Miten tästä syyllisyydestä

selviää?

Pieni vauvani joutui tapaturman uhriksi kun minä olin kotona. Syy ei ollut minun eikä tapahtumaa voinut mitenkään ennakoida, mutta siitä huolimatta syytän itseäni varmaan koko elämäni, kun vauvalle jää ilmeisesti arpiakin.
Auttakaa. En kestä tätä tilannetta, tuntuu kuin otsaan olisi tatuoitu "olen huono äiti".

5

2295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen äiti.

Tiedän tunteen ja luulen, että kaikki terveellä järjellä varustetut äidit kantavat huonoa omaatuntoa asioista kun asioista. Koko ikänsä.
      Nyt kun olen jo isoäiti, voin sanoa, että turhempaa tunnetta ei ole olemassakaan. Tarkoitan itsensä syyttäminen asioista joille ei voinut MITÄÄN.
      Emme me ole jumalia, emme ennustajia tai kaikkivoipia. Me ollaan vain ihmisiä jotka yrittävät parhaansa, eikö?
      Mene peilin eteen ja sano itsellesi, ettei se ollut sinun syysi. Sitten kun se tulee sydämestä, voit lakata syytämästä itseäsi. Voisit lakata jo nyt oikeastaan.

Minä syyttelin vielä muutama vuosi sitten itseäni kaikesta mahdollisesta, siis aivan kaikesta. Ja kun ottaa huomioon, että lapseni lensivät pesästä jo noin 10-v sitten ja ovat ihan täyspäisiä aikuisia ja omiakin lapsia jo heillä. Ja kaikki hyvin!
      Tulin siihen tulokseen, että taidan olla maailman itsekkäin otus kun luulen omaavani NIIN suuren vaikutusvallan, että kaikki pikkujututkin (isoja kun ei ollut) ovat minun syytäni...

Se on se freudilainen oppi, että kaikki johtuu lapsuudesta ja varsinkin äidistä, sitähän me saamme kuulla joka paikasta. HÖPÖ HÖPÖ, sanon minä!

Jos et muuten voi omaatuntoasi hillitä, opettele antamaan itsellesi armo. En tarkoita mitään kristillistä vaan esim. "voin jo lakata syytämästä itseäni, olen kuitenkin hyvä äiti".
      Armon antaminen itselle on miettimisen arvoinen asia, kuka sen milläkin tavalla sitten miettiikin.
      Hyvää äitiyttä sulle, eikö olekin mahtava asia.

• pumpuli

Kukaan ei voi suojella lastaan kaikelta. Ajattele minua, miten selviän minä...Minulta kuoli vauva myös kotitapaturman seurauksena ja syytän itseäni loppuelämän vaikka tilannetta ei olisi voinut ennakoida. Olin myös yksin kotona. Tuntuu, että tuska ei lopu ikinä. Aikaa tuosta on vasta 3kk.

• surullista

Voi että, oma vauvani sentään selvisi hengissä.

• Lapseton itse

En ole itse äiti mutta minusta on todella kuvottavaa tuo miten äitejä aina syyllistetään.
      Jos lapsesta tulee sairas tai vammainen, tai vaihtoehtoisesti pahantekijä ja pikkurikollinen, tai vaikka murhaaja, aina äidit ovat ensimmäisenä syytettyjen penkillä.
      Miksi? Äidithän rakastavat lastaan enemmän kuin kukaan muu? Miten joku kehtaa vielä syyllistää????????

• risto84-

niin juuri, että pahemminkin olisi voinut käydä. uskon kohtaloon, ja sanonkin että määrättyjä asioita ei vaan voi välttää. siksi en viitsikään laittaa laskuvarjoa lentokoneesta hypätessäni koska luotan "onneeni". tuo oli vain vertauskuva.
      tietysti pistää miettimään, että olisiko voinut päästä vähemmilläkin vammpoilla. no. ei. kohtalo on määrätty ennaltaan.
      en siis kokonaan kuitenkaan usko kohtaloon. kyllähän sitä pystyy kaikenlaista olemaan tapahtumattakin. mutta hei, vahingosta viisastuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe