Halvaus vai kouristus?

Ämmä

Onko laidunhalvaus sama kuin laidunkouristus? Kumpaa käytetään yleisemmin?

8

1310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rilla

      sama asia.Laidunhalvaus on ehkä yleisempi.Kouristus sana kyllä viittaa hyvin siihen , koska eläin saattaa saada laidunhalvauksessa kouristuksia.Varsinkin pidemmälle edenneenä.Loppujen lopuksi eläin kuolee hoitamattomana tähän kouristukseen.Kouristukset johtuu magnesiumvajeesta, johon lihaksiston hermotoiminta mm perustuu.

      • Ämmä

        Kiitos vastauksesta.

        Kysyisin vielä, että onko tämä kuinka yleistä?


      • juha.74
        Ämmä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Kysyisin vielä, että onko tämä kuinka yleistä?

        Siis tämä sairaus vai? Ei silloin jos ruokinta on kunnossa ja lehmät syö. Mutta jos isossa maidossa oleva lehmä menee kuralle ja alkaa jättämään rehuja syömättä, niin ei mene montaa päivää mangnesium vajeen muodostumiseen. Talvella muuten samaa tautia kutsutaan navettakouristukseksi.


      • rilla
        juha.74 kirjoitti:

        Siis tämä sairaus vai? Ei silloin jos ruokinta on kunnossa ja lehmät syö. Mutta jos isossa maidossa oleva lehmä menee kuralle ja alkaa jättämään rehuja syömättä, niin ei mene montaa päivää mangnesium vajeen muodostumiseen. Talvella muuten samaa tautia kutsutaan navettakouristukseksi.

        Totta,ei tarvita laidunkautta tähän tautiin.Nykyään suositellaan magnesiumpitoisen kivennäisen syöttöä läpi talven, varsinkin voimakkaassa säilörehuruokinnassa.


      • juha.74
        rilla kirjoitti:

        Totta,ei tarvita laidunkautta tähän tautiin.Nykyään suositellaan magnesiumpitoisen kivennäisen syöttöä läpi talven, varsinkin voimakkaassa säilörehuruokinnassa.

        Mutta kun juuri sitä mangnesiumkivennäistä jota meidän äpylit suostuvat syömään, saa vain laidunkauden aikaan...


      • rilla
        juha.74 kirjoitti:

        Mutta kun juuri sitä mangnesiumkivennäistä jota meidän äpylit suostuvat syömään, saa vain laidunkauden aikaan...

        Ai..Jollain muullakin on sama ongelma..meillä äpylit ei suostu syömään, kuin melli-kivennäisiä.Muuten jää kaikki syömättä, jos muuta kivennäistä koittaa tarjoilla.Mun tietääkseni lypsymellin magnesiumpitoisuutta lisättiin?? En tiedä varmaksi.Onko kellään asiasta varmaa tietoa?


      • rilla kirjoitti:

        Ai..Jollain muullakin on sama ongelma..meillä äpylit ei suostu syömään, kuin melli-kivennäisiä.Muuten jää kaikki syömättä, jos muuta kivennäistä koittaa tarjoilla.Mun tietääkseni lypsymellin magnesiumpitoisuutta lisättiin?? En tiedä varmaksi.Onko kellään asiasta varmaa tietoa?

        paikkansa se mangesiumin lisäys, sillä laitumellin valmistus taidettiin lopetettaa, lypsymelliä vaan läpi vuoden, niin syövätkin paremmin kun ei vaihda välillä.


      • Eu-avustaja

        Laidunhalvaus täällä päin.
        Sateisina päivinä kannattaa antaa hieman kuivaa heinää, ennenkuin lehmät menevät syyskesällä laiduntamaan märkää uutta ruohoa. Sekä puhaltumiseen että halvaukseen ennakkovarotoimi.


        Muistan yhden kerran, kun hieman huonosyöntinen lehmä sai kovat kouristukset laidunaikaan navetassa. Erittäin raju akuutti ketoosi, "aivoasetonitauti" määritteli eläinlääkäri. AIka pahan näköisesti tempoili, mutta toipui aikanaan. Sillä lehmällä oli useita noita ruokintaperäisiä ongelmia /tauteje, ei varmaan kaikki hivenaineet yns imeytyneet kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2322
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      137
      1481
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      154
      1193
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      927
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe