Olen kuullut jostain, että siviili ja kirkollisvihkimisessä on erona se, että miten kysytään; kirkossa "tahdotko sinä..." eli onko se siviilivihkimisessä "otatko sinä..."
en haluaisi kirkkovihkimistä, mutta jos 200€ maksaa siviilivihkiminen "työajan ulkopuolella" ja km-korvaukset siihen päälle, jos ei halua naimisiin maistraatissa, niin alan kaatua kirkkovihkimisen kannalle....pienet sellaiset.
tahdon/otatko
4
1049
Vastaukset
- Leidi
Siis, onko sinulle tärkeää kysymyksen sananmuoto vai vihkimisen hinta/ilmaisuus?
Siviilivihkimisessä kysymys kuuluu seuraavasti: "Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn teiltä (miehen nimi): Tahdotteko ottaa tämän (naisen nimi) aviovaimoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?" Naiselle kysymys vastaavasti.
En tiedä kirkollisen kaavan sananmuotoa.- marina
Pappi kysyy ensin mieheltä ja sitten naiselta:
Kaikkitietävän Jumalan kasvojen edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnä
ollessa kysyn sinulta, NN (koko nimi), tahdotko ottaa NN:n (koko nimi) aviovaimoksesi/-mieheksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?
Vastaus:
Tahdon.
TAI
Pappi kysyy ensin mieheltä ja sitten naiselta:
Jumalan edessä ja tämän seurakunnan (näiden todistajien) läsnä ollessa kysyn sinulta, NN
(koko nimi), tahdotko ottaa NN:n (koko nimi) aviovaimoksesi/-mieheksesi, olla hänelle uskollinen ja rakastaa häntä hyvinä ja pahoina päivinä, aina kuolemaan asti?
Vastaus:
Tahdon.
että kyllä sekä siviilikaavassa, että kirkollisessakaavassa enmpi halutaan ottaa kuin otetaan. - kumpikin
miksi maksaisin 200 € vihkimisestä, jos kumpikin kuulumme kirkkoon, ja olemme koko ikämme maksaneet k-veroa? kyllähän kirkkohäätkin kauniit ovat, herkempi tilaisuus ainakin minulle. musiikkivalinnoillahan pystyy tekemään aika omanlaiset vihkimiset, ilman virsiä; nehän eivät ole pakollisia? haluan rennon tilaisuuden, broidini lapsen ristiäisissä oli niin rento ja nuori pappi, että "tilaisin" hänet itselleni, jos ei asuttaisi toisella puolella suomea. pappiahan ei saa toiselta puolelta suomea...meidän srk papit on ikäloppuja jäykkiksiä, kiitos ei
- potaatti
kumpikin kirjoitti:
miksi maksaisin 200 € vihkimisestä, jos kumpikin kuulumme kirkkoon, ja olemme koko ikämme maksaneet k-veroa? kyllähän kirkkohäätkin kauniit ovat, herkempi tilaisuus ainakin minulle. musiikkivalinnoillahan pystyy tekemään aika omanlaiset vihkimiset, ilman virsiä; nehän eivät ole pakollisia? haluan rennon tilaisuuden, broidini lapsen ristiäisissä oli niin rento ja nuori pappi, että "tilaisin" hänet itselleni, jos ei asuttaisi toisella puolella suomea. pappiahan ei saa toiselta puolelta suomea...meidän srk papit on ikäloppuja jäykkiksiä, kiitos ei
eihän häissä ole virsiä!
Meette alttarille.
Pappi pitää puheen.
Sitten kysyy onko kellään mitään teitä vastaan. Kysyy tahdotko.
Ja kun tahdotte niin julistaa miheksi ja vaimoksi.
Ja sitten kävelette ulos kirkosta.
Täss ä vaiheessa soi yleensä jotkut prinsessaruususet eikä todellakaan virret. Jotkut pyytää tuttavaa laulamaan jotain herkkää kirkossa. Kuten "sua vain yli kaiken mä rakastan".... Virsihän sekään ei ole. Ja jos et halua urkujakaan niin varmaan kaverin viulu riittää vihkimusiikiksi...
Muutamissa häissä käyneenä olen tätä mieltä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418