Velkajärjestely

nimetön

Käräjäoikeudesta tuli päätös että velkajärjestely aloitetaan. Selvittäjän tehtävänä on laatia maksuohjelma ja tiivistelmä velallisen ja velkojien lausumista.
Tarkoittaako tämä sitä että velkajärjestely on hyväksytty?
Vai sittenkö on velkajärjestelyyn pääsy varmaa kun maksuohjelma on hyväksytty?

13

2919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutun tapauksesta

      ..että jokaisen velkojan täytyy hyväksyä maksuohjelma ja vasta sitten velkajärjestely on hyväksytty. Kannattaa kysyä velkaneuvojalta.
      Olen saanut käsityksen, että aika harvoin järjestely kaatuu, kun käräoikeuden päätös kuitenkin on aloittamisesta.

    • nimetön

      Kyllä kyselenkin tarkoin. Valitettavasti velkaneuvojaa ei saa tällä viikolla puhelimeen.
      Olin vain malttamaton tietämään.
      Kiitos sinulle.

    • varmaa

      Sen maksuohjelman pitää vielä velkojien hyväksyä.
      Yleensä hyväksyvät ja jos joku ei hyväksy ei vaikuta, velkajärjestely aloitetaan siitä huolimatta.
      Tässä pari vinkkiä, älä sitten jää odottelemaan velkojilta tilisiirtoja, joku lähettää, mutta usein pitää itse onkia heidän tilinumeronsa, voivat puolen vuoden jälkeen kaataa koko jutun, jos olet vain odottanut lappusia.
      Maksa tarkalleen siten kuin maksuohjelmassa on määrätty, joskus se tuntuu hullulta, pieni summa joka kuukausi, haluaisi maksaa vaikka kolme erää kerralla etukäteen, älä tee sitä, silloin olet suosinut tätä pienen summan saajaa ja taas voi joku yrittää kaataa.

      • Mitä Äksyin Ämmä

        tässä taas näkee kaikki byrokratian karikot! Ja muistetaanko esim. velkajärjestelysopimuksen tekevää velallista KIRJALLISESTI ja kansantajuisesti muistuttaa näistä velvoitteista?


      • yep yep
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        tässä taas näkee kaikki byrokratian karikot! Ja muistetaanko esim. velkajärjestelysopimuksen tekevää velallista KIRJALLISESTI ja kansantajuisesti muistuttaa näistä velvoitteista?

        Eiköhän näitä velallisia ole jo velkaa ottaessaan tai takaukseen mennessään muistutettu 'KIRJALLISESTI ja kansantajuisesti' tekemistään velvoitteista.
        Jos vielä käräjäoikeus antaa osan veloista tai kokonaan velat anteeksi, niin ei siltikään tarvisi itse ymmärtää tai itse ottaa selville mitään.


      • varmasti
        Mitä Äksyin Ämmä kirjoitti:

        tässä taas näkee kaikki byrokratian karikot! Ja muistetaanko esim. velkajärjestelysopimuksen tekevää velallista KIRJALLISESTI ja kansantajuisesti muistuttaa näistä velvoitteista?

        Kyllä se maksusuunnitelma on niin selkeä, että siitä pitäisi jokaisen sellaisen, joka on velkaakin pystynyt tekemään, ymmärtää kuinka asia hoidetaan.
        Velkaneuvoja on varmaan kymmenen kertaa sanonut, että noudata sitä pilkuntarkasti. Minkälaisen ohjeen haluaisit?


      • Mitä Äksyin Ämmä
        yep yep kirjoitti:

        Eiköhän näitä velallisia ole jo velkaa ottaessaan tai takaukseen mennessään muistutettu 'KIRJALLISESTI ja kansantajuisesti' tekemistään velvoitteista.
        Jos vielä käräjäoikeus antaa osan veloista tai kokonaan velat anteeksi, niin ei siltikään tarvisi itse ymmärtää tai itse ottaa selville mitään.

        mutta ne korot ja korot korolle ja muut viivästysseuraamukset, joita kertyy uskomattoman paljon silloin, jos velallinen ei pysty sopimuksia noudattamaan.
        Jos taas velallinen ei halua sopimusta noudattaa, niin ... kuinkahan moni oikeasti HALUAA maksaa mitään ylimääräistä, kuten esimerkiksi lainojen korkoja? Koron mieltäminen ikään kuin rahan kilohinnaksi tuntuu vaikealta ja sen ymmärtäminen, että raha on tuote siinä missä mikä muu tahansa. (Nämä asiat luin itse raha-asiaoppaasta.)
        Eli oikeastaan velkaa ei kannattaisi lainkaan ottaa ... eikä ainakaan tilanteessa, jossa vähänkään epäilee takaisinmaksukykyään.


      • velkajärjestelyssä oleva

        "Maksa tarkalleen siten kuin maksuohjelmassa on määrätty, joskus se tuntuu hullulta, pieni summa joka kuukausi, haluaisi maksaa vaikka kolme erää kerralla etukäteen, älä tee sitä, silloin olet suosinut tätä pienen summan saajaa ja taas voi joku yrittää kaataa."

        Sorry, on vanha ketju, mutta pakko puuttua.
        Maksuvaran näyttävää tilitystä ei suinkaan tehdä joka kuukausi, vaan kerran vuodessa.
        (tarkistetaan verotustietojen perusteella ja maksetaan kalenterivuoden kolmen ensimmäisen kuukauden loppuun mennessä)
        mutta tietysti kannattaa laittaa se sivuun kuukausittain niin ei tule sitten kerralla isoa mälliä, mihin ei sitten välttämättä kuukaudent tulot riittäisikään.


      • Kattis
        velkajärjestelyssä oleva kirjoitti:

        "Maksa tarkalleen siten kuin maksuohjelmassa on määrätty, joskus se tuntuu hullulta, pieni summa joka kuukausi, haluaisi maksaa vaikka kolme erää kerralla etukäteen, älä tee sitä, silloin olet suosinut tätä pienen summan saajaa ja taas voi joku yrittää kaataa."

        Sorry, on vanha ketju, mutta pakko puuttua.
        Maksuvaran näyttävää tilitystä ei suinkaan tehdä joka kuukausi, vaan kerran vuodessa.
        (tarkistetaan verotustietojen perusteella ja maksetaan kalenterivuoden kolmen ensimmäisen kuukauden loppuun mennessä)
        mutta tietysti kannattaa laittaa se sivuun kuukausittain niin ei tule sitten kerralla isoa mälliä, mihin ei sitten välttämättä kuukaudent tulot riittäisikään.

        Hei, mitä käy jos ei kykene maksamaan tuota lisätilitystä?


    • minulla se loppui jo.

      Kyllä se nyt on hyväksytty. Ota yhteys sinulle määrättyyn sevittelijään ja asiat selviää siellä. Pyydä myös pyytämään valmiiksi velkojien tilinumerot ettei sun tartte alkaa niitä sitte soitteleen ja pyyteleen kirjeitse koska selvittelijä on yhteyksissä velkojiin ja voi jo samalla pyytää tilinumerot valmiiksi. Kaikki selvittelijät ei tätä vaan huomaa. Koita jaksaa järjestely loppuun asti, hoidat maksut aina ajallaan ja varaudu vielä 2 vuoden seuranta-aikaan päättymispäivän jälkeen sekä varaudu siihen että velkojat vaatii milloin minkin asian takia vaikka millaisia selvityksiä. Älä tee niitä koskaan yksin; ota yhteys aina velkaneuvojaan tai mene oikeusaputoimistoon ja pyydä asianajajaa. saat sen varmasti koska tulosi lasketaan tosi pieneksi.

      • nimetön

        Tuntuu hyvältä, kun huomaa ettei näitä asioita tarvi yksin mietiskellä.
        Olen kiitollinen neuvoista.


      • Minulla se on ohi
        nimetön kirjoitti:

        Tuntuu hyvältä, kun huomaa ettei näitä asioita tarvi yksin mietiskellä.
        Olen kiitollinen neuvoista.

        Koita pitää vaan pää kylmänä ja muistutan vielä että älä ihmeessä teee minkäänlaisia välilaskelmia itte vaan ota aina joku niitä tekeen. Eräs tietty maalaispankki on varsinkin ku herhiläinen niskassa koko ajan koko 5 vuoden ajan ainaski meillä.

        Tsemppiä ja olet paljon viisaampi kun järjestely loppuu.


    • fasdfsdaf

      Hei, miten on mennyt tuon velkajärjestelyn kanssa?
      Löysin tämän keskustelun ja nyt kun olen itse samassa pisteessä, niin kiinnostaisi tietää.

      Velkaneuvojalta tuli puhelu että kärjäjäoikeudelta oli tullu päätös, että kukaan velkojista ei vastusta velkajärjestelyn aloittamista.
      Järjestelijän nimen sain ja yhteystiedot ovat siinä päätöksessä, minkä velkaneuvoja lupasi lähettää heti minulle.
      (sovittiin että kärjäjäoikeuden päätökset menevät ensin velkaneuvojalle ja hän tiedottaa niistä minulle).
      Sen sain kyllä jo puhelimessa tänään tietää että minun kuuluu ottaa yhteyttä tuohon järjestelijään, mikä laatii tuon maksuohjelman. (jos hän ei kerkiä soittamaan ensin minulle).
      Sitten tuo maksuohjelma menee tiedoksi velkojille.

      Olen tästä hetkestä alkaen kuulemma maksukiellossa, eli en saa lyhentää (jos pystyisinkin - mistä lienee turha kenenkään uneksia) kenellekään velkaa.

      tämän jälkeen kun maksuohjelma on kierroksensa tehnyt, tulee päätös varsinaisen velkajärjestelyn aloittamispäivästä.

      Se on ollut vielä epäselvää, että mitenkä ne osasuoritukset suoritetaan? (jos ei tulee nollaratkaisua, mikä nyt aluksi on hyvin todennäköistä kun olen työmarkkinatuella)
      Mutta ne kysyn sitten joko velkaneuvojalta tai tältä käsittelijältä.

      Velkaneuvonnassa jo sanottiin kun laitettiin tätä asiaa vireille, että jos pääsen vaikka pariksi kuukaudeksi töihin, niin minun kannattaa laskea paljonko siitä joudun maksamaan että on maksuvara sitten kun vuoden vaihtuessa verotustiedoista nähdään paljonko olen ansainnut.
      Mutta miten minä sen osaan laskea?
      Ja kun en ikinä ole onnistunut säästämään (kun ei ole kunnollista palkkaakaan ollut) niin olisi helpompaa kun joka tilistä menisi suoraan klöntti jollekin velkajärjestely tilille.

      Ja velkaneuvoja sanoi, että jos pääsen pitemmäksi aikaa töihin, tuon velkajärjestelyn voidaan keskeyttää, tai laatia uusi maksujärjestely.

      Tuntuu vähän monimutkaiselta, mutta kai se siitä selviää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe