Itselläni alkoivat kuukautiset jo kymmenen vuotiaana. Onko muita näin nuoria joilla on alkanut noin aikaisin jo kuukautiset ?
Pelkään tyttärieni puolesta, että heillä alkaa kuukautiset myös yhtä nuorena. Juttelin asiasta terveyden hoitajan kanssa ja hän sanoi, että nykyaikana on ihan normaalia, että kuukautiset voivat alkaa jo 9-13 ikävuoden välillä. Jo siis 9 vuotiaana. Toivon kovasti, että lapseni saisivat siltä osin olla pitempään lapsia.
Menkat 10 vuotiaana !
11
1543
Vastaukset
- iina85
Toivottavasti lapsillasi alkaa kuukautiset ennen ku 16 täyttävät. Se vasta raivostuttavaa olikin ootella et koska ne alkaa ja olla vielä täysi lapsi ku kaverit puhu menkoista ym. :(
- olen
itse ollut 11 v.kun kuukautiset alkoi eli siis voi...
- 10-vuotiaana myöskin
Tai sitten jo 9-vuotiaana, en muista tarkasti, mutta sen muistan, että ala-asteella olin ja ensimmäinen luokallani (tai ainakin kavereistani ekana). Äidilläni alkoi myös nuorena joten kai perintötekijöiden kanssa jotain tekemistä asialla on? Samoin sisaruksilla on alkanut suhteellisen nuorina.
Hirmu aikaisinhan se on, kun noin nuorena alkaa, en minäkään silloin vielä tiennyt asioista paljoakaan. Hieman ne tuli yllätyksenä, koska äitini ei asiasta varoittanut, että voisi alkaa jo nuorena. Ja kellään kaverilla ei myöskään siis ollut kuukautisia vielä.
Ehkä olisi hyvä kertoa tyttärille mahdollisuudesta, että ne voivat alkaa. :) Ei ole sitten niin kamalaa, jos ne alkaa nuorena. Eihän se lapsuus siihen lopu, ei ainakaan minulla, mutta ehkä aika on jo hieman eri, kun siitä kuitenkin on jo n. 15 vuotta aikaa? - sanon
minun tytöllä alkoi menkat 2kk ennen kun täytti 11, minulla ne alkoi 13v. ruumiinrakenne kertoo paljon, jos on vähän enämpi rasvakerrosta ym, naisellisia muotoja alkaa ne aiemmin.luin jostain et kun rinnat alkaa kehittyä 2v. sisällä siitä alkaa kuukautiset ja painoa pitäis olla yli 45 kg. minun tytön kohdalla nämä pitää paikkansa.
- täällä
alkoi myös jo kymmenvuotiaana, valitettavasti. Kyllähän se lapsuus olisi ollut kaikin puolin helpompaa ilman niitä.....
- Minä vaan
että on meitä muitakin ! Pitänee toivoa vain parasta lapsienkin osalta.
- taijuska24
niin mulla alko tokalla luokalla, eli olin 8 vuotta... se oli ihan helvettii... ne oli tosi runsaat eikä kukaan ikäiseni edes tiennyt niistä joten olin aika yksin asiani kanssa. sain e-pillerit myös tokalla, siis ihan sen takia että runsas vuoto joka kesti jopa pari viikkoa, saatiin kuriin. samalla katosi pahoinvointi, koska en kuukautispäivinä pystynyt tekemään mitään, kun kivut niin kovat ja verta tuli kuin... se oli kauheeta. muistan että ajattelin että tälläistäkö elämäni olisi aina, etten pystyisi tekemään mitään. no pillerit onnex helpotti asiaa... lapsuus kyllä loppu siihen. ja muutenkin kehityin aikaisemmin kuin muut.. ja pahinta on että en itsekään tiennyt miksi kuukautiset tulee naiselle, siis sillo tokalla. toivottavasti kuukautiset eivät lopukin aikasemmin, tässähän tulee muuten kiire tehdä lapsia...:)
- 15w typy
Mulla alko 10-vuotiaana kuukautiset, eikä ollu mitään kivaa, kun kivut on ollu aivan sietämättömiä. :( Mut toivotaan, ettei sun tyttärilläs ala niin aikasin, vaikka usein äidin kuukautisten alkaminen vaikuttaakin siihen. Mun siskollakin tais alkaa 11-vuotiaana. En oo varma ja äitellä on alkanu 10-vuotiaana. Joten on mahdollisuuksia, että ne alkaa, mut toivotaan, ettei niin käy. :)
- kans 10 vuotiaana
mut tyttärellä onneks vasta 12 vuotiaana.
- nyt 20v
Mullakin alkoi kuukautiset 10-vuotiaana. Eihän se kivaa ollut olla niin erilainen kuin muut.Muutenkin kun kehityksessä eron todella huomasi. Rinnat kasvoi ja tuli karvoitusta... Ei voinut ala-asteen uimatunneille osallistua yms. Aina piti olla lappu äidiltä opettajalle...
Mulla myös kuukautiset aina olleet todella runsaat ja kivuliaat. Nuorena olin aina sängyn pohjalla 2 eka vuotopäivää. Jos koulussakin yritin olla niin pyörtyilin yms...
Nyt onneksi kivut hieman lievittyneet ku n pillereitä syön. - Plaahh
Oon jo 11-v tyttö onko mulla vielä pelkoa (Valkovuoto alko jo :()
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802