Peseminen

Lolita

Miten saan pestyä kissani kun se pitäisi pestä kissashampoolla. Se kynsii ja alkaa riehuman ja pistämään vastaan. Toinen kissani antaa pestä itsensä ilman mitään ongelmia.

74

25309

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ertg

vähitellen 38 -asteiseen veteen, vaikka tassu
      kerrallaan ja sitten makupala, himmeät valot ja
      VÄHÄN ääniä, jotkut pelkää lorinaa, suhinaa ja
      saavat hepulit.

Vanhat rontit saattaa tarvita rauhoittavia, että
      saa edes isommat sotkut pestyä pois.

Useimmat eläimet rahoittuvat kun pää laitetaan
      kangaspussiin, päteekö kissaan ei tietoo.

Meitin ulkona vapaasti liikkuva pestiin öljystä
      puoliväkisin ja oli tunnin homma, tämä tapaus
      rauhoittui, kun huomas ettei sille pahaa tehdä,
      mutta jäteöljyn peseminen on kamalaa puuhaa.

• Nimmari2

Juuri näin, hitaasti ja rauhallisesti totuttaen ja joka kerran palkiten.

Kissojen päätä muuten EI kannata peittää, ne kun pelkäävät sitä varmasti enemmän kuin pesua. Eikä kissaa missään nimessä saa omin päin mennä rauhoittamaan millään lääkkeillä, se kun ei ole turvallista.

• Novelle85

itselläni on kaksi kissaa, joista vanhempi inhoaa ylikaiken pesemistä ja toinen rakastaa taas ylikaiken. Kissojahan ei periaatteessa tarvitsisi pestä, koska he itse pesevät itsensä. Minusta sun ei kannata "rääkätä" kissaa yrittämällä pestä, jos kuitenkin haluat kissas tottuvan veteen totuttele se ensin hitaasti.

• Sofia

Meillä on myös kaksi kissaa. Vanhuksen, Nikin(15 v.) jouduin pesemään tuossa kaksi viikkoa sitten, koska hän ei itse pessyt itseään viikkoon ja haisi erittäin järkyttävän pahalle. Nikin suusta valui kuolaa ihan jojona koko ajan, kun se stressasi meidän perheeseen tullutta pientä kissanpentua. Noh, olenhan minä pessyt vanhan kissani aiemminkin useita kertoja, mutta siitä on kyllä vuosia aikaa. Tässä tilanteessa pesu oli aivan pakollinen. Pesin sen kissashampoolla ja olihan Niki ihan järkyttynyt ja kauhuissaan koko operaation ajan. Se musisi ja sähisi. Mieheni oli avustamassa ja yritti pidellä Nikiä kiinni kun levitin shampoota Nikin turkille. Voi kun se pelkäsi. Se stressi ei ainakaan vähentynyt siitä pesusta, mutta ei ollut vaihtoehtoja.

Pesun jälkeen turkki on ollut tosi hyvässä kunnossa ja pari päivää siitä eteenpäin Niki alkoi taas pitää turkistaan huolta itse. Nyttemmin stressikin on vähentynyt huomattavasti. :)

Kun se pentukissa tuli meille, oli hän 16 -viikkoinen vilperi. Pestiin Tarmo heti samana iltana, koska sen turkki haisi tosi pahalle (ja pylly myös). En tiedä oliko se siitä sitten loppujen lopuksi (kauheiden räpistelyiden jälkeen) mukava kokemus, nimittäin Tarmo tykkää vedestä. Aina kun se kuulee, että vesihana avataan ja lasketaan vettä lavuaariin, niin Tarmo kirjaa viivana paikalle vettä tutkiskelemaan ja saalistamaan vesitippoja. Ja kun mieheni menee aamuisin huihkuun, niin Tarmo odottaa vuoroaan suihkukaapin vieressä. Kun mieheni tulee kopista pois, on armon vuoro, se menee makaamaan suihkun lattialle ja tuijottelee vesitippoja. Aika hassu kissanpentu meillä, eikö vain!? :) :)

Niin, ei me olla mitään valoja koskaan himmennetty ja mitään pussia tungettu päähän, eikä myöskään annettu mitään rauhoittavia (vaikka niitä onkin Nikille määrätty, mutta ei kyllä tähän asiaan). Kaikki on aina mennyt hyvin, kun on napakka ja varma ote kissasta pesuhetkellä ja rauhoittelee sitä puhumalla rauhallisella äänellä. Se itse pesuhetki on onneksi aika lyhyt, joten kyllä se kissa sen kestää! Vaikka stressaantuneenakin!

• eläin hoitaja

hanskat käteen ja niskasta kiinni altaaseen.
      niinhän sitä tehdään elintarhoissa ja muissa hoitoloissa... ei se sitä jälkeenpäin muistele, oppiipahan alistumaan tarvittaessa.

• Ei kissoja sovi pestä ollenkaan , nehän pesevät itse itsensä. Ei pidä ottaa eläimiä joita ei ymmärrä . Kissat yleensä inhoavat vettä hyi,, olkoon.

• Tabby

Ja mistähän tietosi ovat peräisin? Omasta pienestä päästäsikö?

Kissan voi pestä, jos se on likainen. Esimerkiksi pitkäkarvaisten kissojen turkilla on tapana rasvoittua, rasvainen turkki voi aiheuttaa ongelmia kissan iholle ja kissa on pestävä. Rasvoittumista esiintyy toki lyhytkarvaisillakin kissoilla. Kissa voi myös liata itsensä esim. öljyyn, jolloin se todellakin on pestävä. Tosi terveellistä kissan vedellä öljyä napaansa omasta turkistaan :P

Vai inhoavat kissat vettä :D No voi. Meiltä löytyy kaksi kissaa, jotka eivät todellakaan inhoa vettä ja anopilta löytyy kuusi samanlaista lisää. Se siitä. Eivätkä tosiaankaan ole ainoita kissoja, jotka eivät inhoa vettä.

Kannattaisi sinunkin perehtyä kissan hoitoon eikä pelkästään _yrittää_ ymmärtää eläinlajia, jonka ymmärtäminen ilmeisesti tuottaa vaikeuksia, kun et tuon enempää tiedä ;)

• sarpukka

Sinulle Suvisisko! Kyllä sitä kissaa tarvitsee pestä, jotta karva pysyy kunnossa, ei takkuunnu niin helposti ja karvaa lähtee huomattavasti vähemmän. Ei sitä eläinten ehdoilla voi ihan kokonaan olla. Tottakai kissa vierastaa vettä mutta tottuu siihen aivan varmasti muutaman kerran jälkeen, mutta itsellä täytyy olla kyllä homma hanskassa ennen kuin ryhtyy siihen. Silloin kun olet tietoinen miten se kuuluu pestä ja on määrätietoiset otteet kissakin tuntee olevansa vahvoissa käsissä eikä rimpuile niin paljon. Liian hellät otteet härnäävät kissaa..

• apina

Miten on meidän kehitysvammaisen kissan laita kun ei ylety itse itseään pesemään ja nuolee lattiaa?

• S a t u

Kissa taitaa olla jo hieman iäkkäämpi? Totuttelu pesemiseen vie siis aikaa, eipä kuitenkaan ole mahdotonta. Olet vain päättäväinen ja tiukka, mutta kuitenkin toki satuttamatta kissaa ja rauhalliset otteet kannattaa säilyttää. Pyydä apua. Kaksin onnistuu varmasti. :) (kynnet kannattaa leikkauttaa ennen toiminpidettä..)

Omilla kissoillani edistymistä tapahtui pikku hiljaa ja nykyään kissan pesemisoperaatio ei aiheuta mitään kauheaa kalapaliikkia..ei ihmisissä eikä kissoissa. :)

Ja.. tottahan kissakin kuuluu pestä silloin kuin se on likainen. Kunhan operaation suorittaa kissoille soveltuvilla pesuaineilla ja huuhtelee hyvin ei toimenpiteestä ole kissalle suinkaan mitään haittaa, kuten vanhat uskomukset väittävät. Leikkiihän jopa moni kissa mielellään vedellä! Joten tuskinpa se vesi kuitenkaan kissalle kuolemaksi on, kyse on vain siitä mihin tottuu. Niinhän se on meillä ihmisilläkin. :)

• maalaisjärkikäteen

KUKAS KISSAN LUONNOSSA PESEE??

• Maalaisjärki

KISSOJA EI OLE TARKOITETTU ELÄMÄÄN LUONNOSSA, tiesitkö että ne on tarkoitettu elämään ihmisten armoilla.
        Kissat kuolisi jos joutuisi elämään ympärivuoden pihalla, ilman ihmisen apua.

• Sanon minä.

Kissa kun on kuivilta seuduilta kotoisin, niin sen perimässä on kauhu vettä kohtaan. Yksilöeroja löytyy. Kun tuo yksilösi ei pesua sulata, miksi sitä pitää väkivalloin rääkätä, etenkin kun kaikki kissat itse pitävät turkkinsa ja käpälänsä putipuhtaana? Pesevät jopa päälakensa itse.
      Myyntimiesten kehittämää humpuukia koko kissojen pesu.
      Koirien pesu on aivan eri asia, ne kun ovat sottapyttyjä, ja eivät vettä pelkää.

• S a t u

Kyse on täysin siitä mihin kissa on tottunut, ei siitä että kissa nyt kärsisi tai muuten kammoaisi vettä. Kissan pesu kuuluu perushoitotoimenpiteisiin, eikä siinä ole mitään sen kummempaa. Pitkäkarvaisen kissan pesemättömyys johtaa kivuliaisiin takkuihin ja hilseilevään ihoon. Lyhytkarvaisten kohdalla iho rasvoittuu ja alkaa jossain vaiheessa helposti voimaan huonosti. Kissa saattaa myös sotkea itsensä niin, että ei ominvoimin itseään puhtaaksi saa, silloin on pesu tarpeen.

Pitkäkarvaisten kohdalla pesun laiminlyönti on jossain vaiheessa jo verrattavissa eläinrääkkäykseen! Juuri se ettei kissaa pestä johtaa niihin takkuihin ja vaikea hoitoiseen turkkiin joista täälläkin jatkuvasti keskustellaan.

Niin ja.. Jos koiraa ei ole pentuna totutettu pesemiseen aivan taatusti saa samanlaisen härslääkin kuin kissakin jos ykskaks sitten raijataakin pesulle. Totuttelu eri hoitotoimenpiteisiin kannattaa aloittaa jo pentuna pikku hiljaa.

Itseasiassa kissa ja koirakin usein pelkää sitä juoksevan veden ääntä enemmän kuin itse sitä vettä..

• pakko

jaa kissatko ei sotke kun ne pistelevät hiiriä poskeen ja pikkulintuja.mitähän kissoistakin tarttuu..eikun hanskat käteen ja kissa pesulle..

• AAA
        S a t u kirjoitti:

Kyse on täysin siitä mihin kissa on tottunut, ei siitä että kissa nyt kärsisi tai muuten kammoaisi vettä. Kissan pesu kuuluu perushoitotoimenpiteisiin, eikä siinä ole mitään sen kummempaa. Pitkäkarvaisen kissan pesemättömyys johtaa kivuliaisiin takkuihin ja hilseilevään ihoon. Lyhytkarvaisten kohdalla iho rasvoittuu ja alkaa jossain vaiheessa helposti voimaan huonosti. Kissa saattaa myös sotkea itsensä niin, että ei ominvoimin itseään puhtaaksi saa, silloin on pesu tarpeen.

Pitkäkarvaisten kohdalla pesun laiminlyönti on jossain vaiheessa jo verrattavissa eläinrääkkäykseen! Juuri se ettei kissaa pestä johtaa niihin takkuihin ja vaikea hoitoiseen turkkiin joista täälläkin jatkuvasti keskustellaan.

Niin ja.. Jos koiraa ei ole pentuna totutettu pesemiseen aivan taatusti saa samanlaisen härslääkin kuin kissakin jos ykskaks sitten raijataakin pesulle. Totuttelu eri hoitotoimenpiteisiin kannattaa aloittaa jo pentuna pikku hiljaa.

Itseasiassa kissa ja koirakin usein pelkää sitä juoksevan veden ääntä enemmän kuin itse sitä vettä..

Kissathan ovat yksilöitä tässä pesuasiassakin. Meidän kissalla on puolipitkä turkki eikä sitä ole koskaan tarvinnut erikseen alkaa pesemään. Muutaman kerran on se toki upotettu veteen mutta ei siksi että se olisi ollut likainen. Turkki on todella kaunis ihan vaan sen oman pesun ansiosta :)
        Pienenä meidänkin kissa oli utelias veden suhteen, aina oli pöydällä istumassa kun tiskattiin. Vesikupistakaan ei välillä suostunut juomaan, vesi piti juoda suoraan hanasta :D Neiti vaan odotteli altaassa kunnes älyttiin laittaa vesi tippumaan sopivasti että pystyi juomaan ;)
        Nyt vanhempana on kyllä huomannut että tuo oli alkuaikojen uteliaisuutta. Nyt tulee hirveä sota jos sitä yrittää saada altaaseen, edes pesuhuoneen puolelle se ei suostu jalallaan astumaan vaikka olisi kuivaa. Vesi toki kelpaa yhä muustakin kuin kupista. Se sen verran oleilee ulkona että sieltä se vettä litkii, millon mistäkin.
        Niin, minusta kyllä kans kissan kuuluu itse huolehtia pesustaan, mutta tietenkin jos se on itsensä jossain sotkenut niin ettei millään puhdistu niin pakko kai se sitten on pestä... Mutta tosiasiahan on että ellei sitä kissaa totuta pennusta saakka veteen niin on se aika sota sen pesun kans...

• S a t u
        AAA kirjoitti:

Kissathan ovat yksilöitä tässä pesuasiassakin. Meidän kissalla on puolipitkä turkki eikä sitä ole koskaan tarvinnut erikseen alkaa pesemään. Muutaman kerran on se toki upotettu veteen mutta ei siksi että se olisi ollut likainen. Turkki on todella kaunis ihan vaan sen oman pesun ansiosta :)
        Pienenä meidänkin kissa oli utelias veden suhteen, aina oli pöydällä istumassa kun tiskattiin. Vesikupistakaan ei välillä suostunut juomaan, vesi piti juoda suoraan hanasta :D Neiti vaan odotteli altaassa kunnes älyttiin laittaa vesi tippumaan sopivasti että pystyi juomaan ;)
        Nyt vanhempana on kyllä huomannut että tuo oli alkuaikojen uteliaisuutta. Nyt tulee hirveä sota jos sitä yrittää saada altaaseen, edes pesuhuoneen puolelle se ei suostu jalallaan astumaan vaikka olisi kuivaa. Vesi toki kelpaa yhä muustakin kuin kupista. Se sen verran oleilee ulkona että sieltä se vettä litkii, millon mistäkin.
        Niin, minusta kyllä kans kissan kuuluu itse huolehtia pesustaan, mutta tietenkin jos se on itsensä jossain sotkenut niin ettei millään puhdistu niin pakko kai se sitten on pestä... Mutta tosiasiahan on että ellei sitä kissaa totuta pennusta saakka veteen niin on se aika sota sen pesun kans...

Hyvä AAA!
        Jos olisit totuttanut kissasi pesuun silloin pentuna kissa olisi siihen varmasti tottunut.
        Turkinlaatu tietysti ratkaisee sen kuinka pahaa jälkeä siitä seuraa, ettei kissaa pese. Hyvin villamainen turkki menee rasvoittuessaan takkuun aina vain helpommin ja tuuhea turkki pitää vielä hulta siitä, että iho ongelmiakin melko helposti tulee. MItä ohuempi ja ns. karkeampi turkki sitä vähemmän on takuuntumisvaaraa. Olen kuitenkin varma. että kissasi iho ei aivan hyvin pesemättä voi ja turkkikin taatusti on rasvainen. Sitä vain ei välttämättä silmäsi näe, kun olet tottunut kissaasi sellaisena.

Kissojen pesu kuuluu perushoitoon. Lyhytkarvaiset muutamien kuukausien välillä ja kun tarvetta ilmenee ja pitkäkarvaiset useammin turkinlaadusta riippuen ja nekin tietysti vielä lisäksi tarvittaessa.

• TÄYTYY PESTÄ!

herranjesta, perehtykää asioihin enneku tuutte levittää typeriä kommenttejanne. Samaa luokkaa kuin: maaPALLO on oikeesti pannukakku.

ja jos kissa on likainen tai kärsii rasvahännästä niin pesu on hyvä keino hoitaa se. meillä parani heti.

taidatkin omistaa useampia kissoja ja koiria, vai???

• Pyhä Birma
        S a t u kirjoitti:

Hyvä AAA!
        Jos olisit totuttanut kissasi pesuun silloin pentuna kissa olisi siihen varmasti tottunut.
        Turkinlaatu tietysti ratkaisee sen kuinka pahaa jälkeä siitä seuraa, ettei kissaa pese. Hyvin villamainen turkki menee rasvoittuessaan takkuun aina vain helpommin ja tuuhea turkki pitää vielä hulta siitä, että iho ongelmiakin melko helposti tulee. MItä ohuempi ja ns. karkeampi turkki sitä vähemmän on takuuntumisvaaraa. Olen kuitenkin varma. että kissasi iho ei aivan hyvin pesemättä voi ja turkkikin taatusti on rasvainen. Sitä vain ei välttämättä silmäsi näe, kun olet tottunut kissaasi sellaisena.

Kissojen pesu kuuluu perushoitoon. Lyhytkarvaiset muutamien kuukausien välillä ja kun tarvetta ilmenee ja pitkäkarvaiset useammin turkinlaadusta riippuen ja nekin tietysti vielä lisäksi tarvittaessa.

Olen alkanut heti pienestä pesee kissaa. Aika usein pesen pelkät tassut. Ja parin kuukuden välein kokokisssan Pyhä Birma, ja tykkää kovasti. Välillä mulla on paksut hanskat kädessä, ei enää tavetta.
        Pesen kissan asianmukaisella shampoolla pesuvadissa, ja huuhtelen toisessa.
        Kuivaan pariin isoon pyyheeseen, hyvässä otteessa, sitten menemme lämpimään saunaan, jossa harjaan kissaa. Annan vettä, ja namu pajoja lauteilla. Kissa kuivuu nopeasti!
        Donnasta on tullut oikein sauna kissa....

• kisuäippä

Meillä on kaks nuorta kollia ja olen antanut niiden leikkiä vesihanan alla, koska ovat uteliaisuuttaan tulleet vettä ihmettelemään. Yrittävät myös tulla suihkuun kanssani. Kun ovat saaneet rauhassa tutustua vesihanaan ja lämpimään veteen, niin eivät yhtään panneet vastaan kun jouduin ne pestä. Ne kun olivat onnisteuneet sotkemaan itsensä omaan virtsaansa kun olivat päättäneet merkata pesualtaan ja kylppärin lattian pissillään. Nyt ne on leikattu ja ostettu toinenkin hiekkalaatikko, joten ongelmaa ei enää ole. Pojat oli joka tapauksessa pakko pestä, ja koska olen antanut niiden totutella veteen ja ne tykkäävät vesileikeistä, sujui kissojen pesu yllättävän helposti. Villkaita kun ovat, ainut ongelma oli pitää ne paikallaan kun kyllästyvät äkkiä samaan leikkiin. Kastuminen ei yhtään haitannut, eivätkä ole pesun jälkeenkään vettä pelänneet. Kissat ovat yksilöitä ja nämä uteliaat kissapojat rakastavat vettä ja juoksevat heti tiskialtaalle tai kylppäriin ihastelemaan ja leikkimään kun vesihana avataan.

• -mii-

et sinä kissaa saa enää siihen totutettua.
      sen pitäisi tottua siihen jo pentuna..
      meillä tavataan tehä niin et laitetaan vanha nahkatakki, vanhat nahkahanskat ja moottoripyöräkypärä päähän ja sit pestään kissa...
      ei tuu naarmuja...

• Lolita

Kiitoksia kaikille... Kyllä mun kissa pentuna kävi mun kanssa saunassakin mutta siitä on niin kauan kun se on viimeksi pesty niin on unohtunu kuinka kivaa se on... mutta laitanpas kypärän päähän ja isot hanskat niin saan sen turkin kuntoon! Niin, ja rauhallisesti...=D

• peseminen

Peseminen kannattaa hoitaa niin että kissa on jonkun tason päällä ettei sen yli tarvitse kumartua mikä saa sen olon tuntumaan uhatuksi. Juttelee rauhallisella äänellä. Suurin osa pelkää suihkun ääntä eli vettä voi kaataa esim kastelukannulla joka on hiljaisempi tapa. Itselle vaan farkut jalkaan, päättäväinen mieli ja kärsivällisyyttä. Jos vaan saat jonkin auttamaan ja juttelemaan kissalle rauhoittavsti ja silittämään päästä niin aina helpompi. Ihan oman turvallisuuden takia kannattaa kynnet leikata mahdollisimman lyhyiksi ennen aloittamista jolloin ei satu jos ottaa tassuilla kiinni kädestä tai jalasta.

• Onko kissasi näyttelykissa vai miksi se täytyy pestä oikein shampoon kanssa? Kissaahan ei normaalioloissa (lyhytkarvaista ainakaan) tarvitse pestä ellei se ole sotkenut itseään johonkin jota se ei saa nuolla/nuoltua pois.

Minun kissaani ei myöskään ole häävi homma pestä, olen itse ensin märkä ennen kuin kissalla ovat vielä varpaatkaan kastuneet. Olen yrittänyt nostaa vatiin mutta kun varpaat koskettaa vettä, alkaa sellainen sähinä ja potkiminen ettei vatiin saamisesta ole tietoakaan. Ainoa keino on ollut rauhallisesti koittaa suihkulla pestä kissaa.. Tuohon ei auta kuin totuttaminen, joka olisi kannattanut aloittaa jo pentuna. Jos kissalla on huono kokemus pesemisestä, se varmasti sitä pelkää.

• Tabby

Syitä kissan pesuun voi olla todella monia. Esim. lääkeshampoolla pesu (esim. hilseen saaminen pois) tai vaikkapa ulkoloisten häätöön liittyvä pesu. Kissan turkki myös rasvoittuu. Meilläkin olisi piakkoin lyhytkarvaisen maatiaisneidin pesu edessä, kun neljän ja puolen vuoden aikana turkki on näemmä rasvoittunut varsinkin hännän tyvestä. Ihan ajattelin Fairylla pestä, se on tunnetusti hyvä poistamaan liikaa rasvaisuutta kissan turkista, eikä ole myrkyllistä kissalle :)

• ölkajsxdfoijeölkjt
        Tabby kirjoitti:

Syitä kissan pesuun voi olla todella monia. Esim. lääkeshampoolla pesu (esim. hilseen saaminen pois) tai vaikkapa ulkoloisten häätöön liittyvä pesu. Kissan turkki myös rasvoittuu. Meilläkin olisi piakkoin lyhytkarvaisen maatiaisneidin pesu edessä, kun neljän ja puolen vuoden aikana turkki on näemmä rasvoittunut varsinkin hännän tyvestä. Ihan ajattelin Fairylla pestä, se on tunnetusti hyvä poistamaan liikaa rasvaisuutta kissan turkista, eikä ole myrkyllistä kissalle :)

ettei Fairy ole myrkyllistä kissalle? Suosittelen ennemmin mäntysuopaa, Fairy on ainakin ihmiselle todella myrkyllistä! Mäntysuopaa voi huoletta käyttää

• Tabby
        ölkajsxdfoijeölkjt kirjoitti:

ettei Fairy ole myrkyllistä kissalle? Suosittelen ennemmin mäntysuopaa, Fairy on ainakin ihmiselle todella myrkyllistä! Mäntysuopaa voi huoletta käyttää

Fairya käyttävät myös monet kasvattajat kissojensa pesemiseen nimenomaan silloin, kun kyse on rasvaisesta turkista/rasvahännästä. Mäntysuovalla sen sijaan en kyllä pesisi kissaa.

• -Milla-
        ölkajsxdfoijeölkjt kirjoitti:

Siskonpoikani innostui syömään vauvana Fairya, ja hädissään sitten soitettiin myrkytystietokeskukseen. Sieltä sanottiin vain että ei hätää, kyllä poika sen oksentaa pian pois. Eli ei ole myrkyllistä.

• ölkajsdoihe
        -Milla- kirjoitti:

Siskonpoikani innostui syömään vauvana Fairya, ja hädissään sitten soitettiin myrkytystietokeskukseen. Sieltä sanottiin vain että ei hätää, kyllä poika sen oksentaa pian pois. Eli ei ole myrkyllistä.

Tykätään saippuakuplista ja kupla-aine maksaa aika paljon. Kysyttiin lääkäriltä, voiko tehdä astianpesuaineesta, Fairysta, saippuakuplia. Lääkäri sanoi, että ei missään nimessä, samaa mieltä olivat lasten lelukaupassa. Fairy on "pahinta" myrkkyä esim. pikkulapsille lääkärin mukaan. En tiedä mistä ristiriidat johtuu. Mäntysuopa kyl kuullostaa luonnollisemmalta tuotteelta esim. lemmikin turkille, kuin joku Fairy...

• Tabby
        ölkajsdoihe kirjoitti:

Tykätään saippuakuplista ja kupla-aine maksaa aika paljon. Kysyttiin lääkäriltä, voiko tehdä astianpesuaineesta, Fairysta, saippuakuplia. Lääkäri sanoi, että ei missään nimessä, samaa mieltä olivat lasten lelukaupassa. Fairy on "pahinta" myrkkyä esim. pikkulapsille lääkärin mukaan. En tiedä mistä ristiriidat johtuu. Mäntysuopa kyl kuullostaa luonnollisemmalta tuotteelta esim. lemmikin turkille, kuin joku Fairy...

Mäntysuopa kuulostaa matonpesuaineelta, ei miltään muulta :P Eipä siitä muuhun ole kuin mattojen pesuun ja kissojen hiekkiksen pesuun.

Pointti on nyt se, että tiskiaine (oli se sitten Fairya tai mitä tahansa, ei nyt konetiskiainetta kuitenkaan) poistaa kissan turkista _rasvaa_. Mäntysuopa ei sitä todellakaan poista. Kokeile vaikka: hiero käsiisi margariinia ja pese kädet tiskiaineella. Kyllä, rasva lähtee pois. Hiero uudestaan margariinia käsiisi ja pese sen jälkeen kädet mäntysuovalla. Lähtikö rasva pois yhtä hyvin kuin tiskiaineella? Ei.

Jännä juttu, että tuolla Fairylla voi astioita pestä vaikka se niin tappavaa myrkkyä onkin ;) Tiesithän, että Englannissa astioita ei huuhdota lainkaan tiskiaineella pesemisen jälkeen. En kuitenkaan ole kuullut, että yksikään englantilainen olisi tähän kuollut. Ja ei, Suomea varten ei tehdä erikseen extramyrkyllisiä tiskiaineita, ihan ovat samaa tavaraa Suomessa ja Englannissa.

• ölskdflkjoieh
        Tabby kirjoitti:

Mäntysuopa kuulostaa matonpesuaineelta, ei miltään muulta :P Eipä siitä muuhun ole kuin mattojen pesuun ja kissojen hiekkiksen pesuun.

Pointti on nyt se, että tiskiaine (oli se sitten Fairya tai mitä tahansa, ei nyt konetiskiainetta kuitenkaan) poistaa kissan turkista _rasvaa_. Mäntysuopa ei sitä todellakaan poista. Kokeile vaikka: hiero käsiisi margariinia ja pese kädet tiskiaineella. Kyllä, rasva lähtee pois. Hiero uudestaan margariinia käsiisi ja pese sen jälkeen kädet mäntysuovalla. Lähtikö rasva pois yhtä hyvin kuin tiskiaineella? Ei.

Jännä juttu, että tuolla Fairylla voi astioita pestä vaikka se niin tappavaa myrkkyä onkin ;) Tiesithän, että Englannissa astioita ei huuhdota lainkaan tiskiaineella pesemisen jälkeen. En kuitenkaan ole kuullut, että yksikään englantilainen olisi tähän kuollut. Ja ei, Suomea varten ei tehdä erikseen extramyrkyllisiä tiskiaineita, ihan ovat samaa tavaraa Suomessa ja Englannissa.

Ihan ensinnä, kirjoituksessasi on ärsyttävä sointu, joka tuntuu aliarvioivan tietojani.

Ruokarasva pestään siksi Fairylla tai muulla astianpesuaineella, ettei bakteerit leviäisi. Ihossa, niin eläimen kuin ihmisenkin, oleva rasva on aivan jotain muuta kuin ruokarasvaa. Se rasva mitä eläimen turkissa on, on juuri sitä lanoliinia. Itse en pesisi lemmikkini turkista pois luontaista suoja-ainetta. Ei ihme jos kissallesi on tullut hilsettä, jota jatkuvasti yrität pois pestä. Olet todellisessa noidankehässä. Lanoliini suojaa eläimen ihoa. Jatkuva ja turha peseminen kuivattaa niin eläimen kuin ihmisenkin ihoa, myös hiuspohjassa. En jaksaisi jauhaa enää tästä, olen vaan yksinkertaisesti sitä mieltä, että säännöllinen turha turkin peseminen on enemmän haitallista kuin hyödyllistä. Samaa pätee ihmisen hiuksiin.

T: Parturi-kampaaja

• sadtghtjgyuh3
        ölkajsdoihe kirjoitti:

Kuinka usein kissa on hyvä pestä?

• öalskjf
        sadtghtjgyuh3 kirjoitti:

Kuinka usein kissa on hyvä pestä?

On tässä muutkin jo kommentoineet sitä, mutta jos siis sulla ei ole näyttelykissaa, niinkuin ei mullakaan, niin eihän kissaa tarvitse pestä. Se on aivan turhaa, eikä kissa siitä nauti, ainakaan meillä. Mulla on kolme kissaa, 17v, 9v ja 8,5v. Enkä ole ikinä pessyt kissojani turhaan, ainoastaan silloin jos turkki on ollut jossain liassa, kuten savupiipun noessa tai muussa vastaassa töhnässä. Kissa pitää itse itsensä puhtaana ja niinkuin jo edellisessä (tosin jo vuosia vanhassa viestissäni..) kerroin, niin kissan ihossa on lanoliinia joka pitää turkin puhtaana ja ihon hyvänä. Mulla on lyhytkarvaisia kissoja, joita ei tarvitse edes kammata tai harjata. Todella hyvässä kunnossa on kissojen karvat aina olleet, eniten turkkiin vaikuttaa ruokavalio miten kissaansa ruokkii. Sisäkissojen peseminen on mun mielestä aivan turhaa ja kissojen kiusaamista. Eikä ainakaan millään fairyllä kyllä kannata kissoja pestä.

• bää
        -Milla- kirjoitti:

Juu,minäkin söin pienenä fairya ja vanhemmat soitteli naamat valkoisena myrkytyskeskukseen .Ei ole myrkyllistä mutta eipä kovin hyvääkään.

Omaa kissaani,kumpaakaan pitkäturkkia en kyllä silti fairylla pese. Käytän ihan Aptuksen helläshampoota ja kyllä sillä näin kotioloissa pärjää ja rasvat lähtee. Emme siis käy näyttelyissä joten ei ole tarvetta olla niin vimosen päälle.

Itseä vaan epäilyttää tuo fairy sen verran etten uskalla sitä eläimeen käyttää.

• Persialaisen omist.
        Tabby kirjoitti:

Fairya käyttävät myös monet kasvattajat kissojensa pesemiseen nimenomaan silloin, kun kyse on rasvaisesta turkista/rasvahännästä. Mäntysuovalla sen sijaan en kyllä pesisi kissaa.

Fairy laimennetaan vedellä ennen käyttöä.

• eläinystävä

Miksi miksi voi Vittu sä oot tyhmä sotketaanpa sut paskalla ja laitetaan nuolemaan ittes puhtaaks vai pesisitkö vedellä ittes ? sä varmaan nuolisit ittes

• Rita

Jotain tyhmää tuo pesu! Luin lehdistä "hilse" yms. aineita koskevia artikkeleita.

Ei muuta kuin kissa valjaisiin ja hanskat käteen.
      Vähän raaat otteetkin piti ottaa kehään.

Hullun hommaa lyhyt karvaisia kissoja ajatellen, ja jos sisäkissa.

Nyt en ole enää vuosikausiin tehnyt tätä, eikä näytä tarvitsevankaan - kissa siis.

Miksi kissa pitää pestä?

• tarpeellisuudesta

Käythän sinäkin suihkussa pesemässä hiukset. Ihan vastaava asia, kissaa vaan täytyy pestä hiukan harvemmin. Kyllä se kissan turkki rasvoittuu vaikka kissa sitä itse hoitaakin jonkin verran. On eläinrääkkäystä pitää kissaa pesemättä pitkän aikaa varsinkin jos sillä on pitkä turkki. Lyhytkarvaisetkin pitäisi pestä noin joka toinen kuukausi. Meillä pestään kaikki kissat vähintään kerran kahdessa viikossa juuri tuon rasvoittumisen vuoksi. Turkki ei takkuunnu puhtaana juuri ollenkaan ja kissan iho pysyy terveenä. On vanhaa tietoa ettei kissaa kuulu pestä.

• ölkjfdoihelkjtho
        tarpeellisuudesta kirjoitti:

Käythän sinäkin suihkussa pesemässä hiukset. Ihan vastaava asia, kissaa vaan täytyy pestä hiukan harvemmin. Kyllä se kissan turkki rasvoittuu vaikka kissa sitä itse hoitaakin jonkin verran. On eläinrääkkäystä pitää kissaa pesemättä pitkän aikaa varsinkin jos sillä on pitkä turkki. Lyhytkarvaisetkin pitäisi pestä noin joka toinen kuukausi. Meillä pestään kaikki kissat vähintään kerran kahdessa viikossa juuri tuon rasvoittumisen vuoksi. Turkki ei takkuunnu puhtaana juuri ollenkaan ja kissan iho pysyy terveenä. On vanhaa tietoa ettei kissaa kuulu pestä.

eläinlääkäriltä! Kissan iho kuivuu turhaan jatkuvasta pesemisestä. Ei kissaa voi verrata ihmisen hiuksiin. Eläimien turkeissa on sellaista suojaavaa ainetta kun LANOLIINI joka suojaa turkkia ja ihoa lialta. Samaa ainetta on esim. kokovillaisessa langassa tai muissa turkistuotteissa. Villatuotteitakaan ei suositella pestäväksi, koska jos ei ole oikeasti LIKAINEN, ne vain tuuletetaan. Jatkuvasta pesemisestä lanoliini menettää tehoaan ja oikeasti kohta tarvitsee pestä koko ajan. En suosittele kissojen pesemistä, kissat pelkäävät yleensä vettä. (huom, YLEENSÄ, voi olla poikkeuskissojakin.) Tuo kommentti yllä oli mielestäni oikea, jos turkki ei ole tosi likainen jostain mitä kissa ei itse saa pestyä, tai kyseessä ei ole joku hilsepesu tai loispesu, niin kissa pesee kyllä itse turkkinsa puhtaaksi, eikä sitä tarvitse millään , ainakaan pesuaineilla pestä.

• lampaita?!
        ölkjfdoihelkjtho kirjoitti:

eläinlääkäriltä! Kissan iho kuivuu turhaan jatkuvasta pesemisestä. Ei kissaa voi verrata ihmisen hiuksiin. Eläimien turkeissa on sellaista suojaavaa ainetta kun LANOLIINI joka suojaa turkkia ja ihoa lialta. Samaa ainetta on esim. kokovillaisessa langassa tai muissa turkistuotteissa. Villatuotteitakaan ei suositella pestäväksi, koska jos ei ole oikeasti LIKAINEN, ne vain tuuletetaan. Jatkuvasta pesemisestä lanoliini menettää tehoaan ja oikeasti kohta tarvitsee pestä koko ajan. En suosittele kissojen pesemistä, kissat pelkäävät yleensä vettä. (huom, YLEENSÄ, voi olla poikkeuskissojakin.) Tuo kommentti yllä oli mielestäni oikea, jos turkki ei ole tosi likainen jostain mitä kissa ei itse saa pestyä, tai kyseessä ei ole joku hilsepesu tai loispesu, niin kissa pesee kyllä itse turkkinsa puhtaaksi, eikä sitä tarvitse millään , ainakaan pesuaineilla pestä.

Mistä lähtien kissat on ollu villaeläimiä?? :D

Villaeläimet tuottavat lanoliinia ei kissat x)
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Lanoliini

• olen kisu

Mul on aina ollut kissoja ja KAIKKI eläinlääkärit on sanoneet, ettei kissaa pidä pestä.Ne menee sekaisin, vaistot hajut ym. Jos se raapii ja puree pestessä, niin se on ihan Oikein.

• S a t u

Jos eläinlääkäri on mennyt tuollaista sanomaan niin on kyseessä sitten taas ollut ilmeisesti nämä vanhan mallin konitohtorit, jotka eivät valitettavasti tajua kissojen päälle juuri mitään. Melko yleinenkin ongelma ainakin näiden vanhempien eläinlääkärien suhteen. Puhuuhan moni tälläinen tapoihinsa jämähtänyt lääkäri vielä paljon sellaista tutkittuakin tietoa vastaan kissojen kohdalla, joka tosiaan on yleisesti tiedossa ja tutkittu moneen kertaan. Eläinlääkärikin on ihminen eli saattaa olla ennakkoluulojensa vanki. Jos ei seuraa uusia tutkimustuloksia yms ei pysy ajanperässä ja tipahtaa kärryiltä auttamattomasti.

Kyllä varmasti pesu tressaakin kissaa kovasti jos pesuun ei ole tottunut. Ihan kuten muutkin elävät olennot, mutta niin on kyse kyllä muidenkin hoitotoimenpiteiden suhteen, jotka kuitenkin pitää kissan hyvinvoinnin takia hoitaa. Hoitotoimenpiteisiin tottuu kunhan ne aletaan tehdä jo pennusta. Vanhempikin tottuu, mutta vaivaa se tietysti vie moninverroin enemmän.

• että lekuri

sanoi. jaahas, ja sinä tietty uskoit ja kun kissasi käy esim. ulkona ropakkokelillä niin eikun sisälle vaan ja antaa ite pestä ittensä. voi että, toivon hartaasti ettet omista kissaa

• persialaiskissa

Kissaa ei mielestäni kannata pestä ellei todella ole likainen ja kurassaym. Näyttelytoiminta kait erilaista.Omani !"12v. persialaiskissa pysyy puhtaana ja raikkaana ilman pesuja ja turha enää opetella,jos ei pennusta asti ole tottunut.

• S a t u

Hyvin erikoista jos puhtaana ja takuttomana pesemättä pysyy. Jos näin on, niin hyvä tietysti. Helpompaa omistajalle ja kissallekin tietysti. Omat perskini todella pitää pestä. Turkki takuttuu ja iho hilseilee muuten. Kissa pääsee pesemisellä helpommala, kuin että repisin kammalla sitten rasvaista takkuuntuvaa turkkia suoraksi. Omat kissani ovat pesemiseen tottuneet hyvin, ei mökötetä tai muuten harmitella tapahtumaa sen kummemmin. Pesemistilannekin otetaan rauhallisesti. Peseminen kuuluu arkipäivään, eikä se satu. :)

Takkuuntunut turkki on persialaiselle hyvin hyvin hyvin kivuliaskokemus, joten kunhan sen pystyy välttämään niin se on pääasia. Myös rasvoittuneen ihon ongelmat ovat hyvin kurjia kissan näkökulmasta.

• joku jolla on kissa

meillä on kanssa aika vastahakoinen kissa kun pesusta on kyse. Minulla on tapana laittaa se istumaan lavuaariin, ja suihkuttaa lämpimällä vedellä, pienillä sievillä otteilla se siinä pysyy.. ainakin hetken.... paras apu olisi jos on kaksi ihmistä pesemässä kissaa, katilla on pienemmät pakomahdollisuudet.

• kisumiina

Pesun jälkeen voi vielä nostaa hiukan vedenlämpötilaa ( EI kuumaksi mutta vähän kädenlämpöistä lämpimämpi!!!) ja huuhtelun yhteydessä suihkutella kissaa hitain pyörivin liikkein seläntienoilta. Oma kissani nauttii suunnattomasti tästä hieronnasta ja vaikka koko shampoon laitto ja muu pesu on yhtä taistelua,neiti rauhoittuu täysin tämän huuhteluhieronnan aikana. Sulkee silmät ja kehrää hiljaa.

• Tämä voipi kuulostaa monen mielestä eläinrääkkäykseltä, mutta ei suinkaan ole sitä. Pesen vastahakoisen kissani siten että otan sitä varovasti niskasta kiinni ja suihkutan lämpimällä vedellä. Täytyy vain muistaa että pää on sellainen alue, että sitä ei auttaisi paljoa suihkutella, ettei vaan mene vettä korvaan/korviin. Varovasti pienellä paineella voi koittaa kylläkin.
      Ja niille jotka kumminkin pitää tapaani kova otteisena tyylinä ja jopa eläinrääkkäyksenä, niin tiedoksi että niin ne emo kissatkin tekee eli ottaa pentujaan niskasta kiinni ja kantavat ja hoitavat niitä. Niskasta varovasti kiinni ottaminen luo kissalle turvallisen olon, koska se muistaa sen että niin sen emokin teki aina niin. Auttaa jopa villiehinkin kissoihin tuo niskasta kiinnoi pitäminen. Villi kissakin rauhoittuu kun sitä pitää hetken aikaa varovasti niskasta kiinni. Painotan nyt sitä Varovasti sanaa niiden takia jotka pitävät sitä eläinrääkkäyksenä. En suinkaan ole mikään eläinrääkkääjä. Päin vastoin!

• sip-su

Mites se pesun myötä turkista liukeneva D-vitamiini? Jos kissaa pesee usein, niin eikö sitten varsinkin talvella pidä antaa D-vitamiinilisää? Arvuuttelenpahan vain...

• Auta kissaasi turkin hoidossa.

Jotkut kissat saattavat vihata pesua,mutta useimmat ovat kiinnostuneita liplattavasta vedestä. Laita kylppärissäsi vesihana vuotamaan ihan vähän ja kutsu kissaa kylppäriin. yritä vaikka leikittää ja palkitse uteliaisuudesta. Lopulta kissa yleensä kiinnostuu vesinorosta ja yrittää esim juoda hanasta. Näin voi leikin kautta yrittää ainakin totuttaa kissan siihen ettei kylppäri ole paha paikka. Sen jälkeen voi vaikka ottaa lattialle ämpärin jossa loiskutella vettä ja koittaa sitä kautta saada kissan uskomaan että veden lähellä ei tapahdu mitään pahaa.

Pesuun ja veteen totuttelu voi viedä oikeasti todella kauan,koita jaksaa olla kärsivällinen. Minulle tuli persialainen perheestä joka uskoi ettei kissoja pestä. OLi kissa sen näköinenkin,persialainen kun on rotu jonka turkki on pestävä kerran joka toinen kuukaisi (vähintään),muuten tulee pahoja takkuja JOTKA SATUTTAVAT KISSAA. Siksi ihmettelen miten tänne eksyy väkeä väittämään ettei kissoja saa pestä. Jotkut rodut (en ota kantaa onko kyse sitten pilalle jalostamisesta...) tarvitsevat sitä pesua. Plus jos kissasi on öljyssä voit joko pestä sen tai katosa kun se nuolee itse öljyn ja kuolee.

Jos mikään ei siinä pesuun totuttelussa auta,juttele eläinlääkärin kanssa!! Itse en turvautuisi väkivaltaan (niskasta kii ja suihkulla päälle) ellei ole oikeasti hätä ja kissa on nimeomaan öljyssä tai muussa myrkyssä.

Ja muistakaahan että kissat eivät kuulu luontoon,yksin ulos tai muutenkaan vapaana jolkottelemaan.

• mie vaan

eikös se ole ihan järkevää lähinnä ajatella asiaa niin, että jos kissa pitää vedestä tai se on pestävä tietyin aikavälein sen omaksi parhaaksi, niin asia on ok, mutta jos kissa on puhdas ja pesu tehdään vaan siksi, että ihminen haluaa eikä sille ole oikeasti tarvetta niin sitten tehdään väärin :) itseltä löytyy 2,5v maatiaiskissa, turkki joku 3-4 cm pitkä ja todella paksu. jos esim. kiiman / muun stressin jälkeen alkaa hilseillä / rasvottua eikä aika auta, niin silloin pesen kissani, mutta en mitenkään tietyin väliajoin. meillä se on ihan helppoa, kissa kylppäriin ja pyyhe oven väliin ja suihku päälle. siinä se vähän itkeskelee elämän epäoikeudenmukasuutta kun just on turkki niin hyvin ja pitää se kastella, mutta ei hyökkää / kynsi ollenkaan. kehrää tosin vasta kuivausvaiheessa kun sitä tajuaa itse auttaa kampaamalla turkkia suoraksi :) mutta siis pointti oli se että jokainen kissa on erilainen ja niillä on eri tarpeet, jotkut tykkää jotkut ei, jotkut tarttee ja jotkut ei. mikään kyllä tai ei vastaus on tähän aivan mahdotonta :D

• wiljo07

eli kun meillä on miehellä alkanut kissan hilseilyn takia allergiaoireet vähän reipastumaan niin kertokaapa asiantuntijoina että auttaisiko kissan säännöllinen pesu asiaa yhtään? :)

• farkku

entinen kissa suorastaan rakasti pesua. Se pestiin pentuaikana kerran viikossa noin vuoden ajan ja siitä harvennettiin 2 vkon välein, kolmen viikon välein, kk välein jne että saatiin se rumba pois päältä.

Nykyinen kissa ei laita vastaan mutta ei kyllä nautikkaan ;)

• 6

Meillä on kissalle tullut rasvahäntä ja neuvoksi tuli pesu fairyllä... no joo, ihan hyvä, mutta kissa on vielä aika pentu ja kamala hämähäkki! Sitä on täysin turha koittaa pitää edes sylissä, saati koittaa saada edes lähelle vesihanaa! Täysin mahdotonta koittaa edes pestä. Edes eläinlääkäri ei saanut pidettyä sitä tutkimuksen ajan paikoilleen, joten olen tässä miettinyt, että miten minä sen teen.. Kynsien leikkuukin pitää tehdä niin, että kissa on sikeässä unessa eikä vahingossakaan huomaa, yleensä yksi kynsi per päivä :D Joten pulassa ollaan.. Ja kun tuo todellakin kiipeää vaikka naamaa pitkin pois jos vain haluaa, sitä ei pidättele mikään..

• --'
        6 kirjoitti:

Meillä on kissalle tullut rasvahäntä ja neuvoksi tuli pesu fairyllä... no joo, ihan hyvä, mutta kissa on vielä aika pentu ja kamala hämähäkki! Sitä on täysin turha koittaa pitää edes sylissä, saati koittaa saada edes lähelle vesihanaa! Täysin mahdotonta koittaa edes pestä. Edes eläinlääkäri ei saanut pidettyä sitä tutkimuksen ajan paikoilleen, joten olen tässä miettinyt, että miten minä sen teen.. Kynsien leikkuukin pitää tehdä niin, että kissa on sikeässä unessa eikä vahingossakaan huomaa, yleensä yksi kynsi per päivä :D Joten pulassa ollaan.. Ja kun tuo todellakin kiipeää vaikka naamaa pitkin pois jos vain haluaa, sitä ei pidättele mikään..

Kissaa ei tosiaan tarvitse pestä ellei se syystä tai toisesta ole likainen. Toisin kuin koira, kissa pitää itse turkistaan huolen.

• ...
        --' kirjoitti:

Kissaa ei tosiaan tarvitse pestä ellei se syystä tai toisesta ole likainen. Toisin kuin koira, kissa pitää itse turkistaan huolen.

No kyllä se on vähän pakko pestä jos on rasvahäntä.. jos vaikka käyt lukaisemassa kyseisestä "sairaudesta".. Siihen ei auta kuin pesu tai sitten eläinlääkäri antaa lääkekuurin.

• lääkekuuri
        ... kirjoitti:

No kyllä se on vähän pakko pestä jos on rasvahäntä.. jos vaikka käyt lukaisemassa kyseisestä "sairaudesta".. Siihen ei auta kuin pesu tai sitten eläinlääkäri antaa lääkekuurin.

tehoa kuin väliaikaisesti jos hännän ihoa ei samalla pidetä puhtaana. Rasvahäntä on vastaava kuin ihmisen akne, eli liiallinen talineritys tukkii ihohuokoset ja aiheuttaa pahimmillaan tulehduksen. Kissalle voi akne tulla myöskin leukaan ja sekin vaatii hoitoa - pesu ja jos se ei auta niin antibioottikuuri lisäksi.

Kissa olisi hyvä opettaa pesuihin jo pennusta alkaen, ihan siltä varalta että joutuu sen joskus tekemään. Onhan se paljon helpompi sitten pestä kun se on siihen tottunut, kuin tottumatonta ja rimpuilevaa kissaa pestä ja pidellä. Siinä kun omistaja on vaarassa puremien ja raapimisten suhteen sekä kissa saa stressin tilanteesta.

Jos kissaa ei ole pennusta opetettu oikein kunnolla mihinkään käsittelyyn, on se isompana sitten yleensä tosi hankalaa ellei jopa mahdotonta. Minulla ei ole ongelmia pesujen, kampaamisten, korvien puhdistuksen eikä kynsien leikkauksen kanssa ja teen ne yksin ilman apuvoimia

• farkku
        lääkekuuri kirjoitti:

tehoa kuin väliaikaisesti jos hännän ihoa ei samalla pidetä puhtaana. Rasvahäntä on vastaava kuin ihmisen akne, eli liiallinen talineritys tukkii ihohuokoset ja aiheuttaa pahimmillaan tulehduksen. Kissalle voi akne tulla myöskin leukaan ja sekin vaatii hoitoa - pesu ja jos se ei auta niin antibioottikuuri lisäksi.

Kissa olisi hyvä opettaa pesuihin jo pennusta alkaen, ihan siltä varalta että joutuu sen joskus tekemään. Onhan se paljon helpompi sitten pestä kun se on siihen tottunut, kuin tottumatonta ja rimpuilevaa kissaa pestä ja pidellä. Siinä kun omistaja on vaarassa puremien ja raapimisten suhteen sekä kissa saa stressin tilanteesta.

Jos kissaa ei ole pennusta opetettu oikein kunnolla mihinkään käsittelyyn, on se isompana sitten yleensä tosi hankalaa ellei jopa mahdotonta. Minulla ei ole ongelmia pesujen, kampaamisten, korvien puhdistuksen eikä kynsien leikkauksen kanssa ja teen ne yksin ilman apuvoimia

"Kissa olisi hyvä opettaa pesuihin jo pennusta alkaen, ihan siltä varalta että joutuu sen joskus tekemään"

- Todellakin! Tätini ei ollut koskaan pessyt kissaansa ja se putosi 7veenä lietekaivoon (saatiin elävänä pois kyllä) ja se joutui pesemään kuukauden ajan joka päivä kissaa kun se haisi paskalta. Nyt kissa ei sano mitään pesusta kun on tottunut.

• rasvahäntä
        lääkekuuri kirjoitti:

Minulla kyllä on vielä suhteellisen pentu tämä tapaus, mutta jo iso kokeinen ja tosiaan kamalan ketterä ja pitkä jalkainen! Sitä ei pidättele mikään. Kovasti on koitettu totutella kynsien leikkaamiseen ym. mutta se vaan ei tahdo olla sylissä tai paikoillaan. Alkaa kamala rimpuilu. Aika mahdotonta.. Katsotaan miten homma sujuu..

• sehveri on poistanut
        rasvahäntä kirjoitti:

Minulla kyllä on vielä suhteellisen pentu tämä tapaus, mutta jo iso kokeinen ja tosiaan kamalan ketterä ja pitkä jalkainen! Sitä ei pidättele mikään. Kovasti on koitettu totutella kynsien leikkaamiseen ym. mutta se vaan ei tahdo olla sylissä tai paikoillaan. Alkaa kamala rimpuilu. Aika mahdotonta.. Katsotaan miten homma sujuu..

asialisen ohjeeni rasvahäntä kissan pesusta KIITOKSIA OIKEIN PALJON PYLLISTÄN JA PIERASEN PYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY

• Roooooos@

Miten saa pestyä mun kissan se on todultaan tavallinen harmaa enkä saa pestyä sitä millään se raapii puree mitä vaan että sitä ei pestä

• Rontti kissa 12v

Kisumisu kirjoittaa: Olen tässä katsellut kun emäntäni täällä käy juttelemassa ja lueskellut samalla olkapään ylitse juttuja meidän turkkimme pesusta.
        - Meitä ei tosiaankaan tarvitse kylvettää, te ihmiset ootte sen keksineet omasta tyhmästä päästänne.
        -Olemme jo vuosituhansia pärjänneet ilman pesua ja nuolemalla turkkiamme hoitaneet.
        - Kaikki ns:kissanshamppoot vain kuivattavat turkkimme alla olevaa nahkaa ja se alkaa kutisemaan.
        - Olin ja mukana kerran kun emäntäni meni Musti ja Mirri kauppaan, mulla pääsi pari kovaa maukausta kun näin sen krääsämäärän joka siellä oli ja vain meitä varten.
        - Ei ollut tuollaista krääsää esi-isieni esi-isien...aikoinaan Faaraoiden palatseissa, huh huh kyllä kauppamiehet kusettavat kissoista tykkääviä.
        - Jos me kissat tykättäisiin polskii vedessä, hyppäisisin minäkin aina kylpyammeeseen kun emäntäni siellä usein viihtyy.
        - Polskikaa vain te karvattomat ihmiset vedessä mielinmäärin, ihmettelettekin vielä miksi kynsin jos väkisin pestään - veteenhän hukkuu kesäisin teitä karvattomiakin hemmetisti.
        - Mau, mau vain sitten teille karvattomille vesirotille.

• ylpeä kissastaan !

mun kissa ainaki tykkää kylpeä ! pesuaineena käytän tigin eläinpesuaineita jotka ovat mahtavia. ostin jopa kerran koirien pelastusliivit ja kokeilin niitä ensin kotona kylpyammeessa ja kissa ei ollut moksiskaan, sitten etenin siihen että vein sen jokeen ja annoin sen totutella rauhassa , ja lopulta vein sen hieman keskemmälle ja päästin irti, kissa ui nätisti rantaan. nyt se jopa ui luokseni kun olen syvällä ! mutta bengalit ovat tunnettuja vesipetoja.

• Lonkero.

Jos katsot tarkkaan pullon kylkeä voit huomata että kyseessä ei ole TIGI vaan pullon muotoja baittaava eläinshamppoo firma. Eikä siinä mitään pahaa ole jos haluaa maksaa siitä ekstraa, minäkin olen harkinnut, mutta en ole varma onko nuo kuitenkaan hintalaatusuhteeltaan niin hyvii kun ihmisille suunnatut TIGItuotteet, vaikkei siis se olekkaan :) Selkeetä.

Omalla kollillani on rasvahäntä enkä sitä alkaisi fairyllä tai millään muullakaan pesemään. Rontatkaa katti lääkärille joka katsoo ja toteaa diagnoosin oikeellisuuden ja saatte ostaa rasvahännälle tarkoitettua LÄÄKEshampoota eläinlääkäristä. Sitä ei myydä missään apteekeissa mutta meillä oireilu loppui kuukauden aikana, eikä ole tarvinnut kuin "ylläpito" pesua tehdä 1-2krt kk.
      Shampoo on riitoisaa ja jatkossa sitä saa samalta eläinlääkäriasemalta ilman kissan viemistä koska tiedot on kirjattu ylös.

• Kasvattaja

Kissa on toki pestävä jos sen turkki on likainen tai rasvainen. Rasva kertyy karvan lisäksi ihoon kuten ihmiselläkin ja aiheuttaa pahimmillaan tulehduksen sekä karvan lähdön. Yksi kissoistani kärsi pahasta rasvahännästä ennen kastrointia ja häntä oli pestävä viikottain.
      Fairyn käytöstä sen verran kannattaa laimentaa se kunnolla, vaahdottaa ja pestä sitten sillä vaahdolla. Myöskin Groomer's Goop on hyvä rasvanpoistoon, tosin sen pitää antaa vaikuttaa hetken ja sen jälkeen on pestävä shampoolla.
      Muu peseminen on turhaa paitsi näyttelykissoilta. Omista kissoistani pesen näyttelyssä käyvien lisäksi vain pitkäkarvaisen naaraan jolla turkki rasvoittuu ja tämän vuoksi takkuuntuu herkästi huolimatta säännöllisestä harjauksesta.
      Samoin rasvoittuva turkki hilseilee huomattavasti herkemmiin eikä tähän auta sisäisesti käytettävä öljylisäkään.
      Taloudessani on puolipitkäkarvaisia kissoja 2 joita ei ole pesty useampaan vuoteen ja turkit ovat moitteettomassa kunnossa.

• Hoitsuuu

Tässä oon harkinnu tuon meidän kissan pesemistä. Vähän on rasvottunut turkki selästä. Mutta en kyllä Fairyllä pesisi! Onkohan muut huomanneet että siellä pullon takana on iso rasti jo tarkoittaa että ärsyttävää!.. Eli se on myrkkyä. Eihän kukaan ihminenkään pese tukkaansa sillä.. o_0 Täytyy apteekista käydä ostaan jotain eläinshampoota :)

• pari kattia

Leikkaamattomia Maine Coon- uroksia ainakin pestään Fairyllä näyttelyitä varten, koska se on ainoa, joka tehoaa kunnolla rasvaan. Niillä karva saattaa muuttua aivan voimaisen rasvaiseksi.

Itse olen miettinyt, että eikö Fairypesu vain lisää ihon ja turkin rasvoittumista. Näin ainakin tapahtuu ihmisellä, joka käyttää liian vahvasti rasvaa poistavia tuotteita. Kotioloissa varmaan kannattaa siksi käyttää hellempiä tuotteita.

Muilla roduilla ja erityisesti leikatuilla kissoilla riittää vallan mainiosti kissojen perusshampoot, jotka hoitavat turkkia pesun yhteydessä.

• pesuja...
        pari kattia kirjoitti:

Leikkaamattomia Maine Coon- uroksia ainakin pestään Fairyllä näyttelyitä varten, koska se on ainoa, joka tehoaa kunnolla rasvaan. Niillä karva saattaa muuttua aivan voimaisen rasvaiseksi.

Itse olen miettinyt, että eikö Fairypesu vain lisää ihon ja turkin rasvoittumista. Näin ainakin tapahtuu ihmisellä, joka käyttää liian vahvasti rasvaa poistavia tuotteita. Kotioloissa varmaan kannattaa siksi käyttää hellempiä tuotteita.

Muilla roduilla ja erityisesti leikatuilla kissoilla riittää vallan mainiosti kissojen perusshampoot, jotka hoitavat turkkia pesun yhteydessä.

Itse olen pessyt kissat jo vuosikausia Fairylla ja ilman mitään ongelmia ihon suhteen. Ei se kissan iho ole sen ihmeempi kuin ihmisenkään, jos Fairy ei käsiin mitään tee, miksi se tekisi kissan ihoon.

Oma systeemini näyttelypesuissa on se, että Groomer´s Goopia kuivaan turkkiin, niihin rasvaisiin kohtiin. Uusinta märkään turkkiin jos on tarvetta ja huuhtelut väliin kunnolla. Goopit pestään pois Fairylla (laimennettu vedellä) ja taas huuhdellaan. Sitten kissan shampoo joka valitaan turkin värin tai laadun mukaan, huuhdotaan ja lopuksi laitetaan hoitoainetta. Kuivaus föönillä tai tehokuivaajalla.

Fairypesu ei lisää ihon rasvoittumista, se että pestään liian usein kyllä kiihdyttää rasvoittumista. Ihmiselläkin jos peset hiukset joka päivä, alkaa päänahka vaatia pesuja jatkuvasti. Jos pidät pidemmän välin ja harvennat pesuja, alkaa päänahkakin tottua ja vähentää rasvoittumista.

• Nimi M. Erkki

Meillä kissa pestään säänöllisesti liuotinpesuaineella ja huuhdellaan kevyesti painepesurilla. Kuivumaan laitetaan hännästä roikkuen parvekkeen reunalle.

Pakkasilla kuivuessaan kissa tuuppaa jäätymään. Jos ei ole pahasti jäässä, niin mikroon sulatusteholle. Umpijäinen kissa taas uuniin pariksi tunniksi kolmeensataan asteeseen.

Päivittäin kissa harjataan teräsharjalla ja pesuaineena käytetään bräk cleaneria.

Jos kissalle tulee kirppuja, tehokkain hoitotapa on yleensä viedä hiekkapuhallettavaksi.

Kerran vuodessa se pestään pesukoneella.

• Deuce3

Nielisitkö itse Fairyä? Kissa kuitenkin kuivaa turkkiaan nuolemalla ja muutenkin pesee itseään joten samalla sitä Fairyä menee kurkusta alas.
      Leikkaa kissan kynnet niin ei pääse niin pahasti raapimaan.

• en nielisi...

Muttei niin tee kissakaan...

Kissa ei nuole turkkiaan siinä vaiheessa kun siinä on Fairya tai sen ei anneta nuolla, vaan se Fairy huuhdellaan tai jopa pestään turkista kissashampoolla pois. Sen jälkeen vielä laitetaan hoitoainetta, ettei turkki (varsinkin talvella) ole sähköinen ja ne aineet on kissoille tarkoitettuja.

Kissa huuhdotaan lopuksi huolellisesti ja kuivataan joko pyyhkeillä tai kuivaajalla kuivaksi, eikä sitä Fairya tai muutakaan pesuainetta ole nuoltavaksi asti.

Onko kukaan teistä tietoinen, että esim. Englannissa ei tiskejä huuhdota ollenkaan, vaan laitetaan suoraan pesuvedestä kuivumaan. Mitenkä moni on sairastunut sen vuoksi, kissat tahi ihmisetkään? Ilman huuhtelua se pesuainevesi kuivuu astioiden pintaan ja liukenee kun siihen laitetaan ruokaa, juomaa jne.

• näin käy
        en nielisi... kirjoitti:

Muttei niin tee kissakaan...

Kissa ei nuole turkkiaan siinä vaiheessa kun siinä on Fairya tai sen ei anneta nuolla, vaan se Fairy huuhdellaan tai jopa pestään turkista kissashampoolla pois. Sen jälkeen vielä laitetaan hoitoainetta, ettei turkki (varsinkin talvella) ole sähköinen ja ne aineet on kissoille tarkoitettuja.

Kissa huuhdotaan lopuksi huolellisesti ja kuivataan joko pyyhkeillä tai kuivaajalla kuivaksi, eikä sitä Fairya tai muutakaan pesuainetta ole nuoltavaksi asti.

Onko kukaan teistä tietoinen, että esim. Englannissa ei tiskejä huuhdota ollenkaan, vaan laitetaan suoraan pesuvedestä kuivumaan. Mitenkä moni on sairastunut sen vuoksi, kissat tahi ihmisetkään? Ilman huuhtelua se pesuainevesi kuivuu astioiden pintaan ja liukenee kun siihen laitetaan ruokaa, juomaa jne.

Tiedän kissan poikasen kuolleen lapsen antaessa sille tyhjästä fairy pullosta vettä.Pullossa oli fairyn rippeitä,ei paljoa tarvitse kan saa myrkytyksen ja kuolee.

• shamanmanjaman

olen nähnyt toisen maailman, ajan ja paikan

• maalaiskatti

Miksi kummmassa kissa pitäisi pestä, ellei se ole pudonnut sontaruomaa, piippuun tai muuten onnistunut sotkemaan itseään perusteellisesti. Muuten kissat pärjäävät kevyellä harjaamiseslla karvanvaihdon aikaan.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4681
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2638
    3. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      64
      2493
    4. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2445
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1827
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1641
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1335
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1304
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82