naisparkaa kuin rukkasta, jos satutaan oman koiran kanssa lähettyville. Valitteli olkapäävaivoja sen koiran vetämisen takia.

      Lisäksi yksi dobermanni lähipiirissä tarttee toisinaan molemmat ulkoiluttajansa pitämään paikoillaan, jotta ei tule meidän rauhassa tilannetta katsovaa pikkukoiraa moikkaamaan.

      Kaiken kokoisista koirista löytyy niitä joita ei ole koulutettu kunnolla.

      • Aivan totta,mutta olen rehellisesti nähnyt enemmän pieniä koiria jotka eivät osaa käyttäytä.Jos pieni koira vetää omistajaa niin mitäpä se ketään haittaa kun ei koiralla ole kuitenkaan niin paljon voimaa,mutta itse pointti on että oli koira iso tai pieni,mutta koulutusta ei pidä unohtaa.


    • meilläkin

      Pienempänä oli kyllä holtiton doggineito, mutta nyt vuoden ikäisenä jo ymmärtää oman kokonsa ilman suurempia huomautuksia. Ei hauku turhaan, eikä vedä hihnassa. On ollu tilanteita että vetää jos toinen koira kayttäytyy hyökkäävästi, mutta kuristuspannalla saan kyllä ihan yksin pidettyä aisoissa vaikkei se koiran kannalta mukavaa olekaan. Doggimme on erittäin tasapainoinen ja arvattavissa oleva luonne. Niinkuin kaikki tapaamani dogit. Ja kaksi vuotiasta tyttöämme se on aina varonut ehkä sekin tulee jotenkin automaattisesti.
      Mielestäni tottelemattomuus johtuu pitkälti siis koiran luonteestakin, Meillä on myös jenkkejä ja niille saa vielä kolmivuotiaana "takoa" päähän mitä ei saa ja mitä saa tehdä.

      • blackmagictiger

        noitakin on siis semmoisia koiria joita ei ole koulutettu kunnolla


    • kääpiö

      Siis voit olla ihan oikeassa, meidän pikkukoira on kyllä sängyssä ja sohvalla ym, mutta muuten kyllä mukava ja tottelevainen neiti. Sitä vaan että minun sohvani ja sänkyni se on, ja koira sinne mahtuu myös!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8464
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2575
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2297
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1509
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1462
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1193
    Aihe