JARNO SAARINEN

retired biker

Onko maailman kaikkien aikojen parhaimman moottoripyöräilijän Jarno Saarisen ajoista mitään dokumenttipätkää?

Jos joku räkänokka ei sitä tiedä, niin Jarno Saarinen voitti maailmanmestaruuden ilman minkään tallin tukea alitehoisella pyörällä. Jarno Saarinen keksi ensimmäisenä maailmassa myös ns. polvitekniikan, jossa polvi hipoo melkein maata mutkissa.

45

17929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Makke

      Juu, Jarno Saarinen oli täysin ylivoimainen ja voitti maailmanmestaruuden omin avuin vuonna 1972 huomattavasti kevyempitehoisella pyörällä muihin kilpailijoihin verrattuna. Erään huhutiedon mukaan kävi läpi tallien roskiksia löytääkseen renkaita. Hän pääsi Yamaha talliin vuonna 1973, mutta kuoli Italian Monzassa 20 päivä toukokuuta, 1973 koska radalla oli edellisen kisan seurauksena öljyä ja hän kaatui muiden mukana. Jonkun toisen kilpailijan pyörän jalkatappi osui Jarnoa päähän ja hän kuoli sen seurauksena.

      Monet pitävät häntä edelleen kaikkien aikojen parhaimpana moottoripyöräkuskina. Italialainen F1 kuski Jarno Trulli on saanut etunimensä Jarno Saarisen mukaan.

      • Frank Einstein

        Jarno "Paroni" Saarisen matka päättyi Monzan Curva
        Grandessa, piiitkä loiva kaarre, jossa kyyti oli 230
        -250 km/h, siis melkein urku auki mentiin. Onnetto-
        muus sattui Benellillä ajaneen Renzo Pasolinin kaa-
        duttua öljyläikkään. Aivan tuntumassa ajanut Paroni
        veti samaan kasaan kohtalokkain seurauksin.

        Jälkeenpäin kerrottiin, että radan virkailijat oli-
        vat kyllä huomanneet sen jo edellisenä päivänä il-
        maantuneen öljyläikän mutteivat ilmoittaneet siitä
        ajajille saatikka, että olisivat yrittäneet puh-
        distaa alueen, hällä väliä meininkiä pahimmillaan.


      • Vuosi 1973 piti olla Saarisen ylivoimaa kolmessa luokassa.
        Jarnolla oli mahdollisuus voittaa samana vuonna kolme mestaruutta, ainoana kuljettajana maailmassa!
        Nykyään se ei ole mahdollista, mutta silloin vanhoina hyvinä aikoina oli:))


      • mukaan

        Jarnon kuoleman "aiheutti" vanha kilpakummpani Agostini, joka rysäytti kasaan osuen tunnetoin seuraksin.


      • Ago..
        mukaan kirjoitti:

        Jarnon kuoleman "aiheutti" vanha kilpakummpani Agostini, joka rysäytti kasaan osuen tunnetoin seuraksin.

        tuolla tarina

        http://www.mcnews.com.au/ClassicsCustoms/Riders/classics_jarnos.htm


      • Patu
        Frank Einstein kirjoitti:

        Jarno "Paroni" Saarisen matka päättyi Monzan Curva
        Grandessa, piiitkä loiva kaarre, jossa kyyti oli 230
        -250 km/h, siis melkein urku auki mentiin. Onnetto-
        muus sattui Benellillä ajaneen Renzo Pasolinin kaa-
        duttua öljyläikkään. Aivan tuntumassa ajanut Paroni
        veti samaan kasaan kohtalokkain seurauksin.

        Jälkeenpäin kerrottiin, että radan virkailijat oli-
        vat kyllä huomanneet sen jo edellisenä päivänä il-
        maantuneen öljyläikän mutteivat ilmoittaneet siitä
        ajajille saatikka, että olisivat yrittäneet puh-
        distaa alueen, hällä väliä meininkiä pahimmillaan.

        Ja se öljy oli peräisin Waltter Villan pyörästä.


      • antioprah
        Ago.. kirjoitti:

        tuolla tarina

        http://www.mcnews.com.au/ClassicsCustoms/Riders/classics_jarnos.htm

        No jaa, tutkimuspöytäkirjan yksityiskohdista vaiettiin aikoinaan, mutta myöhemmin on saatu selville, että pasolinin Harley davidsosonin männät ehkä sittenkin leikkasivat kiinni ja hän kaatui tästä syystä. Villaa on ehkä syytetty turhaan yli 30 vuotta siitä että olisi ajanut öljyä päästäneellä koneella edeltäneessä kisassa. Öljyä Benellissä oli kyllä litran verran vähemmän kuin normaalisti, mutta tämä ei välttämättä ole ollut riittävä määrä aiheuttamaan koko curva granden pituista öljyläikkää. Tiedossa on, että harley davidsoniin oli yriterety väkisin virittää jonkinlainen vesijäähdytyssysteemi vastaamaan yamahan esittämiin tuloksiin. Yamahallahan oli jo vuoden alusta loistavasti toimiva vesijäähdytysysteemi. Ehkä tifoseille haluttiin tarjota muuta kuin nöyryytystä, sillä saarinen ja yamaha olisvat tuohon aikaan ylivoimainen parivaljakko. Kunnia jarno saariselle, Maailman parhaalle moottoriurheilijalle!


      • jannehämis
        mukaan kirjoitti:

        Jarnon kuoleman "aiheutti" vanha kilpakummpani Agostini, joka rysäytti kasaan osuen tunnetoin seuraksin.

        Siinä kolarissa oli Kent Andersson joka rysäytti
        Jarnon ylitse ja puhdas tapaturma. Tilanne tulee niin nopeesti että ei siinä ehdi reagoida ja väistää.
        Usein onnistuu mutta ei aina, toinen vastaava lippa oli Kun Wayne Gardner tuli Eurooppaan ajamaan eka kautta ja ajoi Franco Uncinin päälle osuen suoraan
        päähän, tais olla Assenissa. Uncini ei kuollut mutta pää oli kipee. Kummatkin 500 cc luokan MM tittelin omaavia hemmoja.


      • ekivaan
        mukaan kirjoitti:

        Jarnon kuoleman "aiheutti" vanha kilpakummpani Agostini, joka rysäytti kasaan osuen tunnetoin seuraksin.

        Ei se noin mennyt. Pasolini joko ajoi öljyläikkään tai hänen pyöränsä moottori leikkasi kiinni...


      • ago s
        riffraff kirjoitti:

        Vuosi 1973 piti olla Saarisen ylivoimaa kolmessa luokassa.
        Jarnolla oli mahdollisuus voittaa samana vuonna kolme mestaruutta, ainoana kuljettajana maailmassa!
        Nykyään se ei ole mahdollista, mutta silloin vanhoina hyvinä aikoina oli:))

        Saarisen hautaustoimiston kellarissa Turun Linnankadulla on pieni kotimuseo, jota ei mainosteta missään. Silti sinne saapuu joka vuosi vieraita eri puolelta maailmaa.

        Saarisen hautaustoimiston kellarissa Turun Linnankadulla on pieni kotimuseo, jota ei mainosteta missään. Silti sinne saapuu joka vuosi vieraita eri puolelta maailmaa.
        –Kyllä täällä varmaan joka Euroopan maasta on käynyt väkeä. Täällä käy lähinnä alan harrastajia ja moottoripyöräkerhoja, kertoo yrittäjä Jari Saarinen.
        Moninkertainen Suomen Mestari ja TT-luokan maailmanmestari Jarno "Paroni" Saarinen (1945 – 1973) rakensi täällä pyöriään ja nyt tilaan on koottu lukuisia pyöriä, ajoasuja ja muistoesineitä.
        Hautaustoimiston kellari toimi sodan aikana ilmatorjunnan keskuksena ja sen jälkeen palveli Saarisen veljesten moottoripyöräharrastusta. Ruissalon saarella on jokainen neljästä veljeksestä voittanut oman luokkansa. Kellarimuseon seinähyllyillä on edelleen tavaraa, jotka Jarno on sinne aikoinaan nostanut. Kun Jarno ajoi Puchin tai oikeammin Tunturin kanssa, hän pääsi Tunturin tehtaalle huoltamaan pyörää. Omat pyörät huollettiin hautaustoimiston kellarissa.

        http://www.kaarinanuutiset.fi/index.php?option=com_k2&view=item&id=98:paronin-pajassa&tmpl=component&print=1


      • Anonyymi
        Frank Einstein kirjoitti:

        Jarno "Paroni" Saarisen matka päättyi Monzan Curva
        Grandessa, piiitkä loiva kaarre, jossa kyyti oli 230
        -250 km/h, siis melkein urku auki mentiin. Onnetto-
        muus sattui Benellillä ajaneen Renzo Pasolinin kaa-
        duttua öljyläikkään. Aivan tuntumassa ajanut Paroni
        veti samaan kasaan kohtalokkain seurauksin.

        Jälkeenpäin kerrottiin, että radan virkailijat oli-
        vat kyllä huomanneet sen jo edellisenä päivänä il-
        maantuneen öljyläikän mutteivat ilmoittaneet siitä
        ajajille saatikka, että olisivat yrittäneet puh-
        distaa alueen, hällä väliä meininkiä pahimmillaan.

        Renzo ei ajanu benelliä vaan aerrhachia


    • joku dokkari

      joo on siitä joku dokkari olemassa,tuli joskus töllöstä ja muistaakseni Jarnon vaimoakin haastateltiin.
      Kuoli vissiin monzassa kun liukastui öljyläikkään samassa yhteydessä kuoli toinenkin ajata muistaakseni renzo pasolini nimeltään.

    • herrero

      joo,on olemassa video nimeltä "against all odds",
      sen polvitekniikan kehitti kyllä suomalainen,mutta nimi oli Martti Pesonen ja ei Saarinen 1973 mitään kolmea luokkaa ajanut,vaan ainoastaan 250 ja 500 cc,koska Yamahalla ei ollut tehdas pyörää 350-luokkaan,eikä Ago tietenkään ajanut Jarnon päälle koska ei 250 cc:ssä ajanut..
      ihan vaan ettei totuus unohdu ps. monien,myös minun mielestä yksi kaikkien aikojen ehdottomasti parhaista

      • trulli saarinen

        En tiedä mikä on totuus, mutta olen kuullut että sarinen olisi todellakin ajanut kolmea luokkaa vuonna -73!
        Polvitekniikan keksijänä saarista kyllä pidetään!
        Mutta who fuck is martti pesonen?


      • Make
        trulli saarinen kirjoitti:

        En tiedä mikä on totuus, mutta olen kuullut että sarinen olisi todellakin ajanut kolmea luokkaa vuonna -73!
        Polvitekniikan keksijänä saarista kyllä pidetään!
        Mutta who fuck is martti pesonen?

        Täällä sitä puhutaan polvitekniikoista muttei tunneta suomalaisia kisakuskeja. Mars kaikki ottamaan asioista selvää ja jatkatte vasta sen jälkeen postauksia.


      • Helsingin Sanomat kertoo

      • herrero
        trulli saarinen kirjoitti:

        En tiedä mikä on totuus, mutta olen kuullut että sarinen olisi todellakin ajanut kolmea luokkaa vuonna -73!
        Polvitekniikan keksijänä saarista kyllä pidetään!
        Mutta who fuck is martti pesonen?

        Saarinen ajoi kolmepuolikkaalla yhden kilpailun , mutta se oli Daytonan 200 mailia , mikä ei kuulunut MM-sarjaan , jonka toki voitti (samalais-
        ta jenkki-Yamahan väreissä ollutta replicaa ajoi Korhos Pena tänä vuonna Imatran muistoajoissa)
        Etkö oikeesti tiedä kuka on Martti Pesonen ???


      • tolle
        herrero kirjoitti:

        Saarinen ajoi kolmepuolikkaalla yhden kilpailun , mutta se oli Daytonan 200 mailia , mikä ei kuulunut MM-sarjaan , jonka toki voitti (samalais-
        ta jenkki-Yamahan väreissä ollutta replicaa ajoi Korhos Pena tänä vuonna Imatran muistoajoissa)
        Etkö oikeesti tiedä kuka on Martti Pesonen ???

        se 500:lla.


      • espi
        herrero kirjoitti:

        Saarinen ajoi kolmepuolikkaalla yhden kilpailun , mutta se oli Daytonan 200 mailia , mikä ei kuulunut MM-sarjaan , jonka toki voitti (samalais-
        ta jenkki-Yamahan väreissä ollutta replicaa ajoi Korhos Pena tänä vuonna Imatran muistoajoissa)
        Etkö oikeesti tiedä kuka on Martti Pesonen ???

        Jarnon yamaha oli ylikokoon porattu kolmepuolikas, kas kun niihin jenkkien kisoihin (200mile)pyörien koneen tilavuus oli määrätty rajoihin 350-750 ccm. semmosta.


      • Mike S.
        trulli saarinen kirjoitti:

        En tiedä mikä on totuus, mutta olen kuullut että sarinen olisi todellakin ajanut kolmea luokkaa vuonna -73!
        Polvitekniikan keksijänä saarista kyllä pidetään!
        Mutta who fuck is martti pesonen?

        Otappa ensin tosiaanselville, kuka on Martti Pesonen ja kirjoittele sitten lisää...


      • aika hipat aikoinaan
        herrero kirjoitti:

        Saarinen ajoi kolmepuolikkaalla yhden kilpailun , mutta se oli Daytonan 200 mailia , mikä ei kuulunut MM-sarjaan , jonka toki voitti (samalais-
        ta jenkki-Yamahan väreissä ollutta replicaa ajoi Korhos Pena tänä vuonna Imatran muistoajoissa)
        Etkö oikeesti tiedä kuka on Martti Pesonen ???

        Nuorena olin imatran ajoissa kun Saarinen löi itsensä läpi1972 imatralla, agostini oli silloin huippu, tais Saarinen saada hopeaa 350cc imatralla...lauantain ajoista ei nuoriso paljon tiennyt, aika meni seurusteluun jne.


    • Makke
      • onkin

        Mopomiesten kanava!!motorforum on Mahosen/AKK:n,
        keskittynyt autoiluun,tosi vähän mp-jutskia.


    • löyty

      http://riutat.suntuubi.com/?cat=27

      En tiedä onko faktaa vai fiktiota, mutta näiän jälkipolven näkökulmasta kuullostaa ihan uskottavalta...

      Kumma juttu muuten ku ei paljon valokuvia eikä videoo löydy niistä kisoista... mihin lie kadonneet... Ja tarinatkin tuntuu menevän ristiin enemmän tai vähemmän...

    • ..................
      • ldfhlfdh fdlhdf

      • monza pasolini

    • Pekka 57

      Muistoja vuodesta 1973 Jarno Saarinen ajoi silloin RR-sarjaa 250, 350 ja 500 cc
      luokissa. Hän oli voittanut kuudesta lähdöstä viisi. Yksi keskeytys tuli teknisen vian takia muistaakseni ketjut katkesi.
      Tämän Monzan onnettumuuden takia Yamaha tehdas talli vetäytyi loppukaudeksi.
      Agostiini ei ajanut 250-luokassa. Curve Grandessa ollut öljy oli Walter Villan 350 Benelli pyörästä. Järjestäjät kielsivät että öljyä olisi ollut radalla, mutta lehtimiehet todistivat toisin. Renzo Pasoliini ajoi ensin öljyyn ja kaatui Saarinen kaatui sitten perässä, molemmat menehtyivät. Kuvien ja filmien mukaan Jarno yritti nousta mutta eräs ruostalainen ajaja ei ehtinyt väistää vaan ajoi Jarnon päälle. Agostiini ( MV AGUSTA) ei osallistunut tähän lähtöön. Mutta kun hän kuuli tästä onnettumuudesta hän itki..
      Moni ei varmaan muista että 500 cc kuninkuus luokassa Teuvo Länsivuori voitti aikoinaan hopeaa ja pronssia.
      Ja Saarisen jälkeen ratamoottoripyöräilyssä on myös toinen Suomalainen maailmanmestari Pekka Päivärinta sivuvaunu-luokassa.
      1972 oli Imatralla hienoa nähdä Saarisen ajoa!!!

      • Hanaa Renkaaseen

        Niinkuin täällä joku muukin jo kirjoitti, niin onnettomuus johtui siitä, että Pasolinin Harley Davidsonin 2 sylinteriä leikkasi kiinni. Tutkijalautakunta avasi tuon koneen (kuten myös Yamahat avattiin) ja ei ole epäilystäkään, mitä oli tapahtunut. Tieto kuitenkin salattiin nähtävästi Aermacchia (eli Harley Davidsonia) suojellakseen.
        Asiasta löytyy lisää Klaas Tjassenin hienosta Jarno Saarinen kirjasta ja netistä löytyy myös pidempi selitys asiasta, jos viitsitte vain etsiä (molemmat englanniksi).


      • 2klas
        Hanaa Renkaaseen kirjoitti:

        Niinkuin täällä joku muukin jo kirjoitti, niin onnettomuus johtui siitä, että Pasolinin Harley Davidsonin 2 sylinteriä leikkasi kiinni. Tutkijalautakunta avasi tuon koneen (kuten myös Yamahat avattiin) ja ei ole epäilystäkään, mitä oli tapahtunut. Tieto kuitenkin salattiin nähtävästi Aermacchia (eli Harley Davidsonia) suojellakseen.
        Asiasta löytyy lisää Klaas Tjassenin hienosta Jarno Saarinen kirjasta ja netistä löytyy myös pidempi selitys asiasta, jos viitsitte vain etsiä (molemmat englanniksi).

        Kutakuinkin noin se tapahtui.

        Tosin Renzon Harley- Davidsonista leikkasi vain toinen mäntä kiinni. Silloin hän salamannopeasti kaatumisen estääkseen veti kytkimen pohjaan.
        Pahaksi onneksi Saarinen oli Renzon takapyörässä kiinni ( noin 1-2 meriä) lähtemässä juuri ohittamaan Renzoa.

        Nopeuden ollessa yli 200 km/h Saarinen ei kerinnyt tekemään mitään, vaan törmäsi Renzoon ja työnsi hänen Harleynsa rajusti poikittain.

        Anderssonin mukaan Jarno selvisi kaatumisestaan jos ei loukkaantumatta, mutta kuitenkin hengissä. Keskelle rataa kaatunut Saarinen yritti nousta ylös ehtiäkseen pois takana tulevien alta. Siihen vain ei ollut tarpeeksi aikaa.


      • 980pw
        2klas kirjoitti:

        Kutakuinkin noin se tapahtui.

        Tosin Renzon Harley- Davidsonista leikkasi vain toinen mäntä kiinni. Silloin hän salamannopeasti kaatumisen estääkseen veti kytkimen pohjaan.
        Pahaksi onneksi Saarinen oli Renzon takapyörässä kiinni ( noin 1-2 meriä) lähtemässä juuri ohittamaan Renzoa.

        Nopeuden ollessa yli 200 km/h Saarinen ei kerinnyt tekemään mitään, vaan törmäsi Renzoon ja työnsi hänen Harleynsa rajusti poikittain.

        Anderssonin mukaan Jarno selvisi kaatumisestaan jos ei loukkaantumatta, mutta kuitenkin hengissä. Keskelle rataa kaatunut Saarinen yritti nousta ylös ehtiäkseen pois takana tulevien alta. Siihen vain ei ollut tarpeeksi aikaa.

        Varmaan se kävi jotakuinkin näin kuin Uncinille tässä videopätkässä. Curva Grandessa tosin nopeus oli huimasti kovempi. http://youtu.be/TxldzVWytGw


    • Pekka 57

      Korjaus edelliseen se ei ollut RR vaan TT-sarja.

    • 1230,1

      Agostini ei aiheuttanut Janon kuolemaa, hänhän ei ollut edes samassa lähdössäkään

    • Jouka77
      • pekka57

        Luulin että tämä sivusto on jo "kuollut" mutta mukava nähdä että vielä löytyy
        Jarnon ystäviä.


      • pekka57
        pekka57 kirjoitti:

        Luulin että tämä sivusto on jo "kuollut" mutta mukava nähdä että vielä löytyy
        Jarnon ystäviä.

        Jarno keräsi muiden tehdaskuskien roskiin heittämiä ketjuja, ja otti ne omaan pyöräänsä.
        Samoin tehdaskuskien pyörissä oli renkaina kuten he sanoivat vanteiden suojina
        Yokohaman renkaat jotka he vaihtoivat ennen kisaa Dunloppiin kun ne oli liian
        liukkaita. Jarno kävi kysymässä saako hän ottaa roskiksesta nämä renkaat joita kukaan muu ei halunnut käyttää, ja hän pesi muut.


    • Anonyymi

      Minä olin neljän veljeksen kanssa kasvanut nuori nainen, kun Jarno Saarinen kuoli. Noista veljeksistä kaksi harrasti moottoripyöräilyä ja kolmas ehti teloa itsensä mopolla. Minä olin aloittanut seurustelun Kawasaki-pojan kanssa kahta vuotta aiemmin. Moottoripyörät olivat siis kiehtova osa elämää.

      Jarno Saarisen kuolema oli käsittämätön shokki, joka vei silloisena lukiolaisena elämäniloani pitkäksi aikaa. Saan niistä tunnelmista helposti kiinni vielä näin kymmenien vuosien päästä. Jarnon valovoimainen karisma näkyy kuvista, joita onneksi on runsaasti saatavilla. 66-vuotiaaseen tekee vaikutuksen erityisesti Jarnon ja Soilin katsekontakti, joka saa kurkun kuristumaan.

    • Anonyymi

      Miksi pitää aina halveksua nuorempaa polvea?
      "Jos joku räkänokka ei tiedä."
      Nämä meidän sankarit on kuolleet ja kuopattu aikoja sitten eikä nuorten heitä tarvitse tietää. He löytävät nämä netistä jos kohdalle osuu ja asia kiinnostaa.

    • Anonyymi

      Ehdottomasti maailman paras motoristi.Ittellä oli siihen aikaan piikki,joten prätkä kiinnosti ja Jarno oli kuningas

    • Anonyymi

      Yleltä tulee ulos kai ihan kohta joku traamasarja

    • Anonyymi

      Tarkoitatko lapsuusajoista vai nuoruusajoista?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      MIck Doohan ja Valentino Rossi ovat olleet myös kovia poikia moottoripyörän sarvissa. Silloin kun näitä maailman parhaita laitetaan järjestykseen niin onko tässä sitten kakkonen ja kolmonen, vai onko mustia hevosia tarjolla.

    • Anonyymi

      Kas kun et ole kuullut nimeä Giagomo Agostini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1463
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1284
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1281
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1144
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1086
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      317
      1019
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      224
      1012
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      949
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      276
      922
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      915
    Aihe