allergia koira?

nikka

olen kuullut että on koiria mitkä eivät tuo allergiaa? olisin kuullut että vehnäterrieri
ja bichon frice onko näin.? onko muita allergia koiria..?

73

37079

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergikko

      Yksinkertainen vastaus: Ei ole.

      Jotkut koira-allergikot saattavat sietää toisia rotuja, mutta mitenkään taattua se ei ole. Mille tahansa koirarodulle tai muulle eläimelle voi olla allerginen.

      • J

        Jep. Erikseen ei ole todettu ns. allergiakoiria. Ihminen voi olla yliherkkä koiran tai jonkin muun eläimen hilseelle eli pintaepiteelille, ei karvalle. Jokainen koira hilseilee -enemmän tai vähemmän. Ero on yksilökohtainen. En suosittele mitään eläintä jos on yliherkkuuttä. Ainoat eläimet mitkä sopisivat koira-allergisille olisivät matelijat ja kalat.


    • atsiih

      tämä sama keskustelu on 3000. kerta suomi24:lla. onnea sen johdosta

    • your_lucky_star

      allergia vapaata koirarotua. Piste. Kaikista koirista lähtee hilsettä ja sylkeä jotka aiheuttavat allergiaoireet. Karva ei aiheuta (välttämättä) oireita. Tosin tunnen myös henkilöitä, jotka sietävät omaa koiraansa, mutta muista koirista tuleekin sitten oireita.
      Ja tästäkin aiheesta on avattu keskusteluja jo varmaan sata kappaletta...

      • villakoiran omistaja

        Villakoira, Bisoni ja vehnäterrieri ovat rotuja joiden valkuaisaine on erinlaista kuin normaalisti ja näillä roduilla ei ole pohjavillaa jonka takia on karvanlähtöaika. ja karvanlähtö aikana hilse leviää. tietenkin valkuaisaine leviää myös kuolankin mukana, mutta NÄMÄ RODUT EIVÄT KUOLAA tietenkin niillä on kuolaa suussaan, mutta eivät ne roiskuttele kuolaa pitkin taloa niin kuin esimerkiksi jotkut spanielit ja mastiffit. Tänne ei tarvitse tulla kirjoittelemaan *ei ole kaikille koirille on allerginen* jos ei ole edes perehtynyt asiaan. Mutta totta on, että kyseisille roduille on mahdollista olla allerginen, mutta moni ei ole. Se riippuu allergian laadusta.


      • inkkuli123
        villakoiran omistaja kirjoitti:

        Villakoira, Bisoni ja vehnäterrieri ovat rotuja joiden valkuaisaine on erinlaista kuin normaalisti ja näillä roduilla ei ole pohjavillaa jonka takia on karvanlähtöaika. ja karvanlähtö aikana hilse leviää. tietenkin valkuaisaine leviää myös kuolankin mukana, mutta NÄMÄ RODUT EIVÄT KUOLAA tietenkin niillä on kuolaa suussaan, mutta eivät ne roiskuttele kuolaa pitkin taloa niin kuin esimerkiksi jotkut spanielit ja mastiffit. Tänne ei tarvitse tulla kirjoittelemaan *ei ole kaikille koirille on allerginen* jos ei ole edes perehtynyt asiaan. Mutta totta on, että kyseisille roduille on mahdollista olla allerginen, mutta moni ei ole. Se riippuu allergian laadusta.

        tiedätkö voisinko ottaa mm.villakoiran tai bishon frisen kun äidilläni on lievä koira allergia ja astma mutta se ei ole kovin paha .Kun minä olen aina toivonut koiraa.


      • höpö höpö
        villakoiran omistaja kirjoitti:

        Villakoira, Bisoni ja vehnäterrieri ovat rotuja joiden valkuaisaine on erinlaista kuin normaalisti ja näillä roduilla ei ole pohjavillaa jonka takia on karvanlähtöaika. ja karvanlähtö aikana hilse leviää. tietenkin valkuaisaine leviää myös kuolankin mukana, mutta NÄMÄ RODUT EIVÄT KUOLAA tietenkin niillä on kuolaa suussaan, mutta eivät ne roiskuttele kuolaa pitkin taloa niin kuin esimerkiksi jotkut spanielit ja mastiffit. Tänne ei tarvitse tulla kirjoittelemaan *ei ole kaikille koirille on allerginen* jos ei ole edes perehtynyt asiaan. Mutta totta on, että kyseisille roduille on mahdollista olla allerginen, mutta moni ei ole. Se riippuu allergian laadusta.

        Itselläni on kaksi villakoiraa, iso ja kääpiö ja molemmat kuolaa!


    • FairyDream

      ...on kääpiövillakoira, josta ei ainakaan meidän mammalle ole mitään allergioita tullut. Tietysti se riippuu ihan ihmisestä, onko allerginen vai ei. Muilta koirilta mammalle kyllä saattaa allergisia oireita tulla.

      • saij

        tiedätkö voisinko ottaa jonkin koiran kun minulla on astma ja eläinallergia?.:)


    • hyvin siedetään

      koiraamme, joka on coton de tulear.

      • kuola etenkin

        Naapurilla Coton tyttö ja aiheuttaa minulle allergiaa, erityisesti koiran kuola


    • Piiu

      Poikaystävälläni on melko paha koira-allergia, mutta tuttaviemme villakoirasta hän ei ainakaan ole saanut oireita vaikka "riehuu" sen kanssa sisällä. Toisin on esimerkiksi ajokoira ja tanskandoggi... näin täällä...

    • aries

      heip! meillä on ollut bichon frise jo yli 7 vuotta eikä se ole aiheuttanut allergiaa. vanhempi veljeni on allerginen, ja hänellä ollut myös astma pienenä. muutkin perheenjäsenet oireilevat mm. isoista koirista, jyrsijöistä jne. Nellin kasvattajallakin on muistaakseni astma. en tiedä kannattaako riskiä ottaa mutta jotain tällaista rotua suosittelen jos nyt oikein kovasti koiraa haluat ja jos jaksaa turkin hoitaa.

    • mie vaan

      villakoiraakin olen frisen lisäksi tavannut allergia/astma perheissä. Tosin, astmoja ja ellergioita on niin monen tyyppisiä, että vaikea ulkopuolisena sanoa mikä rotu olisi juuri teille, vai olisiko mikään sopiva. :)

    • maia

      Vasta oli tehty tutkimus koiraroduista, mitkä aiheuttaa eniten allergiaa ja mitkä vähiten. Labradorinnoutaja aiheutti vähiten, mutta se on ihan henkilökohtaista tietenkin! Koirille saattaa siedättyä jos on paljon tekemisissä niiden kanssa..

      • .........

        Asiahan on niin että allergia koiria ei ole olemassakaan..kyllähän niitä tutkimuksia on tehty mutta se on yksilöllistä.

        Yleensä omalle lemmikille ei ole allerginen koska saat sen kanssa tavallaan "siedätys hoitoa"..voi olla että jos otat jonkin koiran niin aluksi tulee allergisia reaktioita mutta tulet vähitellen immuuniksi koirallesi..ja jos jollakin on saman rotuinen koira kuin sinulla niin voit olla sille allerginen vaikka rotu olisi sama.

        Testeissä mulla todettiin että mulla on kissa ja koira allergia..mutta mitä..mulla on nyt kissa ja koira enkä ole niille allerginen.


      • tinju

        Labbis on yksi pahimmista allergianaiheuttajista. Se hilseilee paljon ja myös kuolaa joskus. Sitä ei kovin usein saa pestä yms. Saan tosi pahat oireet labradorinnoutajasta ja muista noutajista!

        Mutta meillä on kotona bichon frise josta ei tule mitään oireita. Tämän rodun hilseily on tutkitusti vähäisempää kuin muilla roduilla (sen ihosolujen uusiutuminen on normaalia hitaampaa yksi kierros kestää viikon) ja siten viikottainen koiran peseminen auttaa pitämään allergian loitolla. Hilse ei myöskään pölise koska turkki on paksu ja vahva. Eikä bichon kuolaa vaikka edessä ois mitä herkkuja.Bichonin iho on aintlaatuinen koiramaailmassa sillä se on ainoa rotu joka kestää viikottaisen pesun.


      • puhdasrotuinen
        tinju kirjoitti:

        Labbis on yksi pahimmista allergianaiheuttajista. Se hilseilee paljon ja myös kuolaa joskus. Sitä ei kovin usein saa pestä yms. Saan tosi pahat oireet labradorinnoutajasta ja muista noutajista!

        Mutta meillä on kotona bichon frise josta ei tule mitään oireita. Tämän rodun hilseily on tutkitusti vähäisempää kuin muilla roduilla (sen ihosolujen uusiutuminen on normaalia hitaampaa yksi kierros kestää viikon) ja siten viikottainen koiran peseminen auttaa pitämään allergian loitolla. Hilse ei myöskään pölise koska turkki on paksu ja vahva. Eikä bichon kuolaa vaikka edessä ois mitä herkkuja.Bichonin iho on aintlaatuinen koiramaailmassa sillä se on ainoa rotu joka kestää viikottaisen pesun.

        muitakin koiria, joita voi pestä vaikka päivittäin.
        Hilsettä ei tule iholle koskaan, eikä kuolaa.
        Sylkeä on suussa, kuten kaikilla elävillä, joilla
        on suu.

        Täysin karvattomat koirat uhohdetaan usein mainita
        asmaattisen ja allergia ystävällisenä koirina.
        Tosin tiedän muutaman tapauksen, että on ihmisiä, jotka ei siedä minkäänlaista sylki kosketusta.


      • Weeenku

        luulenpa, että kyseessä on ollut noutavat ja ylösajavat koirat. ja muutenkin esim. villakoirat kuuluvat ihan erilajiin. (kääpiö- ja seurakoiriin) ja jos se tarkoittaa kaikkien koirien hilseettömin niin tieto on perätön


      • omistaja 12345
        tinju kirjoitti:

        Labbis on yksi pahimmista allergianaiheuttajista. Se hilseilee paljon ja myös kuolaa joskus. Sitä ei kovin usein saa pestä yms. Saan tosi pahat oireet labradorinnoutajasta ja muista noutajista!

        Mutta meillä on kotona bichon frise josta ei tule mitään oireita. Tämän rodun hilseily on tutkitusti vähäisempää kuin muilla roduilla (sen ihosolujen uusiutuminen on normaalia hitaampaa yksi kierros kestää viikon) ja siten viikottainen koiran peseminen auttaa pitämään allergian loitolla. Hilse ei myöskään pölise koska turkki on paksu ja vahva. Eikä bichon kuolaa vaikka edessä ois mitä herkkuja.Bichonin iho on aintlaatuinen koiramaailmassa sillä se on ainoa rotu joka kestää viikottaisen pesun.

        Meillä on 3 villakoiraa ja hyvin kuule kestävät pesun viikottain. frise ja villis ovat aikalailla samantyyppiset koirat


      • minä tiedän
        ......... kirjoitti:

        Asiahan on niin että allergia koiria ei ole olemassakaan..kyllähän niitä tutkimuksia on tehty mutta se on yksilöllistä.

        Yleensä omalle lemmikille ei ole allerginen koska saat sen kanssa tavallaan "siedätys hoitoa"..voi olla että jos otat jonkin koiran niin aluksi tulee allergisia reaktioita mutta tulet vähitellen immuuniksi koirallesi..ja jos jollakin on saman rotuinen koira kuin sinulla niin voit olla sille allerginen vaikka rotu olisi sama.

        Testeissä mulla todettiin että mulla on kissa ja koira allergia..mutta mitä..mulla on nyt kissa ja koira enkä ole niille allerginen.

        "Asiahan on niin että allergia koiria ei ole olemassakaan" Itse asiassa... Katselin tässä vähän aikaa sitten erästä dokkaria, jossa risteytettiin (valmistettiin) erilaisia koiria---erilaisiin koteihin. Onhan se outoa, mutta erääseenkin perheeseen tehtiin koira joka ei aiheuttnut minkäänlaista allergiaa...

        En muista kyseistä rotua tai dokkaria, mutta eihän ne ikinä valehtele =D


      • eikoiriaallergikoill
        puhdasrotuinen kirjoitti:

        muitakin koiria, joita voi pestä vaikka päivittäin.
        Hilsettä ei tule iholle koskaan, eikä kuolaa.
        Sylkeä on suussa, kuten kaikilla elävillä, joilla
        on suu.

        Täysin karvattomat koirat uhohdetaan usein mainita
        asmaattisen ja allergia ystävällisenä koirina.
        Tosin tiedän muutaman tapauksen, että on ihmisiä, jotka ei siedä minkäänlaista sylki kosketusta.

        myös karvattomista koirista lähtee hilsettä. eihän koirien kaa voi tehä mittää jos kokoajan pelkää jotaki allergista kohtausta. kyl sillo pittää aatella koirien parasta ja jättää ostamatta sellasta jos se ei kerta saa kaikkea tarvittemaansa hoitoa ja rakkautta


      • Anonyymi
        tinju kirjoitti:

        Labbis on yksi pahimmista allergianaiheuttajista. Se hilseilee paljon ja myös kuolaa joskus. Sitä ei kovin usein saa pestä yms. Saan tosi pahat oireet labradorinnoutajasta ja muista noutajista!

        Mutta meillä on kotona bichon frise josta ei tule mitään oireita. Tämän rodun hilseily on tutkitusti vähäisempää kuin muilla roduilla (sen ihosolujen uusiutuminen on normaalia hitaampaa yksi kierros kestää viikon) ja siten viikottainen koiran peseminen auttaa pitämään allergian loitolla. Hilse ei myöskään pölise koska turkki on paksu ja vahva. Eikä bichon kuolaa vaikka edessä ois mitä herkkuja.Bichonin iho on aintlaatuinen koiramaailmassa sillä se on ainoa rotu joka kestää viikottaisen pesun.

        Mitäännkoiraa ei saa pestä viikoittain.
        Sanotaan mitä sanotaan,koiran ihon normaali rasva lähtee,iho kuivuu ja yllätys hilse lisääntyy..
        Villakoira hilseilee kuten muutkin koirat.
        Yleens bhiten allergisoivina pidetään turkkitotuja,kuitenkin esim kiinanharjakoiran pp aiheuttaa itselle pahat oireet.
        Kk noutajasta ei tullut mitään.et hyvin yksilöllistä.
        Ja omslle koiralle voi diedättyä pentu sllergidoi herkemmin.


    • Hese

      Siskollani on ollut villakoira 12 vuotta eikä mitään oireita, vaikka muut koirarodut aiheuttavat oireita. Miehelläni on astma ja hommasimme 4 vuotta sitten villakoiran ja tänä kesänä toisenkin villiksen... uskomatonta, miehelläni ei ole oireen oiretta ollut. tietenkin pitää muistaa huolehtia koiran pesusta usein ja muutenkin turkin hiolenpidosta. Ainakin itse voin suositella villistä, en voisi kuvitella muuta rotua. mutta jokainenhan tekee päätöksensä itse allergian suhteen.

    • carmabelle

      Meillä on bichon firsén pentu eikä äitini ole koirastamme minkäänlaisia oireita saanut, vaikka oireita tulee lähes kaikista muista koirista. Suosittelisin, että vierailisitte perheenne kanssa jonkun kasvattajan luona tai mikäli mahdollista voisitte ottaa kotiinne hoitoon koiran ja näin testata, että aiheuttaako koira allergiaa vai ei.

    • *K I R S I K K A*

      Niin onhan se totta että on semmotteita koiria joista ei tuu allergiaa, meille kerrottiin että kääpiövillakoirasta ei tuu allergiaa. Sitten kun oltiin mietitty tarpeeks ostettiin semmonen, se oli meillä kaks kuukatta kunnes jouduttiin luopuun siitä. No eihän se oo ihan varma tuliko se allergia mun villa koirasta mutta se oli joka tapauksessa paras vaihtoehto.

      • seera

        Kääpiövillakoira ei ole ainut villakoira rotu kaikki muutkin kokomuunnokset ovat samallatavalla allergittomia.


      • ripa

        Jos teille on kerrottu että jostain koirasta ei voisi tulla allergiaa, kertoja on ollut täysin väärässä! kaikissa koirissa on allergeeneja esim syljessä ja muissa eritteissä, jotka voivat aiheuttaa allergiaa, eikä koiran karvapeitteen laatukaan aina johda allergittomuuteen. itselläni on koira-allergia ja olen saanut oireita (tosin todella lieviä) myös kaverini villakoirasta.


    • kris-

      itse olen koira-allergikko (muitakin allergioita löytyy runsain mitoin), joka oireilee lähinnä suurikokoisten koirien seurassa ja niiden syljestä. meillä on nyt 4 vuoden ikään ehtinyt länsiylämaanterrierityttönen, josta ei ole koskaan tullut minkäännäköisiä oireita(: toisaalta, jo se, että kasvattaa koiran pennusta saakka, saattaa johtaa siihen että siedättyy koiran erittämille proteiineille eikä näin sitten oireile ainakaan omasta koirastaan.

    • koi

      esim:vesikoirat ja kai jottai muitaki

    • marikuli

      Bichon fricee ei ole allergia koira mutta Cotton de tulear on koska satun itse omistamaan Cotton de tulearin ja perheessä on allergiaa.

      • Allergia-Allu

        Tämä ei päde kaikkiin, että Cottoni olisi allergiavapaa ja Bichon ei. Kaikki on YKSILÖLLISTÄ, joku muu saa aivan kamalat oireet Cotonista, muttei taas Bichonista. Allergialääkärin kanssa keskustelin asiasta ja hän sanoi, että rotujen allergeenit ovat erillaiset ja parhaiten löytää itselleen sopivan koirarodun, kun haistelee ja oleilee niiden kanssa. Jotkut on allergisia mansikoille, toiset mustikoille, mutta mansikka-allergikot eivät välttämättä ole kuitenkaan marja-allergisia, koska voivat syödä mustikoita. Olipa sekava selitys....mutta toivottavasti jotain selvensi.


      • kaikki koirat

        Ei sellaista koiraa ole olemassa että voi sanoa 100% varmuudella että rotu on allegia vapaa. Meillä Coton ja villakoira. Coton allergisoi enemmän ja villakoira vähemmän. Riippuu ihmisen allergiasta, EI SIIS KOIRAN RODUSTA!


    • Sällä

      Pikkuveljelläni on astma, sekä hän on muutenkin allerginen kaikille karvaisille eläimille. Silti meillä on kaksi havannankoiraa (entinen bichon havanais), eikä hän saa niistä mitään allergiaoireita.

      Tunnen myös monia muita, joille on allergiasta huolimatta hankittu havannankoira hyvin tuloksin.

      Suosittelisin siis henkilökohtaisesti sitä, mutta allergia on jokaisella ihmisellä vähän erilainen, eikä siis koskaan voi olla varma, että voiko koiraa pitää.

      • Awwwws

        Kokeilimme viime vuonna aivan ihanaa labradorinnoutajan pentua. Tulin siitä kuitenkin heti allergiseksi, ja jouduimme luopumaan siitä. Olen ollut pienempänä päiväkotihoidossa erään perheen luona, jossa oli normaali pitkäkarvainen koira, eikä siitä tullut mitään. Nyt olemme varanneet juuri syntyvän Bichon Frisen pennun, ja toivomme, ettei siitä tule mitään allergiaa. Kultaisesta noutajastakaan ei mitään ole aikaisemmin tullut, sillä tuttavillamme on kyseistä rotua oleva koira. Joten tilanne riippuu täysin allergian tyypistä, näin olen ymmärtänyt. Kuitenkin, kysyisin onko vastaavanlaista tapausta ollut, että esimerkiksi kaikki jyrsijät ja jotkut koirarodut sopivat, mutta Frise ei sovi? -Awwwws


    • j_ahve

      mikään koira ei ole sellainen mistä ei voisi saada allergiaa. Mutta on sellaisia rotuja mitkä ovat vähän allergisoivia. Esim. juuri villakoirat, vehnis, tiibetinterrieri yms. mutta en ottaisi koiraa jos olisin edes lievästi allerginen, mutta jos haluaa kokeilla pystyykö olemaan koiran kanssa, ehdottaisin että ottaisitte viikoksi hoitoon jonku tuttavanne koiran jos sellane oikeenlaine olis. Mulla itelläni on astma ja mulla on tiibetinterrieri... se on ollu mulla jo kaks vuotta eikä siit oo ainakaa viel mul tullu mitää :D

      • siwauwau

        Ei oo olemassa koiraa joka ei aiheuta allergiaa! Oon itekkin kuullut juttuja, ettei villlikset, bichonit ja westiet aiheuta allergiaa, mutta oma äitini saa allergisen reaktion kaikista näistä. Samoin vehnis. Ja labradorista äiti saa pahimmat oireet - silmät turpoaa ja kurkku menee melkein kokonaan tukkoon.

        Ikäväähän tämä on sanoa, mutta ei sille mitään voi! Tosin, voihan löytyä koira jokaei aiheuta allergiaa jollekin mutta joku saa taas pahankin reaktion.
        Kaverini äiti on pahasti allerginen koirille (oisko ollu testeissä kolmostasolla) ja isällä astma. Mutta he hankkivat bichon frisen, eikä kellekään ole tullut ainuttakaan oiretta.


      • wallllu
        siwauwau kirjoitti:

        Ei oo olemassa koiraa joka ei aiheuta allergiaa! Oon itekkin kuullut juttuja, ettei villlikset, bichonit ja westiet aiheuta allergiaa, mutta oma äitini saa allergisen reaktion kaikista näistä. Samoin vehnis. Ja labradorista äiti saa pahimmat oireet - silmät turpoaa ja kurkku menee melkein kokonaan tukkoon.

        Ikäväähän tämä on sanoa, mutta ei sille mitään voi! Tosin, voihan löytyä koira jokaei aiheuta allergiaa jollekin mutta joku saa taas pahankin reaktion.
        Kaverini äiti on pahasti allerginen koirille (oisko ollu testeissä kolmostasolla) ja isällä astma. Mutta he hankkivat bichon frisen, eikä kellekään ole tullut ainuttakaan oiretta.

        Siwauwau on oikeassa, samaten kaikki jotka väittävät, ettei allergisoimatonta koiraa olekkaan.
        Joku siedättyy, joku ei, mutta usein lopputulos on koirasta luopuminen. Aivan turhaa tämä kysyminen "allergisoimattomista" koirista, uskokaa jo ettei niitä ole!


      • Koira-rakas
        wallllu kirjoitti:

        Siwauwau on oikeassa, samaten kaikki jotka väittävät, ettei allergisoimatonta koiraa olekkaan.
        Joku siedättyy, joku ei, mutta usein lopputulos on koirasta luopuminen. Aivan turhaa tämä kysyminen "allergisoimattomista" koirista, uskokaa jo ettei niitä ole!

        Äitini on allerginen koirille, mutta meillä on lapinkoira ollut jo 9 vuotta eikä äitilläni ole koskaan ollut mitään allergian oireita. Kerran taas meillä oli hoidossa spanieli muutaman tunnin, niin heti alkoi äidilleni tulla allergia oireita. Naama kutisi ja punaisia laikkuja tuli nenän ympärille ja nenä vuosi. Sitten toisinaan meidän tuttujen tiibetinspanjeli on ollut meillä kyläilemässä, niin tästäkään ei mitään oireita ole äidilleni tullut.


      • tytytyttö
        Koira-rakas kirjoitti:

        Äitini on allerginen koirille, mutta meillä on lapinkoira ollut jo 9 vuotta eikä äitilläni ole koskaan ollut mitään allergian oireita. Kerran taas meillä oli hoidossa spanieli muutaman tunnin, niin heti alkoi äidilleni tulla allergia oireita. Naama kutisi ja punaisia laikkuja tuli nenän ympärille ja nenä vuosi. Sitten toisinaan meidän tuttujen tiibetinspanjeli on ollut meillä kyläilemässä, niin tästäkään ei mitään oireita ole äidilleni tullut.

        Olen 14v. tyttö ja olemme perheemme kanssa harkinneet koiran ostoa ja olemme tulleet siihen tulokseen että haluttaisiin kääpiövillakoira (= Eli eikö tämä rotu aiheuta NIIIIN paljon allergiaa kun olen nyt lukenut niin olen sellaisen kuvan saanu :D... Serkuillamme tälläinen pikkuveijari on ja he syöttävät hänelle jotain sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.... koska kuulemma jos sille syöttää viljapitoista ruokaa niin se voi aiheuttaa enemmä allergiaa...että onko tämä totta mitä serkkuni ovat sanoneet? olisi ihan kiva tietää jos itse ostamme kääpiövillakoiranpennun ja aleittaisiin syöttää sille sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.


      • Ilpepa
        tytytyttö kirjoitti:

        Olen 14v. tyttö ja olemme perheemme kanssa harkinneet koiran ostoa ja olemme tulleet siihen tulokseen että haluttaisiin kääpiövillakoira (= Eli eikö tämä rotu aiheuta NIIIIN paljon allergiaa kun olen nyt lukenut niin olen sellaisen kuvan saanu :D... Serkuillamme tälläinen pikkuveijari on ja he syöttävät hänelle jotain sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.... koska kuulemma jos sille syöttää viljapitoista ruokaa niin se voi aiheuttaa enemmä allergiaa...että onko tämä totta mitä serkkuni ovat sanoneet? olisi ihan kiva tietää jos itse ostamme kääpiövillakoiranpennun ja aleittaisiin syöttää sille sellaista ruokaa missä ei ole viljaa.

        Meillä on pikkuinen bichon frisé uros ja meillä on ainakin oltu TODELLAKIN tyytyväisiä. Koira ei ole ainakaan meidän perheen jäseniä allergisoinut. Karvaa ei lähde kauheasti.. melkein ollenkaan joka on ihanaa :D Todellakin kannatan tätä rotua, koska bichon on hyvin älykäs, seurallinenja todellakin aika allergiavapaa koira.


      • luntsa
        Ilpepa kirjoitti:

        Meillä on pikkuinen bichon frisé uros ja meillä on ainakin oltu TODELLAKIN tyytyväisiä. Koira ei ole ainakaan meidän perheen jäseniä allergisoinut. Karvaa ei lähde kauheasti.. melkein ollenkaan joka on ihanaa :D Todellakin kannatan tätä rotua, koska bichon on hyvin älykäs, seurallinenja todellakin aika allergiavapaa koira.

        Meillä on atoopikkoja ja astmaatikkoja perheessä,silti meillä on 2 koiraa bichon frise ja kiinanharjakoira(naku) oireita ei ole koirista tullut mutta nämäkin aisat ovat aina tapauskohtaisia.


      • tiibetinterrieri

        Minullekkin sopii vain tiibetiläiset ja tiibetinterrierit, allekirjoitan tämän täysin.
        Tiibetinterrieri on pitkäkarvainen rotu jonka karvaa hoidetaan enemmän.


      • ärsyyntynyt
        wallllu kirjoitti:

        Siwauwau on oikeassa, samaten kaikki jotka väittävät, ettei allergisoimatonta koiraa olekkaan.
        Joku siedättyy, joku ei, mutta usein lopputulos on koirasta luopuminen. Aivan turhaa tämä kysyminen "allergisoimattomista" koirista, uskokaa jo ettei niitä ole!

        Älä jaksa olla noin negatiivinen!!!


    • Pikku Myy

      kun meidän äiti on allerginen koirille mutta meillä on tosi paha koira kuume olisiko walesinterrieri sellainen rotu mikä ei tuota allergiaa olen kuullut niin. entäpä mitä muitä rotuja on olemassa jotka eivät allergisoi niin paljon ainakaan?

      • kokemusta villakoira

        Me ostimme 4vuotta sitten Cottonin koska sitä suositeltiin allergiselle..uskoimme ja ostimme. Allergiaa ei sillon niin huomannut, mutta hiljaa se paheni ja paheni. Loppujenlopuksi astma!!


      • LoveDogs
        kokemusta villakoira kirjoitti:

        Me ostimme 4vuotta sitten Cottonin koska sitä suositeltiin allergiselle..uskoimme ja ostimme. Allergiaa ei sillon niin huomannut, mutta hiljaa se paheni ja paheni. Loppujenlopuksi astma!!

        Meillä on Bichon Havanais koira.Äitini on allerginen kissoille ja koirille.Koira on ollut toukokuussa kolme vuotta meillä eikä ole tullut minkäänlaisia oireita äidilleni. : )


      • innostunut koiruli
        kokemusta villakoira kirjoitti:

        Me ostimme 4vuotta sitten Cottonin koska sitä suositeltiin allergiselle..uskoimme ja ostimme. Allergiaa ei sillon niin huomannut, mutta hiljaa se paheni ja paheni. Loppujenlopuksi astma!!

        Tosi harmillista ;(


      • Just joo...
        kokemusta villakoira kirjoitti:

        Me ostimme 4vuotta sitten Cottonin koska sitä suositeltiin allergiselle..uskoimme ja ostimme. Allergiaa ei sillon niin huomannut, mutta hiljaa se paheni ja paheni. Loppujenlopuksi astma!!

        Häh?? Suositeltiin allergiselle!?
        Kukaan järkevä ei suosittele mitään koiraa jos on allerginen.


    • griffons

      Onko kellään kokemuksia GRIFFONEISTA?
      Haaveena ollut kauan perheeellä Brysselin Griffoni mutta toinen vanhemmista (jonkin verran) allerginen...

    • mummunmustikkasoppa

      Itsellä ei kokemusta griffoneista mutta olen sellaista itsekin miettinyt! Olen aika pahasti allerginen testatusti taso 4, muttei tule kaikista roduista niin paljon. Cavalierista jopa ulkona tuli reaktiot parin tunnin jälkeen. Kultaisesta noutajasta ei tullut neljän tunnin aikana, yhdestä terrieristä ei samana aikana. Tämä on hyvin vaihtelevaa ja tulee tosi eri aikoihin oireet. Joidenkin kohdalla myöhemmin ja joidenkin aikaisemmin. Etsimme n. parin viikon testauksella koiraa, josta ei tulisi allergiaa, mutta vain sijaiskotiin. Cottonista en itse saanut oireita, mutta isä sai! Se oli meillä melkein viikon. Että kyllä on vaikeaa jos kaiken lisäksi KAHDELLA on allergia. :D

    • moonis91

      Tosiaan näitä keskustelu ketjuja on miljoonia täällä sivuilla. Meille on tulossa marraskuussa ( jos kaikki menee hyvin bichon frisen pentu) miehelläni on allergiaa, kävimme kasvattajan luona tutustumassa ja pientä aivastelua oli sen jälkeen , tämä saattaa johtua myös siitä että koira on ollut tekemisissä toisen koiran ja marsujen kanssa joten pöly jäänyt sen turkkiin, olen aina unelmoinut tästä ja nyt se on tapahtumassa toivottavasti voimme pikku veitikan pitää sillä olen niin paljon yksin kotona että seura ja koiran kanssa harrastukset tekisivät terää =) tietysti pitää pitää mielessä realistinen kuva siitä että toisinkin voi käydä!

      Loppuun lisään vielä että kukaan ei voi sanoa mitään koiraa allergia vapaaksi ja jokainen varmaan tällä keskustelu palstalla tietää mistä allergia johtuu eiköhän se niin monta kertaa ole kerrottu. Jokainen ottakoon omat riskinsä ja nauttikoon tai kärsitköön siitä! asiat ovat niin yksilöllisiä! itse olen siedättynyt koiriin niin hyvin ettei oikein mistään koirasta tule enää mitään allergiaa, kissoista kylläkin! Toivottavasti mieheni siedättyy pentu vaiheessa myös ja voimme pitää koiran !

    • !?

      Niin onkovehnäterrieri allergiakoira vai ei. Isälläni on eläin allergia ja se on viimeksi lapsena käynyt testeissä. "MUTTA AIJON PAKOTTAA SEN SINNE"
      Kaikilla parmailla kavereillani on koiran tai koiran pentu yksi sai esim eilen koiran pennun ja kävin katsomassa sitä niin minulle tuli vielä isompi koira kuume.

    • koira tietäjä

      ei niin allergisoivaa nämä rodut : bithon, coton, pomapoo, pomerian ,vehnäterrieri, affenpinseri, affenpoo,saksanseisoja,on niitä vielä paljon enemmänkin:

    • silkkisililmu

      Meillä on silkkiterrieri ja se on ns."allergiarotu", vaikkei sellaista ole olemassakaan. Toisella koiramme omistajista on astma ja monia allergioita ja sietää koiraamme erittäin hyvin. Silkkiterrierin ihosta lähtee todella vähän hilsettä ja karvaa ei lähde, joten koti ei ole niin helposti pölyinen ja koirankarvainen. Suosittelen rotua muutenkin kaikille jotka jaksaa pennun kouluttaa hyvin. Onnistuneen koulutuksen jälkeen silkkiterrieri on mitä mainioin lenkki sekä tarvittaessa sylikaveri. Oma koiramme on ainkin myös todella lapsiystävällinen. Jos rodun ulkomuoto mietityttää trimmi kuvien perusteella niin trust me, silkkiterrieri ei oo yhtään niin hienohelma miltä näyttää vaan täyttä dynamiittia.

    • silkkiiii

      Huohuohuoh... Silkkiterrierri. Mun iskäl oli pientä koira-allergiaa, ja kun hankittiin tuo, koko allergia parani, nyt voi olla tekemisissä kaikkien koirien kanssa ilman allergiaa... Riippuuu tietenkin allergiatyypistä, mutta ihana rotu, en suosittele bichon friseä, sen turkkiin menee älyttömästi rahaa! Silkin turkkia ei tarvitse trimmata, ainuustaan harjaa^^

    • elli-cairni

      meillä on Cairninterrieri!
      Cairnilla on tiheä aluskarva, joten hilse ei pääse helposti sen läpi.
      Lisäksi turkki nypitään, joten karvaa ei itsestään juuri ollenkaan lähde.
      Itselläni on allergia ja äidillä astma. Kummallekaan meistä ei ole tullut oireita.
      Kaiken päälle, Cairni on ihana!

    • koiraa hankkimassa

      Itse olen pahasti allerginen kissoille, jonkin verran hevosille sekä koiralle. Meillä on ollut hoidossa bichon havanais ja tuosta ei ole tullut mitään oireita, lukuunottamatta lievää kutinaa joskus koiran nuollessa naamaa.. Ilmeisesti tuosta koirasta ei niinkään lähde sitä allergisoivaa hilsettä, eikä se kuolaa ympäriinsä. Kaikista muista koirista on tullut suht voimakkaat joiden kanssa olen ollut tekemisissä. Olen kuullut, että altistuessa lievät oireet saattavat kadota kokonaan.
      Olen aina halunnut karvaisen otuksen lemmikiksi ja samalla myös luullut, etten voisi ottaa minkäänlaista karvaista elukkaa, koskaan. nyt on sentään toivoa!

    • dfdsf

      Isällä on allergia. Hankimme pari kuukautta sitten Bichon Frisèn eikä mitään oireita ole tullut.

    • ongelmallinen

      haluaisin todella paljon koiraa ja olen aina halunnut mutta perheessämme on yksi koirille allerginen henkilö hän saa tuttavien koirista pelkästä kosketuksesta iholle näppyjä. Hän ei kylläkään asu koko aikaa luonamme vaan pari päivää viikossa. Olisiko siis mahdollista ottaa koira ja pitää sitä vain yläkerrassa (jossa tämä alerginen henkilö ei käy) niin että allergiaa ei tulisi? tosin niin että asia ei muuttuisi ja hän ei voisi enää olla öitä luonamme ja viettää aikaa kanssamme kodissamme.

    • hththt

      Ei ole olemassa mitään ns. allergia koiraa..Riippuu ihan ihmisen allergiasta..Isälläni on astma ja kotoa löytyy bichon frise. Ei saa astmakohtauksia omasta koirastaan, mutta ns. normaalista koirasta saa. Itse olen allerginen koiran kuolalle ja virtsalle en niinkään hilseelle. On tällä hetkellä 5 vuotias bichon narttu, mutta en suosittele kokeilemaan, sillä kylässä on käynyt sukulaisia, joilla on koira allergia ja ovat saaneet allergia reaktioita.

    • goiraa

      Mulla astma ja paha koira-allergia. Omaa meksikonkarvatontakoiraa siedän täysin. Kyllä, ne hilseilee, mutta ihoa kun hoitaa (pesu ja rasvaaminen) niin hilseily on hyvin vähäistä/sitä ei tapahdu juuri lainkaan. ;> suosittelen.

    • Koira fani

      Minulla on atma ja oon ajatellut koiran ottamista. Oon ollu aina aivan hulluna koiriin jo ennen kuin opin puhumaan, osoitin selvää kiinnostusta koiriin. Tällä hetkellä astmani on jo paljon lievempi ja en saa siitä melkein ikinä oireita vaikka olisin minkälaisen koiran lähellä ja vaikka koira nuolisi ihan vaikka naamaani. Silmiin ''kuola käsillä'' pyrin kuitenkin olla koskematta. Nyt olen ajatellut Havannankoiran ottamista haluaisin kuulla rodusta lisää jos on mahdollista. Netistä olen tietoa etsinyt, omista koirakirjoistani, kirjaston kirjoita ja olen soittanut yhdelle kasvattajallekkin. Olen ymmärtänyt että usein miten pohjavillatomat rodut aiheuttavat yleensä vähemmän hielseilyä aiheuttavaa allergiaa. Vaikka kyllä nekin oireita joillekkin aiheuttavat, riippuen ihmisestä. Voisi olla ihmeellistä uskoa mutta olen vasta 12 vuotias kun tätä kirjoitan. Kiitos älkääkä haukkuko tätä tekstiä heti, mutta kiitos jos joku ymmärsi minua ja kirjoittaisi lisää tietoa rodusta Havannankoira eli Bichon Havannais.

    • :):)

      Moi! tykkään todella paljon koirista ja haluaisin koiran, etenkin suomenlapinkoiran. Ainoa ongelma on se että veljeni on allerginen, olisiko mitenkään mahdollista ottaa suomenlapinkoiraa tai jotain muuta koiraa? kiitos vastaajille jo etukäteen=)

      • Anssu11

        Suomenlappareilla on aika tuuhea karva, sen perusteella että olen niitä aika paljon nähnyt :D Ittellä on ollut koira allergia, en tiiä oonko siedättyny mutta en ole saanut minkään laisia oireita vaikka olen kaverillani ollut jolla on Suomenlapinkoira :) Riippuu aivan onko veljesi kuinka allerginen, ja onhan se vähän niin, että turvallisinta veljesi kannalta olisi ottaa kääpiövillakoira, Bichon Frise tai joku muu vastaava :) Itse kokemuksen perusteella ainakaan nämä rodut eivät niin paljoa allergisoi :)


    • Koiruli-19999

      On totta, ettei `täysin allergisoimattomia` koiria ole :--( MUTTA osa ihmisistä on silti voinut ottaa villakoiran, bichon frisen tai jonkun muun. MUTTA tämäkin on t_ä_y_s_i_n yksilöllistä, toinen saa villakoirasta tosi pahat oireet ja toinen taas pystyy pitämään semmoista kotonaan vaikka on allrginen. Myös allergan laatu vaikuttaa asiaan.

    • Eikös ♥

      Moi, olen ymmärtänyt ettei ole koiraa ole jolle ei voisi olla allerginen mutta eikös ole niin että ihminen voi olla enemmän allerginen eräälle koiralle ku taas toiselle koiralle ? ja eikös Cottoni ole sellainen koira jolle ei voi olla allerginen? Ja olen itse allerginen Bichoneille vaikka ihmiset sanovat ettei niille voi olla allerginen mutta eiks allergia riipu ihmisestä eikä koirasta ♥

      • KOIRAAAT <3<3

        mitään koiraa ei ole olemassakaan mille ei voisi olla allerginen. kyllä cottonillekin voi olla allerginen. Jotkut ei saa allergiaa karvattomista joskut ei pohjavillattomista jostkut ei niistä roduista ja näistä jne.
        ihminen voi siedättyä omalle koiraalleen niin että olisikin vaikka saman rodun muulle koiralle alllerginen ei omastaan saa oirettakaan. siinä on siis tapahtunut siedättyminen.

        Mutta on mahdollista saada koira vaikka olisikin allerginen!!

        Meille on tulossa ensi kuussa bichon frise pentu vaikka äidilläni on allergiaa. Mutta äitini ei ole tämän tyylisitä koirista saanut mitään. tiedän kyllä että se on riski mutta jos ei ota sitä riskiä ei ainakaan voi saada unelmiaan todeksii! :)


    • Ankrieli

      Bichon frisen pitäisi olla joillekin allergikoille sopiva koira. Villakoirat samoin. Allergiavapaata koiraa ei kuitenkaan ole olemassa, joten pitäisi ottaa hoitoon sen rotuinen ja katsoa tuleeko oireita. Jostain kuulin , että pennuista tulee enemmän oireita kuin aikuisista koirista. Kokeilemalla asia selviää.

      • Meillä ihanuus ja allerg

        Australian labradoodle ?? Tunnettu ympäri maailmaa juuri sen takia ettei aiheuta allergiaa.


    • pro koirat
    • Anonyymi

      Kaikki koirat allergisoivat. Tästä aiheesta on palstalla lukuisia keskusteluja. Olisiko ollut vaikeaa lukea niitä, sen sijaan että spämmäät tänne saman kysymyksen sadannen kerran. Tai vaikka googlata tuo kysymys?

    • Anonyymi

      Kukaan ei voi taata ettei koira aiheuta allergiaa mutta minulla on aika paha infektio astma mutta omistan ihaniman kääpiösnautserin


      T.astmainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      229
      2021
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      77
      1770
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      106
      1209
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1130
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1085
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1015
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe