Kolumbia

reissaaja

Olen suunnitellut Kolumbian matkaa..
Meillä on siellä paikallinen kaveri ja olemme kielitaitoisia.. Onko silti vinkkejä mitä kannattaa ottaa huomioon ennen lähtöä tai jotain erikoista huomioitavaa maasta.
Ja jos jollain on kokumuksia Komulbian matkasta, otan mielelläni informaatiota. Minulle se maa on ihan vieras..

13

3686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ensio

      Kuulehan ystävä hyvä, sanot että Colombia on sinulle vieras maa. Hyvä niin, katsos Colombia kun on maailman VÄKIVALTAISIN maa, siellä ei ihmisen henki maksa oikein mitään. Kenestä hyvänsä pääsee eroon lopullisesti 200$:la.

      Olen käynnyt siellä 2 kertaa mutta 3 kertaa en mene. Ei maassa itsesään mitään vikaa ole, luonto ja maisemat ovat aivan uskomattomia, mutta, mutta se heidän POLITIIKKANSA.

      Kirjoitit, että olet kielitaitoinen, no silloin
      otappas ja etsi "Infoa" Goolella Colombiasta, voit vaikka aluksi lukea heidän lehtiään sekä sen jälkeen etsit esim. Violencia Colombia, ja niin edelleen.
      Ok. näin ollen et mene sinne tietämättömänä, vähintään tiedät missä olet.

      VALITAN ETTEN VOINUT SUOSITELLA COLOMBIAA, olen todellakin pahoillani.

      No jaa, jos nyt sinne menet niin "Vaya con Dios"
      y Mucho Suerte.

      ¡¡¡¡Chaoooo !!!!!

      • Nimetön

        Ensio, Etelä-Amerikan ylivertainen asiantuntija, ei ole nyt aivan ajantasalla.

        Lonely Planetin kirjoittajilta kysyttiin kuumimpia matkailuvinkkejä tälle vuodelle. Kolumbia löytyi (maailman) listalta sijalta kahdeksan.


    • Ensio
    • mutta kaikkialle

      et voi tällä hetkellä mennä. Tilastot kertovat väkivallasta mutta se on keskittynyt tietyille alueille, vaikka tietysti tavallinen rikollisuuskin on kaikissa Etelä-Amerikan kaupungeissa vähän eri luokkaa kuin Suomessa. Käytännössä tällä hetkellä maan keskiosa ja Karibian rannikon tietyt osat ovat sellaista aluetta jossa suomalainen voi liikkua, mutta jos ei ole aikaisempaa kokemusta Etelä-Amerikasta niin en ehkä suosittele ellette sitten liiku paikallisten kanssa koko ajan.
      Itse olen asunut maassa pidemmän aikaa ilman ongelmia, mutta kaikki on loppuviimeksi kiinni tuuristakin. Viimeksi olen käynyt Kolumbiassa vuosi sitten ja esim Bogota vaikutti paljon turvallisemmalta kuin aikaisemmin.
      En oikein tiedä mitä tuon edellisen vastaajan POLITIIKAn pitäisi tarkoittaa. Kysele vaan mitä haluat tietää niin koitan vastailla.

      • reissaaja

        Meillä asuu siellä paikallinen tuttu, joka on menossa naimisiin, joten saatiin kutsu häihin, ja ajateltiin, että oltaisiin porukalla lomailtu sen jälkeen. Olen kuullut aika jakautuvaa mielipidettä Kolumbiasta..mutta kuten aina jokaisella on omat käsitykset ja haaveet matkakohteista oli se kaukana tai lähellä.
        Minuakin ihmetytti tuo politiikka..?- eipä oikein missään maassa ole näin hyvin asiat kun suomessa.. että kyllä moni joka reissaa tietää, ettei tätä tasoa voi eteläamerikan maissa, ei edes euroopassa aina odottaa.. Kerro jotain kolumbiasta? halpaa kallista?


      • jakautuvaa mielipidettä
        reissaaja kirjoitti:

        Meillä asuu siellä paikallinen tuttu, joka on menossa naimisiin, joten saatiin kutsu häihin, ja ajateltiin, että oltaisiin porukalla lomailtu sen jälkeen. Olen kuullut aika jakautuvaa mielipidettä Kolumbiasta..mutta kuten aina jokaisella on omat käsitykset ja haaveet matkakohteista oli se kaukana tai lähellä.
        Minuakin ihmetytti tuo politiikka..?- eipä oikein missään maassa ole näin hyvin asiat kun suomessa.. että kyllä moni joka reissaa tietää, ettei tätä tasoa voi eteläamerikan maissa, ei edes euroopassa aina odottaa.. Kerro jotain kolumbiasta? halpaa kallista?

        maassa oikeasti käyneiltä vai arvelijoilta;) ?
        Monesti asiasta tietämättömillä on aina vahvimmat mielipiteet ja varoittelijoita riittää aina. Onhan sitä muistaakseni joskus jossain yleisönosastolla pohdittu uskaltaako sinne Viroonkaan matkustaa kun siellä kaikki on niin kauheeta ja heti ryöstetään ja tapetaan..
        Mutta niinkuin aikaisemmin sanoin niin suuri osa maasta on liian turvatonta sissien takia, ja muutoinkin rikollisuutta esiintyy. Isäntänne varmasti osaa antaa realistisen arvion kotikaupunkinsa turvallisuudesta. Suht' pieniinkiin kaupunkeihin on säännölliset lentoyhteydet, ja maata pitkin matkustaminen on aika rasittavaa vauhdikkaan liikenteen ja vuoristojen takia.
        Hintataso on kohtuullinen mutta ei naurettavan halpa. Jos tyytyy 'kansanpaikkoihin', selviää aika vähällä ja jos taas etsii kansainväliset standardit täyttäviä hotelleja ja ravintoloita, saa varautua suunnilleen Espanjan hintoihin.
        Ihmiset ovat yleensä aika ystävällisiä ja avuliaita. Taksit vedättävät joskus hintoja tuntemattomia, mutta muualla -ravintoloissa ym- sitä ei juuri tapahdu (toisin kuten esim lähi-idässä). Poliisitkin ovat yleensä rehtejä eivätkä aiheuta ongelmia.


    • Lupus74

      ....eritoten kun teillä on (hyvä?) kaveri paikan päällä. Hän paikalliset ystävänsä varmasti huolehtivat vieraista enemmän kuin tarpeen -> kertovat minne ei pidä mennä ym. ym.

      Itse olin backpackerinä maassa lähes koko viime tammikuun (Bogota, Cartagena, Medellin, Cali). Eikä tosiaan käyty vain turistirysissä -ei pahimmissa slummeissa tietenkään. Itseä miellytti muiden länsituristien vähyys, ihmisten ystävällisyys (vallankin kun kertoi olevansa Euroopasta, "Soy de Europa" -ei siis jenkki :-) ja flirttikulttuuri...

      Vaikka kuinka olisi maailman väkivaltaisin maa, se harvemmin heijastuu 'köyhään' reppumatkailijaan kaupungeissa. Ulkona liikkuessa rahaa messiin vain sen minkä tarvitsee -> minkä voi suosiolla luovuttaa katurikolliselle. Ei paikallisia murhamiehiä/mafiaa kiinnosta tavalliset turistit (Ensiolle terveisiä!) Paikalliset kertoivat, että nykyisen presidentin aikana rikollisuutta on saatu jo kuriin. Varmasti pitää paikkansa, ettei kaikkialle maaseudulle ja mm. Panaman rajaseudulle pidä mennä.

      Paras vinkki kuuluu aina: opettele kohdemaan kieltä niin paljon kuin mahdollista.

    • Colombia

      Jos on matkustellut paljon niin mitään suurempia yllätyksiä ei tule, maa on tosin yksi maailman vaarallisimmista maista tilastojen mukaan ja ihan joka paikkaan ei todellakaan kannata mennä, maassa on alueita jotka ovat sissien hallussa ja hyvin mielellään pitävät valkoista turistia pari päivää almujen toivossa. Paikallinen kaveri kyllä tietää miten toimia. Kaunis maa ja edullinen ja kannattaa nähdä muutakin kuin Bogota, Bogotassa ei ole mitään nähtävää, on korkealla oleva kylmä pölyinen iso kaupunki...

    • pitää osata

      Tärkeintä on osata Espanjaa. Sen jälkeen täällä ei ole mitään hätää jollei nyt ala ihan älyttömästi provsoimaan.

      • Reisaaja

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Onkos tietoa rokotuksista?
        Meillä olisi matkaan kolumbiaan lähdössä, minä, puolisoni (joka on asunut espajassa osa siis keiltä) meidän yhteinen ystävä, jolla onKolumbialainen vaimo. ELi kaikki paitsi minä puhuu tosi hyvää espanjaa. Ja saisimme asua tämän ystävän vaimon perheessä, koska he juhlivat häitä siellä. Olen kans kuullut Kolumbiasta kaikenlaista...


      • Kikka

        >>>> Sen jälkeen täällä ei ole mitään hätää jollei nyt ala ihan älyttömästi provsoimaan. >>>>

        Et kai nyt oikeasti väitä, että espanjankielentaito pelastaa kaikelta?

        Kolumbiassa pitää olla hyvin tietoinen, missä päin maata liikkuu. On alueita, joihin turisteilla ei ole mitään menemistä. Urbaaneja ympäristöjä niin ikään ei voi kuvata turvallisiksi. Varovaisuus etenkin yöaikaan on tarpeen.

        Kolumbialaiset itse ovat hyvin varovaisia jopa epäluuloisuuteen asti. Kai tämäkin kertoo jotain maan turvallisuudesta?

        Cartagenassa ei tarvitse osata espanjaa.


      • Kikka

        Anteeksi, mutta edelleen jäi vaivaamaan, että miksi on niiiiiiiiin tärkeää osata espanjaa Kolumbiassa?

        Missään päin Etelä-Amerikaa ei puhuta englantia (ei välttämättä edes turisti-informaatiossa vielä epätodennäköisemmin hotelleissa), mutta silti reissussa olen törmännyt useaan täysin tai lähes espanjaan osaamattomaan. Perussa, Boliviassa, Chilessä... Miksi nimenomaan Kolumbiassa pitäisi osata espanjaa, jos se ei ole välttämättömyys missään muualla Etelä-Amerikassa?

        Muuten, Cartagenassa olen tavannut useamman englantia hieman osaavan, kuin muualla. Cuzcoa lukuunottamatta.


      • Ihana maa
        Kikka kirjoitti:

        Anteeksi, mutta edelleen jäi vaivaamaan, että miksi on niiiiiiiiin tärkeää osata espanjaa Kolumbiassa?

        Missään päin Etelä-Amerikaa ei puhuta englantia (ei välttämättä edes turisti-informaatiossa vielä epätodennäköisemmin hotelleissa), mutta silti reissussa olen törmännyt useaan täysin tai lähes espanjaan osaamattomaan. Perussa, Boliviassa, Chilessä... Miksi nimenomaan Kolumbiassa pitäisi osata espanjaa, jos se ei ole välttämättömyys missään muualla Etelä-Amerikassa?

        Muuten, Cartagenassa olen tavannut useamman englantia hieman osaavan, kuin muualla. Cuzcoa lukuunottamatta.

        Olen maassa reissannut vuosi sitten 6 vkoa enkä ennen lähtöä osannu espanjaa kuin Hola! Meillä on siellä sukulaisia ja mieheni puhuu kieltä joten sen suhteen ei ongelmaa. Ja yksikseni olisin kyllä pärjännyt juuri esim Cartagenassa jossa on turismia (lähinnä jenkkejä), tosin pelkällä englannilla ei sielläkään kovin hyvin olisi pärjännyt mutta paremmin kuin sisämaassa - olimme Medelliinissä ja kiertelimme pikku kyliä siinä ympäristössä. Siellä ei kyllä minun kohdalleni osunut englannin kielen taitoisia kun yhdessä ostoskeskuksessa ja sekin nainen oli asiakas vaatekaupassa =) Mutta ihmisten positiivinen asenne ja erittäin ystävällinen ja myönteinen elämäntapa tekivät minuun niin suuren vaikutuksen ettei pieni kielimuuri haitannut! Vaikka en silti siellä yksin kulkenut juuri missään. Turvallisuudeta sen verran että kun tietää missä liikkuu ja pitää mukana maalaisjärjen niin aivan loistavasti voin suositella! Mutta siis ei ihan ummikkoturistille paras mahdollinen kohde..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3434
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2002
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1921
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1405
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe