3d+muu mallinnus ja suunnittelu..

mörökölli

Mikä olisi paras tapa suuntautua 3d, muu mallinnus jne tuollainen ulkoasusuunnittelu/tekopuolelle..Pelialalta suomesta on turha kait haavella töitä, mutta muuta tämän suuntaista kait löytyy? En ole koodinikkari, vaan ulkoasun tekeminen kiinnostaa enemminkin. Onnistuisiko oppisopimuksella?

13

1867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuppo

      Meinaan, eivätkös arkkitehditkin ole jo siirtyneet 2000-luvulle ja tietokoneisiin.

      • mörökölli

        Eivätköhän nuo ole, autocad ei kuitenkaan ole ykkösenä listalla..(vai mitä nuo nyt käyttävätkään..?)Eli esineiden tai talojen suunnittelu ei oikein innosta, lisäksi arkkitehdeilä on kait käsittääkseni huisin pitkä opiskeluaika..haluaisin kuitenkin kohtuullisessa ajassa päästä eteenpäin..sql:lät,Dreamweaverit ja flashit jne. on hallussa, mutta nettisivunikkareita on jo nyt liikaa...blenderiä olen hiukan omatoimisesti opetellut, mutta muuten noihin 3d asioihin tuntuu olevan hiukan vaikea päästä sisälle, ellei sitten itse rupea jankkaamaan niitä. Mietin siis, että missä työssä pääsee tullaista 3d ja esim. animaatioita hyödyntämään, eli mitä nimikettä lähteä opiskelemaan...


      • teollinen muotoilija
        mörökölli kirjoitti:

        Eivätköhän nuo ole, autocad ei kuitenkaan ole ykkösenä listalla..(vai mitä nuo nyt käyttävätkään..?)Eli esineiden tai talojen suunnittelu ei oikein innosta, lisäksi arkkitehdeilä on kait käsittääkseni huisin pitkä opiskeluaika..haluaisin kuitenkin kohtuullisessa ajassa päästä eteenpäin..sql:lät,Dreamweaverit ja flashit jne. on hallussa, mutta nettisivunikkareita on jo nyt liikaa...blenderiä olen hiukan omatoimisesti opetellut, mutta muuten noihin 3d asioihin tuntuu olevan hiukan vaikea päästä sisälle, ellei sitten itse rupea jankkaamaan niitä. Mietin siis, että missä työssä pääsee tullaista 3d ja esim. animaatioita hyödyntämään, eli mitä nimikettä lähteä opiskelemaan...

        ainakin meitin virmassa, sekä mekaniikkasuunnittelija.... mutta enpä usko että ihan kotikonstein opiskelemalla tulet kovin ihmeellisiin paikkoihin työllistymään. Sen verta olen sivusta kattellu niin duuni vaatii näkemystä, visioita, luovuutta ym ja noiden laitteiden teknistä osaamista. Toki kaikki aloittaa joskus nollasta, mutta ihan koulunkäyneistä nää ainakin on


      • pete83
        teollinen muotoilija kirjoitti:

        ainakin meitin virmassa, sekä mekaniikkasuunnittelija.... mutta enpä usko että ihan kotikonstein opiskelemalla tulet kovin ihmeellisiin paikkoihin työllistymään. Sen verta olen sivusta kattellu niin duuni vaatii näkemystä, visioita, luovuutta ym ja noiden laitteiden teknistä osaamista. Toki kaikki aloittaa joskus nollasta, mutta ihan koulunkäyneistä nää ainakin on

        Hmmm, taitaa tuo itseoppineiden aikakausi olla ohitse IT-alalla, kun nykyään koulutusta löytyy vähän joka lähtöön niin yliopistoissa, AMK:ssa kuin ammattioppilaitoksissakin...


      • ...
        pete83 kirjoitti:

        Hmmm, taitaa tuo itseoppineiden aikakausi olla ohitse IT-alalla, kun nykyään koulutusta löytyy vähän joka lähtöön niin yliopistoissa, AMK:ssa kuin ammattioppilaitoksissakin...

        ...Kertoo pete83 kokemuksen syvällä rintaäänellä...


    • suomi pieni

      Alalta ei löydy mitään IT:ltä. Käyttäjiä tietysti tarvitaan.

    • vato retro

      Hae hei Taikkiin tai arkkitehtikouluun. Älä valmistu sieltä, roiku vaan ja käy pelkillä atk-ja taidekursseja. Siinä sivussa duunia...
      Jos et pääse ni hae vaik vapaaseen taidekouluun ja opiskele ize atk.

      Jaa että pelialalla ei oo töitä. Osa noista Max Payne-tyypeistä pyörii ainakin Otaniemen lähistöllä, ja kyl kaikkee saumaa on. Isot insinööritoimistot, mainostoimistot,arkkitehtitoimistot, kaikki ne tarttee mallintajia.

      Taiteellista näkemystä pitää olla ja sitä saa parhaiten korkeekoulusta, ellei sit o luova nero syntyjään. Se on se kynnyskysymys, atk-palikat oppii kuka vaan mut sitä näkemystä ei saa vuodessa.

      3dstudio max saattas olla aika hyvä. Ohjelmiihan on ihan vitusti, ota niistä selvää.

    • suunnittelusta

      Tiedän erään henkilön, joka on Nokialla töissä suunnittelemassa pakkauksia. Hän on opiskellut teollista muotoilua AMK:ssa ja olennainen osa työnkuvaa ja työtehtäviä on juuri noiden 3D-ohjelmien käyttö. Tosin sitä en muista, mitä ohjelmaa he käyttivät, mutta itse olen tutustunut Maya:aan, 3D Studio Max:iin, Povray:hin (ilmainen) sekä Blender:iin (ilmainen). Näistä paras on ehdottomasti Blender.

      • mörökölli

        Juup,itseopiskelusta ei kyse,olen kyllä harjoittanut pikkaisen sitäkin..mutta lähinnä tosiaan oli meitintönä se, mitä lähteä opiskelemaan, esim. oppisopparin kautta tai muuten. Ammattinimikkeitä, kun on tuhannentusinaa, eikä kaikista oikein ota selvää, että missä pääsee tekemään mitäkin. kiitos jo vastanneille =)


    • voxel

      3d-alalla toimivana suunnittelijana/visualisoijana sanon että jos haluat varmaa leipää ja hyviä yöunia niin kannattaa toodella harkita ryhtyykö alalle. Jollet satu saamaan työpaikkaa jostain isosta vakavaraisesta talosta. Ala on erittäin suhdanneherkkä- firmat eivät satsaa visualisointipuolen 3d-juttuihin jollei niillä satu menemaan erityisen hyvin. Toista on sitten cad-touhut, niitähän aina tarvitaan kun jotain suunnitellaan mutta niitä mainosmateriaalejaan moni yritys tyytyy rahan/arvostuksen/ymmärryksen puutteessa väsäämäänn omin voimin.
      Tunkuakin käsittääkseni piisaa alalle. Itse olen taikissa opiskellut 3d-taitoni "omin luvin".

      • töitä on

        eli itsekki 3D:llä suunnittelijana, ja voin todeta että hommia on, juuri työpaikkaa vaihtamassa. suosittelen isoa firmaa, pienet toimistot rääkkää yleensä hengiltä ja koulutusta EI OLE. sitäpaitsi isossa talossa on helpompi edetä ja suuntautua muihin töihin...opiskelin amk:ssa inssiksi 2.3 v. kokemus cadeista.
        palkka 2300 ja nousee...


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kaivoit sitten miltei 15v vanhan langan historian mystisestä hämärästä esille...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe