JOULULAHJAT

konkurssi

Ostatteko lapsillenne kaiken, minkä toivovat?
Minä olen pyrkinyt siihen, että saa kaiken, minkä toivoo joulupukilta, osan vanhemmilta, osan isovanhemmilta jne. Nyt on kuitenkin sellainen lista, että ei taida meidän perheen budjetti sallia (yli 1000€ teki 3-vuotiaan toiveet). Kuinka paljon yleensäkin käytätte rahaa lapsen lahjoihin? Meillä käytettiin viimevuonna n. 600€ lapsen lahjoihin, yhteensä sukulaisten, tuttavien, lapsen ja puolisoiden lahjoihin käytettiin n. 1500€.

Vaan taitaapa olla aika hölmö kysymys, kaikkihan laittaa oman varallisuutensa mukaan. Taitaa olla nöyhtää taskunpohjalla joku 1500€ jollekkin miljonäärille. Mutta kiinnostaisi tietää, miten me muut "tavikset"?

Mikä on mielestäsi kohtuullista?

80

8122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiallinen tuntija

      Kuten moni asiantuntija on todennut, tärkeä osa vanhempien kasvatustehtävää on tuottaa lapsille pettymyksiä. Nyt selkeästi opetat, että muksu saa kaiken mitä haluaa vaan pyytämällä.

      Ei tuollaista summaa minun lahjoihini kulunut varmaan kymmenessäkään vuodessa aikoinaan, ja hyvä niin! Eivät lapset tarvitse järjetöntä kasaa kamaa, vaan virikkeellisen ympäristön. Anna lapselle aineettomia lahjoja sen roinan lisäksi; vaikka oma kirjastokortti, uimakurssi, ratsastustunteja jne.

      Ei kenenkään lapsen kuulu saada kaikkea mitä haluaa.

      En voi tajuta kuka saa kulutettua esim. kolmen hengen perheessä lahjoihin jouluna enemmän kuin 500 euroa!

      • alkup....

        Siis ei lapsi saa ympäri vuoden kaikkea, mitä toivoo, mutta jouluna.. Onko se sitten niin kamalaa? Saa näyttää lelukirjasta, mitä toivoo ja sen mukaan sitten kirjoitan lahjatoivelistan. Mutta ei meillä tuo 500 kyllä riittäisi mihinkään.. tarkoitin siis kaikkia lahjoja, joita ostetaan myös isovanhemmille, lapsen serkuille, omille ystäville jne. Kyllä siihen reilusti yli tuhat euroa uppoaa ja helposti.


      • Alfrieda
        alkup.... kirjoitti:

        Siis ei lapsi saa ympäri vuoden kaikkea, mitä toivoo, mutta jouluna.. Onko se sitten niin kamalaa? Saa näyttää lelukirjasta, mitä toivoo ja sen mukaan sitten kirjoitan lahjatoivelistan. Mutta ei meillä tuo 500 kyllä riittäisi mihinkään.. tarkoitin siis kaikkia lahjoja, joita ostetaan myös isovanhemmille, lapsen serkuille, omille ystäville jne. Kyllä siihen reilusti yli tuhat euroa uppoaa ja helposti.

        Aikuiset voivat mielestäni kyllä keskenään sopia, etteivät osta toisilleen mitään kalliita lahjoja. Meillä esimerkiksi isovanhempien ja muiden lähisukulaisten kesken annetaan korkeintaan jotain itsetehtyä pientä, kuten oman maan marjahilloja, itse väsättyjä karkkeja (näiden teossa lapset voivat olla mukana), ehkä halpa hyvä pokkari, sen sellaista. Sukulaislapsia voi muistaa jouluna kohtuudella ja omien lasten toivelistalta toteuttaa vaikka yhdessä isovanhempien kanssa jonkun isomman toiveen ja lisäksi pienempiä. Kyllähän lapset ovat kiinnostuneita pakettien määrästä, mutta tuskin 3-vuotiaana vielä sentään... Aikamoinen materialisti taitaa pienokaisesta olla kasvamassa.


      • TeePussi

        tänä vuonna kolmelle lapsen lahjoihin rahaa 160 euroa... On tuo 500 euroakin kyllä mielestäni tosi paljon. Kun kumminkin jouluruokakin maksaa, vaikka teemme kaiken itse.. Tosin toisillemme annamme vain kahdenkeskistä aikaa lahjaksi. Mikään ei ole sen ihanampaa arjen keskellä.


      • pikku perhe
        alkup.... kirjoitti:

        Siis ei lapsi saa ympäri vuoden kaikkea, mitä toivoo, mutta jouluna.. Onko se sitten niin kamalaa? Saa näyttää lelukirjasta, mitä toivoo ja sen mukaan sitten kirjoitan lahjatoivelistan. Mutta ei meillä tuo 500 kyllä riittäisi mihinkään.. tarkoitin siis kaikkia lahjoja, joita ostetaan myös isovanhemmille, lapsen serkuille, omille ystäville jne. Kyllä siihen reilusti yli tuhat euroa uppoaa ja helposti.

        Meidän koko joulu maksaa tuon 1000 euroa ja mistään ei ollut puutetta. Haloo hei!!! sehän on jo monta tuhatta markkaa. Mutta kukin tyylillään. Miten käy lasten kun ei joskus enää olekaan varaa...


      • lahja

        Todellakin järki käteen lahjaostoissa!!
        Meillä lapset saavat ainoastaan yhden lahjan ja se voi olla hieman kalliimpi. Joulunaika sinällään on jo lahjaa. Yhteistä aikaa ja hyvää ruokaa, takkatulta ja joululauluja.
        Kummit haluavat muistaa ja usein kysyvät mitä lahjaksi. Toivomme kummin kanssa retkeä jonnekkin, käynti uimahallissa ja jätskeillä, isommalla lapsella se voi olla kampaajalla käynti. Itsekin olen kummina antanut näitä ns. aikalahjoja ja todennut miten tarpeellisia ne ovat lapsille. Usein jutellaan monista asioista ja käydään syömässä. Ei dotellakaan mitään väkisin keksittyä rihkamaa. Yhteiseksi lahjaksi joskus ostettu hyvä lautapeli niin ompa ollut mukavaa.Hyvää joulua kaikille ja jokainen taaplaa tyylillään, mutta tämä on meidän perheen tapa.


      • Anonyymi
        alkup.... kirjoitti:

        Siis ei lapsi saa ympäri vuoden kaikkea, mitä toivoo, mutta jouluna.. Onko se sitten niin kamalaa? Saa näyttää lelukirjasta, mitä toivoo ja sen mukaan sitten kirjoitan lahjatoivelistan. Mutta ei meillä tuo 500 kyllä riittäisi mihinkään.. tarkoitin siis kaikkia lahjoja, joita ostetaan myös isovanhemmille, lapsen serkuille, omille ystäville jne. Kyllä siihen reilusti yli tuhat euroa uppoaa ja helposti.

        Ei voi upota! Sori vaan ei meidänkään perhe ole rikas eikä köyhä, muttemme millään saisi "helposti" upotettua rahaa noin paljon. Paitsi jos ostetaan jotain kodinkoneita esim kahvinkeitin, vedenkeitin, imuri ym. Mutta ei joka vuosi uutta kahvinkeitintä osteta!!


    • jiesus sentään

      Ei ole kaupallista joulua meillä vietetty, vaan keskitytty siihen, mikä on Joulun tarkoitus. Lapsi 4v, enkä usko hänen mitään menettävän vaikkei meillä juhlita tavarakasassa,
      olen nähnyt monta tapausta kun lapset pelkäävät joulupukkia, alkavat itkemäänkin, onko tarkoitettu että lapset peloitellaan pukilla.
      Lapsi saa sen mitä tarvitsee. Mielestäni se riittää.

    • Huoh

      Mihinköhän joudut 10 v kuluttua yrittäessäsi toteuttaa lapsen kaikki joululahjatoiveet! Sinulla täytyy olla ainakin 2 työpaikkaa, joista toisen palkka menee kokonaisuudessaan joulahjoihin, sillä kyllävaatimukset tulevat kasvamaan vuosi vuodelta.
      Kohtuullista on, että jokaine lapsi saa yhtä monta pakettia, ja mummuilta ja kummeilta ei odoteta mahdottomia.
      Joululahjalista isovanhemmille on ihan kauheaa. Lasten lelut ovat muuttuneet muutamassa vuodessa niin, että isovanhemmat eivät todellakaan tiedä miten niillä edes leikitään.

    • kyllätäti

      kyllä teidän pikkuperheenne joutuu konkurssiin tuolla menolla, jollei tänä jouluna niin kyllä jo ensi jouluna. Eikä me varakkaatkaan ihmiset kyllä osteta lapsille kaikkea mitä he älyävät pyytää. Kyllä näin on!

    • äiti4

      lapset (11v ja 17v) yhden kalliimman toiveensa ja sitten ostelen itse muita halvempia lisäksi.En ole laskenut paljonko lahjoihin menee tai yleensä jouluun, se menee mitä menee joulu on kerran vuodessa.Mielestäni lasten tulee saada lahjoja tosin on katsottava ettei aivan turhaa tavaraa hanki, mutta kaikkea kivaa tarpeellista.Itse olen joulu ihminen tykkään laittaa joulua kaikin tavoin. Osa perinteistä on omasta kodistani ja osa ihan omaa "tuotantoa". Joulunsanoma on ihan tärkeä juttu mutta kyllä krääsää tarvitaan. Nuorimman lapseni kanssa käymme kaksistaan aatto-illan kirkossa, se on meidän oma juttu. Sanoisko joku miksi toiset arvostelevat ihmisiä jotka haluavat antaa lahjoja ja laittaa joulua, sehän on jokaisen oma asia kuinka paljon haluaa laittaa rahaa jouluun.Toiset toitottavat kuinka joulu on kaupallista, niin onkin ja sehän sopii minulle.

      • saiturikitupiikki

        3v lahjoihin monia satasia, onko pöhkömpää kuultu!
        Aaton jälkeen ei edes muista sitä rojumäärää mitä on saanut! hertsileijjaa sentään. Entäs sitten kun se kakara on kymmenen, paatteko 2000e sitten. Kohta ei mikään riitä.
        Meillä on klassisesti ostettu Aku Ankan taskukirja kyniä ja paperia harrastukseen, pakollinen karkkipussi ja yksi oma toive, eikä muuta.
        Vuoden aikana ostellaan "lahjoja" vaikkapa hyvästä koetuloksesta.
        hohhoi...on eräillä varaa...katteeks käyp.
        no ei oikeestaan, jos totta puhutaan, meillä ei vaan vietetä krääsäjoulua.


      • äiti4
        saiturikitupiikki kirjoitti:

        3v lahjoihin monia satasia, onko pöhkömpää kuultu!
        Aaton jälkeen ei edes muista sitä rojumäärää mitä on saanut! hertsileijjaa sentään. Entäs sitten kun se kakara on kymmenen, paatteko 2000e sitten. Kohta ei mikään riitä.
        Meillä on klassisesti ostettu Aku Ankan taskukirja kyniä ja paperia harrastukseen, pakollinen karkkipussi ja yksi oma toive, eikä muuta.
        Vuoden aikana ostellaan "lahjoja" vaikkapa hyvästä koetuloksesta.
        hohhoi...on eräillä varaa...katteeks käyp.
        no ei oikeestaan, jos totta puhutaan, meillä ei vaan vietetä krääsäjoulua.

        se "pakollinen" karkkipussikin ostamatta kun tuntuu niin "pakolliselta" hankinnalta. Osta vaan niita papereita ja kyniä, meillä niitä ostellaan kauppareissuilla.Oikein odotan joulua, mukava kun muut stressaa itseään ja kadehtii muiden ostoja.Minä uhohdin, että meidän lapset saa suklaatakin.


      • Anonyymi

        oot tyhäm ehkä se haluu nintendo switchin osta!!!! se ja muutama vähän halvempi se on siinä!!!!😀


    • kaikkea

      Meillä lapset( 1v ja 7v) eivät saa kaikkea mitä haluavat. Mutta melkein. Kysymys on siitä miten toivomuksia lähtee käsittelemään lapsen kaa. Meillä on alusta asti toteutettu seuraavaa ideaa: lapsen kanssa jutellaan et mitä hän oikeasti tarttee/haluaa, joulupukkikaan ei voi kaikkea antaa, myöhemmin oon sanonu et lähipiiri ei kaikkea voi ostaa. Lapset saanu tehdä toivomuslistan ja toivoa esim. 5 juttua.
      Lista sisältää sekä vaatetta että leluja. Ite vanhemmat ollaan sit päätetty et esim. 100-200 e saa riittää lahjoihin tänä vuonna. Sukulaisille ja tuttavien lapsille ei osteta mitään. Ollaan sovittu näin. Mä keskityn ostojutuissa vaan omaan ydinperheeseeni.
      Eli joulu maksaa n.300-400e meidän perheelle.
      Joka vuosi on tullu jotain toivottua lahjaa ja jotain on jääny saamatta. Isovanhemmille ollaan sanottu mitä voi ostaa jos ovat kysyneet mut mainostettu ei olla.
      Ja aina on ollu lapset tyytyväisiä, vaik vähäänkin.

    • ajatuskin

      Järkyttävää - luuletko, että lapsi tule tavaralla onnelliseksi?!
      ...Eikä kolmevuotias voi sitäpaitsi mitenkään edes käsittää, mitä se on haluamassa.
      Tutustu nyt äkkiä lapsen kehityksestä kertovaan asiatietoon ja asiantuntijoiden kasvatusneuvoihin!!!

      • alkup...

        ihan kahju:)

        "Tutustu nyt äkkiä lapsen kehityksestä kertovaan asiatietoon ja asiantuntijoiden kasvatusneuvoihin!!!"

        Ai että lapsen kehitykselle on haitallista, jos saa paljon joululahjoja?:) Se kyllä on, jos AINA saa kaiken, mitä haluaa, mutta kerran vuodessa.. enpä usko.

        Taisipa olla hölmöä kirjoittaa tänne... En minä haukkuja halunnut. Aion jokatapauksessa ostaa lahjoja omaan tapaani, tuo tonni vaan tuntui hurjalta, niin ajattelin kysyä, että mites muilla.. Mutta ilmeisesti vastaamaan intoutui sitten enimmäkseen jotkut.. jaa, no en keksi.. kaupallisuuden vastustajat? Minusta ainakin on kiva ostaa hyviä lahjoja ja mitä enemmän, sitä parempi:)


      • toinen!!
        alkup... kirjoitti:

        ihan kahju:)

        "Tutustu nyt äkkiä lapsen kehityksestä kertovaan asiatietoon ja asiantuntijoiden kasvatusneuvoihin!!!"

        Ai että lapsen kehitykselle on haitallista, jos saa paljon joululahjoja?:) Se kyllä on, jos AINA saa kaiken, mitä haluaa, mutta kerran vuodessa.. enpä usko.

        Taisipa olla hölmöä kirjoittaa tänne... En minä haukkuja halunnut. Aion jokatapauksessa ostaa lahjoja omaan tapaani, tuo tonni vaan tuntui hurjalta, niin ajattelin kysyä, että mites muilla.. Mutta ilmeisesti vastaamaan intoutui sitten enimmäkseen jotkut.. jaa, no en keksi.. kaupallisuuden vastustajat? Minusta ainakin on kiva ostaa hyviä lahjoja ja mitä enemmän, sitä parempi:)

        Minä myös hukutan lapset lahjoihin jouluna, että on meitä muitakin! Kukin tyylillään.
        Itse sain lapsena paljon lahjoja ja minusta se oli ihanaa. Haluan jatkaa tätä perinnettä myös omien lasteni kanssa.
        Meillä on viisi lasta ja kunkin lahjat maksavat noin 300e, puolison lahjat samaa luokkaa ja kummilapsille noin 50e. Isovanhemmille tehdään jotain ja viedään kukat ja pienet lahjat.

        Ihanaa joulun odotusta!


      • Hyvää joulua!
        alkup... kirjoitti:

        ihan kahju:)

        "Tutustu nyt äkkiä lapsen kehityksestä kertovaan asiatietoon ja asiantuntijoiden kasvatusneuvoihin!!!"

        Ai että lapsen kehitykselle on haitallista, jos saa paljon joululahjoja?:) Se kyllä on, jos AINA saa kaiken, mitä haluaa, mutta kerran vuodessa.. enpä usko.

        Taisipa olla hölmöä kirjoittaa tänne... En minä haukkuja halunnut. Aion jokatapauksessa ostaa lahjoja omaan tapaani, tuo tonni vaan tuntui hurjalta, niin ajattelin kysyä, että mites muilla.. Mutta ilmeisesti vastaamaan intoutui sitten enimmäkseen jotkut.. jaa, no en keksi.. kaupallisuuden vastustajat? Minusta ainakin on kiva ostaa hyviä lahjoja ja mitä enemmän, sitä parempi:)

        Ei olisi uskonut, että optiomiljonäärit laskeutuvat rahvaan tasolle ja rupeavat kirjoittamaan Suomi24-palstalle.
        Tervetuloa vain kansan pariin.

        Täällä on joitakin, joille jo joulukinkunkin ostamien on iso rahanmeno.


      • lähinnä
        alkup... kirjoitti:

        ihan kahju:)

        "Tutustu nyt äkkiä lapsen kehityksestä kertovaan asiatietoon ja asiantuntijoiden kasvatusneuvoihin!!!"

        Ai että lapsen kehitykselle on haitallista, jos saa paljon joululahjoja?:) Se kyllä on, jos AINA saa kaiken, mitä haluaa, mutta kerran vuodessa.. enpä usko.

        Taisipa olla hölmöä kirjoittaa tänne... En minä haukkuja halunnut. Aion jokatapauksessa ostaa lahjoja omaan tapaani, tuo tonni vaan tuntui hurjalta, niin ajattelin kysyä, että mites muilla.. Mutta ilmeisesti vastaamaan intoutui sitten enimmäkseen jotkut.. jaa, no en keksi.. kaupallisuuden vastustajat? Minusta ainakin on kiva ostaa hyviä lahjoja ja mitä enemmän, sitä parempi:)

        ... sitä, että 3-vuotias ei todellakaan ole kehityksessään vielä siinä vaiheessa, että YMMÄRTÄISI, mitä haluaa.
        Hän haluaa sumeilematta suurinpiirtein kaiken, mitä näkee.
        Esim. yhtä lailla asioita, jotka ovat hyviä ja hyväksi kuin asioita, jotka ovat pahoja ja pahaksi/ vaaraksi. Hän kun ei pysty vielä oikein kauheasti suunnittelemaan mitään, eikä syy- seuraus -käsityskään ole ihan kehittynyt...

        Jos nyt joku sitten luulee, että lapsi haluaa oikeasti kaiken, mitä sormellaan osoittaa, hankkikoon hän sen lapselleen kaikin mokomin! Jos tulee siitä onnelliseksi.
        (Siitähän pohjimmiltaan nimittäin on kysymys: vanhempi tuntee olevansa hyvä äiti/isä, kun voi antaa lapselleen sitä mitä tämä "haluaa".)
        Lapsi on todennäköisesti yhtä onnellinen vaikkei kaikkea toivomaansa saisikaan (sillä hän ei edes pysty muistamaan, mitä kaikkea on halunnut).

        Enkä todellakaan tarkoittanut, että lapsi paljosta lahjomisesta kerran vuodessa vahingoittuisi. Mutta jääköhän se siihen, että kerran vuodessa saa kaiken, mitä haluaa...?! - Ei ainakaan enää sitten kun lapsi on jo isompi, ja tajuaa systeemin... Sitten olet tosi kovilla.
        Lapsi taitaa olla esikoisesi; miten muuten voisit olla noin naiivi?!

        Joulua en vihaa enkä kaupallisuuttakaan vastusta.
        Kun lapset pienestä pitäen opetetaan oikein kovasti haluamaan ja ostamaan, sehän pitää vain maan talouden pyörät pyörimässä. ;)


      • TeePussi
        alkup... kirjoitti:

        ihan kahju:)

        "Tutustu nyt äkkiä lapsen kehityksestä kertovaan asiatietoon ja asiantuntijoiden kasvatusneuvoihin!!!"

        Ai että lapsen kehitykselle on haitallista, jos saa paljon joululahjoja?:) Se kyllä on, jos AINA saa kaiken, mitä haluaa, mutta kerran vuodessa.. enpä usko.

        Taisipa olla hölmöä kirjoittaa tänne... En minä haukkuja halunnut. Aion jokatapauksessa ostaa lahjoja omaan tapaani, tuo tonni vaan tuntui hurjalta, niin ajattelin kysyä, että mites muilla.. Mutta ilmeisesti vastaamaan intoutui sitten enimmäkseen jotkut.. jaa, no en keksi.. kaupallisuuden vastustajat? Minusta ainakin on kiva ostaa hyviä lahjoja ja mitä enemmän, sitä parempi:)

        noin kalliisiin lahjoihin ? En sillä, että olisin kade tms.

        Meillä ei todellakaan ole laittaa tuollaisia rahoja joululahjoihin, vaikka töitä paiskitaankin.. Joko teidän palkat ovat todella suuria tai sitten perittyä rahaa tms. ? Ei sillä, että onhan se ihan kiva jos rahat eivät ole tiukilla. Itsekin olisin ikionnellinen jos näin olisi :-)

        Olisi varmaan pitänyt kouluttautua parempi palkkaseen ammattiin, kuin hoitajan ;-)


      • alkup..
        TeePussi kirjoitti:

        noin kalliisiin lahjoihin ? En sillä, että olisin kade tms.

        Meillä ei todellakaan ole laittaa tuollaisia rahoja joululahjoihin, vaikka töitä paiskitaankin.. Joko teidän palkat ovat todella suuria tai sitten perittyä rahaa tms. ? Ei sillä, että onhan se ihan kiva jos rahat eivät ole tiukilla. Itsekin olisin ikionnellinen jos näin olisi :-)

        Olisi varmaan pitänyt kouluttautua parempi palkkaseen ammattiin, kuin hoitajan ;-)

        Ei meillä mitkään suuret palkat ole, suurinpiirtein 4000€ jää käteen, siis yhteensä. Ei sillä ihan herroiksi eletä, mutta pärjää. En ole ihan varma miehen käteenjäävästä osuudesta, kun joutui nostamaan veroprosenttia joku aika sitten, itselläni jää n. 1800€, miehellä parempi palkka. Ennen joulua ollaan pari kuukautta vähän pihimmin, samaten kuin ennen kesälomaa, että voipi sitten reissata.


      • äitikuudelle
        alkup.. kirjoitti:

        Ei meillä mitkään suuret palkat ole, suurinpiirtein 4000€ jää käteen, siis yhteensä. Ei sillä ihan herroiksi eletä, mutta pärjää. En ole ihan varma miehen käteenjäävästä osuudesta, kun joutui nostamaan veroprosenttia joku aika sitten, itselläni jää n. 1800€, miehellä parempi palkka. Ennen joulua ollaan pari kuukautta vähän pihimmin, samaten kuin ennen kesälomaa, että voipi sitten reissata.

        No enpä taida sanoa mitään. Minulla jää käteen palkasta 900 euroa, miehellenoin 1500 euroa. Ja silti minusta meiltä ei puutu mitään. Joulupukki tuo lapsille lahjoja, piparit leivotaan jne. Kinkkukin ostetaan jos on rahaa, muuten pienempi kinkun pala. Teen jouluruuat itse alusta alkaen. Meille tulisi varmaan runsauden pula jos olisi noin hirveästi rahaa käytössä kuukausittain. Emme varmaan osaisi sitä mihinkään käyttää.


      • Nitta-83

        Ei voi kuin ihmetellä suu auki miten joku pitää joulua rahan juhlana, huh huh.

        Joulu on niin paljon enemmän, lapselle joulussa pitäisi opettaa tärkeämpiä asioita kun raha ja lahjojen arvo. Mitkä lasten lelut edes maksavat tonnia? Laittaisitte vaikka lapsen tilille rahat tulevaisuutta varten, mutta tuo on kyllä älyttömintä mitä olen taas vähään aikaan kuullut.

        Meillä joulu on yhdessäolon aikaa, leivotaan ja kokataan, koristellaan, ollaan yhdessä, käydään hautausmaalla, kirkossa, pulkkamäessä.. Ja totta kai on pakettejakin mutta kuka ihme ostaa kolmivuotaalle tonnilla lahjoja, 6,000 mk:lla??
        Ja MIKSI IHMEESSÄ? Mitä se 3v niistä hyötyy?
        Jotain rajaa sentään.
        Paketit kuuluvat jouluun mutta paketteja saa halvemmallakin. Tosin, mikäs siinä jos rahaa on eikä sitä osaa arvostaa, joulusta puhumattakaan. Toisille rahalla leveily käy työstä, mutta mitä pieni lapsi siitä oppii? Mitä kun se vaatimustaso tosiaan kasvaa?

        Asia ei mulle kuulu mutten voi ymmärtää tuollaista touhua ollenkaan.

        Tuollainen pilaa lapsen. 3v ei tosiaan ymmärrä vielä kaikkea. Voi luoja näitä tapauksia..


      • äitikahdelle
        äitikuudelle kirjoitti:

        No enpä taida sanoa mitään. Minulla jää käteen palkasta 900 euroa, miehellenoin 1500 euroa. Ja silti minusta meiltä ei puutu mitään. Joulupukki tuo lapsille lahjoja, piparit leivotaan jne. Kinkkukin ostetaan jos on rahaa, muuten pienempi kinkun pala. Teen jouluruuat itse alusta alkaen. Meille tulisi varmaan runsauden pula jos olisi noin hirveästi rahaa käytössä kuukausittain. Emme varmaan osaisi sitä mihinkään käyttää.

        Ai, minun nettotuloni ovat 300e/kk (kotiäiti) ja mieheni jotain 2000e. Mielellään kyllä kelpaisi ylimääräinen rahakin! Se ei tee onnelliseksi ehkä, mutta helpottaa elämää! Ja jos joskus ylimääräistä on, sen voi laittaa hyväntekeväisyyteen!! Tai lapsille pseämunaksi, omaan eläkesäästöön tai muuhun säästökohteeseen (matka, sisustus jne.) En jaksa kateellinen olla paremmin tienaaville..


      • .........
        Nitta-83 kirjoitti:

        Ei voi kuin ihmetellä suu auki miten joku pitää joulua rahan juhlana, huh huh.

        Joulu on niin paljon enemmän, lapselle joulussa pitäisi opettaa tärkeämpiä asioita kun raha ja lahjojen arvo. Mitkä lasten lelut edes maksavat tonnia? Laittaisitte vaikka lapsen tilille rahat tulevaisuutta varten, mutta tuo on kyllä älyttömintä mitä olen taas vähään aikaan kuullut.

        Meillä joulu on yhdessäolon aikaa, leivotaan ja kokataan, koristellaan, ollaan yhdessä, käydään hautausmaalla, kirkossa, pulkkamäessä.. Ja totta kai on pakettejakin mutta kuka ihme ostaa kolmivuotaalle tonnilla lahjoja, 6,000 mk:lla??
        Ja MIKSI IHMEESSÄ? Mitä se 3v niistä hyötyy?
        Jotain rajaa sentään.
        Paketit kuuluvat jouluun mutta paketteja saa halvemmallakin. Tosin, mikäs siinä jos rahaa on eikä sitä osaa arvostaa, joulusta puhumattakaan. Toisille rahalla leveily käy työstä, mutta mitä pieni lapsi siitä oppii? Mitä kun se vaatimustaso tosiaan kasvaa?

        Asia ei mulle kuulu mutten voi ymmärtää tuollaista touhua ollenkaan.

        Tuollainen pilaa lapsen. 3v ei tosiaan ymmärrä vielä kaikkea. Voi luoja näitä tapauksia..

        Kirjoituksesi kuulostaa kovin naiiville, johtuneeko nuoresta iästäsi?
        Joka tapauksessa asiantuntijat ovat osoittaneet, että materia ei pilaa lasta. Se on katsos aivan eri asia jos sillä korvataan jotain muuta, kuten aikaa tai rakkautta.
        Mistä ajattelet, että alkuperäisen kirjoittajan perheessä ei myös leivottaisi, koristeltaisi ja käytäisi hautausmaalla..? Miksi runsaat lahjat poissulkevat kaiken muun jouluun kuuluvan?
        Onko sitten kyse toisen rahasta leveilyllä vai toisen kateudesta..?

        Meillä kai ostellaan "keskipaljon" lahjoja ja olen samaa mieltä kanssasi, että mieluummin laittaisin noin paljon rahaa säästöön lapsen tulevaisuuteen, mutta sehän ei tarkoita että se olisi järkevintä.. Kolikolla tapaa olla kaksi puolta. :o)


      • äitikuudelle
        äitikahdelle kirjoitti:

        Ai, minun nettotuloni ovat 300e/kk (kotiäiti) ja mieheni jotain 2000e. Mielellään kyllä kelpaisi ylimääräinen rahakin! Se ei tee onnelliseksi ehkä, mutta helpottaa elämää! Ja jos joskus ylimääräistä on, sen voi laittaa hyväntekeväisyyteen!! Tai lapsille pseämunaksi, omaan eläkesäästöön tai muuhun säästökohteeseen (matka, sisustus jne.) En jaksa kateellinen olla paremmin tienaaville..

        Samoin olivat minun tuloni vuosikaudet tuota luokkaa. Silti valitsin sen, että olin hoitovapaalla, kunnes lapsi täytti 3v. Uskon, että vaikka piukkaa oli, olimme koko perhe onnellisempia, kun äiti oli kotona ottamassa koululaisia vastaan, leipomassa pullaa vahtimassa kesäpäivinä uimarannassa jne. Mutta se on tosi että tuo vanhempainlomalta maksettava raha on pelkkä vitsi, ehkä armelias kädenojennus yhteiskunnalta, eipä juuri muuta. Ylimääräisiin menoihin saimme tuona tiukkana aikana tuloja kirppareilta, myuimme kaiken mitä emme katsoneet tarvitsemamme. liian pienet vaatteet, kengät lelut, huonekalut joita ei juuri silloin tarvittu. Tulipahan samalla koti kuntoon ja nurkat siisteiksi. Samoin emme hankkineet mitään muuta kuin kirppareilta ja vanhojentavaroiden kaupoista ja sukulaisten nurkista. Paitsi lastn lahjat, ne olivat uusia ja kaupasta hankittuja. taisi mennä vähän aiheesta sivuun, mutta takoitan vain, että tiedän, mitä on olla tyhjän rahapussin kanssa, ja venyttää penniä. Silti sitä tahtoo antaa lapselleen parasta! Ja sitä voidaan sitten mitata monenlaisilla "mittareilla" mikä on se paras!


      • TeePussi
        alkup.. kirjoitti:

        Ei meillä mitkään suuret palkat ole, suurinpiirtein 4000€ jää käteen, siis yhteensä. Ei sillä ihan herroiksi eletä, mutta pärjää. En ole ihan varma miehen käteenjäävästä osuudesta, kun joutui nostamaan veroprosenttia joku aika sitten, itselläni jää n. 1800€, miehellä parempi palkka. Ennen joulua ollaan pari kuukautta vähän pihimmin, samaten kuin ennen kesälomaa, että voipi sitten reissata.

        reilu tonni enemmän käteen, kuin meillä. Ihan hyvä niin :-)


      • TeePussi
        äitikuudelle kirjoitti:

        Samoin olivat minun tuloni vuosikaudet tuota luokkaa. Silti valitsin sen, että olin hoitovapaalla, kunnes lapsi täytti 3v. Uskon, että vaikka piukkaa oli, olimme koko perhe onnellisempia, kun äiti oli kotona ottamassa koululaisia vastaan, leipomassa pullaa vahtimassa kesäpäivinä uimarannassa jne. Mutta se on tosi että tuo vanhempainlomalta maksettava raha on pelkkä vitsi, ehkä armelias kädenojennus yhteiskunnalta, eipä juuri muuta. Ylimääräisiin menoihin saimme tuona tiukkana aikana tuloja kirppareilta, myuimme kaiken mitä emme katsoneet tarvitsemamme. liian pienet vaatteet, kengät lelut, huonekalut joita ei juuri silloin tarvittu. Tulipahan samalla koti kuntoon ja nurkat siisteiksi. Samoin emme hankkineet mitään muuta kuin kirppareilta ja vanhojentavaroiden kaupoista ja sukulaisten nurkista. Paitsi lastn lahjat, ne olivat uusia ja kaupasta hankittuja. taisi mennä vähän aiheesta sivuun, mutta takoitan vain, että tiedän, mitä on olla tyhjän rahapussin kanssa, ja venyttää penniä. Silti sitä tahtoo antaa lapselleen parasta! Ja sitä voidaan sitten mitata monenlaisilla "mittareilla" mikä on se paras!

        vaikea muistaa vanhaa ja hyvää sanontaa, että ei ne isot tulot vaan pienet menot. Ja teillä on ilmeisesti aika hyvin toiminut tuo ajatus, ainakin vastauksesta päätellen :-) Mekin kyllä kierretään kirpputoreja aika ahkerasti. Mutta puutteessa ei ole koskaan tarvinnut elää, josta olen hyvin kiitollinen.


      • kahdenäiti.
        äitikuudelle kirjoitti:

        Samoin olivat minun tuloni vuosikaudet tuota luokkaa. Silti valitsin sen, että olin hoitovapaalla, kunnes lapsi täytti 3v. Uskon, että vaikka piukkaa oli, olimme koko perhe onnellisempia, kun äiti oli kotona ottamassa koululaisia vastaan, leipomassa pullaa vahtimassa kesäpäivinä uimarannassa jne. Mutta se on tosi että tuo vanhempainlomalta maksettava raha on pelkkä vitsi, ehkä armelias kädenojennus yhteiskunnalta, eipä juuri muuta. Ylimääräisiin menoihin saimme tuona tiukkana aikana tuloja kirppareilta, myuimme kaiken mitä emme katsoneet tarvitsemamme. liian pienet vaatteet, kengät lelut, huonekalut joita ei juuri silloin tarvittu. Tulipahan samalla koti kuntoon ja nurkat siisteiksi. Samoin emme hankkineet mitään muuta kuin kirppareilta ja vanhojentavaroiden kaupoista ja sukulaisten nurkista. Paitsi lastn lahjat, ne olivat uusia ja kaupasta hankittuja. taisi mennä vähän aiheesta sivuun, mutta takoitan vain, että tiedän, mitä on olla tyhjän rahapussin kanssa, ja venyttää penniä. Silti sitä tahtoo antaa lapselleen parasta! Ja sitä voidaan sitten mitata monenlaisilla "mittareilla" mikä on se paras!

        Niin, en minäkään pakosta kotona ole. :o) Että kyllä minäkin pienellä rahalla olen siitä kunniasta, että saan lasteni kanssa kotona olla! Mutta en silti sylkisi ylimääräiseen rahaan tai kadehdi niitä joilla rahaa on.
        Noh, mieheni tulot nyt kuitenkin ovat kai keskiluokkaa, joten eipä meillä oikeastaan edes tarvitse kovin niukasti elellä.. Kun vähän miettii mihin rahansa suuntaa niin toisinaan on varaa jopa matkustella.


      • Neljän lapsen äiti
        Nitta-83 kirjoitti:

        Ei voi kuin ihmetellä suu auki miten joku pitää joulua rahan juhlana, huh huh.

        Joulu on niin paljon enemmän, lapselle joulussa pitäisi opettaa tärkeämpiä asioita kun raha ja lahjojen arvo. Mitkä lasten lelut edes maksavat tonnia? Laittaisitte vaikka lapsen tilille rahat tulevaisuutta varten, mutta tuo on kyllä älyttömintä mitä olen taas vähään aikaan kuullut.

        Meillä joulu on yhdessäolon aikaa, leivotaan ja kokataan, koristellaan, ollaan yhdessä, käydään hautausmaalla, kirkossa, pulkkamäessä.. Ja totta kai on pakettejakin mutta kuka ihme ostaa kolmivuotaalle tonnilla lahjoja, 6,000 mk:lla??
        Ja MIKSI IHMEESSÄ? Mitä se 3v niistä hyötyy?
        Jotain rajaa sentään.
        Paketit kuuluvat jouluun mutta paketteja saa halvemmallakin. Tosin, mikäs siinä jos rahaa on eikä sitä osaa arvostaa, joulusta puhumattakaan. Toisille rahalla leveily käy työstä, mutta mitä pieni lapsi siitä oppii? Mitä kun se vaatimustaso tosiaan kasvaa?

        Asia ei mulle kuulu mutten voi ymmärtää tuollaista touhua ollenkaan.

        Tuollainen pilaa lapsen. 3v ei tosiaan ymmärrä vielä kaikkea. Voi luoja näitä tapauksia..

        Meillä lapset kyllä osaavat arvostaa joulussa muutakin kuin lahjoja vaikka saavatkin paljon paketteja.
        Meillä vanhin lapsista on 12vuotias ja tóiseksi vanhin 8vuotias ja he ovat osaavat arvostaa lahjoja vaikka ovat saaneet aina paljon jouluna paketteja ja ei heidän vaatimustasonsa iänmyötä ole noussut vaan päinvastoin on käynyt(nyt toinen toivoo vaan kolmea lahjaa ja toinen kahta lahjaa)
        Meidän nelivuotias taas toivoo kaiken minkä näkee kuvastossa:),mutta niistä sitten valitaan muutama lahja minkä saa.Samanlaista oli silloin kun isommat lapseni olivat pieniä.
        Meilläkin joulu on yhdessäolon aikaa ja joulun alla me yhdessä askarrellaan kortit,leivotaan,siivotaan,haetaan kuusi,kuunnellaan joulumusiikkia yms.
        Meillä menee Noin tuhat euroa 4 lapsenlahjoihin.Jos se on jostain paljon niin ei voi mitään!vaikka ostamme lahjoja ei se tarkoita sitä että emme välittäisi lapsista ja korvaisimme lahjojen annolla Esim:rakkautta.
        Olen nimittäin kotiäiti ja minulla on yllinkyllin aikaa omille lapsilleni.
        Lapseni ovat hyvin tasapainoisia ja hyvin menestyviä koulussa ja Olemme mieheni kanssa ylpeitä heistä!
        Kaikki lapseni ottavat myös huomioon pienen siskonsa (8kk)ja toivovat hänellekin lahjoja kun hän ei itse osaa kirjoittaa joulupukille,mikä minusta on hyvä asia.
        Me osaamme kyllä arvostaa rahaa mutta minusta on hauskaa ostella lahjoja jouluksi.Ja koska lapseni ovat ahkeroineet koko syksyn koulussa ovat he mielestäni ansainneet muutaman paketin.
        Ja minkä minä voin jos isovanhemmat ja muut lapsillemme tärkeät ihmiset haluavat muistaa lapsia jokusella paketilla.Ikinä en ole heiltä pyytämällä pyytänyt lahjoja vaan kukin ostaa mitä haluaa,joulun aikaan kuuluu myös antamisen ilo!
        Lapsemme tietävät kyllä miksi joulua vietetään ja että joulu on paljon muutakin kun ne paketit.
        He osaavat arvostaa puhdasta ja siistiä kotia,hyvää ruokaa ja meidän perheen traditioita esim:hautausmaalla käyntiä ja Lasten kauneimpia joululauluja joita käydään kuuntelemassa ennen joulua.
        Meilläkin käydään pulkkamäessä ja luistelemassa ja hiihdetään jne,meillä joka päivä on yhdessäolon aikaa,ei vain joulu!
        Minusta jokainen viettää joulua tyylillään ja jos joku haluaa lapselleen ostaa lahjoja niin siitä vaan!
        Ei meidän lapset ole ainakaan lahjoista pilalle mennyt ja todellakin osaavat arvostaa sitä mitä saavat,myös niitä pehmopaketteja!
        Hyvää Joulun Odotusta kaikille!


      • että..
        Neljän lapsen äiti kirjoitti:

        Meillä lapset kyllä osaavat arvostaa joulussa muutakin kuin lahjoja vaikka saavatkin paljon paketteja.
        Meillä vanhin lapsista on 12vuotias ja tóiseksi vanhin 8vuotias ja he ovat osaavat arvostaa lahjoja vaikka ovat saaneet aina paljon jouluna paketteja ja ei heidän vaatimustasonsa iänmyötä ole noussut vaan päinvastoin on käynyt(nyt toinen toivoo vaan kolmea lahjaa ja toinen kahta lahjaa)
        Meidän nelivuotias taas toivoo kaiken minkä näkee kuvastossa:),mutta niistä sitten valitaan muutama lahja minkä saa.Samanlaista oli silloin kun isommat lapseni olivat pieniä.
        Meilläkin joulu on yhdessäolon aikaa ja joulun alla me yhdessä askarrellaan kortit,leivotaan,siivotaan,haetaan kuusi,kuunnellaan joulumusiikkia yms.
        Meillä menee Noin tuhat euroa 4 lapsenlahjoihin.Jos se on jostain paljon niin ei voi mitään!vaikka ostamme lahjoja ei se tarkoita sitä että emme välittäisi lapsista ja korvaisimme lahjojen annolla Esim:rakkautta.
        Olen nimittäin kotiäiti ja minulla on yllinkyllin aikaa omille lapsilleni.
        Lapseni ovat hyvin tasapainoisia ja hyvin menestyviä koulussa ja Olemme mieheni kanssa ylpeitä heistä!
        Kaikki lapseni ottavat myös huomioon pienen siskonsa (8kk)ja toivovat hänellekin lahjoja kun hän ei itse osaa kirjoittaa joulupukille,mikä minusta on hyvä asia.
        Me osaamme kyllä arvostaa rahaa mutta minusta on hauskaa ostella lahjoja jouluksi.Ja koska lapseni ovat ahkeroineet koko syksyn koulussa ovat he mielestäni ansainneet muutaman paketin.
        Ja minkä minä voin jos isovanhemmat ja muut lapsillemme tärkeät ihmiset haluavat muistaa lapsia jokusella paketilla.Ikinä en ole heiltä pyytämällä pyytänyt lahjoja vaan kukin ostaa mitä haluaa,joulun aikaan kuuluu myös antamisen ilo!
        Lapsemme tietävät kyllä miksi joulua vietetään ja että joulu on paljon muutakin kun ne paketit.
        He osaavat arvostaa puhdasta ja siistiä kotia,hyvää ruokaa ja meidän perheen traditioita esim:hautausmaalla käyntiä ja Lasten kauneimpia joululauluja joita käydään kuuntelemassa ennen joulua.
        Meilläkin käydään pulkkamäessä ja luistelemassa ja hiihdetään jne,meillä joka päivä on yhdessäolon aikaa,ei vain joulu!
        Minusta jokainen viettää joulua tyylillään ja jos joku haluaa lapselleen ostaa lahjoja niin siitä vaan!
        Ei meidän lapset ole ainakaan lahjoista pilalle mennyt ja todellakin osaavat arvostaa sitä mitä saavat,myös niitä pehmopaketteja!
        Hyvää Joulun Odotusta kaikille!

        sinulla on niin valtavan ihania lapsia. Ei todellakaan ollut tämän viestiketjun aiheena, että mitä teillä arvostetaan joulussa tai, että mikä on sinun tekosyysi sille, että saavat vähän lahjoja. Ihan simppelisti euromäärä olisi riittänyt.


      • Nitta-83
        ......... kirjoitti:

        Kirjoituksesi kuulostaa kovin naiiville, johtuneeko nuoresta iästäsi?
        Joka tapauksessa asiantuntijat ovat osoittaneet, että materia ei pilaa lasta. Se on katsos aivan eri asia jos sillä korvataan jotain muuta, kuten aikaa tai rakkautta.
        Mistä ajattelet, että alkuperäisen kirjoittajan perheessä ei myös leivottaisi, koristeltaisi ja käytäisi hautausmaalla..? Miksi runsaat lahjat poissulkevat kaiken muun jouluun kuuluvan?
        Onko sitten kyse toisen rahasta leveilyllä vai toisen kateudesta..?

        Meillä kai ostellaan "keskipaljon" lahjoja ja olen samaa mieltä kanssasi, että mieluummin laittaisin noin paljon rahaa säästöön lapsen tulevaisuuteen, mutta sehän ei tarkoita että se olisi järkevintä.. Kolikolla tapaa olla kaksi puolta. :o)

        Enpä oiskaan arvonnut että joku kliso vetää ikäni kehiin kun tilaisuus tulee ; )
        Kukas täällä se naiivi on...


      • ;o)
        Nitta-83 kirjoitti:

        Enpä oiskaan arvonnut että joku kliso vetää ikäni kehiin kun tilaisuus tulee ; )
        Kukas täällä se naiivi on...

        ohitit kaiken muun kirjoitukseni..
        Mutta iällä ON MERKITYSTÄ! Esim. eläinsuojelutehtäviin voi päästä vain tietyn iän ylittänyt, koska nuoremmilla on tapana käsitellä asioita liikaa tunteella ja "ylikierroksella". Vanhempi on nähnyt sen verran elämää että ymmärtääkin erilaisia tilanteita helpommin eikä ole heti hirttosilmukkaa vetämässä jos näkee toimintaa jota ei sulata.

        Hyvää jatkoa sinulle ja uudelle nikillesi vain! ,o)


    • budjetti

      Meidän lapset ovat 1v ja 4v. Joulun lähestyessä siitä tietysti tulee puhuttua. Mutta ei lahjoista (vaan esim. siitä missä ja miten joulua vietetään), ellei lapsi itse ota puheeksi. Aihetta ei siis vältellä, mutta se ei ole meillä joulun arvojärjestyksessä kovinkaan kärjessä..
      Itse RAKASTAN suunnitella lahjoja, mutta se onkin se lahjomisen paras puoli. Kun saa oikein miettiä mistä toinen ilahtuisi. Jos esikkomme jotain toivoisi, luultavasti sen hankkisimme (siis jos ei huippukallista..). Mutta mitään kyselyjä kynän ja paperin kanssa en tee..
      Olen aika tarkka lelujen laadun suhteen ja kaikki muovikrääsä ym. saa hiukseni pystyyn. Ajattelen usein myös sitä, että joskus ennen muinoin lapsille riitti nappikokoelma leluksi ja tyytyväisiä oltiin! En usko että lapsi kärsii tavarapaljoudesta, mutta MINUA se ahdistaa.. Meillä leikitään paljon esim. lähimetsässä, piirrellään ja luetaan kirjoja. Eniten pölyttyvät kaikki ihmevempaimet..
      Tänä vuonna meillä menee lahjoihin n.1000e, luultavasti. Siis sekä oman perheen, että muun suvun. Lahjat eivät kovin arvokkaita ole, mutta meillä on tapana muistaa isovanhempien lisäksi sisarustemme perheitä sekä lasten serkkuja muutamaa ystäväperhettä. Joten lahjottavia tulee useita..
      Siskoni perheessä on tapana ostaa PALJON joululahjoja ja viime vuonna heidän 4-vuotias tyttö sanoi kesken lahjojen ettei enää jaksa. Saman huomasin oman esikkomme kasvoilta vaikka meillä ei samanmoista lahjarumbaa olekaan. Lapsetkin tuntuvat siis menevän hämilleen liiasta lahjatulvasta kun ei ehdi kaikkea ihastella rauhassa kun taas tulee seuraava paketti..

    • äiti kolmelle

      Me vanhemmat ostamme lapsille kaksi lahjaa, maksimissaan rahaa menee lahjoihin 100 euroa. Siihen sisältyy lahjat kolmelle lapselle (9,6 ja 3v). Lapset saavat lisäksi lahjoja isovanhemilta, kummeilta, tädeiltä ja sediltä. Lahjamäärä on ihan riittävä joka vuosi. Itse ostan lahjat omien lasten lisäksi vain kummilapsille ja niihin rahaa menee 100 euroa. Eli varsinaisiin lahjoihin 200 euroa. Lisäksi ihan pieni, muutaman euron muistamisia opettajille ja henkilökohtaiselle avustajalle. Aikusiten kesken olemme sopineet, ettei osteta lahjoja toisillemme. Kaikilla on kaikkea, joten turha ostaa mitään "turhaan".

      • itsekkyyttä!

        Kolmelle lapselle yhteensä sadalla eurolla ja kehtaat vielä sanoa?! Kaksi lahjaa? Mitä pahaa lapsesi ovat sinulle tehneet, että laitat heidät häpeämään noin? Lomien jälkeen kysellään koulussa/tarhassa/kerhossa tai vaikka pihan leikeissä, että mitä muut saivat lahjaksi.. Mitä lapsesi vastaavat? Eivät mitään! Tuohan on sama, kuin ei mitään! Tuli todella paha mieli tuosta, onhan tuo silkkaa ilkeyttä lapsia kohtaan :(

        Voisinko saada sinuun jotenkin yhteyden, että antaisit osoitteenne? Voisin lähettää lahjoja lapsillesi, jotteivat joutuisi kokemaan tuollaista.


      • kunnolla
        itsekkyyttä! kirjoitti:

        Kolmelle lapselle yhteensä sadalla eurolla ja kehtaat vielä sanoa?! Kaksi lahjaa? Mitä pahaa lapsesi ovat sinulle tehneet, että laitat heidät häpeämään noin? Lomien jälkeen kysellään koulussa/tarhassa/kerhossa tai vaikka pihan leikeissä, että mitä muut saivat lahjaksi.. Mitä lapsesi vastaavat? Eivät mitään! Tuohan on sama, kuin ei mitään! Tuli todella paha mieli tuosta, onhan tuo silkkaa ilkeyttä lapsia kohtaan :(

        Voisinko saada sinuun jotenkin yhteyden, että antaisit osoitteenne? Voisin lähettää lahjoja lapsillesi, jotteivat joutuisi kokemaan tuollaista.

        ed kirjoitti et lahjoja tulee lisäksi sukulaisilta..
        sama meillä,pikaisen laskutoimituksen ku tein niin itseni lisäksi lapsille ostaa lahjoja 10-15 ihmistä,ja useat niistä vielä antavat useamman lahjan.
        ei meillä ainakaan kaikkea anneta jouluna,hukkuu vaan siihen tavara määrään lahjat,mielummin sitten joskus tilipäivänä tms ostetaan jotain uutta ja jännää.


      • Linnea ^^

        Pitäisi jo useammankin vanhemman älytä, ettei jouluna(kaan) tarvitse ostella kuukauden palkan edestä krääsää, joka on unohtunut jo seuraavaan juhlaan mennessä! Kaksi lahjaa on ihan hyvä periaate, sillä saa vaikkapa hyvän kirjan ja jonkun lelun/pelin. Luulisi riittävän... Etenkin, kun lahjoja tulee muiltakin! Miksi aina pitäisi saada kauhea määrä tavaraa? Haluta voi aina kaikkea, mutta ideana onkin että kaikkea ei saada. Omalle tytölle 2 pienempää ja 1 iso lahja, hyvin riittävät! Muiltakin tulee paketteja eikä lapsi koe "jäävänsä ilman". Eikös joulussa ole sitäpaitsi muutakin tärkeää kuin ne lahjat? Mihin ovat monet vanhemmat unohtaneet ihan perusjutut; yhdessäolon, herkuttelun ja perinteet? Tuntuu, että lahjat varastavat kaiken huomion ja että joulu onkin vain suuri tekosyy saada kaikki haluamansa...


      • saiturikitupiikki*
        itsekkyyttä! kirjoitti:

        Kolmelle lapselle yhteensä sadalla eurolla ja kehtaat vielä sanoa?! Kaksi lahjaa? Mitä pahaa lapsesi ovat sinulle tehneet, että laitat heidät häpeämään noin? Lomien jälkeen kysellään koulussa/tarhassa/kerhossa tai vaikka pihan leikeissä, että mitä muut saivat lahjaksi.. Mitä lapsesi vastaavat? Eivät mitään! Tuohan on sama, kuin ei mitään! Tuli todella paha mieli tuosta, onhan tuo silkkaa ilkeyttä lapsia kohtaan :(

        Voisinko saada sinuun jotenkin yhteyden, että antaisit osoitteenne? Voisin lähettää lahjoja lapsillesi, jotteivat joutuisi kokemaan tuollaista.

        lapsia krääsän keräilijöiksi jo pienestä pitäen. Jos jouluna saa 35 lelua, ja päivät on päiväkodissa, ei niillä kaikilla ennätä edes leikkiä!
        Ja sitäpaitsi, taha-ikäiset muistavat vain sen parhaan lelun, ei muuta.
        Joskus kun huvikseen kyselemme, mitä pukki toi, niin vastaus saattaa olla öööö emmämuista, ai joo sain mä sen kritskrätsin, jota toivoin.
        Annetaan lapsillemme aikaa ja rakkautta jouluna, eikä sitä hillitöntä krääsäkuormaa, jolla ei tee mitään joulun jälkeen.
        ps jouluna muuten riidellään toiseksi eniten, kesälomalla eniten.
        joulurauhaa kaikille, oli kamakasaa tai ei.


      • itsekkyyttä..
        itsekkyyttä! kirjoitti:

        Kolmelle lapselle yhteensä sadalla eurolla ja kehtaat vielä sanoa?! Kaksi lahjaa? Mitä pahaa lapsesi ovat sinulle tehneet, että laitat heidät häpeämään noin? Lomien jälkeen kysellään koulussa/tarhassa/kerhossa tai vaikka pihan leikeissä, että mitä muut saivat lahjaksi.. Mitä lapsesi vastaavat? Eivät mitään! Tuohan on sama, kuin ei mitään! Tuli todella paha mieli tuosta, onhan tuo silkkaa ilkeyttä lapsia kohtaan :(

        Voisinko saada sinuun jotenkin yhteyden, että antaisit osoitteenne? Voisin lähettää lahjoja lapsillesi, jotteivat joutuisi kokemaan tuollaista.

        ..oli kirjoituksesi mielestäni! Meillä on (kiitos miehen hyvän palkan) mahdollisuus ostaa lahjoja runsaasti, mutta se ei tee minusta kykenemätöntä ajattelemaan niitä, joilla ei talous suuria pakettimääriä salli! Sen sijaan, että nimittelet ja mollaat täällä toisia, opeta lapsillesi, että koulukaveri on ihan hyvä tyyppi vaikkei olisikaan saanut jouluna kymmeniä paketteja! Köyhäkin kun on ihminen, oletko tullut ajatelleeksi?
        Meillä laitetaan osa lahjabudjetista hyväntekeväisyyteen.


      • äiti kolmelle
        itsekkyyttä! kirjoitti:

        Kolmelle lapselle yhteensä sadalla eurolla ja kehtaat vielä sanoa?! Kaksi lahjaa? Mitä pahaa lapsesi ovat sinulle tehneet, että laitat heidät häpeämään noin? Lomien jälkeen kysellään koulussa/tarhassa/kerhossa tai vaikka pihan leikeissä, että mitä muut saivat lahjaksi.. Mitä lapsesi vastaavat? Eivät mitään! Tuohan on sama, kuin ei mitään! Tuli todella paha mieli tuosta, onhan tuo silkkaa ilkeyttä lapsia kohtaan :(

        Voisinko saada sinuun jotenkin yhteyden, että antaisit osoitteenne? Voisin lähettää lahjoja lapsillesi, jotteivat joutuisi kokemaan tuollaista.

        Kiitos tarjouksestasi lähettää meidän lapsille lahjoja. Älä ole huolissasi lastemme lahjoista, saavat kyllä ihan riittävästi lahjoja. Jokaisella monta kummia, joten sieltäkin tulee useita lahjoja. Isovanhemmat ostavat jokaiselle juuri sen lahjan, joka on toiveissa ykkösenä. Tädit ja sedät muistavat myös, joten joka vuosi paketteja on jokaisella ihan riittävästi. Välillä eivät jaksa edes kaikkia avata. Varsinkin silloin jos ensimmäisestä paketista löytyy se, mitä eniten toivoo. Koulussa saavat kertoa kavereille mitä ovat saaneet ja varmasti ovat saaneet ihan hyviä lahjoja kuin muutkin.

        Meidän perheessä lapset muistelevat paljon joulua, mutta ei lahjat ole muistoissa ykkösenä. Aina juttelevat siitä, miten paistetaan pipareita ennen joulua, samoin joulukorttien tekeminen on mukavaa. Nyt jo miettivät sitä, mihin mikin joulukoriste laitetaan ja miten käydään aattona porukalla haudoilla viemässä kynttilöitä. Joulukuusen hakeminen on myös mukavaa ja siihen käytetään aina koko päivä. Lähdetään metsään eväiden kanssa ja hakureissua muistellaan pitkälle kevääseen. Myös joulukuusen koristelu on joka joulu lapsille tärkeää. Joulun merkityksestä jutellaan paljon. Tämä on meidän tapamme viettää joulua.


      • ja ohhoh
        itsekkyyttä! kirjoitti:

        Kolmelle lapselle yhteensä sadalla eurolla ja kehtaat vielä sanoa?! Kaksi lahjaa? Mitä pahaa lapsesi ovat sinulle tehneet, että laitat heidät häpeämään noin? Lomien jälkeen kysellään koulussa/tarhassa/kerhossa tai vaikka pihan leikeissä, että mitä muut saivat lahjaksi.. Mitä lapsesi vastaavat? Eivät mitään! Tuohan on sama, kuin ei mitään! Tuli todella paha mieli tuosta, onhan tuo silkkaa ilkeyttä lapsia kohtaan :(

        Voisinko saada sinuun jotenkin yhteyden, että antaisit osoitteenne? Voisin lähettää lahjoja lapsillesi, jotteivat joutuisi kokemaan tuollaista.

        Senkö takia lahjoja ostetaankin, että lapsilla on millä koulussa leveillä. No nyt en enää ihmettele tätä nykyajan "heti mulle kaikki tänne ja vain parasta" tyyliin.
        Meillä kanssa pideeetään kohtuus lahjoissa ja opetetaan arvostamaan niitä pieniäkin lahjoja ja niitä monien lasten vihaaamia pehmeitä pakettia. Tärkeintä ei ole se lahjojen määrä ja hinta vaan ajatus.


      • Lasten hoitsu
        kunnolla kirjoitti:

        ed kirjoitti et lahjoja tulee lisäksi sukulaisilta..
        sama meillä,pikaisen laskutoimituksen ku tein niin itseni lisäksi lapsille ostaa lahjoja 10-15 ihmistä,ja useat niistä vielä antavat useamman lahjan.
        ei meillä ainakaan kaikkea anneta jouluna,hukkuu vaan siihen tavara määrään lahjat,mielummin sitten joskus tilipäivänä tms ostetaan jotain uutta ja jännää.

        Siitä ettei kerralla tarvi kauheeta tavara määrää antaa. Lapsen on ihan kiva saada uusia tavaroita ja leluja pitkin vuotta silloin tällöin. Ei ainoastaan synttäreinä ja jouluna. Niihin ehtii kyllästyyn mennen tullen ja uusia saa odotella pitkän tovin.


      • Nitta-83
        kunnolla kirjoitti:

        ed kirjoitti et lahjoja tulee lisäksi sukulaisilta..
        sama meillä,pikaisen laskutoimituksen ku tein niin itseni lisäksi lapsille ostaa lahjoja 10-15 ihmistä,ja useat niistä vielä antavat useamman lahjan.
        ei meillä ainakaan kaikkea anneta jouluna,hukkuu vaan siihen tavara määrään lahjat,mielummin sitten joskus tilipäivänä tms ostetaan jotain uutta ja jännää.

        Ja tässä päästään taas kohtaan, missä ihmettelen sitä, että miten ne lapset on kasvatettu, jotka sitten nauravat, nolottavat ja pilkkaavat niitä lapsia, jotka eivät saaneet paljoa ja kalliita lahjoja. Kuka ne lapset kasvattaa, jotka oppivat vain materian tuovan ilon ja onnen, ja jos joku toveri ei saa yhtä paljoa, hän ties mikä.
        Tässäkin tilanteessa saisi taas joka toinen katsoa peiliin ja miettiä sitä, että miten ja millä lapsensa kasvattaa ja opettaa.

        Kuka ne lapset kasvattaa ja miten kasvattaa, jotka pilkkaavat toisia esim. köyhyyden vuoksi.
        Hyi olkoot.


    • vietä joulua

      Meitä on paljon. Me ollaankin ehkäpä juuri niitä jotka satsaavat kasvatukseen ja joiden ei tarvitse täällä haukkua sosiaaliviranomaisia lasten huostaanotoista ym. Jouluna pakanat, juopot ja muut likaisen omantunnon omaavat JUHLIVAT. Ei heillä siihen varaa olisi, mutta kun se tapana vain on.....

      • tip tap tip...

        Meidän nelivuotiaan kanssa laaditaan lahjalista johon hän saa merkata mitä haluaa. Mutta olen tehnyt hänelle selväksi ettei koko listan sisältö toteudu vaan sieltä saattaa saada osan vain ja osa voi tulla listan ulkopuoleltakin. Eilen hän juuri ehdotteli yhtä sadan euron lelua johon suoraan sanoi, että liian kallis. Hän sanoi että joulupukki maksaa. Paljastin hänelle että itseasiassa äiti ja isä ostaa lahjat ja pukki vaan auttelee niiden toimituksessa. Toivottavasti ei mennyt koko uskottavuus joulupukilta. Ostamme lapselle vain pari lahjaa ja muilta sukulaisilta ja kummeilta tulee loput eli määrä ylittää aina kymmenen lahjan. Lisäksi olemme sopineet että täytyy luopua jostain vanhoista rikkinäisistä tai "lapsellisiksi" käyneistä leluista jotta uutta mahtuu tilalle. Näin välttyy pahimmalta tavarakaaokselta.


    • äitikuudelle

      Jokaiselle lapselle hankitaan 2 lahjaa, joiden hintaa ei päätetä etukäteen. ne voivat maksaa 10 euroa tai 100 euroa kpl. Hinnan määrää se, mitä kyseinen lahja nyt sattuu maksamaan, eli etsimme sitä mistä lapset pitävät. Lisäksi lapset saavat lahjoja isovanhemmilta ja kummeilta , seditlä ja tädeiltä, joskus jopa naapureilta. Yhteensä yhdellä lapsella on paketteja 10-18. Siinä riittää avaamista yllin kyllin. Alunperin annoimme jokaiselle 1 lahjan, koska paketeja tuli kodin ulkopuolelta hirveästi. Kun vanhempia sukulaisia kuoli ja paketit näin vähenivät, me lisäsimme omamme kolmeen. Nyttaas on nuorta lahjojen antajaporukkaa tullut tilalle, niin vähensimme kahteen. Ja nyt siis puhun 20 vuoden ajan jouluista.

      • Merijana

        Minusta lahjat kuuluvat jouluun. Lapsena saimme veljeni kanssa yhteensä n. kaksi jätesäkillistä lahjoja. Siellä tosin oli usein jotain rattikelkkoja, pulkkia yms. jotka veivät paljon tilaa. Sitten vielä mentiin mummille, jonne joulupukki oli vahingossa viennyt lahjoja. (mummilta ja kummeilta)

        Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta kummitytölleni annan kaksi tai kolme lahjaa. Tänä jouluna hän (1.5 v.) saa finnlaysonin lakanat, Julia Vuoren tekemän kirjan sika ja värit ja jonkin itse ompelemani vaatteen. Luultavasti rimpsu mekon. :)


      • mammat
        Merijana kirjoitti:

        Minusta lahjat kuuluvat jouluun. Lapsena saimme veljeni kanssa yhteensä n. kaksi jätesäkillistä lahjoja. Siellä tosin oli usein jotain rattikelkkoja, pulkkia yms. jotka veivät paljon tilaa. Sitten vielä mentiin mummille, jonne joulupukki oli vahingossa viennyt lahjoja. (mummilta ja kummeilta)

        Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta kummitytölleni annan kaksi tai kolme lahjaa. Tänä jouluna hän (1.5 v.) saa finnlaysonin lakanat, Julia Vuoren tekemän kirjan sika ja värit ja jonkin itse ompelemani vaatteen. Luultavasti rimpsu mekon. :)

        kyllä te ootte outoja.Ekaks toi kehuskelu raha/lahja määrällä kertoo jotain ihmisten yksinkertasuudesta. Ja sit tokaks pitäs ostaa vai kunnon määrä lahjoja ettei muut lapset ihmettele.Tollasta opetat lapsilles? Todella outoa,vaikka samanlainen kilpailuhan se on aikuistenkin keskuudessa.Surkeeta!


    • neljän lapsen äiti

      Meillä on 4 lasta,iältään 12,8,4 ja 8kk.
      Isommat lapset tekevät lahjalistaa,ja vaihtelevat toivomuksiaan viikoittain.
      olen sen verran jouluihminen että muutama lahja lapsille ostetaan(yhdelle lapselle 5-10).Aina saavat myös 2-5 lahjaa jota toivovat,ovat myös onnellisia lahjoista jota eivät ole toivoneet.
      Kummit kyselevät aina lasten toiveita ja vaatteiden kokoja.Enot ja sedät mieluummin ostavat kovia paketteja joita lapset ovat toivoneet.Isovanhemmat ostavat lapsille ihan oman maun mukaan.
      Meillä menee yhteensä 4 lapsen lahjoihin jouluna
      noin1000 euroa.Myös kummitytön toiveita kuulostelen ja hän saa tänä jouluna 3 pakettia,rahaa kuluu noin 100 euroa.
      Lapsille minusta on hauskaa ostaa jouluksi lahjoja mutta muistutan lapsia että kaikkea ei voi saada mitä haluaa!!
      Meidän lapset kyllä tietävät minkätakia joulua vietetään vaikka saavatkin lahjoja aika paljon mutta lapsille lahjat ovat olennainen osa joulua
      niinkuin myös ruoka,haudalla käyminen,joulusauna,siivoaminen,korttien tekeminen,joululaulut,leipomiset yms.Joulun aikana vietämme paljon aikaa yhdessä(pelaamme pelejä,ulkoilemme,katsomme jouluohjelmia yms)
      Minusta on jokaisen oma asia paljonko he kuluttavat jouluna lahjoihin tai minkälaista joulua he viettävät!
      Meidän lapset myös toivovat lahjoja pikkusiskolleen kun hän ei osaa vielä kirjoittaa ja näin he varmistavat että myös meidän vauva saa lahjoja mikä minusta on todella ihana asia:)

    • Linda

      Mukava tietää, että pidät 600 euroa per lapsi joululahjoihin uhraavaa ihmistä taviksena. Mitenhän tituuleeraisit meitä, jotka ei osta kuin yhden tai kaksi lahjaa lapselleen, ja nyt ei puhuta trampoliineista.

      Meillä on ollut joulun ydinajatus aina siinä, että tehdään itse mahdollismman paljon joulun eteen, koska jotenkin rahan törsääminen ei mielestäni kuuluu jouluun. Joulun sanomaahan liittyy perheeen kanssa yhdessä oleminen ja hyvä jouluruoka. Me olemme pyrkineet tekemään sellaisen joulun, ettei sen keskeisin sisältö ole lahjojen laskeminen.

      Tiesit varmaan itsekin, että viestisi aiheuttaa poraa, ehkä juuri siksi sen kirjoititkin. Säälin sinua, mutta toivon, että joskus näet vielä kaiken kirkkaammin.

    • TeePussi

      Meillä ei ikinä ole ollut noin paljon rahaa lasten lahjoihin ! emmekä osta muille sukulaisille, kuin siskoni pojille, veljelleni, lasten kummeille ja isomummille. Ja nekin ovat jotain ihan pientä tai itse tehtyä..

      Tänä vuonna lapsemme saavat meiltä yhdet lahjat ja loput tulevat muilta sukulaisilta. Kun ei yksinkertaisesti ole rahaa ostaa enempää tai kalliimmalla.

    • Provojen pääkaupungissa?

      Toivottavasti.

      • majorica

        itse kirjoitin 5-vuotiaana jolupukille:
        hei kiltti joulupukki. toisitko meille kaikille joatain hyvää. (vuosi oli-66)


      • nopeaan
        majorica kirjoitti:

        itse kirjoitin 5-vuotiaana jolupukille:
        hei kiltti joulupukki. toisitko meille kaikille joatain hyvää. (vuosi oli-66)

        olet syntynyt vuonna 1961 (tai 1960)


    • alkup...konkurssi

      En minä tarkoittanut ärsyttää, eikä tosiaan ollut tarkoitus kehuskella, eikä tämä ole mikään provo.
      Todellakin minun tekisi mieli ostaa lapselle kaikki, mitä tahtoo, mutta eihän se järkeväää ole, kyllä minä sen tiedän. Ja ostan liikaa lahjoja kaikille. Tiedän tiedän...

      • sait lankaan

        Kyllä sun viestisi on provo ja hyvin sen itsekin tiedät. Jos perheesi tulot ovat tuota luokkaa, niin tiedät itsekin, että suurimmalla osalla vastaajista ei ole. On turha olla mukavaatimaton.

        Kyllä sinä provoilet


      • en..
        sait lankaan kirjoitti:

        Kyllä sun viestisi on provo ja hyvin sen itsekin tiedät. Jos perheesi tulot ovat tuota luokkaa, niin tiedät itsekin, että suurimmalla osalla vastaajista ei ole. On turha olla mukavaatimaton.

        Kyllä sinä provoilet

        Mutta kerta sitä mieltä olet/te, niin poistun takavasemmalle ja pidän pääni kiinni vastedes.


      • ,,,,,,
        en.. kirjoitti:

        Mutta kerta sitä mieltä olet/te, niin poistun takavasemmalle ja pidän pääni kiinni vastedes.

        Noita provoväitteitä on joka ketjussa! Ne haluavatkin, että ketjun aloittajat hermostuvat ja alkavat väittelemään heidän kanssaan! Itsekin kirjoitin murkkupalstalle poikani syömisongelmasta niin eikö siellä jo joku väittänyt, että vastasin itse omaan kysymykseeni!! Hei haloo! Joten älä välitä vaan ota opiksesi asiallisista viesteistä niitä on onneksi suurin osa.


      • ne..
        sait lankaan kirjoitti:

        Kyllä sun viestisi on provo ja hyvin sen itsekin tiedät. Jos perheesi tulot ovat tuota luokkaa, niin tiedät itsekin, että suurimmalla osalla vastaajista ei ole. On turha olla mukavaatimaton.

        Kyllä sinä provoilet

        taas tietää toisten asiat omiaan paremmin näköjään..


    • velkasaneeraus-äiti

      Eipä ole tuollaisia summia ollut laittaa ikinä, kirpputoreilta olen jotakin pientä ostanut ja neulonut jokaiselle villasukat. Ruokaa on ostettu ja nytkin on kinkkurahaa säästetty jotta saataisiin se tänäkin vuonna ja ehkä rosolliakin jos hyvin käy ja voisi olla ehkä konvehtirasia... suklaat kun on ostettu yleensä joulun jälkeen alennusmyynnistä, on ne maistuneet yhtä hyviltä uudenvuoden jälkeenkin vaikka pukkisuklaata ovatkin. Töitä kun ei ole kuin pätkittäin ja suurinosa tuloista menee velkasaneeraukseen niin eipä tässä ole sen kummoisempia joulupukkeja tilailtu, tärkein on ollut käydä joulukirkossa ja sytyttää haudoille kynttilät, muistaa se joulun alkuperäinen tarkoitus; se on nykyajan ihmisiltä suurelta osalta unohtunut? Ja kauneimmat joululaulut on käyty laulamassa, joskus ihan tippa silmässä.
      Monena jouluna olen lähtenyt töihin illaksi jotta ne joilla on ollut sitä rahaa ostaa joululahjoja isoilla summilla ovat päässeet perheidensä kanssa repimään lahjanyytit auki, minä olen tehnyt työvuoroja siihen joulun jälkeiseen elämäänkin, kun tuo raha ei vieläkään puissa kasva. Nytkin on joulun varanneet jo minut työvuoroon, ja uuden kodin etsintään tarvitaan rahaa kun vuokrasopimus loppuu tästä eikä uusinnasta ole toivoakaan. Paras joululahja olisi lastenkin mielestä jos saataisiin pysyvä koti joskus eikä aina näitä väliaikaisia.
      Jotta hyvää ja rauhallista joulua itsekullekkin, lahjoilla tai ilman.

      *kysytte kuitenkin mitäs ollaan tähän jamaan itse jouduttu; ne on nuo opiskeluvuodet ja sen jälkeinen työttömyys syynä tähän, aina oli parempia hakijoita työpaikkoihin ja pelkillä iltasiivouksilla ei saanut elämistään maksetuksi eikä ole ollut ikinä luottokortteja tms. (vuokrat,sähköt,vedet,ruuat,opintolainat)

      • niinpäniin

        ja kuu on juustoa, sekä lehmät lentää.


      • ilman rahaa

        Jos nyt ikävillä tapauksilla mällätään, niin löytyypä meiltäkin perheeltä sellainen joulu, jolloin kysyimme lapsilta, että ostetaanko 300 markan kinkku vaiko sillä rahalla lahjoja koko 7 henkiselle perheellemme. Lapset valitsivat lahjat, ja yllätys oli suuri, kun naapurio toi aatonaattona joulukinkun kukkasen sijaan. Oli kaikilla lämmin joulumieli. Aivan kuin jouluenkeli olisi käynyt vieraisilla.


      • Nitta-83

        Hyvää joulua sinulle ja perheellesi velkasaneeraus-äiti!


      • äitikuudelle

        Tiedättekö mikä on kenkkumaisinta nykyajassa? Se että kuulemme näitä juttuja täällä netissä, ja konkreettisesti emme voi tehdä mitään. Ennenvanhaan naapurit TIESIVÄT jos joku naapuri oli piukilla, ja joulunaikaan monen polku johti tuohon mökkiin. Nyyttiin tai koriin oli kääritty "kystä kyllä" joka joulutoivotusten kera annettiin perheelle lahjaksi.
        Näin on vieläkinmonissa maissa. Jouluna leivotaan ja hankitaan lahjoja ja käyttötarpeita ja jaetaan sitten naapureihin, vanhuksille, sairaille vankiloihin. Mutta meillä länsimaissa ollaan kait sokeuduttu toisten hädälle ja ihmiset yrittävät selviytyä yksin seuraavaan päivään. Ajatelkaa jos jokainen voisi tänä jouluna tehdä vaikkapa lasten kanssa yhdessä joulupaketin ja antaa sen hänelle, jolla ei ole yhtään!


      • joulu-
        ilman rahaa kirjoitti:

        Jos nyt ikävillä tapauksilla mällätään, niin löytyypä meiltäkin perheeltä sellainen joulu, jolloin kysyimme lapsilta, että ostetaanko 300 markan kinkku vaiko sillä rahalla lahjoja koko 7 henkiselle perheellemme. Lapset valitsivat lahjat, ja yllätys oli suuri, kun naapurio toi aatonaattona joulukinkun kukkasen sijaan. Oli kaikilla lämmin joulumieli. Aivan kuin jouluenkeli olisi käynyt vieraisilla.

        tarina!


      • ilman rahaa
        joulu- kirjoitti:

        tarina!

        Eikä muuten ollut tarina, vaan ihan tosikertomus, perheemme yhdestä joulusta. Tässä hyvinvointivaltiossa on varmaan vaikea kuvitella, että seinän takana ei kaikki olekaan yhtä vaaleanpunaista, kuin itsellä.


      • joulu
        ilman rahaa kirjoitti:

        Eikä muuten ollut tarina, vaan ihan tosikertomus, perheemme yhdestä joulusta. Tässä hyvinvointivaltiossa on varmaan vaikea kuvitella, että seinän takana ei kaikki olekaan yhtä vaaleanpunaista, kuin itsellä.

        Mietin, että pitääkö tarkentaa, että "tarinalla" tarkoitin teidän kokemusta eli elettyä tarinaa.. Täällä tuntuvat kaikki olevan varpaillaan vittuilijoiden ja nimittelijäiden pelossa. Mutta mun mielestä siis tuo teidän joulu mistä kirjoitit oli oikeasti aivan ihana!
        Meillä on asiat hyvin, mutta mun ei ole vaikea ymmärtää että kaikilla ei ole. Meillä on tapana jouluna laittaa rahaa tai vaatteita huono-osaisille. Ja aloin tosta sun kertomuksesta miettiä, josko voisi samoin ilahduttaa jotain meidän naapuria (asutaan kaupungin vuokra-alueella tällä hetkellä).. Ei vaan olla tutustuttu oikein kenenkään aikuiseen.. Mutta ehkä jollekin lasten kavereille voisi antaa paketin..? Mitä mieltä?


      • Nitta-83
        joulu kirjoitti:

        Mietin, että pitääkö tarkentaa, että "tarinalla" tarkoitin teidän kokemusta eli elettyä tarinaa.. Täällä tuntuvat kaikki olevan varpaillaan vittuilijoiden ja nimittelijäiden pelossa. Mutta mun mielestä siis tuo teidän joulu mistä kirjoitit oli oikeasti aivan ihana!
        Meillä on asiat hyvin, mutta mun ei ole vaikea ymmärtää että kaikilla ei ole. Meillä on tapana jouluna laittaa rahaa tai vaatteita huono-osaisille. Ja aloin tosta sun kertomuksesta miettiä, josko voisi samoin ilahduttaa jotain meidän naapuria (asutaan kaupungin vuokra-alueella tällä hetkellä).. Ei vaan olla tutustuttu oikein kenenkään aikuiseen.. Mutta ehkä jollekin lasten kavereille voisi antaa paketin..? Mitä mieltä?

        Jos lahjoittaa haluaa jotakin, muttei oikein tiedä mitä ja mihin, tai kenelle. Kannattaa kysyä diakoniasta tai pelastusarmejalta. He auttavat mm. joulun alla vähä varaisia perheitä joten apua menee perille ja hyvään tarkoitukseen. :)
        Itse lahjoitan usein vanhoja vaatteita jne.


      • ilman rahaa
        joulu kirjoitti:

        Mietin, että pitääkö tarkentaa, että "tarinalla" tarkoitin teidän kokemusta eli elettyä tarinaa.. Täällä tuntuvat kaikki olevan varpaillaan vittuilijoiden ja nimittelijäiden pelossa. Mutta mun mielestä siis tuo teidän joulu mistä kirjoitit oli oikeasti aivan ihana!
        Meillä on asiat hyvin, mutta mun ei ole vaikea ymmärtää että kaikilla ei ole. Meillä on tapana jouluna laittaa rahaa tai vaatteita huono-osaisille. Ja aloin tosta sun kertomuksesta miettiä, josko voisi samoin ilahduttaa jotain meidän naapuria (asutaan kaupungin vuokra-alueella tällä hetkellä).. Ei vaan olla tutustuttu oikein kenenkään aikuiseen.. Mutta ehkä jollekin lasten kavereille voisi antaa paketin..? Mitä mieltä?

        Aivan ihana ajatus! Mekin päätimme tänä jouluna tehdä jonkun ihanan "joulumuistiaisen" jollekin lähelläasuvalle. Vielä emme ole päättäneet, mutta, ehkä muistamme jotakuta vanhusta. Lasten kanssa leivomme joulupipareita ja pakkaamme ne kauniisti ja jouluisesti.


    • opetetaan

      Meillä lapset opetetaan nauttimaan elämän pienistä iloista. Kunnioittamaan luontoa ja muita ihmisiä ja eläimiä. Lahjat tehdään usein itse ja ne ovat jotain yleishyödyllisiä (vaatteita, säilytysrasioita, lapsille omia astioita..) sekä jotain kehittävää kuten leegoja tai palapelejä. Turhaa lapsityövoimalla tehtyä roinaa vältetään. Rahasta meillä ei ole kiinni. Tämä on vain meidän perheemme arvo. Jouluna nautitaan hiljaisuudesta, perheestä ja kynttilöistä. Lapset ovat 3v ja 10v.

    • äititonttu

      Miksi ajatellaan, että lapsi, joka saa paljon ja/tai arvokkaita joululahjoja, ei vastaavasti saisi vanhemmiltaan aikaa ja rakkautta? Miten lahjat ja rakkaus voivat sulkea toisensa pois?

      Meillä lapset saavat aikaa, rakkautta ja yhdessäoloa ihan aina, oli joulu tai ei. Jouluna saadaan sen lisäksi lahjoja. Ja olipa niitä lahjoja miten paljon tahansa, mummon mielestä niitä on aina liikaa.

      Emme me vanhemmat saaneet pienenä kovinkaan arvokkaita lahjoja, ja jos niitä oli paljon, paketeista paljastui niitä käyttöesineitä tai vaatteita; ts. tavaroita, joita muutenkin olisi pitänyt hankkia. Tästä emme viitsi kuitenkaan rangaista omia lapsiamme ajattelemalla, että ei sitä ennenkään saatu.

      Toinen virsi, mikä näissä aiheissa aina toistuu, on se, että kun lapselle antaa jotakin, niin lapsi on aina vaatimassa enemmän. Tiedänpä kokemuksesta, että ei pidä paikkaansa. Me olemme ostaneet lapsillemme jouluna lahjoja runsain mitoin. Minä rakastan lahjojen ostamista niin aikuisille kuin lapsillekin. Pitäisiköhän alkaa ajatella niin, että en tuolle vanhemmalle lahjan saajalle osta kovin kallista lahjaa, koska vaatii ja odottaa sitten ensi vuonna vielä kalliimpaa?

      Joku kirjoittaja mainitsi, että ei osta paljon lahjoja lapselle jouluna, mutta lapsi saatetaan palkita vaikkapa hyvistä koetuloksista (koulussa). Meillä ei sitten taas palkita koulusuorituksista, sillä ne kuuluvat itsestäänselvästi lapsen velvollisuuksiin (kukin tekee parhaansa ja sillä hyvä).

      Muistanpa lapsuudestani kun sain ensimmäistä kertaa rahaa mennä jouluostoksille. Ostin äidilleni sokeripaketin ja mummolle kauniin koriste-esineen. Miten sattuikin käytännöllinen ja kiva lahja osumaan oikeisiin osoitteisiin.

      Itse en haluaisi lapsiltani lahjaksi sokeria tai vehnäjauhoja. Mutta eikös sitä antamisella näytä mallia lapselle? Mitä sinun joulupaketistasi löytyy, kun lapsi saa päättää?

      • Nitta-83

        Mietin itsekin kauan sitä että miksi on vain ne kaksi ääripäätä:
        Lapsi saa paljon lahjoja, rahaa, eikä saa aikaa, rakkautta jne.
        Miksi se menee noin? Musta se on väärin.

        Ja jos 3v poikani saa päättää mulle jonkun lahjan, arvaisin, että se olisi oikein iso nalle, tai vaaleanpunainen vaate. :)


      • Anonyymi
        Nitta-83 kirjoitti:

        Mietin itsekin kauan sitä että miksi on vain ne kaksi ääripäätä:
        Lapsi saa paljon lahjoja, rahaa, eikä saa aikaa, rakkautta jne.
        Miksi se menee noin? Musta se on väärin.

        Ja jos 3v poikani saa päättää mulle jonkun lahjan, arvaisin, että se olisi oikein iso nalle, tai vaaleanpunainen vaate. :)

        Minä en saanut joululahjoja kun isosiskot otti kaiken se siitä sisar rakkaudesta joskus tuntui että ne on ilkeitä sisarpuolia niinku siinä sadussa


    • Anonyymi

      Ei mitää hajuu. Oon 11v. Mulle sanotaan että pukki tekee kaikki. Yhtenä jouluna kuitenki läpällä pyysin yli 3000$ lahjan ja eipä tullu.

    • Anonyymi

      Meillä kulutetaan Poikaan vain 50 e

    • Anonyymi

      Voi herranen aika! Kuka lelliii lastaan noin??!!! Minä, minä olen 11-vuotias ja en saa lähes ikinä sitä mitä toivon, tai ainakaan lähellekään kaikkia. Hintaluokka on jokaisen perheen oma asia, mutta minusta yhdessä olo, hyvä tunnelma ja herkut on parhaita, toki myös vähän lahjatkin. Mutta mietipä vielä tekojasi, kun lapsesi on noin 5-6-vuotias saat uskoa että hän haluaa kaiken! Minäkin halusin, mutta onneksi en saanut koska nykypäivänä en voi kuvitellakaan että olisin käyttänyt/leikkinyt sellaisilla. PS minulla oli pienempänä (vielä parikin vuotta sitten) sellainen tapa että halusin kaiken, mutten käyttänyt sitä/niitä ollenkaan. Ja miieti mitä tänne tulet kyselemään!!!!

    • Anonyymi

      Olisi hyvä jos ei ostettais lahjoja ollenkaan.. olen 70 v, mun lapsuudessa emme saaneet lahjoja, ei ollut rahaa.
      Se oli normi, eli siihen tottuu..
      No tiesin että muut esim koulutoverit saivat lahjoja, niinpä minä sepitin mitä muka sain... olisin sentään keksinyt paremman heiton kuin sukset, kas kun vanhoilla suksilla menin vaikka uudet olisi pitänyt olla

    • Anonyymi

      No ei tuo kalliiksi tule, oma tyttö on 10vuoden ja adoptio poika 13vuoden.
      Tyttö saa yllätyksenä tapletin 240€, 100€ lahjakortin vaate liikkeeseen, karkkia ja elektronisia juttuja n 100€
      Poika saa, viime talvena tehdyt punaiset villasukat 3€, luvan päästä käymään tietokoneella selaamassa nettiä 30min joka toinen viikko 0€, heijastimen, kynän ja pikkurihkamaa jotka on vaaliteltoilta mukaan saatu 0€ sekä muutama karkki sieltä 0€ eli lahjat heille 443€
      Jouluruoka me ja tyttö kinkku (ei ihan kokonainen) 25€, porkkanalaatikko 6€, pipareita, karkkeja, glökiä, yms n 40€
      Poika saa poprillia koko pakkauksen ja saa syödä ihan yksin 1,40€ yhden porkkanan voi raastaa 0,12€ lasin maitoa ja loput vettä 0,20€ sinappipurkin lopun mitä meiltä jää mukavampi makkaran kanssa..säästetään sähköjä niin hän ei voi paistaa. Me muut syödään lämmintä. Eli ruuat n 75€ josta pojan osuus alle 2€ 😀 ajankäyttö tyttö saa vapaasti käyttää aikaa, onhan se hänen joululoma ja pitää saada nauttia.
      Pojan pitää olla huoneessa klo 16:00 ja saa tulla 9:30 . Ei ole mukava syödä kun hän katsoo

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe