nielurisaleikkaus

KIPEÄ

Olin viisi päivää sitten risanpoistoleikkauksessa, ensin oli tosi huono olo, oksentelin vaan. Menin kuitenkin kotiin heti leikkauspäivän iltana. Sain sitten seuraavana päivänä leikkurista pahoinvointilääkettä, ja oksentelu onneks loppu. Aluksi ei ollut kipuja paljon, mutta nyt kivut on ihan kamalat. Mitään ei voi juoda tai syödä, kaikki sattuu (oon kokeillu kaikkea). En puhukaan enää, suu on ihan valkoinen kieltä myöden. Paranenko enää, tekee mieli pitsaa? Kamala nälkä!!! Oon laihtunutkin jo jotain 2 kiloo.

24

14468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenni

      sitä on siis noin kipea ks leikkauksen jälkeen..mun 1,5 v lapsi joutuneen nielurisojen poistoon..kamala! kuinka mä voin sen sinne viedä jos kivut tollaset viela viikon jälkeen...!!!

      • anest.sh

        meidän nuorimmalta lapselta poistettiin sekä kituset että nielurit samalla kertaa just 1.5 vuoden iässä (tulee nyt vuosi sitten). hänen touhustaan ei kyllä huomannut ekan kolmen tunnin jälkeen mitään, et jotain ois tehty (olin mukana nukutuksen aloitukseen saakka ja odottelin heräämössä), nukkui sikeesti heräämössä tunnin, heräsi, annoin lääkettä, nukahti, siirrettiin osastolle ja heräsi kaksi tuntia nukuttuaan - nousi ylös leikkimään ja sipsutteli hlökunnan kaffehuoneeseen keksejä syömään ;) ruoka maistui hyvin, tokihan nukahteli sillon ja tällön, kipulääkettä sai säännöllisesti, mut ei vaikuttanut kipeältä ensinkään.

        aikuiset ne yleensä kipeitä heräämössä on, kipulääkettä saa kiikuttaa sekä pahoinvointilääkettä - alku aina hankalin. multa vietiin kaikki risat ylä-asteella, en muista kärsineeni siedettävästä kurkkukivusta kummemmasta, oksennellut en ainakaan enkä kärsinyt pahoinvoinnin tunteestakaan. paitsi että jos verta on mahalaukussa, sen kyllä oksentaa pois, koska hemoglobiini itsessään on myrkky (tarkemmin osa siitä hajotessaan vatsassa). eli elimistön suojelu"refleksi" kyseessä.

        jospa jotkut kylmät mehukeitot menisi parhaiten alas, tai se kuuluisa jäätelö, saisi niitä kaloreitakin. eihän siitä kahdesta kilosta juuri laihtumista ole kuin max. puolen kilon verran, nestettähän se lähinnä on (rasvakudosta häviää ja tulee max. puoli kiloa viikossa, sen väheneminen tai lisääntyminen puolestaan hävittää/sitoo nestettä, josta johtuu rasvakudoksen itsensä häviämistä/lisääntymistä suurempi painonvaihtelu).


      • hookoo
        anest.sh kirjoitti:

        meidän nuorimmalta lapselta poistettiin sekä kituset että nielurit samalla kertaa just 1.5 vuoden iässä (tulee nyt vuosi sitten). hänen touhustaan ei kyllä huomannut ekan kolmen tunnin jälkeen mitään, et jotain ois tehty (olin mukana nukutuksen aloitukseen saakka ja odottelin heräämössä), nukkui sikeesti heräämössä tunnin, heräsi, annoin lääkettä, nukahti, siirrettiin osastolle ja heräsi kaksi tuntia nukuttuaan - nousi ylös leikkimään ja sipsutteli hlökunnan kaffehuoneeseen keksejä syömään ;) ruoka maistui hyvin, tokihan nukahteli sillon ja tällön, kipulääkettä sai säännöllisesti, mut ei vaikuttanut kipeältä ensinkään.

        aikuiset ne yleensä kipeitä heräämössä on, kipulääkettä saa kiikuttaa sekä pahoinvointilääkettä - alku aina hankalin. multa vietiin kaikki risat ylä-asteella, en muista kärsineeni siedettävästä kurkkukivusta kummemmasta, oksennellut en ainakaan enkä kärsinyt pahoinvoinnin tunteestakaan. paitsi että jos verta on mahalaukussa, sen kyllä oksentaa pois, koska hemoglobiini itsessään on myrkky (tarkemmin osa siitä hajotessaan vatsassa). eli elimistön suojelu"refleksi" kyseessä.

        jospa jotkut kylmät mehukeitot menisi parhaiten alas, tai se kuuluisa jäätelö, saisi niitä kaloreitakin. eihän siitä kahdesta kilosta juuri laihtumista ole kuin max. puolen kilon verran, nestettähän se lähinnä on (rasvakudosta häviää ja tulee max. puoli kiloa viikossa, sen väheneminen tai lisääntyminen puolestaan hävittää/sitoo nestettä, josta johtuu rasvakudoksen itsensä häviämistä/lisääntymistä suurempi painonvaihtelu).

        Lihaskudostahan se menetetty paino enemmän on kuin rasvaa. Tietenkin voi olla nestettä enimmäkseen.


    • kesällä leikattu

      MOI!
      Itseltäni poistettiin nielurisat viime kesänä. Kivut ovat kovimmillaan n.viikko leikkauksen jälkeen, kivut kestivät kaiken kaikkiiaan parisen viikkoa.
      Se valkoinen suussa on ns. peitettä, joka sitten pikkuhiljaa itsestään irtoaa pois.
      2 viikkoon en voinut syödä kuin nestemäisiä keittoja
      ja kannattaa muistaa juoda runsaasti, vaikka sekin sattuu...7 kiloa lähti painosta pois reilun 2 viikon aikana.

    • mim

      Et kertonut mitä kipulääkkeitä otat ja paljonko. Tiedät kai, että koko sairasloman ajan (2 vk aikuisilla) täytyy ottaa säännöllisesti siihen määrättyjä lääkkeitä eikä kivun saa antaa kasvaa liian suureksi, tai sitä on vaikeampi saada enää laskemaan...

      Mutta jos otat lääkkeesi niin kuin määrätty ja kipu on silti järkyttävä, ja varsinkin jos samalla nousee kuumetta, soita sinne osastolle. Voi nimittäin olla että jälkitautina kurkkuun on iskenyt tulehdus (aika yleistä kuulemma) ja se vaatiikin sitten antibioottia. Sen tunnistaa siitä että pari ensimmäistä päivää olo on ihan ok lääkkeiden kanssa mutta sitten nousee järkyttävä kipu, sellainen että tulee vedet silmiin ja korvissa vihloo jos yrittää edes vähän jugurttia nieleskellä. Minulla tuo tulehdus iski 5. päivänä leikkauksen jälkeen.

      Ja minulle kun väitettiin että kivut on kovat siinä vaiheessa kun peitteet irtoavat... hah, ne peitekivut olivat ihan lastenleikkiä tuon tulehduksen jälkeen ;)

      Kipua helpottaa myös kylmät juomat (jäävesi), jääpalojen imeskely, mehujää... Mitä vähemmän juo, sitä enemmän nielu kuivuu ja sitä pahemmaksi kipu yltyy, joten JUO PALJON ja USEIN. Myös öisin. Niin ja laita ehdottomasti öisin herätys niin että muistat ottaa lääkettä tarpeeksi usein.

      t. jälkitaudin kokenut

    • Myös kokenut

      Mulla leikattiin keväällä, kipu oli tajutonta noin viikko-> leikkauksen jälkeen. Vasta 2 vk jälkeen alkoi laantua.

      Jouduin soittamaan viikon päästä lisää kovia kipulääkkeitä eli söin niitä samoja, joita leikkauksenkin jälkeen mutta enemmän tokalla viikolla. Lääkäri kyllä määräsi heti reilusti, kun ymmärsi kivun.

      Jotain kertonee, se että kipulääkkeet ovat samoja kuin syöpähoidossa käytettävät kipulääkkeet... Annostuskin lienee aika sama.

      Juo viileää ja kylmää, syö jäätelöitä, myös laihaa pussikeittoa haaleana (ei mausteista!). Kun peitteet paikallaan ei kannata yrittää syödä karkeaa. Vaikka ei sitä oikein pystykään nielemään juuri mitään.

      Kyllä se siitä! Sitten on ainakin mukavaa, kun ei kuorsaa, eikä ole limainen nielurisojen takia, tai ei ole tulehduksia enää,...ym.

    • kiljukaula

      Itseltäni vietiin risat tasan kaksi viikkoa sitten. Ruoka on alkanut jo mennä kurkusta alas, mutta särkylääkkeitä tulee ottaa säännöllisesti ja aamut on vielä hankalia.
      Eniten minua kummastuttaa makuaisti!
      En ole leikkauksen jälkeen maistanut mitään,
      hajuista voi päätellä mitä sitä syö, mutta olisihan se kivempaa tietää ruoan makukin.
      Makuaistin katoaminen ja kielen kipu on rajoittanut minun syömistä enemmän kuin itse kurkkukipu.

      • myös

        ...katosi. Nielurisat lähti viime helmikuussa. Kivut oli pahimmillaan siinä n. viikko leikkauksen jälkeen. En pystynyt mitään nielemään, otti aiva sa**anan kipeää, mutta hiljalleen se nielu parani.

        Makuaisti meni heti leikkauspäivänä ja palasi kunnolla vasta monta viikkoa leikkauksen jälkeen. Se oli tosi ärsyttävää..


    • jippiii

      Mulla leikattiin nielurisat toukokuussa ja tasan kaksi viikkoa olin todella kipeä. On tärkeää ottaa ne särkylääkkeet (itse otin neljän tunnin välein tosi voimakkaita lääkkeitä) ja levätä rauhassa. Särkylääkkeiden syönti on senkin takia tärkeää, että ne ovat tulehduskipulääkkeitä eli ehkäisevät tulehduksia.

      Kaikkein tuskallisinta oli kuitenkin se, että teki mieli ties mitä herkkuruokia, eikä mitään voinut syödä. Listasin ruokia paperille ja sen kahden viikon kuluttua (kun kipu katosi kuin taikaiskusta) aloin käymään järjestelmällisesti niitä herkkuja läpi. Siinä oli palkkaa kerrakseen kaikesta kärsimyksestä.

      Voimia vaan ja jos todella et saa mitään alas kurkusta särkylääkkeistä huolimatta, niin kannattaa ottaa yhteyttä osastolle. Jotenkin pitäisi kuitenkin pystyä syömään ja juomaan, ettei tule ongelmia.

    • Jeppe

      kylmäkallea kaulassa ja ime jääpaloja. Se autooi mulla. Söin 11 särky/tulehduspilleriä päivässä ja ne ei auttanut (3xketorin ja 8xpanacod) . Tiedän millainen tuska sulla nyt on mutta lupaan että se menee ohi. Sitten kun on kulunut kuukausi huomaat miten raikas on suu/nielu/kieli. Ei tartu mömmöt enää kieleen.
      Mä laihduin 4 kg / 2 vko:ssa ja sain lihotettua ne takaisin n 3-4 vko:ssa. Tsemppiä ja muista vain levätä.

    • KIPEÄ

      Kiitos kaikille lohduttavista viesteistä. Voin nyt jo paljon paremmin (oon muuten ihan aikuinen, eli 28). Söin siis aluksi maksimikipulääkkeitä (ORUDIS X3, PANADOL X 6), muuta ei lääkäriltä saanut. Kävinkin sitten lekurilla myöhemmin kun olin niin kipeä, mutta se sanoi, että näyttää ihan normaalilta. Ei siis mitään tulehdusta ollut. Nyt voin syödä jo pehmeitä lämpimiä ruokia, esim munakasta ja uunilaatikoita ja keittoja. En olis aluksi uskonut, että kivut tulee olemaan niin kovat.

      Nyt nielu tuntuu siis paremmalta, mutta jotenkin kireeltä. Esim. haukotellessa ja syödessä tuntuu kireeltä ja sattuu. Lisäksi ruoka jää kurkkuun kiinni, niin että täytyy syömisen jälkeen kakoa kiinnijäänyttä ruokaa suusta ulos. Kävikö muille niin? Ei kai ooo pysyvä tila? Muuten kyllä hengitys tuntuu kulkevan paremmin. Sain kahden viikon sairasloman töistä, toivottavasti olo siihen mennessä helpottuu. Ei puolikuntoisena jaksa töissä olla.

      • leikattu

        Itselläni oli nielurisaleikkaus elokuun puolivälissä. Takana oli kasapäin nielutulehduksia ja risat olivat proppuiset. Leikkauksen jälkeen lääkärit kertoivat, että risat olivat myös tulehdusten seurauksena kiinnikkeiset, proppuiset, röpeliäiset, syöpyneet ja toiselta puolelta risa jatkui melko pitkälle. Eli ihan tulehdusten syömät, hyvä että pääsin niistä eroon. En tiedä vaikuttiko toi sitten niin että paraneminen pitkittyi aika lailla.

        Ensimmäinen ongelma oli, kun särkylääkitys leikkauksen jälkeen ei ilmeisesti sopinut minulle, oksensin yhtä mittaa vielä pitkään sen jälkeen kun leikkausveret olivat jo tulleet yläkautta pois. Koitin sitten pärjätä pelkällä tulehduskipulääkkeellä ja Panadolilla, mutta kun n.5 pvän jälkeen kivut yltyivät, oli vaihtoehtona joko että toinen särkylääke toimii tai osastolle uudelleen joutuminen. Onneksi lääke toimi :) Niitä söinkin sitten vielä reilut 4 viikkoa leikkauksen jälkeen kun säryt pitkittyivät.

        Vielä neljä viikkoa leikkauksen jälkeen minulla irtoili peitteitä nielusta, jolloin tuskastuin ja aloin kakomaan niitä ulos. Lääkärikin oli vähän kummissaan siitä että niitä vielä lähtee. Samoihin aikoihin söin antibioottikuurin yhteen muuhun tulehdukseen. Noin viikossa ne alkoivat olla jo hävinneet muistaakseni, mahtoikohan antibiooteilla olla vaikutusta siihen, en tiedä.

        Syömään en kuitenkaan pystynyt normaalisti, kuin vasta hissukseen viiden viikon jälkeen, ja silloinkin todella varovaisesti kokeillen. Makuaisti oli ihan sekaisin, ruuat maistuivat omituisille vielä pitkään. Äänenkin palautuminen kutakuinkin ennalleen kesti suunnilleen tähän asti tai hieman pidempään. Minulla sattui käymään sen verran huonosti että paraneminen pitkittyi, suurin osa paranee kai ihan normaalisti.

        Mutta...en pysty vieläkään syömään kunnolla, leikkauksesta on tosiaan jo aikaa noin 3 kk. Ruoka jää kiinni nieluun, en saa nieltyä sitä alas ellen juo älyttömästi vettä tms samalla. Silloinkin yhtä suupalaa pitää koittaa nieleskellä useita kertoja, enen kuin saa sen menemään alas. Puhuminen on vielä joskus hassun kuuloista jos nielussa on limaa enkä saa sitä nieltyä alas. Juomatkin tulevat vielä usein nenän kautta ulos.

        Onkohan tämä vielä normaalia?
        Pitäisiköhän ottaa yhteyttä korva-nenä-kurkkupolille vai vaan odotella sitkeästi? En ole löytänyt mistään tietoa siitä, miten pitkään nieleminen on vaikeaa. Miten kauan teillä kesti?


      • Jeppe

        on ihan normaalia ja menee ohi ajan kans. Mullakin jäi ruokaa nieluun jne.
        Leikkauksesta on kohta 2 kk ja ihan normaali olo nyt. Mutta oli se pahin juttu mitä koskaan olen kokenut.


      • jee
        Jeppe kirjoitti:

        on ihan normaalia ja menee ohi ajan kans. Mullakin jäi ruokaa nieluun jne.
        Leikkauksesta on kohta 2 kk ja ihan normaali olo nyt. Mutta oli se pahin juttu mitä koskaan olen kokenut.

        moi ,lueskentelen tässä teidän kertomuksia ja mulla on huomenna leikkaus mua jännittää aivan hirveesti en tiedä pitäisköhän perua se


    • Piiu

      Minulta leikattiin risat 4 pv sitten en kestänyt panacodia josta tuli oksettava ja tosi huono olo joten sovittiin että syön panadolia 500 mg ja ibuxinia 600 mg tarpeen mukaan, molemmissa rasioissa lukee että korkeintaan 3 krt päivässä. Voinkohan ottaa enemmän?? Viimeyönä sain esimakua siitä kun unohdin ottaa tarpeeksi tiheää lääkettä kipu oli älytön! Toisen puolen nielu, korva ja takaraivo oli tosi kipeenä ja verta alkoi tihkumaan joten laitoin "takaniskaan" pakasteesta jäisen hernepussin n. 15 min ja se onneksi auttoi.On tämä kyllä rasittavampi ja kipeämpi toimenpide kuin mitä odotin, sairaalassa kuvittelin että eihän tässä ole mitään ongelmaa mutta särkylääkkeet taisi olla siellä eri luokkaa..

      • leikattu

        Mullakaan se Panacod ei toiminut. Jos toi Panadol ei sullakaan auta särkyyn niin kannattaa varmaan ottaa yhteyttä sinne missä sut leikattiin. Itse sain tilalle Tramalia joka toimi, ei oksettanut ja kivut lievittyi huomattavasti ja lisäks se väsytti mukavasti niin sai nukuttuakin. Toisaalta, lääkkeethän vaikuttaa yksilöllisesti, mutta kannattaa kokeilla.


      • mim

        Huh huh jos yrität Panadolilla pärjätä. Toivottavasti otat edes 2kpl kerrallaan? Mutta pyydä nyt ihmeessä jotain kunnollista lääkettä, Panadol on niin mietoa ettei auta aina tavalliseen päänsärkyynkään.

        Muuten.. mullakin tuli alussa todella huono olo Panacodista mutta tajusin sitten että jos syön jotain sitä ennen (puolikas jugurtti riittää), olo on ihan jees. Eli ei tyhjään mahaan. Ja yötä vasten sitä ainakin kannattaa ottaa.


      • Ava
        mim kirjoitti:

        Huh huh jos yrität Panadolilla pärjätä. Toivottavasti otat edes 2kpl kerrallaan? Mutta pyydä nyt ihmeessä jotain kunnollista lääkettä, Panadol on niin mietoa ettei auta aina tavalliseen päänsärkyynkään.

        Muuten.. mullakin tuli alussa todella huono olo Panacodista mutta tajusin sitten että jos syön jotain sitä ennen (puolikas jugurtti riittää), olo on ihan jees. Eli ei tyhjään mahaan. Ja yötä vasten sitä ainakin kannattaa ottaa.

        Mulla oli leikkaus 6 pv sitten. Leikkaus oli kaiketi mennyt hyvin, tosin lääkäriä en tavannut kertaakaan? Noin ne näköjään nyt purkaa leikkausjonoja. Liukuhihnahommaa... Yön yli sain onneksi olla sairaalassa, koska oli isompi suoni leikkauksen aikana katkennut ja haluttiin tarkkailla aukeaako se uudestaan.

        Tietenkin oksensin sairaalassa veret mahasta, mutta muuten olo oli hyvä verrattuna tähän mitä nyt on ollut. Olen nimittäin jo useampana päivänä oksennellut, viimeksi tänään. Se johtui luultavasti särkylääkkeistä (Ketorin ja Panacod) joten olen joutunut jättämään ne pois ja yritän nyt pärjätä pelkällä Panadolilla. Aika tuskaa. Sanoivat päivystyksessä, että luultavasti lääkkeet ovat pilanneet kokonaan vatsan oman
        bakteerikannan (mulla on refluksitauti eli närästys, joka on luultavasti vielä pahentanut asiaa). Nyt olen laittanut viilin sekaan maitohappobakteereja, toivotaan että auttaisi. Ei ole oikein voimia enää.

        Nyt pelästytti vielä tuo tulehdusjuttu? En voi nyt syödä myöskään tulehduskipulääkkeitä, siis sitä Ketoriinia, Buranaa tms., kun vatsa ei kestä. Toivotaan, ettei tule vielä jotain tulehdustakin tähän. Tänään onneksi ollut kurkku vain "angiinakipeä", ei siis mitään verrattuna esim. eilisen kipuun.

        Näistäkin kärsimyksistä huolimatta rohkaisen kaikkia menemään leikkaukseen. Yksistään henki on kulkenut leikkauksen jälkeen niin paljon paremmin, että kannatti. Siis kun sai ne isot, mädät risat sieltä pois. Toivotaan, että myös jatkuva sairastelu on taakse jäänyttä elämää. Ja toivotaan, että tästä leikkauksestakin paranee joskus...


    • naikkonen

      Itseltäni poistettiin nielurisat kuukausi sitten. Jos ongelmia risojen kanssa on, niin suosittelen ehdottomasti poistamaan ne! Ei leikkaus niin paha ole, että pelkojen takia kannattaisi alkaa perumaan.
      Kipeä nielu todella oli ja syöminen oli vaikeaa, mutta kyllä sen aikuinen ihminen kestää. Uskoisin, että suurimmalle osalle löytyy sopivat lääkkeet, joilla pahin kipu saadaan kuriin. Minulle tuskallisinta oli syöminen ja juominen noin viikko leikkauksesta. Mutta "normaaliolemisessa" suurempia nieleskelemättä en juuri muistanut kurkkuani. Itse asiassa netin keskustelujen ja lääkärin kommenttien perusteella odotin jotain pahempaakin kipua, etenkin kun kipukynnykseni on niin matala.
      Yhtä kaikki pari viikkoa menee nopeasti ja jälkeen päin on helppo olla tyytyväinen. Pieni paastokaan tuskin on haitaksi kovinkaan monelle. :)
      Ainoana ikävänä puolena minulla oli jälkivuoto, jonka sain peräti kahdesti!
      Ensimmäisellä kerralla en hoksannut lähteä edes kovin nopeasti lääkäriin, sillä suuhuni verta ei vuotanut yhtään vaan huomasin nieleskeleväni jatkuvasti jotakin, jonka luulin olevan limaa tai peitteitä, jotka irtoavat. Jopa sairaanhoitaja väitti, että huomaan varmasti jos jälkivuotoa tulee. Silloin suu on kuulemma kunnolla veressä. No ei minulla kummallakaan kerralla. Jos verta alkaa vuotaa, niin kannattaa yrittää sylkeä kaikki tehokkaasti ulos. Itse en nimittäin tiennyt, että veren nielemisestä tulee niin huonovointiseksi ja alkaa oksentaa.

    • Yökyöpeli...

      Mulla nielurisaleikkauksesta tulee huomenna viikko ja lääkkeet jouduttu jo kerran vaihtamaan. Nielu ja kieli ihan turvoksissa ja kielen sivut puutuneet. Nieleminen on vaikeaa. Tänään tuli pikkusen jopa liman mukana verta. Tramal vaihdettiin Panacodiin ja sillä on nyt yritettävä pärjätä. En osaa viel sanoa tehoaako se kun vasta 1 poretabletti otettu.
      Onko muilla kielessä sellaista tunnottomuutta ja paksuuden tunnetta?
      Minulla myös kieli ihan valkoinen. En tiedä joko ne peitteet lähtevät. Mutta pääasia että hengittäminen helpottui. Tuskaa tämä kuitenkin on mutta kannatti jos siitä vaan on apua...

    • myös leikattu hoitur

      Et siten saanut mitään jatkohoito-ohjeita mukaas? Peitteet iroo siinä 10vrk korvilla eli kurkku saattaa kipeytyä uudestaan. Juo palon jotta limakalvot pysyy kosteana, kipu vähenee. Kipu kestää keskimäätin 2 viikkoa.

    • Leikkaus aikuisena

      Omasta nielurisaleikkauksestani on kulunut nyt 10 päivää. Leikkaus meni hyvin (ilman suurempia vuotoja), en kuumeillut, enkä ole vuotanut leikkauksen jälkeen ja kurkku ja olo ovat ylipäätään olleet ihan siedettävät. Haluankin siksi jakaa omat kokemukseni ja pari vinkkiä, niille jotka mahdollisesti hakevat netistä kohtalontovereiden kokemuksia ennen omaa leikkaustaan, kuten itsekin tein. Tähän mennessä erittäin toimiviksi todetut vinkit (pääosin kirjoitukseni lopussa) kuulin alun perin ihanalta työkaveriltani, jonka leikkauksen jälkeinen aika sujui myös hyvin.

      Oman leikkaukseni aamuna sain sairaalassa ensin Panadolin, joka ehtikin vaikuttaa parisen tuntia ennen kuin sain marssia leikkauspöydälle. Leikkauksen aikana sain (kuulemma) suoraan suoneen Ketorinia ja leikkauksen jälkeen heräämössä kielen alle nestemäistä kipulääkettä, joka auttoikin nopeasti pieneen kipuiluuni.

      Osastolla sain mehujäätelön, jogurtin ja Panacodia poreena jääpalan kanssa. Panacod ei kirvellyt, eikä maistunut erityisen pahalle (kuten olin kuullut moitittavan), mutta minua alkoi oksettaa ja päässäni pyöriä – olo siis oli kuin pahinpana krapula-aamuna. Hoitaja sanoi, että leikkauksen jälkeen saattaa tulla puklu, sillä leikkauksen aikana nieluun on kuitenkin valunut verta jonkin verran. Pahoinvointi meni kuitenkin onneksi ohi (ajatus oksentamisesta tuoreet haavat suussa hirvitti), mutta vasta kun sain kädessä edelleen törröttävään kanyyliin pahoinvointilääkettä.

      Kotona alkoikin sitten säännöllinen lääkitys. Koin toimivaksi tehdä listan kellonaikoineen päivän aikana nautittavista lääkkeistä ja todella noudattaa sitä. Kelloni soi tähän tahtiin: 8 Keto, 10 Pana*, 14 Keto, 16 Pana, 18 Somac (suojaamaan herkkää vatsaani), 20 Keto, 22 Pana, 3-4 aikoihin yöllä Pana. Eipä muuten ole päässyt kivut pahemmin yllättämään! *Minulle lääkäri oli kirjoittanut Panacod poreen -reseptin, mutta sen aiheuttaman huonon olon vuoksi marssin apteekkiin hakemaan 1 g Panadol Fortea, joka isosta koostaan huolimatta liukui yllättävän hyvin kurkusta alas veden kera.

      Kiinteän ruuan syöminen nopeasti leikkauksen jälkeen saa varmasti haavat vuotamaan tai vähintään kurkun erittäin araksi. Itse söin 1. kiinteän ruokani vasta viikon kuluttua leikkauksesta. Sitä ennen söin mm. vauvanruokaa (hedelmäsoseita, mustikkakiisseliä, Sinlac-puuroa), Nutriletteja ja itsetehtyä kasvissosekeittoa. Ruuan päälle tuntui toisinaan helpottavalta syödä mehujäätelöä. Ajattelin voivani jättää kahvin pois hyvän lääkityksen vuoksi, mutta kuinka ollakaan, ymmärsin vasta 4. päivänä leikkauksesta, että leikkauksen jälkeiset päänsärkyni johtuivat yksinomaan kahvittomuudesta. Olenkin keitellyt siitä lähtien aamukahvit, antanut juoman jäähtyä oman aikansa ja nautiskellut tyytyväisenä.

      Yksi oleellinen seikka tasaiselle paranemiselleni ja sille, etten ole vuotanut kertaakaan leikkauksen jälkeen on varmasti kylmän veden runsas nauttiminen lähes koko ajan sekä (kostuttavien ja rauhoittavien) jääpalojen imeskely aina tarvittaessa. Syödessäkin (oli kyse vauvanruuasta taikka kiinteästä) lähes jokaisen nielaisun jälkeen on tehnyt mieli hörpätä vettä. Limakalvolla olevat haavat vaativat siis kostuketta. Liikuskelinkin ainakin ensimmäisenä viikkona kotosalla (lähinnä sängyn ja sohvan välillä) ison vesituopin kanssa, jossa kellui pari jääpalaa ja pilli. Jääpaloja olen tähän mennessä tehtaillut pakastimeen melkein tusinan pussillista.

      Ottakaahan siis leikkauksenne jälkeen rauhassa. Varatkaa kotiin hyvää lukemista ja TV:stä katseltavaa ja käykää välillä kävelyttämässä vesipulloa ulkosalla, jotta saatte mahdollisimman mukavan sairausloman. Kipu pysyy aisoissa ja lääkitys toimii parhaiten pillereitä ja jääkaappikylmää juotavaa säännöllisesti nauttiessa. Ja vaikka ruokahalu tai makuaisti tuntuisikin pysyvän poissa, kannattaa pyrkiä syömään säännöllisesti, niin jaksaa.

      Tsemppiä itse kullekin leikkaukseen ja siitä paranemiseen!

    • SietämätönKipu

      Itsellä on nyt on ollut 8 päivää leikkauksesta ja voin sanoa että tämä on hirveintä mitä mulle on ikinä tapahtunut! Kauheat säryt alkaa heti jos otan edes kulauksen vettä vaikka olisin ottanut särkylääkkeen! Korvia särkee niin että meinaa taju lähtee! Toivon että tää ois vaa ohi jo!😭😭

      • Voitonpuolella

        Mulla on nyt leikkauksesta kulunut 8päivää. Leikkauksen jälkeen heräsin nukutuksesta enkä edes aluksi tajunnut missä olin ja ensimmäisten minuuttien aikana mietin että ei ne ole jostain syystä edes tainnut leikata risoja koska kipua ei ollut.
        Nelisen päivää meni todella hyvin, ja mietin että miten muilla on voinut olla niin kipeä kun kaikki tietenkin oli mullekkin pelotellut leikkauksen jälkeisiä kipuja.
        No neljännen ja viidennen päivän välisenä yönä heräsin tunnin unien jälkeen aivan järkyttävään korvasärkyyn mitä en oo koskaan ennen kokenut.. no nyt kolmena yönä on ollut aivan sama homma. En ole siis nukkunut, juuri ollenkaan. Todella toivon että monella ei ole säteillyt kurkusta korviin kipu.
        Kyllä voin sanoa että pahimmat kivut on ollut noina kyseisinä öinä..
        Ja se korvasärky on aivan järkyttävää, niinkun tossa aiempi jo sitä kuvaili!

        Vaikka en itte oo vielä selvinnyt edes tästä kaikesta niin suosittelen kyllä jos isoja ongelmia on risojenkanssa niin todellakin leikkaukseen.
        Henkeä saa todellapaljon paremmin kuin koskaan ennen!

        Ainut mikä itseä harmittaa on makuaisti mikä ei oo vieläkään palautunut, olen itse todella kulinaristi ja rakastan ruokaa. Nyt ei maistu mikään, kun mikään ei maistu miltään. Todella toivon että itsellä se palautuu nopeasti koska en pysty syömään kunnolla ennen kun se palaa😅

        Tsemppiä kaikille leikkaukseen meneville! Muistakaa että päivä kerrallaan leikkauksen jälkeen, jokanen päivä on eteenpäin eikä koskaan enään sen jälkeen tarvitse kokea niitä ongelmia mitä oli ennen leikkausta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe