Logistiikka-ala?

Rekkamies(ko)

En tiä kirjotanko oikeaan paikkaan mutta kirjotan nyt kummiski. Elikkäs, kannattaako Logistiikka-alale lähteä opiskelemaan jos kuorma-autot ja koneet kiinnostaa. Minkälaiset työharjottelu ajat on vuosittain ja missä ne suoritetaan? Millaiset mahdollisuukset on päästä sinne? Olen siis nyt yhdeksäsluokkalainen ja pitäs päättää minne lähtee opiskelemaan. Mie tiän että rekkamiehen ammatti ei ehkä ole se kaikista ammatista paras mahdollinen eikä se pitemmän pääle mitään hauskaa hommaa varmasti ole.

20

14525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietenkin

      Jos sua kiinnostaa, niin tietenkin sille alalle hakeudut. Opiskelu sellaisella alalla, mitä et koe omaksi ei varmaankaan onnistu.
      Ekana vuonna työharjoittelua kolme viikkoa, esimerkiksi Kiitolinja, joku kuljetusliike yms. Harjoittelupaikan hankkii jokainen itse.
      Tokana vuonna harjoittelu on pitempi ja viimeisenä vuonna, kun ajokortti on saatu, ajetaan paljon.

      Tehän käytte varmaankin tutustumassa ammattioppilaitoksiin ennen hakuaikojen alkamista, kannatta silloin kysellä.

      Voit myös katsella tietoa suoraan ammattioppilaitoseten sivuilta.

      Minnekään ei ole nykyisin helppo päästä, mutta ainakin joissain oppilaitoksissa on pääsykokeet logistiikan puolelle, siihen sisältyy myös haastattelu, jolloin voit tuoda esille oman innostuksesi alalle.

      • Rekkamies(ko)

        Kyllä met käyhään tutustumassa joihinki koulutuksiin mutta en tiiä että käyhäänkö logistiikka-alale ollenkaan. Voipiihan työharjottelupaikka olla esim. kotipaikkakuntalainen koneurakoitsija? Jolla on vaikka pyöräkoneita? Pittääkö logistiikka-alale olla t-kortti vai tartteeko sitä ollenkhaan sielä, jos tarttee niin kustantaako koulu sen? Siinäpä taas pari kysymystä. Kyselen sitä mukaa mitä mieleen tulee, kiitos jos kehtaatte vastailla.


      • tietenkin
        Rekkamies(ko) kirjoitti:

        Kyllä met käyhään tutustumassa joihinki koulutuksiin mutta en tiiä että käyhäänkö logistiikka-alale ollenkaan. Voipiihan työharjottelupaikka olla esim. kotipaikkakuntalainen koneurakoitsija? Jolla on vaikka pyöräkoneita? Pittääkö logistiikka-alale olla t-kortti vai tartteeko sitä ollenkhaan sielä, jos tarttee niin kustantaako koulu sen? Siinäpä taas pari kysymystä. Kyselen sitä mukaa mitä mieleen tulee, kiitos jos kehtaatte vastailla.

        Koululla voi suorittaa kaikki kortit, itse pitää maksaa tutkintomaksut ja lääkärintodistukset.

        Kannattaisi kuitenkin mennä harjoitteluun sellaiseen paikkaan, josta olisi enemmän hyötyä tulevaan ammattiin.


    • ...................

      Jos isot autot kiinostaa niin alalle on monta muutakin tapaa päästä, kuin ammattikoulu. En itse tosin tiedä mitä kaikkea tuon alan ammattitutkinto sisältää mutta on olemassa myös tällaiset vaihtoehdot:

      Käyt armeijassa suorittamassa rekkakortin jolloin olet pätevä myös ammattiliikenteeseen. Tosin sinun on silloin ennen inttiin menoa hankittava kuorma-autokortti.

      Toinen vaihtoehto on että ajat rekkakortin aikuiskoulutuskeskuksessa, ei kestä kuin pari kuukautta

      Voit myöskin kun täytät 18 ajaa kuorma-autokortin autokoulussa ja ajaa kuorma-autoa työksesi vaikka kesätyönä. Sitten kun olet 21 käyt vain suorittamassa ajokokeen ja saat rekkakortin. Lisäksi haet vielä ADR-luvat aikuiskoulutuskeskuksen kautta.

      Eli tapoja päästä alalle on monia. Logistiikka-ala on varmasti hyvä ala jo ihan työllisyydenkin kannalta, mutta kannattaako viettää kolmea vuotta sen alan parissa ammattikoulussa vain ajaakseen rekkaa?
      Suosittelen että haet peruskoulun jälkeen jollekin muulle ammattikoulualalle tai lukioon ja pyrit myöhemmin alalle kun on enemmän ikää.

      • Rekkamies(ko)

        ..kun en oikein tiä mitään muuuta kiinnostavaa koulutusta ja kun lukeminen ei tosiaankaan kiinnosta,että lukioon en ole koskaan edes miettinyt menemistä. Ja se että viettää kolme vuotta ammattikoulussa ajaakseen vain rekkaa, ei varmasti ole kovin järkevää mutta mitäpä sitä muuta tekemään jos ei oikein tiä mitä muuta alkais tekemään.


      • tietenkin
        Rekkamies(ko) kirjoitti:

        ..kun en oikein tiä mitään muuuta kiinnostavaa koulutusta ja kun lukeminen ei tosiaankaan kiinnosta,että lukioon en ole koskaan edes miettinyt menemistä. Ja se että viettää kolme vuotta ammattikoulussa ajaakseen vain rekkaa, ei varmasti ole kovin järkevää mutta mitäpä sitä muuta tekemään jos ei oikein tiä mitä muuta alkais tekemään.

        Ammattikoulussa vietetyt kolme vuotta eivät kyllä mene hukkaan, siihen kuuluu niin paljon muutakin kuin ajoharjoittelua. Siksi toisekseen ammattitutkinto antaa mahdollisuudet taas jatkossa eteenpäin, jos vaikka haluaisit jossain vaiheessa opiskella alaa lisää.


    • rekkanainen (ko)

      Eli jos isot autot kiinnostavat ja tykkäät olla tien päällä ja suhautella a paikasta b ja c kautta d:hen niin ala on varmasti mieluisa. Meillä on yksi työharjoittelu jakso 2lukuvuonna ja 3lukuvuonna kaksi kurssia työharjoittelua. Itse olin varastossa töissä ensimmäisen harjoittelun ja muut sitten menen ajo hommiin (opiskelen 3vuotta). Nykyään useassa paikassa on logistiikan puolen kokeet, meillä otettiin viime vuonna käyttöön sama juttu eli vaikka todistus ei ole mikään kummoinen niin aito kiinnostus ja halu auttavat pitkälle.

    • Logistiika Lissu

      Kannattaa ehdottomasti. Olen ollut alan hommisaa jo neljä kuukautta ja hauskaa on ollut. Saa liikkua paljon ja päätäkin pitää käyttää usein. Ei näihin hommiin tyhmiä oteta. Meidän duunissa on myös tosi kivoja vanhoja äijiä jotka jaksavat kannustaa ja ovat muutenkin tosi hauskoja. Ne antaa aina hyviä neuvoja jos on joku paha tilanne. En ole vielä rekkaa päässyt rattaamaan, toistaseksi olen ollut lastauslaiturille pakkaamassa kaikkia kivoja paketteja. Pomot on kyllä sanonut että jos jaksan raataa vielä vähän aikaa niin mulle saattaa kyllä löytyä autokin. En tarvinnut mitään työharjoittelua, mutta saattaa olla että se vaihtelee paikasta toiseen. Mulla on tosin hurjan hyvä kielipää ja olen tosi ulospäinsuuntautunut joten voi olla että se vaikutti siihen että sain tämän paikan. Kannattaa tsempata!!

      Logistiikka rulettaa:):):)

      • Rekkamies(ko)

        ..missä olet töissä ja minkä ikäinen olet? Mulla on englannin taito kohtuu hyvä mutta ruotti ei onnistu kirveelläkään =)


      • wooiw
        Rekkamies(ko) kirjoitti:

        ..missä olet töissä ja minkä ikäinen olet? Mulla on englannin taito kohtuu hyvä mutta ruotti ei onnistu kirveelläkään =)

        Millanenhan mahtaa olla tytölle tää ala? Ku oon suunnitellu tälle alalle hakee. On ihan pikkulikasta asti tullu oltua isännän mukana rekalla metässä ja sellasta.. 8)


    • g

      Itekki nyt 9 luokalla ja logiistiikka alaa miettimässä, ois kiva jos tän ketjun alottaja vois kertoa mimmosta on ollut tuo työ jos logiistiikka alalle menit.
      E:tuskin nyt täällä enään käyt kattomassa mutta kumminkin...

    • tuleva rahtari.

      joooo-o...

      Itse kolmatta vuotta opiskelen logistiikka alaa.

      ekana vuona hankittiin t kortti, tutustuttiin trukkeihin,laukseen,sitomiseen kuormaamiseen ylipäätänsä, loppu vaiheessa alettiin tutustumaan kuorma-autoihin.

      toisena vuona alkoi BC teoriat heti syksystä, ajo tunteja ja yleisaineita suhteellisen paljon tokana vuona, ajo kortin sain heti täytettyäni vuoden vaihteessa, töissä olin 2kk lapiomiehenä maanrakennus hommissa, toiset 2kk kortin saamisen jälkeen maansiirtoauton kuljettajana.. ajamaanhan tuola koulussa ei opi kun perus asiat joten opin itsekkin lähinnä töissä kaiken mitä tähän mennessä tarvinnut, kuormista sun muusta, (ylikuorma sakoista oppi) Ajo-aika säädöksistä sun muusta..

      kolmas vuos alkanut, syksyllä E-teoriat, Ammattipätevyys tunteja 280h josta 20h ammatipätevyys ajoa, E kortin ajoja alkanut ajelemaan, korttin saan ennen joulua käteen.

      kolmessa vuodessa ei opioikeastaan mitään, töissä se kaikki taito tulee..tietoa toki saa teoriittisesti..

      linjalla on monia naispuolisiakin opiskelijoita joista osa pärjää paremmin kun pojat..
      kiinostus pitää vaan olla kohillaan tähän hommaan, kalustoon,!

      jos tullaan peukalo keskellä kämmentä ja ihmetellään että joutuuko sielä ajamaankin niin voin sanoo et päivää ja näkemiin, monia tapauksia meidänkin luokalla ollut.. osa on lopettanut ja osalla mielenkiinto herännyt vasta ajotuntien alkaessa,/ kortin saaduttuaan


      parasta alassa on kollegat, ekaa kertaa menet hakemaan kuormaa jostain ja pyydät apua niin kyllä nuo vanhat patut auttaa mielellään ja tulee hyvää juttua, kahvilla on aina juttu seuraa!

      Ja aina käsipystyssä vastaan! suattaapi tunnistaa scaniasta jossai kilpi kimmo ja koristeita ikkunatäynnä !

      • res. gonakuski

        Mut miks "lukea" 3-vuotta logistiikkaa kun ton paskan voi suorittaa vuodessa valtion pakollisessa laitokseesa ja ajamista riittää varmaan enemmän kun tossa kolmeesavuodessa. Intissä joutuu vähintään sen puol vuotta olemaan ni käyttää koko ajan hyödyks. Yks puol vuotta lisää tunnu missään siellä. Valtiohan maksaa ihan kaiken.


      • äidinkieli 1

        ajokortti on yhdyssana...


      • rekkanainenjakoulunkäyny
        res. gonakuski kirjoitti:

        Mut miks "lukea" 3-vuotta logistiikkaa kun ton paskan voi suorittaa vuodessa valtion pakollisessa laitokseesa ja ajamista riittää varmaan enemmän kun tossa kolmeesavuodessa. Intissä joutuu vähintään sen puol vuotta olemaan ni käyttää koko ajan hyödyks. Yks puol vuotta lisää tunnu missään siellä. Valtiohan maksaa ihan kaiken.

        Ehkä kaikki ei idiootti käy armeijaa.. ja miksi jättäisi käymättä ammattikoulun!


    • hompeli97

      4. V%@TU logistikka en jaksa enää !

    • ajelija2

      Sellaisen asian kuulin, armeijassa ajetulla ajokortilla ei saa ajaa siviilissä vaan ajettava kortit täällä, armeijan korteilla ei siviilissä ajeta. ?

    • ajokonna

      Kyllä käy siviiliajoon kaikkine pätevyyksineen.

      • Amisope

        Puolustusvoimien kuljettajaopetuksen taso ei enää nykyisin ole kovin korkea, mutta CE-kortin saat sieltä . Lisäksi ADR- ajoluvan suorittaminen on mahdollista


    • NO EI HELVETISSÄ KANNATA!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe