kovalevy rikki/kö?

Misu-84

Nyt tais käydä niin että kovalevyni Maxtor 160Gt sanoi työsopimuksensa irti.Eilen vaan kone jostain syystä meni ihan jumiin ja jonkun ajan kuluttua käynnisti itsensä uudelleen jonka jälkeen ruudulle ilmestyi seuraavanlaista tekstiä: Levyn lukuvirhe,käynnistä uudelleen Ctrl Alt Del.Uudelleen käynnistys ei auta,biossissa olen käynyt.Onkos kellään vielä jotain muita vinkkejä annettavana? Saanko enää mitenkään pelastettua kovoltani tärkeitä tiedostoja?

On vielä kokeilematta sellanen homma että ottaa kovon irti ja laittaa sen toiseen koneeseen slave:ksi

Mitä itse nyt ehdin lukemaan ruudulta kun kone käynnistyy niin kovalyn kohdalla lukee None,eli kone ei tunnista kovoa lainkaan.

Ruudulla luki myös seuraavaa:
Verifying DMI Pool Data
PCI listing...

Bus No. Device No. Func No.

Pri.Slave Disk: None
Sec.Master Disk: LGR,ATA 133 163GB ym...
Sec.Slave Disk: None

Koneessani on myös toinen kiintolevy joka on ATA,joka ei tietääkseni ole mennyt rikki koska kone tunnistaa sen,mutta nyt se vain pitää muuttaa Masteriksi ja asentaa siihen Windows.Onhan tästä koneesta jo monesti vaihdettu näytönohjain ja nyt kiintolevy ja kone on alle vuoden vanha,tosin itse kasattu ostamistani uusista osista.

Neuvoja kaivataan?Miten saan tidostot talteen jos kovo ei toimi toisessakaan koneessa slavena.

15

20496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hande

      Ekaks pitää sanoa että on valitettavaa kun ole sieltä lähistöltä :-(
      Olisin voinut tulla katsomaan ongelmaa...

      1. Oletko tarkistanut että kaikki piuhat ovat kunnolla kiinni?
      2. Yritä ainakin tuon toisen levyn asentamista
      3. On sitten olemassa firmoja jotka saavat esim. fyysisesti vaurioituneesta levystä dataa ulos
      Hintoja en lähde veikkamaan (ainakin Ibas on kallis..)

      Olet muuten harvinaisen tietävä naiseksi ;-)

      • Misu-84

        Olen täysin varma että kaikki johdot ovat kiinni.Katselin eilen konepellin alle ja putsasin samalla pölyt ja tarkistin kiinnitykset.Master kiintolevystä irrotin johdot ja laitoin takaisin,ei auttanut se.

        Luulempa että alan tänään asentelemaan Windowsia toiselle kiintolevylle ja otan vioittuneen kovon veke.Tosin haluan kokeilla kaikkea mahdollista saisiko sieltä dataa ulos yhtään.

        Tiedän että jonnekin ulkomaille voi lähettää kovalevyjä ja ne nerot lypsää kovolta sen mitä on vielä pelastettavissa,mutta se on vähän turhan kallista.Eikä siellä nyt niin elämän tärkeetä ollut,saan ne takaisin mutta siinä tulee kestämään ikuisuuden.

        Toisinaan olen miettinyt meneekö itse kasatussa koneessa herkemmin komponentit rikki vaikka ne on ostettu uusina ja on merkki komponentteja,ATI ja AMD ym..koneen kasaamisesta tulee vasta maaliskuussa vuosi täyteen ja tähän mennessä olen käynyt takuuna vaihtamassa näytönohjaimen kaksi kertaa (Ati Radeon 9600 256Mb) ja nyt alkaa kovot temppuilemaan.Luulin kyllä että Maxtorit on kestäviä laadukkaita,mutta minkäs sille voi,ei mikään ikuisesti kestä.


      • Misu-84 kirjoitti:

        Olen täysin varma että kaikki johdot ovat kiinni.Katselin eilen konepellin alle ja putsasin samalla pölyt ja tarkistin kiinnitykset.Master kiintolevystä irrotin johdot ja laitoin takaisin,ei auttanut se.

        Luulempa että alan tänään asentelemaan Windowsia toiselle kiintolevylle ja otan vioittuneen kovon veke.Tosin haluan kokeilla kaikkea mahdollista saisiko sieltä dataa ulos yhtään.

        Tiedän että jonnekin ulkomaille voi lähettää kovalevyjä ja ne nerot lypsää kovolta sen mitä on vielä pelastettavissa,mutta se on vähän turhan kallista.Eikä siellä nyt niin elämän tärkeetä ollut,saan ne takaisin mutta siinä tulee kestämään ikuisuuden.

        Toisinaan olen miettinyt meneekö itse kasatussa koneessa herkemmin komponentit rikki vaikka ne on ostettu uusina ja on merkki komponentteja,ATI ja AMD ym..koneen kasaamisesta tulee vasta maaliskuussa vuosi täyteen ja tähän mennessä olen käynyt takuuna vaihtamassa näytönohjaimen kaksi kertaa (Ati Radeon 9600 256Mb) ja nyt alkaa kovot temppuilemaan.Luulin kyllä että Maxtorit on kestäviä laadukkaita,mutta minkäs sille voi,ei mikään ikuisesti kestä.

        Laittaa slaveksi koneeseen kiinni.
        Itsellä tuli vastaavaa tilanne, laitoin seuraavaksi kovon toiseen koneeseen jossa sama käyttis (W2K). Kone ajoi automaattisesti Scandiskin ja ilmoitti löytäneensä vikaa ja korjanneensa ne. Tämän jälkeen kovo takaisin alkuperäiseen koneeseen ja avo't sehän toimi.

        Tosin toimi vain n.1kk jonka jälkeen laukesi lopullisesti. Eli tuo eka ongelma oli oire kovon kunnosta.



        Virtalähdettä epäilisin ekana jos kerran osia särkyy. Onko se alitehoinen vai huonolaatuinen?


      • Misu-84
        Rakentelija kirjoitti:

        Laittaa slaveksi koneeseen kiinni.
        Itsellä tuli vastaavaa tilanne, laitoin seuraavaksi kovon toiseen koneeseen jossa sama käyttis (W2K). Kone ajoi automaattisesti Scandiskin ja ilmoitti löytäneensä vikaa ja korjanneensa ne. Tämän jälkeen kovo takaisin alkuperäiseen koneeseen ja avo't sehän toimi.

        Tosin toimi vain n.1kk jonka jälkeen laukesi lopullisesti. Eli tuo eka ongelma oli oire kovon kunnosta.



        Virtalähdettä epäilisin ekana jos kerran osia särkyy. Onko se alitehoinen vai huonolaatuinen?

        Virtalähde on pentium 4 yhteensopiva ja täysin uutena ostettu,elikkä virtalähteestä virtaa kyllä löytyy.Aluksi meinasin vahingossa ostaa alitehoisen mutta onneksi micoserinm pojat sanoivat että se on liian alitehoinen niin valitsin sitten tehokkaamman.


      • abcdefg123455

        Quantumin Fireball -levy hajosi, silloin ainakin opettaja antoi aikaa... kaikki työt on mennyt pilalle kun levy hajosi..


      • abcdefg, where you g
        Misu-84 kirjoitti:

        Olen täysin varma että kaikki johdot ovat kiinni.Katselin eilen konepellin alle ja putsasin samalla pölyt ja tarkistin kiinnitykset.Master kiintolevystä irrotin johdot ja laitoin takaisin,ei auttanut se.

        Luulempa että alan tänään asentelemaan Windowsia toiselle kiintolevylle ja otan vioittuneen kovon veke.Tosin haluan kokeilla kaikkea mahdollista saisiko sieltä dataa ulos yhtään.

        Tiedän että jonnekin ulkomaille voi lähettää kovalevyjä ja ne nerot lypsää kovolta sen mitä on vielä pelastettavissa,mutta se on vähän turhan kallista.Eikä siellä nyt niin elämän tärkeetä ollut,saan ne takaisin mutta siinä tulee kestämään ikuisuuden.

        Toisinaan olen miettinyt meneekö itse kasatussa koneessa herkemmin komponentit rikki vaikka ne on ostettu uusina ja on merkki komponentteja,ATI ja AMD ym..koneen kasaamisesta tulee vasta maaliskuussa vuosi täyteen ja tähän mennessä olen käynyt takuuna vaihtamassa näytönohjaimen kaksi kertaa (Ati Radeon 9600 256Mb) ja nyt alkaa kovot temppuilemaan.Luulin kyllä että Maxtorit on kestäviä laadukkaita,mutta minkäs sille voi,ei mikään ikuisesti kestä.

        Western Digitalin levyjä..


    • xyz

      Lähes varmaa on, että et saa sieltä enää dataa ulos.

    • piirilevyn vaihto

      Jos sattuisi olemaan elektroniikkavika, voisi toisesta muuten viallisesta levysta ottaa piirilevyn ja vaihtaa tilalle. Jos on hyvin tärkeita tietoja, niin vaikka ostaa uusi levy ja antaa jonkun osaavan vaihtaa piirilevy.

      • Misu-84

        Olen itsekin myös miettinyt että jos siitä kärtsähti jokin piiri.Kumminkin tämä tapahtui siinä vaiheessa kun pelailin erästä tosin aika raskasta peliä ja siinä välissä kävin windowsissa ja laitoin pelin siihen alas ja kun klikkasin peliä jatkaakseni, niin kone mietti ihan älyttömän pitkään ja välillä jumittui ja välillä taas latas ja sit se kossahti,käynnisti itsensä automaattisesti uudelleen ja sit tuli se vika ilmoitus.

        Pitää nyt kumminkin kokeilla tänään laittaa se kovo johonkin toiseen koneeseen Slaveksi.


      • Masa
        Misu-84 kirjoitti:

        Olen itsekin myös miettinyt että jos siitä kärtsähti jokin piiri.Kumminkin tämä tapahtui siinä vaiheessa kun pelailin erästä tosin aika raskasta peliä ja siinä välissä kävin windowsissa ja laitoin pelin siihen alas ja kun klikkasin peliä jatkaakseni, niin kone mietti ihan älyttömän pitkään ja välillä jumittui ja välillä taas latas ja sit se kossahti,käynnisti itsensä automaattisesti uudelleen ja sit tuli se vika ilmoitus.

        Pitää nyt kumminkin kokeilla tänään laittaa se kovo johonkin toiseen koneeseen Slaveksi.

        :-)


      • Kiinnostunut (teoriako?)

        Moi

        En ole hirveästi perillä näistä kovalevyistä, mutta kuulostaa näin äkiseltään ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta/"teorialta". Onko jollakin kokemuksia piirilevyn vaihdosta?


    • Legend

      Itselläni hajosi Maxtorin Diamond max 9 200Gt:n SATA kiintolevy täydellisen alustuksen myötä. Ei pysty ollenkaan muuttaman tiedostojärjestelmää enää NTFS:ksi. Seagatea tai WesternDigitalia suosittelen kiintolevyissä.

    • KYSYY ........

      Mulla on koneelta kovalevy vaurioitunut ja se avaus kestää pari tuntia, kun se tekee sen kovalevyn pinnan tarkistuksen joka avauksessa ja kestää kaksi tuntia. Huollossa oli ja ei osanneet muuta sanoa, kuin, että uusi kone. On kyllä vanha vindows-98.
      Onko tällä koneella enää mitään arvoa vaikkapa kakkoskoneena, jos ostais siihen jotain ja mitä?
      Nyt on ostettu uusi tehokone äxpeehoumilla.
      Vanhalla olis kuitenkin käyttöä vielä kakkosena.

    • Tekisin.

      On aika vanha kone (4v) rikkoontunut ja kovalevy aivan fyysisesti vialla. On kuitenkin paljon tietoja koneessa. Voisiko tämmöisen vanhuksen saada vielä käyttöön kakkoskoneeksi toiselle asunnolle ostamalla siihen jotain uutta. Onhan siinä kuitenkin näyttö ja muut vempaimet kunnossa. Nyt tämä käytössä oleva on uusi ja tehokone kaikin puolin.

    • partition ohj.

      --FDISK / MBR ----tai XFDISK / MBR ....Korjaa aloitus sektorin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      595
    5. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe