Mihin minä uskon?

en hukassa, en eksyksissä

Minä olen vajaavainen.

Uskon jälleensyntymiseen ja energiavirtoihin. Uskon niiden liikuttavan kaikkea. Uskon zeniläisiin ajatuksiin mietiskelystä ja valaistumisesta. En ole varma haluanko uskoa Zenin tunteettomuuteen.. En haluaisi pitää jumalia - paitsi vain oppi-isän (tai -äidin) kunnioituksen asteella - sillä en kykene vakuuttamaan itseäni niistä. En myöskään usko tiettyihin lukumääriin (jälleensyntymistä vaikkapa y kertaa, jonka jälkeen sitä ja tätä x verran), sillä jossain mielessä tuntuu naiivilta esittää faktuaalisia lukumääriä.. Uskon olemukseen, karmaan tai johonkin sinne päin. Uskon kaaosteoriaan, tai tarkemmin, sen epäkaoottisuuteen. Olen relativisti, mutta aina luonnon kannalta, ja kun tarkemmin ajattelen, luontokin on vain osakappale jotain suurempaa. Minusta tuntuu, että kaikki asiat ovat merkityksellisiä, silti ymmärrän kaiken olevan täysin merkityksettömiä. Luotan itseeni ja omiin vaistoihini täysin, siinä määrin kuin niihin on tarvetta luottaa. Tulen surulliseksi ihmisten surusta, tunnen silti tarvetta imeä sitä itseeni sillä se piristää heikkoa ihmistä. Se ei tee minusta heikkoa, ei vahvempaa, se tekee minut.

Nyt tuntuu, että olen imenyt sitä surua itseeni niin paljon, että vaikka suhtaudun välinpitämättömästi suruun, ikään kuin minulla ei olisi suhdetta suhtautumiseeni, tunnen tarvetta käsitellä sitä jotenkin. Purkaa tai vapautua siitä. Mutten tiedä miten. Minne sen siirrän? Tai miksi edes siirtäisin?

Olen järkeillyt, että surukin on vain tietynlainen energiamuoto, ja jos kulutan energiaa johonkin, suruenergiavarasto tyhjenee samalla. Mutta tätä yrittäessäni olen aina lähellä loppuunpalamista.

Hämmentävä kysymys. En edes tiedä mitä kysyä. Ehkä etsin jotain suuntaa, tietä, Taota mutten kai kuitenkaan. Opettajaani. Ehkä sitä.. Jotain tiettyä suuntaa tai oppia, johon luottaa sokeasti. Ettei minun tarvitsisi tehdä kaikkea ajatustyötä, että viisaammat olisivat jo ajatelleet asioita valmiiksi.

Ja loppujen lopuksi, en välitä. Tekstiä kirjoittessani koen samantekevänä tämän kaiken. Mitättömän pienenä kaiken muun rinnalla, kaiken muun joka kuitenkin on yhtä mitätöntä..

Ehkä mietin vain liikaa. Kerro ajatuksesi.

Tai surusi. Elän surustasi.

10

344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en hukassa, en eksyksissä

Erilaisissa uskonnoissa puhutaan aina jossain yhteydessä rahasta, maksuista tai lahjoituksista, jotka minusta ovat AIVAN TÄYSIN väärin, vaikka tarpeellisia maailmassamme ovatkin.

Mielestäni raha on asia, josta ei koskaan pitäisi minun "uskonnossani" ottaa esille.

Ja taivas ja helvetti, ihmisen hyvyys tai pahuus, on mielestäni myös olemattomia asioita. Tai ehkä ne ovat olemassa, mutta eivät olennaisia mielestäni..

Kuka on minun Jumalani?

• mie*

Mielenkiintoinen ajatus että raha ja lahjoitukset ovat mielestäsi aivan täysin väärin..

Onko sinulla ratkaisua tähän yleiseen ongelmaan:

Tilan vuokra, jossa järjestetän vaikka luentoja tai tapaamisia maksaa 1000e. Mistä tilaisuuden järjestävä yhteisö pystyy vuokran maksamaan jos heillä ei ole rikasta sponsorijäsentä tai jos he eivät saa tukea jostain ulkopuolelta?
        Jos keksit tähän ratkaisun niin uskon että moni ryhmä ja yhteisö olisivat hyvin onnellisia!
        Suurin osa tilojen vuokraajista ei harrasta hyväntekeväisyyttä...

Eikö "sinun uskonnossasi" ole hyvä jos ihmiset harjoittavat anteliaisuutta, että he voisivat maksamalla pääsy tai jäsenmaksun tuntea että tukevat jotain mielekästä toimintaa..?

• Nyt voi olla hyvä hetki esittää ratkaiseva kysymys:
      Mikä on sellainen käsite kuin "minä"?
      Siihen voi vastata noin 6 000 000 000 eri tavalla noin 6 000 000 000 eri tilanteessa.
      Sen verran tai vähän yli meitä alastomia apinoita lasketaan tänään olevan.
      Aika harva meistä osaa edes esittää sitä kysymystä.
      Kun siihen tilanteeseen sitten törmää, "kun vahinko suo", ei siinä voi kuin itkeä ja nauraa yhtä aikaa.
      Eikä se vastaus sittenkään ole kelvollinen muille kuin tälle yhdelle yksilölle.
      Minun tapauksessani se vielä tapahtui semmoisessa tilanteessa, ettei sillä mitenkään voi elvistellä, ei edes siinä hämyporukassa joka silloin juhli uuttavuotta... siis nyt pitää itse sensuroida, etten tule neuvoneeksi kakaroita typeriin koeiluihin, jotka eivät johda mihinkään!

Tämän vihjeen vain annan: Kun seuraavan kerran käyt vessassa, niin mietipä tätä _koania_:
      Onko tämä pyttyyn päästämäni aine MINUA?
      Jos on, milloin siitä tuli MINUA?
      Jos ei, milloin se lakkasi olemasta MINUA?

Itse itselleni voin nyt kohta esittää tämmöisen koanin:
      Kun juon teetä ja syön sähköuunissa lämmitettyä karjalanpiirakkaa, ovatko nämä aineet ja energiat MINUA?
      Vesi, sähkö, teepensas, ruis, riisi, lehmä, kana, sika... ja kaikki työn ja kaupan vaiheet siinä välissä alkutuotannosta keittiön pöydälle?

Heh, siinäpä kysymys, ja tämä kaikki vasta kaikista alkeellisimmalla fysikaalis-kemiallisella tasolla!

Turha nussia pilkkuja.
      Istu ja syö!

Ihan mielenkiintoisia ajatuksia, mutta hieman epäoleellisia minun viestini kannalta..

• ez-al

Antakaa anteeksi kun minä lainailen aina näitä kirjoituksia enkä sano, koskaan mitään omaa, epävarmuutta? , ehkä mutta tässäpä taas...

Kahteen otteeseen Tuomaksen evankeliumissa Jeesus surkuttelee ruumista joka tarrautuu toiseen ruumiiseen ja sitä sielua joka tarrautuu näihin molempiin.

29:"Jos liha on syntynyt hengen tähden se on ihme. Vielä suurempi ihme on jos henki on syntynyt ruumiin tähden. Mutta sitä minä todella ihmettelen miten näin suuri rikkaus on voinut asettua asumaan tähän köyhyyteen."

Ehkä sinun pitäisi imeä energiaa Jumalalta eikä toisilta ihmisiltä?

..Mutta mihin Jumalaan?

• ez-al
        en hukassa, en eksyksissä kirjoitti:

..Mutta mihin Jumalaan?

Voisin sanoa vaikka, että Budha, liittyisit ehkä luostariin tai yhdyskuntaan löytämättä ehkä koskaan mitään. Voisin sanoa Jeesus ja taas saattaisit liittyä johonkin kirkkoon löytämättä ehkä koskaan yhtään mitään.

Todellinen Jumala löytyy sisältä päin. Sinulla on jo yhteys totuuteen.

Ja kun hoksaat ja löydät sen... Nimistä ja Uskonnoista, Jumalista tulee toissijaisia.

Kokeile ja etsi, pidä kuitenkin jalat maassa ja varo mielikuvituksen ansaa. Ihminen kun kokee todeksi sen mihin haluaa uskoa.

Sama koskee Joogaa ja muita henksiä harjoituksia.

Kannattaa pitää mielessä tunnetko jotakin vain, koska opettaja kertoo sinulle, mitä sinun pitäisi tuntea, tai mitä mukamas harjoituksessa tapahtuu.

Hyvä on lukea myös kriittistä kirjallisuutta. Tutustua siihen mitä tänäpäivänä tiedetään joukko hypnoosista, itsesuggestiosta, transsista....

Tämä jos metsästät totuutta, et uskoa.

Sitten kokeile ja etsi, löydät sen mitä sinun on tarkoitus löytää.

• ajattelijatar

oletko ajatellut että Sinun Jumalasi olisi se joka on meidän kaikkien Jumala?
      että se Jumala jolla on monta eri nimeä ja monta erilaista oppilasta onkin vain yksi ja sama?
      me ihmiset olemme vain tulkinneet eri taustoista ja ajatuksista johtuen Jumalan sanan eritavalla, ajautuneet tilanteeseen jossa jopa soditaan eri näkemysten tähden.
      ehkä meidän kaikkien on tarkoitus syntyä niin kauan aina vain uudelleen ja uudelleen kunnes opimme elämään tuhoamatta ympärillämme olevaa?

• En hukassa

Yksi jumala, miljoona jumalaa, vaikka kyse olisikin samasta niin lähestymistavat on erilaisia ja sitä minulle oikeaa lähestymistapaa tässä etsin.. En syvällisiä jaaritteluja, olen jo käynyt läpi ne.

• ajattelijatar
        En hukassa kirjoitti:

Yksi jumala, miljoona jumalaa, vaikka kyse olisikin samasta niin lähestymistavat on erilaisia ja sitä minulle oikeaa lähestymistapaa tässä etsin.. En syvällisiä jaaritteluja, olen jo käynyt läpi ne.

mie siis jaarittelin ( syvimmät pahoitteluni=))eikai siinä muuta voi sitten tehdä kun unohtaa noi uskontojen "säännöt" ja vain uskoa itse omaansa,yhtä oikea se on kun muutkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3680
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      72
      1934
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1224
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      66
      1042
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      988
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe