Niin rätti, niin rätti

Unet menee

Vieläkö ne työkkäristä hätyyttäisivät töihin lähes kuuskymppisiä, jos irtisanoutuu, kun ei millään enää jaksaisi kulkea töissä. Jos laittaisi irtisanoutisilmoitukseen, ettei tunne selviävänsä enää tarjotusta työstä ja siihen ottaisi vielä työnantajalta nimikirjoituksen. Tulisikohan sittenkin karenssi?

12

1033

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *repekka

Kyllä ne karenssin melko varmasti ottaa.
      Lisäksi voivat katsoa että et ole kykenevä ottamaan työtä vastaan.
      Silloin eivät maksa päivärahaa.
      jos voisit jotenkin sopia työnantajan kanssa että sinut irtisanottaisiin, niin ikäsi puolesta pääsisit putkeen.
      Eli 500 päivää ansiosidonnaisella ja sitten työttömyyseläkkeelle.
      Kyllä putkessa" myös teoriassa voitaisiin tarjota työtä, mutta se on aika epätodennäköistä kun töitä ei ole nuoremmillekaan.

• Iili

Olin ihan loppu. Osa-aikaeläke paransi elämänlaatuani paljon. Käteen jäävä palkka eläke on lähes samaa tasoa kuin entinen palkka, kun veroprosentti laski. - Irtisanoutuminen tarkoittaa automaattisesti myös karenssiaikaa. Ja sitten tulevat kaikki vetkuttelut työvoimaviranomaisten kanssa.

Ota selvää eläkeyhtiöstäsi, millaisen osa-aikaeläkkeen voisit saada. Eläkeyhtiöllä voi laskettaa kaikki vaihtoehdot.

Toinen mahdollisuus on juuri tuo irtisanominen, mutta siinäkin on kaikki tuo vehtaaminen työttömyyskortiston ja päivärahojen kanssa.

• Yxsilö
        Iili kirjoitti:

Olin ihan loppu. Osa-aikaeläke paransi elämänlaatuani paljon. Käteen jäävä palkka eläke on lähes samaa tasoa kuin entinen palkka, kun veroprosentti laski. - Irtisanoutuminen tarkoittaa automaattisesti myös karenssiaikaa. Ja sitten tulevat kaikki vetkuttelut työvoimaviranomaisten kanssa.

Ota selvää eläkeyhtiöstäsi, millaisen osa-aikaeläkkeen voisit saada. Eläkeyhtiöllä voi laskettaa kaikki vaihtoehdot.

Toinen mahdollisuus on juuri tuo irtisanominen, mutta siinäkin on kaikki tuo vehtaaminen työttömyyskortiston ja päivärahojen kanssa.

Jos olet jo monisairas, on riski, ettet jaksa tehdä sitäkään. Työtoverit voivat käyttäytyä tosi ikävästi.
        Sairaslomalla saat vain osa-eläkkeen, et muuta.

• neuvoa

Karenssi tulle, että paukahtaa. Työvoimassa on ihan lakisääteiset jutut ja siellä ei katsota jaksamista. Jos nyt olet viisas, neuvottelet työnantajasi kanssa erottamisesta taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Työnantaja ei voi palkata ketään tilallesi ellei muuta työn kuvaa.
      Lopulta melko helppoa, jos pääsette yhteisymmärrykseen.
      Mikäli edellinen ei käy, haet sairaslomaa, sitä kyllä saa jaksamattomuuteen, mutta pitää osata myös itse olla surkea. Vasta kun on pitkä sairaslomakausi takana ja erottaminen, työkkäri ei tyrkytä töitä. Toimi nyt viisaasti äläkä irtisano itseäsi.

• valittaa työterveyslääkärille, ettet jaksa enää. Burn out. Antaa se ainakin jonkun viikon sairaslomaa. Sitten sama uudestaan. Näin ei tule karensseja eikä eläke-edut mene. Osa-aikaeläkettäkin voisit yrittää, mutta ota se sairasloma ensin, niin työnantajakin suhtautuu suosiollisemmin osa-aikaeläkkeeseesi.

• Iili
        sitroen kirjoitti:

valittaa työterveyslääkärille, ettet jaksa enää. Burn out. Antaa se ainakin jonkun viikon sairaslomaa. Sitten sama uudestaan. Näin ei tule karensseja eikä eläke-edut mene. Osa-aikaeläkettäkin voisit yrittää, mutta ota se sairasloma ensin, niin työnantajakin suhtautuu suosiollisemmin osa-aikaeläkkeeseesi.

Nykyisin ei pääse enää eläkkeelle burn-outin takia, mutta voi päästä, jos osa-aikaeläkään ei helpota sitä burn-outia. - Tämä merkitsee sitä, että on käytävä kauan psykiatrilla. Yksi tai kaksi kertaa ei riitä. Jos osa-aikaeläkkeellä olevalle psykiatri toteaa, ettei sekään auta lääkityksineen päivineen, niin silloin voi päästä täydelle eläkkeelle.

Ihmisen ei ole tarkoitus nääntyä taakkansa alle. Jos on burn-out, niin on! Burn-out on hienompi nimitys masennukselle, ja se pitää hoitaa.

• Yxsilö
        sitroen kirjoitti:

valittaa työterveyslääkärille, ettet jaksa enää. Burn out. Antaa se ainakin jonkun viikon sairaslomaa. Sitten sama uudestaan. Näin ei tule karensseja eikä eläke-edut mene. Osa-aikaeläkettäkin voisit yrittää, mutta ota se sairasloma ensin, niin työnantajakin suhtautuu suosiollisemmin osa-aikaeläkkeeseesi.

Jos yrittää uupuksen takia eläkkeelle, vastassa kivinen tie.
        Jos uupunut haluaa apua, mutta oma työpaikka on se kipupiste, on vielä pahempi juttu. Käypi niin, että pistetään eläkkeelle psyykkisesti sairastuneena.

• Liisa

Kannattaisi ketkutella työssä niin kauan, että irtisanomisajan ja 500 ansiosidonnaisen työttömyyskorvauspäivän jälkeen täytät 63 vuotta. Sitten saatkin jo vanhuuseläkettä. Jos et jaksa, niin varmaankin työnantajasi on järjestänyt työterveyshuollon. Käy siellä kertomassa väsymyksestäsi. Tsemppiä!

• monimutkasta

miten se muka onnistuu jos on työtön ollu jo useamman vuoden.Eikös pidä olla töissä että pääsee 63v eläkkeelle? Vai onko väärää tietoa mulla.Voiko työtön jäädä halutessaan todella 63v jo eläkkeelle?

• voi jäädä
        monimutkasta kirjoitti:

miten se muka onnistuu jos on työtön ollu jo useamman vuoden.Eikös pidä olla töissä että pääsee 63v eläkkeelle? Vai onko väärää tietoa mulla.Voiko työtön jäädä halutessaan todella 63v jo eläkkeelle?

Itse irtisanouduin heti, kun pääsin putkeen. Nyt olen saanut ansiosidonnaista yli 1100 päivää. Täytän tässä kuussa 60 vuotta, joten ensi kuun alusta jään työttömyyseläkkeelle. Lukiessani työttömyyseläkkeestä siellä mainittiin, että työttömyyseläkettä saa 60-64 vuotias, joka siis täyttää ne kriteerit.(niistä en kirjoita). Siinä vain mainittiin, että työttömyyseläke muuttuu 65 vuotiaana automattisesti vanhuuseläkkeeksi. Joten, jos jää työttömäksi ennen tuota 63 vuoden ikää mielestäni silloin saa ansiosidonnaista sen 500 päivää ennenkuin pääsee eläkkeelle. Töistä suoraan pystyy jäämään 63 vuotiaana eläkkeelle. Näin olen sen ymmärtänyt.

• alkuper
        voi jäädä kirjoitti:

Itse irtisanouduin heti, kun pääsin putkeen. Nyt olen saanut ansiosidonnaista yli 1100 päivää. Täytän tässä kuussa 60 vuotta, joten ensi kuun alusta jään työttömyyseläkkeelle. Lukiessani työttömyyseläkkeestä siellä mainittiin, että työttömyyseläkettä saa 60-64 vuotias, joka siis täyttää ne kriteerit.(niistä en kirjoita). Siinä vain mainittiin, että työttömyyseläke muuttuu 65 vuotiaana automattisesti vanhuuseläkkeeksi. Joten, jos jää työttömäksi ennen tuota 63 vuoden ikää mielestäni silloin saa ansiosidonnaista sen 500 päivää ennenkuin pääsee eläkkeelle. Töistä suoraan pystyy jäämään 63 vuotiaana eläkkeelle. Näin olen sen ymmärtänyt.

..millainen oli palkkasi ja minkä verran saat ansiosidonnaista? Pärjäilemistäni vain ajattelin.
        Luulisin tulevani toimeen melko pienellä rahalla,
        kun vain terveyttä riittää. Lienee sinullakin ollut karenssi kun itse irtisanouduit.

• onko joku ikä este

jos on ollut työttömänä 10v eikö pääse eläkkeelle 63v jos haluaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      32
      3957
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      143
      1639
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1531
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      77
      1177
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1121
    6. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      60
      1094
    7. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      28
      1049
    8. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      1027
    9. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      39
      1005
    10. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      950
    Aihe