Paljonko nopeutta?

Kahvipöytäkeskustelut

Paljonko on nopeutta kun boeing 757 irtoaa kentän pinnasta ja millainen on nopeuden kehitys ilmaan nousun jälkeen? Entäs laskuvaiheessa, millaisessa nopeudessa rankaat koskettavat kentän pintaa ja pyöritetäänkö niihin ensin vauhtia?

14

13902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aviation
      • Turvall.huolehtiva

        Eikö näiden lukujen jälkeen voisi ajatella, että kaikkien vyöt pysyisivät kiinni "kunnes turvavyömerkkivalo on sammutettu". Kuka pitäisi autossa tuolla vauhdilla(jos mahd.) vyöt auki.
        MUTTA EI, välillä sitä jo seisotaan käytävälläkin! "SITÄ OLLAAN KATSOKAAS ENNENKIN MATKUSTETTU LENTOKONEESSA"-tyyliin!


      • Make 73

        Yleensä renkaitten pyörimisnopeus on sama kuin maanopeus, noin 260km/h. Laskutelineissä on pieni dieselmoottori (alipainemoottori, on kevyempi) laittaa pyörät automaattisesti pyörimään.


    • suurpiirteisesti

      Lähtönopeus riippuu esim. koneen lastista: täydempi kone --> kovempi vauhti. Nousuunlähtönopeus on keskimäärin tuossa 220 - 250 km/h.

      Yleensä lentonopeus matkakorkeudessa on tuollaiset 750-850 km/h, jota myötätuuli saattaa kasvattaa korkeammaksi.

      Renkaisiin ei pyöritetä nopeutta ennen kuin ne koskettavat maata.

      • varmaa tietoa

        on ehdottomasti alakanttiin 757 nopeus 220 kun se nousee, ei muuten nouse sillä nopeudella täydessä kuormassa kuten ne 100 % ovat. Juuri siistä syystä renkaat ulahtaa ja savu pöllähtää kun renkaat osuu maahan,siinä jää kumista mustat jäljet ja pintaa lähtee kun yli 220 tulee tuomoinen rysä maahan...muistaakseni renkaat ei kestä kuin 25 laskua.


    • pohdittavaa

      Eikös se ilmanopeus ole ratkaiseva. Aina noustaan vastatuuleen, ja siitä tulee 10-90 km/h hyvää. Silloin vanhoina hyvinä aikoina, kun nämä koneiden matkustajanäytöt pidettiin toiminnassa myös nousun ja laskun aikana, panin merkille että MD-11 ja 747 vaatii kyllä yli 300 km/h, ennenkuin edes nokkapyörää nostetaan, kun kone on raskaassa mannertenvälisessä lastissa. Finnairin MD-11 on siinä 260-270 kun pyörät koskettaa kiitorataa esim. New Yorkissa. Joku lentäjä voisi tietenkin sanoa madonluvut, mutta nehän riippuu tuulesta, koneen painosta, ilman tiheydestä, laskussa kiitoradan liukkaudesta ja kunnosta jne. jne.

      • varmaa tietoa

        luettelemat seikat eivät vaikuta nopeuteen kun laskeudutaan vaan siihen kuinka nopeasti kone kiitoradalla pysähtyy. Kyllä lentokone pitää tulla noin suurinpiirtein vakio nopeudella kiitoradalle, olipa kenttä kuinka liukas, tuulinen jne, sitten jarrutus vain on kovempi ja pitempi jos kiitorata esim. liukas.Ilmanpaine ei vaikuta lentokoneen nopeuteen, siihen se vaikuttaa että mitä korkeusmittari näyttää.


      • Etten paremmin sano
        varmaa tietoa kirjoitti:

        luettelemat seikat eivät vaikuta nopeuteen kun laskeudutaan vaan siihen kuinka nopeasti kone kiitoradalla pysähtyy. Kyllä lentokone pitää tulla noin suurinpiirtein vakio nopeudella kiitoradalle, olipa kenttä kuinka liukas, tuulinen jne, sitten jarrutus vain on kovempi ja pitempi jos kiitorata esim. liukas.Ilmanpaine ei vaikuta lentokoneen nopeuteen, siihen se vaikuttaa että mitä korkeusmittari näyttää.

        MEne sinä vain korkeusmittareidesi kanssa lähimpään kuusenlatvaan!


      • Tyhjää latvassa
        Etten paremmin sano kirjoitti:

        MEne sinä vain korkeusmittareidesi kanssa lähimpään kuusenlatvaan!

        Piti tämäkin ketju kaivaa esiin, että pääsi sanomaan?


      • Anonyymi
        Tyhjää latvassa kirjoitti:

        Piti tämäkin ketju kaivaa esiin, että pääsi sanomaan?

        Varohan itse ettet kapsahda katajaan…


    • Make 73

      Laskeutuessaan esim. 747 jumpo laittaa pyörät pyörimään ettei renkaat kulu niin paljon. Renkaitten pyörimisnopeus vastaa maa nopeutta 260km/h. Tällä säästetään ja saavutetaan taloudellista voittoa, eli puhdasta rahaa 2000-3200 euroa laskeutumista kohden. Riippuu myös paljon lentäjien jarrutus paineesta, painava kenkä niin kumia kuluu. Myös lentopetroolin ominaispainolla on merkitystä lentoon lähdössä, siksi lähdössä tankataan niin sanottua lentopetroolia (on kevyempää) ja nokkapyörä nousee helpommin.

      • Ei pyöri ei

        No ei niitä kumitossuja kyllä ennakkoon laiteta pyörimään. Paikallaan ovat siihen saakka, kunnes asfalttiin tömähtävät.


    • Kassiinäpäpulma

      Ollako vai eigö olla.

    • Kjehj

      Yleisesti pyörät irtoavat maasta V2-nopeudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      222
      1537
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1393
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1207
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1194
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      942
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe