aatun bunkkeri??

onko vielä

Onko Aatun bunkkerista Berliinissä mitään jäljellä. Siis yhtään mitään???

14

6802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aatun kaveri

      Paikka tiedetään tarkasti aina sisäänkäyntiä myöten, mutta mitään ei näy maan päällä. Bunkkeri on räjäytetty, niin että katto on romahtanut lattian tasolle ja sitten maata päälle.

      • saksalaisia

        Tuo kohde on kuitenkin maailman historian yks nättämö, joten tyhmiä ovat olleet jos sen ovat tuhonneet!!


      • tuhosi?
        saksalaisia kirjoitti:

        Tuo kohde on kuitenkin maailman historian yks nättämö, joten tyhmiä ovat olleet jos sen ovat tuhonneet!!

        Ettei vaan ollut itse Aatu kumppaneineen kun bunkkerinsa tuhosi? Näinhän he tekivät mm. Pohjois-Puolassa "Suden pesän" tapauksessa.


      • KariK
        tuhosi? kirjoitti:

        Ettei vaan ollut itse Aatu kumppaneineen kun bunkkerinsa tuhosi? Näinhän he tekivät mm. Pohjois-Puolassa "Suden pesän" tapauksessa.

        Muistaakseni sytytyslangan tuikkasivat palamaan neuvostolaiset miehittäjät, koska eivät halunneet bunkkerista pyhiinvaelluskohdetta. Myöhemmin paikalle rakennettiin kolme kerrostaloa ja varsinainen bunkkeri on näiden yhdeltä sivulta avoimen sisäpihan kohdalla, aika lähellä juuri avattua juutalaisten muistomerkkiä. Talojen sijainti on niin keskustassa, että niissä varmaan asusti DDR:n puolue-eliittiä; kuka niissä nyt sitten mahtaakin kämppäillä.


      • muistikuva
        KariK kirjoitti:

        Muistaakseni sytytyslangan tuikkasivat palamaan neuvostolaiset miehittäjät, koska eivät halunneet bunkkerista pyhiinvaelluskohdetta. Myöhemmin paikalle rakennettiin kolme kerrostaloa ja varsinainen bunkkeri on näiden yhdeltä sivulta avoimen sisäpihan kohdalla, aika lähellä juuri avattua juutalaisten muistomerkkiä. Talojen sijainti on niin keskustassa, että niissä varmaan asusti DDR:n puolue-eliittiä; kuka niissä nyt sitten mahtaakin kämppäillä.

        Mulla on ihan sellainen muistikuva että se bunkkeri oli kauan kadoksissa ja löyty vasta Saksojen yhdityttyä! ja sit tuhottiin! Olenko väärässä??


      • Darra
        muistikuva kirjoitti:

        Mulla on ihan sellainen muistikuva että se bunkkeri oli kauan kadoksissa ja löyty vasta Saksojen yhdityttyä! ja sit tuhottiin! Olenko väärässä??

        Vielä yhdistymisen aikoihin oli jotain näkyvissä, mutta loput tuhottiin siinä vaiheessa, kun alueelle alettiin rakentaa uusia kerrostaloja.


      • KariK
        Darra kirjoitti:

        Vielä yhdistymisen aikoihin oli jotain näkyvissä, mutta loput tuhottiin siinä vaiheessa, kun alueelle alettiin rakentaa uusia kerrostaloja.

        Bunkkerin räjäyttäjästä en ole ihan varma; voi olla että pätkittiin palasiksi useammassakin erässä, mutta päälle rakennetut kerrostalot on takuulla tehty DDR:n aikana. 80-luvulla, kun muuri oli vielä voimissaan, muistan itsekin istahtaneeni Friedrichstrassen asemalla päivystäneen Trabant-yrittäjän kyytiin, joka 25 silloisella länsi-markalla kierrätti kolmannen valtakunnan keskeiset paikat ja bunkkerillakin tuli käytyä ja samat kivitalot siinä seisoivat kuin tänä päivänäkin.


      • fgufa

        Mistä on tieto räjäytyksestä ja katon sortumisesta?

        Kankkulan kaivosta sanon minä. Aika harva tietää missä kunnossa bunkkeri oli ennen sinetöintiä.


      • gsgnsg
        KariK kirjoitti:

        Muistaakseni sytytyslangan tuikkasivat palamaan neuvostolaiset miehittäjät, koska eivät halunneet bunkkerista pyhiinvaelluskohdetta. Myöhemmin paikalle rakennettiin kolme kerrostaloa ja varsinainen bunkkeri on näiden yhdeltä sivulta avoimen sisäpihan kohdalla, aika lähellä juuri avattua juutalaisten muistomerkkiä. Talojen sijainti on niin keskustassa, että niissä varmaan asusti DDR:n puolue-eliittiä; kuka niissä nyt sitten mahtaakin kämppäillä.

        Kyllä pääosä alueesta jossa Aatun bunkkeri oli on rakentamatta. Tosin se bunkkeriosio joka kuului hallinto rakennuksiin on niin iso, että osa kerrostalousta on niiden päällä. Ja vielä 1980- ja 90 luvulla, kaukanana Aatun henk. koht. bunkkerista löytyi uusi osio jossa oli Aatun autoja.

        Juutalaisten muistomerkin alta kaivettiin olisko Gobbelsin vain kenen bunkkeri, siksi sen muistomerkin rakennus venyi vuosia.


      • Pena 3
        fgufa kirjoitti:

        Mistä on tieto räjäytyksestä ja katon sortumisesta?

        Kankkulan kaivosta sanon minä. Aika harva tietää missä kunnossa bunkkeri oli ennen sinetöintiä.

        Kun bunkkerin maisemiin rakennettiin kerrostaloja, viimeinen silaus bunkkerin jämille tehtiin siinä vaiheessa. Luuletko että tapauksesta olisi laulettu koko maailmalle siinä vaiheessa?
        Juttua on ollut mm eräässä saksalaisessa lehdessä.


      • hutkija
        Darra kirjoitti:

        Vielä yhdistymisen aikoihin oli jotain näkyvissä, mutta loput tuhottiin siinä vaiheessa, kun alueelle alettiin rakentaa uusia kerrostaloja.

        Bunkkeri on Berliinissä ja vieläpä kunnossa. Venäläiset ehtivät aikoinaan räjäyttää ainoastaan oviaukon ja sen jälkeen se unohdettiin. Tänä päivänä bunkkeri on kerrostalon leikkikentän alapuolella ja se on yleisesti tiedossa Saksassa. Siitä ei saa puhua eikä kukaan saa tutkia sitä. Betoniromua ja maata on päällä jokunen metri, ehkä kaksi tai kolme.


    • kyllä se siellä on

      Erään kerrostalon leikkikentän alapuolella, tietävät kyllä, mutta betonia on kolme metriä yläpuolella. Aihe on tabu Saksassa.

      • hys-hys

        sillä onhan tuota toista maailmansotaa käsitelty saksanmedisassa näkyvästi vasta 2000-alusta alkaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe