basenjit kyselyssä!!

Basenji-Fani

Mimmoia basenjit on? Onko ne hyviä ekaertalaiselle omistajalle? Haukkuko se?(haukkumis jutu tuli mieleen ku mule on sanottu niin) Minkä luonteisii ne yleensä on? esim: villejä, rauhallisii vai leikiväisii. No mutta
mulla on hyvä mieli jos vastaatte ees yhteen kysymykseen noista sillä en löydä oikein mistään seuraavia tietoja. Jos iedätte nettiosoitteita mistä oisi löytyä vastauksia näihin niin sanotko?

17

2450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oho....

      suomenvinttikoiraliitto.fi

      Sieltä löydät jotain basenjista. Mukava seurakoira, jolla on luonnetta. Siisti koira, pitää itsensä puhtaana, vihaa vesisadetta ja kylmää. Tarvitsee siis vaatteet syksyyn ja talveen. Sopii erinomaisesti kerrostaloon.

      • Basenji-Fani

        Ok! Eli ei hauku ja hyvä seurakoira kiitos tiedosta nettiosotekkin on hyvä tietää en oo ennen semmosta tiennyt edes.


      • Basenji-Fani kirjoitti:

        Ok! Eli ei hauku ja hyvä seurakoira kiitos tiedosta nettiosotekkin on hyvä tietää en oo ennen semmosta tiennyt edes.

        ehdottomasti tutustua myös Suomen basenjikerhon sivuihin: www.basenji.fi


      • Basenjin omistaja
        Basenji-Fani kirjoitti:

        Ok! Eli ei hauku ja hyvä seurakoira kiitos tiedosta nettiosotekkin on hyvä tietää en oo ennen semmosta tiennyt edes.

        Ei pidä luulla että koska basenji ei hauku se olisi mykkä. Se ilmaisee itseään ulvomalla/jodlaamalla. Kyllä välillä täällä kerrostalon rappukäytävät kaikuvat kun meidän haukku alkaa laulamaan...
        En suosittele basenjia ensimmäiseksi koiraksi. Se on kovaluontoinen niinkin pieneksi koiraksi. Suosittelen että olisi jonkun asteista koirakokemusta entuudestaan...


    • Kasvattaja

      Basenji on erittäin vaativa koira ja mielestäni ensi kertaa koiraa hankkivalle mahdoton.

      Olen itse tehnyt virheen myymällä pennun nuorelle pariskunnalle, jolla ei ollut kokemusta koiran kasvattamisesta pennusta saakka saati kokemusta vaativan koiran kasvatuksesta. Tällä hetkellä kyseinen yksilö on kasvatukseltaan ja käytökseltään siinä tilassa, että se todennäköisesti tullaan lopettamaan. Koira on jäänyt vaille tarvitsemaansa koulutusta ja toimintaa, se terrorisoi perhettään murisemalla ja käymällä kiinni, repimällä huonekaluja, käyttäytymällä epäsosiaalisesti ja rajoittamalla isäntäperheen elämää. Koiraa ei ole sosiaalistettu pentuna toisiin ihmisiin tai toisiin koiriin, joten se ei siedä juuri minkäänlaisia sosiaalisia tilanteita hyökkäilemättä. Koira on suurimman osan aikaa eristyksissä myös kanssaihmisistä, eivätkä sen perheolotkaan ole erityisen vakaat, vaan koiraa kuljetetaan hoitopaikasta toiseen. Tämä yksilö on lisäksi alistettu pentuna, joten sen perusturvallisuus ei ole koskaan kehittynyt.

      Basenji vaatii määrätietoisen ohjaajan. Se pitää sosiaalistaa toisiin koiriin, ihmisiin ja tilanteisiin ja omistajan pitää todella paneutua koiran opettamiseen. Sen luottamus on hankittava ja alistaminen on unohdettava pentuaikana. En koskaan suosittele Basenjia ensimmäiseksi koiraksi.

      • Minä vain

        Olen samaa mietä kasvattajan kanssa, siitä että basenji ei ole koirarotu, joka ensimmäiseksi kannattaa hankkia.
        Meillä on basenji uros, joka on tullut meille isona.
        Aluksi meillä oli aika suuria ongelmia, koiramme kanssa. Se ei sietänyt kosketusta, murisi kaikeille ja oli kaikkea muuta kuin ihana.
        Eka kasvattaja oli laiminlyönyt kasvattamisen kokonaan, ja pahojen tapojen karsimiseen on mennyt aikaa ja kärsivällisyyttä.
        Mutta nyt meillä on maailaman ihanin ja persoonallisin basenji.

        Mutta sen voi vielä basenjeista sanoa, että se ei ole niinkään seurakoira, joka tykkää olla sylissä, vaan viihtyy aika lailla omissa oloissaan.
        Ja kyllä meidän basusta ääntä lähtee, ei hauku, mutta moukuu silloin tällöin ja jos satuttaa itseään, niin kiljumista kyllä tulee..


      • jaa-a
        Minä vain kirjoitti:

        Olen samaa mietä kasvattajan kanssa, siitä että basenji ei ole koirarotu, joka ensimmäiseksi kannattaa hankkia.
        Meillä on basenji uros, joka on tullut meille isona.
        Aluksi meillä oli aika suuria ongelmia, koiramme kanssa. Se ei sietänyt kosketusta, murisi kaikeille ja oli kaikkea muuta kuin ihana.
        Eka kasvattaja oli laiminlyönyt kasvattamisen kokonaan, ja pahojen tapojen karsimiseen on mennyt aikaa ja kärsivällisyyttä.
        Mutta nyt meillä on maailaman ihanin ja persoonallisin basenji.

        Mutta sen voi vielä basenjeista sanoa, että se ei ole niinkään seurakoira, joka tykkää olla sylissä, vaan viihtyy aika lailla omissa oloissaan.
        Ja kyllä meidän basusta ääntä lähtee, ei hauku, mutta moukuu silloin tällöin ja jos satuttaa itseään, niin kiljumista kyllä tulee..

        Minkä ikäisenä koira tuli teille ja milloin? Miten voit sanoa että kasvattaja on laiminlyönyt kasvattamisen ? Jos koira on luovutettu 8-viikkoisena, silloinhan vastuu kasvatuksesta jää uusille omistajille. Turha siinä on mollata kasvattajia. Kasvattajan ja omistajan välimatka saattaa olla monta sataa kilometriä, jolloin opastus ja neuvot jäävät pelkästään puhelimen välitykseen. Eiköhän meistä kasvattajista kaikki tee parhaansa pentujensa eteen?? Ja luottaa siihen sanaan mitä sieltä luurista kuulu tai meilissä lukee, emme voi valvoa kasvattejamme ja niiden oloja 24 h / vuorokaudessa... Ja emme niin haluakkaan, olen saanut itse monesti näpäeilleni, kun olen kuulemma liikaa puuttunut koiran asioihin.

        Tuosta sylissä olosta voisin sanoa että se riippuu vähän koirasta :))


      • Minä vain
        jaa-a kirjoitti:

        Minkä ikäisenä koira tuli teille ja milloin? Miten voit sanoa että kasvattaja on laiminlyönyt kasvattamisen ? Jos koira on luovutettu 8-viikkoisena, silloinhan vastuu kasvatuksesta jää uusille omistajille. Turha siinä on mollata kasvattajia. Kasvattajan ja omistajan välimatka saattaa olla monta sataa kilometriä, jolloin opastus ja neuvot jäävät pelkästään puhelimen välitykseen. Eiköhän meistä kasvattajista kaikki tee parhaansa pentujensa eteen?? Ja luottaa siihen sanaan mitä sieltä luurista kuulu tai meilissä lukee, emme voi valvoa kasvattejamme ja niiden oloja 24 h / vuorokaudessa... Ja emme niin haluakkaan, olen saanut itse monesti näpäeilleni, kun olen kuulemma liikaa puuttunut koiran asioihin.

        Tuosta sylissä olosta voisin sanoa että se riippuu vähän koirasta :))

        jep jep, taas joku sitten otti itteensä..
        Mistä tiedät koska koira on otettu meille ja mistä?
        Ja kun vaan tietäisit koko totuuden, niin luulisin, että olisit minun kanssa samaa mieltä, mutta enpä ala täällä kertomaan ihan kaikkea..Eikä kaikki kasvattajat tosiaan tee parastaan koiria kasvattaessa, ikävä kyllä:(


      • jaa-a
        Minä vain kirjoitti:

        jep jep, taas joku sitten otti itteensä..
        Mistä tiedät koska koira on otettu meille ja mistä?
        Ja kun vaan tietäisit koko totuuden, niin luulisin, että olisit minun kanssa samaa mieltä, mutta enpä ala täällä kertomaan ihan kaikkea..Eikä kaikki kasvattajat tosiaan tee parastaan koiria kasvattaessa, ikävä kyllä:(

        halusinkin tietää että mistä ja milloin tuo koira on teille otettu... Kerro edes minkä ikäinen koira on kyseessä... ja väri. Itseltäni on yksi koira kateissa ja huoli tietenkin kova...Tarkoitin lähinnä että vastuu koiran kasvatuksesta siirtyy omistajalle sen jälkeen kun hän koiran ottaa. Kasvattajilla ei ole juridisia oikeuksia koiraan sen jälkeen kun se on maksettu. Valitettavasti meille kasvattajille se vastuu siirtyy vasta siinä vaiheessa kun koiralla ilmaantuu ongelmia tms. Sitten kyllä ollaan parjaamassa ja sanomassa että koira on päästään pipi tms. Tutustuppa huolellisesti koiran psykologiaan ja sen vaiheisiin niin tiedät missä mennään.


      • jaa-a kirjoitti:

        Minkä ikäisenä koira tuli teille ja milloin? Miten voit sanoa että kasvattaja on laiminlyönyt kasvattamisen ? Jos koira on luovutettu 8-viikkoisena, silloinhan vastuu kasvatuksesta jää uusille omistajille. Turha siinä on mollata kasvattajia. Kasvattajan ja omistajan välimatka saattaa olla monta sataa kilometriä, jolloin opastus ja neuvot jäävät pelkästään puhelimen välitykseen. Eiköhän meistä kasvattajista kaikki tee parhaansa pentujensa eteen?? Ja luottaa siihen sanaan mitä sieltä luurista kuulu tai meilissä lukee, emme voi valvoa kasvattejamme ja niiden oloja 24 h / vuorokaudessa... Ja emme niin haluakkaan, olen saanut itse monesti näpäeilleni, kun olen kuulemma liikaa puuttunut koiran asioihin.

        Tuosta sylissä olosta voisin sanoa että se riippuu vähän koirasta :))

        tekstin siten, että "kasvattajalla" kirjoittaja tarkoitti koiran ensimmäistä omistajaa; siis sitä joka on ollut vastuussa sen tavoille opettamisesta eli "kasvattamisesta".


      • Minä vain
        tiinamuori kirjoitti:

        tekstin siten, että "kasvattajalla" kirjoittaja tarkoitti koiran ensimmäistä omistajaa; siis sitä joka on ollut vastuussa sen tavoille opettamisesta eli "kasvattamisesta".

        Niin siis kasvattaja on ensimmäinen, joka on koiran kanssa tekemisissä ja kasvattaa koiraa tavoille.


      • Minä vain kirjoitti:

        Niin siis kasvattaja on ensimmäinen, joka on koiran kanssa tekemisissä ja kasvattaa koiraa tavoille.

        seitsemän elinviikon aikana pentua tuskin kasvatetaan siinä mielessä kuin alunperin oli kyse. Ei ainakaan (toivottavasti) ihmiskasvattaja sille opeta tapoja (kuten istu, mene ulos pissalle, ei saa purra kädestä jne jne)vaan tämän elämän ensimmäisen vaiheen pennut viettävät lähinnä emonsa kasvatettavina, mikä onkin tosi tärkeä vaihe.

        Tämä henkilö joka papereissa mainitaan kasvattajan kohdalla, takoittaa kasvattamista hieman laajemmassa mielessä: hän on valinnut emän ja sille kasvatusmielessä sopivan isäkoiran tulevalle pentueelle.

        Sitten kun koira muuttaa uuteen kotiin uudelle omistajalle, alkaa se varsinainen kasvatustyö. Ja siinä tehdyt virheet näkyvät pitkälle...


      • jaa-a
        tiinamuori kirjoitti:

        seitsemän elinviikon aikana pentua tuskin kasvatetaan siinä mielessä kuin alunperin oli kyse. Ei ainakaan (toivottavasti) ihmiskasvattaja sille opeta tapoja (kuten istu, mene ulos pissalle, ei saa purra kädestä jne jne)vaan tämän elämän ensimmäisen vaiheen pennut viettävät lähinnä emonsa kasvatettavina, mikä onkin tosi tärkeä vaihe.

        Tämä henkilö joka papereissa mainitaan kasvattajan kohdalla, takoittaa kasvattamista hieman laajemmassa mielessä: hän on valinnut emän ja sille kasvatusmielessä sopivan isäkoiran tulevalle pentueelle.

        Sitten kun koira muuttaa uuteen kotiin uudelle omistajalle, alkaa se varsinainen kasvatustyö. Ja siinä tehdyt virheet näkyvät pitkälle...

        joten turha siitä on kasvattajalle kaikkea vyöryttää. Uskon että suomalaiset basenjikasvattajat tekevät kaikkensa asian eteen ja valitsevat parhaat mahdolliset yhdistelmät.


      • jaa-a kirjoitti:

        joten turha siitä on kasvattajalle kaikkea vyöryttää. Uskon että suomalaiset basenjikasvattajat tekevät kaikkensa asian eteen ja valitsevat parhaat mahdolliset yhdistelmät.

        Muoriskalta unohtui tuo punch-line, eli juuri se mitä ajettiin takaa...


    • Jansu

      Hei!
      jos et ole vielä saanut tietoa basenjista niin tässä on: Basenji kuuluu ajaviin ja jäljestäviin rotuihin mutta sopii seurakoiraksi,myös "aloittelijoille". Basenjit eivät yleisesti hauku mutta pitävät kuitenkin ääntä kuten ulvoo ja vingahtelee.Luonne on yleensä älykäs ja kiintyvä.Muuta en osaa sanoa, itsekin olen hankkimassa tätä koiraa. Hyvä puoli on myös että koiran ei pitäisi haista.

      • (märkänäkään) koiralle: tosi on ja faktaa.

        Vaan tiesitkö, että erittäin todennäköisesti se pureskelee rikki kaikki hampaisiinsa saamansa esineet? Kynät, puhelimet, käsineet, kengät, kirjat, lehdet, alushousut, ja jotkut yksilöt syövät myös sohvia, patjoja, nojatuoleja, takkaan tarkoitetut halot jne jne.

        Basenji on siitä erikoinen koira, että siltä puuttuu se koiramainen miellyttämisen halu. Toki se on hyvin oppivainen, ja tietää kyllä hyvin pienestä, mitä esinettä ei saa ottaa. Eikä se otakaan sitä, ennenkuin käännät selkäsi...

        No kyllähän tätä puruvimmaa on useamman asteista. On sellaisiakin basenjin omistajia, jotka väittävät ettei koira ole koskaan rikkonut mitään, mutta en kyllä tiedä montako olisi sellaista esim. Suomen noin 500 basulin joukossa, olisiko kolme... Vanhemmiten laiskistuvat kyllä nämäkin, luojan kiitos.

        Rotu on ikivanha, ja oppinut tulemaan toimeen viidakossa. Sen muitakin ominaisuuksia tulee ajatella sitä taustaa vasten: miten pienehkö eläin selviytyy niissä olosuhteissa? Sen täytyy olla nopea, salakavala, varautunut, erittäin metsästysviettinen muutamia mainitakseni.

        Se pyydystää luonnonvaraisissa olosuhteissa syötäväkseen esimerkiksi rämerottia, jotka ovat painavampia kuin koira itse. Eli se ei voi olla perimmältään mikään lällykkä mussukka. Se on luonteeltaan kova koira.

        Kotona ja muussa turvalliseksi kokemassaan paikassa, ihmistensä kanssa, se on mitä hellyttävin pusuttelija. Mitä ihanin ja ihastuttavin olento. Hyvin persoonallinen, omalaatuisen huumorintajun omaava. Jos opit tuntemaan -ja hyväksymään- yhden, todennäköisesti hankit myös toisen. Ja kolmannen...


      • peppar
        tiinamuori kirjoitti:

        (märkänäkään) koiralle: tosi on ja faktaa.

        Vaan tiesitkö, että erittäin todennäköisesti se pureskelee rikki kaikki hampaisiinsa saamansa esineet? Kynät, puhelimet, käsineet, kengät, kirjat, lehdet, alushousut, ja jotkut yksilöt syövät myös sohvia, patjoja, nojatuoleja, takkaan tarkoitetut halot jne jne.

        Basenji on siitä erikoinen koira, että siltä puuttuu se koiramainen miellyttämisen halu. Toki se on hyvin oppivainen, ja tietää kyllä hyvin pienestä, mitä esinettä ei saa ottaa. Eikä se otakaan sitä, ennenkuin käännät selkäsi...

        No kyllähän tätä puruvimmaa on useamman asteista. On sellaisiakin basenjin omistajia, jotka väittävät ettei koira ole koskaan rikkonut mitään, mutta en kyllä tiedä montako olisi sellaista esim. Suomen noin 500 basulin joukossa, olisiko kolme... Vanhemmiten laiskistuvat kyllä nämäkin, luojan kiitos.

        Rotu on ikivanha, ja oppinut tulemaan toimeen viidakossa. Sen muitakin ominaisuuksia tulee ajatella sitä taustaa vasten: miten pienehkö eläin selviytyy niissä olosuhteissa? Sen täytyy olla nopea, salakavala, varautunut, erittäin metsästysviettinen muutamia mainitakseni.

        Se pyydystää luonnonvaraisissa olosuhteissa syötäväkseen esimerkiksi rämerottia, jotka ovat painavampia kuin koira itse. Eli se ei voi olla perimmältään mikään lällykkä mussukka. Se on luonteeltaan kova koira.

        Kotona ja muussa turvalliseksi kokemassaan paikassa, ihmistensä kanssa, se on mitä hellyttävin pusuttelija. Mitä ihanin ja ihastuttavin olento. Hyvin persoonallinen, omalaatuisen huumorintajun omaava. Jos opit tuntemaan -ja hyväksymään- yhden, todennäköisesti hankit myös toisen. Ja kolmannen...

        .....Jos opit tuntemaan -ja hyväksymään- yhden, todennäköisesti hankit myös toisen. Ja kolmannen...
        .... Ja kohta huomaat kasvattavasi niitä... Meillä tällä hetkellä 2, kasvattanut 5 vuotta ja tulossa 2 uutta pentua, joista toinen menee sijoitukseen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2403
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      84
      1921
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      141
      1371
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1224
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1165
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe