Kaikki on vinkisin vonkisin

eikun heikun keikun

Kyll se elämä voi koitella, ja viell kaikk yhtä aikaa. Sen mie vaan sanon et, jokohan riittäis vai tullooko viel muuta.

Näin kävi,töllö teki yhteistyön miu kanssa irti. Sit auto rupes kiukuttelleen, ja nyt tää netti mustaa. Kaik yhön viikon sisäll, et ei noill kapistuksilla ole mittää ooninkii. Kaik vaan (tohtoreile)kovall lääkekuurille. Täss oon iha ihmeissäin, jotta tullooko viel jottai,tohtorit ei nääs ole mittää halpaa. Katoha ku miun pussikaan ei ole mahottoman paksu.

Joss jollai on käynt yhtä nasevasti, ni voitha sie kertoo, vai onks ollu viell mahottomampi tuur.

Mie koitan olla ny vaan rauhalline, vaik kui kiukuttaa, ku ei se kiukku asiaa auta. Voip vaika nostaa tressin, sit mie ihmees oon, sais lähtee ittees viemää kans tohtorille, ja vois saaha sairaslommaaa. Täss nää murheet tulkii kerrottuu.

Sopiiko vai ei, se nährään.

205

13382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuunteleha!
      • sen sanon

        hyvinhä siu assiat ovat, ku ei oo mittää kummempaa täll hetkel.

        Kerrohan mie sen totuuven etten ole rohjennu viel kuunnella siu ehotustas, siit musiikist mut ku ilta ehtii, kyl sekkii viell hoituu.

        Mie oon vaan vieläkkii niin otettu että, kui voipkii sattuu tollane rysäys, ja nii moni kertane.

        Ei olt hymyyn aihetta ku kattoin pussiain, ja siunasin minkä loven se tekkeekään ja pitkäks aikaa. Siin maistuu hyvält kaurapuuro pitkän aikaa.

        Sie et sit huomista huoli murehtii, se onkii hyvä asia, säästyy monelt murheelt. Mie ku olen sellane murehtija, nytki pelkään että mikä rikkuu seuraavaks. Sanotaan että ku hankkii vehkeet yht aikaa ne rikkuu kans yhtaikaa.

        Töllö korjaaja sano ett, ei nyky töllöt ole ku kertakäyttötavaraa. hyvä ku kestää takuu aikaan. Et semmosii ne nyt on, mikkää ei oo ku ennen vankkaa tekkoo.

        Täst ny tuli näi pitkä vastaus, mutt ku samall puran sitä kiukkuu. Pitäis olla vaa tyyni ja rauhalline, ei ne kiukun puuskat taija auttaa.


      • Senverra
        sen sanon kirjoitti:

        hyvinhä siu assiat ovat, ku ei oo mittää kummempaa täll hetkel.

        Kerrohan mie sen totuuven etten ole rohjennu viel kuunnella siu ehotustas, siit musiikist mut ku ilta ehtii, kyl sekkii viell hoituu.

        Mie oon vaan vieläkkii niin otettu että, kui voipkii sattuu tollane rysäys, ja nii moni kertane.

        Ei olt hymyyn aihetta ku kattoin pussiain, ja siunasin minkä loven se tekkeekään ja pitkäks aikaa. Siin maistuu hyvält kaurapuuro pitkän aikaa.

        Sie et sit huomista huoli murehtii, se onkii hyvä asia, säästyy monelt murheelt. Mie ku olen sellane murehtija, nytki pelkään että mikä rikkuu seuraavaks. Sanotaan että ku hankkii vehkeet yht aikaa ne rikkuu kans yhtaikaa.

        Töllö korjaaja sano ett, ei nyky töllöt ole ku kertakäyttötavaraa. hyvä ku kestää takuu aikaan. Et semmosii ne nyt on, mikkää ei oo ku ennen vankkaa tekkoo.

        Täst ny tuli näi pitkä vastaus, mutt ku samall puran sitä kiukkuu. Pitäis olla vaa tyyni ja rauhalline, ei ne kiukun puuskat taija auttaa.

        viel täs vastaile, ku nyt tul juttusiks eikä muutakaa tärkiää tekemist oo, eikä vastaajist oo ruuhkaa, ni aateles jos meil ei näit härveleit ois ehkes tämmöses kunnos, ni mis myö ihtiä purettas, niiku nyt siekii kiukkuais. Seinilkö hypittäis? No leikkiihä mie tuos!

        Iso koloha tuos kukkaroos nyt tulloop, määttiiä velkaakii, mihi tuloksee nyt tuutkii, korjauttaa vai uuven ostoo määt. Lohutukseks, ni onha se nii mukavaa uuttakii saaha vanha tilale!:)


      • siullekin
        Senverra kirjoitti:

        viel täs vastaile, ku nyt tul juttusiks eikä muutakaa tärkiää tekemist oo, eikä vastaajist oo ruuhkaa, ni aateles jos meil ei näit härveleit ois ehkes tämmöses kunnos, ni mis myö ihtiä purettas, niiku nyt siekii kiukkuais. Seinilkö hypittäis? No leikkiihä mie tuos!

        Iso koloha tuos kukkaroos nyt tulloop, määttiiä velkaakii, mihi tuloksee nyt tuutkii, korjauttaa vai uuven ostoo määt. Lohutukseks, ni onha se nii mukavaa uuttakii saaha vanha tilale!:)

        oot iha oikees, on nää härvelit mukavii voi purkaa tuntojaan, jos silt tuntuu, niiko mie nyt. No sitähä miekii ku on nii hiljasta nii voi haastella ja sannoo sanottavansa.

        Kalliils se tulloopi, tuo korjaus se minnuu suututtaakin ku olin ajatellut vaihtaa uutta, kun nää analookit loppuu. Mutt nyt se jääp harkintaan.

        Ois se uus mahtava, jätetään mietintään.
        Mut kiitti ku sain haastella.


    • kasaantuu

      Olen tehnyt saman huomion.
      Jos menee pesukone, niin hetken päästä autossa on jotain vikaa, ainakin kolme vastoinkäymistä peräkkäin.
      Lueskelin uskonnollisia palstoja ja eräs henkilö valitti samaa, sanoi rukouksen auttavan, vastoinkäymiset olivat kuulemma paholaisen töitä.
      Kirjoitin että mieti nyt ensin muita vaihtoehtoja.Voi olla että kodinkoneita on tullut hankittua aikoinaan samanaikaisesti ja niiden käyttöikä loppuu suunnilleen yhtä aikaa.

      • kuitennii

        Vai on siullekkii sattunt niin et on usseempi kone mänt yht aikaa rikki. No, sattuuhan sitä sitten muillekkii. Se on vissii nii kun sanoit että ne loppuun kuluvat yht aikaa.

        Mutt hyvä ihme, ei sotketa uskontoo, mie ku rukoilen joka ilta, ja kiitän hyvistä päivistä. En usko siihen että paholainen kiusais ainaskaan minnuu.

        Onha miun kone melko uus, oisko kuuven vuuven, et kyl se pitäs vielä olla kunnossa.

        Vioista sanotaankin että, harvo kaks ilma kolmatta.


      • lisää
        kuitennii kirjoitti:

        Vai on siullekkii sattunt niin et on usseempi kone mänt yht aikaa rikki. No, sattuuhan sitä sitten muillekkii. Se on vissii nii kun sanoit että ne loppuun kuluvat yht aikaa.

        Mutt hyvä ihme, ei sotketa uskontoo, mie ku rukoilen joka ilta, ja kiitän hyvistä päivistä. En usko siihen että paholainen kiusais ainaskaan minnuu.

        Onha miun kone melko uus, oisko kuuven vuuven, et kyl se pitäs vielä olla kunnossa.

        Vioista sanotaankin että, harvo kaks ilma kolmatta.

        Sanottiin sitä niinkin, että "ei kahta ilman kolmatta eikä kolmatta ilman paria", joten saattaapa vieläkin koettelemuksia ilmestyä.

        En nyt kuitenkaan halua maalata p---a seinälle.
        Ei uskalla noita rumia sanoja viljellä, lähtee vielä koko ketju samantien.


    • Selvennystä

      Mitä tarkoitit sanonnallasi "netti mustaa"?

      • sanoisin

        Jos sanon että, kirjaimet tulee suttusia, on kuin muste olis levinnyt.

        Osasinko oikein selvittää,pääsitkö jyvälle?


      • yksoikoinen
        sanoisin kirjoitti:

        Jos sanon että, kirjaimet tulee suttusia, on kuin muste olis levinnyt.

        Osasinko oikein selvittää,pääsitkö jyvälle?

        kun olen, niin totta puhuen en vieläkään käsittänyt. Minun kirjaimeni tulostuvat tähän mielestäni hyvin selkeinä, tuhraantumattomina? Kirjaimellisesti otettuna: Ettei vain linsseissäsi olisi puhdistamisen varaa?

        Tai sitten jos luen tuon sanomasi kuvaannollisena... Mutta antaa olla. Onhan se niin hyväkin olla ymmärtämättä. Ihme, kun puutuinkaan moiseen.


      • yksoikonen
        yksoikoinen kirjoitti:

        kun olen, niin totta puhuen en vieläkään käsittänyt. Minun kirjaimeni tulostuvat tähän mielestäni hyvin selkeinä, tuhraantumattomina? Kirjaimellisesti otettuna: Ettei vain linsseissäsi olisi puhdistamisen varaa?

        Tai sitten jos luen tuon sanomasi kuvaannollisena... Mutta antaa olla. Onhan se niin hyväkin olla ymmärtämättä. Ihme, kun puutuinkaan moiseen.

        Tulostin tuhrusi kirjaimet paperille (kun muste alkaa vähetä). Jos nyt vihdoin ymmärrän. Ja anteeksi.


      • pittää viell vastata
        yksoikonen kirjoitti:

        Tulostin tuhrusi kirjaimet paperille (kun muste alkaa vähetä). Jos nyt vihdoin ymmärrän. Ja anteeksi.

        kyll sie oot iha oikees, selvill vesill, hyvä ku päästii yhteis ymmärrykseen. se tekkee niiku selitit, et on se vietävä tohtoril. Älä pyyvä anteeks eihä siihe ole asiaa, miul ko ei oo se ulosanti nii mahottoman hyvä.

        Mut olha se hyvä et viitsit nähä vaivaa ja viell vastatakin.

        Kyll tuo miu kiukkukin vähän tuntuu lauhtuva ku oon yön nukkunna.

        Täss vois turista pitempääki mut nyt pittää tuo kulkupeli viiä tohtorille.

        Toivonkii siul mukavaa jatkoo, ja viell senverra ett siu konneet pysyis kunnoss.


      • Malviina
        pittää viell vastata kirjoitti:

        kyll sie oot iha oikees, selvill vesill, hyvä ku päästii yhteis ymmärrykseen. se tekkee niiku selitit, et on se vietävä tohtoril. Älä pyyvä anteeks eihä siihe ole asiaa, miul ko ei oo se ulosanti nii mahottoman hyvä.

        Mut olha se hyvä et viitsit nähä vaivaa ja viell vastatakin.

        Kyll tuo miu kiukkukin vähän tuntuu lauhtuva ku oon yön nukkunna.

        Täss vois turista pitempääki mut nyt pittää tuo kulkupeli viiä tohtorille.

        Toivonkii siul mukavaa jatkoo, ja viell senverra ett siu konneet pysyis kunnoss.

        et siul ei oo ulosantini "mahottoma hyvä."
        Kyl meil on iha hyvä ulosanti kaikil Kaakokulmalaisil, mut se on vähä vaikijast selvää otettava. Jos ei ite haasta tätä meije murretta, ni ei ne jotkut tahokkaa ymmärtää,koha vinnoiloot.Eikä myö aina ymmärretä toisiammekkaa.
        Esimerkiks ko olin pari tuntii sit kävelyl ja yks rouva koirajaa ulkoiluttais pissitti(anto pissii) naapuri postilaatiko tolppaa ja mie hymmyilin sannoissain, et hää merkkaa revirijjää. En sil sanomissei hetkel kyl ees aatelt, et se on mikkää kenekää paikka erikoisest, mut sit ko tää rouva äsäht miule oikei vihasest, et niitä koira vihhaajii on aina olt ja tulloo olemaa. Meinasin alkaa selittää, et en mie pahhaa tarkottant, niiko en tarkottantkaa, mut tää rouva koirinee män mänöjää ja posmotti viel jottai männessää.
        Nii et väärikäsityksii tulloo!


      • yksoikoinen
        pittää viell vastata kirjoitti:

        kyll sie oot iha oikees, selvill vesill, hyvä ku päästii yhteis ymmärrykseen. se tekkee niiku selitit, et on se vietävä tohtoril. Älä pyyvä anteeks eihä siihe ole asiaa, miul ko ei oo se ulosanti nii mahottoman hyvä.

        Mut olha se hyvä et viitsit nähä vaivaa ja viell vastatakin.

        Kyll tuo miu kiukkukin vähän tuntuu lauhtuva ku oon yön nukkunna.

        Täss vois turista pitempääki mut nyt pittää tuo kulkupeli viiä tohtorille.

        Toivonkii siul mukavaa jatkoo, ja viell senverra ett siu konneet pysyis kunnoss.

        Vielä vakuutan että en nipottanut asiasta olin yksinkertaisesti ihmeissäni ja utelias. Yöunen jälkeen vasta leikkasi, siksi pyysin anteeksikin. Piste.


      • veikone
        yksoikoinen kirjoitti:

        Vielä vakuutan että en nipottanut asiasta olin yksinkertaisesti ihmeissäni ja utelias. Yöunen jälkeen vasta leikkasi, siksi pyysin anteeksikin. Piste.

        yhes myö ymmärretii, ja ni siin kävi, mänin siihe kauppaan, taku paper mukana. Käytin siu järkee ja kerroin just niiko sie sanoit.

        Sit hää sano ett tuot sen huomenna heille, hyö tutkii mikä siin on.

        Mutt ongelma on siin et, takkuu on män umpee, ja mie en halluis maksaa näi uuvest konneest.

        Saa sit nähä mite käy.

        Kyl se vähä meinas ett tää vois mennäkki viel takkuuseen. Tää kone on puoltoista vuota vanha.

        Jot kitoksii viel siul kovast, ku neuvoit.


      • silviisii
        Malviina kirjoitti:

        et siul ei oo ulosantini "mahottoma hyvä."
        Kyl meil on iha hyvä ulosanti kaikil Kaakokulmalaisil, mut se on vähä vaikijast selvää otettava. Jos ei ite haasta tätä meije murretta, ni ei ne jotkut tahokkaa ymmärtää,koha vinnoiloot.Eikä myö aina ymmärretä toisiammekkaa.
        Esimerkiks ko olin pari tuntii sit kävelyl ja yks rouva koirajaa ulkoiluttais pissitti(anto pissii) naapuri postilaatiko tolppaa ja mie hymmyilin sannoissain, et hää merkkaa revirijjää. En sil sanomissei hetkel kyl ees aatelt, et se on mikkää kenekää paikka erikoisest, mut sit ko tää rouva äsäht miule oikei vihasest, et niitä koira vihhaajii on aina olt ja tulloo olemaa. Meinasin alkaa selittää, et en mie pahhaa tarkottant, niiko en tarkottantkaa, mut tää rouva koirinee män mänöjää ja posmotti viel jottai männessää.
        Nii et väärikäsityksii tulloo!

        No siehä kerrot mukavast, jotta ois vaikee ymmärtää, ko miul on sellane tapa et mie luen uuvelleen, jos ei niiku heti hoksaa.

        Kyll sie siin oikein sanot et, kaik ei halluu ymmärtää, voiha se olla niikii mutta meitä ku on niin montaa lajia.

        No mutt siulha ikäväst kävi aamulenkil, ei sitä aina tiiä mite toine suhtautuu, vaik sieki iha noi vaa sanoit.

        Hää ei vissii halunt ymmärtää sitä reviri juttua, Tai sit hää ymmärs liiaki hyvi, ko anto sellase vastaukse.

        Mie uskon et sie et halunt häne mieltä pahoittaa, sanoit vaa sanoaksesi.

        Tämmösii myö ollaan, vaik toine ei haluis mittä pahhaa, toine voip sen ymmärtää toisin.

        No nii, sainha täs siulkii jottai aikaseks, mie oon lukenu noit siu kirjotuksii ja oikei hyväs sie sanailet. On oikei niiku ilo lukkee siu tekstii.

        Onpas se nyt mukava kun on sielun sinffoniat kohdanneet.

        Nyt kuiteskii kiitän sinnuu mukavast kirjoitukses ja toivon et kirjoittelet mukavii toistekin.


    • silmätkin

      ymmärtämisyritysten jälkeen minulla, HUOH.

      Olisiko vaikeata kirjoittaa suomea, please !

      Jokin yksittäinen sana vielä menisi, mutta kaikki, koko teksti.

      • ymmärrä

        Kyl se nii on et, tää on toine kotimaine kiel. Koulussakin on ymmärtämis koe, voisha sen sannoo niikin.

        Mutta kerron siul, et miul ol melkei pääsemättömiä vaikeuksii. Ku kaik män rikki. auto, töllö ja tietsikka. Mut kaik on nyt hoijossa.

        Ku miul on näiki paljo vastoikäymisii, nii älä ennää vaadi miul muuta.

        Tai tietsikka saa huomenna tuomionsa.

        Mut mukavaa kuiteski et vaivauduit vaikeuksista huolimatta vastaamaan.


      • Malviina
        ymmärrä kirjoitti:

        Kyl se nii on et, tää on toine kotimaine kiel. Koulussakin on ymmärtämis koe, voisha sen sannoo niikin.

        Mutta kerron siul, et miul ol melkei pääsemättömiä vaikeuksii. Ku kaik män rikki. auto, töllö ja tietsikka. Mut kaik on nyt hoijossa.

        Ku miul on näiki paljo vastoikäymisii, nii älä ennää vaadi miul muuta.

        Tai tietsikka saa huomenna tuomionsa.

        Mut mukavaa kuiteski et vaivauduit vaikeuksista huolimatta vastaamaan.

        Sehä nyt ei meije syytä oo jos nuo murteita ja paljo mittää muutakaa ymmärtämättömät tääl notkuut vahtimas et mihi sais nokkaasa pistää ja puuttuu joka asiaa.

        Ei välitetä!
        Meije käyttämä , tää itämurre hävijää, jos sitä ei pijetä yllä. Sit ko korkijammalt taholt tulloo kielto, et murretta ei saa kirjottaa, ni totellaaha myö sit.


      • ihmettä
        Malviina kirjoitti:

        Sehä nyt ei meije syytä oo jos nuo murteita ja paljo mittää muutakaa ymmärtämättömät tääl notkuut vahtimas et mihi sais nokkaasa pistää ja puuttuu joka asiaa.

        Ei välitetä!
        Meije käyttämä , tää itämurre hävijää, jos sitä ei pijetä yllä. Sit ko korkijammalt taholt tulloo kielto, et murretta ei saa kirjottaa, ni totellaaha myö sit.

        että osasitkii löytää oikeet sanat, nauroin mie tääl yksinäin. Siul on tuo sana hallus, ja nii hauskast sitä viljelet. Niiku sanoit kyl pittää murre säilyttää, ja just parhaite se käy tälviisii.

        Eihä täst muut taija tykätä ko myö. Mut hyvä silleeki.

        Miult tää murtee vaalimine jääp vähäks aikaa, ku mie jouvun luopumaa täst ystävästäin, enkä tiiä miten kauaks aikaa.

        Joha ne meist on muut, saaneet tarpeeksee, ja voip toivooki, et loppus.


        Nyt mie mään nukkumaan.Toivotan kaikill murtee ystävill mukavii hetkii.


      • Malviina kirjoitti:

        Sehä nyt ei meije syytä oo jos nuo murteita ja paljo mittää muutakaa ymmärtämättömät tääl notkuut vahtimas et mihi sais nokkaasa pistää ja puuttuu joka asiaa.

        Ei välitetä!
        Meije käyttämä , tää itämurre hävijää, jos sitä ei pijetä yllä. Sit ko korkijammalt taholt tulloo kielto, et murretta ei saa kirjottaa, ni totellaaha myö sit.

        Tässä iltamyöhää valvoessani kirjoitan kuitenkin muutaman sanan.

        En ole palstoilla huomannut suoranaista murrevihaa. Keskusteltaessa muiden kanssa on kuitekin kohteliasta käyttää tätä yhteistä suomen kieltä.

        Ajatelkaapa, että erimurteiset palstalaiset kohtaavat. Itse ymmärrän niin karjalan, savon kuin turunkin murretta, rauman giältäki mutta miten on itsenne kanssa.

        Siis erimurteisten tavatessa käytetään niin hyvää suomea kuin osataan, samanmurteisten tavatessa murretta.

        Itsekin sanon joskus jotain turuksi mutta käännän suomeksi koska juuri idänmurteisilla on vaikeuksia ymmärtää tätä lyhkäst suame.

        Minusta voisitte avata vaikka Kahvipirtin tapaisen Murremökin, jossa juttelette keskenänne.

        Saisitte paremman keskustelurauhan ja mukavamman olen. Tämä ketju, johon ilman lupaa tunkeuduin, on tästä oiva esimerkki.


      • Malviina
        Ruuneperi kirjoitti:

        Tässä iltamyöhää valvoessani kirjoitan kuitenkin muutaman sanan.

        En ole palstoilla huomannut suoranaista murrevihaa. Keskusteltaessa muiden kanssa on kuitekin kohteliasta käyttää tätä yhteistä suomen kieltä.

        Ajatelkaapa, että erimurteiset palstalaiset kohtaavat. Itse ymmärrän niin karjalan, savon kuin turunkin murretta, rauman giältäki mutta miten on itsenne kanssa.

        Siis erimurteisten tavatessa käytetään niin hyvää suomea kuin osataan, samanmurteisten tavatessa murretta.

        Itsekin sanon joskus jotain turuksi mutta käännän suomeksi koska juuri idänmurteisilla on vaikeuksia ymmärtää tätä lyhkäst suame.

        Minusta voisitte avata vaikka Kahvipirtin tapaisen Murremökin, jossa juttelette keskenänne.

        Saisitte paremman keskustelurauhan ja mukavamman olen. Tämä ketju, johon ilman lupaa tunkeuduin, on tästä oiva esimerkki.

        täs istuin konneeni ääres ja huomasin siu kommenttiis.

        Kahoha Ruuneperi, ko myö männää vaik sinne siu kotiseuvulleis esimerkiks käsityöyhistksen retkelle, ni myö haastetaa tätä meije murretta.
        Ethä sie nyt vaa luule , et myö opeteltas vartavaste teije murretta haastamaa ko tulla retkeilemmää Länsi -Suomee - älä luulekkaa!
        Enkä mie mielelläi tulekkaa. Yhe kerra käin ja nii olliit teikäläist ko tikku paskas.
        Jos mist oon Luojaani kiittänt, ni siint ko en oo ainakaa Lounaia- Suomest kotosii.

        Sannootkii, et siel ei menesty ja elä ko katteus ja keuhkotauti.


      • Malviina
        Malviina kirjoitti:

        täs istuin konneeni ääres ja huomasin siu kommenttiis.

        Kahoha Ruuneperi, ko myö männää vaik sinne siu kotiseuvulleis esimerkiks käsityöyhistksen retkelle, ni myö haastetaa tätä meije murretta.
        Ethä sie nyt vaa luule , et myö opeteltas vartavaste teije murretta haastamaa ko tulla retkeilemmää Länsi -Suomee - älä luulekkaa!
        Enkä mie mielelläi tulekkaa. Yhe kerra käin ja nii olliit teikäläist ko tikku paskas.
        Jos mist oon Luojaani kiittänt, ni siint ko en oo ainakaa Lounaia- Suomest kotosii.

        Sannootkii, et siel ei menesty ja elä ko katteus ja keuhkotauti.

        Kyl myö ymmärrettää, mut teikäläisil on tapan puhhuu hölöttää huolimattomast.
        Nii et älä kehtaa Ruuneperi turhaa kenkkuilla!


      • aamuvirkku I
        Malviina kirjoitti:

        Kyl myö ymmärrettää, mut teikäläisil on tapan puhhuu hölöttää huolimattomast.
        Nii et älä kehtaa Ruuneperi turhaa kenkkuilla!

        :DDDDDDD!
        Rattoisaa ja leppoisaa perjantaita!


      • K irjar.
        Malviina kirjoitti:

        täs istuin konneeni ääres ja huomasin siu kommenttiis.

        Kahoha Ruuneperi, ko myö männää vaik sinne siu kotiseuvulleis esimerkiks käsityöyhistksen retkelle, ni myö haastetaa tätä meije murretta.
        Ethä sie nyt vaa luule , et myö opeteltas vartavaste teije murretta haastamaa ko tulla retkeilemmää Länsi -Suomee - älä luulekkaa!
        Enkä mie mielelläi tulekkaa. Yhe kerra käin ja nii olliit teikäläist ko tikku paskas.
        Jos mist oon Luojaani kiittänt, ni siint ko en oo ainakaa Lounaia- Suomest kotosii.

        Sannootkii, et siel ei menesty ja elä ko katteus ja keuhkotauti.

        Kyllä, kyllä se niin on ettei aina tule kieltänsä niin tarkkailtua, sitä puhekieltä, meinaan, ja kun ei oikein kirjoituskielikään ole ihan jemppttiä, sitä tuntee olevansa toistaitoinen noiden oppineiden ohjauksessa.

        Mikä siinä on, kielemme rikkauttahan murteet ovat, eikö olisi kiva edes yrittää säilyttää se "oma kieli" joka soi suussa luontevasti. Mutta aina on heitä joita se häiritsee.. mikseivät jätä lukematta ja siirry seuraavaan, tai sitä seuraavaan, kun meillä meinaa joskus olla pilkutkin väärässä paikassa ja juttu "kärsii".

        Toisaalta, kuka se onkaan virheetön.
        Joskus on ihan mahdoton kirjakielelläkin kirjoitetusta viestistä löytää se mitä sillä on tarkoitettu sanoa, joten anna tulla sinäkin Malviina ihan sitä puhekieltä joka sinulle tuntuu olevan niin luontevaa ja elävää puhetta, sitä täällä ei voi olla liikaa.

        Ja muutkin, missä laissa kielletään murteiden käyttö, vai ahdasmielisyyttäkö siinäkin näillä palstoilla joissa taitaa olla enemmän poistoja kuin pitäviä.
        Siitä huolimatta, tulihan taas sanottua.


      • Malviina kirjoitti:

        Kyl myö ymmärrettää, mut teikäläisil on tapan puhhuu hölöttää huolimattomast.
        Nii et älä kehtaa Ruuneperi turhaa kenkkuilla!

        arvasit Ruuneperi, että tulee lunta tupaan.

        Murteet on rikkaus ja niitä on sallittava ja hyväkin käyttää, kaikki vaan ei enää niitä hallitse ja siksi hymysuin luen näitä murteita väriä antavia kirjoituksia.

        Ettäkö eri ketjuun, niistähän menisi se piristäväisyys, minkä nämä kirjoittajat tuovat ketjun sisään.
        Kyllähän minä lukisin Senoran ja Malviinan ja kaikkien muiden murteella kirjoitetut jutut eri ketjussakin, mutta heidän mielipiteet ovat tärkeitä joka ketjussa.

        Mitäs sitä ollaan pirtissä, ei murteella puhuvia, vaan,,,,,,

        Kirjoitellaan kaikki juuri omalla tavallamme,murteella ja kirjakielellä,ne jotka sen halllitsee,, unohdetaan pilkut ja muutkin virheet,eihän asiakirjoja tehdä.


      • Jooseppi
        Malviina kirjoitti:

        täs istuin konneeni ääres ja huomasin siu kommenttiis.

        Kahoha Ruuneperi, ko myö männää vaik sinne siu kotiseuvulleis esimerkiks käsityöyhistksen retkelle, ni myö haastetaa tätä meije murretta.
        Ethä sie nyt vaa luule , et myö opeteltas vartavaste teije murretta haastamaa ko tulla retkeilemmää Länsi -Suomee - älä luulekkaa!
        Enkä mie mielelläi tulekkaa. Yhe kerra käin ja nii olliit teikäläist ko tikku paskas.
        Jos mist oon Luojaani kiittänt, ni siint ko en oo ainakaa Lounaia- Suomest kotosii.

        Sannootkii, et siel ei menesty ja elä ko katteus ja keuhkotauti.

        Ja mitä karjalaisilta saikaan vastineeksi?

        Heillä on aina miekka pystyssä, niinkuin vaakunassaankin.

        Omahyväisiä ja äänekkäitä kuten somalit.

        Meillä muillakin on omat murteemme, mutta yritämme käyttää yhteistä kieltä, jota on helppo lukea muidenkin. Emme kehu itseämme, kuten Malviina. Kohteliaisuutta!


      • Amanda
        Jooseppi kirjoitti:

        Ja mitä karjalaisilta saikaan vastineeksi?

        Heillä on aina miekka pystyssä, niinkuin vaakunassaankin.

        Omahyväisiä ja äänekkäitä kuten somalit.

        Meillä muillakin on omat murteemme, mutta yritämme käyttää yhteistä kieltä, jota on helppo lukea muidenkin. Emme kehu itseämme, kuten Malviina. Kohteliaisuutta!

        jos sieki olsit puhunnu jottai assiita, mut eihä tuo ny ollut ko pelekkää panettelua Malviinaa kohtaan.

        Éhkä mnääki sit löytäsi jottai sanottavaa sull, vaikka sillä kirjakielellä.

        Kehu vain, emmehän muuten tiedä kuka ja mikä sinä Jooseppi olet, ja onko sinulla jotain asiaakin.


      • Malviina kirjoitti:

        täs istuin konneeni ääres ja huomasin siu kommenttiis.

        Kahoha Ruuneperi, ko myö männää vaik sinne siu kotiseuvulleis esimerkiks käsityöyhistksen retkelle, ni myö haastetaa tätä meije murretta.
        Ethä sie nyt vaa luule , et myö opeteltas vartavaste teije murretta haastamaa ko tulla retkeilemmää Länsi -Suomee - älä luulekkaa!
        Enkä mie mielelläi tulekkaa. Yhe kerra käin ja nii olliit teikäläist ko tikku paskas.
        Jos mist oon Luojaani kiittänt, ni siint ko en oo ainakaa Lounaia- Suomest kotosii.

        Sannootkii, et siel ei menesty ja elä ko katteus ja keuhkotauti.

        Kyllä täällä elää muutkin, minäkin yli 70v.

        Ei teidän, eikä kenenkään, tarvitse vierailua varten mitään murretta oppia.

        Turun murrekielisen puhumiskilpailun voitti muuten pienenä lapsena Turkuun muuttanut siirtolaistyttö, ehkäpä sukulaisesi.

        Pyysin anteeksi tunkeutumistani ja yritin ainakin olla asiallinen.

        Ei sinun ja kaltaistesi kielenkäyttö edistä yhteiseloa palstalla eikä missäään.

        Jotain viestisi kertoi suhtautumisestasi muunmurteisiin, Oliko siinä terveiset teiltä kaikilta?


      • tietoakaan
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kyllä täällä elää muutkin, minäkin yli 70v.

        Ei teidän, eikä kenenkään, tarvitse vierailua varten mitään murretta oppia.

        Turun murrekielisen puhumiskilpailun voitti muuten pienenä lapsena Turkuun muuttanut siirtolaistyttö, ehkäpä sukulaisesi.

        Pyysin anteeksi tunkeutumistani ja yritin ainakin olla asiallinen.

        Ei sinun ja kaltaistesi kielenkäyttö edistä yhteiseloa palstalla eikä missäään.

        Jotain viestisi kertoi suhtautumisestasi muunmurteisiin, Oliko siinä terveiset teiltä kaikilta?

        He eivät ymmärrä, mistä puhutaan.

        Itsekehu vain haisee...

        Ja mongerrus omalla kielellään...

        Ei siinä yhteiselosta välitetä.

        Eikö kaikilla pitäisi olla yhtäläisesti hyvä?


      • SkillaN kirjoitti:

        arvasit Ruuneperi, että tulee lunta tupaan.

        Murteet on rikkaus ja niitä on sallittava ja hyväkin käyttää, kaikki vaan ei enää niitä hallitse ja siksi hymysuin luen näitä murteita väriä antavia kirjoituksia.

        Ettäkö eri ketjuun, niistähän menisi se piristäväisyys, minkä nämä kirjoittajat tuovat ketjun sisään.
        Kyllähän minä lukisin Senoran ja Malviinan ja kaikkien muiden murteella kirjoitetut jutut eri ketjussakin, mutta heidän mielipiteet ovat tärkeitä joka ketjussa.

        Mitäs sitä ollaan pirtissä, ei murteella puhuvia, vaan,,,,,,

        Kirjoitellaan kaikki juuri omalla tavallamme,murteella ja kirjakielellä,ne jotka sen halllitsee,, unohdetaan pilkut ja muutkin virheet,eihän asiakirjoja tehdä.

        Missä, miten ja koska olen ollut murteiden käyttöä vastaan.


      • Amnada
        tietoakaan kirjoitti:

        He eivät ymmärrä, mistä puhutaan.

        Itsekehu vain haisee...

        Ja mongerrus omalla kielellään...

        Ei siinä yhteiselosta välitetä.

        Eikö kaikilla pitäisi olla yhtäläisesti hyvä?

        Sukuni ihan muualta, ja käynytkin karjalassa joskus ammoisina aikoina

        Vaan sitä suvaitsevaisuutta kaipailen, karjalaistenkin hyväksyntää, savolaisia ohittamatta.
        Koska, kaikki olemme saman arvoisia, heimosta ja ihonväristä huolimatta.

        Paras vain kun ei sano mittään, itsekkyys on täällä valttia.


      • Idan kaunotar
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kyllä täällä elää muutkin, minäkin yli 70v.

        Ei teidän, eikä kenenkään, tarvitse vierailua varten mitään murretta oppia.

        Turun murrekielisen puhumiskilpailun voitti muuten pienenä lapsena Turkuun muuttanut siirtolaistyttö, ehkäpä sukulaisesi.

        Pyysin anteeksi tunkeutumistani ja yritin ainakin olla asiallinen.

        Ei sinun ja kaltaistesi kielenkäyttö edistä yhteiseloa palstalla eikä missäään.

        Jotain viestisi kertoi suhtautumisestasi muunmurteisiin, Oliko siinä terveiset teiltä kaikilta?

        on kaunista ja olen ylpea siita,minusta Runeperi on tavallaan oikeassa,ja on ollut kohdallani erittain pitkamielinen ei ole koskaan huomauttanut noista puuttuvista ..,minulle tama palsta on suomenkielen elossa pitamista,kotona taytyy puhua joko englantia tai urdua,siksi nautin kun muutamat kirjoittavat oikein hyvaa suomea ja yritan oppia heilta.
        Murteita on vaikea lukea mutta sinnikkaasti olen yrittanyt,isani oli raumlainen ja olen samaa melta, etta vahan jaykkia me lansisuomalaiset olemme karjalaisiin ja savolaisiin nahde niinkuin tuolla hauskasti sanottiin kui 'tikku paskassa'.
        Vaan eipa ole rauman gialt voittanutta,olis hauskaa jos sais kerran lukea oikeet raumlaist.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Missä, miten ja koska olen ollut murteiden käyttöä vastaan.

        mutta yrität lokeroida, ymmärsinkö väärin.


      • Jooseppi
        Idan kaunotar kirjoitti:

        on kaunista ja olen ylpea siita,minusta Runeperi on tavallaan oikeassa,ja on ollut kohdallani erittain pitkamielinen ei ole koskaan huomauttanut noista puuttuvista ..,minulle tama palsta on suomenkielen elossa pitamista,kotona taytyy puhua joko englantia tai urdua,siksi nautin kun muutamat kirjoittavat oikein hyvaa suomea ja yritan oppia heilta.
        Murteita on vaikea lukea mutta sinnikkaasti olen yrittanyt,isani oli raumlainen ja olen samaa melta, etta vahan jaykkia me lansisuomalaiset olemme karjalaisiin ja savolaisiin nahde niinkuin tuolla hauskasti sanottiin kui 'tikku paskassa'.
        Vaan eipa ole rauman gialt voittanutta,olis hauskaa jos sais kerran lukea oikeet raumlaist.

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.


      • Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        kaikilla murteilla, sehän se olisikin suotavaa.
        Voi olla,että Rauman murre olisi vaikeampaa, mutta ainahan voisi "suomentaa",olisipa aivoille askarreltavaa.
        Malviinan syyksikö nyt pois lähdötkin, minä ymmärsin , että uzma loukkaantui poistoista.
        Malviina kirjoittaa kivasti, eikä hän Senoran tyylillä, Lyylin tarinointi on luku erikseen, mikä on aivan ihastuttavaa, aitoa, sydämmellistä,,,,

        Tuo anteeksi pyyntö, kyllä se lähtee itsestään, silloin kun tuntee jotakin loukanneensa ja tuo voisi olla loukkaavaa myös "tosta vaan" näin julkisesti.
        Minä pidän Malviinan kirjoituksia "ominaan" ja tuskin hän suosiota hakee,,,,tuskin sitä kukaan;))


      • Kysyä
        SkillaN kirjoitti:

        kaikilla murteilla, sehän se olisikin suotavaa.
        Voi olla,että Rauman murre olisi vaikeampaa, mutta ainahan voisi "suomentaa",olisipa aivoille askarreltavaa.
        Malviinan syyksikö nyt pois lähdötkin, minä ymmärsin , että uzma loukkaantui poistoista.
        Malviina kirjoittaa kivasti, eikä hän Senoran tyylillä, Lyylin tarinointi on luku erikseen, mikä on aivan ihastuttavaa, aitoa, sydämmellistä,,,,

        Tuo anteeksi pyyntö, kyllä se lähtee itsestään, silloin kun tuntee jotakin loukanneensa ja tuo voisi olla loukkaavaa myös "tosta vaan" näin julkisesti.
        Minä pidän Malviinan kirjoituksia "ominaan" ja tuskin hän suosiota hakee,,,,tuskin sitä kukaan;))

        Uzmalta itseltään ajattelehan kuka onkään idän kaunotar?


      • Hintriika
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        Miten täällä voisi olla etuoikeutettuja murteita? Jokainen ken haluaa, saa kirjoittaa murteellaan, tai sitten puhekielellään tai kirjakielellä. Valinta on kirjoittajan sormenpäissä!

        Oon määki välillä jotaki kiriottanu murteella, mutku se o musta nii hiasta. Ei mulla kotikielenä oo muuta ku tää murre. Kiriottaisa pitäs vaa olla ylimääräsiä näppäimiä, ku ei niitä esimerkiksi v:n ja j:n välimuotoja ainakkaa mun näppäimistä löyvy. Eikä tää mun murre oo ollenkaa nii korvaa hivelevvää ku savo tai karjala. Et se siittä.


      • mureittai
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        Älähän nyt Jooseppi mene asioiden edelle,puhuit ihan niitä näitä,eiks pitäny olla kohtelias,ja sit meet torumaan kirjottajaa heti sen jälkeen,mihinkäs se kohteliaisuus sinulta iteltä jäikään?
        Ei Malviina mittään varastan,kohteliaisuus voi olla häneltäkin kaukana,mutta niinhän se meiltä jokkaiselta.
        Murtehlla puhuminen on vähän niin ja näin.mie kun olen niin monel paikkakunnal asunu,että on mennheet murthet sekasin,ja siks minuaki täällä haukuttii,siansaksan puhujaks,,ja jätinpä välliin sitten tään mongerruksein,ja pysyin poissa.Kaikki muu murthet kyllä sekoita hyvinkii,vaan enpä mittään stadin murretta,ku en siel ole vielä konsaan asunu,ja ennää en tuu asumaankaan.
        Lyylist olen sammaa mielt,hän on ehoton ykkönen,
        vaan alko joskus tuntuu,että lukiko hää jottain romaan kirjottaessaan vaan oliko kyse toella eletyst elämästä.Ei virheen virhet missään,pilikut ja pisteet kohallaan,enpäs tiiä mitä ajattelis,mutt häll vällii,hyvä kirjottaja Lyyli,täyen kympin arvone.


      • Suvi2
        tietoakaan kirjoitti:

        He eivät ymmärrä, mistä puhutaan.

        Itsekehu vain haisee...

        Ja mongerrus omalla kielellään...

        Ei siinä yhteiselosta välitetä.

        Eikö kaikilla pitäisi olla yhtäläisesti hyvä?

        Hyvä kun on edes joku kohtelias tässäkin ketjussa:-7

        Kuulehan jos esim. kiinalaista tekstiä on jossakin, ellei taida sitä, ei toimita marista, että heidän täytyy kirjoittaa meidän kielellämme.
        Jos karjalaisten kirjoituksia et ymmärrä, jätä lukematta. Katsos niin yksinkertaista se on.


      • Suvi2
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        kysyn vain, että keneltä se Lyyli on saanut poikkeusluvan?


      • oliskoha
        Suvi2 kirjoitti:

        kysyn vain, että keneltä se Lyyli on saanut poikkeusluvan?

        täälläkö saapi arvostella,eiks semmonen kuulunukkaan tonne Ann-Sofian ketjuun suosikit,
        siellä toruttii heti tämmönen,ei ollunna ees viestejä kunnol luettu vuan torumine alko heti,
        jaaá mikähä liennee vikana.


      • oliskoha kirjoitti:

        täälläkö saapi arvostella,eiks semmonen kuulunukkaan tonne Ann-Sofian ketjuun suosikit,
        siellä toruttii heti tämmönen,ei ollunna ees viestejä kunnol luettu vuan torumine alko heti,
        jaaá mikähä liennee vikana.

        Enköhän osaa lukea ??
        kurkistaa mille palstalle hyvänsä,tuntuu että joka puolella on menossa joko arvostelut tai kova riita.


      • Martta
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        Mitkä ihmeen turpakäräjät täällä 70 palstoilla on menossa? Taitaapi tää marras pimeys tehdä tepposiaan. Kirjoitan tähän runon jonka opin alakoulussa, sopii tilanteeseen.

        "Ärrin purri kiukun alkaa,
        äksyilee ja polkee jalkaa,
        kuka on ärrin purri päällä...."

        Nyt rivissä ostamaan Kirkasvalo lamppu joka päivä vähintäin 1/2 tuntia valohoitoo, siitä alkaa mielikin vähitellen piristyä, turhat konikapinat saa jäädä roskikseen.


      • Malviina
        Jooseppi kirjoitti:

        Ja mitä karjalaisilta saikaan vastineeksi?

        Heillä on aina miekka pystyssä, niinkuin vaakunassaankin.

        Omahyväisiä ja äänekkäitä kuten somalit.

        Meillä muillakin on omat murteemme, mutta yritämme käyttää yhteistä kieltä, jota on helppo lukea muidenkin. Emme kehu itseämme, kuten Malviina. Kohteliaisuutta!

        sinne seksipalstalleis!
        Kohtelijaast esitän.


      • Malviina
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kyllä täällä elää muutkin, minäkin yli 70v.

        Ei teidän, eikä kenenkään, tarvitse vierailua varten mitään murretta oppia.

        Turun murrekielisen puhumiskilpailun voitti muuten pienenä lapsena Turkuun muuttanut siirtolaistyttö, ehkäpä sukulaisesi.

        Pyysin anteeksi tunkeutumistani ja yritin ainakin olla asiallinen.

        Ei sinun ja kaltaistesi kielenkäyttö edistä yhteiseloa palstalla eikä missäään.

        Jotain viestisi kertoi suhtautumisestasi muunmurteisiin, Oliko siinä terveiset teiltä kaikilta?

        Ko kysyit oliks miu puhhees terveist meilt kaikilt, ni sanon et EI. Mie puhun vaa omast puolestai ja ommii ajatuksijai.

        Yhe asillise ajatukse esitit ja melko varmast tosiasian.
        Se tyttö joka voitti murrekielise puhumiskilpailun ol hyvä - siinäpähä näit, paremmi haasto teijekii murretta ko työ ite.
        Minkä johtopäätökse täst voip tehhä?
        Sen tietystkii, et jos myö ihtiämme kehutaa, ni onha siihe syytäkii.

        Sit viel lopuks siule ko haukkumaa rupijat.
        Vai ei miu laisei kielekäyttö edistä yhteiselloo palstal eikä missää.
        Täs on kuule "yhteiseletty" paremmi sovus ihmisii kans ko sie ikimaalimas pystyt.

        Mitäs p......ttä sie tuollasii sannoi ihmisist käytteletkää "siu kaltaseis?"

        Kerra ko kahtelin näitä palstoi, ni sanoit jollekii, et siu kaltaseis ei tarvii maksaa paljo verrookaa.

        Kyl siu loukkaukseis ovat mone muukii muistis.


      • señora lyyli
        mureittai kirjoitti:

        Älähän nyt Jooseppi mene asioiden edelle,puhuit ihan niitä näitä,eiks pitäny olla kohtelias,ja sit meet torumaan kirjottajaa heti sen jälkeen,mihinkäs se kohteliaisuus sinulta iteltä jäikään?
        Ei Malviina mittään varastan,kohteliaisuus voi olla häneltäkin kaukana,mutta niinhän se meiltä jokkaiselta.
        Murtehlla puhuminen on vähän niin ja näin.mie kun olen niin monel paikkakunnal asunu,että on mennheet murthet sekasin,ja siks minuaki täällä haukuttii,siansaksan puhujaks,,ja jätinpä välliin sitten tään mongerruksein,ja pysyin poissa.Kaikki muu murthet kyllä sekoita hyvinkii,vaan enpä mittään stadin murretta,ku en siel ole vielä konsaan asunu,ja ennää en tuu asumaankaan.
        Lyylist olen sammaa mielt,hän on ehoton ykkönen,
        vaan alko joskus tuntuu,että lukiko hää jottain romaan kirjottaessaan vaan oliko kyse toella eletyst elämästä.Ei virheen virhet missään,pilikut ja pisteet kohallaan,enpäs tiiä mitä ajattelis,mutt häll vällii,hyvä kirjottaja Lyyli,täyen kympin arvone.

        tahon kiittää kehumisista. eritoten lauseen tekemisestä. sanoit sitä niin hyväks et se on ko kirjasta suoraa. voi voi onko se tosiaan niin hyvin osattu.kiitos.

        olem lauseen muodostamissessa ollu huolellisenpi ko sanan oikeakirjotuksessa. tahon olla kohtelias lukijaa kohtaa ja siksi olen pannu kirjeen pienenpii osiinkin, lukemisen helpottamisksi.

        minul on konneessa se page kohta, jonne voip kirjottaa ja se merkkaa punasella kirjotus viat sanoissa. mutta ei se sano pisteitä eikä pilkkuja, ne mie päätän ihan itse.

        en voi pagea käyttää koska kirjotan murteella ja se ei sitä ossaa, olis kamalan hitasta alkaa korjaamaa sen mukkaa koko kirjettä, sillä niin paljo siin on punasta aaltoviivaa.

        jalmarin eläissä kirjottelin sukulaisille ko niitä oli viellä sillon elossa. kysyin jalmarilta millo tulee pilkku ja piste, lauseen tekemises minul oli vaikeuksii.

        hää neuvo näin, kun veät henkee haastaes siihe tullee pilkku, ja ko lopetan yhen asian
        puhumisen siihen piste. että ,ja kun, sanojen jälkee tullee aina pilkku.

        myö harjoteltii sitä miun puhues, sanoin äänee aina millo tuli pilkku ja piste. ja se oppi mäni näköjää hyvin perille.:))

        minusta on mukava lukkee lapsuuen kieltä täälläkii, mutta yhtä sujuvast mie luen kirjakieltäkin kohan ei ole paljo sivistysanaa, mutta nekkää haittaa, selvitän ne googlesta.

        muitakin murteita on hauska lukkee, kyllä niist ylleensä selvän saa, kohan pannee vaikeempien sanojen kohalle suomenkielen merkkauksen.


        kettää ei voi moittii että sie puhut erilaista murretta ko toinen , samas murteessa on viel murre eroja. jalmarikkii puhu erilaisii murre sanoja vaik karjalsta olikii, oli vaa eri paikkakunnaalta ko mie.

        puhu siekii vaa ommaa murrettas ko sillä tuulella olet. ihmiset tottuu ko ei oo tietääkseekää moitteista. totuttiinha minunki monkerruksee.:)))

        ommaa murretta ko lukkee, niin kirjottaja tullee ikkäänkuin askeleen lähemmäs ja tuntuu tutummalle. ehkä se on se, ko se on äitinkieli.

        se on sama jos vähä englanttii ossaava kuulee pitkästä aikaa äitinkieltää suomee ,hänest puhuja tuntuu läheisemmälle.:)))

        kirjotan niinko puhunkii koska se on minulle noppeenpaa ja helpompaa. olen hitas naputtelemaa näitä näppäimii .jos viel joutusin miettimää joka sanan mite se oikeaoppisesti kirjotettaa, minul mänis mahottomasti aikaa.

        sen verran sensuroin kirjotustain, etten pane venäjän sanoja puhheestain ja jos tulee mielee jonkuu sanan mite se tullee kirjakielenä, panen sen niin, mutta en ennää lähe kirjoista etsimää oikee kirjotusta.

        toivon että muutkii kirjottaa niin mite se on kirjottajalle helpompi ja vaivatontonta. ei siit kertomisest ja puhumisest tule mittää jos joutuu miettimää koko aika mikä on oikee.tännehän tullaa rentoutummaa eikä koulunpenkille;)))

        minnuu kovast on kehuttu täällä, mutta mie tunnen itsein kovin vaivaantuneeksi siitä.
        olen ilonen että saan olla joukossanne .työ ootte turhan huomaavaisii minnuu kohtaa, ehkä miun iän tähen.:))

        mutta mie oon vahva ihminen , etkös sie muista mitä meiän nuoruutes sanottii että,
        myö taivutaa muttei taituta.

        rakkain terveisin lyyli


      • Katleija
        Malviina kirjoitti:

        täs istuin konneeni ääres ja huomasin siu kommenttiis.

        Kahoha Ruuneperi, ko myö männää vaik sinne siu kotiseuvulleis esimerkiks käsityöyhistksen retkelle, ni myö haastetaa tätä meije murretta.
        Ethä sie nyt vaa luule , et myö opeteltas vartavaste teije murretta haastamaa ko tulla retkeilemmää Länsi -Suomee - älä luulekkaa!
        Enkä mie mielelläi tulekkaa. Yhe kerra käin ja nii olliit teikäläist ko tikku paskas.
        Jos mist oon Luojaani kiittänt, ni siint ko en oo ainakaa Lounaia- Suomest kotosii.

        Sannootkii, et siel ei menesty ja elä ko katteus ja keuhkotauti.

        Mie oon ja syntyjäin Karjalast. Siint osast mikä jäi rajan toisel puolel. Siun puhhees tuntuu tutult, mut tuo kiinnostaa ku sie sanot MEIJE JA TEIJE. Mie oon vaa kuullu sanottavan ett MEIJÄN JA TEIJÄN. Kiinnostais tietää miss päin noinikkää sanotaa?


      • Malviina
        Martta kirjoitti:

        Mitkä ihmeen turpakäräjät täällä 70 palstoilla on menossa? Taitaapi tää marras pimeys tehdä tepposiaan. Kirjoitan tähän runon jonka opin alakoulussa, sopii tilanteeseen.

        "Ärrin purri kiukun alkaa,
        äksyilee ja polkee jalkaa,
        kuka on ärrin purri päällä...."

        Nyt rivissä ostamaan Kirkasvalo lamppu joka päivä vähintäin 1/2 tuntia valohoitoo, siitä alkaa mielikin vähitellen piristyä, turhat konikapinat saa jäädä roskikseen.

        paitsi, että Ruuneperille puole tunni lisäks ylimääräne puol tuntine. Kiukkuvaa nii perhanast.
        Eiks se oltkii viime vuon Espanjas talve ja nyt ko ei mänt, ni kaamos pannoo haastamaa riitaa heikkoi avuttommii naisii kans.


      • vain Karjalaiset
        tietoakaan kirjoitti:

        He eivät ymmärrä, mistä puhutaan.

        Itsekehu vain haisee...

        Ja mongerrus omalla kielellään...

        Ei siinä yhteiselosta välitetä.

        Eikö kaikilla pitäisi olla yhtäläisesti hyvä?

        Olen Etelä-pohjalainen, en ymmärrä läheskään kaikkea karjalanmurteella kirjoitettua kun pitkän miettimisen jälkeen.
        Mutta mitä väliä sillä on. Täällä joku sanoi että länsisuomalaiset ovat kakkosluokan kansalaisia.
        Pitäkööt mielipiteensä.
        Tasa-arvon nimissä voisin kirjoittaa mammani puhumalla rannikkoruotsilla.
        On siinä suomenkielisiä sanoja joukossa.


      • Katleija
        Martta kirjoitti:

        Mitkä ihmeen turpakäräjät täällä 70 palstoilla on menossa? Taitaapi tää marras pimeys tehdä tepposiaan. Kirjoitan tähän runon jonka opin alakoulussa, sopii tilanteeseen.

        "Ärrin purri kiukun alkaa,
        äksyilee ja polkee jalkaa,
        kuka on ärrin purri päällä...."

        Nyt rivissä ostamaan Kirkasvalo lamppu joka päivä vähintäin 1/2 tuntia valohoitoo, siitä alkaa mielikin vähitellen piristyä, turhat konikapinat saa jäädä roskikseen.

        Kiitos, kun mainitsit tuon kirkasvalohoidon. Pitääkin ottaa tuo lamppu taas esille tuohon aamukahvipöytään. Hieman se on hankalan isokokoinen, kun se pitäisi vielä olla lähellä naamavärkkiä (50-60 cm). Piristävä vaikutus sillä on, kun siihen uskoopi. Viime talvena ei tullut montaa kertaa käytettyä, mutta jospa nyt aloittaisi, ettei olisi niin kärtty.


      • Malviina
        Katleija kirjoitti:

        Mie oon ja syntyjäin Karjalast. Siint osast mikä jäi rajan toisel puolel. Siun puhhees tuntuu tutult, mut tuo kiinnostaa ku sie sanot MEIJE JA TEIJE. Mie oon vaa kuullu sanottavan ett MEIJÄN JA TEIJÄN. Kiinnostais tietää miss päin noinikkää sanotaa?

        sanotaa Rautjärvi/Ruokolahti/Imatra akselil.
        Lappeerannas on jo pikkuse erilaine "sanasto."
        Siirtokarjalaisil ol taas sit iha ommii sanojaa,heilkii viel sen pitäjä mukasii mist olliit lähtösii, mut kaik ollaa "mie ja sie , myö ja työ":)


      • Katleija
        Malviina kirjoitti:

        sanotaa Rautjärvi/Ruokolahti/Imatra akselil.
        Lappeerannas on jo pikkuse erilaine "sanasto."
        Siirtokarjalaisil ol taas sit iha ommii sanojaa,heilkii viel sen pitäjä mukasii mist olliit lähtösii, mut kaik ollaa "mie ja sie , myö ja työ":)

        Vähä tuota eppäilinki. Muistan ku mie kävin alakoulun ensimmäisen luokan Virolahell, ni sielki puhuttii itä-suomalaist murretta.
        Itselläin on murteet männy sekasin tykkännää asuessain milloin Kymenläänis, millo Hämmees ja sit lopuks enimmäksee tääl Varsinais-Suomes.

        Katsonkin parhaaksi pidättäytyä kirjakielessä, kun se luontuu minulta parhaiten. Kuitenkin helposti käy niin, kuten keskustelussakin että sitä automaattisesti vastaa samalla murteella (jos osaa) mitä vastapuolikin käyttää. En yleensäkään tuijota kirjoituksissa siihen ulkoasuun vaan asiaan. Olen melkein kaikista kirjoituksista päässyt jyvälle, mutta jotkut ovat niin peitellysti ja taiten kirjoitettu ettei millään ponjaa mitä kirjoittaja oikein tarkoittaa vaikka kuinka monta kertaa lukisi. Ei kai ole sitten tarpeenkaan.


      • Hintriika
        vain Karjalaiset kirjoitti:

        Olen Etelä-pohjalainen, en ymmärrä läheskään kaikkea karjalanmurteella kirjoitettua kun pitkän miettimisen jälkeen.
        Mutta mitä väliä sillä on. Täällä joku sanoi että länsisuomalaiset ovat kakkosluokan kansalaisia.
        Pitäkööt mielipiteensä.
        Tasa-arvon nimissä voisin kirjoittaa mammani puhumalla rannikkoruotsilla.
        On siinä suomenkielisiä sanoja joukossa.

        Olisi uusi haaste tällä palstalla. Minä tykkään ristisanatehtävistäkin!


      • sekoittelet
        Malviina kirjoitti:

        sinne seksipalstalleis!
        Kohtelijaast esitän.

        asioita,ei joosepilla ollut mitaan tekemist seksi palstan kanssa.Tovottavasi etela reissu virkistaa muistias.


      • Idan kaunotar kirjoitti:

        on kaunista ja olen ylpea siita,minusta Runeperi on tavallaan oikeassa,ja on ollut kohdallani erittain pitkamielinen ei ole koskaan huomauttanut noista puuttuvista ..,minulle tama palsta on suomenkielen elossa pitamista,kotona taytyy puhua joko englantia tai urdua,siksi nautin kun muutamat kirjoittavat oikein hyvaa suomea ja yritan oppia heilta.
        Murteita on vaikea lukea mutta sinnikkaasti olen yrittanyt,isani oli raumlainen ja olen samaa melta, etta vahan jaykkia me lansisuomalaiset olemme karjalaisiin ja savolaisiin nahde niinkuin tuolla hauskasti sanottiin kui 'tikku paskassa'.
        Vaan eipa ole rauman gialt voittanutta,olis hauskaa jos sais kerran lukea oikeet raumlaist.

        Kaad liiveihis

        Kaad liiveihis ryypp
        hyväs seuras vaikk kaks.
        ja kolmaski viäl
        jos snuu veres om baks.
        Älä ussemppa kaad
        ann menns siutt suu,
        sill muuton gäy nii
        ett se ryyp kaata snuu.

        Kirjoitan vielä Vanham boja valitus runosta viimeisen säkeen.

        Kyll flika o muuttunn, mnuu däyty se sanno
        ja miälestän niim bali huanomaks tull,
        ett naima en men, se mnää luppa ja vanno.
        Ens mens, sill ett sillo mnää olsi hull.

        Ystävällliset terveiset Ruuneperiltä!


      • kiitos vaan
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kaad liiveihis

        Kaad liiveihis ryypp
        hyväs seuras vaikk kaks.
        ja kolmaski viäl
        jos snuu veres om baks.
        Älä ussemppa kaad
        ann menns siutt suu,
        sill muuton gäy nii
        ett se ryyp kaata snuu.

        Kirjoitan vielä Vanham boja valitus runosta viimeisen säkeen.

        Kyll flika o muuttunn, mnuu däyty se sanno
        ja miälestän niim bali huanomaks tull,
        ett naima en men, se mnää luppa ja vanno.
        Ens mens, sill ett sillo mnää olsi hull.

        Ystävällliset terveiset Ruuneperiltä!

        Meilla oli kotona Hj.Nortamon Raumlaissii jaarituksii,ens kesana kun kay syterilla otan sen mukkaani tanne,tuntui kun olis isa vainaa puhunu.


      • señora lyyli
        Ruuneperi kirjoitti:

        Kaad liiveihis

        Kaad liiveihis ryypp
        hyväs seuras vaikk kaks.
        ja kolmaski viäl
        jos snuu veres om baks.
        Älä ussemppa kaad
        ann menns siutt suu,
        sill muuton gäy nii
        ett se ryyp kaata snuu.

        Kirjoitan vielä Vanham boja valitus runosta viimeisen säkeen.

        Kyll flika o muuttunn, mnuu däyty se sanno
        ja miälestän niim bali huanomaks tull,
        ett naima en men, se mnää luppa ja vanno.
        Ens mens, sill ett sillo mnää olsi hull.

        Ystävällliset terveiset Ruuneperiltä!

        tämäkö rauman kieltä:))
        se tuntu ihan helpolta lukkee. kun lukkee vierasta murretta se pittää lukkee ääneen, sillon sen kuulee ja hoksaa mite sese lausutaa.
        hauska runo.
        terveisin lyyli


      • Malviina
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        persoonallisuutta.
        Paina se nutturais alle ja ota käyttöö joku naise nikki ko sïe oot akka.

        Luuletko pystyväis hämmäämää kettää, vaik tuon Joosepin otit nikikseis.

        Nyt sit se tärkein, ko murteis on puhe. Joka ainut savolaine voip vaik vannoo, et miu puhhees ei oo ainuttakkaa savolaista sannaa, eikä minkää vertaa savolaista aksenttii.
        Eli, et tiije, etkä ymmärrä ja arvaas mitä sillo kannattas tehhä?
        Panna turpa tukkoo.
        Vai oon mie anteekspyynnön velkaa?
        Kuule, jos joku tääl on on, ni sie kyl oot.
        Ämmä joka naamioituu mieheks ja puuttuu joka asiaa - häpijäisit ja koittasit keskustella asioist, jos pystyt - mitä kyl eppäilen.
        Siu aluetta on muihe asioihe puuttumine. Hyi!

        Hemmetti mite typeräst joku voipkii kirjottaa :"Kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia. Senjoora Lyyli on poikkeus."
        Et niiko sil viisii. Siu tyyli muistuttaa sitä pitkää nokkajaa joka paikkaa työntävän Saara- Daaman tyylii.Ko noist tyylilöist mainitsit.
        Mitä siihe sanot?


      • raumlaisse flikka
        señora lyyli kirjoitti:

        tämäkö rauman kieltä:))
        se tuntu ihan helpolta lukkee. kun lukkee vierasta murretta se pittää lukkee ääneen, sillon sen kuulee ja hoksaa mite sese lausutaa.
        hauska runo.
        terveisin lyyli

        murre tosiaankin taytyy lukee aaneen siina on sellaine erikoinen nuotti ja poljento,aika huvittava,minusta savolaisilla ja raumalaisilla on hyva huumorin taju,ymmartaisikos ne toisiaan?


      • Malviina
        Malviina kirjoitti:

        persoonallisuutta.
        Paina se nutturais alle ja ota käyttöö joku naise nikki ko sïe oot akka.

        Luuletko pystyväis hämmäämää kettää, vaik tuon Joosepin otit nikikseis.

        Nyt sit se tärkein, ko murteis on puhe. Joka ainut savolaine voip vaik vannoo, et miu puhhees ei oo ainuttakkaa savolaista sannaa, eikä minkää vertaa savolaista aksenttii.
        Eli, et tiije, etkä ymmärrä ja arvaas mitä sillo kannattas tehhä?
        Panna turpa tukkoo.
        Vai oon mie anteekspyynnön velkaa?
        Kuule, jos joku tääl on on, ni sie kyl oot.
        Ämmä joka naamioituu mieheks ja puuttuu joka asiaa - häpijäisit ja koittasit keskustella asioist, jos pystyt - mitä kyl eppäilen.
        Siu aluetta on muihe asioihe puuttumine. Hyi!

        Hemmetti mite typeräst joku voipkii kirjottaa :"Kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia. Senjoora Lyyli on poikkeus."
        Et niiko sil viisii. Siu tyyli muistuttaa sitä pitkää nokkajaa joka paikkaa työntävän Saara- Daaman tyylii.Ko noist tyylilöist mainitsit.
        Mitä siihe sanot?

        Siul ei oo mittää muuta sanomista millokaa, ko puuttuu muitte asioihi. Sitä oot sit teht sitäkii ahkerammi.
        Sanon viel tuost matkimise syyttämiset, et mie en oo matkint yhtää kettää.
        Se viel mänettellöö ko sekaannut kaikkee, ko et muuhu pystykkää, mut et mie matkisn.
        Kohteliaisuusko siut pannoo haukkunmaa ja syyttälemmää ja täysin valheellisest.Kohtelias ihmine ei sitä tee. Jos mie en oo kohtelias, ni et oo siekää - et sinne päikää.


      • Lovisalainen
        Amanda kirjoitti:

        jos sieki olsit puhunnu jottai assiita, mut eihä tuo ny ollut ko pelekkää panettelua Malviinaa kohtaan.

        Éhkä mnääki sit löytäsi jottai sanottavaa sull, vaikka sillä kirjakielellä.

        Kehu vain, emmehän muuten tiedä kuka ja mikä sinä Jooseppi olet, ja onko sinulla jotain asiaakin.

        muuta ko riitelyn etsiminen.
        Voin kuvitella kuinka istuu koneella lasit huurussa kyttäämässä kenen asioihin voisi puuttua ja kenelle opettaa tapoja.
        Semmonen Jooseppi!


      • Malviina
        SkillaN kirjoitti:

        kaikilla murteilla, sehän se olisikin suotavaa.
        Voi olla,että Rauman murre olisi vaikeampaa, mutta ainahan voisi "suomentaa",olisipa aivoille askarreltavaa.
        Malviinan syyksikö nyt pois lähdötkin, minä ymmärsin , että uzma loukkaantui poistoista.
        Malviina kirjoittaa kivasti, eikä hän Senoran tyylillä, Lyylin tarinointi on luku erikseen, mikä on aivan ihastuttavaa, aitoa, sydämmellistä,,,,

        Tuo anteeksi pyyntö, kyllä se lähtee itsestään, silloin kun tuntee jotakin loukanneensa ja tuo voisi olla loukkaavaa myös "tosta vaan" näin julkisesti.
        Minä pidän Malviinan kirjoituksia "ominaan" ja tuskin hän suosiota hakee,,,,tuskin sitä kukaan;))

        Mie en oo ajant uzmaa mihikää, enkä kettää muutakaa.
        Sen voin kyl sannoo, et sen mitä hää kirjotti, voi kyl lukkee sanomalehist ja kuunnella uutisist, mut "tiedottaja" hommast mie en häntä häätänt, enkä oo tahtont häätää kettää, vaik siint en tykkää, et joku on komentelemas ja rääpimäs joka paikas, niiko tuo "Jooseppi."
        Lauhkijampikii ihmine hermostuu tuolasest saamari syyttelyst ja kyttäämisest.
        Millo ollaa savo Muija ja millo Ellumari tai merimoona. Mikä ite on? Oiskoha munnaa sannoo suoraa ja rehellisest.
        Sanoks se hermafroditti silleekii, et mie kalastelen suosioo?
        Voi herraisä! Siltäks tää näyttää?


      • Huomiokyvytönkö?
        sekoittelet kirjoitti:

        asioita,ei joosepilla ollut mitaan tekemist seksi palstan kanssa.Tovottavasi etela reissu virkistaa muistias.

        ettei ollut tekemistä seksipalstan kanssa?
        Miksi muuten aloitit haukkua Maviinaa ja onko hän kertonut menevänsä etelän matkalle? Minulta ainakin on jäänyt huomaamatta.


      • no se Elviira
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        Ois se olt nii mukavaa et siekii olisit vähä suopeempi ku arviot Malvinaa.

        En miekää usko et hää nyt keltää haluis suosioo viijä. Siul on niiku vihan siemen häntä kohtaa, kuule jätä se pois, se vaa katkeroi ja pittää pahhaa mieltä siul itselläs sekä paaha mielen toisellakkii.

        Kuuleha ei tääl väkerretä, iha vaa muute murteita muistellaa.

        Ota vähä lempeempi asenne ja vaik haastaisit sie omall murteellas. Sitä myökii luettas.

        Jos hää on jottai Ruuneperil sanonu , ni kyll Ruuneperi itse vastaa hälle. Ei viitsitä puuttuu muijen asioihi.

        Tää sovun pitämine on nii tärkeetä, sit on nii mukava ku kaik voi olla ja ottaa kirjoituksil ossaa.

        Sehä se on tärkeetä se mukana olo, et jokkane voi sannoo asioita, niiko miekii. Kerroin kaik murheeni ku niitä tul.

        Jos siun pittää soimata, nii, mie olen osa syylline et anna sit miullekki murhetta.


      • raumlaisse flikka kirjoitti:

        murre tosiaankin taytyy lukee aaneen siina on sellaine erikoinen nuotti ja poljento,aika huvittava,minusta savolaisilla ja raumalaisilla on hyva huumorin taju,ymmartaisikos ne toisiaan?

        minähän ymmärsin tuon runon ihan hyvin.
        Onko niin, että puhuttaessa onkin vaikeampaa.

        Mielestäni savolaisilla on huumorin tajua, sitä vain harvat ymmärtää, näinköhän raumalaiset????


      • Malviina
        no se Elviira kirjoitti:

        Ois se olt nii mukavaa et siekii olisit vähä suopeempi ku arviot Malvinaa.

        En miekää usko et hää nyt keltää haluis suosioo viijä. Siul on niiku vihan siemen häntä kohtaa, kuule jätä se pois, se vaa katkeroi ja pittää pahhaa mieltä siul itselläs sekä paaha mielen toisellakkii.

        Kuuleha ei tääl väkerretä, iha vaa muute murteita muistellaa.

        Ota vähä lempeempi asenne ja vaik haastaisit sie omall murteellas. Sitä myökii luettas.

        Jos hää on jottai Ruuneperil sanonu , ni kyll Ruuneperi itse vastaa hälle. Ei viitsitä puuttuu muijen asioihi.

        Tää sovun pitämine on nii tärkeetä, sit on nii mukava ku kaik voi olla ja ottaa kirjoituksil ossaa.

        Sehä se on tärkeetä se mukana olo, et jokkane voi sannoo asioita, niiko miekii. Kerroin kaik murheeni ku niitä tul.

        Jos siun pittää soimata, nii, mie olen osa syylline et anna sit miullekki murhetta.

        ja kiukkunekkii leppyy ko lukkoo siu kirjotuksijais.
        Oon mie huomant, et tuo nyt Jooseppin essiintyvä melkei vihhaa minnuu ja syy ei kyl oo, et hää puolustelis niitä joita mie oon loukant ja olt epäkohtelias.
        Oon iha varma, et hää löytäs miust sanomista ja oikei ettimäl ettis, vaik kirjottasin mitä.


      • Kyllä on karjalaisnaisella
        Malviina kirjoitti:

        Ko kysyit oliks miu puhhees terveist meilt kaikilt, ni sanon et EI. Mie puhun vaa omast puolestai ja ommii ajatuksijai.

        Yhe asillise ajatukse esitit ja melko varmast tosiasian.
        Se tyttö joka voitti murrekielise puhumiskilpailun ol hyvä - siinäpähä näit, paremmi haasto teijekii murretta ko työ ite.
        Minkä johtopäätökse täst voip tehhä?
        Sen tietystkii, et jos myö ihtiämme kehutaa, ni onha siihe syytäkii.

        Sit viel lopuks siule ko haukkumaa rupijat.
        Vai ei miu laisei kielekäyttö edistä yhteiselloo palstal eikä missää.
        Täs on kuule "yhteiseletty" paremmi sovus ihmisii kans ko sie ikimaalimas pystyt.

        Mitäs p......ttä sie tuollasii sannoi ihmisist käytteletkää "siu kaltaseis?"

        Kerra ko kahtelin näitä palstoi, ni sanoit jollekii, et siu kaltaseis ei tarvii maksaa paljo verrookaa.

        Kyl siu loukkaukseis ovat mone muukii muistis.

        RUMA sielu, ei voi valitettavasti muuta todeta. huhhuh. ja hyi.


      • että hän
        kiitos vaan kirjoitti:

        Meilla oli kotona Hj.Nortamon Raumlaissii jaarituksii,ens kesana kun kay syterilla otan sen mukkaani tanne,tuntui kun olis isa vainaa puhunu.

        lukee vain lehdestä, mitä Pakistanissa ja Kashmirissa on tapahtunut, että hän ei asu siellä.
        Vainoharhainenkin vielä.


      • Tampereen likka
        Malviina kirjoitti:

        ja kiukkunekkii leppyy ko lukkoo siu kirjotuksijais.
        Oon mie huomant, et tuo nyt Jooseppin essiintyvä melkei vihhaa minnuu ja syy ei kyl oo, et hää puolustelis niitä joita mie oon loukant ja olt epäkohtelias.
        Oon iha varma, et hää löytäs miust sanomista ja oikei ettimäl ettis, vaik kirjottasin mitä.

        koko onkelma, tai tua Jooseppi.
        Ei se munkan suasikki oo ja mää ymmärrän, että sua suututtaa, mutta kyä mullon semmonen miälipire, ettei tommonen ny nin vaarallista o, jos joku räksyttää.
        Siittä saa kun sää et oo huamaavinas sen syyttämisijä ja arvosteluja.
        Kyä sitä saattaa suututtaa. Miätis ny sitäkin pualta!


      • Tarkkavainen
        että hän kirjoitti:

        lukee vain lehdestä, mitä Pakistanissa ja Kashmirissa on tapahtunut, että hän ei asu siellä.
        Vainoharhainenkin vielä.

        Minun mielestäni Malviina sanoi, että hän itse lukee ulkomaan tapahtumia lehdistä ja katselee ja kuuntelee uutisista, eikä maininnut mitään uzman asuinpaikasta.


      • Karjalaisnainen
        Kyllä on karjalaisnaisella kirjoitti:

        RUMA sielu, ei voi valitettavasti muuta todeta. huhhuh. ja hyi.

        ko ite tulet rummaa sielujais oikei tuomaa tyrkyle.
        Et sie huil ja hyil selvijä.
        Siu pittää männä asiatuntijan kans puhumaa.


      • Malviina
        Kyllä on karjalaisnaisella kirjoitti:

        RUMA sielu, ei voi valitettavasti muuta todeta. huhhuh. ja hyi.

        leppäämää. Tai mää hajupoja kans tuone seksipalstale:)))
        Hajupoika siel virittellöö jo keskustellui ja sanon niiko hää itekkii aina:
        VALITETTAVASTI.
        Sieki taisit täs käyttää sitä häne lempi sanajaa.


      • Vinkisin Vonkisin
        Kyllä on karjalaisnaisella kirjoitti:

        RUMA sielu, ei voi valitettavasti muuta todeta. huhhuh. ja hyi.

        täne päässyt livahtamaan?
        Tai oikeastaa, kunka maltoit lähteä chattailuhuoneesta?


      • renata1
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        tuolla viisikymppisten palstalla,silloin harvoin kun kirjoitan, mutta jos on joskus aikaa, niin katson muitakin palstoja.
        Tyrmistyin kun luin sinun kirjoituksesi.
        Kuinka sinä voit mennä sanomaan toiselle ihmiselle mitään tuollaista?
        Menet väittämään suosiovarkaaksi, vaikka jälkeäkään minkään suosion tavoittelusta ei näy kyseisen kirjoittajan kohdalla.Eikä myöskään mitään savolaisuuteen selvästi viittavaa, vaikka viimeksimainittu ei ole loukkaus muuten kuin typerän arvuuttelun ja vihjailun puolesta.
        Sanot epäkohteliaaksi muita, mutta sinun epäkohteliaisuutesi hakee vertaistaan.
        Kirjoitat:
        "Ei täällä saa miten tahansa käytäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!

        On tainnut, Jooseppi sinulta omat opetuksesi unohtua.
        Kehoittaisin sinua lukemaan "haukkumakirjeesi"
        uudestaan ja vielä ajatuksen kanssa.
        Olen ollut Malviinan kanssa keskusteluyhteydessä Yhteiskunta - palstalla ja tiedän hänet mukavaksi jäljittelemättömäksi persoonaksi, joka on kertonut itsestään ja perheestään, niin että koen hyökkäyksesi erittäin alhaisena raukkamaisena tekona ja ennen kaikkea tunkeutumisena , melkein sanoisin kuin varas, hämmentelemään asiaa, joka ei sinulle kuulu vähääkään.
        Miksi muuten vedit tähän sellaisia sivullisiakin, jotka eivät ole lähteneet koko murrekeskusteluun. Murrekeskustelustahan nyt on kysymys. Minä en puhu mitään murretta ja tulin vain sanomaan, että pahansuopaisuutesi on pöyristyttävää sivullisenkin mielestä.
        Miltä kuvittelet Malviinasta tuntuvan jouduttuaan tuollaisen vainon kohteeksi.
        Olet mielestäni anteeksipyynnön velkaa Malviinalle.
        Kirjoitin tämän siksi koska olen vuosia kirjoitellut muilla palstoilla Malviinan kanssa ja tiedän, etä hän ei ole ihmisenä ilkeä ja paha, mutta sinä olet mielestäni.
        Anteeksi, mutta en voinut olla sanomatta!


      • Tampereen likka
        Jooseppi kirjoitti:

        niin sitten kaikilla murteilla. Mikään ei saa olla yksinään etuoikeutettu.
        Ja kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia.
        Senora Lyyli on poikkeus, hän on kertonut karjakkoäidistään ja lapsuuden olosuhteistaan koskettavasti, hän on rehellinen, ei kehu itseään, on suvaitsevainen: eli, vaikeissa olosuhteissa hioutunut helmi ihmisten joukossa, yksilö.
        Älä yritä Malviina varastaa hänen suosiotaan ja persoonallista sympaattisuuttaan, yrittämällä väkertää samantyyppistä murretta, tosin savolaisuuteen vivahtavaa, taidat olla niiltä rajoilta.
        Olet ollut epäkohtelias ja hyökkäävä Ruuneperia kohtaan, joka kirjoitti sinulle kohteliaan ja asiallisen viestin. Olet anteeksipyynnön velkaa hänelle. Ei täällä saa miten tahansa käyttäytyä, pahoittaa toisen mieltä *tosta vaan*!
        Älä yritä anastaa Senora Lyylin ainutlaatuista persoonallisuutta.
        Syyttelitkö hiljattain Uzmaa *savon muijana* ? Tyylisi on niin samanlaista. Myös Saaraa tölvit tässä taannoin.

        murretta kirjottaa, mutta nymmää teen kuitenki poikkeuksen kun täälä otetaan kantaa pualesta ja vastaan.
        Mää yritän ny mahrollisimman hianotunteisesti sanoa mitä mullon miälessäni.
        Nimittäin mää ouroksun sellasta tapaa, että kirjottajaa verrattais kehenkän toiseen.
        Emääkän saata kyä täysin samaa hämettä puhua kun esimerkiks virtolaiset jokka asuu viä lähenpänä Pohjanmaan rajaa, eikä mulle kuitenkan sanota, että mää monkerran, enkä mää menis sanoon että siä monkerretaan.
        Kyä se on nin noloa kun ikäihmiset on riiroissa ja alkavat haukkumaan toisiaan, niinkun tua Jooseppi Malviinaa. Nymmää menin henkilökohtasuuksiin ja se tästä ny viä puuttu.
        Siittä vaan tuli tää ajatus kun ihminen puhuu kohteliaisuuresta ja itte puhuu kaikkea muuta kun kohteliaaseen tyyliin.
        Kyä mää ny ehrottaisin, että unohrettaisiin vanhat riirat ja jatkettaisiin kirjottamista nurteella tai ilman, eikä syyteltäis ja morkattais ketään.
        Oon nimittäin piremmän aikaa pannu merkille että tua joka Jooseppina esiintyy on miäleltänsä kaunanen ja vihaa Malviinaa täysin syyttä.
        Kirjoitin tämän sen takia kun mää oon ollu piremmän aikaa kirjeenvaihrossa Malviinan kanssa ja tunnen hänet ja tiärän, ettei se kenenkän suasioo kerjää ja tyyliä varasta. Soon taivahan tosi!


      • saara.dma
        Malviina kirjoitti:

        persoonallisuutta.
        Paina se nutturais alle ja ota käyttöö joku naise nikki ko sïe oot akka.

        Luuletko pystyväis hämmäämää kettää, vaik tuon Joosepin otit nikikseis.

        Nyt sit se tärkein, ko murteis on puhe. Joka ainut savolaine voip vaik vannoo, et miu puhhees ei oo ainuttakkaa savolaista sannaa, eikä minkää vertaa savolaista aksenttii.
        Eli, et tiije, etkä ymmärrä ja arvaas mitä sillo kannattas tehhä?
        Panna turpa tukkoo.
        Vai oon mie anteekspyynnön velkaa?
        Kuule, jos joku tääl on on, ni sie kyl oot.
        Ämmä joka naamioituu mieheks ja puuttuu joka asiaa - häpijäisit ja koittasit keskustella asioist, jos pystyt - mitä kyl eppäilen.
        Siu aluetta on muihe asioihe puuttumine. Hyi!

        Hemmetti mite typeräst joku voipkii kirjottaa :"Kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia. Senjoora Lyyli on poikkeus."
        Et niiko sil viisii. Siu tyyli muistuttaa sitä pitkää nokkajaa joka paikkaa työntävän Saara- Daaman tyylii.Ko noist tyylilöist mainitsit.
        Mitä siihe sanot?

        Kylä mua Jooseppi rupes ihan naurattamaa, ko Malviina luulee vissii sua muks. Se sano, että sulla on sama tyyli ko joka paikkaa pitkää nokkaas pistävällä Saara- Daamallaki. Kai se luulee, että mulla o nutturaki, ko se sitä sulleki nii kauppas.

        Älä sä Jooseppi tämmötteestä lannistu, solet sopeva miäs. Täälä on kuule koolla monenlaista väkee ja mollaa jokakikinen oikees!

        Niättä voi hyvin vaa ja jatketaa me kirjottamista.

        ******

        Nyt huomaan, millaista on kirjoittaa murteella. Sitä voi paljon rennommin päästellä suustaan mitä tahansa, ikäänkuin kirjoittaisi sivupersoonana.

        Tämä on ensimmäinen murrepakinani ja jää varmaan ainoaksi.

        Hyvää päivänjatkoa teille kaikille!


      • saara.dma kirjoitti:

        Kylä mua Jooseppi rupes ihan naurattamaa, ko Malviina luulee vissii sua muks. Se sano, että sulla on sama tyyli ko joka paikkaa pitkää nokkaas pistävällä Saara- Daamallaki. Kai se luulee, että mulla o nutturaki, ko se sitä sulleki nii kauppas.

        Älä sä Jooseppi tämmötteestä lannistu, solet sopeva miäs. Täälä on kuule koolla monenlaista väkee ja mollaa jokakikinen oikees!

        Niättä voi hyvin vaa ja jatketaa me kirjottamista.

        ******

        Nyt huomaan, millaista on kirjoittaa murteella. Sitä voi paljon rennommin päästellä suustaan mitä tahansa, ikäänkuin kirjoittaisi sivupersoonana.

        Tämä on ensimmäinen murrepakinani ja jää varmaan ainoaksi.

        Hyvää päivänjatkoa teille kaikille!

        No mutta, mutta Saaruska.

        Ei sulla ainakaan kuvassasi kovin pitkä tuo nokka ole.
        Ja tukkasikin on niin sievästi sikkuralla.

        Jatketaan


      • Helena04 ejk.
        saara.dma kirjoitti:

        Kylä mua Jooseppi rupes ihan naurattamaa, ko Malviina luulee vissii sua muks. Se sano, että sulla on sama tyyli ko joka paikkaa pitkää nokkaas pistävällä Saara- Daamallaki. Kai se luulee, että mulla o nutturaki, ko se sitä sulleki nii kauppas.

        Älä sä Jooseppi tämmötteestä lannistu, solet sopeva miäs. Täälä on kuule koolla monenlaista väkee ja mollaa jokakikinen oikees!

        Niättä voi hyvin vaa ja jatketaa me kirjottamista.

        ******

        Nyt huomaan, millaista on kirjoittaa murteella. Sitä voi paljon rennommin päästellä suustaan mitä tahansa, ikäänkuin kirjoittaisi sivupersoonana.

        Tämä on ensimmäinen murrepakinani ja jää varmaan ainoaksi.

        Hyvää päivänjatkoa teille kaikille!

        Sinä sen sanoit. Sivupersoonana tosiaan.
        Harvoin kirjoitan täällä murteella. Itseäni viihdyttääkseni, muistellessani lapsuusaikoja, että vieläkö taittuisi.

        Vaihteeksi - ja opiksikin - on ollut ihan hyvä lukea eri murteita. Iloksikin! -


      • Jooseppi
        saara.dma kirjoitti:

        Kylä mua Jooseppi rupes ihan naurattamaa, ko Malviina luulee vissii sua muks. Se sano, että sulla on sama tyyli ko joka paikkaa pitkää nokkaas pistävällä Saara- Daamallaki. Kai se luulee, että mulla o nutturaki, ko se sitä sulleki nii kauppas.

        Älä sä Jooseppi tämmötteestä lannistu, solet sopeva miäs. Täälä on kuule koolla monenlaista väkee ja mollaa jokakikinen oikees!

        Niättä voi hyvin vaa ja jatketaa me kirjottamista.

        ******

        Nyt huomaan, millaista on kirjoittaa murteella. Sitä voi paljon rennommin päästellä suustaan mitä tahansa, ikäänkuin kirjoittaisi sivupersoonana.

        Tämä on ensimmäinen murrepakinani ja jää varmaan ainoaksi.

        Hyvää päivänjatkoa teille kaikille!

        Miellyttävää lukea järkevää tekstiä välillä.

        Muutakin on saatu tässä viime aikoina nähdä, hyökkäilyjä sinne sun tänne. En niistä ota paineita minkäänlaisia.

        Kuten sanoit, täällä on monenlaisia, ja joku on sitä mieltä, että vain hänen mielipiteensä ja hänen kielensä pitäisi päteä. Mutta muillakin on mielipiteensä ja kielensä, kaikki yhtä oikeutettuja. Ja kohteliasta on käyttää yhteistä kieltä.

        Lenkille lähdössä, hyvää päivänjatkoa sinulle ja muillekin palstalaisille !


      • Sivustaseuraava persoona
        Helena04 ejk. kirjoitti:

        Sinä sen sanoit. Sivupersoonana tosiaan.
        Harvoin kirjoitan täällä murteella. Itseäni viihdyttääkseni, muistellessani lapsuusaikoja, että vieläkö taittuisi.

        Vaihteeksi - ja opiksikin - on ollut ihan hyvä lukea eri murteita. Iloksikin! -

        haluaisin tietää, että onko tämä Jooseppi teidän jonkun sivupersoona?
        Jonkun naisen, sillä hänen tekstinsä vaikuttaa todella naisen käsialalta.
        Minä epäilen Katleijaa.
        Miksi naisen pitää yrittää olla mies, vaikka nimimerkiltään? Onko sanottava uskottavamman tuntuista kun on edustavinaan sukupuolta,jota vieläkin pidetään parempana kun naisia. Valitettavasti.


      • señora lyyli
        Jooseppi kirjoitti:

        Miellyttävää lukea järkevää tekstiä välillä.

        Muutakin on saatu tässä viime aikoina nähdä, hyökkäilyjä sinne sun tänne. En niistä ota paineita minkäänlaisia.

        Kuten sanoit, täällä on monenlaisia, ja joku on sitä mieltä, että vain hänen mielipiteensä ja hänen kielensä pitäisi päteä. Mutta muillakin on mielipiteensä ja kielensä, kaikki yhtä oikeutettuja. Ja kohteliasta on käyttää yhteistä kieltä.

        Lenkille lähdössä, hyvää päivänjatkoa sinulle ja muillekin palstalaisille !

        sie oot reilu mies jooseppi. laulan sinulle serenaatin kohan tuut sieltä lenkiltä. saat tähän säestyksenkin koska ossaan tämän mandoliinilla soittaa.
        siin lauletaa joosefista mutta sama mieshä se on ko jooseppi.:)))

        oi joosef joosef muistatko kun kuljit
        maan halki etelästä pohjoseen
        sä neidot monet sylihisi suljit
        kuiskaten näämme kohta uudelleen.

        mut joosef joosef palannut et koskaan'
        sua neidot kaihoellen odottaa
        oot kuin tähti taivahan
        aamun tullen kadoten
        lailla tähden joosef rakastaa.

        terveisin lyyli


      • Katleija
        Sivustaseuraava persoona kirjoitti:

        haluaisin tietää, että onko tämä Jooseppi teidän jonkun sivupersoona?
        Jonkun naisen, sillä hänen tekstinsä vaikuttaa todella naisen käsialalta.
        Minä epäilen Katleijaa.
        Miksi naisen pitää yrittää olla mies, vaikka nimimerkiltään? Onko sanottava uskottavamman tuntuista kun on edustavinaan sukupuolta,jota vieläkin pidetään parempana kun naisia. Valitettavasti.

        "Minä epäilen Katleijaa."
        En ole Jooseppi. Tässä on sellainen herkkä puoli, että isä-vainaan nimi oli Jooseppi, jota Joskaksi sanottiin. Ei tulisi mieleenkään käyttää täällä hänen nimeään. Ei, ei ja ei.
        Eikä oikein kiinnosta nuo henkilöön menevät arvostelut. Toivon suvaitsevaisuutta. Sanoinkin tuossa, että en niinkään kiinnitä huomiota kirjoituksen ulkoasuun vaan sisältö ratkaisee kiinnostavuuden.


      • Jooseppi
        señora lyyli kirjoitti:

        sie oot reilu mies jooseppi. laulan sinulle serenaatin kohan tuut sieltä lenkiltä. saat tähän säestyksenkin koska ossaan tämän mandoliinilla soittaa.
        siin lauletaa joosefista mutta sama mieshä se on ko jooseppi.:)))

        oi joosef joosef muistatko kun kuljit
        maan halki etelästä pohjoseen
        sä neidot monet sylihisi suljit
        kuiskaten näämme kohta uudelleen.

        mut joosef joosef palannut et koskaan'
        sua neidot kaihoellen odottaa
        oot kuin tähti taivahan
        aamun tullen kadoten
        lailla tähden joosef rakastaa.

        terveisin lyyli

        ja palstan kaikkia muitakin hyviä kirjoittajia!

        Annetaan hyvän kiertää!


      • Helena04 ejk.
        Katleija kirjoitti:

        "Minä epäilen Katleijaa."
        En ole Jooseppi. Tässä on sellainen herkkä puoli, että isä-vainaan nimi oli Jooseppi, jota Joskaksi sanottiin. Ei tulisi mieleenkään käyttää täällä hänen nimeään. Ei, ei ja ei.
        Eikä oikein kiinnosta nuo henkilöön menevät arvostelut. Toivon suvaitsevaisuutta. Sanoinkin tuossa, että en niinkään kiinnitä huomiota kirjoituksen ulkoasuun vaan sisältö ratkaisee kiinnostavuuden.

        Seurailija! Eipä tulisi mieleenikään kirjoitella miehen nimisenä, ei. Mutta kukin valitkoon mieltymystensä mukaisesti nimimerkkinsä.
        Asiat puhuttavat. Miksi siis tuollaisia miettimäänkään.


      • Sivusta seuraava
        Helena04 ejk. kirjoitti:

        Seurailija! Eipä tulisi mieleenikään kirjoitella miehen nimisenä, ei. Mutta kukin valitkoon mieltymystensä mukaisesti nimimerkkinsä.
        Asiat puhuttavat. Miksi siis tuollaisia miettimäänkään.

        tuollaista mietimäänkään, niin halusin vain tietää jotain Jooseppi nimimerkkiä käyttävästä henkilöstä, kuten sen, että onko hän kauankin kirjoitellut palstoilla ja jos, niin mikä on ollut ennen hänen nikkinsä, koska minulle Joosepi on aivan uusi tuttavuus.


      • pohojanmaan flikka
        Tampereen likka kirjoitti:

        koko onkelma, tai tua Jooseppi.
        Ei se munkan suasikki oo ja mää ymmärrän, että sua suututtaa, mutta kyä mullon semmonen miälipire, ettei tommonen ny nin vaarallista o, jos joku räksyttää.
        Siittä saa kun sää et oo huamaavinas sen syyttämisijä ja arvosteluja.
        Kyä sitä saattaa suututtaa. Miätis ny sitäkin pualta!

        täälä on ny sitten aleettu oikeen voimalla sortamahan yhtä jos toista,on asioosta ja asiooren viärestä,niiku meirän äitee pruukas sanua.
        Tamperehen flikkakin vai ookko miäs mee ja tiärä,kun ei oo tullu kattottua sen koommin,mutta melekeen kiriakiälehen se sunkin kirijootukses vaan menöö.
        Mutta mitä sitä ny jooseppia pitää ruveta änkeeräämähä,kun tosiskin on palion töitä.
        Mää ny sitä vaan notta eletähän ny täälä vaan sopuusasti ja herran pelos,kun ei yhtään tiäretä koska se viimmeeenen ovi aukiaa,jota ei sitten enää aukaastakkaan kun se kiinni pannahan.
        Vaikka ei mullakaan tuas malaviinas oo moittimista,mutta en oo kyllä mihinään tekeniskään sen kaas,enkä kaikkia kirijootuksia jaksa lukiakkaan.
        Hyvää yätä vaan kaikille ja nukkukaa yänne hyvin.
        Sopikaa riita-asianne ennen auringon laskua,niin on miälikin kirkkahampi aamulla herättyänne.


      • kukas oot
        Malviina kirjoitti:

        persoonallisuutta.
        Paina se nutturais alle ja ota käyttöö joku naise nikki ko sïe oot akka.

        Luuletko pystyväis hämmäämää kettää, vaik tuon Joosepin otit nikikseis.

        Nyt sit se tärkein, ko murteis on puhe. Joka ainut savolaine voip vaik vannoo, et miu puhhees ei oo ainuttakkaa savolaista sannaa, eikä minkää vertaa savolaista aksenttii.
        Eli, et tiije, etkä ymmärrä ja arvaas mitä sillo kannattas tehhä?
        Panna turpa tukkoo.
        Vai oon mie anteekspyynnön velkaa?
        Kuule, jos joku tääl on on, ni sie kyl oot.
        Ämmä joka naamioituu mieheks ja puuttuu joka asiaa - häpijäisit ja koittasit keskustella asioist, jos pystyt - mitä kyl eppäilen.
        Siu aluetta on muihe asioihe puuttumine. Hyi!

        Hemmetti mite typeräst joku voipkii kirjottaa :"Kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia. Senjoora Lyyli on poikkeus."
        Et niiko sil viisii. Siu tyyli muistuttaa sitä pitkää nokkajaa joka paikkaa työntävän Saara- Daaman tyylii.Ko noist tyylilöist mainitsit.
        Mitä siihe sanot?

        oot se vanha vainooja,kavala kauhea jne.


      • Malviina
        kukas oot kirjoitti:

        oot se vanha vainooja,kavala kauhea jne.

        Lukaseha tuon Pohjanmaan flikan kirjotus!
        Antaa ajattelemise aihetta.
        Virren värssyn veisaamine ei oo pahitteiks, mut älä ihmisii pelkää, pelkää sitä joka laittaa tuomosii kommenttiloita lähimmäisellee heittämää.
        Pohjanmaan flikka sano olevaasa kohta kaheksakymment vuotias ja elämäviisauvessaa neuvo, et kukkaa ei tiije millo tulloo lähtö siin ovest mikä sulkeutuu viimose kerra. Ajatellaa nyt vähä!
        Moni ihmine ja monel murteel on koittant haastaa, et ei kannata kenekää, ei ikäihmise, eikä nuoremmakkaa olla tahallaa ilkijä toisellee.
        Mie en sinnuu enkä kettää paholaise nimel nimittele. Tiesithä sie et se ol Lutherin virs minkä sannooi käytit miust :"vanha vainooja, kavala kauhia...."
        Ajatteleha vähä!


      • ettei
        Malviina kirjoitti:

        Lukaseha tuon Pohjanmaan flikan kirjotus!
        Antaa ajattelemise aihetta.
        Virren värssyn veisaamine ei oo pahitteiks, mut älä ihmisii pelkää, pelkää sitä joka laittaa tuomosii kommenttiloita lähimmäisellee heittämää.
        Pohjanmaan flikka sano olevaasa kohta kaheksakymment vuotias ja elämäviisauvessaa neuvo, et kukkaa ei tiije millo tulloo lähtö siin ovest mikä sulkeutuu viimose kerra. Ajatellaa nyt vähä!
        Moni ihmine ja monel murteel on koittant haastaa, et ei kannata kenekää, ei ikäihmise, eikä nuoremmakkaa olla tahallaa ilkijä toisellee.
        Mie en sinnuu enkä kettää paholaise nimel nimittele. Tiesithä sie et se ol Lutherin virs minkä sannooi käytit miust :"vanha vainooja, kavala kauhia...."
        Ajatteleha vähä!

        vainot eik haukt toisiamme eik muit,niinku saaraa ja jooseppiiki,ihan kunnollissii ihmisii heki ova.


      • Malviina
        ettei kirjoitti:

        vainot eik haukt toisiamme eik muit,niinku saaraa ja jooseppiiki,ihan kunnollissii ihmisii heki ova.

        ko sen yhe kerra ja sillo kunnol.
        Tuon Joosepin nimittäin.
        Hyvvää yötä vaa!


      • Helena04 ejk.
        Sivusta seuraava kirjoitti:

        tuollaista mietimäänkään, niin halusin vain tietää jotain Jooseppi nimimerkkiä käyttävästä henkilöstä, kuten sen, että onko hän kauankin kirjoitellut palstoilla ja jos, niin mikä on ollut ennen hänen nikkinsä, koska minulle Joosepi on aivan uusi tuttavuus.

        Jaa-ha!
        Sitten sitä täytyisi kysyä itseltään Joosepilta, eikö vain? Tuumasta toimeen vain. :)

        Joo-sep-pii! -


      • mummeliini
        Martta kirjoitti:

        Mitkä ihmeen turpakäräjät täällä 70 palstoilla on menossa? Taitaapi tää marras pimeys tehdä tepposiaan. Kirjoitan tähän runon jonka opin alakoulussa, sopii tilanteeseen.

        "Ärrin purri kiukun alkaa,
        äksyilee ja polkee jalkaa,
        kuka on ärrin purri päällä...."

        Nyt rivissä ostamaan Kirkasvalo lamppu joka päivä vähintäin 1/2 tuntia valohoitoo, siitä alkaa mielikin vähitellen piristyä, turhat konikapinat saa jäädä roskikseen.

        esille, kun Lyyli sanoi, että kukat alkoi voida pulskasti (ei ihan noin), kun lampun valossa saivat paistatella.

        Annoin yhdessä huoneessa kukille 2 tuntia valohoitoa. Jokohan pelargoniat alkavat uudelleen kukkia? Ne kun suuttui, kun oli 2 viikkoa pois kotoa. Sitten istuin itse 2 tuntia ja taisi olla liikaa, kun päänsäryn sain.

        Aika näyttää, kuinka tässä nyt piristyn. Aion kuitenkin kerran päivässä istua sen loisteessa tuossa käsitöitä tehdessäni.

        Tyttärenikin mieli ilostuu, kun huomaa, että lahja on vihdoinkin käytössä.


      • kyllä sull on
        Malviina kirjoitti:

        ko sen yhe kerra ja sillo kunnol.
        Tuon Joosepin nimittäin.
        Hyvvää yötä vaa!

        vaikia luonne,
        missä tommosii kasvaa?
        Oleko ainoa lapsi, joka on tyrannisoinut vanhempiaan?
        Sinähän olet psykopaatti!


      • Lokari1
        señora lyyli kirjoitti:

        sie oot reilu mies jooseppi. laulan sinulle serenaatin kohan tuut sieltä lenkiltä. saat tähän säestyksenkin koska ossaan tämän mandoliinilla soittaa.
        siin lauletaa joosefista mutta sama mieshä se on ko jooseppi.:)))

        oi joosef joosef muistatko kun kuljit
        maan halki etelästä pohjoseen
        sä neidot monet sylihisi suljit
        kuiskaten näämme kohta uudelleen.

        mut joosef joosef palannut et koskaan'
        sua neidot kaihoellen odottaa
        oot kuin tähti taivahan
        aamun tullen kadoten
        lailla tähden joosef rakastaa.

        terveisin lyyli

        Minä olen kuullut toisetkin siihen jotka on vähän lisätty.
        Jospa koitasin muistella mitä olen nuorena kuullut. siis:
        Oi joosef joosef muistako kun kuljit ( ilman housuja) poiki etelästä pohjoiseen ( ilman housuja)jnep.:((
        Ei ollut tarekoitus loukata ketään , minusta oli vaan jotenkin huumoria siinä lisäyksessä
        Terv: Lokari1


      • Hintriika kirjoitti:

        Miten täällä voisi olla etuoikeutettuja murteita? Jokainen ken haluaa, saa kirjoittaa murteellaan, tai sitten puhekielellään tai kirjakielellä. Valinta on kirjoittajan sormenpäissä!

        Oon määki välillä jotaki kiriottanu murteella, mutku se o musta nii hiasta. Ei mulla kotikielenä oo muuta ku tää murre. Kiriottaisa pitäs vaa olla ylimääräsiä näppäimiä, ku ei niitä esimerkiksi v:n ja j:n välimuotoja ainakkaa mun näppäimistä löyvy. Eikä tää mun murre oo ollenkaa nii korvaa hivelevvää ku savo tai karjala. Et se siittä.

        Kyllä, kyllä mielelläni luen murteellakin kirjoitettuja juttuja, kunhan ne pysyvät hallussa, kaikki eivät kykene murteella kirjoittamaan ja silloin onkin paras pysytellä siinä kirjakielessä jonka taitaa. Kaikkia pisteitä ja pilkkuja ei ihan kohdalleen ole tarpeen opetella, jos jo opittu tapa ei niitä oikeisiin paikkoihin osoita.

        Isänikin aikoinaan luki sanomalehteä ja aina leikki mielessään teki pilaa meidän lasten kustannuksella. Nyt myöhemmin olen huomannut, että isä joka oli käynyt vain kiertokoulua, opetti meitä löytämään oman kielemme. Hän opetti meitä leikin varjolla kun eräänäkin iltana avasi
        sanomalehden, luki sitä hetken ja sanoi; " Miksi tuokin iso piste on tuohon painettu, tulkaas katsomaan, kuuluuko tuo tuohon.. vai tänne... vai onko se pelkkä virhe?"
        Ja kun kovalla tohinalla riensimme katsomaan, ei naurulla ollut rajoja kun tutkimme lehteä... ja mikä se iso piste sitten oli... sehän oli kärpäsen p...a! Lehti kun oli edelliseltä viikolta...!

        Joten, ei lueta kovin tarkkaan, jätetään lukematta mitä ei ymmärretä ja ylimääräiset pisteet menkööt kärpäsen piikkiin!

        Hintriika, lähellä tuo sun murtees on ommaani, vaanku parrei on kirijottaa kirijakieltä ko sitäki sentään jonku verran ossaan, en taija kaikkeja kirijaimia osata täsäkään oikijaan paikkaan panna, ko puhe ois helepompaa.


      • komi nintti
        Malviina kirjoitti:

        persoonallisuutta.
        Paina se nutturais alle ja ota käyttöö joku naise nikki ko sïe oot akka.

        Luuletko pystyväis hämmäämää kettää, vaik tuon Joosepin otit nikikseis.

        Nyt sit se tärkein, ko murteis on puhe. Joka ainut savolaine voip vaik vannoo, et miu puhhees ei oo ainuttakkaa savolaista sannaa, eikä minkää vertaa savolaista aksenttii.
        Eli, et tiije, etkä ymmärrä ja arvaas mitä sillo kannattas tehhä?
        Panna turpa tukkoo.
        Vai oon mie anteekspyynnön velkaa?
        Kuule, jos joku tääl on on, ni sie kyl oot.
        Ämmä joka naamioituu mieheks ja puuttuu joka asiaa - häpijäisit ja koittasit keskustella asioist, jos pystyt - mitä kyl eppäilen.
        Siu aluetta on muihe asioihe puuttumine. Hyi!

        Hemmetti mite typeräst joku voipkii kirjottaa :"Kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia. Senjoora Lyyli on poikkeus."
        Et niiko sil viisii. Siu tyyli muistuttaa sitä pitkää nokkajaa joka paikkaa työntävän Saara- Daaman tyylii.Ko noist tyylilöist mainitsit.
        Mitä siihe sanot?

        kojottele antti kohan väntti kota mintti kohut puntti.


      • pääver
        Malviina kirjoitti:

        Mie en oo ajant uzmaa mihikää, enkä kettää muutakaa.
        Sen voin kyl sannoo, et sen mitä hää kirjotti, voi kyl lukkee sanomalehist ja kuunnella uutisist, mut "tiedottaja" hommast mie en häntä häätänt, enkä oo tahtont häätää kettää, vaik siint en tykkää, et joku on komentelemas ja rääpimäs joka paikas, niiko tuo "Jooseppi."
        Lauhkijampikii ihmine hermostuu tuolasest saamari syyttelyst ja kyttäämisest.
        Millo ollaa savo Muija ja millo Ellumari tai merimoona. Mikä ite on? Oiskoha munnaa sannoo suoraa ja rehellisest.
        Sanoks se hermafroditti silleekii, et mie kalastelen suosioo?
        Voi herraisä! Siltäks tää näyttää?

        sekover


      • Malviina
        kirjar kirjoitti:

        Kyllä, kyllä mielelläni luen murteellakin kirjoitettuja juttuja, kunhan ne pysyvät hallussa, kaikki eivät kykene murteella kirjoittamaan ja silloin onkin paras pysytellä siinä kirjakielessä jonka taitaa. Kaikkia pisteitä ja pilkkuja ei ihan kohdalleen ole tarpeen opetella, jos jo opittu tapa ei niitä oikeisiin paikkoihin osoita.

        Isänikin aikoinaan luki sanomalehteä ja aina leikki mielessään teki pilaa meidän lasten kustannuksella. Nyt myöhemmin olen huomannut, että isä joka oli käynyt vain kiertokoulua, opetti meitä löytämään oman kielemme. Hän opetti meitä leikin varjolla kun eräänäkin iltana avasi
        sanomalehden, luki sitä hetken ja sanoi; " Miksi tuokin iso piste on tuohon painettu, tulkaas katsomaan, kuuluuko tuo tuohon.. vai tänne... vai onko se pelkkä virhe?"
        Ja kun kovalla tohinalla riensimme katsomaan, ei naurulla ollut rajoja kun tutkimme lehteä... ja mikä se iso piste sitten oli... sehän oli kärpäsen p...a! Lehti kun oli edelliseltä viikolta...!

        Joten, ei lueta kovin tarkkaan, jätetään lukematta mitä ei ymmärretä ja ylimääräiset pisteet menkööt kärpäsen piikkiin!

        Hintriika, lähellä tuo sun murtees on ommaani, vaanku parrei on kirijottaa kirijakieltä ko sitäki sentään jonku verran ossaan, en taija kaikkeja kirijaimia osata täsäkään oikijaan paikkaan panna, ko puhe ois helepompaa.

        on mukava lukkee.
        Saap käsitykse, et kirjottaja tahtoo olla kohtelias ja onnistuu erinomasest, sekä ossaa kirjottaa niiko ois annattiihmine, toimittaja, tai vastaava.
        Nyt mie kehun, vaik en tavalisest paljo kehuskelluu harrastakkaa, mut ko täs ketjus on noita siasaksaa haastavii homppel perserlöitä, ni on vastapainoks mukava kuulla järkevänkii ihmisen ajatuksii ja huumoril höystettyn.


      • Malviina
        kyllä sull on kirjoitti:

        vaikia luonne,
        missä tommosii kasvaa?
        Oleko ainoa lapsi, joka on tyrannisoinut vanhempiaan?
        Sinähän olet psykopaatti!

        jos joku psykopaatti on, ni en ainakaa mie.
        Utelemiseheis oonks mie ainut laps, voin vastata, et en oo, päivasto meitä ol nii paljo, et siin katraas oppi pitämää puolijaa.
        Muute,piähä pikkune ajattelutuokio, mieti tarkkaa mitä tul sanotuks!
        Hyvvää isänpäivää kuitekii!
        On siin lapsil esimerkilline isä.


      • Jo epäiltiin
        SkillaN kirjoitti:

        arvasit Ruuneperi, että tulee lunta tupaan.

        Murteet on rikkaus ja niitä on sallittava ja hyväkin käyttää, kaikki vaan ei enää niitä hallitse ja siksi hymysuin luen näitä murteita väriä antavia kirjoituksia.

        Ettäkö eri ketjuun, niistähän menisi se piristäväisyys, minkä nämä kirjoittajat tuovat ketjun sisään.
        Kyllähän minä lukisin Senoran ja Malviinan ja kaikkien muiden murteella kirjoitetut jutut eri ketjussakin, mutta heidän mielipiteet ovat tärkeitä joka ketjussa.

        Mitäs sitä ollaan pirtissä, ei murteella puhuvia, vaan,,,,,,

        Kirjoitellaan kaikki juuri omalla tavallamme,murteella ja kirjakielellä,ne jotka sen halllitsee,, unohdetaan pilkut ja muutkin virheet,eihän asiakirjoja tehdä.

        Juuri tälläisellä ohjeistavalla kirjoituksella herätit epäilykset. Näinhän aloitit Suosikkien avauksenkin Ann-Sofina. Mistä ihmeentä olet saanut päähäsi, että sinä päätät miten täällä saa kirjoittaa.
        Joku jo luuli sinun olevan ylläpidosta.


      • Jo epäiltiin kirjoitti:

        Juuri tälläisellä ohjeistavalla kirjoituksella herätit epäilykset. Näinhän aloitit Suosikkien avauksenkin Ann-Sofina. Mistä ihmeentä olet saanut päähäsi, että sinä päätät miten täällä saa kirjoittaa.
        Joku jo luuli sinun olevan ylläpidosta.

        olen vain tälläinen, en päättävä , en kieltävä,kirjoittelen omiani niinkuin sinäkin.
        Vaikea on vastata ,kun et nimeäsi ilmoita, olen huomannut joskus ennenkin sinun minua moittineen,mitäs olen sinulle tehnyt?

        Katseleppa miten minua uskovat nuo kirjoittajat, ehkä ei ole kukaan huomannut minun määräilyjäni,sinä tarkkana olet sellaisenkin havainnon tehnyt.
        Kirjoittele vaan ihan rauhassa sinäkin,en puutu.

        Äläkä minua luule Ann-Sofiaksi, olen SkillaN pelkästään.


      • kunniaan
        Ruuneperi kirjoitti:

        Missä, miten ja koska olen ollut murteiden käyttöä vastaan.

        Et sie olekkaan vastustanu murtheita, vaan joku toinen hää ol.


      • ja niillä
        kunniaan kirjoitti:

        Et sie olekkaan vastustanu murtheita, vaan joku toinen hää ol.

        kirjoittaville, koska eivät ihmiset j a k s a yrittää saada selvää murteesta, täytyy jättää väliin, ja se taas tekee ketjun seuraamisen mahdottomaksi, jolloin ketju jää väliin,--kirjoittajat lähtevät, luovuttavat... Nämä palstat ovat jo juuri murrejuttujen aikana näivettyneet entisestään.

        Itse en myöskään Ruuneperin lailla jaksa yrittää saada selvää. Ellei ihminen osaa suomea, niin voisi tehdä johtopäätöksen ja jäädä lukijaksi.

        Koulussa on suomea opetettu, jos on edes koulunsa viitsinyt käydä.


      • murrevääntöä,
        ja niillä kirjoitti:

        kirjoittaville, koska eivät ihmiset j a k s a yrittää saada selvää murteesta, täytyy jättää väliin, ja se taas tekee ketjun seuraamisen mahdottomaksi, jolloin ketju jää väliin,--kirjoittajat lähtevät, luovuttavat... Nämä palstat ovat jo juuri murrejuttujen aikana näivettyneet entisestään.

        Itse en myöskään Ruuneperin lailla jaksa yrittää saada selvää. Ellei ihminen osaa suomea, niin voisi tehdä johtopäätöksen ja jäädä lukijaksi.

        Koulussa on suomea opetettu, jos on edes koulunsa viitsinyt käydä.

        silloin tämäpoika lähtee.

        Kirjoitettu kieli pitää olla helppolukuista!

        Oma ketju murteille!!!!!


      • arkisto 3
        kyllä sull on kirjoitti:

        vaikia luonne,
        missä tommosii kasvaa?
        Oleko ainoa lapsi, joka on tyrannisoinut vanhempiaan?
        Sinähän olet psykopaatti!

        Jotain tuttua kielenkäyttöä löysin arkistosta


      • 10+19=29
        Malviina kirjoitti:

        persoonallisuutta.
        Paina se nutturais alle ja ota käyttöö joku naise nikki ko sïe oot akka.

        Luuletko pystyväis hämmäämää kettää, vaik tuon Joosepin otit nikikseis.

        Nyt sit se tärkein, ko murteis on puhe. Joka ainut savolaine voip vaik vannoo, et miu puhhees ei oo ainuttakkaa savolaista sannaa, eikä minkää vertaa savolaista aksenttii.
        Eli, et tiije, etkä ymmärrä ja arvaas mitä sillo kannattas tehhä?
        Panna turpa tukkoo.
        Vai oon mie anteekspyynnön velkaa?
        Kuule, jos joku tääl on on, ni sie kyl oot.
        Ämmä joka naamioituu mieheks ja puuttuu joka asiaa - häpijäisit ja koittasit keskustella asioist, jos pystyt - mitä kyl eppäilen.
        Siu aluetta on muihe asioihe puuttumine. Hyi!

        Hemmetti mite typeräst joku voipkii kirjottaa :"Kohteliaisuusvaatimus koskee kaikkia. Senjoora Lyyli on poikkeus."
        Et niiko sil viisii. Siu tyyli muistuttaa sitä pitkää nokkajaa joka paikkaa työntävän Saara- Daaman tyylii.Ko noist tyylilöist mainitsit.
        Mitä siihe sanot?

        Samaa riidanhalua tuntuu olevan ilmassa seitsemän vuotta sitten.Repikää siitä sopu palstalle


    • señora lyyli

      kyllä sie hyvin pärjäät, ko on noin hyvä suhtautuminen vastuksii, puhut harmit ja laulelet ne taivaan tuuliin, kaikki on vinksin vonksin...:))

      se on ko jokkuu laki että, ko yks harmi tullee, niin ei se siihen yhteen jää. nuorenpan mie siunailin vastuksii, mutta nyt vanhenpan tietää jo mitä ne on. väliaikaista kaikki on vaan.
      minulkii männee veisuuks veikko lavin sanoilla

      ihminen älä sinä hermostu
      ihmettele vaan
      ota sinä vastaan riemulla
      mitä ylhäältä tarjotaan.

      terveisin lyyli

      • tää ois nyt se Elviira

        Kyll nyt miell keventy ku Itse Lyyliki lähetti terveisii.

        Kyll ne murheet keventyy, ku pannee välil lauluks.

        Siin ollaa sammaa mielt.

        Mie kiitänkii sinnuu Lyyli, ku vaivaannuit vähä sanomaa jottai, jotta tiiän että en loukkaa sinnuu.

        Lämpimäst terveisii ja terveyttä kaikill päivill.


    • taas mie oon äänes

      Miehä kerron ensi että, sainpa tään tietsikan näi noppeest takasii. hää oli vient tään huollon puolel, koitin kyssyy et mikä siin oll vikkaa, mut ku toine ottaa ja toine antaa, en saant selvää.

      En voi sitt kertoo mist vikkaa löyty. Mut nyt on selkee, ei mustaa.

      Eikä ne raaskint ottaa mittää maksuukaa, et oli miul tuurii.

      Mut ko mie tulin tänne murheinein, nii on olt jos mitä mielt, yks yhtä ja toine toista.

      Hyvähä se on ett tulloo mielen virettä muilleekkii.

      Tääll nyt on toruttu Malviinaa, siit mie en oikein tykänt, mie taijan olla suurempi syylline,mut ku mie en ole antant itsellein nimmee jotta voisii minnuuki torruu.

      Mie aattelinki antaa hetkeks hätäkasteen itsellein, jotta sanokaa vaikk Elviira. En mie viitsi tätä hätäkastetta liputtaa, ko miul on jo kaksikii. Mutt pittäähä nimi olla, et on kohe mitä torruu.

      No tääl nyt on monenmoist mielipijettä täst murtees, saapko sitä puhhuu vai pittäiskö oikei kirjalline lupa olla, sitä mie en tult ajatelleks. Mut onha miul ennekii sattunt näit etiketti virheitä.

      Siel joku toru minnuu et Lyyli pallii heilutellaan, ei veikone, ei sinnepäikää. Lyylii ei voi korvata kukkaa.

      Sit oltii sitä mielt ett pitäs olla murre pirtti vai mikä hää oll, kyl mie oon sitä miel ko tääl joku muuki et ei voi erottaa vuohii lampaist. Onks tää sit nii epäkohteliast, ku pistää vähä murretta joukkoo.

      En mie niin torulois oikei välitä, mutt sannooha se sanalaskuki ett ei haukku loukkuu tee ellei haloll päähä lyö. Enkä mie kauaa kerkee kuulemaakaan ku mie lähen aamulla sinivalkosi siivi kauas lämpimään. Et koira perrää haukkuu.

      Koitaha mie täss kiiree keskel käyvä täälkii kahtomas mitä asiaa muil on olt.

      Ja lopuks toivon ett eiks myö mahuttas sovinnon mukkaa olemaa,täyttä asiaaha miekii sanelen.

      • "Kuuleha"

      • no se Elviira

    • fiiuliN

      Mielipiteeni näistä murteella kirjoittamisista on seuraavanlainen.
      Meitä on koulussa opetettu kirjoittamaan kirjankielellä, moni ei lisäksi ole lapsuudestaan asti käyttänyt samaa murretta, senpätähden tuo murteellinen kirjoituskin on muuttunut "siansaksaksi", siihen on sekoittunut sekä eri murteita että kirjankieltä.

      Minä en pidä murrejutuista kirjoitettuna. En tosi niitä sen enempää luekkaan kun mitä "sielu sietää".

      Lapsena Karjalasta lähdettyä, ja seitsemässä pitäjässä asumiseni jälkeen, tänne Varsinais-Suomeen asettuneena, haastoin kotona karjalan murretta, mutta kun häpesin sitä toisten nuorten joukossa, niin heidän keskuudessaan puhelin heidän murrettaan.
      Niinpä on murteeni muutunut myös "siansaksaksi" jos sitä kirjoittamaan alkaisin.

      Puhtaalla murteella kirjoitetun osaan lukea eikä se niin pahalta tunnukkaan, mutta juuri nuo seonneet murteelliset kirjoitukset kauhistuttavat minua.
      Ei murteilla puhuminen kuulosta pahalta, koska itsekin möngerrän, mutta kirjoitettuina ne ovat minulle kuin punainen vaate härälle.

      • Suvi2

        sillä eteeni ei ole sattunut montakaan viestiä, joka olisi aivan puhdasta kirjakieltä. Ei omanikaan. Varsinkin kovaäänisimpien murrearvostelijoiden tekstit heittelevät itään ja länteen.
        Joten eiköhän ole syytä niin sysissä kuin sepissäkin. Turhaa osoitella toinen toistaan.


      • fiiuliN
        Suvi2 kirjoitti:

        sillä eteeni ei ole sattunut montakaan viestiä, joka olisi aivan puhdasta kirjakieltä. Ei omanikaan. Varsinkin kovaäänisimpien murrearvostelijoiden tekstit heittelevät itään ja länteen.
        Joten eiköhän ole syytä niin sysissä kuin sepissäkin. Turhaa osoitella toinen toistaan.

        Jätetään lukematta mitä emme ymmärrä.
        Se koskee sekä murrejuttuja että kirjakielellä yrittämistä.


      • Iili
        fiiuliN kirjoitti:

        Jätetään lukematta mitä emme ymmärrä.
        Se koskee sekä murrejuttuja että kirjakielellä yrittämistä.

        Se on puhekieltä, ja sen kirjoittaminen vaatii paljon taitoa, jotta se tuntuisi luontevalta. Itse en rohkenisi kirjoittaa murretta. En osaa mitään niistä riittävän hyvin. Sama koskee Helsingin slangia. Se tuntuu sekä kirjoitettuna että puhuttuna teennäiseltä. Kaikkein pahinta on se, kun joltakin toiselta murrealueelta peräisin oleva käyttää slangisanoja ja ääntää tai kirjoittaa ne väärin. (Väärin kirjoitettuja slangisanoja näkee näillä palstoilla tuon tuostakin.)

        Kirjoitettaessa esim. kaksoiskonsonantit sanan lopussa tai heittomerkit sanoissa saavat minut kananlihalle. Olen pannut merkille, että länsisuomalaisia murteita on vaikeampi kirjoittaa kuin itäsuomalaisia.


      • Veit sanat

        suustani !


      • fiiuliN
        Veit sanat kirjoitti:

        suustani !

        Yhden sanan sentään vielä jätin. Ole kiitollinen että se sentään säilyi:))))


      • ihmettelenkin
        fiiuliN kirjoitti:

        Yhden sanan sentään vielä jätin. Ole kiitollinen että se sentään säilyi:))))

        Vaikka minäkin olin lapsuuteni evakossa karjalassa niin kansakoulussa opin kuitenkin jonkinlaisen suomenkielen. Näiden siansaksaa kirjoitajie täytyykin olla niiden venäläisten desanttíen jälkeläisiä jotka operoivat sodan aikana Suomessa. Kyllä tänne myöskin nämä siansaksat tietysti sopii. Niille täytyisi vaan olla oma ketjunsa niinkuin muillakin vähemmistöillä. Ärsyttävää, kun ei ymmärrä, sekoittuukin koko ketju. Ei näin ikäihmisenä enää haluaisi opiskella tarpeettomia mongerruksi.Yritän lukea sitä mitä ymmärrän.


      • Vaan
        ihmettelenkin kirjoitti:

        Vaikka minäkin olin lapsuuteni evakossa karjalassa niin kansakoulussa opin kuitenkin jonkinlaisen suomenkielen. Näiden siansaksaa kirjoitajie täytyykin olla niiden venäläisten desanttíen jälkeläisiä jotka operoivat sodan aikana Suomessa. Kyllä tänne myöskin nämä siansaksat tietysti sopii. Niille täytyisi vaan olla oma ketjunsa niinkuin muillakin vähemmistöillä. Ärsyttävää, kun ei ymmärrä, sekoittuukin koko ketju. Ei näin ikäihmisenä enää haluaisi opiskella tarpeettomia mongerruksi.Yritän lukea sitä mitä ymmärrän.

        montako ketjua olet avannut? Montako vuoropuhelua niissä on ollut? Tämähän on keskusteluttanut. Ja värikästä keskustelua on syntynytkin. Itse en ole pahemmin osallistunut, mutta mielelläni luen, samalla oppien niin murteita kuin ihmisiä tunteineen. Vaihteeksi. Ja ihan kehittävää, ikäihmisellekin, sanoisin. Ainakin, jos yhtään huumoria enää itsessään löytää.


      • Malviina
        Vaan kirjoitti:

        montako ketjua olet avannut? Montako vuoropuhelua niissä on ollut? Tämähän on keskusteluttanut. Ja värikästä keskustelua on syntynytkin. Itse en ole pahemmin osallistunut, mutta mielelläni luen, samalla oppien niin murteita kuin ihmisiä tunteineen. Vaihteeksi. Ja ihan kehittävää, ikäihmisellekin, sanoisin. Ainakin, jos yhtään huumoria enää itsessään löytää.

        Tulloo nii monta uutta asiaa, et pittää oikei alkaa mongertaa ja kyssyy, et mist tuo sinnuu edelline tieskää miu sukujuuristai. Ne ei oo ees kirkonkirjoihi merkitty, nuo desanti jälkeläisyyvet.
        Mist joku taas tietää et mie oon mänös etelä matkale, vaik en viel oo tient itekkää.
        Enkä oo siintkää kuult, et oisin savolaine ja ajant palstalt uzmat ja matteukse ja maalaismiehe.

        Yhest asiast tahtosin iha vakavast haastaa.
        Senjoora Lyylii ei saa kohella ko senilii vanhusta, joka kaipais lepertellyi ja kehumissii.
        Pienile lapsile haastetaa tuollee, et kyl sie nyt oot kiltti ja osasit taas panna nätist kengänauhat kii.
        Hää , senjoora on itekkii vaivautunt ko aina se sama lässytys. Onha hää miustakii hieno ihmine, mut aikune, täysis järissää oleva, eikä mittää hyysäämistä tarvija.
        Muute, Joosepille viel terveisii ja kaino kysymys, oot sie naine vai mies ja mitä varte sie minnuu oot käynt vainoomaa.?


      • señora lyyli
        Malviina kirjoitti:

        Tulloo nii monta uutta asiaa, et pittää oikei alkaa mongertaa ja kyssyy, et mist tuo sinnuu edelline tieskää miu sukujuuristai. Ne ei oo ees kirkonkirjoihi merkitty, nuo desanti jälkeläisyyvet.
        Mist joku taas tietää et mie oon mänös etelä matkale, vaik en viel oo tient itekkää.
        Enkä oo siintkää kuult, et oisin savolaine ja ajant palstalt uzmat ja matteukse ja maalaismiehe.

        Yhest asiast tahtosin iha vakavast haastaa.
        Senjoora Lyylii ei saa kohella ko senilii vanhusta, joka kaipais lepertellyi ja kehumissii.
        Pienile lapsile haastetaa tuollee, et kyl sie nyt oot kiltti ja osasit taas panna nätist kengänauhat kii.
        Hää , senjoora on itekkii vaivautunt ko aina se sama lässytys. Onha hää miustakii hieno ihmine, mut aikune, täysis järissää oleva, eikä mittää hyysäämistä tarvija.
        Muute, Joosepille viel terveisii ja kaino kysymys, oot sie naine vai mies ja mitä varte sie minnuu oot käynt vainoomaa.?

        kiitos kultaseni ja oikee iso halaus sinulle.rakkaudella lyyli


      • fiiuliN
        señora lyyli kirjoitti:

        kiitos kultaseni ja oikee iso halaus sinulle.rakkaudella lyyli

        On pakko mainita, etteivät sinun kirjoituksesi ainoana osallistujana ole möngerrystä, vaan oikealta tuntuvaa murresanastoa.

        Onko sinullakin sivupersoona..................

        Kaikesta huolimatta mekin voisimme hieman halailla, eikö?


      • herjaa
        ihmettelenkin kirjoitti:

        Vaikka minäkin olin lapsuuteni evakossa karjalassa niin kansakoulussa opin kuitenkin jonkinlaisen suomenkielen. Näiden siansaksaa kirjoitajie täytyykin olla niiden venäläisten desanttíen jälkeläisiä jotka operoivat sodan aikana Suomessa. Kyllä tänne myöskin nämä siansaksat tietysti sopii. Niille täytyisi vaan olla oma ketjunsa niinkuin muillakin vähemmistöillä. Ärsyttävää, kun ei ymmärrä, sekoittuukin koko ketju. Ei näin ikäihmisenä enää haluaisi opiskella tarpeettomia mongerruksi.Yritän lukea sitä mitä ymmärrän.

        Elähän veikkonen sitten yritäkkään lukea mitään mikä mielestäsi on siansaksaa,kun tää palsta on tarkotettu kaikil kirjottajille,et voi komentaa täällä kettään,että et voi kirjottaa siansaksaa,
        ymmärrätkö siekään mitä se siansaksa on,joten jätähän välliin,en komenna vuan toivon siten,pääset kertaheitol rauhaan.Ja mikä sie olet sanommaan kenen jälkeläissii kukin on,kun et varmana tiedä 100 prosenttisest itestäsikään,jätä tuommonen herja heittämättä.


      • Malviina kirjoitti:

        Tulloo nii monta uutta asiaa, et pittää oikei alkaa mongertaa ja kyssyy, et mist tuo sinnuu edelline tieskää miu sukujuuristai. Ne ei oo ees kirkonkirjoihi merkitty, nuo desanti jälkeläisyyvet.
        Mist joku taas tietää et mie oon mänös etelä matkale, vaik en viel oo tient itekkää.
        Enkä oo siintkää kuult, et oisin savolaine ja ajant palstalt uzmat ja matteukse ja maalaismiehe.

        Yhest asiast tahtosin iha vakavast haastaa.
        Senjoora Lyylii ei saa kohella ko senilii vanhusta, joka kaipais lepertellyi ja kehumissii.
        Pienile lapsile haastetaa tuollee, et kyl sie nyt oot kiltti ja osasit taas panna nätist kengänauhat kii.
        Hää , senjoora on itekkii vaivautunt ko aina se sama lässytys. Onha hää miustakii hieno ihmine, mut aikune, täysis järissää oleva, eikä mittää hyysäämistä tarvija.
        Muute, Joosepille viel terveisii ja kaino kysymys, oot sie naine vai mies ja mitä varte sie minnuu oot käynt vainoomaa.?

        haluan oman kantani sanoa.
        Olen kiitellyt Senora lyyliä aivan vilpittömästi siksi, että hän on mukava rauhaa rakastava asiat aina valoisena näkevä.
        Kerronta on omasta elämästä ,mielekästä ,poikkeavaa ja kiintoisaa.

        Jos minä nyt kiittelen, sen tekisin livenäkin, ei siksi että hän olisi vanha (taidan olla vanhempi) vaan haluan tuoda hyvän mieleni esiin ja toivon todella,että en omalta osaltani ole lyylin oloa kiusaantuneksi tehnyt.
        Hänen kerronta on kuin kirjaa lukisi,en mahda sille mitään.

        Kehu en sinuakaan Malviina, sanon vain, pidän murteella kirjoittelustasi.
        Älä ole vaivaantunut, loukata en halua.
        Ei tästä tämän enempää.


      • fiiuliN
        Veit sanat kirjoitti:

        suustani !

        Kiitos sinulle ja kaikille toisillekin jotka pitivät minulle seuraa näin pimeänä lauantai-iltapäivänä. Aika kuluikin aivan hauskasti ja olisi kiva jatkaa, mutta täytyy lähteä sinne hyvien kirjoitustapojen opetustunneille.
        Se on Moron.


      • Niin aina

        joka viestittää sukupuolesta.
        Sinähän tyylit tunnet ja suoraan kun sanon, niin ei minustakaan se ........mikään oikea mies ole.
        Menisit nyt vaikka kuitenkin pusun antamaan;)
        Lunastaisit lupauksesi, jonka julkisella foorumilla annoit....jotenkin tyyliin: "Kultasesi pus, pus pusi":DDDD


      • Saksatar
        fiiuliN kirjoitti:

        Kiitos sinulle ja kaikille toisillekin jotka pitivät minulle seuraa näin pimeänä lauantai-iltapäivänä. Aika kuluikin aivan hauskasti ja olisi kiva jatkaa, mutta täytyy lähteä sinne hyvien kirjoitustapojen opetustunneille.
        Se on Moron.

        taas kuinka kävi!
        Vessapaperille kirjoittelemaan!


      • señora lyyli
        fiiuliN kirjoitti:

        On pakko mainita, etteivät sinun kirjoituksesi ainoana osallistujana ole möngerrystä, vaan oikealta tuntuvaa murresanastoa.

        Onko sinullakin sivupersoona..................

        Kaikesta huolimatta mekin voisimme hieman halailla, eikö?

        totta kai myö voiaa halata,rutistankin sinnuu oikee kovasti:)))
        oon aina tykänny sinusta, siihe ei mittää merkkaa jos sie et tykkää retliininistä,ja mie panisin sitä joka paikkaan, tai mie en välitä kuunnella oopperaa ja sie taas rakastat sitä.:)) sil ei ole tuon taivaallisen väliä.

        tiiän että et välitä murteista, mutta se ei miun tykkäämissee vaikuta. kyllä yritän vähentää ja opetella kirjottammaa niinko ihmiset ikkään.:)))

        mielestäin puheeni onkii parantunnu ko minul ei ole jalmarii joka puhu murretta . toivo haastaa puhasta suomee. jehu poika kyllä sannoo ko jottain tahtoo käsi ojossa, mie mie.:)))

        nappureitakaa ei ole ennää jotka haastas. kaupunkissa harva ennää puhhuu enempää ko mie ja sie. ihmisen puhehan muuttuu seuran mukana.

        ossaanhan mie kirjottaa minä sanan, mutta tuntuu kovin viralliselle alkaa höpötämmää joutavii minällä, tuntuu kuin olisin sanomassa, täten minä valtuutan :)))

        se vähä on esteenä kirjotuksessa koska en ossaa kielioppii, siksi en ossaa sanojakkaa kaikkia oikeenlailla kirjottaa.

        mutta hyvin myö on toimee tultu.
        kyllä minul on sivupersoonia. välil en ole uskoo mitä päivän aikana touhuun ja aattelen, se on ihan ko joku muu ihminen.:)))

        minnuu ei oikee kiinnosta kirjottaa muulla ko omalla mielipiteellä tänne, haluan ain ite sannoo asian, ko se on olevinnaa niin tärkeää:)))

        mutta lyyli nimen tahtosin pois, siitä olenkin pitkää puhunu. se on niin hepsankeikka nimi, ja mie ko oon señora;))) eikös kullosta tuo señjora hienommalle ko suomen rouva:)))

        espanjas käytdessä ihastuin siihe ko minnuu sillailla puhuteltii, tuntu että olen hienonpaakin väkkee, siksi otin sen lyylin ettee.
        ja nyt lyyli eessä pilaa señoran;)))voi voi :))

        minul on sauna lämpiimässä toivo tulllee jehun kanssa kottii hyö on kaupunkilla kyläilemässä.
        myö asutaa nyt kolmistaa täällä, ko vaimo on olt kesästä asti sairaalassa, eikä taia vähään aikaan päästäkkää kottii. mutta hyvin myö on pärjätty.

        tulis vaan lunta ja talvi, onha jo marraskuu puolesvälis. mie niin tykkään talvesta. pääsis toivokii säryistään ko kosteet ilmat loppuis.

        on se ihminen kummallinen tekele, toivolla särkee jalkaa mitä ei ennää hänel ole. miehä kerroin sillo yks vuos ko hänel amputoitii jalka polven alapuolelta, niin sitä särkee aina kosteella ilmalla.

        sitä ei voi ymmärtää mite olematonta särkee. voiskohan olla niin että se on vaan muisto päässä joka särkee.

        hää ei syö siihe lääkkeitä, koska sannoo olevansa alkoholisti, joka voip tulla riippuvaiseksi lääkkeistä nyt ko on viinasta päässy erroo.

        mie nyt rupesin puhumaa muutakin ,mistä puhuttii. oikee mukavaa lauantai iltaa sinulle ja koko väelle
        rakkaudella lyyli


      • pohojanmaan flikka
        Saksatar kirjoitti:

        taas kuinka kävi!
        Vessapaperille kirjoittelemaan!

        Voi saksatar,mitä menikkään tekemähän,vanahan ihimisen melekeen pellolle heittämähän,kun tämä fiiulin iällänsä kerskuu,mutta ei oo hajuakaan meistä vanahemmista ihimisistä,mä täytän ensikuulla kahareksankymmentä ja risat,mutta en koskaan sillä kersku,vaikka en niin hyvin tätä rakkinetta osaa käyttääkkään,päälle osaan laittaa ja nämä palastat hakia ja näitä näpyköitä painella joista tämä sanaset syntyy,siihen mun taitoni sitten jäävät,kirijootus viriheetäkin tuloo kun siäniä sateella,mutta kyllä tämä tästä menöö.
        Tämä ei oo sitte sitä siansaksaa,tällälailla täälä puhutahan,nottas tiärätte sen,mä oon siansaksat unohtanu,jäi tuanne sodan jalakoohin,notta sillä lailla sanoo kerran Tarvajärvikin.


      • kaikki
        Malviina kirjoitti:

        Tulloo nii monta uutta asiaa, et pittää oikei alkaa mongertaa ja kyssyy, et mist tuo sinnuu edelline tieskää miu sukujuuristai. Ne ei oo ees kirkonkirjoihi merkitty, nuo desanti jälkeläisyyvet.
        Mist joku taas tietää et mie oon mänös etelä matkale, vaik en viel oo tient itekkää.
        Enkä oo siintkää kuult, et oisin savolaine ja ajant palstalt uzmat ja matteukse ja maalaismiehe.

        Yhest asiast tahtosin iha vakavast haastaa.
        Senjoora Lyylii ei saa kohella ko senilii vanhusta, joka kaipais lepertellyi ja kehumissii.
        Pienile lapsile haastetaa tuollee, et kyl sie nyt oot kiltti ja osasit taas panna nätist kengänauhat kii.
        Hää , senjoora on itekkii vaivautunt ko aina se sama lässytys. Onha hää miustakii hieno ihmine, mut aikune, täysis järissää oleva, eikä mittää hyysäämistä tarvija.
        Muute, Joosepille viel terveisii ja kaino kysymys, oot sie naine vai mies ja mitä varte sie minnuu oot käynt vainoomaa.?

        Voisit vielä kysellä joitan peruskoulun kurseja vaikka työvän opistosta.Saisit edes vähän apua tuohon mogertamiseesi. Venäjänkieliselle se tietysti on vaikeata.
        Onnea kuitenkin yrittämisellesi. Älä masennu. Kyllä se siitä.


      • Koista muntti!
        herjaa kirjoitti:

        Elähän veikkonen sitten yritäkkään lukea mitään mikä mielestäsi on siansaksaa,kun tää palsta on tarkotettu kaikil kirjottajille,et voi komentaa täällä kettään,että et voi kirjottaa siansaksaa,
        ymmärrätkö siekään mitä se siansaksa on,joten jätähän välliin,en komenna vuan toivon siten,pääset kertaheitol rauhaan.Ja mikä sie olet sanommaan kenen jälkeläissii kukin on,kun et varmana tiedä 100 prosenttisest itestäsikään,jätä tuommonen herja heittämättä.

        Koostutaan säntti koilta näntti!


      • KARJALAN LIKKA
        pohojanmaan flikka kirjoitti:

        Voi saksatar,mitä menikkään tekemähän,vanahan ihimisen melekeen pellolle heittämähän,kun tämä fiiulin iällänsä kerskuu,mutta ei oo hajuakaan meistä vanahemmista ihimisistä,mä täytän ensikuulla kahareksankymmentä ja risat,mutta en koskaan sillä kersku,vaikka en niin hyvin tätä rakkinetta osaa käyttääkkään,päälle osaan laittaa ja nämä palastat hakia ja näitä näpyköitä painella joista tämä sanaset syntyy,siihen mun taitoni sitten jäävät,kirijootus viriheetäkin tuloo kun siäniä sateella,mutta kyllä tämä tästä menöö.
        Tämä ei oo sitte sitä siansaksaa,tällälailla täälä puhutahan,nottas tiärätte sen,mä oon siansaksat unohtanu,jäi tuanne sodan jalakoohin,notta sillä lailla sanoo kerran Tarvajärvikin.

        pohojanmaan flikka. Kyllä tuo kirjuuttelu nyt haiskahtaa vähän sinnepäin. Mukava kun täällä tappa vanha tuttu.


    • katti_nainen

      Ekax seuraavaa; olen päivät työssä ATK- hommissa,mutta en osaa käyttää tätä kanavaa- ihan oikeesti ja vielä kerran oikeesti ??? missä vika ? Netti on ollut minulla vasta 3 kk koska vaihdoin se TAIVASKANAVAAN ja olen tutustunut ???

    • katti_nainen

      onko tämä kaikki itse aiheuttamaa aihetta- HUOM en osaa käyttää tätä kanavaa, joten saavuin sattumalta tänne. Minulla on kissa, jonka nimi on ALLIANSSI, painaa 8 kg - täyttää 6 vuotta 14.11 , joten se on syntynyt viime vuosisadalla. Palataan asiaan , jos löydän tämäm puljun
      Olen työelämässä mukana, mutta ei meillä käytetä näitä ..... KANAVIA.

      • señora lyyli

        missähän kanavalla sie luulet käyneesi, taivaskanava tämä ei tietääksein ole, ihan olla maanpinnalla,:))) toivottavasti löyät tänne uudellee.

        sattumalta miekii tänne löysin ko konetta opin käyttämää. seuraavanpäivän en osannukkaa enkä muistanu missä sellanen mukava juttupaikka oli.

        ite en kirjottanu vuotee lueskelin vaan. sitte minnuu neuvottii että panet suosikkii jos jottain mielenkiintosta löyät, sillo se on muistissa ja löytyy heti.

        mäni vissii pari viikkoo enneko taas osuin sillosee 60 palstalle. siitä on nyt ,no mitäs siitä nyt onkaa ko tämän pelin ostin taitaa olla 6 vuotta. vai 7.

        minulla on myös kissoja gilta ja edison. hyö on taas kesän jäliltä hyväs painossa, talven aikan tuppaavat lihomaa ko liikuntaa tullee vähemmän, makkaavat vaa uunin päällä ja syövät.:))

        kirjottelehan jos löyät taas tämän puljun.:)))
        terveisin lyyli


    • Hintriika

      Se onnistui! Aloittamassasi ketjussa komeilee punainen tiplu! Käy itse katsomassa! Vain sinua itseäsi kaivattiin...

      • ullapulla (toisinpäin)

        näitte kuinka tiplu syntyy. Ei tarvitse aloittajan ,kun katsella sivusta . Ei kalastella mitään tipluja ,se tulee jos on tullakseen .


      • katkesi

        jo aika päivää sitten. Tiplusta saa kiitellä kyllä muita. Ann-Sofia on ylläpidon työntekijä samoin kuin Venlakin. Tarkoitus olikin ainoastaan suuntimoida kirjoitusten suuntaa ei jäädä palstalle.


      • venlana
        katkesi kirjoitti:

        jo aika päivää sitten. Tiplusta saa kiitellä kyllä muita. Ann-Sofia on ylläpidon työntekijä samoin kuin Venlakin. Tarkoitus olikin ainoastaan suuntimoida kirjoitusten suuntaa ei jäädä palstalle.

        tässä olen, en ylläpidossa.

        Venla taitaa viihtyä muilla palstoilla.

        Terkkuja vaan, enkä sitten ole tuo Anna-sofia.
        Taitaa piilä jonkun toisen selän takana.

        Ps. Tyhjän jauhamisella se näkyy punainen piste!


      • huti nyt sattui kuti
        venlana kirjoitti:

        tässä olen, en ylläpidossa.

        Venla taitaa viihtyä muilla palstoilla.

        Terkkuja vaan, enkä sitten ole tuo Anna-sofia.
        Taitaa piilä jonkun toisen selän takana.

        Ps. Tyhjän jauhamisella se näkyy punainen piste!

        Meinas tulla surma. Nimittäin työtapaturma. Varsinaisen tain teit. Se ei monelta onnistukkaan.
        Täällä voi väittää olevansa, kuka tahansa ja mitä hyvänsä. Olla mies olla nainen. Harvempi pystyy "asioita takistamaan".


      • ???
        katkesi kirjoitti:

        jo aika päivää sitten. Tiplusta saa kiitellä kyllä muita. Ann-Sofia on ylläpidon työntekijä samoin kuin Venlakin. Tarkoitus olikin ainoastaan suuntimoida kirjoitusten suuntaa ei jäädä palstalle.

        Miksi joku yälläpdon ihminen viitsisi nähdä vaivaa oman ketjunsa ohjaamiseen tipluun asti?

        Kuka on Venla?

        En oikein ymmärrä, miksi pallukan saaminen on niin tärkeää. Kenelle siitä kunnian pitäisi kuulua? Jos ketju jatkuu omalla painollaan, niin onko se aloittajalle häpeä, että hän ei osallistu keskusteluun?


      • Tarttui
        ??? kirjoitti:

        Miksi joku yälläpdon ihminen viitsisi nähdä vaivaa oman ketjunsa ohjaamiseen tipluun asti?

        Kuka on Venla?

        En oikein ymmärrä, miksi pallukan saaminen on niin tärkeää. Kenelle siitä kunnian pitäisi kuulua? Jos ketju jatkuu omalla painollaan, niin onko se aloittajalle häpeä, että hän ei osallistu keskusteluun?

        Oikeassa olet. Suosikki ketjussa avaaja esitti sen laatuisia kirjoitusohjeita palstalle jotka yleensä tulevat ylläpidon taholta. Kaikki ovat täällä yhden vertaisia ja kirjoittelevat sääntöjen puitteissa mitä tahansa. Tämä savolainen ei ole täällä mikään kuvittelemansa PÄÄLLYSMIES.


      • apollo
        ??? kirjoitti:

        Miksi joku yälläpdon ihminen viitsisi nähdä vaivaa oman ketjunsa ohjaamiseen tipluun asti?

        Kuka on Venla?

        En oikein ymmärrä, miksi pallukan saaminen on niin tärkeää. Kenelle siitä kunnian pitäisi kuulua? Jos ketju jatkuu omalla painollaan, niin onko se aloittajalle häpeä, että hän ei osallistu keskusteluun?

        nää ketjut on pe.......ä,luihuja tyyppejä kaikki.


      • se sitten

        Pois hänekkin ajettiin.


      • saara.dma
        se sitten kirjoitti:

        Pois hänekkin ajettiin.

        Näin aamutuimaan teki mieleni vähän kirjoitella ja valitsin sinun lyhyen tekstisi vastaukseni kohteeksi.

        Minulle on nimittäin jäänyt epäselväksi, miten näiltä palstoilta voidaan joku normaalia ketään loukkaamatonta tekstiä kirjoittava ajaa pois tai karkoittaa. Itsehän päätämme, milloin kirjoitamme ja mitä kirjoitamme.

        Jos vielä joku vastaa viestiin, niin sehän on vain hauskaa. Jos vastaaja haluaa olla eri mieltä ja jopa perustelee kantansa, on se tietenkin hänen oikeutensa. Sekin on kehittävää, koska asia tulee näin valotetuksi monelta kantilta.

        Kirjoittelemisiin!


      • ann-sofia........"...
        saara.dma kirjoitti:

        Näin aamutuimaan teki mieleni vähän kirjoitella ja valitsin sinun lyhyen tekstisi vastaukseni kohteeksi.

        Minulle on nimittäin jäänyt epäselväksi, miten näiltä palstoilta voidaan joku normaalia ketään loukkaamatonta tekstiä kirjoittava ajaa pois tai karkoittaa. Itsehän päätämme, milloin kirjoitamme ja mitä kirjoitamme.

        Jos vielä joku vastaa viestiin, niin sehän on vain hauskaa. Jos vastaaja haluaa olla eri mieltä ja jopa perustelee kantansa, on se tietenkin hänen oikeutensa. Sekin on kehittävää, koska asia tulee näin valotetuksi monelta kantilta.

        Kirjoittelemisiin!

        Kyllä kun tavallaan nurkkaan ahdistetaan epäluuloineen,niin väsyy sellaiseen.
        Ainainen väittely,jos nyt alkaisin sinua väittämään että,et olekkaan se mikä on nikkisi,
        ja vaäitetään vaikka fiiuliksi,niin se ei tunnu hyvältä,kun asian sama vastausja väittely tulee joka kerta kirjottaessa.


      • saara.dma
        ann-sofia........"... kirjoitti:

        Kyllä kun tavallaan nurkkaan ahdistetaan epäluuloineen,niin väsyy sellaiseen.
        Ainainen väittely,jos nyt alkaisin sinua väittämään että,et olekkaan se mikä on nikkisi,
        ja vaäitetään vaikka fiiuliksi,niin se ei tunnu hyvältä,kun asian sama vastausja väittely tulee joka kerta kirjottaessa.

        Valitan, mutta en ymmärrä vieläkään.

        Koska täällä on mahdollisuus rekisteröidä nimimerkki, jota aina käyttää, ei jää mitään arvailujen varaan kuka kukin on. Sekin aika voitaisiin käyttää ihan tavalliseen jutusteluun.


      • venlana
        saara.dma kirjoitti:

        Valitan, mutta en ymmärrä vieläkään.

        Koska täällä on mahdollisuus rekisteröidä nimimerkki, jota aina käyttää, ei jää mitään arvailujen varaan kuka kukin on. Sekin aika voitaisiin käyttää ihan tavalliseen jutusteluun.

        Esim.
        1. Otin käyttöön Treffit palvelun eräällä nimellä jonka olin rekisteröinyt ihan sitä varten.

        2. Joskus kirjoitin jonkun viestin sillä rekisteröidyllä nimellä tänne sivuille.

        3. Tänään kirjoitin sillä nimellä ravinnosta.

        4. Kurkistin treffit osiota ja huomasin ihmeen kun palasin keskustelupalstalle ja klikkasin kaikki viestit tällä nimellä.

        5. Samalla nimellä oli siittiöiden hakua ja lapsettomuutta käsitteleviä viestejä isät ja äidit palstalla.

        6. Tallensin Ravintomme tekstin ja tein uuden aloituksen tällä vanhalla rekisteröidyllä nimellä.

        7. Pitäiskö poistaa treffit osiosta koko profiili sillä "arveluttavaksi persoonani kannalta" olevalla nimellä?

        8. Neuvokaa, vaikutanko jo naurettavan epäluuloiselta????

        9. Kuinka tuolle nimelle hyväksyttiin rekisteröitymiseni kun sitä jo joku muu oli käyttänyt?????

        10. Ihmeellistä on tämä nettimaailma jossa ketään ei uskota ja mikään ei ole oikein!

        Loppulause. Olen syntyperäinen suomalainen.


      • Arvailu vaan
        venlana kirjoitti:

        Esim.
        1. Otin käyttöön Treffit palvelun eräällä nimellä jonka olin rekisteröinyt ihan sitä varten.

        2. Joskus kirjoitin jonkun viestin sillä rekisteröidyllä nimellä tänne sivuille.

        3. Tänään kirjoitin sillä nimellä ravinnosta.

        4. Kurkistin treffit osiota ja huomasin ihmeen kun palasin keskustelupalstalle ja klikkasin kaikki viestit tällä nimellä.

        5. Samalla nimellä oli siittiöiden hakua ja lapsettomuutta käsitteleviä viestejä isät ja äidit palstalla.

        6. Tallensin Ravintomme tekstin ja tein uuden aloituksen tällä vanhalla rekisteröidyllä nimellä.

        7. Pitäiskö poistaa treffit osiosta koko profiili sillä "arveluttavaksi persoonani kannalta" olevalla nimellä?

        8. Neuvokaa, vaikutanko jo naurettavan epäluuloiselta????

        9. Kuinka tuolle nimelle hyväksyttiin rekisteröitymiseni kun sitä jo joku muu oli käyttänyt?????

        10. Ihmeellistä on tämä nettimaailma jossa ketään ei uskota ja mikään ei ole oikein!

        Loppulause. Olen syntyperäinen suomalainen.

        Olit rekisteröinyt nimimerkkisi. Huomioitko, että ne muut ovat voineet kirjoittaa samalla nimimerkillä rekkaamattomina ENNEN SINUN rekisteröitymistäsi. Mutta kun olet rekisteröitynyt, kukaan ei SEN JÄLKEEN voi sitä nimimerkkiä käyttää.
        Jos ne muutkin oli rekattuja, niin sitten sinun on kysyttävä ylläpitäjältä selitystä.


      • arvailuja
        Arvailu vaan kirjoitti:

        Olit rekisteröinyt nimimerkkisi. Huomioitko, että ne muut ovat voineet kirjoittaa samalla nimimerkillä rekkaamattomina ENNEN SINUN rekisteröitymistäsi. Mutta kun olet rekisteröitynyt, kukaan ei SEN JÄLKEEN voi sitä nimimerkkiä käyttää.
        Jos ne muutkin oli rekattuja, niin sitten sinun on kysyttävä ylläpitäjältä selitystä.

        Arvailuksi meni sekin että,ann-sofia on skillan,ja jopa venlakin,ym


      • arvailee
        saara.dma kirjoitti:

        Valitan, mutta en ymmärrä vieläkään.

        Koska täällä on mahdollisuus rekisteröidä nimimerkki, jota aina käyttää, ei jää mitään arvailujen varaan kuka kukin on. Sekin aika voitaisiin käyttää ihan tavalliseen jutusteluun.

        kyllä saadaan sekaannusta aikaan kun kinataan että ann-sofia on skillan,tai venla ym.
        Vaikka kuinka on rekattu nikki,se ei auta yhtään, kun halutaan ilkeillä,ei näy ann-sofiaa.ei asdidia,ja paljon muita on pois juuri tuollaisten ilkeilyjen vuoksi.


      • unohdus
        arvailee kirjoitti:

        kyllä saadaan sekaannusta aikaan kun kinataan että ann-sofia on skillan,tai venla ym.
        Vaikka kuinka on rekattu nikki,se ei auta yhtään, kun halutaan ilkeillä,ei näy ann-sofiaa.ei asdidia,ja paljon muita on pois juuri tuollaisten ilkeilyjen vuoksi.

        Mihin jäi Anu


      • arvailuja
        unohdus kirjoitti:

        Mihin jäi Anu

        Sitä en nyt siksi kysynyt kun tiedän missä hän on,sain häneltä meilin tässä muutamapäivä sitten,
        ja ei minun ole soveliasta sitä täällä paljastaa.

        Rikkoisin kirjesalaisuuden,mutta jos hänelle jotain tapahtuu niin silloin täällä on viesti kirjoitettuna häneltä itseltään.Ja sen minä sitten lähetän.

        mutta paljon on muita pois jotka oli ennen näitä ilkeilijöitä.


      • saara.dma
        arvailee kirjoitti:

        kyllä saadaan sekaannusta aikaan kun kinataan että ann-sofia on skillan,tai venla ym.
        Vaikka kuinka on rekattu nikki,se ei auta yhtään, kun halutaan ilkeillä,ei näy ann-sofiaa.ei asdidia,ja paljon muita on pois juuri tuollaisten ilkeilyjen vuoksi.

        Uskomatonta jahnaamista!


      • tään takana joku diktaattod...
        saara.dma kirjoitti:

        Valitan, mutta en ymmärrä vieläkään.

        Koska täällä on mahdollisuus rekisteröidä nimimerkki, jota aina käyttää, ei jää mitään arvailujen varaan kuka kukin on. Sekin aika voitaisiin käyttää ihan tavalliseen jutusteluun.

        käyttäähän Skillan aina omaa nikkiään joka on rekistödöity,miksi hänen väitetään olevan muuta kuin on?
        Tästä on kysymys, miksi tälläinen ajojahti hänelle?
        Samaten Ann-Sofialle, kumpaistakin ajetaan ja
        yritetään ajaa nurkkaan,hyi helvete mitä touhua,
        yhä täällä pidetään.


      • piällysmies
        Tarttui kirjoitti:

        Oikeassa olet. Suosikki ketjussa avaaja esitti sen laatuisia kirjoitusohjeita palstalle jotka yleensä tulevat ylläpidon taholta. Kaikki ovat täällä yhden vertaisia ja kirjoittelevat sääntöjen puitteissa mitä tahansa. Tämä savolainen ei ole täällä mikään kuvittelemansa PÄÄLLYSMIES.

        Skillanniako tarkoitit piällysmiehenä,vaiko aivan ihtees.
        Pekka Lipposen seikkailut jatkuu huomenna.


      • tään takana joku diktaattod... kirjoitti:

        käyttäähän Skillan aina omaa nikkiään joka on rekistödöity,miksi hänen väitetään olevan muuta kuin on?
        Tästä on kysymys, miksi tälläinen ajojahti hänelle?
        Samaten Ann-Sofialle, kumpaistakin ajetaan ja
        yritetään ajaa nurkkaan,hyi helvete mitä touhua,
        yhä täällä pidetään.

        tulevat kiitokset, Sinulle, mukava kuulla että joku uskoo totuuteen.


      • Tarttui kirjoitti:

        Oikeassa olet. Suosikki ketjussa avaaja esitti sen laatuisia kirjoitusohjeita palstalle jotka yleensä tulevat ylläpidon taholta. Kaikki ovat täällä yhden vertaisia ja kirjoittelevat sääntöjen puitteissa mitä tahansa. Tämä savolainen ei ole täällä mikään kuvittelemansa PÄÄLLYSMIES.

        päivää Sinulle;))D


      • kaunista
        SkillaN kirjoitti:

        päivää Sinulle;))D

        päivää kaikille,esitän pikku kysymyksen.
        Kuinka moni rekistödöity nikki on kirjoittanut puskasta,uskaltaako kukaan tunnustaa?

        Ajattelin kun siitä niin paljon keskustellaan,
        että onko kenelläkään rohkeutta sanoa,kirjarilla
        tuolla oli ja hän oli hyvin totuuden mukainen,hän kertoi siitä,ja sen myös miksi,joshan muistatte
        lukeneenne.

        Ei tämä kysymys ole siksi että sillä olisi väliä,tuli vain mieleeni heittää tälläinen ajatus,enkä lähde arvailemaan kuka kukin on,
        enkä siihen pystyisikään,kaikilla on oikeus olla mitä on.
        Hyvät päivän jatkot.
        Minä en ole rekannut nikkiä.


      • vastauksen
        kaunista kirjoitti:

        päivää kaikille,esitän pikku kysymyksen.
        Kuinka moni rekistödöity nikki on kirjoittanut puskasta,uskaltaako kukaan tunnustaa?

        Ajattelin kun siitä niin paljon keskustellaan,
        että onko kenelläkään rohkeutta sanoa,kirjarilla
        tuolla oli ja hän oli hyvin totuuden mukainen,hän kertoi siitä,ja sen myös miksi,joshan muistatte
        lukeneenne.

        Ei tämä kysymys ole siksi että sillä olisi väliä,tuli vain mieleeni heittää tälläinen ajatus,enkä lähde arvailemaan kuka kukin on,
        enkä siihen pystyisikään,kaikilla on oikeus olla mitä on.
        Hyvät päivän jatkot.
        Minä en ole rekannut nikkiä.

        sen saa vain puskasta huutamalla.


      • kaunista kirjoitti:

        päivää kaikille,esitän pikku kysymyksen.
        Kuinka moni rekistödöity nikki on kirjoittanut puskasta,uskaltaako kukaan tunnustaa?

        Ajattelin kun siitä niin paljon keskustellaan,
        että onko kenelläkään rohkeutta sanoa,kirjarilla
        tuolla oli ja hän oli hyvin totuuden mukainen,hän kertoi siitä,ja sen myös miksi,joshan muistatte
        lukeneenne.

        Ei tämä kysymys ole siksi että sillä olisi väliä,tuli vain mieleeni heittää tälläinen ajatus,enkä lähde arvailemaan kuka kukin on,
        enkä siihen pystyisikään,kaikilla on oikeus olla mitä on.
        Hyvät päivän jatkot.
        Minä en ole rekannut nikkiä.

        kaksi kertaa, mieli on tehnyt useasti, mutta periaate on tiukka, en huutele, yritän kestää nämä "kohteliaisuudet" mitä tästä tiukkuudestani saan.
        Olen muuten kertonut aiemminkin tämän, on kai jäänyt houmaamatta.


      • Pupupöksy
        kaunista kirjoitti:

        päivää kaikille,esitän pikku kysymyksen.
        Kuinka moni rekistödöity nikki on kirjoittanut puskasta,uskaltaako kukaan tunnustaa?

        Ajattelin kun siitä niin paljon keskustellaan,
        että onko kenelläkään rohkeutta sanoa,kirjarilla
        tuolla oli ja hän oli hyvin totuuden mukainen,hän kertoi siitä,ja sen myös miksi,joshan muistatte
        lukeneenne.

        Ei tämä kysymys ole siksi että sillä olisi väliä,tuli vain mieleeni heittää tälläinen ajatus,enkä lähde arvailemaan kuka kukin on,
        enkä siihen pystyisikään,kaikilla on oikeus olla mitä on.
        Hyvät päivän jatkot.
        Minä en ole rekannut nikkiä.

        silloin kun ei uskalleta tulla ihmisten ilmoille ja näyttää naamaansa.
        Pelkoon on luultavasti usein syynä joutua jonkun "lauseen osan", tai muuta omituista nikkiä käyttävän vainoamaksi.
        Mitä Kirjarin rohkeuteen tulee, niin se taisi mennä vähän niin , että rouva joutui pakon eteen - oli myönnettävä.
        Eikä puskasta kirjoittaminen ole kiellettyäkään. Toivoisin kyllä että rekisteröitymispakko tulisi voimaan, sillä se estäisi käyttämästä toisen nikkiä ja lopettaisi tuon kestohäirikön esiintymisen milloin mitäkin sanaa nikkinä käyttäen ja rivot solvaukset mitä säännöllisin väliajoin esiintyy - täysikuulla.
        Sinulla on muuten aivan kirjaimellisesti kaunis nikki.


      • ku kirjar
        kaunista kirjoitti:

        päivää kaikille,esitän pikku kysymyksen.
        Kuinka moni rekistödöity nikki on kirjoittanut puskasta,uskaltaako kukaan tunnustaa?

        Ajattelin kun siitä niin paljon keskustellaan,
        että onko kenelläkään rohkeutta sanoa,kirjarilla
        tuolla oli ja hän oli hyvin totuuden mukainen,hän kertoi siitä,ja sen myös miksi,joshan muistatte
        lukeneenne.

        Ei tämä kysymys ole siksi että sillä olisi väliä,tuli vain mieleeni heittää tälläinen ajatus,enkä lähde arvailemaan kuka kukin on,
        enkä siihen pystyisikään,kaikilla on oikeus olla mitä on.
        Hyvät päivän jatkot.
        Minä en ole rekannut nikkiä.

        huuvelleesa puskasta


      • huomattu
        ku kirjar kirjoitti:

        huuvelleesa puskasta

        kah onko


      • Pupupöksy kirjoitti:

        silloin kun ei uskalleta tulla ihmisten ilmoille ja näyttää naamaansa.
        Pelkoon on luultavasti usein syynä joutua jonkun "lauseen osan", tai muuta omituista nikkiä käyttävän vainoamaksi.
        Mitä Kirjarin rohkeuteen tulee, niin se taisi mennä vähän niin , että rouva joutui pakon eteen - oli myönnettävä.
        Eikä puskasta kirjoittaminen ole kiellettyäkään. Toivoisin kyllä että rekisteröitymispakko tulisi voimaan, sillä se estäisi käyttämästä toisen nikkiä ja lopettaisi tuon kestohäirikön esiintymisen milloin mitäkin sanaa nikkinä käyttäen ja rivot solvaukset mitä säännöllisin väliajoin esiintyy - täysikuulla.
        Sinulla on muuten aivan kirjaimellisesti kaunis nikki.

        Ckilla on kaunis kukka ja leviää hyvin;))


      • nainen,nainen
        tään takana joku diktaattod... kirjoitti:

        käyttäähän Skillan aina omaa nikkiään joka on rekistödöity,miksi hänen väitetään olevan muuta kuin on?
        Tästä on kysymys, miksi tälläinen ajojahti hänelle?
        Samaten Ann-Sofialle, kumpaistakin ajetaan ja
        yritetään ajaa nurkkaan,hyi helvete mitä touhua,
        yhä täällä pidetään.

        kaiken takana on nainen,kaikkeen suostuvainen,
        on fiiuliinii,on anuliinii,on skillaliinii,
        on kirjaliinii, on pääskysliinii, on sofialiinii, on asridliinii,on mummeliiniii,hei kaiken takana on nainen toiseen suostuvainen.


    • Anonyymi

      Rekkaamattomien valtakunta,jotka saavat ahdistaa rekatut nurkkaan,puskikoista huutelemalla,siksi en enää koskaan,en koskaan kirjoita rekatulla nikillä,eikä voida sanoa että olisi itse poistanu viestinsä.

      • ullapulla (toisinpäin)

        sanotte mitä sanotte ja kaikki tietää kuka mää oon :=)


      • Katleija
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

        sanotte mitä sanotte ja kaikki tietää kuka mää oon :=)

        Kun luin tuon viestin, ajattelin ettei sitä rekattu ullapulla ole kirjoittanut. Joku vaan saa huvia tuostakin. Voitko vastata rekattuna, niin saisin tietää arvasinko oikein.


      • niintainäin

        kenen piikkiin sen poistetun aina laittais.
        Jos poistaisivat edes rekatusta rekattuun, jäisi toisillekin jotain puuhaamista. :D


      • pullaulla
        Katleija kirjoitti:

        Kun luin tuon viestin, ajattelin ettei sitä rekattu ullapulla ole kirjoittanut. Joku vaan saa huvia tuostakin. Voitko vastata rekattuna, niin saisin tietää arvasinko oikein.

        kuka on mitäkin kirjoittanut --minä kirjoitan muös ullapullana (toisinpäin) enkä ole kenenkään toisen " vielä"käyttäneen tätä nimmaria .
        Nimimerkkini Ullapulla pilas joku törppö --ja siksi olen nyt pullapulla -Oliskos se kovin sinua huvittanut jos joku olisi lainannut minun puska nimmarianikin .


      • Katleija
        pullaulla kirjoitti:

        kuka on mitäkin kirjoittanut --minä kirjoitan muös ullapullana (toisinpäin) enkä ole kenenkään toisen " vielä"käyttäneen tätä nimmaria .
        Nimimerkkini Ullapulla pilas joku törppö --ja siksi olen nyt pullapulla -Oliskos se kovin sinua huvittanut jos joku olisi lainannut minun puska nimmarianikin .

        Turhaa tuommoista kyselinkään. Ajattelin vaan, että kun olet kertonut siitä törpöstä, niin ajattelin että kiusotteleeko se sinua noin. Jos ei sulla väliä niin ei mullakaan.
        Kiitos kun vaivauduit vastaamaan.


      • piällysmies
        niintainäin kirjoitti:

        kenen piikkiin sen poistetun aina laittais.
        Jos poistaisivat edes rekatusta rekattuun, jäisi toisillekin jotain puuhaamista. :D

        kato kun ei rekkaa,nii ei poistukaan.


      • ystäville
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

        sanotte mitä sanotte ja kaikki tietää kuka mää oon :=)

        Mä oon mikä oon,enkä voi muuksi tulla,mikään muu parempaa,ei oisi mulla.
        Näin on, jokainen on sitä mitä on.
        Kiitos kaikille kun jaksatte näitä palstoja yllä pitää.
        Monen yksinäisen ilo,kun muuta ei enää ole.


      • näin on
        ystäville kirjoitti:

        Mä oon mikä oon,enkä voi muuksi tulla,mikään muu parempaa,ei oisi mulla.
        Näin on, jokainen on sitä mitä on.
        Kiitos kaikille kun jaksatte näitä palstoja yllä pitää.
        Monen yksinäisen ilo,kun muuta ei enää ole.

        Ei voi muuta kuin yhtyä edelliseen. Ja vaikka olisi muitakin iloja vielä, niin silti tänne on mukava poiketa.
        Ja nyt nukkumaan, kauniita unia näkemään.


      • Katleija
        näin on kirjoitti:

        Ei voi muuta kuin yhtyä edelliseen. Ja vaikka olisi muitakin iloja vielä, niin silti tänne on mukava poiketa.
        Ja nyt nukkumaan, kauniita unia näkemään.

        Niin tuntematonkin ystävä on ystävä. Luettuani nuo edelliset repliikit voinkin mennä tyytyväisenä nukkumaan ja puolestani toivottaa turvallista yötä kaikille nettiystävilleni.


      • josnäkisvaivan
        piällysmies kirjoitti:

        kato kun ei rekkaa,nii ei poistukaan.

        ja tulis rekalla, vois itse päättää sanomisistaan, ehkä


      • saara.dma
        ystäville kirjoitti:

        Mä oon mikä oon,enkä voi muuksi tulla,mikään muu parempaa,ei oisi mulla.
        Näin on, jokainen on sitä mitä on.
        Kiitos kaikille kun jaksatte näitä palstoja yllä pitää.
        Monen yksinäisen ilo,kun muuta ei enää ole.

        Minuakin ilahdutti Virtuaali -viestisi. Olen aina silloin tällöin tänne kirjoitellut ja nyt sain vahvistusta siihen, että on hyvä kirjoittaakin, ei vain itsensä vuoksi vaan nähtävästi myös toisten.

        Hyvää jatkoa sinulle ja kirjottele toistenkin!


      • ystäville
        josnäkisvaivan kirjoitti:

        ja tulis rekalla, vois itse päättää sanomisistaan, ehkä

        Ei sitä kannata aina rekallakaan ajaa,
        kyllä voi kaikesta huolimatta päättää itse
        anomisistaan.Ystäviä puhutellaan ystävällisesti,
        jokainenhan sen tietää.
        Kaikki me täällä ollaan tuntemattomia ystäviä,
        vaikka ei tavatakkaan,kuin näissä palsta merkeissä.Mutta ihanaa näinkin.
        Jaksakaa jatkaa tätä tietä eteen päin.
        Tarkoitin tämän viestini ihan jokaiselle.
        Kiitos olette mahtavia.


      • pullaulla
        ystäville kirjoitti:

        Mä oon mikä oon,enkä voi muuksi tulla,mikään muu parempaa,ei oisi mulla.
        Näin on, jokainen on sitä mitä on.
        Kiitos kaikille kun jaksatte näitä palstoja yllä pitää.
        Monen yksinäisen ilo,kun muuta ei enää ole.

        kun olette olemassa , koitetaan tulla ystäviksi (virtuaali) sekin on parempaa kun ei mitään .
        Ja hyvää Perjantaita vaan kaikille .
        Ja täälä tavataan taas.


      • ystäviä jaaha
        ystäville kirjoitti:

        Ei sitä kannata aina rekallakaan ajaa,
        kyllä voi kaikesta huolimatta päättää itse
        anomisistaan.Ystäviä puhutellaan ystävällisesti,
        jokainenhan sen tietää.
        Kaikki me täällä ollaan tuntemattomia ystäviä,
        vaikka ei tavatakkaan,kuin näissä palsta merkeissä.Mutta ihanaa näinkin.
        Jaksakaa jatkaa tätä tietä eteen päin.
        Tarkoitin tämän viestini ihan jokaiselle.
        Kiitos olette mahtavia.

        ei täällä mitään ystäviä olla,kirjotukset poistetaan,jos olet vähänki erimieltä.
        huuhaata koko ystävyys,jos ei kummempii ystävii ole nii iliman jäät tääläkin,ja sillä sipuli.


      • Katleija
        ystäviä jaaha kirjoitti:

        ei täällä mitään ystäviä olla,kirjotukset poistetaan,jos olet vähänki erimieltä.
        huuhaata koko ystävyys,jos ei kummempii ystävii ole nii iliman jäät tääläkin,ja sillä sipuli.

        Olet eri mieltä kanssamme ystävyydestä palstalla. Katsotaan nyt poistuuko mielipiteesi, kuten ennustit. Virtuaaliystävyys on oma lajinsa. Se on tunne joka täällä syntyy, kenelle syntyy. Ethän sinä voi sitä määrätä.


      • ilmassakin
        Katleija kirjoitti:

        Olet eri mieltä kanssamme ystävyydestä palstalla. Katsotaan nyt poistuuko mielipiteesi, kuten ennustit. Virtuaaliystävyys on oma lajinsa. Se on tunne joka täällä syntyy, kenelle syntyy. Ethän sinä voi sitä määrätä.

        Ystävyyttä voi tuntea vain sellainen,joka haluaa olla ystävä itselleen.
        Ellei itse ole itselleen ystävä,miten joku toinen sitä voisi silloin olla.
        Hädässä ystävä tunnetaan,oli sitten täällä tai siellä.


      • pullaulla
        ilmassakin kirjoitti:

        Ystävyyttä voi tuntea vain sellainen,joka haluaa olla ystävä itselleen.
        Ellei itse ole itselleen ystävä,miten joku toinen sitä voisi silloin olla.
        Hädässä ystävä tunnetaan,oli sitten täällä tai siellä.

        sellaista mitä ei ihminen tai ihmiset eivät vielä tunne tietellisestikkään . Se on tunne ,jolla joku tuntee pitävänsä jostakusta ,tai sitten ei.
        On telepiaa ja esim. koirilla siis (eläimillä)
        mihinkä mekin luomakunnassa kuulutaan ,sellasia vaistoja ja aistia mihinkä ei meidän taidot riitä .Vaikka joku onkin sanonut että ihminen on luomakunnan "KRUUNU", Minä en kyllä tunnusta sitä oikeaksi , onko ihminen joka sotkee myrkyillä elinympäristönsä voittojen tavoittelussa ja ahneudessaan mikään viisas olento .Eläin kunnassa imistä lukuunottamatta ,lajit puolustavat omaa lajiaan --mutta mitä tekee ihminen ,se jopa raiskaa ja tappaa lapsia ja heikompia .


      • näintainoin
        niintainäin kirjoitti:

        kenen piikkiin sen poistetun aina laittais.
        Jos poistaisivat edes rekatusta rekattuun, jäisi toisillekin jotain puuhaamista. :D

        Kyllä poistajan identiteetti tulisi näkyä palstoilla. Muussa tapauksessa syytöksen sormi saattaapi sekin hairahtua...


      • ihmismieli &&&...
        pullaulla kirjoitti:

        sellaista mitä ei ihminen tai ihmiset eivät vielä tunne tietellisestikkään . Se on tunne ,jolla joku tuntee pitävänsä jostakusta ,tai sitten ei.
        On telepiaa ja esim. koirilla siis (eläimillä)
        mihinkä mekin luomakunnassa kuulutaan ,sellasia vaistoja ja aistia mihinkä ei meidän taidot riitä .Vaikka joku onkin sanonut että ihminen on luomakunnan "KRUUNU", Minä en kyllä tunnusta sitä oikeaksi , onko ihminen joka sotkee myrkyillä elinympäristönsä voittojen tavoittelussa ja ahneudessaan mikään viisas olento .Eläin kunnassa imistä lukuunottamatta ,lajit puolustavat omaa lajiaan --mutta mitä tekee ihminen ,se jopa raiskaa ja tappaa lapsia ja heikompia .

        Niin eläin tappaa vain nälkäänsä ja pentujaan puolustaessa,sekä peloissaan.
        Mutta ihminen tappaa huvikseen jopa lähimmäisiään,muka mielenhäiriössä.

        Kyllä ihminen voi ollakkin nälkäinen kun lähtee lintujakin ampumaan,ei ole varmaan saanut syödä
        moneen viikkoon.


      • hairahdus
        näintainoin kirjoitti:

        Kyllä poistajan identiteetti tulisi näkyä palstoilla. Muussa tapauksessa syytöksen sormi saattaapi sekin hairahtua...

        Mikähän täällä ei hairahtuisi?


      • nointainäin
        hairahdus kirjoitti:

        Mikähän täällä ei hairahtuisi?

        eikö olisikin vapauttavaa saada tietää MIKSI?


      • päästäkää
        nointainäin kirjoitti:

        eikö olisikin vapauttavaa saada tietää MIKSI?

        Onko pakko saada sormella syyttää? On hyvä kun on niin tementti ettei poistoja aina etes huomaa.


      • nointainäin
        päästäkää kirjoitti:

        Onko pakko saada sormella syyttää? On hyvä kun on niin tementti ettei poistoja aina etes huomaa.

        ei olisi pakko, mutta kun aina joku kuitenkin niin tekee...olisi edes oikea kohde.
        Tementeilläkin on hetkiä, jolloin kaikki palautuu mieleen.


      • jotka
        näintainoin kirjoitti:

        Kyllä poistajan identiteetti tulisi näkyä palstoilla. Muussa tapauksessa syytöksen sormi saattaapi sekin hairahtua...

        rekatulla nikillä kirjoittavat voivat poistaa,ja silloin lähtee kaikki siihen vastanneet.


      • eli toistoa
        jotka kirjoitti:

        rekatulla nikillä kirjoittavat voivat poistaa,ja silloin lähtee kaikki siihen vastanneet.

        Kai tuo asia jo lanttuun on mennyt ettei alvariinsa tarvi toistella ja valitella sitä.


      • eli mitä hyvänsä
        eli toistoa kirjoitti:

        Kai tuo asia jo lanttuun on mennyt ettei alvariinsa tarvi toistella ja valitella sitä.

        Pitäisi se vastuunkantaja löytyä. Jos on valta poistaa omat, oikeuttaako silti kaikkien muiden osallisten poistoon?


      • oman viestisi
        eli mitä hyvänsä kirjoitti:

        Pitäisi se vastuunkantaja löytyä. Jos on valta poistaa omat, oikeuttaako silti kaikkien muiden osallisten poistoon?

        tämä operaatio on säädetty sillä tavalla,että lähtee kaikki sen alapuolelta joka poistaa,ja jos itse ei poista omaa viestiään,niin kyllä tuolta tulee sellainen yliherra joka poistaa.
        Minä en halua rekattua nikkiä ettei saa ite ainakaan poistettua,niin eipähän mene toistenkaan sitten minun poistoni vuoksi, ja jos tämä tuolta ylhäältä päin poistetaan niin sille en voi mitään.
        En tiedä miten yliherkkä on sefu tai ylläpito poistamaan,mutta kun rekkamattomana kirjottaa niin ei tule nikin alle seuraavaa tekstiä.
        Voit poistaa oman viestisi.


      • mainittu
        oman viestisi kirjoitti:

        tämä operaatio on säädetty sillä tavalla,että lähtee kaikki sen alapuolelta joka poistaa,ja jos itse ei poista omaa viestiään,niin kyllä tuolta tulee sellainen yliherra joka poistaa.
        Minä en halua rekattua nikkiä ettei saa ite ainakaan poistettua,niin eipähän mene toistenkaan sitten minun poistoni vuoksi, ja jos tämä tuolta ylhäältä päin poistetaan niin sille en voi mitään.
        En tiedä miten yliherkkä on sefu tai ylläpito poistamaan,mutta kun rekkamattomana kirjottaa niin ei tule nikin alle seuraavaa tekstiä.
        Voit poistaa oman viestisi.

        puoltaakin juuri sen vuoksi rekattomana kirjoittelun jatkamista.
        Tämäpä tästä.


      • kaaliin
        eli toistoa kirjoitti:

        Kai tuo asia jo lanttuun on mennyt ettei alvariinsa tarvi toistella ja valitella sitä.

        ei valitellä ei,jos kaaliin on menny


      • mitenvaan
        kaaliin kirjoitti:

        ei valitellä ei,jos kaaliin on menny

        meidän kaaleistamme se viesti pitäisi mennä kehityspalstalle?


      • "huomataan"
        mitenvaan kirjoitti:

        meidän kaaleistamme se viesti pitäisi mennä kehityspalstalle?

        ei tahdo millään mennä perille.
        Miks kaik on niin vaikeaa, vaikka näin puusta katsoen pitäisi olla ...
        Olkoon siis vinksin vonksin.

        - Mistähän puhuin? -


      • ettänäin
        "huomataan" kirjoitti:

        ei tahdo millään mennä perille.
        Miks kaik on niin vaikeaa, vaikka näin puusta katsoen pitäisi olla ...
        Olkoon siis vinksin vonksin.

        - Mistähän puhuin? -

        ...korkealta näkee tarkemmin ja kauemmas,
        puustakin....metsän.


    • se vinksin vonksin menokin

      Kaikki on tässä ketjussakin mennyt aivan vinksin vonksin,eikun heikun keikun,vaan eihn se mittään haittaa.
      Hyvä kun tullee kaikki yhtä aikaa eikä hiljalleen tiputtamalla, saahan sit olla pitkän aikaa rauhassa, ettei tule rikki menneitä tavaroita, kun kaikki on uusittu..

      • niintainäin

        Sielläkö aiotaan lakeereille heittäytyä?
        Olisko sitten aika avata "kaikki on tipsin topsin?"


    • tulee

      oli kiva ketju,toivottavast keksit pian uuden ketjun.

      • palsta toistaiseksi

        edelleenkin.


      • ketjun avaajalle

        Oli oikein kiva rupatella tässä ketjussa,siinä oli sellainen rönsyilevä meininki,jota pitää ollakkin, että kaikki mielipiteet tulevat nähdyksi.
        Tässä oli todella kaikki vinksin vonksin.
        Ketään loukkaamatta,ja ketään ylenkatsomatta.
        kiitos ketjun avaajalle.


    Ketjusta on poistettu 107 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe