KYSYMYS

suupaltti

Kuuluuko Wiccalaisuuteen noituus, vai onko se jonkinlaista yrttien kanssa parantamista yms??????

4

469

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korpin-kynsi

Olen kyllä vasta aloitteleva/opiskeleva wicca,joten vastaukseni saattaa olla hieman puutteellinen.

Tietämykseni mukaan osa wicoista ei sisällytä uskonnonharjoittamiseensa juuri lainkaan magiaa.Tämän takia he eivät myöskään halua tulla kutsutuiksi ns.noituudenharjoittajiksi,noidiksi.Täytyy myös muistaa,että noituutta esiintyy monissa muissakin uskonnoissa,ja täten sen harjoittajalla ei tarvitse olla mitään tekemistä wiccalaisuuden kanssa.

Mitä taas yrttien avulla parantamiseen tulee, niin sitä on esiintynyt jo vanhoissa kansanuskoissa.Koska se on sukupolvelta toiselle kulkenut taito käyttää luontaislääketiedettä, monet muutkin kuin wicat suosivat sitä normaalin lääketieteen sijaan.Voisiko sitä sitten pitää noituutena?Vaikea sanoa, asian kun voi nähdä niin monelta kannalta.Esimerkiksi lumelääkken avulla parantumista voisi pitää jonkinlaisena arkipäiväisenä piilevänä magiana/noituutena,jossa saadaan ihmiminen parantumaan omien sisäisten voimiensa avulla.Täten voisi myös yrttien avulla parantamista pitää noituutena,sillä monien yrttien parantavat vaikutukset eivät ole tieteen keinoin todistettuja.

Toivottavasti sait jonkinlaisen käsityksen tästä vastauksesta:)

• tuulenhalkoja

Olen harjoittanut wiccaa monta vuotta. Sen turvin voin todeta :

Wicca on uskonto, noituus on taito. Kuka tahansa voi harjoittaa noituutta olematta wicca, sillä wiccan magia on uskonnollista, silti toimivaa. Noituus taasen ei ole.

• Korppi

Noituusko ei ole toimivaa? Aika mielenkiintoinen näkökanta, jos sitä tarkoitit...

• jaina

"Kuka tahansa voi harjoittaa noituutta olematta wicca,"

Aivan. Nykyään wicca lienee enemmistölle noidista vain ohimenevä identiteetin etsintävaihe.

"sillä wiccan magia on uskonnollista, silti toimivaa."

Magia on magiaa: luonnollista, siksi toimivaa.

"Noituus taasen ei ole."

Niin mitä ei ole? Toimivaa vai uskonnollista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      146
      1970
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      302
      1165
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      981
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      888
    5. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      829
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      799
    7. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    8. 71
      754
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      701
    Aihe