Halvaus vai kouristus?

Ämmä

Onko laidunhalvaus sama kuin laidunkouristus? Kumpaa käytetään yleisemmin?

8

1310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rilla

      sama asia.Laidunhalvaus on ehkä yleisempi.Kouristus sana kyllä viittaa hyvin siihen , koska eläin saattaa saada laidunhalvauksessa kouristuksia.Varsinkin pidemmälle edenneenä.Loppujen lopuksi eläin kuolee hoitamattomana tähän kouristukseen.Kouristukset johtuu magnesiumvajeesta, johon lihaksiston hermotoiminta mm perustuu.

      • Ämmä

        Kiitos vastauksesta.

        Kysyisin vielä, että onko tämä kuinka yleistä?


      • juha.74
        Ämmä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Kysyisin vielä, että onko tämä kuinka yleistä?

        Siis tämä sairaus vai? Ei silloin jos ruokinta on kunnossa ja lehmät syö. Mutta jos isossa maidossa oleva lehmä menee kuralle ja alkaa jättämään rehuja syömättä, niin ei mene montaa päivää mangnesium vajeen muodostumiseen. Talvella muuten samaa tautia kutsutaan navettakouristukseksi.


      • rilla
        juha.74 kirjoitti:

        Siis tämä sairaus vai? Ei silloin jos ruokinta on kunnossa ja lehmät syö. Mutta jos isossa maidossa oleva lehmä menee kuralle ja alkaa jättämään rehuja syömättä, niin ei mene montaa päivää mangnesium vajeen muodostumiseen. Talvella muuten samaa tautia kutsutaan navettakouristukseksi.

        Totta,ei tarvita laidunkautta tähän tautiin.Nykyään suositellaan magnesiumpitoisen kivennäisen syöttöä läpi talven, varsinkin voimakkaassa säilörehuruokinnassa.


      • juha.74
        rilla kirjoitti:

        Totta,ei tarvita laidunkautta tähän tautiin.Nykyään suositellaan magnesiumpitoisen kivennäisen syöttöä läpi talven, varsinkin voimakkaassa säilörehuruokinnassa.

        Mutta kun juuri sitä mangnesiumkivennäistä jota meidän äpylit suostuvat syömään, saa vain laidunkauden aikaan...


      • rilla
        juha.74 kirjoitti:

        Mutta kun juuri sitä mangnesiumkivennäistä jota meidän äpylit suostuvat syömään, saa vain laidunkauden aikaan...

        Ai..Jollain muullakin on sama ongelma..meillä äpylit ei suostu syömään, kuin melli-kivennäisiä.Muuten jää kaikki syömättä, jos muuta kivennäistä koittaa tarjoilla.Mun tietääkseni lypsymellin magnesiumpitoisuutta lisättiin?? En tiedä varmaksi.Onko kellään asiasta varmaa tietoa?


      • rilla kirjoitti:

        Ai..Jollain muullakin on sama ongelma..meillä äpylit ei suostu syömään, kuin melli-kivennäisiä.Muuten jää kaikki syömättä, jos muuta kivennäistä koittaa tarjoilla.Mun tietääkseni lypsymellin magnesiumpitoisuutta lisättiin?? En tiedä varmaksi.Onko kellään asiasta varmaa tietoa?

        paikkansa se mangesiumin lisäys, sillä laitumellin valmistus taidettiin lopetettaa, lypsymelliä vaan läpi vuoden, niin syövätkin paremmin kun ei vaihda välillä.


      • Eu-avustaja

        Laidunhalvaus täällä päin.
        Sateisina päivinä kannattaa antaa hieman kuivaa heinää, ennenkuin lehmät menevät syyskesällä laiduntamaan märkää uutta ruohoa. Sekä puhaltumiseen että halvaukseen ennakkovarotoimi.


        Muistan yhden kerran, kun hieman huonosyöntinen lehmä sai kovat kouristukset laidunaikaan navetassa. Erittäin raju akuutti ketoosi, "aivoasetonitauti" määritteli eläinlääkäri. AIka pahan näköisesti tempoili, mutta toipui aikanaan. Sillä lehmällä oli useita noita ruokintaperäisiä ongelmia /tauteje, ei varmaan kaikki hivenaineet yns imeytyneet kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe