jackrusselinterrieri.

nikka

olisiko jackrusselinterrieri hyvä ensimmäiseksi koiraksi? vai onko se vaativa rotu? ovatko jackrusselinterrierit kilttejä ja leikkisiä?
tarvitseeko ne paljonkin aikaa ja voiko niitä jättää 4-6 tunniksi yksin? harkitsin ostoa mutta
en vielä viitsinyt =D voitteko kertoa omista jackrusselinterriereista jos on? että tietää minkä laisia ne ovat =)

51

27383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Russeli

      Ihan ensiksi täytyy kehottaa käymään osoitteessa: http://www.jackrussellinterrieri.fi/

      Sieltä löytyy kaikki oleellinen tieto rodusta (karvan laatu, perinnölliset sairaudet yms yms)

      Itselläni on nyt 1 v 3 kk russeliuros. Aivan mahtava tapaus. Luonteeltaan hyvin iloinen ja energinen. Vaatii paljon huomiota ja rakkautta sekä RUTKASTI aktivointia, 10 km lenkki ei tunnu missään. Suhtautuu muihin koiriin hyvin, ei rähjää kenellekkään (poika on leikattu 9 kuukauden ikäisenä, joten ei oppinut sitä ennen rähjäämään). Tuttuihin ihmisiin suhtautuu suurella innolla, mutta oudommat ihmiset kiertää aluksi kauempaa ja arvioi heidät. Russelit ovat kyllä leikkisiä ja parhaiten meidän poitsu ainakin viihtyy leikeissä muiden terrierien kanssa, toiset russelit on parhaita kamuja.
      Meillä koira joutuu olemaan 8-9 tuntia yksin kun mies ja minä ollaan molemmat töissä. Hienosti on pärjännyt, jätetään vaan aina jotakin puuhaa (ruokaa Kong-leluun tms), koira todennäköisesti nukkuu lähes kokoajan kun on yksin tai sitten katselee ikkunasta ulos. Mutta vapaa-aika kyllä kuluukin sitten lähes kokonaan russelin aktivoinnissa, metsälenkeillä, agilityssa, verijäljellä yms.
      Kyllä russeli mielestäni sopii ensimmäiseksi koiraksi, jos tietää mihin on ryhtymässä. Meillä ainakin tuo pieni olento on valloittanut sydämet täysin, ja nyt onkin "tilauksessa" tyttörusseli pojulle kamuksi.

      • mutta..

        korostaisin vielä, että russeli on todellakin ISO koira pienen koiran koossa ja ihan pelkästään seurakoiraksi ja sohvaperunaksi siitä ei ole.. Täytyy olla innostusta harrastaa koiran kanssa jotain, sillä jos et aktivoi russelia tarpeeksi, se tekee sen itse, yleensä omistajan ei-toivomalla tavalla!


      • Jempu

        oon nyt käyny monen moisilla netti sivuilla missä on russelista mutta, kaikilla ei lue russelin hintaa mikä on se yleisin hinta tai mainitsitko niinkun joku-joku hinta tavalla? haluisin terveen russelin mut kumminkin ehkä alle 1000€ ja ois hyvä jos jotain sais mukanna tai jos rokotuksii ois tehty jo valmiiksi, itellä meinaan ei ois aikaa viedä sitä välttämättä rokotuksiin. en kyl tarkota että en veis sitä lenkille tottakai veisin. mut oon 12w. ja isä sen ostais ja sillai muttakun se ei välttämättä suostu oon kinunnu sitä pitkään ja ehdotin että jos se ostais sen vähän niinkun joulu lahjaksi. mutta se ei kielläkää mut ei se sitä varmaa ostakkaa. mut luulen että jos löytäisin suhteellisen halvan ja rokotetun pennun jostain tai siis ilmotuksen ja näyttäisin isälle se vois ostaa. eli tarviin nyt neuvoja hinnasta, mistä vois sen saada. muuten kyllähän sen vois opettaa sillai että kun menis esim metsään sen päästäis vapaaksi ja se temmeltäis siä ja kun huutais se tulis mut onko siihen neuvoja? muuten pidettäis sitä häkissä ja sisällä. ja se on kans vähän ongelmä kun jossain paikoissa myydään vaan metsästykseen tai luolakoiraks mut meillä se ois vaan seurakoira ja lenkki kaveri yms.


      • ilovedogs

        Meillä on tänään vuoden täyttävä jackrusseli (= Tämä on todella tempperamenttinen rotu, ja tarvitsee paljon aktiviteetteja, sekä rakkautta ja hellyyttä. (:; Meillä ei ole ainakaan suurempia ongelmia ollut siinä, että koira on noin 6h yksin kotona, kunhan muistaa jättää jotain virikettä. Yleensä se kyllä nukkuu kotona päivällä. Itse sain tämän koiran viime kesänä ja olin 13-v, joten minusta sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi, kunhan jaksaa huolehtia kovasti. Tämä koira ei todellakaan ole mikään sohvaperuna!


      • pahkasiikasi
        Jempu kirjoitti:

        oon nyt käyny monen moisilla netti sivuilla missä on russelista mutta, kaikilla ei lue russelin hintaa mikä on se yleisin hinta tai mainitsitko niinkun joku-joku hinta tavalla? haluisin terveen russelin mut kumminkin ehkä alle 1000€ ja ois hyvä jos jotain sais mukanna tai jos rokotuksii ois tehty jo valmiiksi, itellä meinaan ei ois aikaa viedä sitä välttämättä rokotuksiin. en kyl tarkota että en veis sitä lenkille tottakai veisin. mut oon 12w. ja isä sen ostais ja sillai muttakun se ei välttämättä suostu oon kinunnu sitä pitkään ja ehdotin että jos se ostais sen vähän niinkun joulu lahjaksi. mutta se ei kielläkää mut ei se sitä varmaa ostakkaa. mut luulen että jos löytäisin suhteellisen halvan ja rokotetun pennun jostain tai siis ilmotuksen ja näyttäisin isälle se vois ostaa. eli tarviin nyt neuvoja hinnasta, mistä vois sen saada. muuten kyllähän sen vois opettaa sillai että kun menis esim metsään sen päästäis vapaaksi ja se temmeltäis siä ja kun huutais se tulis mut onko siihen neuvoja? muuten pidettäis sitä häkissä ja sisällä. ja se on kans vähän ongelmä kun jossain paikoissa myydään vaan metsästykseen tai luolakoiraks mut meillä se ois vaan seurakoira ja lenkki kaveri yms.

        Kannattaa laittaa sähköpostia russelkenneleihin, itsekin olen tuolta kirkkonummen russel kennelistä kysellyt kaiken näköistä rotuun liittyen, olethan varmasti valmis russeliin koska se tarvitsee paljon aktiviteettia ja keksii itse ei ehkä niin toivotulla tavalla jos on pitkästynyt...


      • celixe
        Jempu kirjoitti:

        oon nyt käyny monen moisilla netti sivuilla missä on russelista mutta, kaikilla ei lue russelin hintaa mikä on se yleisin hinta tai mainitsitko niinkun joku-joku hinta tavalla? haluisin terveen russelin mut kumminkin ehkä alle 1000€ ja ois hyvä jos jotain sais mukanna tai jos rokotuksii ois tehty jo valmiiksi, itellä meinaan ei ois aikaa viedä sitä välttämättä rokotuksiin. en kyl tarkota että en veis sitä lenkille tottakai veisin. mut oon 12w. ja isä sen ostais ja sillai muttakun se ei välttämättä suostu oon kinunnu sitä pitkään ja ehdotin että jos se ostais sen vähän niinkun joulu lahjaksi. mutta se ei kielläkää mut ei se sitä varmaa ostakkaa. mut luulen että jos löytäisin suhteellisen halvan ja rokotetun pennun jostain tai siis ilmotuksen ja näyttäisin isälle se vois ostaa. eli tarviin nyt neuvoja hinnasta, mistä vois sen saada. muuten kyllähän sen vois opettaa sillai että kun menis esim metsään sen päästäis vapaaksi ja se temmeltäis siä ja kun huutais se tulis mut onko siihen neuvoja? muuten pidettäis sitä häkissä ja sisällä. ja se on kans vähän ongelmä kun jossain paikoissa myydään vaan metsästykseen tai luolakoiraks mut meillä se ois vaan seurakoira ja lenkki kaveri yms.

        Täytin itse juuri 14 ja sain kolme kuukautta sitteb parsonrussellinterrierin... En nyt tietenkään sinua tunne, mutta sanoisin, että jacikin saattaisi olla liian vaativa rotu vielä ihan noin nuorelle. Olen kaksi vuotta vanhempi ja minullakin on vaikeaa parsonini kanssa vaikka kylläkin ihan hyvässä mallissa silti mennään. Jos sinun on saatava koira nyt ja heti voisit miettiä vähän jotakin rauhallisempaa rotua. Itsekkin mietiskelin paljon basenjia, mutta se on liian vaikea ekaksi koiraksi. Ainakin minun parsoniani ulkoilutan seitsemän kertaa päivässä ja päälle koulutukset itsekseen ja koirakoulussa. Maksoin parsonistani 1200e piti maksaa 1700 mutta kasvattaja on tuttu. No hinta riippuu tietty 1. mihin käyttäisit sitä. Jos haluat näyttely koiran hinta on korkeampi 2. Millaiset vanhemmat: mitä paremmat vanhemmat sitä kalliimmat pennut 3 myös pentueen koko saattaa vaikuttaa hintoihin. 4. Jos koiran mukana tulee jtn. tavaroita hinta voi olla hivenen enemmän. Suosittelen ostamaan pennun luotettavasta paikasta mistä saatte apua myös kun pentu on vähän vanhempi. Toivottavasti oli edes jotain apua :)


      • totta!!!
        Jempu kirjoitti:

        oon nyt käyny monen moisilla netti sivuilla missä on russelista mutta, kaikilla ei lue russelin hintaa mikä on se yleisin hinta tai mainitsitko niinkun joku-joku hinta tavalla? haluisin terveen russelin mut kumminkin ehkä alle 1000€ ja ois hyvä jos jotain sais mukanna tai jos rokotuksii ois tehty jo valmiiksi, itellä meinaan ei ois aikaa viedä sitä välttämättä rokotuksiin. en kyl tarkota että en veis sitä lenkille tottakai veisin. mut oon 12w. ja isä sen ostais ja sillai muttakun se ei välttämättä suostu oon kinunnu sitä pitkään ja ehdotin että jos se ostais sen vähän niinkun joulu lahjaksi. mutta se ei kielläkää mut ei se sitä varmaa ostakkaa. mut luulen että jos löytäisin suhteellisen halvan ja rokotetun pennun jostain tai siis ilmotuksen ja näyttäisin isälle se vois ostaa. eli tarviin nyt neuvoja hinnasta, mistä vois sen saada. muuten kyllähän sen vois opettaa sillai että kun menis esim metsään sen päästäis vapaaksi ja se temmeltäis siä ja kun huutais se tulis mut onko siihen neuvoja? muuten pidettäis sitä häkissä ja sisällä. ja se on kans vähän ongelmä kun jossain paikoissa myydään vaan metsästykseen tai luolakoiraks mut meillä se ois vaan seurakoira ja lenkki kaveri yms.

        Liettuasta saa n.400 eurolla.


      • Jackrusselinterrieri
        celixe kirjoitti:

        Täytin itse juuri 14 ja sain kolme kuukautta sitteb parsonrussellinterrierin... En nyt tietenkään sinua tunne, mutta sanoisin, että jacikin saattaisi olla liian vaativa rotu vielä ihan noin nuorelle. Olen kaksi vuotta vanhempi ja minullakin on vaikeaa parsonini kanssa vaikka kylläkin ihan hyvässä mallissa silti mennään. Jos sinun on saatava koira nyt ja heti voisit miettiä vähän jotakin rauhallisempaa rotua. Itsekkin mietiskelin paljon basenjia, mutta se on liian vaikea ekaksi koiraksi. Ainakin minun parsoniani ulkoilutan seitsemän kertaa päivässä ja päälle koulutukset itsekseen ja koirakoulussa. Maksoin parsonistani 1200e piti maksaa 1700 mutta kasvattaja on tuttu. No hinta riippuu tietty 1. mihin käyttäisit sitä. Jos haluat näyttely koiran hinta on korkeampi 2. Millaiset vanhemmat: mitä paremmat vanhemmat sitä kalliimmat pennut 3 myös pentueen koko saattaa vaikuttaa hintoihin. 4. Jos koiran mukana tulee jtn. tavaroita hinta voi olla hivenen enemmän. Suosittelen ostamaan pennun luotettavasta paikasta mistä saatte apua myös kun pentu on vähän vanhempi. Toivottavasti oli edes jotain apua :)

        Anteeksi mutta vaikka olen 11.v niinminä pärjään Jackrusselini kanssa tosi hyvin

        Ohjeita jackrusselinterrierieiden omistajille

        Käytä lenkillä väh. 3x päivässä!
        Muista leikkiä silloin tällöin
        Saa ottaa rennosti kunhan ei liian pitkään ettei koira kyllästä


    • rasseli

      onhan russelit leikkisiä ja aivan ihania pakkauksia :)

      kuitenkin aktivitointi on TODELLA tärkeää, samat leikit ei pitkään kelpaa ;)

      itselläni russeli on ensimmäinen Oma koira, ja pakko myöntää, yhtään nuorempana EN olisi voinut tätä rotua ottaa.. hermoja ja kärsivällisyyttä vaatii.. :)

      vaikka taitaahan se olla että noin joka toinen koira on ei-suositella-ensimmäiseksi-koiraksi-listassa.. tässä se pätee kyllä, tai tottakai, kaikki rippuu yksilöstä.. mutta onnea sinulle jos russelin otat :)

      ja kuten edelliset jo mainitsivat, ne ovat pieniä koiria ISOLLA egolla ;)

    • Vilkas russeli

      Russelit ovat energisiä ja hyviä harrastuskoiria. Kuten aikaisemmin mainittiin, rotu ei sovi pelkäksi rohvaperunaksi. Omat russelit on ainakin leikkisiä ja kilttejä, tosin aika herkkähaukkuisia.
      No ainakin russelin kouluttamisessa tarvitaan hyviä hermoja. Jackit tarvitsevat paljon liikuntaa, vaikka pienehköjä ovatkin. Lisäksi niiden on saatava päivittäin jonkinlaista aivojumppaa. Russelit haluavat olla lähellä perhettään, ja koira sopiikin hyvin omistajalle jolla on mahdollisuus pitää koiraansa mukana päivän askarissa.
      Jackrusselit eivät välttämättä tule aina pienten lasten kanssa toimeen, vahvasta luonteestaan johtuen.
      Russeleiden hinta on noussut 800-1000 e ja joitakin on myyty kalliimmallakin.

      Kaiken kaikkiaan söpöjä,mutta vilkkaita otuksia :)

      • Jackrussell omistaja

        Haha:D totta ovat energisiä varsinkin tuo meidän;D mutta minä koulutin ihan ite 1viikossa koirani istumaan maahan paikka kieri pyöri tassu pyydä STOP! Yms.☺ Että eihän tuo nyt kauhean rankkaa ole;) täytyy vain näyttää kuka on pomo (olen 10.v) meiän russeli makso 1200€ mutta kun sillä on alpurenta antoivat he meille 400€ takaisin eli maksoi 800€ eikä muutenkaan käytetä näyttelyissä niin mitäpä tuo muka haittaisi


    • jacki-pentu

      Me otettiin se ekaksi koiraksi...se on nyt alle 3kk.
      voin sanoa suoraan että se on vaativa!!ovat tosi leikkisiä ja kilttejä(ainakin nukkuessaan)
      minun jacki on nyt suunilleen yksin sen 4-5 tuntia...minun omani on oikea puremakone, vaikka kuinka komentaisi niin se vaan innostuu puremaan lisää. tutuillani on myös 7v. jacki hän sanoi että ekat 2v se oli ihan seko ja sitten vasta rauhoittui...mutta ne ovat vastustanattoman söpöjä!!!

    • mona88

      Hei!

      Jackrusselit ovat vaativia ja helppoja :) Ne ovat kaikki yksilöllisiä, mutta mitä nyt omasta russelistani voin sanoa että se on kiltti ja omistushaluainen, suojelee ja on mustsukkainen. Ne on niin viisaita että itseäkin välillä ihmetyttää ja ennen kaikkea niille menettää samassa sydämmensä. oma russelini viihtyy mieluiten ihmisten kanssa eikä välitä olla yksin. mutta joka koirahan joutuu olemaan yksin. olen kuullut juttuja että joku russeli olisi syönyt itsensä seinän läpi ikävissään mutta ei ainakaan ninni ole mitään sen kummempaa hajoittanut.. jos sinulla on aikaa ja halua olla koiran kanssa suosittelen lämpimästi!

      • yyyy

        itselläni on kaks ja puolivuotias russeli. Todella ihana pakkaus, en luopuisi millään!


      • chica8888
        yyyy kirjoitti:

        itselläni on kaks ja puolivuotias russeli. Todella ihana pakkaus, en luopuisi millään!

        Onko kellään kissaa russelin kans saman katon alla, miten tulee toimeen keskenään?


      • russelriiviö
        chica8888 kirjoitti:

        Onko kellään kissaa russelin kans saman katon alla, miten tulee toimeen keskenään?

        Meidän koiramme paras kaveri on kissa mummolassa. oikein kaipaavat toisiaan ja itkee suureen ääneen kun lähestymme mummolaa. leikkivät ja ovat piilosilla, pesevät toisiaan ja nukkuvat tassut toisia vasten. Aluksi sai olla tarkka ettei kovin kissa raavi kun koiramme oikein intoutui. ensimmäisen päivän jälkeen rakastavat toisiaan. kissa komentaa koiraamme jos se oikein viilliintyy. tosi söpöjä, eikä ole ollut ongelmia.


    • Passaaja

      Meillä on 16-vuotias russeli. Pitkän iän salaisuus lienee koiran kaksi laumaa: päivällä on vanhempieni luona passattavana ja illat ja yöt täällä meidän omistajien luona.

      Häntä heiluu, tassu nuosee kevyesti ja ruoka maistuu. Onnistuu opettamaan meille myös uusia tapoja passuuttaa itseään. Se sallitaan!

      • roininen1

        hei,

        Tiedustelen tuleeko Russeli toimeen Shetlanninlammaskoiran kanssa?
        Ajatellut, että molemmat haluaisin hankkia ajallaan. Onhan ne kuitenkin saman kokoisia lähes, vaikka russeli ISONA itseään ppitääkin. =)


      • Sennija erkki

        Meillä myös 12 v parson jack russeli, eikä ikää voi arvioida ulkonäön tai luonteen saati temmellyksen perusteella.. Aivan kuin pentu olisi vieläkin. Aivan ihana kaveri. Päivät on yksin kun ollaan töissä ja keksii itsekin tekemistä, leikkií ja touhuaa kun on tylsää. Iso ego pienellä koiralla =) Mahtava koita.


      • heartbreaker
        roininen1 kirjoitti:

        hei,

        Tiedustelen tuleeko Russeli toimeen Shetlanninlammaskoiran kanssa?
        Ajatellut, että molemmat haluaisin hankkia ajallaan. Onhan ne kuitenkin saman kokoisia lähes, vaikka russeli ISONA itseään ppitääkin. =)

        Minun 8v.9kk. Vanhan tyttörusselin paras ystävä oli shetlanninlammaskoira uros, vuoden nuorempi. Menetin rakkaani kuukausi sitten tapaturmaisesti. Sheltti edelleen etsii parasta " jenkkakaveriaan". Erittäin sopuisa ja eloisa pari olivat.


    • Russelin omistaja

      Mielestäni Jackrusselinterrieri ei ole paras mahdollinen koira ensimmäiseksi koiraksi.
      Russeli tarvitsee liikuntaa ja aivojumppaa paljon. Russelit tykkäävät agilitysta ja ovat leikkisiä ja kilttejä.
      Russelit tarvitsevat paljon aikaa, ja jos jätät 4-6 tunniksi sen yksin, niin älä jätä heille käyttöön ainakaan pentuna koko taloa! Ne saattavat aiheuttaa pientä tuhoa ja heillä saattaa olla eroahdistusta, jolloin alkavat ulvomaan/haukkumaan. Jos olet valmis, niin älä osta mielellään, kannataa ottaa sijoitukseen. Minulla ei ole vielä russelia vaan bulldoggi, mutta otan sijoitukseen ihan pian sellasen. Jos haluat että russelisi ei hauku, niin silloin kun hän haukkuu, kiellä häntä. Tosiaan ne tykkäävät paljon liikunnasta ja tarvitsee sitä. Olisi hyvä jos kotisi lähellä on hyvät lenkkeilymaastot ja et mielellään asu kerrostalossa. Kun russeli haluaa syliin se hyppii omistajansa jaloille, silloin ota se syliin. Kun se suorittaa tempun, anna namipala. Silloin russeli muistaa, että kun esim. pitää "tanssia", niin saa namipalan, ja silloin vasta tanssiminen onkin kivaa!

      Jos on kysyttävää, ota yhteyttä osoitteeseen: "[email protected]", niin vastaan sinulle.

    • Otto-armas

      hei, olen suunnitellut jackrusselinterrieriä, samoin kysyisin voiko se olla maalla isolla pihalla vapaana?
      Onko sitä helppo kouluttaa? Viihtyykö se autossa? Mikä on sen lempiruokaa vai syökö pelkästään raksuja.-voisiko joku koiraihminen vastata. Kiitos,

      • russellisti

        Itselläni on kaksi russellia uros 2.5.v ja narttu 1.3kk ja kohta tulossa kolmas (narttu).
        Urosta voin pitää vapaana miten ja milloin vain, tosin sitä on koulutettukin kovasti. Mikään koira ei voi osata automaattisesti esim. pihassa pysymistä jos ei sitä kouluteta. Se ei myöskään ymmärrä mitä sinä haluat tai vaadit, jos et kouluta koiraasi. Omat koirani ovat erittäin fiksuja (niinkuin russellit yleensäkin), mutta myös luupäitä! Töitä saa tehdä joka päivä, jos haluat koiran tottelevan sinua.

        Oppimisen pitää olla koirasta hauskaa eikä siinä saa omistaja turhautua, joskus oppiminen voi viedä aikaa, joskus taas ei. Muista palkita ahkerasti koiraasi kun se tekee oikein. Itselläni on nameja aina mukana lenkillä/ulkona. Meillä koirien koulutus on osa päivittäistä elämää ja myös harrastus.

        Narttu on hankalampi tapaus, on erittäin riistaviettinen ja lähtee mielellään hirven, supien, kettujen yms. jälkien perään. Muistakaa että russellit ovat alunperin metsästykseen tarkoitettuja koiria (luolakoira)Ollaan kovasti harjoiteltu luoksetuloja ja pyrin pitämään molempia koira irti mahdollisimman paljon.
        Autossa olemiseenkin voi koiran opettaa. Meillä ovat auton takana/kontissa metallihäkissä matkat, jossa on tilaa ja turvallista matkustaa. Opetin häkissä olemisen ensin sisällä kotona ja sitten siirryttiin pikkuhiljaa autoon.
        Koirat syövät kuivista johon lisään ajoittain raakaa jauhelihaa yms. yms. juttuja. Ruokinta on koirakohtaista ja myös koiran mielestä makuasioita!
        En vaihtaisi russelleitani mihinkään muuhun rotuun, mutta helpoin koira se ei ole. Jos se pääsee pomottamaan perheessä, saa siitä helposti ongelma koiran. Syy ei siis ole tuolloin koiran vaan omistajan joka ei ole luonut sääntöjä/rajoja koiralle. On hyvin voimakastahtoinen ja tarvittaessa hyvin ärhäkkä luonne.


      • ninni20

        meidän russelia voi ainakin pitää vapaana, koulutettu tulemaan luokse jos huutaa.
        Koulutus on suht helppoa, kunhan on johdonmukainen, sopivasti ankara ja muistaa palkita.
        Meidän viihtyy autossa hyvin.
        Ruoaksi menee melkeimpä mikä vain, raxut ja liharuoka :)


    • jr

      Russeli on vaativa rotu, erittäin energinen ja tykkää tuhota paikkoja, jos ei pääse tarpeeksi kuluttamaan energiaa muuhun. Russelit ovat myös erittäin älykkäitä ja tietävät "mistä nappulasta painaa". Eikä niiltä löydy mielyttämisen halua juuri lainkaan..
      Itselläni on russeli, ikää 1,5 vuotta ja vieläkin se tuhoaa kaiken, minkä käsiinsä saa, jos lenkit on jäänyt vähille. Koirakoulut on käyty, joten koulutettu koira on ja agilityä harrastetaan kerran viikossa, mutta silti päivittäisen liikunnan tarve on suuri. Varsinkin pentuaika on todella vaativa russeleilla. En perusta pelkästään oman koirani kanssa saatuun kokemukseen, vaan kaikki tuntemani jack russelit ovat olleet todella hankalia pentuja.
      Kiltti ja leikkisä russelini kyllä on rakastaa ihmisiä, lapsia ja muita koiria. Russeleissa on paljon hyvää, mutta jos tietää etukäteen, että voi tulla päivä, jolloin ei jaksa 2tunnin lenkkiä putkeen ulkona ja ei ole ketään toista sitä tekemässä omasta puolesta, en suosittelisi koiraa. Varsinkaan ensimmäiseksi koiraksi tai ainoaksi koiraksi.
      Ehdottaisin jotain "helpompaa" rotua ensikoiraksi.. Vaikka kyllä ymmärrän hyvin miksi russelin haluat ;) Ovat ne kyllä niiiiin ihania - kaikesta huolimatta :) Jos ulkonäkö sinua viehättää, niin on paljon russelin näköisiä koiria.. esim. parsonrusselin terrierit ovat aivan samannäköisiä, hieman kookkaampia mutta luonteeltaan hieman "helpompia", jos niin voi sanoa. Terriereitä riittää kyllä ihan laidasta laitaan. Jotkut ovat helpompia kuin toiset, mutta terrieri on aina terrieri.
      Toivottavasti auttoi edes jonkin verran ja jaksoit lukea :)

      • mimmia_____

        Moikka!
        Mulla on ollut nyt oma Jackrusselipentu 4vk, ja tekemistä on kyllä riittänyt.
        Kauan jouduin sitä omaa koiraa oottamaan, ja paljon kiertelin koiraleirejä ja hoitelin muita koiria kokemuksen vuoksi.
        Kyllähän Jackin ensikoiraksi voi ottaa, mutta kovin nuorille en sitä suosittele.
        Tulee kyllä toimeen lasten kanssa, mutta on kova pentupuremaan ja räyhäämään joten pienet lapset ei sille helposti pärjää.
        Vahvoja ja itseppäisiä koiria! Paljon pitää leluja varata.
        Ja metsästys vietti on aika kova, tuokin 12 viikkoinen pentu on jo pari hiirtä tallista kantanut =)

        Onnea!


      • ddddddffffff
        mimmia_____ kirjoitti:

        Moikka!
        Mulla on ollut nyt oma Jackrusselipentu 4vk, ja tekemistä on kyllä riittänyt.
        Kauan jouduin sitä omaa koiraa oottamaan, ja paljon kiertelin koiraleirejä ja hoitelin muita koiria kokemuksen vuoksi.
        Kyllähän Jackin ensikoiraksi voi ottaa, mutta kovin nuorille en sitä suosittele.
        Tulee kyllä toimeen lasten kanssa, mutta on kova pentupuremaan ja räyhäämään joten pienet lapset ei sille helposti pärjää.
        Vahvoja ja itseppäisiä koiria! Paljon pitää leluja varata.
        Ja metsästys vietti on aika kova, tuokin 12 viikkoinen pentu on jo pari hiirtä tallista kantanut =)

        Onnea!

        mulla on molemmat, nartut, ikäeroa n. 1,5v russelin hyväksi. Yleensä aina hyvin tulleet toimeen, mutta välillä russeli pomottaa ja murisee. Tappeluja muutamia, mutta pikkusia vaan ja sitten jo nuolevat toisiaan.
        Koira on kuitenkin laumaeläin. Kaveri pitää olla.


      • jskjl
        ddddddffffff kirjoitti:

        mulla on molemmat, nartut, ikäeroa n. 1,5v russelin hyväksi. Yleensä aina hyvin tulleet toimeen, mutta välillä russeli pomottaa ja murisee. Tappeluja muutamia, mutta pikkusia vaan ja sitten jo nuolevat toisiaan.
        Koira on kuitenkin laumaeläin. Kaveri pitää olla.

        >> harkitsin ostoa mutta en vielä viitsinyt =D

        - Minä harkitsin vastaamista, mutta empä taida viitsiä.


    • wilma.hakanen

      Minulla on jackrusselinterrieri ensimmäisenä koirana. Doris on nyt 4kk vanha, luultavasti pahinta uhmaa ei vielä ole tullut, mikä yleensä tulee hampaiden lähdön yhteydessä tai puolenvuoden iässä. ( Näin olen kuullut).

      Doris on iloinen ja pirteä pentu. Ollaan tähän mennessä käyty pentukurssi ja ilmottauduttu pentujatkolle. Luulen, että jonnekin koirakoulun kurssille kannattaa ensikoiran omistajan mennä. Itse olen saanut sieltä paljon hyödyllisiä neuvoja. Siellä on myös käsitelty monia asioita kantilta, jota en itse edes ole tullut ajatelleeksi.

      Olen kuullut, että monilla russeli on kamala riiviö, uskon tämän johtuvan suurimmaksi osaksi aktivoinnin puuttumisesta. Doris ei ole kotonamme tuhonnut/rikkonut mitään. Hän on kiltti, lähes tulkoon sisäsiisti ja jakanut jo monet mukavat hetket :)

      Kannattaa hankkiessa alkaa tehdä paljon asioita heti alussa, Doris oli kahden päivän jälkeen ensimmäisen pitkänmatkan autossa, sillä käyn paljon isäni luona eri paikkakunnalla. Hän on hyvin tottunut autoon ja pitää häkistään paljon.

      Meillä on ollut Doriksen sisko hoidossa, ja hänestä huomaa, kuinka erilaisia luonteita koirat voivat olla. Doris on vilkkaampi, käyttää häntää vähemmän. Doriksen sisko on hellyyden kipeämpi, ei välitä samalla tavalla leikkimisestä ja on rauhallisempi.

      Doris on tottunut olemaan yksin, ja nukkuu suurimman osan ajasta yksin ollessaan.

      • koirakokemusta on

        Olen itse hurahtanut rotuun,mutta harkitsen vielä asiaa, sillä meillä on 5 vuotias poika ja 7vuotias tyttö ja molemmilla tällä hetkellä omaan ikäänsä liittyvä uhmis ;) Itse olen ajatellut narttua ja tietenkin hoitaisin koulutuspuolen.
        Vinkkejä ja kokemuksia miten tällainen asettelu toimii...vai toimiiko?


    • Jackari

      Hihii, meilläpäs on tollanen jackari ja ei suhtaudu uroskoiriin hyvin.
      Esim tällä terrierillä tappopurenta on jalostunut hyvin vahvaksi.
      Aktiivinen lenkkeiliä ja muutenkin mukava koira on.
      Leikkivät varsinkin illalla lenkin jälkeen !
      Suosittelen .

      • yhtään...

        ärsyttäviä rakkeja! mä en tykkää noista yhtään, rumiaki ovat! aina ku oon lenkillä dobberin kans niin eiköhän joku pikku piski ala äriseen tälle mun isolle urokselle. tämä kulkee nätisti vierellä mut, jos pysähdyn ja päästän narun pitkälle niin sitte käy saletisti pikku räksyttäjälle huonosti. suurin osa noista räksyttäjistä on nimenomaan näitä jackrusselinterriereitä.


    • ninni20

      me otettiin ensimmäiseksi koiraksi jackrussel ja hyvin ollaan pärjätty.
      Jo ensimmäisellä viikolla kotiin saapumisesta jätettiin yksin n. neljäksi tunniksi about joka toinen pvä. ja hyvin on pärjännyt. Tosin pentuna söi muutamat kenkäparit, ja vieläkin vähän osoittaa mieltään jos pitkän aikaa joutuu olemaan yksin, mutta ei mitään vakavaa, eikä hauku tai inise.
      On hyvin energinen ja leikkisä, omapäinenkin, aika-ajoin saa muistuttaa kuka on pomo talossa.
      kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta koulutukseen niin hyvin tulee pärjäämään.

      • Karli

        Kyllä tulee russeli ja sheltti toimeen, miks ei tulis? Ei se oo mikään rotukysymys, että tuleeko koirat keskenään toimeen vai ei. Jos koira on kunnolla koulutettu ja sosiaalistettu se pystyy kyllä olemaan kaikenlaisten koirien kanssa, ihan sama mistä rodusta on kyse.

        Niin ja kyllä mun mielestä russeli sopii ensimmäiseks koiraks, riippuen tietysti omistajista ja siitä kuinka paljon ollaan valmiita koiraan panostamaan.

        Mulla itelläni on russeli uros ja sen lisäks sheltti uros. Voin kyllä sanoo että aivan mahtava koira on, en usko että parempaa tuun koskaan löytää. Murkkuikäsenä oli vaikeuksia tottelevaisuudessa ja toisten koirien kanssa, mutta se johtu vaan siitä että poju ei ollu saanu riittävästi koulutusta eikä nuorena lainkaan sosiaalistamista. Siis kyllä se muiden koirien kanssa leikki pienenä ja leikkii edelleen paljon, mutta en mitenkään panostanu sosiaalistukseen ja erilaisiin koiriin totuttamiseen kun olin sillon vielä ihan keltanokka kun toi koira tuli. Nyt kuitenkin kun oon opiskellu paljon koirien käyttäytymistä ja koulutusta kirjojen, tv:n, netin ym. kautta niin menee todella hyvin kun tiedän paljon enemmän ja koirakin saa kaiken mitä tarvii. :)


    • russel fani

      Meidän russeli neiti tykkää kaivella kuoppia, hajottaa omia lelujaan, kiusata toista koiraamme jne... Mutta silti aivan ihana!

      On selkeästi yhden ihmisen koira ja haluaa PALJON rakkautta ja huomiota!

      Tottelevaisuudessa välillä on hiukka ongelmia, vaatii paljon harjoittelua! Meidän russelia ei voi pitää irti, on sen verran riistaviettiä... Ja onkin hyvä käyttää metsästykseen kun siihen kerta rotu on luotu!

      Ei tykkää yhtään olla yksin, onneksi meillä on toinen koira kaverina. Mutta joskus jos jotuu jäämään yksin, on huuto kauheaa. Eikä siihen ole meillä mikään auttanut. Ei lelut tai ruoka silloin tunnu kiinnostavan.

    • M

      Meillä russeli ekana koirana ja hyvin ollaan pärjätty, kun luettiin paljon rodusta etukäteen ja henkisesti jo asennoiduttiin siihen että koira vaatii paljon aikaa. Koskaan ei voi korostaa liikaa sitä energisyyden määrää mikä russelissa on. Pentuaikana pitää todella heti näyttää kuka määrää säännöt muuten russeli muuttuu talon valtiaaksi. Välillä oli itselläkin hermoissa pitelemistä, kun neiti jääräpäisesti yritti toteuttaa omia ideoitaan, mutta nyt niille ajoille voi jo nauraa ja niitä on hauska muistella.
      Meillä tällä hetkellä jo 2 russelityttöä ( 2 6 vuotiaat) Koirista huomaa kyllä heti milloin ne ei ole saaneet tarpeeksi purkaa energiaansa. Käytös menee riehumiseksi ja "ärripurritouhuksi". Eli tosi paljon liikuntaa, aivojumppatehtäviä jne niin russelit on tyytyväisiä. Meillä koirat välillä yksin 8h ja niinä päivinä pitää sitten vielä enemmän tyydyttää niiden touhuamisen tarvetta. Eli vaikka olisi kuinka väsynyt töiden jälkeen on pakko jaksaa lähteä pitkille lenkeille koirien kanssa ja touhuta niiden kanssa muutenkin. Russelia ei ihan helpolla väsytetä.

      Terveisiä kaikille russelisteille ja tuleville sellaisille =)

    • me2s

      Meillä 2v russelityttö,aivan ihana.Mitään ei ole tuhonnut kodissamme.Ensimmäiset kuukaudet ei tarvinnut olla yksin kotona ,mutta senjälkeen ollut yksin päivät,ja ihana vastaanotto kun tulee kotiin.Ihmisiin ja muihin koiriin suhtautuu todella hienosti.Haukkuu erittäin harvoin,seurallinen ja osallistuu kaikkeen tekemiseen mielellään,tai seuraa vierestä.Koskaan ei ole koiran käytöstä tarvinnut hävetä,eikä komentaa.Aivan ihana lutunen.

    • chihuahuan kaveriks?

      Hei ! Meille on tulossa labradorinnoutaja tai jackrusselinterrieri chihuahuan kaveriksi kaupunkiin (mutta ei keskustaan). Maalle menemme vuodessa suunnilleen 40-50 kertaa.Kysymys on siis kumpi olisi parempi chihuahuan kaveriksi?

    • Lissu.

      Hei ! olen 16 vuotias ja haluaisin hankkia russelin, jaksaisin hoitaa ja tällai mut meillä on jo alunperin kissa talossa ,se on 1 vuotias ...kysymyskuuluu: Pärjääkö russeli kissankanssa ? onko kelläkään kokemusta ?

    • kepa ja Outi

      Minulia on Jak Russel.
      Se on ihan hyvä valinta ensimmäiseksi koirak si.Voi jättää 5 tuniniksi.

    • monkku892

      Heissan kaikille. Itselläni on 2 wörkki jackrusselia, emo 3 v ja tyttö 1 v. Emo oli pentuna kova tuhoamaan ja puremaan, todella kovapäinen, vaati koulutuksessa kovat otteet, päättäväisyyttä ja hermoja. On kasvanut herttaiseksi ja rauhalliseksi neidiksi.
      Nuorempi on helpompi tapaus, pehmeämpi, oppii nopeasti ja helposti, miellyttämisen haluinen, mutta hieman AD/HD :)
      Vartioivat ulko-ovea, ilmoittavat jos joku on tulossa sisälle, mutta eivät pysäyttäisi murto-varasta, sen verran ihmisrakkaita ovat. Emo rakastaa pieniä lapsia, käsittelee heitä hyvin hellästi, tyttö ei välitä lapsista juuri ollenkaan.
      Vaativat aktiviteettia, ja kyllä, 10 km lenkki ei riitä, koska tarvitsevat enemmänkin aivojen käyttämistä kuin lenkkeilyä! Meillä tykkäävät käydä pyörälenkeillä, saavat juosta, "pelataan" pelejä, etsitään namipaloja jne.
      Itse asumme kerrostalossa, mutta sinne en russeleita suosittele. Kaipaavat maalle, missä saavat olla ulkona vapaana suurimman osan päivästä.
      Riistavietti on kova, siitä ei pääse mihinkään.
      Enkä suosittele ensimmäiseksi koiraksi, enkä varsinkaan lapselle, jos lapsi joutuu koiran kouluttamaan ja siitä huolehtimaan! Koirat ovat aina yksilöitä, mutta russeleita helpompia rotuja on olemassa ja niistä kannattaa aloittaa. Joku koira voi vaatia kouluttajaltaan paljon enemmän kuin toinen saman rodun edustaja, sellaista mihin lapsilla ei ole valmiuksia.

      EN SUOSITTELE 2 RUSSELINARTTUA SAMAAN TALOON: hyvin todennäköisesti tulevat jossain vaiheessa taistelemaan, huonolla tuurilla toisen loppuun asti.. Ennemmin 2 urosta, tai narttu ja uros.

    • tähtirusseli

      täälläkin kamala russeli kuume :) ja pentuettakin ollaan jo valmiiksi valkattu ja nyt pitäis vain päätös tehdä.. on kyllä niiin täydellinen koira minulle, iso koira pienessä koossa :) !

      • Kissantassu

        Hei ! Oletko katsonut JohannanRussellit kotisivut ?


    • Karkki9876

      Harrastan joukkuevoimistelua (harkat 4 kertaa viikossa 2 tuntia kerrallaan) ja käyn koulua (4-6 h kerrallaan). Pikkusiskollani on 3-5 h päiviä. Ajattelin/ajattelimme hankkia russelia ensimmäiseksi koiraksi. Itse olen noin 11 v ja pikkusiskoni 9 v. Jaksaisiko russeli olla siis välillä kotona vaikka olisikin harkkoja ja pitkiä koulupäiviä? Tietysti koulun ja harkkojen välillä on aikaa ja ennen koulua, jolloin voisi leikkiä ja viedä lenkille. Asumme isossa kerrostalossa eli siinä on isot huoneistot. Yläkerrassamme asuu yksi russeli uros.

    • hamsu

      Moiiiiiiii!!!! Haluisin tietää minkäkainen on jackrusselinterrieri?Millainen se on luonteeltaan?Sopiiko se lapaiperheeseen entä miten se suhtautuu muihin koiriin?Onko se vilkas?Kaipaako se paljon seuraa?Kiitos jos lähetätte vastauksen!

    • hamsu

      Haluaisin tietää mahdollisimman nopeasti!

    • .......

      Hei Hamsu! Meillä on kaksi jackrusselia, tyttö 2 v ja poika 1 v. Nuo koirat ovat hyvin leikkisiä ja välillä liian villejä ainakin pienten lasten lähelle. ei ne pahaa halua mutta esim kummipojan pippeli kiinnosti vähän liikaa kun ei ollut vaippoja :D Ne vaativat hyvin paljon huomiota, ovat mustasukkaisia jos annamme huomiota kissoillemme. tarvitsevat paljon liikuntaa ja muuta aktiviteettia. meidän pienempi poikakoira vaatii koko ajan että sille heiteltäisiin jotain. vaatii ehdottomasti koulutusta ihan heti pennusta alkaen. itse tein virheen tytön kohdalla että lepsuin säännöistä kun oli niin vaikea olla tiukkana sellaiselle pikkuiselle nappisilmälle. se kostautui :( ne ovat hyvin fiksuja ja oppivat paljon asioita mutta silti vaikeita koulutettavia, ovat niin itsepäisiä. poikaa aloin kouluttaa heti mutta vieläkään vuoden jälkeen ei tottele kauheen hyvin. ulkona ei voi päästää vapaaksi ku karkailee, tyttö taas ulkona on usein vapaana, häviää aina jonnekkin mutta tulee aina takasin:) meillä isoin ongelma on se että ne haukkuvat yksin jäädessään ja aiheuttavat kohta meille häädön. siksi ajattelinkin hankkia ulkoiluttajan, joka kävisi aina töissäollessani ulkoiluttamassa... eivät yhtään tykkää jäädä yksin ja jos joku meidän perheestämme ei ole kotona niin tyttö odottaa aina eteisen matolla että milloinka tulisi vaikka iskä kotiin.vaikka nuo välillä repivät hermoni riekaleiksi niin ikinä en niistä luopuisi. niiltä saa niin ehdotonta rakkautta joka kestää koko eliniän

      • .......

        ja vielä noista muista koirista.. tyttöä ei hirveesti kiinnosta muut mutta poika räksyttää ihan hulluna. ei se pahalla mutta muut ulkoiluttajat kiertävät meidät aina kaukaa kun luulevat vihaiseksi. tosin nyt sitruunapanta käytössä ja TOIMII!!!!! :) :)


    • hamsu

      Kiitos vastauksesta!

    • russelistitiina
    • Anonyymi

      Minulla on nytten 10kk ikäinen russeli poika. Todella älykäs ja seurallinen koira joka pärjää loistavasti jo työpäivät yksin kotona. Lenkitän aamulla 3.5 km, töistä tullessa 3.5 km ja vielä illalla 3.5km. todellakin on myös sohvaperunan vikaa ja on hyvin helppo ja ihana :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe