Lyöntivirhe kolikot

20senttinen

Netissä huomasin jonkin saksalaisen kolikko sivun, jonka jälkeen kiinnostuin kolikoiden lyöntivirheistä.
Kaivoin taskun pohjalta kolikot ja kas vain, siellö olikin useampi virheellinen euro ja centti.

Kysymys kuuluu.
Miten "iso" lyöntivirheen tulee olla, että kolikko on nimellis arvoaan arvokkaampi?
Tarkkaan katsoessa huomaa erot tavallisiin oikeisiin kolikoihi, mutta suurennuslasia ei tarvi käyttää.

Olisiko joku linkki, missä olisi enemmän kuvia virhe kolikoista?
Suomen nummismaatikojen sivut ei kovinkaan antoisat.

15

5199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Spekulantti

      Linkistä http://www.snynumis.fi/galleria/euro/1.html löydät esimerkkejä.
      Pienemmät eroavaisuudet eivät yleensä kiinnosta, varsinkaan taloudellisessa mielessä keräilijöitä.
      Joillekin saattaa jo kolikon poikkeava väri olla mielenkiintoinen, olkoot hän siitä sitten onnelinen - meitä keräilijöitä kun on joka lähtöön.
      Lyöntivirheellisiä kolikoita valmistuu päivittäin rahapajalla, yleensä heidän laatukontrolli poimii ne pois mutta järjestelä ei luonnollisestikaan ole aukoton.

      • Kiinnostunut.

        Minäkin kiinnostuin nyt tuosta aiheesta :D Saisikos lisää linkkejä?


      • Moi. Olis 10penniä vuodelta 1980 joka on noin 1,5 mm pienempi kuin muut vastaavat. Onkohan tällaista tullut vastaan. Kuvakin olis


    • rodokokki

      moro.sain suomalaisen 10centin kolikon joka on lyöty 5centin kupariin vm-2000 onkohan harvinainen.

      • Romukolikon kerääjä

        Aika yleistä kauraa.
        Mahtaakohan kaupat edes huolia tuota virheellistä kolikkoa?
        saat siitä 20c ?
        Laita maili osoitetta esiin niin otan yhteyttä sinuun.


      • jiipee!!!!!
        Romukolikon kerääjä kirjoitti:

        Aika yleistä kauraa.
        Mahtaakohan kaupat edes huolia tuota virheellistä kolikkoa?
        saat siitä 20c ?
        Laita maili osoitetta esiin niin otan yhteyttä sinuun.

        entäpä tuommonen 1919 5. penninen ,jossa leijona makaa toisella puolella selällään kun numero 5. on pystyssä?


    • maatuska3

      laita kuvat sähköpostiin 5 p 1919

      tai jos jollain muullakin on virheellisiä.

      maatuska(at)hotmail.com

      neuvotellaan hinnasta

      • Moi. Olis 10penniä vuodelta 1980 joka on noin 1,5 mm pienempi kuin muut vastaavat. Onkohan tällaista tullut vastaan. Kuvakin olis


    • 9876543210

      Mulla on euron kolikko jonka keskiosa on ulkoreunaan nähden väärässä asennossa.

    • Assdaf

      Hei, mitenkäs kahden euron kolikko jonka keskiosa on ulkoreunaan nähden (tai toisinpäin) kokonaan väärin päin?

    • Rahat On

      en päässty mihinkään noista linkeistä, missä vika, olivatko liian vanhoja???

    • trilark74

      Hello,

      I collect error euro coin and buy it
      My email if you want to sell is : [email protected]

    • Anonyymi

      Tuossa on kätevä listaus lyöntivirheistä ja tuon sivuston luetteloineen voi asentaa puhelimeen sovelluksena ilmaiseksi. Eikä ole turhia mainoksia sivustolla: https://fim-markka.com/lyontivirheet

      Markka-ajan rahoista melko kattava opas tulossa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe