marsurotujen luonne-erot

Heips,

kertoilkaapa millaisia luonne-eroja olette havainneet eri marsuroduilla vai onko rotujen väliset erot mielestänne keksittyjä juttuja?
Itselläni on ollut peruaani ja tällä hetkellä teddy ja toinen tulossa. Näillä on ainakin selvät erot luonteessa! Peruaani oli oma tulisieluinen itsensä, kun taas teddy on aivan toisesta ääripäästä, rauhallinen ja helppo käsitellä.

15

3951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mintzi

      meillä on rusetti naaras joka on tosi itsepäinen ja sitten sileä karvainen naaras joka on tosi lepsu tyyppi,kolmas on pitkäkarvainen uros joka on paikan pomo ja määrää tahdin

    • nimetön.

      Meidän rusettimarsumme on erittäin itsepäinen ja oikein kunnon pomo marsulassani,sileäkarvainen on taas niin jotenkin alistuva rusetille,mutta kyllä silläkin luonnetta löytyy,on vähän "mukavampi".Teddy on taas juuri sellainen että sen saa otettua helposti syliin,ja se on aika lötkö siinä. :)

      • Tiinan marsut

        Meillä sileäkarvaiset on kanssa kilttejä rauhallisia löllyköitä ja pitkäkarvainen sitten äksy ja äänekäs tuittupää ;)


    • pavets&arttu

      Mulla on kaksi mursupoikaa, toinen (Paavo) on peruaanin (emo) ja abessiinialaisen (isä) sekoitus ja toinen (Arttu) on puhdasrotuinen abessiinialainen. Luonne-eroja pojilla kyllä on! Paavo on aika erakko, yksinään viihtyvä, rauhallinen mutta hyvinkin tomera: yleensä tehdään niinkuin Paavo haluaa. Paavo on aika pomotteleva Arttua kohtaan. Arrtu taas on hyvinki leppoisa ja iloinen pikkukaveri. Ei pahemmin välitä Paavon pomottelusta, vaan ottaa ja ymmärtää kaiken leikkinä. Arttu on hyvin utelias ja aina ensimmäisenä joka paikassa. Arttu on puhelias, ja melkeinpä aina äänessä. Arttu kiljuu aamuisin määrätietoisesti aamupalaansa, kun taas Paavo odottaa rauhallisesti mökkinsä päällä kunnes ruoka on häkissä. Kaikki tutut jotka ovat meillä käyneet sanovat Arttua ja Paavoa samanlaisiksi pörröpäiksi (ne ovat kyllä aika eriväriset: Paavo=tortoiseshell/white/black, Arttu: brindle/roan/white). Mutta kyllä omistaja tuntee poikansa vaikka silmät ja korvat kiinni! =)

    • kuikui

      Mulla oli pitkäkarvanen sheltie marsu, jolla oli TOSI "itsepäinen" luonne..
      Nyt on 4 tort.&white marsuja (2 urosta ja 2 naarasta), jotka KAIKKI on ihanan sosiaalisia ja kilttejä marsuja :)

      Suosittelen tortteja kaikille!! =) on aivan ihkuja marsuja =)

      Risteytyksen on yleensä luonteeltaan kans tasaisia. Mulla on pitkäkarvasen ja rexin risteytys, jonka luonne heittelee ihanasta kiivaaseen..

      Että näin ainakin meillä.

      Abyista oon kuullu et ne on itsepäisiä ja pitkäkarvaset kans...

      • Abyt<3

        Minulla itselläni on ollut lukuisia marsuja, pari poikuettakin on tullut.Tällä hetkellä minulla on kuitenkin vain yksi marsu, ostetaan ehkä toinenkin seuraksi (joskus). Marsuni on rodultansa tietenkin Aby.x) Se tuli meille vasta eilen. Kova poika pomottamaan muita ja melko tempperamenttinen. Juoksee karkuun kun ottaa syliin (lieneekö uudesta paikasta, nuoresta iästä vai jostain muusta?) Mutta kun sen syliin saa ei abyni halua mennä takaisin koppiin. Oikein ihana pikkuinen herra. Pitkäkarvaisista voin sanoa sen verran (itsellänikin oli sellainen), että ne ovat oikein todella kilttejä ja herttaisia. Ainakin mikä minulla oli. Tietty luonteet vaihtelee, mutta ihana oli minun pitkikseni. Abyista tosin sanotaan, että ne ovat tempperamenttisia, mutta sitäkin suloisempia


    • kuikuttaja

      Meidänkin peruaani on hiukan tulisempi kuin muut muut 13 marsuamme kun taas rusettimme on todella hiljainen mutta samalla itsepäinen luonne.
      Sileä karvainen uros (Paavo) on todella kiltti nöpönenä...
      Mutta kaikilla marsuilla on myöskin oma persoonansa

    • Marsuhullu

      Tällaisia asioita eivät oikeastaan voi todeta kuin kasvattajat, sillä marsuthan ovat kaikki yksilöitä. Pitäisi omistaa monia marsuja, että voisi sanoa kunnolla.

    • Chocobo86

      Mun teddymarsu on kyllä TODELLA vilkas ja utelias. Abessinialainen on passiivinen ujo laiska möllöttäjä. Sileäkarvaiset noiden kahden väliltä. :D

      • -veine

        Täällä kaksi sk:ta joista toinen risteytys ja toinen rotuelukka, ja kaksi tukkamarsua samalla jaolla. Huomattava ero on noilla peruukeilla verrattaessa sileisiin. Siinä missä sileät tykkää möllöttää häkin nurkassa omissa oloissaan, peruukit juoksee pitkin asuntoa huutaen ja koko ajan jotaki puuhastellen. Noi pitkikset on niin eläväisiä ja äänekkäitä sileisiin verrattuna. Toki noi sileetki huutaa ja juttelee, mut vain ruoka-aikaan tai ollessaan tyytymättömiä. Muutenkin sileät on vähä epäluulosempia kaikkea kohtaan, peruukit taas menee tekemään ja miettii vasta sitte.


      • Anonyymi

        Mulla on kans teddy marsu joka on hyvin vilkas, utelias, ja aktiivinen ihana marsu


    • tanja&masit

      meidän marsuista sileäkarvaiset tytöt ovat oikee löllyköitä, nuolee käsiä;p
      rusettimarsut (tyttöjä) on vähän ujoja, mutta nekin ovat löllyköitä. varsinkin vanhempi tykkää olla sylissä=)
      pitkäkarvainen (turkki pitenee täkäpäähän, jossa yli 5cm pituista karvaa söden näköinen=) poika marsu on vähän ujo varsinkin jos yrittää ottaa kiinni häkistä, mutta ei siis ihan ujo tyyppi kuitenkaan syö kädestä ja tykkää olla sylissä.
      pienistä marsun poikasista rusetit kesympiä kuin sileäkarvaiset, mutta luonne-erot ovat kuitenkin aika yksilöllisiä. riippuu kuinka paljon käsittelee marsuja:D pienenä paljon käsiteltyjen marsujen on helpompi luottaa ihmiseen, kuin niiden marsujen joita ei käsitellä tarpeeksi. itse meillä marsuja käsitellään jo ihan pienestä pitäen:D marsut on kivoja!!!

    • sdgfhj

      Joo minullakin on tulinen peruaanipoika ja sillä on temperamenttia vaikka muille jakaa!

    • marsut...

      mulla on Rex ja Teddy marsuja... molempia 1... Tämä 3v teddy osaa kylläkin olla erittäin energinen ja isäntäänsä kiintyvä, ja jollakin tavalla agressiivinen muita kohtaan.. Rex marsuni taas on sellainen laiska ja pomotteleva hormooni yksilö...

      • Anonyymi

        Joo mun teddy marsu on kiintynyt muhun aika kivasti ja tulee syliin aina kun on mahdollista, se on myös super energinen. Kun taas mun toinen marsu(sileäkarvainen) tyttö on lauman kohtaja, huomion hakuinen muilta marsuilta kyllä, mutta ujo kuitenkin ihmisiä kohtaan.
        Sitjän on viel yks sileäkarvainen tumman tuskea marsu TOSI rauhallinen ja ehkä vähän laiska<3 se lauman johtaja tykkää siitä niin paljon ja hakeutuu sen lähelle, ja se ei tykkää siitä yhtään. Se siis alkaa mököttää<3


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe