mistä vina mold:ia (hki)?

Luomella

Mistä pääkaupunkiseudulla voi ostaa vina mold:ia (kipsivaluun) ja jos tiedät edullisimman vaihtoehdon, kerro!? Kestääkö vina mold tinan valamisen vai sulaako muotti? Parempia ehdotuksia? Mitenkäs aineet reagoivat, jos tinan päälle tekee lehtikultauksen? Ja sitten vielä: voiko lehtikultauksen "suojella"/käsitellä jollain, esim. lakalla, jotta se ei ajan saatossa tärveltyisi?

Kiitos etukäteen tiedoista!

8

7945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyllitäti

      Vinamold on muottikumia, soveltuu betonin, kipsin, polyesterihartsin ja lasikuidun valamiseen, sulaa 150-170 asteessa. Tinan sulamispiste on noin 230 astetta. Eli vinamold ja tina ei ole yhteensopiva yhdistelmä =)
      Vinamoldia löytynee taiteilija- ja askartelutarvikeliikkeistä, hinta jotain 23 euroa kilon möykky.
      Kipsivalua voi tehdä kyllä kipsimuottiinkin, jos valmis esine ei kovin hankalan muotoinen, samaten kipsimuotti toimii tinan valuun (kipsin oltava ehdottoman kuivaa).
      Reino ja Ritva Savolaisen kirja ’Kultaajan käsikirja’ ei taida mainita mitään lakkaa tai vastaavaa kultauksen pintaan laitettavaa?

      • Luomella

        Kiitos mahrottomasti tiedoista Hyvä Fylli-täti ja Kirjovärit! Jostain luin, että kipsijauhe on aina vähän kosteata (siksihän se tuntuu myös aina vähän kostealta ns.kuivanakin). Joku oli siihen yrittänyt valaa tinaa, jolloin tina oli salamana syöksynyt pois muotista -hui! Siskoni ehdotti, että: "mitäpä jos kokeilisit "taikataikinaa" eli askartelumassaa, mikä tehdään kotikutoisesti suola-vehnäjauho-tilkka vesi öljy-seoksesta...". Muotti-aines kuivatetaan uunissa. Mitä arvelette kyseisestä muotista tinavalua ajatellen? Entä mistä halvalla tinaa? Tietenkin kerään ja kierrätän kaiken mahdollisen "tinajätteen", mikä syntyy uutenavuotena tinatessa, mutta saatan tarvita enemmän.


      • 230 astetta

        Uudenvuoden tina ja juotostina ovat lyijylejeerinkejä, joiden sulamispiste on alle 200 C


      • jormah
        Luomella kirjoitti:

        Kiitos mahrottomasti tiedoista Hyvä Fylli-täti ja Kirjovärit! Jostain luin, että kipsijauhe on aina vähän kosteata (siksihän se tuntuu myös aina vähän kostealta ns.kuivanakin). Joku oli siihen yrittänyt valaa tinaa, jolloin tina oli salamana syöksynyt pois muotista -hui! Siskoni ehdotti, että: "mitäpä jos kokeilisit "taikataikinaa" eli askartelumassaa, mikä tehdään kotikutoisesti suola-vehnäjauho-tilkka vesi öljy-seoksesta...". Muotti-aines kuivatetaan uunissa. Mitä arvelette kyseisestä muotista tinavalua ajatellen? Entä mistä halvalla tinaa? Tietenkin kerään ja kierrätän kaiken mahdollisen "tinajätteen", mikä syntyy uutenavuotena tinatessa, mutta saatan tarvita enemmän.

        Kipsin käyttö on mahdollinen metallivalussa, sitä käytetään yhtenä ainesosana pronsivalussakin, jossa lämpötilat ovat huomattavasti korkeammat kuin tinan valussa. Jos valat tinaa kipsimuotilla on muotti kuivattava riittävästi (luulisin että tarkempaa tietoa saisi hyvästä kuvanveisto oppaasta,Lahden käsi ja taideteollisesta oppilaitoksesta, tai kipsin maahantuojilta) ennen valua, sillä muuten kipsissä oleva vesi höyrystyy luoden muottiin painetta ja "heittää tinan silmille".Muottia valmistaessa on myös otettava huomioon ilmakanavat( muotin läpi kaatopinnalle olevat ohuet reiät sellaisista kohdista joihin voi olettaa jäävän valun aikana pois pääsemätöntä ilmaa.Kanavat täyttyvät tinasta valun yhteydessä. Kappaleen pintaan valussa tulleet ylimääräiset "räipät" poistetan jonka jälkeen valos viimeistellään ja patinoidaan tai käsitellään halutulla tavalla.) teko jotta metalli valuisi sujuvasti ja riittävän nopeasti muottiin ja täyttäisi muotin kokonaan.Mikäli kipsimuotti on kuuma esim. uuni kuivauksen jäljiltä se vain auttaa tinan "juoksua".Olen kuullut että ne jotka valavat puhdasta tinaa kayttäisivat 5%antimoni lisää saadakseen valoksesta kovemman ,sillä tina yksin on varsin pehmeää. "Uuden vuoden" tinassa vähän liioiteltuna voisi sanoa että vain nimi on tina, luulen että oikeampaa olisi puhua uuden vuoden lyijystä.Käsitykseni mukaan ko. lejeeringissä lyijyä on halvemman hintansa vuoksi selvästi enemmän kuin tinaa.
        Jos valat tinaa enemmän, on tarkoitukseen olemassa myös kuumuuden kestäviä silikoni laatuja sekä korujen valuun tarkoitettua vulkanoitavaa? kumia.Tsemmppiä valuihin jth


      • Luomella
        jormah kirjoitti:

        Kipsin käyttö on mahdollinen metallivalussa, sitä käytetään yhtenä ainesosana pronsivalussakin, jossa lämpötilat ovat huomattavasti korkeammat kuin tinan valussa. Jos valat tinaa kipsimuotilla on muotti kuivattava riittävästi (luulisin että tarkempaa tietoa saisi hyvästä kuvanveisto oppaasta,Lahden käsi ja taideteollisesta oppilaitoksesta, tai kipsin maahantuojilta) ennen valua, sillä muuten kipsissä oleva vesi höyrystyy luoden muottiin painetta ja "heittää tinan silmille".Muottia valmistaessa on myös otettava huomioon ilmakanavat( muotin läpi kaatopinnalle olevat ohuet reiät sellaisista kohdista joihin voi olettaa jäävän valun aikana pois pääsemätöntä ilmaa.Kanavat täyttyvät tinasta valun yhteydessä. Kappaleen pintaan valussa tulleet ylimääräiset "räipät" poistetan jonka jälkeen valos viimeistellään ja patinoidaan tai käsitellään halutulla tavalla.) teko jotta metalli valuisi sujuvasti ja riittävän nopeasti muottiin ja täyttäisi muotin kokonaan.Mikäli kipsimuotti on kuuma esim. uuni kuivauksen jäljiltä se vain auttaa tinan "juoksua".Olen kuullut että ne jotka valavat puhdasta tinaa kayttäisivat 5%antimoni lisää saadakseen valoksesta kovemman ,sillä tina yksin on varsin pehmeää. "Uuden vuoden" tinassa vähän liioiteltuna voisi sanoa että vain nimi on tina, luulen että oikeampaa olisi puhua uuden vuoden lyijystä.Käsitykseni mukaan ko. lejeeringissä lyijyä on halvemman hintansa vuoksi selvästi enemmän kuin tinaa.
        Jos valat tinaa enemmän, on tarkoitukseen olemassa myös kuumuuden kestäviä silikoni laatuja sekä korujen valuun tarkoitettua vulkanoitavaa? kumia.Tsemmppiä valuihin jth

        Sen verran olen päässyt selville, että tina on aika arvokasta valettavaksi, jos kyseessä on isompi määrä. Lyijy taasen ei valussa "ulotu" joka muotin sopukkaan. Olen itse käyttänyt kirjasinmetallia, jota saa romuttamoilta. Suosittelen sitä siis muillekin.

        Mitä tulee kipsimuotin käyttöön, hyvin toimi! Ei räiskynyt silmille.


    • kirjovärit

      Vinamoldia saa meiltä 1 tai 25 kg myös käyttö-
      ohjeet. lehtikulla päälle voit käyttää sellakkaa
      tai öljylakkaa
      www.kirjovarit.fi

    • artisti6

      Huhu mitkä hinnat teillä on Vinamoldilla voin hommata kolmasosa hinnalla tosta jos on tarvetta viestiä voi laittaa joker.consigliere{Se merkki}gmail.com

    • janne G.

      tuota..minä en tiedä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe