sameat juomalasit

siiru

Kun juomalaseja on pesty tiskikonessa, ajan kuluessa niistä tulee sameita. Nyt jo toiset lasit menossa ettei niitä viitsi pöytään laittaa.Voisko joku neuvoa mistä se johtuu.Saako niitä enää millään puhtaiksi?

6

6518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paroni

Lasien samentuminen johtuu liian kuumasta pesuveden lämpötilasta. niitä ei saa enää millään paremmiksi, mutta vähennä nyt ihmeessä jatkossa sitä lämpötilaa

• Chrysler

Meillä auttoi semmonen korinreunaan ripustettava lasikirkaste. Tais olla Finnish-merkkinen. Samentuneet muoviset eväsrasiatkin tulivat kirkkaaksi. Vaikutus kestää jonkin aikaa ja sit taas uusi kirkaste koneeseen. Yksi kirkaste riittää useaan koneelliseen.

• Iittala

Meillä meni tusina iittalan juomalaseja sameiksi, ei voi mitään, jotkut puhuu "lasikorroosiosta", on se ihme että ikean markan lasit kestää kuitenkin konepesun täydellisesti. Se on ihan tuurissa, mikä kestää konepesun.

• sitruunahappo

Oletko käyttänyt huuhtelukirkastetta? Astianpesukoneen pesuaine on hyvin emäksinen ja saostaa siksi vedestä kalkkia, mikä sitten samentaa astioita. Huuhtelukirkaste, joka on yleensä suurimmalta osaltaan sitruunahappoa, neutraloi emäksisen veden ja kalkki liukenee pois.

Samasta syystä esimerkiksi kahvinkeitin on syytä aika-ajoin käsitellä kalkinpoistoaineella.

• :Pelle

Natriumhydroksidihan syövyttää lasia. Kiinnitä huomiota pesuaineen annostukseen (ei liikaa). Käytä kirkastetta.

Toisaalta valkuaisaineetkin saattavat saostuessaan aiheuttaa lasin harmaantumista (Iittalan mukaan). Huutele maito- ym. lasit kylmällä vedellä. Tosin luulisi että valkuaisaineet eivät aiheuttaisi lasin pinnan vaurioitumista.

• Petunia66

Minulla on sama ongelma eli juomalaseista on tullut sameita. Tietääkö joku hyvän keinon?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe