Mitä mieltä te kolleegat olette suomessa ja ruotsissa sallituista ns moduuli yhdistelmistä joissa kärry saa olla paljon painavampi kuin vetäjä?! Itse ajoin 4v 25,25 pitkää ja nyt 17 ja tuntuu paljon paremmalta ajettavalta talvikelillä enkä myöskään niin mielelläni alkais ajamaan enää täyspitkää! Onko suomen lakia teidän mielestänne muutettava samoin kuin mualla euroopassa on? minä olisin laki aloitteen puolella! Kertokaa myös omat mielipiteenne ja kokemuksenne asiasta! Kiitos!
25,25 vai 17
7
1826
Vastaukset
- jiu
Ajelen työkseni kahdella täysperällä.
Toisessa on vetäjässä 18 lavapaikkaa ja perävaunussa 20 paikkaa.
Toisessa 14 ja 26.
Kyllä ensimmäinen vaihtoehto on liukkaalla ainoa oikea. - touhua
Taidolla ja tuurilla. Onhan se järjen ja fysiikan lakien vastaista yrittää hallita kolmiakselisella vetäjällä kaksi kertaa painavampaa viisiakselista kärryä sen päättäessä lähteä omille teilleen.
Tietysti onhan siinä riskinsä jos joutuu vetämään vaikkapa 20t veturilla 40t painavaa kärriä. Metsässä painoeron huomaa parhaiten kun ajaa isojen mäkien takaa. Nuppi pitää lyödään niin täyteen kun vain pysyy ja perävaunu jätetään vajaaksi. Mäen päällä sitten vajuutetaan nuppia. Samahan se on maanteilläkin, vaikkapa liukkaalla. Ääritilanteissa painavampi kuitenkin ohjaa juuri ne kriittiset hetket. Mutta mielestäni Keski-Eurooppalaiseen suuntaan ei pidä missään nimessä mennä.
Otin viime talvena puheeksi toisten automiesten kanssa, että miten helppo olisikaan tasata sitä painoeroa vetoauton ja perävaunun välillä talviajaksi. Sallitaisiin vain vetoautoon suuremmat painot. Jos ei kokonaispainoa lisäämällä, niin ainakin siten, että perävaunusta ottaisiin muutama tonni kantavuutta nuppiin. Nythän jotkut poliisit ovat aivan liian tarkkoja juuri VETOAUTON ylikuormasta. Jos kuormaa on vaikka 200kg liikaa niin sakko tulee, perävaunussa saa olla 200kg liikaa ja siinä ei ole välttämättä mitää huomautettavaa.
Tietenkin kaikissa autoissa "tonneilla leikkiminen" ei onnistu niin helposti kuin joissain muissa vehkeissä, mutta ajatusta olisi mukava pohtia tarkemmin.
Ajatellaan vaikkapa äärimmäisen liukasta keliä: nuppi painaa 25t ja kärri 35t. Olisipa mukava ottaa nuppiin 30t lasti ja jättää kärriä sen 5t vajaammaksi eli siihen 30t:in. Painosuhde olisi 30/30 tonnia. Puuautoissa, hake/turveautoissa, varmaan sora-autoissakin tämä olisi helppoa toteuttaa. Sahatavaran ajossa riippuu tietenkin siitä sahatavaran laadusta. Varmasti jossain rahtiliikenteessäkin olisi aika helppoa muutella painoja.
Eihän tämä täydellinen ehdotus ole, mutta ottakaa ihmeessä kantaa- mikä on kanssa
mielestäni järjenvastainen on että esim. sora-auto jos se on telivetoinen ja napaperillä niin siihen ei jää kantavuutta kuin n.12 tonnia mutta sitten jos on jonkunlainen auto joka vaan on kolmeakselinen ja jonkunlainen lava siinä päällä niin siihen saakin jo ottaa jopa 16 tonnia. Nyt jos mennään ihan ääripääntilanteeseen jota varten kokonaispainot on säädetty, niin eikö pehmeällä tiellä vähemmän särje tietä se telivetoinen kuin akseliperäinen nostoteliauto joka uppoaa ja särkee tien. Tämähän on aika kärjistetysti sanottu mutta mielestäni kokonaispainot pitäs olla korkeammat juuri esim. vetävien akselien mukaan
- se on
mikä on kanssa kirjoitti:
mielestäni järjenvastainen on että esim. sora-auto jos se on telivetoinen ja napaperillä niin siihen ei jää kantavuutta kuin n.12 tonnia mutta sitten jos on jonkunlainen auto joka vaan on kolmeakselinen ja jonkunlainen lava siinä päällä niin siihen saakin jo ottaa jopa 16 tonnia. Nyt jos mennään ihan ääripääntilanteeseen jota varten kokonaispainot on säädetty, niin eikö pehmeällä tiellä vähemmän särje tietä se telivetoinen kuin akseliperäinen nostoteliauto joka uppoaa ja särkee tien. Tämähän on aika kärjistetysti sanottu mutta mielestäni kokonaispainot pitäs olla korkeammat juuri esim. vetävien akselien mukaan
Samoilla linjoilla. Normaaliliikenteessä tämä 26 tonnia(sakot 27.3 tonnista ylöspäin) tulee telivetoautolla aika äkkiä vastaan, eikä sille oikein mitään voi. Telivetoautoissa omapainolisä pitäisi kompensoida suuremmalla kokonaismassalla, vaikkapa tonni lisää. 3-aks 27t, 4-aks 33t 5-aks 39t.Ylipainoluvilla homma onkin edullisempi, jos on telivetoauto. Mutta eipä näitä lupia myönnetä kuin lavetin vetäjiin ja ritiläautoihin.
- ooppium
Sust näin eli talvella annettaisiin *"pelivaraa" mutta kokonaispaino pidettäis 60t niin ja vaihdeltiinhan niitä painoja vuosia sitten kesäpainoista-talvipainoihin joten erittäin hyvä ajatus.
mulla on kyllä ihan samankaltaiset mielipiteet. vähänlaisesti olen kyllä puolikkaita vedellyt, mutta tuntui kyllä aika paljon kätevämmältä hallita.
liikenne määrien lisääntymiseen en kyllä ala kantaa ottamaan, jos suomessa mentäisiin keski-eurooppalaiseen suuntaan mittojen suhteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171597
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991458Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy35839Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29809Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50746Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?34708Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56698Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37690Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s42669Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37653