Kertokaa Kyproksella kävijät, onko siellä kovinkin kallista tuo eläminen. Olen kuullut "kauhujuttuja" saaren kalleudesta, mutta matkaesitteissä sanotaan hintatasoksi Suomen hintataso. Tämä ei tarkoita sitä, että Suomessa olisi halpaa, mutta onko Kyproksella ulkona syöminen esimerkiksi paljonkin kalliimpaa. Se on kuitenkin suurin kuluerä nelihenkisellä perheellä viikon aikana. Esimerkkejä hinnoista olisi kiva saada. Kiitos etukäteen.
Kyproksen hintatasosta
21
7022
Vastaukset
- Dimusan
Olimme 2004 toukokuussa Ayia Napassa, viihtyisässä Finnmatkojen perhehotellissa joka oli mukavasti meren äärellä. Meitä oli 4-hengen perhe, jolta kului viikon aikana n.1500€ pelkkiin syömisiin. Aamupalat nautittiin aina omassa huoneistossa, mutta muuten lähes koko viikko syötiin ulkona kuten lomalla yleensä on tapana. En itse lähtisi ko.kohteeseen missään tapauksessa toiseen kertaan, sillä niin hävyttömän hintaista siellä ihan perussyöminen oli. En itse yleensä matkalla hirmuisesti mieti rahankäyttöä, mutta tuolla matkalla oli jo ihan pakko katsella hintoja tarkemmin.Mielestäni paikalliset ovat ylihinnoitelleet koko kohteen, eikä sinne monikaan kerran käynyt enää taatusti noilla hinnoilla palaa.
Olemme viimeisen 5 vuoden aikana käyneet perheen kanssa myös Kanarialla, Rhodoksella ja Mallorcalla ja ne kaikki ovat olleet selkeästi edullisempia kohteita kuin Kypros. Jos lomabudjettisi on kovinkin tiukka, niin en voi ko.kohdetta suositella. - ..........
Olin Kyproksella vuonna 1999 ja jo silloin hintataso oli kovempi kuin Suomessa. Rahaa meni kamalasti, en muista tarkasti kuinka paljon.
Mitä olen ihmisiltä kuullut ja palstoilta lukenut niin Kyproksen hintataso on vaan noussut koko ajan. Noissa matkaoppaissa kaikki kalliimmat kohteet on tekstillä "hintataso samanlainen kuin Suomessa", vaikka todellisuudessa juuri Kypros ja vaikkapa Nizza ovat Suomea kalliimpia.
Kyproksen matkailu on romahtanut. Turisteja on saarella paljon vähemmän. Suomalaisia kävi parhaimmillaan saarella n. 50 000 vuodessa, nykyisin enää murto-osa tuosta. Yksinkertaisesti kyproslaiset ovat hinnoitelleet saarensa aivan järkyttävän kalliiksi ja nyt yrittävät saada samat rahat mitä aiemminkin, vaikka turistien määrä on pudonnut.
Itse haluaisin joskus käydä maassa vielä uudestaan, mutta hintataso on siirtänyt tuota matkaa koko ajan. Olenkin ajatellut, että Kyproksen matkailun boikotointi ehkä auttaisi ja hintataso laskisi.
Euroopassa Turkki (Bodrum poikkeus) on vielä edullinen kohde, vaikka kuulemma sielläkin on hinnat nousseet varsinkin uuden liiran käyttöönoton vuoksi. Bulgaria, Romania ja Balkanin maat myös edullisia, varsinkin Bulgaria ja Romania.
Itse vaihtaisin Kyproksen matkan esim. Turkin Alanyaan. Samanlaiset maisemat ja rannat Alanyassa on kuin Kyproksella. Turkissa esim. on enemmän antiikin Kreikan aikaisia nähtävyyksiä kuin itse Kreikassa. - höpö
Ei siellä nyt ihan tolkuttoman kallista ole!Ite olin kaverin kans viime toukokuus ja kallein ravintola reissu oli 200puntaa.Siihen sisälty alkusalaatti,pääruoka,vesikannu,viinipullo ja hedelmiä jälkkäriks.Tietty me välteltiin niitä kalleimpia ravintoloita, mutta ei me missään kämäsissä paikoissakaan käyty.
- kallista?
tarkoitit varmaan 20 puntaa, eli noin 35 euroa vai tarkoititko tosiaan 200 puntaa?
- sori
kallista? kirjoitti:
tarkoitit varmaan 20 puntaa, eli noin 35 euroa vai tarkoititko tosiaan 200 puntaa?
tarkoitin 20puntaa!:) Totuin siellä aina vaihtamaan punnat päässäni ekaks markoiks eli kallein ravintola lasku oli n.200 vanhaa markkaa!:)
- Tapu
Mene Pohjois-Kyprokselle ! Siellä hintataso on vähintään kolmanneksen halvempi kuin Kreikan puolella. Rajan yli pääsee nykyään vaivattomasti.
- ......
ravintolassa 2 aikuista ja yksi lapsi: lasku 17 puntaa sis.kaksi suovlakia lapsen hampurilainen ja ranskalaiset, kaksi olutta ja limu.
taksi: n. 5km = 5 puntaa
hotellin kauppassa 2 litraa vettä 2 puntaa ja jotain päälle.
Päättele itse siitä. Meille kyllä jäi kuva siitä että oli ylihinnoiteltua ja rahastamisen makua. Ja ravintoloissa kannattaa antaa tasaraha, jos annat 17 punnan laskusta 20 puntaa, niin he tulkitsevat, että annat loput tippiä eivätkä tuo loppurahoja takaisin. Näin ei käynyt yksin meille.
En mene enää uudestaan, on kuin kaatopaikka, kaikki törky heitetty pitkin tienvarsia. (oltiin tänä syksynä) - kallista
Ei Kyproksella nyt niin tolkuttoman kallista ole, riippuu tietenkin siitä mihin menet syömään. Minun neuvoni on, että menette syömään paikkoihin joissa paikalliset syö. Ne eivät ole ylihinnoiteltuja ja ruokakin on parempaa kun turistiravintoloissa. Esim. meze-aterian saat monesta paikasta 10 eurolla, etkä varmasti jaksa kaikkea edes syödä.
Agia Napa on tunnetusti saaren kalleimpia paikkoja. Kannattaa siis vähän katsoa ympärille ja miettiä meneekö ravintolaan, jossa on vain turisteja, vai ollakko maassa maan tavalla...- .....................
Noissa paikoissa kun ei juuri paikallisia asu niin eipä niitä paikallisten suosimia ravintoloitakaan siellä ole.
- keobeer
voisiko joku valaista missä A. Napan ravintolassa on paras meze? tai mikä on mielestäsi paras ravintola? Nythän useammat paikat on kiinni, mutta juuri tähän vuodenaikaan aukiolevista.
- Muunnin!
Hei!
Haluan lisätä tähän keskusteluun valuttamuuntimen joka löytyy : http://www.ratesfx.com/rates/rate-converter.fi.html
Oltiin porukalla Kyproksella heinäkuussa ja kyllä nuo edelliset esimerkit ovat todellisia. Ravintolassa hinnat noin 8-12 puntaa, kallista se on kun ajattelee valuuta kurssia joka näyttäisi olevan tällä hetkellä 1.75 € = 1 kyproksen punta. Parhaiten selvii kun ajattelee että 1 cyp on 2 € ja sillä tiedolla sitten kattelet niitä tarjouksia mitä esittävät. Sanalla sanoen KALLISTA, mutta pakko kypros on kerran eläissään kokea. - ....
perhelomailijoita voisi kiinnostaa vesipuiston sisäänpääsymaksu: aikuiset 15 cyp ja lapset 8 cyp. eli noin 30 € aikuisilta ja lapset 16 €. Eli kallista, mutta elämä on....
- aikaisempiin
Esim. vesipuistoihin saa monesta paikasta kuponkeja, joilla saa esim. 25% alennusta tai joskus jopa sisään kaksi yhden hinnalla. Kannattaa pitää silmät ja korvat auki tai kysyä vaikka hotellin respasta tietoa.
Agia Napassa ja Protaraksessa ei tosiaan ole paikallisten suosimia ravintoloita juurikaan, mutta jo viereisistä pikkukylistä löytyy halpoja ruokapaikkoja. Viestin aloittaja kuitenkin taisi kysyä Kyproksen hintatasosta, ja sanoisin että jos menee esim. Larnakaan tai Limassoliin, niin halvempia paikkoja löytyykin jo ihan turistialueiden kupeista. Vielä vinkiksi: mitä isompi supermarketti, sitä edullisemmat hinnat. Hotellien kaupat ovat yleensä kalliimmasta päästä. 6 x 1.5 litran vesipullo noin £1.50
- eemu
ja hintaesimerkeistä. Vielä ei ole matkaa tilattu, mutta houkuttelee kyllä tuo Kypros. Taitaa kuitenkin olla syyslomien aikaan (lokakuu) lämpimin paikka lyhyellä lentomatkalla.
- beach
Kyllä on todella törkeitä hintoja. OK, ruoka oli kallista mutta yksi naurettavin esimerkki: ravintolassa 0,33 carlsberg olut 3,5puntaa mikä tarkoittaa reippaasti yli 5e! Järjetöntä...
- olet ollut
beach kirjoitti:
Kyllä on todella törkeitä hintoja. OK, ruoka oli kallista mutta yksi naurettavin esimerkki: ravintolassa 0,33 carlsberg olut 3,5puntaa mikä tarkoittaa reippaasti yli 5e! Järjetöntä...
Mistähän ravintolasta olet tuollaisella hinnalla ostanut?? Normaalisti Carlsberg tai Keo ravintolassa maksaa 1-2 puntaa.
- todellakin olet mahtanut
olet ollut kirjoitti:
Mistähän ravintolasta olet tuollaisella hinnalla ostanut?? Normaalisti Carlsberg tai Keo ravintolassa maksaa 1-2 puntaa.
olla?Mä en tosiaan ISOSTA keo tuopista maksanu missään yli 2 puntaa!!Trinkit saattoi joskus maksaa 3-4 puntaa, mut nekin oli sitten kunnon trinkkejä eikä mitään mehulitkua!Mä ainakin suosittelen Kyprosta kaikille!Sinne täytyy lähteä asenteella ja hyvän matkaseuran kanssa!:)
- eemu
todellakin olet mahtanut kirjoitti:
olla?Mä en tosiaan ISOSTA keo tuopista maksanu missään yli 2 puntaa!!Trinkit saattoi joskus maksaa 3-4 puntaa, mut nekin oli sitten kunnon trinkkejä eikä mitään mehulitkua!Mä ainakin suosittelen Kyprosta kaikille!Sinne täytyy lähteä asenteella ja hyvän matkaseuran kanssa!:)
.. ei vaikuta meikäläiseen kauheesti, olen enempi viinin lipittäjä. No nyt on matka tilattu Pafokseen, että mennään katsastamaan saari ja sen hinnat. Hyvästä matkaseurasta en tiedä, kun joudun ottamaan perheeni mukaan (vitsi,vitsi). Kommentteja ja kokemuksia Kyproksesta luetaaan vastaisuudessakin mielenkiinnolla.
- Keo Keo
eemu kirjoitti:
.. ei vaikuta meikäläiseen kauheesti, olen enempi viinin lipittäjä. No nyt on matka tilattu Pafokseen, että mennään katsastamaan saari ja sen hinnat. Hyvästä matkaseurasta en tiedä, kun joudun ottamaan perheeni mukaan (vitsi,vitsi). Kommentteja ja kokemuksia Kyproksesta luetaaan vastaisuudessakin mielenkiinnolla.
Jos kerran olet viinin juojia, niin paikallinen Keo tekee ihan hyviä viinejä. Ihan iso lasillinen ( ei siis mikään 12 cl) ja maksoi 1:den punnan. Näin ainakin Limassolissa. Arvaappa tuliko juotua? Niin ja pullo marketissa suorastaan puoli-ilmainen. Tulihan noita muutamat tuotua vielä kotiinkin. Hyvää matkaa sulle, seurasta riippumatta!
- nimetön
eemu kirjoitti:
kannata uskoa.Mukavan kohteen olet valinnut,Pafoksen.Ja taatusti ravintoloissa syö halvemmalla,kuin Suomessa,kunhan ei ihan rannalle mene,merinäköalasta joutuu maksamaan.
- *Sunny
Olin Agia Navassa pari vuotta sitten ja hinta taso ei hätkähdyttänyt kun varauduin kuuleman perusteella hieman suurempaan matkakassaan.. eli ei mennä Bulgarian, Turkin tms.. hinnoissa.
Mielestäni hinta taso ei kuitenkaan suomen hintatasoa ylittänyt, siis omalla harkintakyvyllä pärjää pienemmälläkin matkakassalla.. tosian tuliaisvaraa kannattaa olla, sillä ostettavaa löytyy!
Kannattaa vertailla hintoja, sillä näissä on selkeitä eroja niin ruuan, juoman kuin tavarankin suhteen.
Myös baareissa/discoissa on eroja, toisiin maksaa n. 10 euroa sisälle, toisiin saa helposti napattua vapareita ja toiset puolestaan ovat maksuttomia. Juomat baareissa lähentelevät Suomen hintoja, mutta happy houreita kannattaa hyödyntää :)
...eikä tuo hintataso hätkähdyttänyt senkään vertaa, ettenkö itse palaisi takaisin, vaan matka seuraavalle kesälle on jo varattuna..
noin arviolta Kreikan hinnoissa mennään!
-Hauskaa reissua!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi402989Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs332807100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es482443Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo452111Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks212024Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581790- 441697
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä371550- 451473
- 261321